{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.445 visninger | Oprettet:

hjælp til beregning af vægt. {{forumTopicSubject}}

Hej. sidder og læser omkring regler for hvad jeg må trække efter min bil.
Men det er ikke let!

Jeg har kørekort fra før 2009. Så køre på de gamle regler.
Kan læse mig frem til at man maks må køre med 3500 kg vogntogsvægt.

Men kan ikke finde ud af om det er bilens total vægt (i mit tilfælde en transporter t4 2500 kg)
der skal lægges sammen med tilladte træk (2000 kg)

Eller om det er bilens egenvægt (1650 kg) som skal lægges sammen med tilladte træk (2000kg) ?

Kan nogen hjæloe mig?
på forhånd tak og god jul! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til beregning af vægt.
  • #1   24. dec 2017 Så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt:

    hvis trailerens tilladte totalvægt er højst 750 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget, uanset bilens tilladte totalvægt

    hvis bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen er højst 3500 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget


    med B kørekort fra før 1. maj 2009
    må du hvis, bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er højst 3500 kg, køre med hvilken som helst trailer, uanset tilladt totalvægt - dog kun i DK
    MEN hvis bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er over 3500 kg, må du kun køre med trailer med tilladt totalvægt på højst (3500kg-bilens tilladte totalvægt)


  • #2   24. dec 2017 så kort sagt:
    med din Transporter må du kun køre med trailer med en tilladt totalvægt på højst 1000kg uanset hvornår du har taget B kørekort.

    har du B/E kørekort (trailer) må du køre med hvilken som helst trailer efter den, så længe den ikke vejer mere end 2000kg på vægten


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #3   24. dec 2017 Regnestykket er simpelt, bilens tilladte totalvægt minus 3500 kg = det du må trække uden BE kort, hvis bil og krog tillader det. I dit tilfælde er det 2500-3500=1000 kg.

  • #4   24. dec 2017 okay. tak smiley
    Syntes bare flere steder jeg kan læse noget om bilens egenvægt + 50 kg og trailers vægt tilsammen ikke må overstige 3500 kg?


  • #5   24. dec 2017 du kigger på din registrerings attest,
    og ser hvor meget bilen må trække med eks bremser

    når du så køre må trailer bare ikke veje mere end det.

    uanset hvilken størrelse trailer du køre med.
    når du har kørekort før 2009


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #6   24. dec 2017 Det passer ikke helt Dennis. Man må ikke overskride 3500 kg totalvægt.

  • #7   24. dec 2017 Hvis du synes det er nemmere så brug beregneren på www.hænger.dk det lyder som om du har haft læst på nogen gamle regler som var endnu mere kringlet skrevet end de nye..
    men hvis du vil køre med mere end 1000kg trailer på dit b kort skal du ud og låne en mindre bil som trækhest..


  • #8   24. dec 2017 Hvis du har kørekort som er taget før maj 2009, så må du gå efter bilens koblingsvægt, som er bilens egenvægt plus 50 kg.
    Men du må så ikke overstige de 3500 kg, altså bilens totalt vægt og trailerens.

    Hvilket vil sige at du må køre med en trailer på maks 1000 kg totalt, ellers vil du overstige de 3500 kg totalt.


  • #10   24. dec 2017 okay. så jeg må ikke smide en 3000 kg trailer på? egenvægt 700 kg.
    og læsse den med kun 300 kg?


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #11   24. dec 2017 Der er vel ingen af de trailer beregnere der tager højde for 1. Maj 2009? Hvis de ikke gør det, så er de reelt set intet værd?

  • #12   24. dec 2017 11# Tror heller ikke de tager forhold for kørekort før 2009

  • #13   24. dec 2017 #8
    aaarh.. vores bil har en egenvægt på 1690kg og en tilladt total på 2470kg, med bremser må den trække 1600kg, men med alm B kort må du så ikke trække mere end 1030kg efter den.
    efter "din" regel skulle jeg måtte trække 1740kg efter den ??

    #10
    nej det må du ikke

    #11
    det gør ihvertfald www.hænger.dk



  • #14   24. dec 2017 med den bil er der ikke andet at gøre end du må have et B/E kort, det koster vel 3500 og tager ikke lang tid at erhverve smiley

    -men disco kunne feks godt have smidt en 3500kg trailer efter sin gamle Vectra, så længe den ikke vejede mere end de 1300kg bilen måtte trække, med b kort før 1/5-09, med et nyere b kort måtte han kun have smidt en 1300kg trailer efter


  • #15   24. dec 2017 Syntes godt nok stadigvæk der er delte meninger, eller fatter bare brik af det?



