{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.576 visninger | Oprettet:

Eldrift batterier i biler {{forumTopicSubject}}

Jeg går og drømmer om en Golf GTE. Jeg følger med i nogle forums, og hører både godt og skidt om bilen- heldigvis mest godt

Jeg tænker dog at vi lever en tid for alt er i en rivende udvikling, hvor biler bestemt ikke er en undtagelse. Nogle af de ulemper folk hvæser lidt omkring, er rækkevidden på el, på GTE'en som jo er opgivet til op til 50, men de fleste med lidt logisk tænkning ved jo det er et drømmescenarie, da jo rigtig meget spiller ind.

Særligt med batterierne ved jeg fra mit fag i værktøjsverdenen, at kapaciteten på batterier er voldsomt stigende, men hvordan tror i den umiddel nærtstående fremtid for el/hybridbilernes batterier ser ud?
Jeg tænker om i tror på der inden for 4-5 år vil være muligt at udskifte et batteri i f.eks en GTE 2015-2018, med et nyt, som måske vil kunne øge rækkevidden til det 2 eller tredobbelte?
Senest læste jeg om noget der hed EMBATT som arbejde på at udvikle et batterier, der i 2020 skal testes, som fomodes at kunne øge rækkevidden på en endnu ukendt bil, til 1000 km, på en enkelt opladning

For mit vedkommende er prisen for en tesla og dennes fornemme rækkevidde ikke en option pga økonomi, det er hverken golf GTE eller E-golf heller ikke på nuværende tidspunkt, men trods alt tættere på. Jeg har dog indimellem behov for at kunne køre 170 km, så hybriden er jo perfekt idet 95 procent af mit kørselsbehov sjældent er større en 15 km, men behovet for lange ture er der. Og jeg vil da godt have en "frisk" bil, som min nuværende civic af ældre dato er.
En af mine kollegaer har købt en rav4 hybrid, som han er glad for, på nær brændstoføkonomien. Han er helt klar over den jo aldrig når op på det opgivede, men den kører ikke længere end hans gamle mazda gjorde. Dog sparer han i vægtafgift, men på miljøsiden, så er det jo skidt.

Hvad er jeres spådomme om el og plugin hybrider?
Har du selv en og hvad oplever du af fordele og ulemper som folk i pressen glemmer at nævne?
Kom gerne med andre inputs


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Eldrift batterier i biler
  • #1   11. jan 2018 Hybrider er efter min mening spild af penge, de er her kun i en overgangsfase indtil producenterne af Elbilerne kan følge med til at levere biler.

    Den nye Amperea E kan køre over 500km på en opladning og er testet til at kunne nå 620km på en opladning, og den koster omkring 350.000 når den bliver frigivet til salg i DK sidst på året.

    Og Tesla har jo brudt 1000km rækkevidden med deres nye Roadster.

    Så inden for de næste par år kommer vi til at se et lige så stort kvantespring som vi har set de sidste par år.

    + at infrastrukturen med ladestandere er meget mere udbygget, og den udvikling vil kun fortsætte.

    En af grundende til at jeg vil have en elbil er at jeg gerne vil af med alt den overflødige teknik i en benzin/diesel-bil med alle de udgifter der medfølger.
    Service med olieskift
    Skift af div. filtre
    skift af tandrem/kæde
    kobling og svinghjulsskift
    + at en brændstofmotor har over 500 bevægelige dele der kan svigte og skal passes og plejes, for ikke at tale om gearkasse osv.

    Jeg ser elbilen som en mulighed for at få en bil der langt simplere og meget billigere og mere stabil i drift.

    Hybriden er jo bare en brændstofbil med en ekstra elmotor og batteri pakke.
    Så der har du alt vedligehold fra begge verdener i ét køretøj, og det ser jeg kun som en belastning.

    Væbn dig med tålmodighed, i 2018 og 2019 kommer du til at kunne finde en elbil der er som DU vil have den og til priser som der er til at følge med til smiley


  • #2   11. jan 2018 Fedt input, tak for det.

