{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.343 visninger | Oprettet:

Punkteret - nyt dæk? {{forumTopicSubject}}

Hej BG, vil lige høre jeres mening om dette.

Er lige punkteret med mit ene vinterdæk. Det mine dæk, men bilen er leaset og skal afleveres om 6 måneder. Synes derfor det er lidt ærgerligt at skulle købe et nyt dæk nu, som jeg kun skal køre med 1-2 måneder mere og så aldrig bruge det igen...
Ville I købe et nyt vinterdæk og køre med det 1-2 måneder, eller ville I sætte sommerdæk på nu?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Punkteret - nyt dæk?
  • #1   31. dec 2017 Hvor er det punkteret? Kan være det evt kan lappes smiley

  • #2   31. dec 2017 ville også se om det ikke kunne lappes

  • #3   31. dec 2017 Der er normalt ingen problemer i at lappe et dæk så længe det er en almindelig punktering i slidbanen.

  • #4   31. dec 2017 Eller ring rundt til de nærmeste huggere, og høre om ikke de har sådan et dæk i fornuftig stand de vil sælge....

    Tror Januar og Febuar bliver trælse på sommerdæk. Godt Nytår.


  • #5   31. dec 2017 Kør ned til dæk pusheren og hør om han kan lave det, gav 150kr sidst mit ene vinterdæk var fladt

  • #6   31. dec 2017 Ellers køb et brugt

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #7   31. dec 2017 Vi plejer at gemme nogle få dæk i de mere normale størrelser, netop for at kunden kan slippe for at udskifte 2 dæk ved et defekt dæk, det kan også være at der er et dækcenter i dit område der gør det samme.
    Og koster typisk det samme som en lapning (250kr)

    Du kunne jo også vælge at købe et nyt dæk, og så køre på dine vinterhjul indtil at du skal aflevere bilen.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #8   31. dec 2017 Ihvertfald ikke sommerdæk, det bliver først vinter i det nye år. Og måske helt til april

  • #9   31. dec 2017 Hej
    I med en kinøjserpløk ifald det er forsvarligt koster ca en tyver + luft
    MVH KP


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #10   31. dec 2017 #9
    Fra 2018, der vil det være en fejl man bliver kasseret til syn med.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #11   31. dec 2017 Her er et billede af det

    profilbillede
  • #12   31. dec 2017 præventiv tætning, gælder det så også dækskum

    for så bliver de der lappekit/kompressor lidt overflødig, som ligger i mange biler,


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #13   31. dec 2017 De nødkits, det er jo kun til at køre fra ulykkes stedet til nærmeste værksted/dæk reparatør.
    Det der menes, er en hundelort eller en Falck lapning, som man bliver ved med at køre på, uden at få lappet dækket indvendig fra efterfølgende.


  • #14   1. jan 2018 de sidste mange gange jeg har fået lappet et punkteret dæk. har jeg fået afmonteret dækket og fået sat en paraply i med lim. det holder i hvert fald .

  • #15   1. jan 2018 Jeg ser om det ikke kan lappes, ellers må jeg finde et brugt der passer smiley Tak for hjælpen


  • #16   1. jan 2018 #10
    Hvis det er en leasingbil skal den jo ikke synes?

    Jeg ved godt det ikke er helt efter reglerne, men når nu det er en leasingbil der snart skal retur, så havde jeg nok også taget chancen og havde fået den lappet - og håbe på at det ikke blev bemærket når den bliver leveret retur .



  • #17   1. jan 2018 #16 - det er mine vinterdæk, så det er ikke et problem. Det er deres sidste sæson, så derfor lidt ekstra ærgerligt, at det lige skulle ske nu med 1-2 måneder igen...
    Tager chancen og får det lappet.


  • #18   1. jan 2018 Jamen så er løsningen da lige til ?

    Godt nytår smiley


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #19   1. jan 2018 #16
    Nej men den kan fortsat godt blive fremstillet til syn, hvis man bliver stoppet af en emsig betjent


  • #20   1. jan 2018 #16
    Hvis reparationen af dækket er sketfør 1/1-18 så er den vel ikke ulovlig ?
    Så skal den emsige betjent bevise hvornår dækket er lappet - og held og lykke med det .