  • #16   24. dec 2017 Der ER meget delte meninger og er lige ved at sige bare kør, for politiet kan ofte heller ikke finde ud af reglerne..
    men jeg er nu sikker i min sag med det her smiley og ellers så er den side jeg har linket til altså rigtig fin..


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #17   24. dec 2017 Det eneste du må trække efter din transporter er 1000 kg total uden BE kort, end of story. Om du vælger at bruge en 3 tons maskintrailer med 900 kg egenvægt er ligegyldigt, du må bare ikke læsse mere end 100 kg i den, for så rammer du 1000 kg.

  • #18   24. dec 2017 #13
    Du læser det jeg skriver forkert, i gamle dage var det egenvægten plus 50 kg, men hvis bilen er ny, så kan den faktisk koblingsvægt jo sagtens være lavere end egen vægten, ved ikke hvorfor det er blevet sådan, men det er det.
    De plus 50kg eller det der står på registreringsattesten det må man jo så selv tjekke, min egen 307, har en egenvægt på 1375, men må gå med en 1400 m/bremser.

    Men ligemeget hvilket trailer/bil du har fat i, må du på kørekort fra før 2009 ikke overstige de 3500 kg.

    Så din bil må du ja kun køre med en 1000 kg trailer bagefter på gammelt kort.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #19   24. dec 2017 Da jeg tog BE kort for nogle år siden, fik jeg at vide, at 50 kg reglen var fjernet fordi den gav anledning til meget forvirring.

  • #20   24. dec 2017 når så forstod jeg det! smiley
    så spænder jeg bare min 3 tons total maskin trailer på med egenvægt på 700 kg. og laster den kun med 300 kg.


  • #21   24. dec 2017 #17
    Det er ikke helt rigtigt.. Tilladt totalvægt må aldrig overstige 3500kg på B kort uanset hvornår du har taget kørekort og sådan er det bare..

    #18
    præcis som #19 skriver er 50kg reglen en gammel regel der ikke længere er aktuel da den kun gav anledning til mere forvirring smiley


  • #22   24. dec 2017 troede at når jeg kun måtte trække 1000 kg skulle trailerens total os være 1000 kg. smiley

  • #23   24. dec 2017 #22
    det skal den også! eller må din transporter kun have en tilladt total på 500kg men måtte trække 1000kg, og det bliver nok svært at finde


  • #24   24. dec 2017 arg! ??????

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #25   24. dec 2017 I'm out...

  • #26   24. dec 2017 det eneste du kan med gammel kort er at vælge om den samlede tilladte totalvægt skal være bil+hænger eller bil+det bil må trække.

    tager du bil+hænger må du trække 3500-2500= 1000kg tilladt total på trailer
    tager du bil+det bil må trække får du 2500+2000= 4500kg tilladt totalvægt, og det må du ikke trække på b kørekort men kun på B/E......


  • #27   24. dec 2017 Forvirringen ligger jo nok hos mange, inkl mig selv i at reglerne er blevet ændret ret meget, og gjort utrolige besværlige.
    Med be kørekort er der jo endnu flere ting og regler om hvad man må.

    Men som #23 skriver så må du efter din transport kun køre med en 1000 kg trailer.
    Ellers skal du ud og have be.


  • #28   24. dec 2017 ja men det største problem er faktisk at reglerne er skrevet meeeget kringlet, selvom de egentlig ikke er så bøvlet endda længere..

  • #29   24. dec 2017 Men endnu mere forvirret bliver man nu osse af og læse den her.
    http://koerekort-guiden.dk/trailerkoerekort-be-koerekort

    Ja hvis man har det gamle kørekort, så det jo bare og tjekke regi attesten på bilen, også sørge for man ikke overskrider de 3500 kg, så skulle man være ok.

    Nyere kørekort må jo så kun trække 750 kg, self at bilen må, og man så igen holder sig under de 3500 kg.


  • #30   24. dec 2017 jeg forstår nu at jeg må køre med 1000 kg.

    Og at de 1000 kg skal være en trailer hvorpå der står på reg att. total 1000 kg ..

    de 1000 kg må ikke fordelens ud på min trailer som har egenvægt 700, og læsse den med 300 kg (1000 kg)

    Fordi min trailer netop har en total ifølge reg att. på 3000 kg.