    Så sent som i dag var jeg ved den lokale Vw. mildest talt sagde medarbejden mellem linierne: "vi ved ikke en skid om de hybrider. tag til et andet bilhus hvis du vil prøve"
    Jeg havde ellers en række stekniske spørgsmål, for som du siger er der jo en forbræningsmotor der kræver vedligehold. Men jeg tænker man gør en hel del unødvendigt også, medmindre bilen kan skille km kørt på hhv el og brændstof på en eller anden måde. Hvis jeg kører 10000 om året (realistisk) vil kun de måske kun 3000 være kørt af benzin motoren. Men service intervallet er sikkert som en alm golf 1,4 tsi, hvor man skifter en pokkers masse sliddele der kun har gjort 30 procent af sit arbejde. Det virker jo helt obsonst og fordyrende, at udskifte dele der slet ikke er udtjent. Som sagt tror jeg også der udvikles meget på det, men golf gte er nok det jeg har søgt på allermest de seneste 3-4 måneder. og i løbet af et par år ville jeg også tro det var realistisk at der holdte sådan en i indkørslen, men man bliver jo nemt forblændet af alt det smart og nye.


  • #3   11. jan 2018 Jeg er 100% enig med Carsten.

    Mht. udskiftning/opgradering af batterier, så tvivler jeg på at det bliver en mulighed for de fleste biler. Det er simpelthen for dyrt, det koster eks. over 200.000 kr. at opgradere den gamle Tesla Roadster med nyt batteri (der er dog vist også andre mindre opgraderinger inkluderet). Og det er iøvrigt den eneste bil Tesla tilbyder opgradering af.

    Jeg har haft Tesla'en i ca. 2.5 år nu, og har ikke rigtigt oplevet nogle ulemper ved at køre elbil. Som daglig transportmiddel er elbiler perfekte, der er ikke meget vedligehold, man skal ikke ind og tanke, mere behagelig og komfortabel levering af kræfter etc.

    Mit største problem med elbiler er, at de stadig koster en del over tilsvarende benzinbiler, og at der pt. ikke rigtigt findes en sjov elbil. Det med prisen kan tildels retfærdiggøres hvis man kører meget, da besparelsen i brændstof stiger med kørte km. Men jeg kører for lidt til at opnå en stor gevinst der.


  • #4   11. jan 2018 Uanset om du bruger benzin motoren eller ej skal den jo servicere, olie og tandrem osv. har en levetid i tid.
    f.eks. hedder det olieskift hvor 15.000km eller hvert år, hvad end der kommer først.

    Så man kommer ikke uden om en masse trælse service regninger.

    Jeg mødte en som havde købt den gamle model Opel Ampera som også er en hybrid, den havde jeg selv kigget på dengang den kom ud.

    og da jeg spurgte om den kørte godt svarede han:
    "Ja for pokker, skal bare lige have skifte olie og filtre på den, så er den helt perfekt"

    Og der hopper kæden bare af for mig


  • #6   11. jan 2018 Jeg skal ud og prøve den Nye Nissan Leaf om en lille uges tid. Den regner jeg da med at købe som bil nummer to. Vi har en diesel bil til længere ture, det har vi vurderet er bedre for os lige pt. Men de elbiler køre bare skide godt uanset hvilken syntes jeg næsten. De er bare ikke for alle, hvad udseende angår. smiley

  • #7   11. jan 2018 Det med udseende er de ved at komme godt efter.
    Bare se forskellen på den første Leaf og den nye

    Ham der designede den første skulle simpelthen have tæsk med en jernstang

    Det var som om at Nissan slet ikke havde lyst til at den skulle sælge..


  • #8   11. jan 2018

    profilbillede
  • #9   11. jan 2018 Selvom den første Leaf er grim, er det den mest solgte elbil i verdenen smiley

  • #10   11. jan 2018 Yep, Men det er sq i mangel af bedre

    Havde den været flot havde den solgt MEGET mere end det smiley


  • #11   11. jan 2018 har en kollega på 52 år. Der også tit snakker om at skifte hans skoda superb ud med en golf GTE.

    Da han har under 10 kilometer på arbejde, og konen kun har lidt over 10 km.
    Skodaen som de har nu er en diesel. De mente det var godt med diesel da de køre til garda søen, (Italien ) hver sommer.
    Men i det daglige brug, er det bare en lang koldstart for diesel bilen.