    Lad os nu antage at bare 10 % af alle personvognsdæk på et eller andet tidspunkt er blevet lappet, så betyder det at når vi vågner op her til morgen så er 1,5 millioner dæk i Danmark ulovlige ?

    Det ville nok glæde dækbranchen hvis det var sådan, for så skulle der godt nok blive spundet guld i det nye år i dækbranchen , men jeg har ikke rigtigt set sådan nogle kampagner .

    ....Og inden nogen undrer sig over mit regnestykke så kommer den helt uvidenskabelige udgave her :

    2,5 millioner personbiler i Danmark - 4 sommerdæk på hver =10 millioner dæk . Derudover har jeg, igen helt uvidenskabeligt regnet med at ca 50% af alle personbiler kører med vinterdæk, hvilket giver yderligere 5 millioner dæk ,. 10 % af dette giver 1,5 millioner !

    Fandeme et hårdt regnestykke at udføre 1. Nytårsdag . smiley



  • #21   1. jan 2018 Nødtætninger bliver ikke kasseret til syn, for som der står i vejledningen "om der er foretaget en reparation, kan ikke kontrolleres ved normalt syn, men kun ved en særlig undersøgelse."
    Selv for en dækmand kan det være svært at se om dækket har været nødlappet, hvis det er beskidt. Det skal højtryksspules, før man har en jordisk chance for at se noget. Og der findes endda kits fra bl.a. Rema og Förch med udvendige snore, som er godkendt til permanente lapninger, så længe dækmanden har haft dækket af for inspektion...
    Så der sker ikke en skid til syn...

    Og de udvendige hundelorte er altså IKKE ulovlige for personbiler. Det har de ikke været og det er de stadig ikke i 2018. De tæller nu officielt som en ikke permanent lapning - sådan var det også før - blot uofficielt. Så man må stadig bruge dem og køre til den "nærmeste fagmand"... Og hvor længe man kører over til ham, er lidt svært at sige smiley

    Og betjente på gaden kan SLET IKKE GØRE NOGET VED DET.


  • #22   1. jan 2018 De er ulovlige til biler da de kun er godkendt til at køre 40km i timen.

  • #23   1. jan 2018 Auto-Laden

    Kan du finde en lovtekst, som kan understøtte din påstand? Eller snakker du bare lort?

    Ellers må du skynde dig at skrive til Falck og fortælle dem det, for de bruger dem også...


  • #24   1. jan 2018 Det har ikke noge med lovtekst at gør men sådan udvendig lapper er kun godkendt til 40km i time. Hvis du er i tvivl kan du jo ringe til tiptop.

  • #25   1. jan 2018 Den nye model fra tiptop er så godkendt til 60 km kan jeg se med her er dit "bevis"

    profilbillede
  • #26   1. jan 2018 Falck bruger den kun som nødrep= kør på værksted med det sammen lige som hvis du sætter nødhjul på. Hvilke du heller ikke må køre på andet end til værksted.

  • #27   1. jan 2018

    profilbillede
  • #28   1. jan 2018 Ok, hvis vi bare skal klistre alt muligt fra nettet og tilsyneladende ingen lovkrav, så værsgod og spis:

    https://www.motormagasinet.dk/article/view/198863/vaerkstederne_er_juridisk_ansvarlige_ved_lapning

    "Der må maksimalt køres 200 kilometer med en nødtætning, og højeste tilladte hastighed med et nødtætnet hjul er 80 km/t."

    80 KM/T! Hvor er dine 40 km/t er henne? smiley


  • #29   1. jan 2018 Dit "bevis" for at en nødlap må bruges med max 40 km/t er Tiptops billede, hvor der står 60 km/t på?! smiley

    Og Rep & Air, som du linker til, er et lappesystem for knallerter smiley


  • #30   1. jan 2018 Om det er 40-60-80 det er stadig ikke nok til nogen biler i dk da dækkede skal kunne holde til bilens maks hastighed. Og i følge loven skal de ting du bruge på din bil være godkendt.

  • #31   1. jan 2018 Der er noget, du ikke fanger... De der 40-60-80 er IKKE noget som helst form for lovkrav. Der står ingen steder, at det er ULOVLIGT at køre 82 med disse lapninger.

    Så når du siger "det er ulovligt", så snakker du lort - for det står ingen steder i loven.


