Eldrift batterier i biler {{forumTopicSubject}}
Jeg går og drømmer om en Golf GTE. Jeg følger med i nogle forums, og hører både godt og skidt om bilen- heldigvis mest godt
Jeg tænker dog at vi lever en tid for alt er i en rivende udvikling, hvor biler bestemt ikke er en undtagelse. Nogle af de ulemper folk hvæser lidt omkring, er rækkevidden på el, på GTE'en som jo er opgivet til op til 50, men de fleste med lidt logisk tænkning ved jo det er et drømmescenarie, da jo rigtig meget spiller ind.
Særligt med batterierne ved jeg fra mit fag i værktøjsverdenen, at kapaciteten på batterier er voldsomt stigende, men hvordan tror i den umiddel nærtstående fremtid for el/hybridbilernes batterier ser ud?
Jeg tænker om i tror på der inden for 4-5 år vil være muligt at udskifte et batteri i f.eks en GTE 2015-2018, med et nyt, som måske vil kunne øge rækkevidden til det 2 eller tredobbelte?
Senest læste jeg om noget der hed EMBATT som arbejde på at udvikle et batterier, der i 2020 skal testes, som fomodes at kunne øge rækkevidden på en endnu ukendt bil, til 1000 km, på en enkelt opladning
For mit vedkommende er prisen for en tesla og dennes fornemme rækkevidde ikke en option pga økonomi, det er hverken golf GTE eller E-golf heller ikke på nuværende tidspunkt, men trods alt tættere på. Jeg har dog indimellem behov for at kunne køre 170 km, så hybriden er jo perfekt idet 95 procent af mit kørselsbehov sjældent er større en 15 km, men behovet for lange ture er der. Og jeg vil da godt have en "frisk" bil, som min nuværende civic af ældre dato er.
En af mine kollegaer har købt en rav4 hybrid, som han er glad for, på nær brændstoføkonomien. Han er helt klar over den jo aldrig når op på det opgivede, men den kører ikke længere end hans gamle mazda gjorde. Dog sparer han i vægtafgift, men på miljøsiden, så er det jo skidt.
Hvad er jeres spådomme om el og plugin hybrider?
Har du selv en og hvad oplever du af fordele og ulemper som folk i pressen glemmer at nævne?
Kom gerne med andre inputs
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Den nye Amperea E kan køre over 500km på en opladning og er testet til at kunne nå 620km på en opladning, og den koster omkring 350.000 når den bliver frigivet til salg i DK sidst på året.
Og Tesla har jo brudt 1000km rækkevidden med deres nye Roadster.
Så inden for de næste par år kommer vi til at se et lige så stort kvantespring som vi har set de sidste par år.
+ at infrastrukturen med ladestandere er meget mere udbygget, og den udvikling vil kun fortsætte.
En af grundende til at jeg vil have en elbil er at jeg gerne vil af med alt den overflødige teknik i en benzin/diesel-bil med alle de udgifter der medfølger.
Service med olieskift
Skift af div. filtre
skift af tandrem/kæde
kobling og svinghjulsskift
+ at en brændstofmotor har over 500 bevægelige dele der kan svigte og skal passes og plejes, for ikke at tale om gearkasse osv.
Jeg ser elbilen som en mulighed for at få en bil der langt simplere og meget billigere og mere stabil i drift.
Hybriden er jo bare en brændstofbil med en ekstra elmotor og batteri pakke.
Så der har du alt vedligehold fra begge verdener i ét køretøj, og det ser jeg kun som en belastning.
Væbn dig med tålmodighed, i 2018 og 2019 kommer du til at kunne finde en elbil der er som DU vil have den og til priser som der er til at følge med til
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Så sent som i dag var jeg ved den lokale Vw. mildest talt sagde medarbejden mellem linierne: "vi ved ikke en skid om de hybrider. tag til et andet bilhus hvis du vil prøve"
Jeg havde ellers en række stekniske spørgsmål, for som du siger er der jo en forbræningsmotor der kræver vedligehold. Men jeg tænker man gør en hel del unødvendigt også, medmindre bilen kan skille km kørt på hhv el og brændstof på en eller anden måde. Hvis jeg kører 10000 om året (realistisk) vil kun de måske kun 3000 være kørt af benzin motoren. Men service intervallet er sikkert som en alm golf 1,4 tsi, hvor man skifter en pokkers masse sliddele der kun har gjort 30 procent af sit arbejde. Det virker jo helt obsonst og fordyrende, at udskifte dele der slet ikke er udtjent. Som sagt tror jeg også der udvikles meget på det, men golf gte er nok det jeg har søgt på allermest de seneste 3-4 måneder. og i løbet af et par år ville jeg også tro det var realistisk at der holdte sådan en i indkørslen, men man bliver jo nemt forblændet af alt det smart og nye.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Mht. udskiftning/opgradering af batterier, så tvivler jeg på at det bliver en mulighed for de fleste biler. Det er simpelthen for dyrt, det koster eks. over 200.000 kr. at opgradere den gamle Tesla Roadster med nyt batteri (der er dog vist også andre mindre opgraderinger inkluderet). Og det er iøvrigt den eneste bil Tesla tilbyder opgradering af.