    Så må slet ikke køre med min trailer

    Så tror jeg at jeg har forstået det korrekt smiley


  • #31   24. dec 2017 Lige præcis smiley

    Du må ud og have be kørekort for at kunne det.
    Nu blev jeg lidt forvirret, over hvad din transporter må trække, men hvis det er de 2000 kg den må gå med, så må du med be kørekort kun læsse traileren så den vejer 2000 kg totalt.
    Altså vejer traileren 700 kg, må du læsse 1300 kg på.


  • #32   24. dec 2017 #29
    Ja det er ikke alle kørelærere der gør det nemmere desværre...
    Men det er faktisk igen lidt en misforståelse den med de 750kg.. det der er med det er at du nu ALTID må køre med trailer på 750kg tilladt total på alm b kort, også efter en bil der vejer 3500kg... (men selvfølgelig må du aldrig køre med tungere trailer end bilen må trække)


  • #33   24. dec 2017 den må trække 2000 kg ja smiley
    og tilladt totalvægt 2500.

    Kan nogen så fortælle mig hvad teknisk tilladt total vægt er?
    der står der 3025 kg på min reg attest?


  • #34   24. dec 2017 Din bil er vejet ned, eller registeret som en 2500 Kgs bil, men typegodkendelsen som din bil køre under, tillader at bilen må have en totalt vægt på 3025 kg.

    Men som i dit tilfælde så var man måske mere interesseret i at kunne køre med en 1000 kg trailer, f.eks en tømre eller lignende.


  • #35   24. dec 2017 Bare kør, politiet kan ikke finde ud af det alligevel smiley

    Jeg er blevet stoppet et par gange i vores Avensis der må trække 1600 kg med hhv en 1000 kg og en 3500 kg og jeg har kun alm kørekort fra 14.
    Den eneste bøde jeg har fået er for at køre uden springwire og har fået 2 advarsler for at køre uden smiley Men aldrig blevet undersøgt vægt eller andet også med 3 tons på krogen smiley


  • #36   24. dec 2017 Tja den går jo lige til du møder en betjent som har styr på tingene, dels får du for at køre uden kørekort, og vel sagtens osse for overlæs, tænker du jo nok ikke køre med en 3000 kgs trailer uden grund.

    Det sidste er så hvis du nu baldre ind i en, så skal forsikringen nok sørge for ikke at dække, eller ihvertfald have pengene af dig.


  • #37   24. dec 2017 Vores 3,5 tons trailer har tip og det er lækkert med murbrokker og jord osv smiley Men langt fra lovligt og det koster sikkert mindst en tur til køreprøve, og bøden hedder vist 1000 kr pr % overvægt og når den kun er godkendt til 1600 kg og den får lov til at trække 3500 kg + evt overvægt blir det dyrt, men går den så går den jo smiley

  • #38   24. dec 2017 Ikke så længe siden en bekendt fik en bøde på 2000.- for at kører med en tom 2500kgs maskin trailer, efter en bil med en totalvægt på 3500kg.

    Han har ikke BE kørekort.


  • #39   24. dec 2017 derfor man skal have en stor bil og BE kort,

    så betyder alt det ingen ting,
    så køre man bare


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #40   27. dec 2017 Det er godt nok et par dage siden der sidst er kommenteret på dette indlæg. Men jeg tager det lige op igen. Der er skrevet så meget vrøvl, at jeg ikke kan lade være med at pippe med ;-). So here goes:

    At finde ud af reglerne for B-kort og trailer er umiddelbart ret simpelt efter de nuværende regler. Glem alt om egenvægt, køreklar vægt osv. Der er kun én ting som tæller: er bilens tilladte totalvægt plus trailerens tilladte totalvægt over 3500kg? E-kort...

    Men så nemt skal det selvfølgelig ikke være!

    Er kørekortet gammelt (før 2009), kan du vælge at bruge trækkets tal ved beregningen i stedet for trailerens. Altså bilens tilladte totalvægt plus trækkets tilladte totalvægt. Men kun i Danmark...

    Faktisk totalvægt er ikke relevant for kørekortet - det er kun relevant ved beregning af overlæs.

    Din kombination af 2500kg totalvægt for bilen plus 3000kg totalvægt for traileren er altså ulovligt med b-kort - uanset kortets alder.

    Men det kan der gøres noget ved!

    For at gøre alting endnu mere besværligt, er tilladt totalvægt nemlig IKKE bare tilladt totalvægt!

    Der findes TO tillladte totalvægte, nemlig TEKNISK tilladt totalvægt og (AKTUEL) tilladt totalvægt. Den første er den højst mulige tilladte totalvægt (fra typegodkendelse, erklæring el. lign.), mens den aktuelle er den totalvægt som AKTUELT er tilladt for bilen/traileren/trækket,

    De to er oftest ens, men det er til enhver tid muligt at justere den tilladte totalvægt ned rimeligt frit. Egenvægten ligger fast (sådan da), så det er lasteevnen der "leges" med her.

