{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

Gear-problem, hjælp...! {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en 306'er fra 98 ( 1,8 v16)..

Når jeg giver den noget gas i 1. og så skifter til anden, så kommer der ofte en lidt sørgelig lyd, nærmest som når man ikke træder koblingen ned I ved "børster bisser".. Ved ikke om det mig som er en klovn til at koble ud, men den gør det ikke, når jeg skifter til 3. eller 4.,
og heller ikke ved "pæn" kørsel.
Håber lidt på, at det ikke er min gearkasse som er ved at gå, for har på fornemmelsen, at det kan gå hen og blive en rigtig dyr omgang.. Hvis der er nogle som kener til det, eller selv har prøvet det, vil jeg gerne høre fra jer...

Mvh Peter

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gear-problem, hjælp...!
  • #1   2. okt 2006 det er vel bare synkromessen i din gearkasse eller hvordan man staver det.. der ikke kan følge med, eller en slidt kobling? er der olie på?

• #2   2. okt 2006 Det er syncromesserne... tjek om den taber gearolie i pakdåserne ved trækakselerne. Og hvis den smide lidt der skal de skiftes... hvordan har din kobling det? Siger gearkassen noget når motoren kører i tomgang og du henholdsvis træder koblingspedalen ned og slipper den... (Ændre motoren lyd)?

• #3   2. okt 2006 der skulle være olie på, kørte nemlig til min mekaniker for 3 uger siden, og han sagde, at der var nok olie på..
    hvis det koblingen, burde den vel gøre det i alle gear ?!?!?!

• #4   2. okt 2006 hvis den smider olie skal der naturligvis efterfyldes smiley

• #5   2. okt 2006 nej det syntes jeg ikke det gør mikkel, hverken mht olie og lyde

• #6   2. okt 2006 nej den vil til at starte med kun være svær at få i første/bakgear plus fra 1-2. gear.

Hvordan har han tjekket at der er nok olie på... der er ingen steder du kan måle standen på den gearkasse... der skal være 1,8-1,9L

• #7   2. okt 2006 Så er jeg bange for det er dine syncromesser mellem første og anden gear der er slidt... (Det er "kun" messing og hvis man leger racerbil og ikke får trådt koblingen helt langt nok ned vil den river syncromesserne rimelig hurtigt. Endnu hurtigere hvis den mangler lidt olie

• #8   2. okt 2006 ved jeg ikke, det ham som er mekaniker.. der er nærmest to hakker i mit bakgear.. det ene virker bare ikke, hehe.. ej, den sætter sig nogle gange kun halv i, og så hopper den ud af bakgear, når koblingen slippes.. den skal lige han et ekstra skub..

• #9   2. okt 2006 det lyder også dyrt sådan noget syncromesser-værk..
    HEEEY, det er en racerbil smiley

• #10   2. okt 2006 Det er en ny gearkasse... jeg ville i første omgang prøve at få tjekket koblingen... når gearkassen er nede så må personen der laver det prøve at dreje på den udgående højgearsaksel og se om den giver lyde fra sig... så kan man lige som fastslå hvad der er galt

• #11   2. okt 2006 hmm ok.. lyder ikke specielt godt.. så må man jo til at køre pænt.. den gør det heldigvis kun en gang i mellem

• #12   2. okt 2006 så kan jeg se på det hele, at jeg ikke skal prøve at få fat i andre knaster.. møgbil!

• #13   2. okt 2006 Peter, prøv at forhør dig hvad en brugt gearkasse koster hos autogenbrug... mener det hedder ca 3500 kr

• #14   2. okt 2006 jamen det er jeg da glad for, syntes også jeg har hørt noget om, at pug ikke kan lave holdbare gearkasser..?!
    må bare til at køre pænt, det ville være ærgerligt at smadre den helt

• #15   2. okt 2006 ja okay mikkel, det var jo selvfølgelig ikke så galt, men den skal jo også sættes i

• #16   2. okt 2006 og 3500 er stadig kedelige penge at skulle betale, hvis man havde regnet med at bruge dem på sjav.. hvis det bliver et stort problem, så sælger jeg den sgu

• #17   2. okt 2006 den skal jo bare sige "godt" når forhandleren kører i den

• #18   2. okt 2006 Det er slet ikke sikkert han gider køre i den... gør de sjældent mere smiley

• #19   2. okt 2006 hmm, kunne godt tænke mig en alfa 155, men den er sikkert endnu værre en min 306'er

• #20   3. okt 2006 Hej, Peter.

Det lyder som en slidt synkromeshring.

Det er set før, at en SAF-XO gearolie fra Castrol, kan hjælpe i sådan et tilfælde. Den har dog den ulempe, at skiftet kan virke mere trægt, især de første 3-500 meter efter koldstart, måske en lille "pris" at betale for "bedre" synkro.

Det KAN muligvis også bare være, at din gearolie er træt og skal skiftes. Det er den sikkert aldrig blevet, da det formentlig ikke står i servicehæftet. I så fald kan du muligvis bruge en billigere, gerne syntetisk, olie.

Bemærk, at olien til din Peugeot SKAL være en 75w80 (eller 75w90 med syntetisk olie, som jeg aldrig har kunnet finde som 75w80). F.eks. vil en 80w90 være for tyk og gøre skiftet "tungt", og det er vist den mest almindelige mineralske gearolie.

Jeg har ikke selv problemer med synkromeshen og skiftede min Saf-Xo ud med en T. Hansen olie, også syntetisk 75w90, fordi Castrolen virkede træt efter 40 kkm, og bilen gerne ville børste tænder i bakgear, når den var rigtigt varm. Ingen problemer siden. smiley

Kommentér på:
Gear-problem, hjælp...!

Annonce