{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.936 visninger | Oprettet:

Bilvask - hvor ofte? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Jeg har for ikke ret længe siden købt ny bil. Og jeg vil jo rigtig gerne passe godt på den, men jeg vil også gerne have at den er flot til dagligt, i hvert fald det meste af tiden. Bilforhandleren sagde, at jeg bare skal vaske den én gang om ugen med den billigste vask i vaskehallen - det gjorde han selv. Og det har jeg så gjort. Det passer også fint med, at den er godt beskidt efter ca. en uge. Jeg kører ca. 110 km om dagen alle hverdage.

Men efter at have snakket med nogle venner kan jeg høre, at bilvask en gang om ugen er meget. Det siger de i hvert fald. De synes det er alt for meget og siger at det slider på lakken.

Hvad tænker I om det? Og hvad tænker I egentlig jeg kan gøre, hvis jeg gerne vil behandle min bil godt og sikre en flot lak? Polering en gang om året måske? Det burde vel kunne sagde de ridser der kommer fra vaskehallerne?

Hvad gør I selv for at passe på jeres bil og holde den flot og hvor ofte kører I i bilvask?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilvask - hvor ofte?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #1   11. feb 2018 Hvis du vil tænke på lakken, så skal den vaskes i hånden. En vaskehal er går lidt hårdere til den med børster, end du selv gør med en børste eller svamp i hånden.

  • #2   11. feb 2018 Jeg har selv en VW up har vasket den en gang om ugen men syntes også selv det er meget. Nu gøre jeg det hver 14 dage og det passer perfekt. Den holder da godt i farven. Håber det vil hjælp dig smiley

  • #3   11. feb 2018 Hvis man ikke vasker en bil ruster bilen pga dansk klima.. Især om vinteren derfor skal den tit vaskes. Om sommeren er det fint med hver anden uge tænker jeg men hvis man har flotte fælge så må du gerne vaske dem hele tiden ;D
    - angående polering, hvis ikke du har poleret før, så skal du ikke begynde at polere en bil ellers kommer du nemt til at ødelægge din lak


  • #4   11. feb 2018 jeg vasker bil 5-6 gange om mdr.
    jeg er helt overbevist om at det på ingen måder er værre for lakken end hvis man gør det i hånden. idag er det jo de færreste vaskehaller der bruger børster, det er en form for lameller der bliver brugt.
    men vil så sige at jeg tror meget kommer an på hvad farve ens bil har. mørke farver har nemmere ved at se slidte ud kontra en lys farve.
    min bil er hvid


  • #5   11. feb 2018 At vaske den i hånden magter jeg simpelthen ikke. Men det kunne man jo betale sig fra. Dog er det lidt dyrt synes jeg, så måske vaskehal det meste af tiden og så en betalt "håndvask" en gang hver anden måned eller noget i den dur?
    Jeg tror bilen har været poleret før. Hvad kan man ellers gøre for at fjerne de småridser der kommer fra vaskehallen?
    Min bil er i øvrigt sort og har vist dobbelt metallak. Mener jeg der stod i annoncen, så den ser vældig flot ud når den lige er blevet vasket, men det vil jeg jo gerne have den gør om et år også smiley


  • #6   11. feb 2018 jeg syntes så at alt det der med bilvask i hånden er yderst overvurderet ihvertfald sålænge man har en alm dagligdags bil.
    plus at det altså i flere kommuner er forbudt at vaske sin bil på offentlige områder. og i flere ejerforeninger er det osse fy, så det er heller ikke alle der har den mulighed


  • #7   11. feb 2018 En håndvask, kan man ikke vaske bunden af bilen som en vaskehal gøre.. Nogle anbefaler ikke undervognsvask, men det er der mest bilen begynder at ruste, og defor synes jeg at undervogn skal vaskes engang i mellem hvis ikke den har fået undervognsbeskyttelse..


    - der er firmaer der giver coating, noget ekstra lag på bilens lak så den bliver beskyttet mod skidt og snavs.


  • #8   11. feb 2018 #6 jeg vasker min bil foran blokken ved parkeringspladsen om sommeren engang i mellem. Har købt 20-25m slang, så sætter jeg den på toilettet og ned med den fra altanen fra 1. sal smiley

  • #9   11. feb 2018 Jeg vasker min 1 til 2 gange om ugen, da den kører meget, med højtryksrenser og skumlanse, du kan fint nøjes med 2 børster og 2 spande og en god shampo det har jeg gjort tideligere. og så giver jeg lakken 2 gange om året 3 lag voks og 2 lag coating, jeg er blevet meget glad for mærket soft 99 da deres "fusso coat" er fantastisk.

