{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

Felix B
Felix B
Tilmeldt:
12. feb 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Audi 80 2.0E 1994 HJÆLP muligt køleproblem??? {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri

For et par måneder siden købte jeg en gammel Audi 80 2.0E 8CB4 fra 1994, som havde været i parkeret i en garage i cirka to år.
Bilen er en god stand, og har kun 157000k på uret.
Jeg købte bilen til min far, som for at sige det som det er, ikke er en gør det selv type-det er jeg- og derfor vil gerne løse eventuelle problemer, før jeg giver den til ham smiley

Køleren var kaput, så jeg skiftede den sammen med vandpumpen, termostaten (80grader) og temperaturlæseren (føleren i køleflangen)
Når jeg kører bilen på vejen, er temperaturmåleren i bilen mellem 92-96 grader, efter at have kørt et stykke tid, og jeg så stopper- motoren er stadig startet, stiger temepraturen til omkring 102 grader, før radiatorblæseren starter.
Det er trods alt stadig vinter og temperaturen udenfor er omkring -1 så syntes måske den bliver lidt for varm----

Som sagt syntes jeg det var lidt højt, så jeg tænkte ... dårlig termoswitch -og gik ind og købte en ny. Thansen, hvor jeg købte termoswitchen, fortalte mig, at den nye ville "aktivere" på 95 grader, men stadig er proplemet det samme.
Jeg kan se termoswitch har to switchpoints, en 85/95 og 95 / 102- hvad betyder det egentlig?
> link til delen her for info smiley
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-830711962&n=493539411&regnr=&RegNrRecID=0&tid=1397&group=2600&refloc=2

Jeg har spurgt lidt rundt omkring og meningerne varierer - nogle siger, at det er helt fint med 102 grader, andre siger, at det ikke skal overstige 90.

Så!?
Syntes i det er for varmt?
Og
Har jeg virkelig lige købt en termoswitch, der bare tænder på 102 igen? (ville ikke være første gang thansen fejlinformerede)
Samt tror i det ville hjælpe at sætte en thermoswitch i det tænder endnu lavere endnu???

Info fra alle, der kører en Audi 80/100 selv, ville blive meget værdsat smiley
Tak gutter
Med venlig hilsen
Felix


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi 80 2.0E 1994 HJÆLP muligt køleproblem???
  • #1   12. feb 2018 Vi har en Audi 80 2,0 fra 1993 og kommer også op på ca 100 grader før blæseren stater så jeg tror det er normalt. Kørte en tur i går og når man har kørt ca 20 km er måleren ved 90 grader konstant da termostaten leder varmt vand ud i køleren når det er over 87 grader. Jeg tror at du ikke skal bekymer dig over det bare blæseren stater og nålen går ned lige efter blæseren er stoppet.

  • #2   12. feb 2018 Hej.
    Jeg synes også det er lidt høj temperatur. De plejer at ligge rimelig fast på 90 grader. Har du fået udluftet helt efter at vandet har været tappet af. Hæv ekspansionsbeholderen ved at fjerne de 3 skruer den sidder med, løsn spændebånd og træk slangen til varmeapparat næsten af, så skulle der gerne komme luft/vand ud af det lille hul der er øverst i slange(den venstre set forfra). Det er vigtigt at eks.beholderen holdes højere end varmeapparat.
    Mvh. Gert
    Ps. Jeg kører ikke selv Audi 80 mere, men jeg har haft en del af dem. Har A6 + A4 som har en del til fælles med Audi 80


  • #3   12. feb 2018 Tror at din bil køre som den skal da målerne kan fejl vise lidt i instrumenterne. Hvor i landet kommer du fra jeg bor lidt syd for skive hvis du ikke kommer langt fra mig kan vi se om de er lige varme når blæseren stater.

  • #4   12. feb 2018 Jeg kom til at tænke på, du ved godt at den føler/swits der sidder i køler først skal tænde ved 102 grader og den der måler motortemperatur (helst 90 grader)sidder ved vandstuds på topstykket. Bare så du ikke blander de 2 ting sammen.

  • #5   12. feb 2018 Ja den grå oppe ved vand studsen er den der viser temperaturen i instrumentet og den på selve køleren søger for at blæseren stater ved ca 102 grader. Vores viser går ca på 100 grader og blæseren stater. Ved kørsel er viseren lige lidt over 90 grader.

  • Felix B
    Felix B Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   12. feb 2018 Hej igen

    Tak for jeres svar- syntes jeg har været rimelig grundig med hensyn til udluftning, har udluftet over flere omgange, altså over flere køreture hvor den også har fået nogle omdrejninger. Den med ekspansionstanken har jeg ikke lige prøvet- men det vil helt sikkert være noget jeg gør i morgen når jeg får fri smiley
    Og lige for at præcisere, er temp måler på vandstuds også skiftet- bare for at sikre den nu også viste korrekt. Det samme har jeg gjort med thermoswitchen, altså den i køleren smiley

    Og jeg bor i frederikshavn men køretøjet vil blive flyttet til kbh i morgen eller overmorgen, så det var virkelig pænt af dig Carsten men vil lige forsøge mig med ekspansionsbeholderen først smiley

    mange tak for hjælpen d´herre smiley



  • #7   12. feb 2018 Og jeg bor i frederikshavn men køretøjet vil blive flyttet til kbh i morgen eller overmorgen.

    Det er da en ordentlig køretur, så håber det bare er luft i kølesystemet. Virker varmeapparat ellers ok ?.


  • #8   12. feb 2018 Jeg fik lige en tanke, der sidder hvis jeg husker rigtigt et hul i termostat som skal vende opad.

  • #9   13. feb 2018 vand under tryk koger ikke før ved 105-106 grader,
    derfor der er tryk i køler systemmet

    det med at der stå 2 tempertur på termokontakten, betyder den har 2 kontakt sæt, så der er 2 trin
    så hvis bilen er lavet til det, vil blæserne starte på lav hastighed først,
    og skulle temperaturn stiger mere, så tænder på trin 2, med hæj hastighed.

    men ikke alle biler har lav hastighed,

    de fleste har kun høj hastighed


Kommentér på:
Audi 80 2.0E 1994 HJÆLP muligt køleproblem???

Annonce