{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.840 visninger | Oprettet:

Hjælp til at forstå regler omkring vægtafgift på varebiler {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Håber der er nogle venlige mennesker, der lige kan forklare mig reglerne omkring vægtafgifter / grønne afgifter, op- og nedvejning på varebiler til privat brug, da jeg ikke helt kan gennemskue det cirkus smiley

Sagen er den, at min far i skrivende stund har en ældre Toyota HiAce Diesel (mener den er fra 2002 eller 2003). Han vil gerne have en lidt nyere varebil / van, bl.a. fordi der er en del rust i HiAcen og fordi han derudover er ved at være rigtig træt af, at skulle betale små 1.000 kr. om måneden i vægtafgift / grøn afgift.

Han sværger til Toyota, men har ikke brug for så meget plads længere, som der er i en HiAce. Et alternativ kunne være en Toyota Sportsvan eller en ToyoToyota Corolla Sportsvan, selv om vi godt ved, at sidstnævnte er noget mindre end en HiAce. Han kører ikke længere så mange kilometer i den, så det må gerne være en benziner denne gang (dog ikke noget krav, men det afhænger af niveauet på vægtafgifterne, diesel kontra benzin).

Årgangsmæssigt skal vi nok ikke ret meget længere frem end 2006-2007 - da bilerne ellers bliver for dyre for ham.

Jeg har fundet nedenstående hjemmeside, og som jeg forstår det, så er der faktisk forskel på, om bilen er indregistreret før eller efter 18/3-2009 og skilledatoen april 2007 ser også ud til at have nogen betydning. Det der forvirrer mig lidt er, at der under reglerne vedr. før / efter 2009 står "Bilens egenvægt". Har det ikke tidligere været totalvægten, som var afgørende?

http://www.xn--grnafgift-m8a.dk/groen-ejerafgift-varevogne-gulplade/

Hvis jeg forstår det korrekt, så koster en varebil fra (lad os sige 2006) med en egenvægt (totalvægt???) på over 1.000 kg men under 2.000 kg. kun kr. 3.210 årligt (benziner til privat brug) og kr. 4.310 årligt (diesel til privat brug). Er det korrekt forstået?

Det jeg ikke forstår er, at fx en Toyota Corolla Sportsvan (en relativt lille van), da vel aldrig været godkendt med en totalvægt / endsige egenvægt på over 2.000 kr. Eller har den? Og hvorfor er der flere Toyota Corolla Sportsvan på Bilbasen, hvor der står at de er nedvejede? Har de virkelig været godkendt med totalvægt (egenvægt??) over 2 ton?

Beklager det lidt lange indlæg, men håber i kan bringe klarhed ind i sagen for os.
På forhånd tusind tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at forstå regler omkring vægtafgift på varebiler
Kommentér på:
Hjælp til at forstå regler omkring vægtafgift på varebiler

Annonce