636 visninger
|
Oprettet:
Gear-problem, hjælp...! {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har en 306'er fra 98 ( 1,8 v16)..
Når jeg giver den noget gas i 1. og så skifter til anden, så kommer der ofte en lidt sørgelig lyd, nærmest som når man ikke træder koblingen ned I ved "børster bisser".. Ved ikke om det mig som er en klovn til at koble ud, men den gør det ikke, når jeg skifter til 3. eller 4.,
og heller ikke ved "pæn" kørsel.
Håber lidt på, at det ikke er min gearkasse som er ved at gå, for har på fornemmelsen, at det kan gå hen og blive en rigtig dyr omgang.. Hvis der er nogle som kener til det, eller selv har prøvet det, vil jeg gerne høre fra jer...
Mvh Peter
mar 2005
Følger: 38 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 31 Svar: 152
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
hvis det koblingen, burde den vel gøre det i alle gear ?!?!?!
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Hvordan har han tjekket at der er nok olie på... der er ingen steder du kan måle standen på den gearkasse... der skal være 1,8-1,9L
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
HEEEY, det er en racerbil
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
må bare til at køre pænt, det ville være ærgerligt at smadre den helt
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
sep 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 162
feb 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
Det lyder som en slidt synkromeshring.
Det er set før, at en SAF-XO gearolie fra Castrol, kan hjælpe i sådan et tilfælde. Den har dog den ulempe, at skiftet kan virke mere trægt, især de første 3-500 meter efter koldstart, måske en lille "pris" at betale for "bedre" synkro.
Det KAN muligvis også bare være, at din gearolie er træt og skal skiftes. Det er den sikkert aldrig blevet, da det formentlig ikke står i servicehæftet. I så fald kan du muligvis bruge en billigere, gerne syntetisk, olie.
Bemærk, at olien til din Peugeot SKAL være en 75w80 (eller 75w90 med syntetisk olie, som jeg aldrig har kunnet finde som 75w80). F.eks. vil en 80w90 være for tyk og gøre skiftet "tungt", og det er vist den mest almindelige mineralske gearolie.
Jeg har ikke selv problemer med synkromeshen og skiftede min Saf-Xo ud med en T. Hansen olie, også syntetisk 75w90, fordi Castrolen virkede træt efter 40 kkm, og bilen gerne ville børste tænder i bakgear, når den var rigtigt varm. Ingen problemer siden.
Gear-problem, hjælp...!