{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.233 visninger | Oprettet:

Bremsekaliber skrue {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
Her i aftes skulle jeg have skiftet skiver og klodser på en VW Golf 5 1.4 TSI fra 2006/07. Dog var den skrue, der holder bremseskiven på plads helt ødelagt, og vi valgte derfor, at bore igennem den. Af en eller anden årsag, valgte vi også at bore igennem hjullejet (dårlig idé) for at få resten af skruen ud. smiley Ud fra billedet med hjullejet kan i se, hvor jeg har boret et større hul.
Har i en idé om, hvordan jeg kan få bremseskiveskruen til at få fat i det store hul i hjullejet? Er der en måde hvorpå, man kan fylde hullet med en form for metal eller lignende hvorefter, jeg skruer skruen i igen? smiley

Eller er det ligegyldigt med den skrue? Jeg tænker dog, at den er vigtig. Ellers vil skiven vel falde ned, når man skifter fælge f.eks. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremsekaliber skrue
  • #1   18. feb 2018 Her er stedet, hvor jeg har boret et større hul i hjullejet. smiley

profilbillede
  • #2   18. feb 2018 Åbningen ved bremseskiven er rimelig lille. En anden løsning ville vel være, at bore igennem den nye skive således, at det matcher hullet ved hjullejet, hvilket jeg dog ikke er så meget for...

profilbillede
  • #3   18. feb 2018 Den skrue er så ligegyldig...

• #4   18. feb 2018 @3 Kan jeg så godt være ligeglad med den? Jeg tænker bare, om bremseskiven så ikke vil falde af, hvis jeg ikke har den monteret på?

• #5   18. feb 2018 glem den, selv når tager hjul/fælg af, så holder åg'et den, den falder ingen steder, og den bliver spændt fast ved hjulbolte/møtrikker

• #6   18. feb 2018 @5 Hvad er åg'et?

• #7   18. feb 2018 det klodserne sidder i / man skruer kaliberen fast i

• #8   18. feb 2018 @7 Tak for beskrivelsen. Nu er jeg med!

Hvis andre har bud på, om jeg har mulighed for at lave det, må i meget gerne pitche ind med idéer! smiley

• #9   18. feb 2018 Det den skrue gør, er at holde bremseskiven på plads, når du skifter hjul.
    Du kan nemt risikere der ryger skidt og rustkager ned bag bremseskiven, når hjulet er afmonteret, det er derfor skruen er der.
    Men der sker ikke andet end det, ved at køre uden. smiley
    Så snart hjulene er monteret, så sidder bremseskiven jo klemt fast mellem nav og fælg. smiley

• #10   18. feb 2018 Den har ingen sikkerhedsmæssig betydning, åget til kaliberen holder skiven på plads. Så du kan sagtens køre uden smiley

• Ivan H
    Ivan H Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Svar: 68
    #11   18. feb 2018 Man kunne vel også bare dreje skiven og bore et nyt hul i navet og skære gevind i det.

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #12   18. feb 2018 Hvis man ikke kan kende forskel på et nav og et leje, så er du nok der hvor du skal lade en kyndig person udføre opgaven. smiley

• #13   18. feb 2018 Det er da ikke alle biler der har skrue til at holde skiven inde, er ret sikker på min ikke har nogen smiley

• #14   19. feb 2018 Tak til dem, der kom med konstruktive svar! smiley Jeg vil køre videre uden den skue, velvidende at jeg skal være påpasselig, når jeg skifter fælge. Tak! smiley

• #15   19. feb 2018 Hvis du vitterligt er så nervøs, så drej skiven en halv omgang og bor et hul og skær gevind til den skrue der istedetfor.
    Men som sagt før, så er det ikke alle biler der har sådan en skrue.

• #16   19. feb 2018 Normalt er jeg tilhænger af at man selv fikser bilen! Learning by doing smiley

Men helt simple navne på de forskellige komponenter, bør du sq have styr på, inden du ligger og skruer bremser på din bil...

Næste gang du skifter skiver, så sørg for at din skruetrækker er korrekt størrelse (og ikke for lille) giv den et par nøk med en hammer, og så smutter skruen/ bolten lige ud smiley
    Skulle kærven blive ødelagt, så nøjes med at bore hovedet af, resten af skruen kan tages med en svejsetang eller andet (de sidder ikke specielt godt fast)

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #17   19. feb 2018 #13
    Hvis det er den 208er du har i din profil, så er der hele 2 skruer i hver skive i for, og i bag der er skive eller tromle med indbygget leje det vil sige at de bliver holdt fast med nav møtrikken.

• peer anker M
    peer anker M Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Svar: 18
    #18   22. feb 2022 Hej skal lige høre om der er nogle der har været udsat for eller eventuelt hørt om at den ene monterings skrue kan løsne sig under kørsel, har en ford mondeo 2.5 v6 stc hvor min mekaniker beder mig om at komme forbi da han opdager at den ene skrue ved kaliber mangler, det skal siges at skruen ikke var knækket af, købte bilen brugt i december måned sidste år, bilen blev synet i marts måned samme år, hvor bremseskiver blev skiftet inden syn, så spørgsmålet er er det en dårlig synsmand eller et dårligt værksted som har lavet bilen klar til syn???

Kommentér på:
Bremsekaliber skrue

Annonce