    Sidste weekend var de så ude og prøve en kia optima hybrid.
    og han sagde at den kun var 0,5 sekunder langsommere end golfen.
    Men at den elektriske rækkevide er længere.

    Ved ikke selv om det passer.
    Men den bil er da værd og prøvekøre inden du køber golfen smiley .


  • #12   11. jan 2018 Man vender sig til dens udseende. Men inden i er den altså virkelig lækker samt den køre suverænt..
    Men jeg glæder mig sku til at prøve den nye, den ser bedre ud, så må vi se om den køre lige så godt som den gamle... smiley


  • #13   12. jan 2018 Hvordan ser det egentligt ud mht. ladestander kompabilitet? Jeg har ladet mig fortælle at man med Tesla kan lade på alle de forskellige udbydere (man skal måske bruge et adapterstik), men at man med andre elbiler ikke har adgang til Tesla ladestationer (som der jo er ved at være en del af). Så er spørgsmålet om livet bliver surt for andre end Tesla ejere, mht. ladning.

  • #14   12. jan 2018 ACE

    En Tesla kan lades på alle ladestandere, der er adaptere med til bilen smiley
    Jeg mener jeg så en talk med Elon Musk og han ville åbne for at alle ville kunne bruge Tesla's ladere, selvfølgelig mod betaling.

    Ligesom hvis du køber en ny Tesla i dag, så får du ikke automatisk gratis opladning med


  • #15   12. jan 2018 Jeg tror ikke at Tesla giver mulighed for lade andre biler lige foreløbig. Mange Tesla ejere er i forvejen trætte af at skulle holde i kø for at komme til at lade ved travle superchargers, og med alle de Model 3 der kommer på vejene, bliver det ikke bedre.

    Tesla udvidder løbende med flere ladere, men ikke hurtigt nok.

    Den supercharger der er tæt på hvor jeg bor har vel typisk en times ventetid for at komme til at lade.


  • #16   12. jan 2018 Men mon ikke når Tesla har en af verdens største infrastrukturer af laderere vælger at åbne op for salg til andre også?
    Det er jo en hel tankstations industri i sig selv.

    + at bilerne jo kan lade hurtigere og hurtigere, så ventetiden ved laderene skulle også gerne blive mindre pr. bil


  • #17   12. jan 2018 Ace
    Der er flere udbydere mht til strøm, og kigger man på deres dækningskort har flere af dem standere i de almindelige byer hvor f.eks Kvickly og Bilka er. Nogen slår dig på gratis opladning og nogen på abonnement og en kWh pris eller hvor du får pakke retur for dit forbrug Jeg forsøgte med nogle overslags regnestykker og kom frem til at det nok ikke rigtig kan betale sig.


  • #18   12. jan 2018 Jeg ved ihvertfald at mange Tesla ejere er sure over at skulle vente i kø i 1-2 timer for at komme til at lade. Hvis der så holder en del Nissan, Hyundai, VW og andre elbiler i kø ved Tesla laderne, så forsvinder en del af fordelen ved en Tesla da ihvertfald for dem der kører langt i dem.

  • #20   28. jan 2018 Det er sq da i grunden fra den store helikopter set, også tåbeligt at producenterne ikke laver ét lade system. Ligesom man ser det fmed USB, på nær apple tosserne

    Mht langtidsparkering. Så burde man kunne opfinde et system, ligesom motivationstariffen på fjernvarmen. Sådan at man ikke skal have en decideret p-vagt, men noget systemisk. Dvs man f.eks på offentlige ladestandere kunne modtage en notifikation på mobilen om at opladningen er færdig om x antal minutter. Hvis bilen så ikke er fjernet x antal minutter, efter opladning er afsluttet, begynder at taksering for at parkering/tabt indtægt så man forhåbentlig flytter bilen så andre kan komme til.
    Når folk holder på disse pladser er det jo penge tabt til firmaet bag ladestanderen, og penge tabt til at de kan investere i at sætte en ny op ved siden af, efterhånden som EV trafikken bliver strørre.


  • #21   28. jan 2018 Hvis man lader ved en Tesla supercharger, får man en besked når bilen er ved at være fuldt opladet. Hvis ikke man fjerner bilen når den er fuldt opladet, betaler man for den tid man unødigt holder parkeret der. Beløbet er bare så lavt, at det er ligegyldigt. Jeg mener det er omkring 2 kr. pr. 10 minutter.