  • #11   11. feb 2018 Den billigste vask koster vel en 70-80 kr vil jeg gætte på. Og du kan få vasket din bil i hånden for 150 kr så hvorfor ikke bare få den vasket i hånden hver anden uge? det går jo lige op.. Og så få den vokset og coated så står den helt skarpt

  • #12   11. feb 2018 Jeg vasker i hånden næsten hver uge. Det afhænger lidt af vejr og sådan.

    Undervognen og hjulkasser skal bare skylles med en haveslange eller lavt tryk på højtryksrenseren.


  • #13   11. feb 2018 jeg har et ok abb hvor jeg betaler 149 kr om mdr for fri vask og der kan jeg vælge frit imellem den billige og den næstdyreste , så for mig kan det dælme ikke betale sig at vaske den selv plus det er ganz verboten her i vores ejerforening
    det kræver jo osse at man har tid til det, der går jo fint 1½-2 timer fra man starter med at gøre alt klar til man er færtig.
    en tur i vaskehallen tager max 15 min


  • #14   11. feb 2018 Ahh.. Det tager ikke 1,5 time at vaske bilen på normalvis smiley
    Her om vinteren er der ingen grund til at være så grundig.
    Det gør man når vinteren er ovre, så man får mest muligt salt væk smiley


  • #15   11. feb 2018 for mig vil det tage 1½ time inden jeg får alt gjort klar med slange, spand og sæbe osv til jeg er færdig og har tørret bilen, jo så er der squ gået tæt på 1½ time , er nød til at tørre bilen efter da vi har meget kalk i vores vand

  • #16   11. feb 2018 Det må jeg give dig, men sådan er vi forskellige smiley

  • #17   11. feb 2018 #7 grunden til at mange fraråder undervognsvask er at der rent faktisk er salt i vandet i vaskehaller. Da dette blødgøre vandet (kan ikke uddybe det da jeg ikke har forstået det helt endnu)

    Men har leveret mange saltpastiller til diverse tankstationer og fået det af vide den vej igennem smiley


  • #18   11. feb 2018 Washworld er værd at overveje smiley

    Jeg vasker min bil når den er til service, eller det vil sige at Peugeot vasker den for mig... Om sommeren når den har været med i marken kan jeg dog godt spule den af med højtryksrenseren og har da også en skumlanse osv men det er kun sket et par gange, når jeg sæber den ind med skum og lader det sidde i en 5 min er det faktisk ikke nødvendigt at røre ved bilen, så kan jeg spule alt skiftet af. Har dog en Jelved masse tjære og flyverust på døre og skærme, men smider den nok forbi et klargøringscenter på et tidspunkt, har også fået milkshake og øl på sæderne... smiley
    Min skal være rigtig meget beskidt før jeg begynder at vaske den smiley


  • #19   11. feb 2018 Hvad kan man gøre for at beskytte lakken mod vaskehallernes børster? Og kan en polering eller andet tage de ridser der kommer?
    Vaskehallerne kan jo både pollere og vokse og hvad ved jeg, men er det noget værd?


  • #20   11. feb 2018 En vaskehal kan ikke polere. Måske for Fru Jensens blinde øjne kan den, men for enhver med en smule respekt for sig selv - så kalder man det ikke en polering. Det er at tage pis på de mennesker som egentlig kan polere smiley

  • #21   12. feb 2018 De vaske ridser en vaskehal evt vil lave kan sagtens poleres væk smiley
    Hvis du har planer om at vaske ofte ville jeg tegne et godt abonnement hos Washworld, de har mikrofiber lameller i alle vaskehallerne og til en god pris smiley Mener det koster mellem 59 og 159 alt efter hvilken vask du vælge, det er så ubegrænset og automatisk via din nr plade smiley


  • #22   12. feb 2018 Giver 129 i washworld for premium altså årstidernes vask som justere sig selv efter årstiden og i de kolde måneder bliver den vasket 2 gange om ugen fordi jeg gerne vil have det pokkers salt fra vejene af. Så når vi rammer sommeren og i slutningen af året polere jeg den i en compound samt polish og så får den et ordentligt lag canauba voks med forsegler og det fungere bare . Det nupper lige vaske ridser og for lakken op og spille igen smiley

  • #23   12. feb 2018 Enhver person med bare en smule respekt for sin bils lak, vasker den i hånden. Men hvis du gerne vil have en mat bil, så kan jeg kun sige go for it.

