{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.138 visninger | Oprettet:

Anders M
Anders M
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21

Mismatch mellem omdrejninger og acceleration {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har her for godt et par uger siden lagt mærke til, at jeg ved acceleration særligt i 4 og 5 gear oplever hurtigere øgning i omdrejninger end bilen reelt accelererer.

Jeg lagde først rigtig mærke til det, da der var frost, så jeg troede egentlig bare det var glat, men det forekommer også nu. Og nu er det ikke glat.

Jeg har en Clio 1,5 dCi fra 2011 og fik skiftet tandrem for 3 måneder/10.000km siden.

Med min begrænsede viden kan jeg kun komme på, at tandremmen ikke er strammet nok, og den derfor ikke tager ordentlig ved, når der kommer tilstrækkelig belastning.
Er jeg helt galt på den?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mismatch mellem omdrejninger og acceleration
  • #1   20. dec 2017 Ny kobling

• #2   20. dec 2017 Endnu en kobling der trænger til udskiftning . Nummer to i denne uge på BG .

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #3   20. dec 2017 Havde det været din tandrem, så kørte bilen ikke mere.
    Det er koblingen som er færdig

• #4   20. dec 2017 ny kobling eller olie der løber ind i kobling på værksted med den

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#5   20. dec 2017 Øv, ikke det jeg havde håbet på. Kostede 20.000kr. på den i oktober, så havde håbet på en pause fra værkstedet.

Hvilket beløb kigger jeg på denne gang?

Kan tilføje, at den er chippet til 120hk/250nm (har den været de sidste 30.000km), hvilket naturligvis ikke bidrager positivt til situationen, men jeg kører primært motorvej, og der er de ekstra kræfter kærkomne.

• #6   20. dec 2017 10.000 kr. til 20.000 kr.
    Afhængig af værksted

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#7   20. dec 2017 Av av av. Kan ikke undgå at overveje, om den skal sælges.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#8   20. dec 2017 Hvor længe kan jeg køre på det?

• Bjerggaards

#9   20. dec 2017 Du finder næppe en forhandler som vil give en særlig god pris, hvis de ved at koblingen fedter..

De koblinger jeg har været med til at skifte, der har det taget omkring 5-6 timer, og koblingssæt igennem ftz/au2parts osv ligger gerne omkring 2-3000kr..
    Så kan du selv regne ud hvad det ca koster..
    Og 500kr til olie og andre ting

Men tag fat i et mindre værksted end du fik skiftet rem hos, for hvis de har taget 20 for det, så vil kobling også koste en formue hos dem..

Og når den først fedter, så bestemmer den om du kan køre 1 eller 100km.
    Hvis den bliver slidt helt igennem, så ryger svinghjulet muligvis, og de er sjældent billige

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#10   20. dec 2017 De 20 var for service, tandrem, komplet bremser, vinterdæk, håndbremse + et par andre småting.

Men hvor længe kan man køre på det? Og får man det ikke fixet snart, kan det så gå ud over andet?

• #11   20. dec 2017 Hvis du kører stille og roligt så den ikke glider i koblingen kan du være heldig at du kan trille flere tusinde km, men altså kommer jo an på om du kører mest by eller motorvej.

Så længe det kun er i de høje gear er det ingen haste sag, det kan dog hurtigt blive værrer.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#12   20. dec 2017 Jeg kører primært lande- og motorvej. Aalborg <-> Skive og Aalborg <-> Skanderborg.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#13   20. dec 2017 Så må jeg trykke lidt lettere på speederen.

Er der andet i systemet der tager skade af slidt kobling?

• Bjerggaards

#14   20. dec 2017 Ikke hvad jeg lige kan komme i tanke om.. Men det er kedeligt at holde og skulle trækkes hen til et værksted, pga man ikke fik et tilbud i tide smiley

• #15   20. dec 2017 Hvis du kører for længe med en slidt kobling, så kan du risikere at svinghjulet også skal skiftes. Jeg vil anbefale dig at få skiftet koblingen så hurtigt som muligt, det bliver kun værre fra nu af smiley

• Ivan H
    Ivan H Online Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Svar: 68
    #16   20. dec 2017 En ny kobling koster ca. 1000kr på auto doc og mellem 3000 og 4500 og få skiftet, har lige fået skiftet på min saab 9-3 og det gav jeg 3700kr for og havde selv købt koblingen.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#17   20. dec 2017 Jeg har ikke meget forstand på det, men kan da søge delene frem på Autodoc via registreringsnummer. Kan man være sikker på, at en mekaniker vil godtage de dele, hvis jeg bestiller derfra.

Eventuelt en anbefaling af mekaniker i Aalborg?

Kan jeg slippe med 5000kr., kan jeg acceptere det. Ellers går tankerne på udskiftning, selvom jeg kun har haft den i 10 måneder/35.000km .. Og den har kun kørt 128000km i alt.