  • #22   17. jun 2019 Carsten T. Vedr. Dit oprindelige opslag. Hybrid versus ren el. Der er bare et problem med ren el og det er at de ikke må trække noget. Derfor er hybrid det eneste “grønne” alternativ til ren brændstof.

  • #23   17. jun 2019 Michael M

    Det må de da i hvert fald smiley
    Tesla Model X er født med træk og Tesla Model 3 kan fåes fra ny med træk her i DK

    At mange producenter vælger ikke at sætte det på dem kan man så undre sig over, men bilerne kan sagtens

    Husk at de fleste hybrider jo også bare er en elbil med en generator ombord

    Her er enda en liste over de elbiler på det Danske marked som kan fås med anhængertræk
    https://fdel.dk/elbiltest-trailer-koersel-med-elbil/

    Audi e-Tron.
    Jaguar I-Pace.
    Kia Niro Electric – Stadig usikkert, men det forlyder, at den kommer med træk.
    Nissan Evalia 5 personer.
    Renault Kangoo Z.E.
    Renault Kangoo Z.E. maxi.
    Tesla Model X.


  • #24   17. jun 2019 Carsten T.
    Nedenstående er taget fra FDM. Nuvel Tesla Jaguar og Audi etron må trække noget men der taler vi også en noget anden prisklasse end GTe.
    Elbiler
    0 kg BMW i3
    Citroën C-Zero
    Hyundai Ioniq
    Hyundai Kona Electric
    Kia e-Niro og Kia Soul EV
    Mercedes-Benz B-Electric
    Mitsubishi iMiEV
    Nissan Leaf
    Peugeot iOn
    Renault Zoe
    Tesla Model S
    VW e-Up
    VW e-Golf
    750 kg Jaguar I-Pace
    910 kg Tesla Model 3
    1.800 kg Audi e-tron
    Mercedes-Benz EQC
    2.250 kg Tesla Model X


  • #25   17. jun 2019 Hvis jeg var dig ville jeg vente.
    Der kommer så mange nye modeller her i 2019-2020.
    Jeg er selv utrolig varm på både Opel corsa og Peugeot 208 som el, Hvis de får en ordenlig rækkevidde samt en fair pris.
    De skulle gerne blive lanceret begge to her til sensommeren eller starten af efteråret


  • #26   17. jun 2019 Søren a

    Helt enig
    Jeg har også ret tæt kig på Corsa'en, men ville hellere se noget i Astra / Insignia størrelse

    Men der skal nok komme et væld af biler med træk


  • #27   17. jun 2019 Mht. træk, så er der vel heller ikke andre lande i verden som har så mange trailere pr. indbygger som Danmark. Jeg har kun én gang set en personbil med trailer i USA.

    Hvis trailer ikke er noget man kører med i stor udstrækning i andre lande, står det nok ikke højt på prioritetslisten når der udvikles elbiler. Der bliver nok ikke taget mange danske hensyn når der skal udvikles biler globalt.


  • #28   17. jun 2019 Ja det er rigtigt, vi har en tendens til at skulle trække alt muligt lort efter os smiley
    Men det er jo nok fordi at alt her er så dyrt... vores biler er for dyre, så man køber en bil der er for lille til vores behov for at spare penge.
    Der køber en Amerikaner bare en kæmpe pickup eller SUV, mens Danskeren må køre med hans lille Brenderup trailer.

    Samme med campingvogn. Vi har ikke råd til både en bil og en Autocamper så man må gå på kompromis...


  • #29   17. jun 2019 Der kører flere pickups og SUVs, ja, men eks. i området hvor jeg bor, er de nu ikke så udbredte. Langt de fleste kører i sedans eller crossovers. Og RVs er nu heller ikke så udbredte, det er typisk noget man lejer, ikke ejer. Men jeg forstår udemærket din pointe.

    Der er dog en del der får monteret træk til cykelstativ, men de må ikke trække noget på "krogen", det er de vist ikke godkendte til.

    Jeg så iøvrigt et billede af en Tesla Model 3 med træk den anden dag, med en campingvogn, så måske den er godkendt til træk.