Jeg har haft Tesla'en i ca. 2.5 år nu, og har ikke rigtigt oplevet nogle ulemper ved at køre elbil. Som daglig transportmiddel er elbiler perfekte, der er ikke meget vedligehold, man skal ikke ind og tanke, mere behagelig og komfortabel levering af kræfter etc.
Mit største problem med elbiler er, at de stadig koster en del over tilsvarende benzinbiler, og at der pt. ikke rigtigt findes en sjov elbil. Det med prisen kan tildels retfærdiggøres hvis man kører meget, da besparelsen i brændstof stiger med kørte km. Men jeg kører for lidt til at opnå en stor gevinst der.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
f.eks. hedder det olieskift hvor 15.000km eller hvert år, hvad end der kommer først.
Så man kommer ikke uden om en masse trælse service regninger.
Jeg mødte en som havde købt den gamle model Opel Ampera som også er en hybrid, den havde jeg selv kigget på dengang den kom ud.
og da jeg spurgte om den kørte godt svarede han:
"Ja for pokker, skal bare lige have skifte olie og filtre på den, så er den helt perfekt"
Og der hopper kæden bare af for mig
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 3.002
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Bare se forskellen på den første Leaf og den nye
Ham der designede den første skulle simpelthen have tæsk med en jernstang
Det var som om at Nissan slet ikke havde lyst til at den skulle sælge..
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Havde den været flot havde den solgt MEGET mere end det
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 52 Biler: 2 Emner: 399 Svar: 11.294
Da han har under 10 kilometer på arbejde, og konen kun har lidt over 10 km.
Skodaen som de har nu er en diesel. De mente det var godt med diesel da de køre til garda søen, (Italien ) hver sommer.
Men i det daglige brug, er det bare en lang koldstart for diesel bilen.
Sidste weekend var de så ude og prøve en kia optima hybrid.
og han sagde at den kun var 0,5 sekunder langsommere end golfen.
Men at den elektriske rækkevide er længere.
Ved ikke selv om det passer.
Men den bil er da værd og prøvekøre inden du køber golfen .
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 3.002
Men jeg glæder mig sku til at prøve den nye, den ser bedre ud, så må vi se om den køre lige så godt som den gamle...
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
En Tesla kan lades på alle ladestandere, der er adaptere med til bilen
Jeg mener jeg så en talk med Elon Musk og han ville åbne for at alle ville kunne bruge Tesla's ladere, selvfølgelig mod betaling.
Ligesom hvis du køber en ny Tesla i dag, så får du ikke automatisk gratis opladning med
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Tesla udvidder løbende med flere ladere, men ikke hurtigt nok.
Den supercharger der er tæt på hvor jeg bor har vel typisk en times ventetid for at komme til at lade.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det er jo en hel tankstations industri i sig selv.
+ at bilerne jo kan lade hurtigere og hurtigere, så ventetiden ved laderene skulle også gerne blive mindre pr. bil
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Der er flere udbydere mht til strøm, og kigger man på deres dækningskort har flere af dem standere i de almindelige byer hvor f.eks Kvickly og Bilka er. Nogen slår dig på gratis opladning og nogen på abonnement og en kWh pris eller hvor du får pakke retur for dit forbrug Jeg forsøgte med nogle overslags regnestykker og kom frem til at det nok ikke rigtig kan betale sig.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Mht langtidsparkering. Så burde man kunne opfinde et system, ligesom motivationstariffen på fjernvarmen. Sådan at man ikke skal have en decideret p-vagt, men noget systemisk. Dvs man f.eks på offentlige ladestandere kunne modtage en notifikation på mobilen om at opladningen er færdig om x antal minutter. Hvis bilen så ikke er fjernet x antal minutter, efter opladning er afsluttet, begynder at taksering for at parkering/tabt indtægt så man forhåbentlig flytter bilen så andre kan komme til.