• Bjerggaards

#18   20. dec 2017 Snak med mekanikeren, nogen vil gerne skifte dele kunderne kommer med, andre gider ikke besværet hvis delen ikke passer.. Især da det jo er noget helt andre priser kunden får..
    For hvis den ikke passer den man selv kommer med, så står man med en bil der ikke kan køre da den er skilt halvt ad, og en mekaniker som næppe har lyst til at have den stående på lift indtil man kommer med en ny fra autodoc.
    Nogen moder er der forskellige dele til samme bil, og man kan først se det når den er skilt, tror dog at kobling på sådan en clio er mere eller mindre lige til at bestille.
    Men ring til nogen af de mindre mekanikere i dit område og hør om det kan lade sig gøre, men du skal nok være mere end heldig hvis du får det lavet iår (Ville heller ikke ske, autodoc er virkelig langsomme til at afsende dele, snakker af personlig erfaring her!)

• #19   20. dec 2017 Når nu du lige har skiftet alt det andet så synes jeg det ville være dumt at skifte den ud, fordi den skal have ny kobling, selv hvis det skulle nærme sig 10.000kr

Man ved hvad man har, man ved ikke hvad man får. Du risikere jo at skulle det hele igennem igen med en anden brugt.

• Bjerggaards

#20   20. dec 2017 Risikoen for at koblingen skal skiftes inden alt for længe, er i hvert fald høj på en anden brugt bil smiley

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#21   20. dec 2017 At jeg lige har postet så meget i den taler lidt begge veje. Men at skulle skifte kobling efter 130.000km, er det ikke hurtigt?

Da jeg var til mekaniker med 20k regningen, sagde mekanikeren også hvad han mente om sådan en Renault-bil. Og han vil anbefale mig at kigge efter en lidt ældre BMW, Audi, Mercedes, Honda, Toyota eller Volvo næste gang. Men det er jo også en lidt anden indkøbspris.
    Jeg ved godt, at Renualt ikke er kvalitet, og det er også derfor jeg er lidt betænksom ved at blive ved med at smide så mange penge i den.

• #22   20. dec 2017 Tjah tuning slider mere på koblingen, det ved alle smiley .
    Det fik du også afvide da du chippede den? smiley .

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#23   20. dec 2017 Var godt med på, at det ville slide mere inden jeg fik det gjort. Og var også meget i tvivl om, om jeg skulle have det gjort. Men hold da op en forskel det har gjort - særligt på motorvej.

Og det er jo svært at spå om, hvor længe koblingen ville have holdt uden tuning, men jeg synes ikke 130.000km er længe. Uden at vide hvor længe de normalt holder.

• Ivan H
    Ivan H Online Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Svar: 68
    #24   20. dec 2017 Jeg lagde min ud på auto-butler og fik lynhurtigt svar fra 3 som ikke havde nogle problemer med at jeg selv havde købt delene.

• #25   20. dec 2017 Lad vær med af få den til at fedte. Når den gør det slip speederen, har kørt 15.000 på en dårlig kobling. Bilen kunne dårligt trække en have trailer uden at fedte. Men svinghjulet røg af det

• #26   20. dec 2017 Hvis du synes de 20k var meget for ALT det du fik lavet, så tror jeg bestemt ikke du skal anbefales en Mercedes eller BMW, der kan forekomme ret høje regninger og de er bestemt IKKE driftsikre. Der er rigtigt meget elektronik og udstyr stoppet i dem, som kan gå i stykker og går i stykker.
    Tror bare du skal spare sammen til et koblingsskift og så kører videre i din Renault.
    Honda og Toyota er generelt dyre i dele og Volvo er dyr i indkøb men ellers nogenlunde fornuftig. smiley

• #27   20. dec 2017 Du kan sagtens køre med det, men du skal dælme være hurtig til at slippe gassen, da dit svinghjul faktisk kan "eksplodere" hvis det udsættes for termisk shock. Tvivler dog på det er værd at tænke over, når det ikke er en vild motor osv.

Få den skiftet når det lige passer dig, men så længe du godt kan køre nogenlunde normalt, så er det ikke alvorligt slemt.. Lad være med at accelerere hårdt i høje gear. Giv den mange omdrejninger, og cruise i de høje gear, da momentet som overføres er meget lavere i f.eks 3. gear end 5. gear.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#28   21. dec 2017 Jeg spurgte på 3 tilbud via Autobutler i går og de to første kom her til morgen.

profilbillede
  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#29   21. dec 2017

profilbillede
  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#30   21. dec 2017 Vild forskel!

• #31   21. dec 2017 Regn med efterregning på tilbud et, der er hverken pakdåser, gearolie eller andet på.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#32   21. dec 2017 Ja, det studsede jeg også lidt over. Tilbuddet er ikke bindende?

• #33   21. dec 2017 Levetiden på din kobling afhænger mere af hvordan du "betjener" den end om bilen er tunet. En "klovn" kan sagtens ødelægge/slide en kobling op på under 100.000km - selv på en svag, utunet bil.

• Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #34   21. dec 2017 Jeg har lige fået skiftet kobling på en BMW E90, det gav jeg omkring 6.000 kr for hos Bosch Carservice (kun kobling, ikke svinghjul).
    Jeg nåede at køre ret mange kilometer med en fedtet kobling - men det bliver værre og værre over tid, så det er blot et spørgsmål om hvornår du vil tage omkostningen, fordi den skal skiftes uanset hvad.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#35   21. dec 2017 Jeg filer/holder aldrig på kobling, fx. i lyskryds osv., men jeg motorbremser (skifter ned i gear) hen mod lyskryds osv.
    Derudover kører jeg mest motorvej som det er nu Aalborg <-> Skanderborg, og jeg har ikke indtryk af, at det slider så meget, men hvad ved jeg.

Bilen blev købt ved 92.000km, og jeg ved jo ikke, hvordan tidligere ejer har behandlet den.

Men er ved at få en tid på plads med Brøndums Auto (Bosch Car Service) i Skalborg.

• Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

#36   21. dec 2017 Det er jo svært at sige noget om hvordan den tidligere ejer har behandlet bilen. Men koblingen bliver slidt over tid, ligesom bremser gør det - så det er ikke uanmindeligt at den skal skiftes på et tidspunkt i bilens levetid.

• #37   21. dec 2017 I værste fald gælder de den gamle olie på igen, og skifter ikke trækaksel pakdåser osv. Så Pisser din gearolie af efterfølgende med en død gearkasse som følgeskade. Spørg før de går igang og sig du vil have et skriftligt tilbud. I min verden for billigt

• #38   21. dec 2017 også lidt sjovt det første værksted skal bruge 4 timer, og det andet 12....

Jeg er ikke så meget inde i de time beregninger, men tvivler de vil bruge 8 timer på at skifte oile og pakdåser smiley

Prisen på selve koblingssættet svinger også lidt.

• #39   21. dec 2017 4 timer lyder af lidt på sådan en type bil, og 12 timer af for meget. Pakdåserne tager ingen tid at skifte, når gearkassen alligevel er afmonteret. Tror stadig den sidste pris er mest realistisk, og at du med tilbud et vil få en større regning, en tilbuddet lyder på. Vi har set det gentagne gange via Autobutler, at nogen værksteder underbyder i vildskab, og derefter giver efterregninger

• #41   21. dec 2017 som morten s, skriver, så underbyder nogen værksteder, fornog få kunder,

også er der ekstra regninger på at pakdåsen skal skifte da det jo ikke er med i tilbudet osv.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#42   22. dec 2017 Jeg har skrevet og bedt at få bekræftet, at tilbuddet vil holde sig for rimelighedens grænser. Og at der ikke pålægges 4-5 timer yderligere på. Gør der det, så må det stå for egen regning.

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#43   24. dec 2017 Hmm .. nu kørte vi hjem til mine forældre til jul i går, proppet bil, og kunne ikke få den til at glide i koblingen, selvom jeg trådte speederen i bund i både 3, 4 og 5 gear.
    Kan problemet komme og gå i starten?

• #44   24. dec 2017 En anden mulighed er en lækage i koblingshuset, så der kommer olie på koblingen. Men jeg er ret sikker på det ikke burde være periodisk så. Du kommer ikke til at hvile foden på koblingen ved et uheld?

• Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

#45   24. dec 2017 #43

Da min gjorde det var det også værre i nogle perioder - det er ikke nødvendigvis konstant fejl.. Komme også an på om bilen er varm eller ej. Men med den beskrivelse du giver lyder det ekstremt meget som at den skal skiftes smiley

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    apr 2014

#46   25. dec 2017 Jeg hviler aldrig foden på koblingen under kørsel. Synes selv, jeg er rimelig opmærksom på, hvordan jeg kører.
    Kørte fra familie til svigerfamilie i dag med pakket bil, 65km på landevej, og heller ikke her kunne jeg få den til det. Både kold og varm.
    Begynder så småt at tro, at der faktisk kunne være glat.. hmm..

• Bjerggaards

#47   25. dec 2017 Det skal være mere end glat, hvis din bil skal begynde at trække hjulene rundt uden grund smiley
    Desuden har den da også esc og antispin fra standart?

Min glider også i koblingen, og den gjorde det også meget den ene dag, hvert eneste gear var ubrugeligt, men dagen efter var der intet..

En varm kobling har en større tendens til at glide end en som er lidt køligere smiley

• Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #48   27. dec 2017 Som flere skriver, er der ret mange cowboys på AB, som skriver nogle ret fantasifulde efterregninger. Brøndum ville jeg nu ikke være specielt nervøs ved, de har et okay ry. Bare sørg for at få et bindende tilbud incl. olie og dåser, (regn med en tusse oveni) så burde det gå glat.
    Tilbud 2 viser med al tydelighed, hvorfor bilbranchen har et dårligt ry. 12 timer for at skifte en kobling?!? 4k for sættet?!? Og så lige gearolie til 180,-/l...

Kommentér på:
Mismatch mellem omdrejninger og acceleration

Annonce