  • #30   17. jun 2019 Min pointe er at batterierne er for svage endnu til at man kan trække noget, det er derfor det kun er de store nye biler, som Tesla x, merc eqc og Audi e-tron, der kan trække noget nævneværdigt. En elbil er jo perfekt til at trække, det er batterierne bare ikke, det vil gå alt for hårdt ud over rækkevidden. Derfor er hybrid eneste alternativ endnu. Min behov for kørsel med trailer kunne dækkes af en kassevogn ja. Men gider jeg at køre kassevogn de 80 % af kilometerne når mit trailer behov kun er 20 % ?...Nej

  • #31   17. jun 2019 Carsten J

    Model 3 kan fåes med træk ab fabrik til 950kg


  • #32   17. jun 2019 Michael

    Det går jo lige så meget ud over rækkevidden på en brændstof bil eller hybrid?


  • #33   17. jun 2019 Carsten T.

    I det oprindelige opslag, som nu er 1,5 år gammelt, siger du at hybrid kun er en overgangs fase. I opslaget er nævnt en golf GTE, den har en tank på 40 liter og må trække 1500 kg, det vil jeg tro den kan gøre med et snit på minimum 10 km/L altså 400 km. En elbil der må trække 1500 kg koster det dobbelte af en GTE og så tror jeg ikke en sådan kører 400 km med 1500 kg på krogen. Det er muligt at hybrid kun er en overgangsfase men den fase er ikke forbi endnu.


  • #34   17. jun 2019 Om man kan køre 300 eller 400 km kommer da ud på ét i min opfattelse, brændstof koster meget mere, og de få gange man skal trække noget kan man da bare lade op på vejen ligesom man kan tanke.
    Ellers lyder det til at det bare er en almindelig dieselbil du skal have


  • #35   17. jun 2019 Bingo Carsten T for elbil er ikke en mulighed, det er jo det jeg har forsøgt at gøre opmærksom på hele tiden. Hybrid er det nærmeste alternativ hvis man vil trække noget og man ikke har 1 million kr til bil. GTE ser godt ud på papiret, jeg har dog min tvivl om der reelt er en besparelse eller el delen, som står for besparelsen, æder selv samme op i form af batteri skift, opladning og service.

  • #36   17. jun 2019 Batteri skift? hvad mener du?
    Batterierne holder efterhånden længere end bilerne

    Der er Tesla'er der har kørt 500.000+ km på samme batteri, og man har 8års garanti på batteriet, men de holder meget længere end det.
    Faktisk længere end motorerne i de fleste nyere biler


  • #37   17. jun 2019 Carsten T.
    Lad os antage at batterierne holder så længe som du siger, så er jeg stadig skeptisk over for besparelsen på bilens levetid.
    Du startede i denne tråd med at sige at hybrid bare var en overgangs fase, det er muligt, den fase har bare været lang og vi er der ikke endnu. Jeg ville blot gøre opmærksom på at vil man trække noget er hybrid endnu det eneste alternativ til en almindelig bil.
    Jeg syntes du afviger fra emmet når der kommer mod argumenter på din påstand. Jeg har argumenteret det jeg kan og har ikke mere at sige til emmet.


  • #38   17. jun 2019 Nu havde jeg ikke min Tesla i hele dens levetid, men i lige under 3.5 år.

    Mit meget overfladiske regnestykke ser således ud:

    Værditab: 200.000 kr.
    Service og vedligehold: 0 kr.
    Opladning: 100 kr.

    Jeg kørte lige over 65.500 km så det blev til en omkostning på ca. 3 kr/km. Altså inkl. "brændstof". Jeg tror ikke jeg havde gjort det billigere i en ny BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse.

    Det er selvfølgelig godt hjulpet på vej af at jeg kan lade gratis både ude og hjemme. Men selv hvis jeg havde betalt for opladning tror jeg stadig at det havde været billigere at køre i Tesla'en end tilsvarende benzinbil.

    Mht. at trække noget, så er der altså rigtig, rigtig mange mennesker som bare bruger deres bil til at køre på arbejde i, køre på indkøb i, at køre børnene rundt i etc. Jeg har aldrig haft brug for at køre rundt med 1.500 kg efter bilen...

