8.918 visninger
|
Oprettet:
Kan jeg skifte kobling selv? {{forumTopicSubject}}
Hej BG..
Jeg står her, som 24 årig med bil og skal have skiftet kobling. Jeg har et ret stort gåpåmod, og giver sjældent op hvad end udfordringer jeg står overfor.
Jeg overvejer derfor denne gang, om jeg skal bevæge mig ud i og skifte koblingen selv i min seat ibiza fra 1999.
Vil i råde mig til at holde mig langt væk fra det, eller kan man klare sig ved hjælp af youtube, gå forsigtigt frem?
Jeg har adgang til alt det værktøj jeg skal bruge, da jeg kender en mekaniker som er dybt alkoholiseret, vis værktøj jeg må låne ligeså tosset jeg vil... ha ha.
Vh
Nicko
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 57
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
Jeg ved bare ikke, om jeg bør holde nallerne væk denne gang? Skift af kobling er jo et lidt større projekt
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 11 Biler: 8 Emner: 41 Svar: 122
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 401 Svar: 4.990
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Jeg ville gøre det selv uden tøven.
Du skal ikke finde dig i at nogen siger "det kan du ikke" - oftest er det folk der selv er bange for at kaste sig ud i nye ting, som siger sådan noget bræk.
Internettet ved ikke alt.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.149
du kunne jo evt. lokke din kammerat over til en øl, så smider han nok et par tips af sig
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 5 Emner: 62 Svar: 1.006
Det er nu ikke særlig svært og slet ikke på sådan en Bette vogn
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
sep 2005
Følger: 16 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 727
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Husk.
Ny gearkasse olie.
At tjekke om svinghjulet at afdrejes hvis det har fået en hård medfart.
Nye pakdåser ved trækaksler, de koster intet.
Overvej om Pakdåse ved krumtap skal skiftes nu du er der inde.
Fremfor alt tag den tid der kræves, hold styr på hvad du skiller ad og hvilke bolte der høre til hvor henne.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.203
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Få fat i de nævnte pakninger (ovenover), samt udtrykker leje. Ser du ting som ser underlige ud, så søg hjælp enten ved kammerat eller her.
Og som de andre skriver, giv dig selv tid nok, dvs. indstil dig på at bilen kan stå stille et par dage, hvis du kvajer dig med at bestille stumper etc.
Og en sidste ting, hav respekt for vægten, afhængigt af bil og motor, kan sådan en gearkasse veje relativt godt til.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
Jeg har besluttet at beholde bilen, så hvad anbefaler i mig, at jeg skifter nu jeg alligevel er derinde? Nævn bare navnene på det forskellige, hvis jeg ikke ved hvad det er, så googler jeg mig bare frem. Måske jeg laver en lille tråd om mit koblings-skifte-projekt når tiden er inde til at få den skiftet!
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Se om du kan finde en video af din specifikke model, eller så tæt på som muligt. Søg på model og kobling (clutch), og se om der er tricks til at gøre det. Ofte er der tricks til at finde de skruer du ikke lige kan se etc. (og tro mig, de er der et eller andet sted). Tag billeder ofte og mange, skal noget i et område skilles ad, så tag et par billeder. De koster intet, og kan være betydende når du skal samle igen. Pas på ikke at klemme/kvase ledninger og bremserør.
Og husk gearkasser er relativt tunge. Man kan godt håndtere dem alene, men forvent 20-30+kg hvis det er en lille motor, stor motor så gang med 2.
Og del gerne din oplevelse når du er igennem, så andre kan drage fordel senere.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Og ikke for at lyde gammel og sur, så kommer der lige lidt ekstra info fordi jeg bare skriver sæt igang...
Dengang jeg var ung og den slags,,,
Der var der ikke diverse forum man kunne spørge ved.
Der var ikke youtube, der var ingen hjælp at hente ret mange steder.
Specialværktøj var en mangelvare, for der var ikke netbutikker, biltema, T hansen og alle de øvrige steder.
Hvis man var så fræk som jeg kunne man jo tage forbi et værksted og spørge, og man fik næsten altid det svar at de godt ville lave bilen for en.
