{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.754 visninger | Oprettet:

Toyota rav4 {{forumTopicSubject}}

hej går lidt med tanken om at vil have en Toyota rav4 diesel, fra årgang 02-05. Hvad skal man være opmærksom på ved de modeller da jeg intet kender til dem ?;)
er alle diesel'er med turbo?
Hvordan virker 4x4 i dem slår den selv til og fra når der brug for det?
kan den blive synet med midter sæde?
skal man være bange for de mange km? da alle sammen har en del på klokken ? gode råd søges smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toyota rav4
  • #1   7. feb 2018 kort svar. lad vær

  • #3   7. feb 2018 Helt enig , de blev kendt for at være den værste på literen , bagbrogs problemer , ikke egnet til at trække noget som helst

  • #4   7. feb 2018 Jeg har lige haft en i 14 dage.
    Kort sagt den mini firehjulstrækker skal man holde sig fra.
    Plus de har problemmer med egr/turboen det har alle Rav4.
    Og motorlampen lyser.

    Skynd dig at find en rigtig 4x4 i stedet for at spilde pengene væk på den riskoger.

    4x4 slår selv til og fra.
    Det er efter min mening den ringeste 4x4 jeg har har prøvet til dato.
    Selv på en mudret markvej køre den fast.
    Så det siger lidt om hvor stærk den er.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #5   7. feb 2018 Du skal ikke være så bange for kilometrene.

    At købe en bil, som har kørt jorden rundt ti gange, er altid et lotteri. Alt er pr. definition slidt, og ingen garanti er der masser af ;-).

    Når det er sagt, er Toyota generelt ikke det værste bud på en lotteriseddel - og heller ikke RAV4 diesel.

    Motoren (1cd-ftv) er generelt anerkendt for at være solid. Den er ikke den højest ydende, den mest kultiverede eller den mest økonomiske - men den har til gengæld heller ingen generelle problemer, og en halv million kilometer uden problemer er normalt.

    Denne motor skal opføre sig rimeligt ens ved 100.000 km og 500.000 km - den skal ikke virke "slidt", så er der noget galt. Det er ikke som en gammel Mercer, som ryger indtil den bliver varm, eller som en TDI der i kold tomgang lyder som at ryste en værktøjskasse ;-).

    Motoren kan naturligvis slås ihjel af manglende service, dårlig olie, defekt turbo osv.

    Men det er heldigvis ret nemt at teste: med kold motor lader du den forvarme, til lampen slukker. Når du så starter, tørner motoren to fulde omgange uden at der sker noget (det gør den pr. design, for at finde placering og bygge tryk mv.). Herefter skal den springe igang og med det samme gå helt rent og jævnt. Den skal lyde "sundt" og have en "pæn" udstødning. Gør den det (og trækker den pænt og jævnt og er olie og kølevand ok), kan du rimeligvis forvente en problemfri motor. Er der nogen former for indikation af "slidt motor", går du bare videre til den næste...

    Modellen har i det hele taget ikke de store problemer. Bærearmene i bag slides relativt hurtigt, og der er kommet en opdateret startermotor, fordi der var et problem med at starte i varm tilstand. Desuden er de indkaldt for skift af airbags. Men ellers er der ikke de store issues.

    Men en STOR ADVARSEL: Men kig grundigt efter "forkerte" ejere (læs: nogen, som har troet at de købte en LandCruiser Light).

    En RAV4 er IKKE en Landcruiser - eller en HiLux for den sags skyld! Den er ikke engang tæt på - og det har heller aldrig været meningen...

    Nogle køber desværre en RAV4 i den tro, at de kan komme "billigt" til en Jeep-killer. De bliver i den grad snydt.

    En RAV4 er i bund og grund en forhøjet Auris/Avensis. Den har høj siddestilling, god plads og ser "smart" ud. Og er den høj og har firehjulstræk, som (hvis man har tilkøbt spær) kan gøre det lidt lettere at komme op ad en skovvej eller ned til vandet med en båd.

    Men den har det bedst på en landevej.

    Det er det, den er lavet til. Præcist som Quasqai, Tiguan og alle de andre streetsmarte - bare tyve år før ;-).

    Skal du køre i terræn, så køb en HiLux, en LandCruiser eller en anden nedskaleret lastbil - her duer en personbil med lange fjedre ikke.

    Har bilen haft sådan en ejer, er den ikke meget værd. Præcist som alle andre biler, der har kørt markræs ;-).

    Bilen har for resten permanent firehjulstræk, og der kan monteres et 3. sæde uoriginalt - men der er sgutte meget plads til det. Vonge i Silkeborg byggede mange om en overgang, men gik konkurs for et par år siden. Hvem der kan levere i dag aner jeg ikke.


  • #6   7. feb 2018 Og den jeg har haft havde kørt 240.000km
    Og det var en Diesel.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #7   7. feb 2018 Som du ser, tror nogle (#3 og #4) stadig, at det er en terrænfræser ;-).

