Toyota rav4 {{forumTopicSubject}}
hej går lidt med tanken om at vil have en Toyota rav4 diesel, fra årgang 02-05. Hvad skal man være opmærksom på ved de modeller da jeg intet kender til dem ?;)
er alle diesel'er med turbo?
Hvordan virker 4x4 i dem slår den selv til og fra når der brug for det?
kan den blive synet med midter sæde?
skal man være bange for de mange km? da alle sammen har en del på klokken ? gode råd søges
feb 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.950
jan 2015
Følger: 9 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 14 Svar: 810
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Kort sagt den mini firehjulstrækker skal man holde sig fra.
Plus de har problemmer med egr/turboen det har alle Rav4.
Og motorlampen lyser.
Skynd dig at find en rigtig 4x4 i stedet for at spilde pengene væk på den riskoger.
4x4 slår selv til og fra.
Det er efter min mening den ringeste 4x4 jeg har har prøvet til dato.
Selv på en mudret markvej køre den fast.
Så det siger lidt om hvor stærk den er.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
At købe en bil, som har kørt jorden rundt ti gange, er altid et lotteri. Alt er pr. definition slidt, og ingen garanti er der masser af ;-).
Når det er sagt, er Toyota generelt ikke det værste bud på en lotteriseddel - og heller ikke RAV4 diesel.
Motoren (1cd-ftv) er generelt anerkendt for at være solid. Den er ikke den højest ydende, den mest kultiverede eller den mest økonomiske - men den har til gengæld heller ingen generelle problemer, og en halv million kilometer uden problemer er normalt.
Denne motor skal opføre sig rimeligt ens ved 100.000 km og 500.000 km - den skal ikke virke "slidt", så er der noget galt. Det er ikke som en gammel Mercer, som ryger indtil den bliver varm, eller som en TDI der i kold tomgang lyder som at ryste en værktøjskasse ;-).
Motoren kan naturligvis slås ihjel af manglende service, dårlig olie, defekt turbo osv.
Men det er heldigvis ret nemt at teste: med kold motor lader du den forvarme, til lampen slukker. Når du så starter, tørner motoren to fulde omgange uden at der sker noget (det gør den pr. design, for at finde placering og bygge tryk mv.). Herefter skal den springe igang og med det samme gå helt rent og jævnt. Den skal lyde "sundt" og have en "pæn" udstødning. Gør den det (og trækker den pænt og jævnt og er olie og kølevand ok), kan du rimeligvis forvente en problemfri motor. Er der nogen former for indikation af "slidt motor", går du bare videre til den næste...
Modellen har i det hele taget ikke de store problemer. Bærearmene i bag slides relativt hurtigt, og der er kommet en opdateret startermotor, fordi der var et problem med at starte i varm tilstand. Desuden er de indkaldt for skift af airbags. Men ellers er der ikke de store issues.
Men en STOR ADVARSEL: Men kig grundigt efter "forkerte" ejere (læs: nogen, som har troet at de købte en LandCruiser Light).
En RAV4 er IKKE en Landcruiser - eller en HiLux for den sags skyld! Den er ikke engang tæt på - og det har heller aldrig været meningen...
Nogle køber desværre en RAV4 i den tro, at de kan komme "billigt" til en Jeep-killer. De bliver i den grad snydt.
En RAV4 er i bund og grund en forhøjet Auris/Avensis. Den har høj siddestilling, god plads og ser "smart" ud. Og er den høj og har firehjulstræk, som (hvis man har tilkøbt spær) kan gøre det lidt lettere at komme op ad en skovvej eller ned til vandet med en båd.
Men den har det bedst på en landevej.
Det er det, den er lavet til. Præcist som Quasqai, Tiguan og alle de andre streetsmarte - bare tyve år før ;-).
Skal du køre i terræn, så køb en HiLux, en LandCruiser eller en anden nedskaleret lastbil - her duer en personbil med lange fjedre ikke.
Har bilen haft sådan en ejer, er den ikke meget værd. Præcist som alle andre biler, der har kørt markræs ;-).
Bilen har for resten permanent firehjulstræk, og der kan monteres et 3. sæde uoriginalt - men der er sgutte meget plads til det. Vonge i Silkeborg byggede mange om en overgang, men gik konkurs for et par år siden. Hvem der kan levere i dag aner jeg ikke.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Og det var en Diesel.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Køre man uden for vejen køre den fast.
Men nu kan den ikke samlignes med en rigtig 4x4, slet ik og der er lang vej før den kommer i nærheden af det.
Det finder man hurtig ud af hvis man har en hehe.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Det er en anden snak
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
4x4 er IKKE automatisk lig med chassisramme, frontspil og traktordæk!
Det har altså også nogle fordele på landevej. Måske derfor Audi laver Quattro-versioner? Måske derfor Subaru altid har firehjulstræk?
Det giver også god mening, hvis de sidste to kilometer til dit hus er grusvej, eller hvis du har hestetrailer eller båd.
Men jeg giver dig ret: 4x4 giver mest mening med 3 gange 100% spær, reduktionsgear og grove dæk - hvis du absolut SKAL igennem grusgraven...
For mange andre er det fint nok med en Quasqai, en Tiguan eller en RAV4 - åbenbart. Det ser i hvert fald sådan ud, når man kører en tur på vejene...
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
De kan så også godt køre over alt hvor andre pispotter giver op fra vejkanten
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
Hver bil sit formål. Det indebærer altid et kompromis at bygge en bil.
Selv en LandCruiser til halvanden mille, som ellers både kører lækkert på motorvejen, æder Landrovere til morgenmad og gerne trækker et hus, har kompromisser. Den er f.eks. mere glad for tankstationer end for små parkeringsbåse
En Tesla er til gengæld ligeglad med tankstationer, den koster det halve og giver de fleste baghjul. Men den er dæleme tung at skubbe hjem til stikkontakten
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Som du selv er inde på.
For så bliver man sku skuffet hvis man tror det, og den kan alt muligt offroad kørsel.
Det er den slet ikke bygget til eller kan gøre det.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
Jeg advarer tvært imod trådstarter om at det ville være dumt at tro at en RAV4 er en LandCruiser Light.
Men det har du åbenbart troet. Ikke underligt, at du er blevet skuffet...
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
Den er fin i skov.strand.Sne.motorvej .mm
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
okt 2003
Følger: 25 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 368 Svar: 3.532
jeg kører typisk 13-14km/l på landevej
mht 4x4 så har den fint klaret de markstier og mudderveje som jeg kører på af og til herude på landet. Så light offroad synes jeg den klarer fint
nov 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
Toyota rav4