  • #32   1. jan 2018 Mig bekendt skal et punkteret dæk kontrolleres indefra før der laves en permanent lapning. Det har tidligere stået på færdselsstyrelsens hjemmeside ved en tidligere debat.
    De "hundelorte" er til nødrep så man kan komme videre, ikke en permanent løsning.
    Den skal lappes indefra efterfølgende.


  • #33   3. jan 2018 kære 438 hk nar
    efter 20 år som dækmontør skriger det i mine øre at nogle kunne finde på at køre rundt med "hundelorte" i dækkene.
    uanset 40 kmt eller ej så er det kun til langsomt kørende køretøjer og os der er i branchen og ikke google kloge åger som dig,som ikke fatter en skid ud over det du kan google, kunne aldrig finde på at bruge det lort og ldrig gjordt det, så få et kursus hos flex1one, så kan de vise dig hvad der sker ved at bruge det lort.
    så luk compu og kom ud det virkelige liv hvor vi andre er og vi arbejder også ,har du hørt om det ord? og hvem fand kører mitsu blikspand i 2018?? siger lidt om din intelligens


  • #34   3. jan 2018 Claus H

    Haha, dig kan jeg sgu da godt lige smiley

    Kan du uddybe lidt? Og helst uden hjerneblødning...

    Hvad er det lige præcis, du er uenig med mig i? At det ikke er ulovligt at køre til nærmeste dækværkstedet med 80 km/t efter Falck har sat "hundelortet" i dækket? Og hvad sker der når man "bruger det lort", som Falck sætter i dækkene?


  • #35   3. jan 2018 Hej
    Har kørt med adskillige "hundelorte" Stort set i alle dæksæt og aldrig oplevet probs med dem. Klart - lorten skal anvendes med omtanke.
    MVH KP


  • #36   4. jan 2018 Dækket blev lappet af autohjælp i mandags og er i dag blevet lappet rigtigt på et værksted. Autohjælpen fortalte, at vi sagtens kunne køre med nødlapningen indtil der var tid på værkstedet og de anbefalte ikke at køre over 80 km/t. Dog var det mest for at være på den sikre side som han sagde. Det var måske 1 ud af 10.000 gange det ikke holdt...

  • #38   5. jan 2018 Der er her i januar 2018 kommet en tilføjelse/rettelse i "Vejledning om syn af køretøjer"/"Detailforskrifter for Køretøjer"

    8.02.001 (1) (s. 292) Oplysning om dækreparationer, og hvornår et dæk kan anses som ”ubeskadiget”. Om der er foretaget en reparation, kan ikke kontrolleres ved
    normalt syn, men kun ved en særlig undersøgelse.

    som I lige kan læse op på smiley


  • #39   5. jan 2018 Onkel

    Det er fuldt lovligt at LAPPE med snore udefra. Der er intet i Detailforskrifterne, som forbyder dækcentre eller Falck I at gøre det. Der står heller ikke, hvor hurtigt der må køres med de forskellige slags lapninger...


  • #40   5. jan 2018 438

    Dette er klippet fra den nyeste (Jan. 2018) Vejledning om syn af køretøjer:

    8.02.001 Generelle bestemmelser
    (1) Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede.
    Der må ikke være væsentligt slør i hjulnavet, og hjulakslen skal være forsvarligt
    fastgjort.
    Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
    • Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
    • Stik- eller snitskader
    • Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
    • Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
    Reparation af dæk inddeles i:
    • Permanent reparation
    • Nødtætning
    • Præventiv tætning
    Generelle retningslinjer for reparation af dæk

    Permanent reparation
    De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
    Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt
    reparationsstandard TI-2044 følges.

    Nødtætning
    Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke
    for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand,
    jf. bilfabrikantens anvisninger.
    Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.

    Præventiv tætning
    Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt.
    Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over 40 km/t.


    Jeg mindes ikke at jeg har påstået noget om hvad man må og ikke må. Jeg har blot nævnt at der er sket lidt ændringer.


  • #41   5. jan 2018 Onkel

    Nå ok, du skriver bare "som I lige kan læse op på"...?

    Problemet er bare, at de ændringer, du mener folk skal læse op på, allerede er blevet nævnt i denne tråd i #10 og frem...? Skriver du uden at have læst tråden igennem?! smiley


  • #42   5. jan 2018 Og du følte dig ramt? smiley

Kommentér på:
Punkteret - nyt dæk?

Annonce