    Nogle har det behov, og derfor vil der helt sikkert også være alternativer til eks. erhverv i mange år fremover. Men til alm. privatkørsel vil en elbil sagtens kunne fungere for rigtig mange.


  • #39   18. jun 2019 Carsten J.

    Det vil jeg tilgengæld gerne kommentere på. Jeg tror også at dem der har købt Tesla har en af de mest økonomiske biler. Havde jeg penge til en sådan havde jeg købt en, men det er desværre dyrt at være fattig.

    Jeg påstår heller ikke at elbilen ikke kan gøre det godt for mange, den kan bare ikke trække min båd til vandet.


  • #40   18. jun 2019 Michael M

    Det største problem Elbiler har er alle de myter og fejlinformationer som den brede befolkning går med.
    feks. det med at de kræver vedligehold og batteri skift, og de er dårlige for miljøet osv.


  • #41   18. jun 2019 Men koster det ikke mere i CO2 end at have en almindelig bil, opbygningen af den osv?

  • #43   19. jun 2019 Allan

    Det er efterhånden ikke ret meget mere, batteriet kræver lidt mere
    TIlgengæld har du jo ikke et kæmpe produktionsapparat der skal lave komplekse dele til motor og gearkasse osv.

    Og med moderne produktions faciliteter er det stort set ens i dag


  • #44   19. jun 2019 Det ser ud til 1½ år efter her, at debatten er kommet lidt frem igen. Dejligt.
    For mit eget vedkommende kører jeg stadig rundt i det gamle diesel lokomotiv.

    Men jeg har bestemt været ude og prøve biler siden, og særligt Kia E-niro er jeg faktisk blevet lun på. Men jeg er dog kun lun, for den kan stadig ikke køre med trailer. Selvom jeg nok godt kan låne mig til det, så gider jeg bare ikke være afhængig af det, når jeg har trailere tilgængeligt jeg bare kan låne. Det er så rart, og bliver bestemt brugt.
    Dog er jeg blevet lidt skeptisk over Gearkassen på GTE'en da flere åbenbart begynder at få "klonk" lyde fra den, som kræver at den skal skiftes. Av! Det er lidt skidt for sådan en har jeg ikke lige råd til at skifte.
    For at vende tilbage til Kia og hyundai, så håber forhandlerne også snart der sker noget på anhænger fronten. På trods af de enorme leveringstider, kunne de sælge mange flere biler, hvis de måtte trække en trailer. Dvs at rigtig mange (nok os der bor i jylland) fravælger dem simpelthen på det grundlag.

    Men eftersom rækkeviden begynder at være 450 km, så synes jeg bestemt de begynder at blive rigtig attraktive. Og det kører jo fantastisk. E-niro er naturligvis ikke en sportsvogn. Men det er eddersparkme en hurtig mini suv.



  • #45   19. jun 2019 Jonas

    Ja de er sq virkeligt sjove at køre i, jeg har prøvet Hyundai versionen af, og de 200hk er sq givet godt ud smiley


  • #46   19. jun 2019 Så da en Hyundai plug-in med jydekrog idag.

  • #47   19. jun 2019 Yeps, der er flere hybrider og også flere elbiler der har krog smiley

  • #48   21. jun 2019 #47
    Hybrider kan sagtens trække. Typegodkendelsen er mig bekendt nogenlunde identisk med en ikke hybrid. Hybriddelen er blot "eftermonteret"
    Elbiler med træk er ikke langt nok fremme. Model 3 er stadig for dyr for mig.. og må kun trække 900 kilo. Det rækker ikke langt nok.


  • #49   21. jun 2019 Igen, hvis det er et trækdyr man er efter så køb en diesel smiley

  • #50   22. jun 2019 #49
    Jeg har allerede en diesel. mit kørselsbehov er bare blevet meget lille så en elbil på sigt vil passe meget bedre.
    Jeg kører ikke engang 8000 om året mere, så de 6500 i årlig afgift er relativt dyre.
    Den kører godt den jeg har, selvom den er gammel, men at skifte til noget andet indtil der er råd og mulighed, virker bare dumt, når jeg nu kender historikken på min bil, og det der er at bytte lige over med er småt eller noget hvor historikken kan være tvivlsom.


Kommentér på:
Eldrift batterier i biler

Annonce