Når folk holder på disse pladser er det jo penge tabt til firmaet bag ladestanderen, og penge tabt til at de kan investere i at sætte en ny op ved siden af, efterhånden som EV trafikken bliver strørre.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det må de da i hvert fald
Tesla Model X er født med træk og Tesla Model 3 kan fåes fra ny med træk her i DK
At mange producenter vælger ikke at sætte det på dem kan man så undre sig over, men bilerne kan sagtens
Husk at de fleste hybrider jo også bare er en elbil med en generator ombord
Her er enda en liste over de elbiler på det Danske marked som kan fås med anhængertræk
https://fdel.dk/elbiltest-trailer-koersel-med-elbil/
Audi e-Tron.
Jaguar I-Pace.
Kia Niro Electric – Stadig usikkert, men det forlyder, at den kommer med træk.
Nissan Evalia 5 personer.
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E. maxi.
Tesla Model X.
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
Nedenstående er taget fra FDM. Nuvel Tesla Jaguar og Audi etron må trække noget men der taler vi også en noget anden prisklasse end GTe.
Elbiler
0 kg BMW i3
Citroën C-Zero
Hyundai Ioniq
Hyundai Kona Electric
Kia e-Niro og Kia Soul EV
Mercedes-Benz B-Electric
Mitsubishi iMiEV
Nissan Leaf
Peugeot iOn
Renault Zoe
Tesla Model S
VW e-Up
VW e-Golf
750 kg Jaguar I-Pace
910 kg Tesla Model 3
1.800 kg Audi e-tron
Mercedes-Benz EQC
2.250 kg Tesla Model X
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 238
Der kommer så mange nye modeller her i 2019-2020.
Jeg er selv utrolig varm på både Opel corsa og Peugeot 208 som el, Hvis de får en ordenlig rækkevidde samt en fair pris.
De skulle gerne blive lanceret begge to her til sensommeren eller starten af efteråret
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Helt enig
Jeg har også ret tæt kig på Corsa'en, men ville hellere se noget i Astra / Insignia størrelse
Men der skal nok komme et væld af biler med træk
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Hvis trailer ikke er noget man kører med i stor udstrækning i andre lande, står det nok ikke højt på prioritetslisten når der udvikles elbiler. Der bliver nok ikke taget mange danske hensyn når der skal udvikles biler globalt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men det er jo nok fordi at alt her er så dyrt... vores biler er for dyre, så man køber en bil der er for lille til vores behov for at spare penge.
Der køber en Amerikaner bare en kæmpe pickup eller SUV, mens Danskeren må køre med hans lille Brenderup trailer.
Samme med campingvogn. Vi har ikke råd til både en bil og en Autocamper så man må gå på kompromis...
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Der er dog en del der får monteret træk til cykelstativ, men de må ikke trække noget på "krogen", det er de vist ikke godkendte til.
Jeg så iøvrigt et billede af en Tesla Model 3 med træk den anden dag, med en campingvogn, så måske den er godkendt til træk.
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Model 3 kan fåes med træk ab fabrik til 950kg
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det går jo lige så meget ud over rækkevidden på en brændstof bil eller hybrid?
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
I det oprindelige opslag, som nu er 1,5 år gammelt, siger du at hybrid kun er en overgangs fase. I opslaget er nævnt en golf GTE, den har en tank på 40 liter og må trække 1500 kg, det vil jeg tro den kan gøre med et snit på minimum 10 km/L altså 400 km. En elbil der må trække 1500 kg koster det dobbelte af en GTE og så tror jeg ikke en sådan kører 400 km med 1500 kg på krogen. Det er muligt at hybrid kun er en overgangsfase men den fase er ikke forbi endnu.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Ellers lyder det til at det bare er en almindelig dieselbil du skal have
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Batterierne holder efterhånden længere end bilerne
Der er Tesla'er der har kørt 500.000+ km på samme batteri, og man har 8års garanti på batteriet, men de holder meget længere end det.
Faktisk længere end motorerne i de fleste nyere biler
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
Lad os antage at batterierne holder så længe som du siger, så er jeg stadig skeptisk over for besparelsen på bilens levetid.
Du startede i denne tråd med at sige at hybrid bare var en overgangs fase, det er muligt, den fase har bare været lang og vi er der ikke endnu. Jeg ville blot gøre opmærksom på at vil man trække noget er hybrid endnu det eneste alternativ til en almindelig bil.