  • #24   12. feb 2018 Jeg har som så ikke noget problem med at smide en bil i vaskehal, særligt de nye vaskehaller, de ridser mindre end folk ødelægger når de vasker i hånden, med deres ene vaskesvamp, som er fyldt med småsten og sand...

    men problemet er at en vaskehal ikke gør bilen ren, og så vil jeg næstene hellere lade være med at vaske bilen overhovedet... og en almindelig håndvask tager ca 30min.. det er mindre tid end det tager for mig at køre i vaskehallen og vente i kø, og komme hjem..


  • #25   12. feb 2018 ca. en gang i ugen bliver mine vasket.
    Er det sommer / træf season kan det godt blive 2 gange i ugen


  • #26   12. feb 2018 Selv min gamle øse bliver kun vasket i hånden. Primært fordi det giver et langt bedre resultat, men også fordi jeg har nano på forruden og jeg selv vokser og forsegler lakken. Og så ville det jo være dumt at betale vaskehallen for at ødelægge et godt stykke arbejde

  • #27   12. feb 2018 Jeg er i vaskehall engang om mdr for at få den skyllet oppe under.
    Der sidder alt salt skidt og pis.
    Ellers bliver den vasket med hånden over alt, også der hvor en bilvask ikke tager noget smiley
    Og så er det sundt at komme ud og bevæge sig lidt smiley
    Ja kan ikke se forskel på lakken om den bliver i hånden eller i vaskehall.


  • #28   12. feb 2018 Vask den en gang om ugen vinteren over og send bilen ud til en professionel klargøring firma til foråret og smid pengene for en polering og lak beskyttelse. Så kan du holde bilen fin længe. Se evt min 406 i fotoalbums. Bilen havde kørt over 400.000km og den holde gløden og glans rigtig godt i 2år. burde havde fået en tur med claybar og voks efter første vinter men det holde godt

  • #29   12. feb 2018 Og min har aldrig fået den tur.
    Den står pæn og lakken.


  • #31   12. feb 2018 Reservedels Puscheren
    Det er klart hvis ens bil er noget gammelt smadret lort, så er der jo heller ingen grund til at vaske den smiley


  • #32   12. feb 2018 Sø-propel

    Hvis bilen skal have en professionel klargøring og polering hvert år, så var det da bedre bare at spare de penge så er der jo råd til en om-lakering hvert 4-5 år


  • #33   12. feb 2018 Jeg vil tilgengæld anbefale dig at kun vaske den måske en gang om og så på det store program istedetfor.
    Jeg kører ofte i 10.000krs. biler med rust i kanter og kroge og ridser og buler, men synes stadig de må se pæne ud og holdes ved lige og der har jeg ofte afprøvet at vaske på 35krs. vasken, eller 100/150krs vasken med "skumpolering" og shinetech osv. og det kan altså ses, ikke i glansen, men i at skidtet sidder knap så godt fast og der har jeg afprøvet at en 35krs. vask der skal bilen om vinteren vaskes, til hver weekend man skal noget, hvorimod med det dyre program, med efterbehandling, der glider meget af skidtet af, når det regner, eller man blot lige kan tage vandslangen og skylle den over og give fælgene noget fælgrens, for lige at tage salt og bremsestøv af de blanke kanter osv.

    Men om vinteren må du efter min overbevisning IKKE! undervognsskylle, da det blot vil skylle salt (og vand) ind i krogene og lade det sidde der og rigtig hygge sig i samlinger mellem inderskærme og andre steder, istedetfor blot at sidde ovenpå plastikskjolde og alt det udvendige vognbund mm. og ikke bliver skubbet længere end højest nødvendigt ind i vanger osv.

    Er nemlig selv pladesmed på en karrosserifabrik, så jeg har set hvordan det ofte er at biler der er flotte udenpå (pga. ofte vaskehal, ligesom din) men så er de rådnet væk i kanter og kroge nedenunder, hvorimod dem der er rådnet væk i skærmkanter og dørbunde, pga manglende rengøring og vaske, de ikke er nær så slemme i vognbunden, fordi salten ikke får tilsat vand og skubbet ud i hjørnerne, hvor det aldrig kommer ud igen.