Der hvor jeg boede var der faktisk ingen der ville hjælpe med råd, da man jo var grøn og gene ville lave tingene selv, men tit kom man til kort, for hjælp var der ikke så meget af.
Jeg har altid haft lysten til at lave tingene selv, og sådan er det stadig, så det kan undre mig af unge mennesker er så nervøse idag.
Priserne på reservedele på nettet er så forskellige idag, og da jeg var ung der var der ikke så meget at vælge imellem, som der er idag.
En af mine første koblingsskift var på en VW K70 som var på en langsliggende motor men med forhjulstræk.
Den gik jeg selv igang med på firmaet jeg arbejdede ved, vi lavede skurvogne og de havde en last bil, til transport af vognene, og der kunne jeg trække bilen halvvejs op af slidskerne og og arbejde nedefra, og kunne løsne bolte nedefra, bremserne sad inde ved gearkassen og ikke ude ved hjulene, men jeg fik trukket motor så meget frem af jeg kunne snige mig til at skifte koblingen. (motoren løftede jeg med en portalkran)
Jeg fik skiftet koblingen og samler skidtet igen, ja jeg syntes det var svært at spænde den sidste 1-1½ cm sammen igen men det gik.
Glad var jeg og kunne jo køre igen....
Jeg kørte i lidt over en uge, og var glad, til en dag hvor jeg lige skulle lave lidt sjov, så så gav det sådan et knald i bilen at man fik et hjertestop.
Det viste sig at jeg ikke havde fået centreret akslen fra gearkassen ind i svinghjulet., ja jeg vidste jo ikke bedre.
Det kom jo så til at koste mig en ny kobling igen og en ny gearkasse, men så blev man jo så meget klogere.
Det er jo en simpel fejl 40 og den har jeg nok lavet en del af i mit liv, men man lærer jo hele tiden.
Jeg kan så slet ikke sætte mig ind i at man idag både vil gå med livrem og seler og ikke tage chancer selv.
Men selvfølgelig kan jeg også se at med alle de steder man kan søge info på nettet idag, så kan man selvfølgelig også komme meget i tvivl.
Nogen sværger jo nærmest til at en tester er vejen frem idag, og af man ikke kan leve uden, ja selvfølgelig er det en god ting at have, da det kan gøre nogle ting lettere, meeen en motor eller en bil i det hele taget er og bliver en motor eller en bil.
Jeg smiler dagligt til de indlæg der bliver besvaret med ordene (få en tester på) ;-)
Jeg det er nemmere, men det er et hjælpemiddel og ikke en problemløser, da det tit hænger sammen med erfaring.
Der er rigtigt mange ting på biler der er det samme i funktion på alle modeller og bilmærker.
Jeg bruger da også min tid på bla. youtube, og bliver da ind imellem overrasket over, nå kan man også gøre sådan, selv om jeg har gjort tingene på en anden måde hundredvis af gang på min måde, så der er ikke en facitliste.
Vi tester jo biler på hver vores måde, og hvis du bare har set et par enkelte indlæg herinde om foreksempel en bil der ikke vil starte.
Så er det tit at der er 15 besvarelse på problemet før at man kommer frem til at bilen ikke siger en skid når man drejer nøglen.
Så har de næste 20 besvarelser også været inden om at det er batteri, generator eler bundstykke, stelfiorbindelser, som alle biler åbenbart fejler på, selv om jeg aldrig har skiftet et eneste bundstykke endnu.
Starteren er aldrig folks første valg at teste, selv om det er det hurtigste kan afgøre om problemet faktisk ligger i starteren.
Men sådan er der så meget.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
Som jeg selv skriver så er jeg nemlig også selv bygget af " gå på mod " og " can-do" attitude..
Meeeen... Nå det så er sagt, så har jeg valgt at lade min kammerat skifte den kobling for mig. 2500,- for at det hele bliver gjort rigtigt, og så får jeg jo det hele med når han står og reparere på det, og så tror jeg, at jeg uden tvivl kan skifte det næste gang selv....
Tusind tak for svaret.
Kan jeg skifte kobling selv?