Jeg syntes du afviger fra emmet når der kommer mod argumenter på din påstand. Jeg har argumenteret det jeg kan og har ikke mere at sige til emmet.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Mit meget overfladiske regnestykke ser således ud:
Værditab: 200.000 kr.
Service og vedligehold: 0 kr.
Opladning: 100 kr.
Jeg kørte lige over 65.500 km så det blev til en omkostning på ca. 3 kr/km. Altså inkl. "brændstof". Jeg tror ikke jeg havde gjort det billigere i en ny BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse.
Det er selvfølgelig godt hjulpet på vej af at jeg kan lade gratis både ude og hjemme. Men selv hvis jeg havde betalt for opladning tror jeg stadig at det havde været billigere at køre i Tesla'en end tilsvarende benzinbil.
Mht. at trække noget, så er der altså rigtig, rigtig mange mennesker som bare bruger deres bil til at køre på arbejde i, køre på indkøb i, at køre børnene rundt i etc. Jeg har aldrig haft brug for at køre rundt med 1.500 kg efter bilen...
Nogle har det behov, og derfor vil der helt sikkert også være alternativer til eks. erhverv i mange år fremover. Men til alm. privatkørsel vil en elbil sagtens kunne fungere for rigtig mange.
jun 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 7
Det vil jeg tilgengæld gerne kommentere på. Jeg tror også at dem der har købt Tesla har en af de mest økonomiske biler. Havde jeg penge til en sådan havde jeg købt en, men det er desværre dyrt at være fattig.
Jeg påstår heller ikke at elbilen ikke kan gøre det godt for mange, den kan bare ikke trække min båd til vandet.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det største problem Elbiler har er alle de myter og fejlinformationer som den brede befolkning går med.
feks. det med at de kræver vedligehold og batteri skift, og de er dårlige for miljøet osv.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 597 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.526
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det er efterhånden ikke ret meget mere, batteriet kræver lidt mere
TIlgengæld har du jo ikke et kæmpe produktionsapparat der skal lave komplekse dele til motor og gearkasse osv.
Og med moderne produktions faciliteter er det stort set ens i dag
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
For mit eget vedkommende kører jeg stadig rundt i det gamle diesel lokomotiv.
Men jeg har bestemt været ude og prøve biler siden, og særligt Kia E-niro er jeg faktisk blevet lun på. Men jeg er dog kun lun, for den kan stadig ikke køre med trailer. Selvom jeg nok godt kan låne mig til det, så gider jeg bare ikke være afhængig af det, når jeg har trailere tilgængeligt jeg bare kan låne. Det er så rart, og bliver bestemt brugt.
Dog er jeg blevet lidt skeptisk over Gearkassen på GTE'en da flere åbenbart begynder at få "klonk" lyde fra den, som kræver at den skal skiftes. Av! Det er lidt skidt for sådan en har jeg ikke lige råd til at skifte.
For at vende tilbage til Kia og hyundai, så håber forhandlerne også snart der sker noget på anhænger fronten. På trods af de enorme leveringstider, kunne de sælge mange flere biler, hvis de måtte trække en trailer. Dvs at rigtig mange (nok os der bor i jylland) fravælger dem simpelthen på det grundlag.
Men eftersom rækkeviden begynder at være 450 km, så synes jeg bestemt de begynder at blive rigtig attraktive. Og det kører jo fantastisk. E-niro er naturligvis ikke en sportsvogn. Men det er eddersparkme en hurtig mini suv.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Ja de er sq virkeligt sjove at køre i, jeg har prøvet Hyundai versionen af, og de 200hk er sq givet godt ud
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 597 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.526
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Hybrider kan sagtens trække. Typegodkendelsen er mig bekendt nogenlunde identisk med en ikke hybrid. Hybriddelen er blot "eftermonteret"
Elbiler med træk er ikke langt nok fremme. Model 3 er stadig for dyr for mig.. og må kun trække 900 kilo. Det rækker ikke langt nok.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Jeg har allerede en diesel. mit kørselsbehov er bare blevet meget lille så en elbil på sigt vil passe meget bedre.
Jeg kører ikke engang 8000 om året mere, så de 6500 i årlig afgift er relativt dyre.
Den kører godt den jeg har, selvom den er gammel, men at skifte til noget andet indtil der er råd og mulighed, virker bare dumt, når jeg nu kender historikken på min bil, og det der er at bytte lige over med er småt eller noget hvor historikken kan være tvivlsom.
Eldrift batterier i biler