  • #35   12. feb 2018 Tak for svarene alle sammen. Jeg har desværre ikke mulighed for at benytte mig af Washworld idet de ikke ligger tæt på hvor jeg bor. Så det duer ikke rigtig.

    Jeg tror jeg vil fortsætte med at vaske bilen ca. 1 gang om ugen eller deromkring. Derudover vil jeg nok supplere med en håndvaskning en sjældent gang i mellem - dog ikke udført af mig selv smiley Og så vil jeg se til foråret hvordan den ser ud, og måske få lavet en professionel klargøring med polering og lakforsegling etc.

    I forhold til undervognsskyl så har jeg som sagt fået anbefalet at undlade det af forhandleren. Min bile er både galvaniseret i bunden samt undervognsbehandlet.

    Et lille ekstra spørgsmål: Jeg har set flere steder, at man kan få behandlet sin bils lak med sådan noget vandafvisende kemisk halløj. Jeg kan ikke huske hvad det hedder dog. Men det ser umiddelbart ret lækkert ud. Er det noget I vil anbefale og ved I evt. hvad det kaldes?


  • #36   12. feb 2018 Det er bare coating tror jeg. Der findes mange forskellige

  • #39   12. feb 2018 Min er skam også et arbejdsredskab, meeen mit værktøj skal også være rent og præsentabel smiley

  • #40   12. feb 2018 Her ser du et billede hvor jeg har poleret den ene halvdel af en klap,hvor bilen har været meget i vaskehal.

    profilbillede
  • #41   12. feb 2018 Her et billede af mig der blæser bilen med højtryksrenseren, fordelen ved ikke at vaske så tit er at man kan se hvor langt man er nået smiley smiley

    profilbillede
  • #42   12. feb 2018 Ja det er ikke sjovt at have en hvid dyt smiley

  • #43   12. feb 2018 Du kan da se hvor du er kommet til smiley

  • #44   12. feb 2018 Ja den blir hurtigt beskidt men skidtet sidder ikke særligt fast, den blev også lakforseglet da den var ny men tror det er slidt af med tiden samt vind/vejr smiley
    Der er dog en del tjærer og flyverust især på skærmene og dørerne smiley


  • #45   12. feb 2018 Elsker vaskehallen om vinteren smiley gider ikke vaske bil i sne og frostvejr smiley
    Så tager jeg gerne vaskeridserne med og giver dem en overhaling med en god compound i starten af året hvor jeg kan bruge en hel dag i t-shirt og shorts og gå min bil helt igennem så den bare er klar til sommeren smiley


  • #46   12. feb 2018 hvis du vil kunne holde bilen ren og samtidig beskytte lakken så hedder det lakforsegling og voks

    og ikke mindst ingen vaskehal så får du bare lynhurtigt en bil som kommer til at se ufattelig træls ud

    så håndvask og lad vær med at spare på pengene når du køber sæbe for det billige lort nede fra jem og fix er nul og nada værd og så vælg en sæbe med voks


  • #47   12. feb 2018 Evt maguries smiley

  • #49   12. feb 2018 Folk med en bil der har ratlook må føle sig skånet om vinteren smiley

  • #50   12. feb 2018 De syns bare det er fedt fordi deres gamle lort ruster mere end nogensinde smiley

  • #51   13. feb 2018 først vil jeg sige at det er mine erfaringer. jeg vasker bil 2 gange minimum her om vinteren og 1 gang minimum om sommeren da jeg er til træf hver lørdag der. Og jeg ploler min bil selv og har ingen form for uddannelse for det. men ja den får vaskehal risser, men de er nemme at få væk. så en der skrev at vis man ikke viste hvad man skulle gøre når man ploler så la være! det er noget sludder at skrive. køre til Thansen købe vosk og lagforsejling. først lagforsejling og efter ploler du. start men små ting også dørene og til sidst motorhjelm og taget. og ikke med maskin til start da man lige skal ha følning med det. som sagt min egen erfaring. men efter jeg bar har prøvet mig frem ploder jeg osse både om sommeren. det ikke farligt eller noget så bar prøv smiley og grunden til at jeg vasker sådan er at salt osv. plus ved alle OK tanke med vask kan man få fri vask af alle vask til 149 kr om måneden smiley

  • #52   13. feb 2018 PS jeg er ordblind så vis der er fejl så undskylder jeg smiley

  • #53   13. feb 2018 Man kan sagtens starte med at polere med maskine så længe det er en DA maskine der stopper, så skal man dumme sig meget før man ødelægger lakken smiley

  • #54   13. feb 2018 ja det rigtige nok smiley men det slet ikke så farligt som folk siger smiley

  • #55   13. feb 2018 https://youtu.be/h5Rcm5NztWw

  • #56   13. feb 2018 den her er også et kig værd

    https://www.youtube.com/watch?v=eOZH6pIOj40


  • #57   13. feb 2018 https://youtu.be/u4hS7ow_eH0 denne er best ??

