Følgeskade fra defekt turbo (Hjælp) {{forumTopicSubject}}
Jeg fik skiftet turbo fordi den var defekt (kun 6 måneder gammel) så der var stadig garanti på og skulle ikke betalte for det.
jeg får bilen igen, men da jeg er på vej hjem fra værkstedet kommer bilen med "low oil pressure", så jeg kører bilen på værkstedet igen da jeg kan høre at motoren ikke rigtig får olie.
bilen bliver undersøgt og værkstedet siger det er en defekt olietryk sensor, mens at jeg mener det er turbo-pladerne fra den defekte turbo som er kommet i olie-kredsløbet og stopper det til.
jeg tog et billede af den defekte turbo
kan det godt lade sig gøre at turbo-pladerne kan komme i motorolien?
og skal jeg betale for det?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Hvis du bare har bedt dem om at skift en turbo, og ikke andet, så kan de jo ikke rigtigt skulle stilles til ansvar.
Men den info kommer du vel med, hvad det mere precist drejer sig om.
Altså bil eller turbo garanti.
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
tak for hurtig svar
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Bundkar skal af og oliesi skal kontrolleres. Det er nok der dit problem ligger.
Udover det så ville jeg tjekke om flammeskiverne er tætte, da de kan smide en masse sod i oliesystemet hvis de er utætte.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Og hvordan kan du høre den mangler olie ??
Men nej bladene fra kompressoren på din turbo, vil smutte ind i ladeluftkøleren/indsugningen af motoren og ikke på oliesiden.
Noget helt andet er, at med så smadret en kompressor del, ville jeg ikke undre mig og motoren har ædt det nu, og motoren har taget skade i cylinder/stempel i stedet.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
hvorfor blev den skiftet. blev det undersøgt, hvorfor den var defeket
eller skiftede de bare turbo,
man skal altid, finde årsagen til en turbo er slidt, da der kan være andre ting, der ødelægger turboen
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Derfor skal man på en 1.6 hdi især rense motoren grundigt i oliesystemet, og måle olieflowet til turboen før man montere en ny turbo på den motor.
Men det var ikke helt nok, da man også skal finde årsagen til at de smider så meget sod i olien. Hvilket ofte er flammeskiverne der er den egentlige årsag.
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
beskeden "low oil pressure" slog til og fra da jeg kørte til værkstedet så det har ikke været helt blokeret.
jeg kunne høre motoren larme meget mere i tomgang, når den ikke får olie.
der blev bare skiftet turbo uden at undersøge årsagen, værkstedet troede nok at det var en defekt på selve turboen?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Men du ved jo kun selv hvad du har aftalt med dem fra start til slut.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Det er da værkstedets ansvar at lave reparationen så garanti gælder. Medmindre han selv har bedt om at reparationen ikke skal omfatte andet end at få skiftet turboen.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Prøv at pil det plastik dæksel af motoren hvor der står HDI 16 på. Det skal bare trækkes op med fingrene.
Og så prøv at se om der ligger en masse sort snask rundt om dyserne derunder.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Er det ikke også det jeg skriver.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
værkstedet sagde at det var en defekt turbo og at den bliver skiftet på garantien, og jeg siger at det lyder godt og de går igang med at lave bilen. jeg har ikke forstand på hvad sådan en reparationen omfatter
det prøver jeg at se med det samme om der ligger sort snask.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
Efter olieskiftet lød motoren bedre og lampen stoppede med at lyse
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
der lå lidt sort snask omkring den ene dyse
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Der er en lang procedure hvad man skal gøre og kontrollere i forbindelse med turbo-skift. Kontrol af oliesi er en af de ting.
Og mht dit sidste billede, så har du en utæt flammeskive - der i øvrigt også kan give sod i olien.
sep 2015
Følger: 10 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
det skal du nok have ret i, at det er den anden vej rundt. bilen kom bare ikke med nogen fejl om at der var for lavt olietryk.
tak for at du kan bekræfte at det er en utæt flammeskive
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
utætte flammeskiver af. og defekte simmerring ved dyser i topdækslet/knast dæksel. og at der sidder et filter i olietryk røret banjo bolt der kan stoppe helt. Så det godt at udskiftet de banjo bolter. og rense olie tryk røret evt. eller købe et nyt rør. og give motoren motor rens så man får alt koksen/bakelit ud plus skift de flammeskiver og simmerringe ved dyser.husk også at tage bundkaret af og rens olie sien. da den kan stoppe pga af det koks og bakelit. Der laves også komplette sæt man kan købe der er lavet til når de skal have ny turbo. http://www.krogslund.dk/reservedele/peugeot/307/307-1.6-hdi-109-hk.-204-708/motorgearkasse/hjaelpepakke%2cpsahdi-motor/c-23/c-366989/p-293605
har selv lavet det tjek med min 1.6 hdi 307er. hvor jeg hade bundkaret af og tjekket oliesien og renset den, og skiftet de flammeskiver og divs pakninger. renset egr og alt for sod.og indsugningen og skiftet banjo bolte til dem uden filter.plus skiftet de simmerringe ved dyser. men først inden jeg skilte den af fik den motor rens et par gange.Min hade så det nye model bundkar hvor olie proppen er i bunden. alt det gjorde jeg inden jeg monteret den nye turbo.
Følgeskade fra defekt turbo (Hjælp)