  • #8   7. feb 2018 Men hvorfor så bygge 4x4 på en landevejsbil, det giver ingen mening.
    Køre man uden for vejen køre den fast.
    Men nu kan den ikke samlignes med en rigtig 4x4, slet ik og der er lang vej før den kommer i nærheden af det.
    Det finder man hurtig ud af hvis man har en hehe.


  • #9   7. feb 2018 Godt jeg har en Jeep rigtig 4x4 til at holde i Garagen.
    Det er en anden snak smiley


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #10   7. feb 2018 #8: Nej, det giver da ikke meget mening at bygge 4x4 på en landevejsbil. Det er også derfor ingen andre gør det...eller noget...

    4x4 er IKKE automatisk lig med chassisramme, frontspil og traktordæk!

    Det har altså også nogle fordele på landevej. Måske derfor Audi laver Quattro-versioner? Måske derfor Subaru altid har firehjulstræk?

    Det giver også god mening, hvis de sidste to kilometer til dit hus er grusvej, eller hvis du har hestetrailer eller båd.

    Men jeg giver dig ret: 4x4 giver mest mening med 3 gange 100% spær, reduktionsgear og grove dæk - hvis du absolut SKAL igennem grusgraven...

    For mange andre er det fint nok med en Quasqai, en Tiguan eller en RAV4 - åbenbart. Det ser i hvert fald sådan ud, når man kører en tur på vejene...


  • #11   7. feb 2018 Derfor Jeep altid har kørt med 4x4 på alle udgaverne.
    De kan så også godt køre over alt hvor andre pispotter giver op fra vejkanten smiley


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #12   7. feb 2018 #11: men der er er sq langt til sydfrankrig i sådan en forkrympet Scania ;-).

    Hver bil sit formål. Det indebærer altid et kompromis at bygge en bil.

    Selv en LandCruiser til halvanden mille, som ellers både kører lækkert på motorvejen, æder Landrovere til morgenmad og gerne trækker et hus, har kompromisser. Den er f.eks. mere glad for tankstationer end for små parkeringsbåse smiley

    En Tesla er til gengæld ligeglad med tankstationer, den koster det halve og giver de fleste baghjul. Men den er dæleme tung at skubbe hjem til stikkontakten smiley


  • #13   7. feb 2018 Men mener bare stadigvæk ikke man skal ikke købe en rav4, for at tro det er noget der dur og vil frem af i grusgraven.
    Som du selv er inde på.
    For så bliver man sku skuffet hvis man tror det, og den kan alt muligt offroad kørsel.
    Det er den slet ikke bygget til eller kan gøre det.


  • #14   7. feb 2018 Har en på 3år. Den har aldrig fejlet noget som helst. Min er benzin og fra 03 rigtig god i Sne. 10kml. Lige gyldigt hvordan Den køres.

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #15   7. feb 2018 #13: helt enig, det kunne jeg heller aldrig finde på eller anbefale for den sags skyld.
    Jeg advarer tvært imod trådstarter om at det ville være dumt at tro at en RAV4 er en LandCruiser Light.

    Men det har du åbenbart troet. Ikke underligt, at du er blevet skuffet...


  • #16   7. feb 2018 Men hvirs du ofre mange penge kommer Den også rundt i en grusgrav.arb spær på begge. Emu hæve sæt og terræn dæk.
    Den er fin i skov.strand.Sne.motorvej .mm


  • #17   7. feb 2018 som der bliver sagt motoren er ok i dem vis de er passet. og en god ting at gøre ved dem,når de har kørt 200.000km er at tage bundkaret af motoren og rense olie tryk/sien. har set de d4d motoren hvor den si har været lukket halv til at sod/skidt og bakelit. der kan komme vis en dyse har været lidt utæt. Så det er altid en god ting at tjekke. især vis turboen er slidt op eller den lige har fået ny turbo den du kikker på. for når den si stopper halvt til så det tit det første tegn at turbo går til. og så har jeg skiftet en del dyser på de motoren typer. men det døjer mange diesel maskiner med når de har kørt mange km. Så det ikke meget mere slemt end andre mærker. og så har jeg set hvor den fordeler gearkasse til 4×4 er gået til på dem og også hvor den var tæret op Så tjek det virker som det skal, og som mange skriver det er jo kun en hævet personbil næsten så man må ikke sammenligne den med de Toyota landcruiser og de typer .

  • #18   7. feb 2018

    profilbillede
  • #19   7. feb 2018 jeg har kørt halvandet i i en 2001 d4d og kørt 35000km uden problemer af noget art. den har nu kørt 230000km.

    jeg kører typisk 13-14km/l på landevej

    mht 4x4 så har den fint klaret de markstier og mudderveje som jeg kører på af og til herude på landet. Så light offroad synes jeg den klarer fint


  • June H
    June H Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #20   17. nov 2019 Går de tit i stykker ?

Kommentér på:
Toyota rav4

Annonce