    Din bil har fået "pillet" ved tilladt totalvægt. Den må være 3025kg, men er nu 2500kg. Du kan til enghver tid bare justere på dette tal, ned til bilens egenvægt (dog plus nogle faste tal til væsker og passagerer ifølge nogle andre, meget komplicerede regler og undtagelser: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Spoergsmaal-og-svar/Koretojsteknik/Oevrige/Nedsaettelse-af-totalvaegt-for-varebil.aspx) og op til 3025kg.
    Bemærk dog, at både registreringsafgift og vægtafgift beregnes ud fra tallet, når vi taler varevogne. Kommer du under 2001kg tilladt totalvægt, får du således en ekstraregning for registreringsafgift, mens din vægtafgift falder...men det er vist en anden tråd smiley

    Tilbage på sporet: er det din egen trailer, kan du blot bede et motorkontor om at nedsætte den tilladte totalvægt fra 3000kg til 1000kg. Så må du pludselig lovligt køre med traileren!

    Mere realistisk er det nok at nedsætte trækkets (og måske bilens) tilladte totalvægt. Nedsætter du trækkets totalvægt til 1000kg (eller bilens til 2300kg og trækkets til 1200kg), bliver dit optog også pludselig lovligt, uanset trailerens papirer. Så længe dit kørekort er fra før 2009 og du bliver i Danmark, forstås ;-). OG så længe du ikke kører med overlæs.

    Forvirret? Få nu bare taget det trailerkort... smiley


  • #41   27. dec 2017 Præcis Henrik S smiley gode løsningsforslag du bringer på banen!

  • #42   27. dec 2017 Tak for enormt gode svar på mit spørgamål! smiley

    Jeg tager kortet efter nytår smiley
    Det et nok bedst smiley


  • #43   28. dec 2017 Det er ihvertfald hverken svært eller specielt dyrt at tage kortet og især med din bil og trailer vil det give rigtig god mening smiley

  • #44   28. dec 2017 #40

    Men har jo ikke frembragt nogen oplysninger som ikke osse eksisterede for tyve år siden?
    Desuden vil det at nedveje bil og trailer jo osse koste penge, som du så skriver er det bedre at tage be kørekort.
    Da det at nedveje traileren/bilen, bare i mine øjne vil gøre ihvertfald traileren udbrugelig, det jo ikke meget logik i og nedveje traileren så den kun kan gå med 5-700 kg, når det er en maskintrailer man køre med, da du jo så alligevel ikke må læsse det på den som den er bygget til.
    Og så er trådstarter jo tilbage til ingenting.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #45   28. dec 2017 #40: enig...det var også derfor jeg sluttede af med at opfordre trådstarter til at få taget det e-kort.
    Mit indlæg handlede også mest om at få kvalt alt det vrøvl om egenvægt, køreklar vægt og 50kg, som ikke har en sk..disse med e-kort at gøre.
    Men at ændre vægte kan altså give lidt mening alligevel. Som det er for trådstarter lige nu, hvor han ikke har e-kort, koster det en bøde på 5000 at blive stoppet med en tom 1300kg trailer.
    Ændrer han totalvægt på trækket til 1000kg, er det pludselig lovligt, for så er det ligegyldigt, hvad der står på trailerens papirer.
    Og ændringen koster ikke andet end et mindre servicegebyr, kan foretages af enhver synshal og kan lige så let ændres tilbage, når kortet er i hus...


  • #46   28. dec 2017 #45
    Det ændre jo stadig ikke ved, at han få en masse arbejde ud af og må køre med en trailer som er marginalt tungere.
    Og gør han det med hans nuværende maskintrailer, så får han en kæmpe trailer, som ingen ting må læsses på?

    Han var da bedre tjent med og købe en helt anden mindre trailer, som måtte bære 1000 kg, sikkert laste det samme eller mere end hans nedvejede maskintrailer.
    Men igen be kort ville da være den optimale løsning.


  • #47   28. dec 2017 #46
    Det vil jo netop gøre at han i det hele taget må køre med traileren, du har ret i at det ikke bliver meget den må læsses, størrelsen på traileren taget i betragtning. Men som det er lige nu må han jo ikke engang køre tom med traileren..

    Tror vi alle er enige om at det mest optimale dog vil være B/E kort, en ny trailer vil være en noget større udskrivning smiley


Kommentér på:
hjælp til beregning af vægt.

Annonce