  • #58   14. feb 2018 Altså jeg lakforsegler ikke først køre med en compound efterfulgt af en polish og så en god canauba voks med en DA maskine til skruemaskine
    Har det sådan lidt at selvfølgelig vil et undervognsskyl gøre at noget af salten ligger sig i kanter og hjørner men den chance tager jeg gerne for jeg vil hellere prøve at få det meste af istedet for at bare at lade alt sidde hen over vinteren
    Selv hvis du vasker den i hånden kan du ikke rigtig komme ind i de hjørner så hvis man har fået den undervognsbehandlet ordentligt kan man håbe det er gjordt grundig i hjørner og kanter og det derfor ligger oven på behandlingen .
    Men når man er færdig med at polere så kigger man bare på bilen og tænker YES hvor var det bare det hele værd
    Men sådan har vi jo alle forskellige meninger smiley


  • #59   14. feb 2018 Tror faktisk der ligger en video hvor jeg har poleret vaskeridser af på vores bil haha smiley

  • #60   15. feb 2018 jeg skal ikke polerer eller andet selv. Jeg hverken gider bruge tiden eller har forstand på det - og jeg gider faktisk heller ikke sætte mig ind i det. Jeg er villig til at betale mig for fra det.

    Hvis jeg nu skal køre ind til et bilplejecenter af en art her til foråret, for lige friske vognen op, så den er flot og shiny til sommer - hvad skal jeg så bede dem om? Polering? Lakforsegling? Coating? Hele lortet? smiley


  • #61   15. feb 2018 Det kommer an på hvad du vil ofre på det. Kvalitetspolering og coating ender sikkert hurtigt i 10000 Kr.. smiley

  • #62   15. feb 2018 Det vil jeg i hvert fald, trods alt, ikke ofre smiley

  • #63   15. feb 2018 Så skal du nok bare nøjes med polering og evt. forsegling. Kan vel holdes nede i 2500-3500 alt efter størrelsen på bilen..:)

    -Man kan også få coatings til mindre priser så det måske kun ender i 5000 med det hele kan jeg se..


  • #64   15. feb 2018 Mener jeg tog 2800 ca for en sedan da jeg var selvstændig smiley

  • #65   15. feb 2018 Hvis den er ridset så skal den have en polering,så kan du selv vælge om det er lakforsegler el coating bagefter .Coating holder længere og beskytter lakken bedst men koster også mere.Regn med 2500-3000 for en fornuftig omgang.Smid evt en besked så kan jeg klare det til en fornuftig pris.

  • #66   16. feb 2018 Er det ikke coating som giver den der vandafvisende, kemiske effekt? Hvor vand og snavs nærmest bliver "frastødt" af lakken?

  • #67   16. feb 2018 Umiddelbart jo.Men der findes et hav af forskellige produkter og dermed mange forskellige effekter.Min erfaring siger at lakforsegler også har rigtig gode egenskaber men holder ikke lige så længe som coating.

  • #68   17. feb 2018 Uha det er næsten reglion , jeg vasker kUN i hånden og så vidt muligt i regnvand eller nå det regner så behøver man ikke gøre bilen af da regnvand ikke indholder kalk , tørre også bilen af indvendigt med opvredet microfiberklud osse i regnvand , én gang om ugen vasker jeg bilen skal lige siges jeg elsker at vaske bil så til tider har jeg osse vasket 2-3 gange på en uge skal så osse lige siges at bilen er en Toyota IQ den er knap 3m lang , men én gang om ugen hvis du vil være god ved din bil og helst ikke vaskehal , men har man ikke mulighed for at vaske der hvor man bor jaså er vaskehal trods alt det næstbedste valg , husk lige at vokse eller lakforsegle bilen forår og efterår , god fornøjelse.

Kommentér på:
Bilvask - hvor ofte?

Annonce