1.964 visninger
|
Oprettet:
Skifte til sommerdæk? {{forumTopicSubject}}
Det er jo påske og man har lidt ekstra tid. Sidder og overvejer om det måske er tid til at skifte til sommerdæk?
Ved at vinteren er kommet sent i år, men ville i tage chancen og sige at der ikke kommer mere sne i år?
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 954
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
var ellers ved og skifte til somme hjul sidste weekend
men dovnskaben vandt
og heldigvis for det,
det er stadig koldt.
vej temperaturen skal jo over 7 grader, før sommerdæk er ok
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 331 Emner: 80 Svar: 867
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Men egentlig syntes jeg alt det skiftende dæk er helt ude i hampen.
Og hvorfor... Ja det er nu begrænset hvad vi har af vinter, og vejene bliver jo både ryddet og saltet, og det er ret kortvarig at det er et problem.
Et par gode sommerdæk i DK med ok mønster kan vel klare det i de par timer sneen falder.
aug 2008
mar 2005
Vil du så ikke bare være mega rar at blive hjemme når det sner??
Det er til at få lange løg af at køre i kø pga et eller andet fjols har bevæget sig ud med sommerhjul på.
De 45 minutter på job tager pludselig 90 minutter hvilket ikke havde været tilfældet på et ordentligt vinterdæk.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 12 Emner: 21 Svar: 910
-så dem der snakker om det er lige meget, ved ikke hvad de snakker om..
aug 2008
Så tror jeg vi snakker slidte sommerdæk, eller at man ikke kører hjemmefra i god tid.
Jeg bor på landet og her ser jeg sjældent folk med problemer i snevejr.
aug 2008
Igen hvilket dæk mærke, og slet ikke slidt mønster.
Eller kørestil..... ??
mar 2005
Nu er dæk ikke nye ret længe, og folk skifter ikke dæk hvert år.
Jeg bor i en mindre provinsby og arbejder i Hellerup.
ALT trafik går i stå, og langt de fleste gange er det pga en billist der skøjter og farer rundt.
Vinterdæk til vinter brug, ret enkelt.
Der er også mange sommerdæk der bliver hårde når det bliver koldt, og så reduceres grebet endnu mere.
aug 2008
mar 2005
Det ville kun blive endnu være hvis folk kører på sommerdæk
sep 2008
aug 2008
mar 2005
Det er toppen af selvtillid at være fjolset på sommerhjul og køre 40-50 km/t med 25 biler bagved sig på vinterhjul som vil kunne køre 70-80 km/t.
Det er 25 potentielle røvfulde man læner sig op af.
aug 2008
Der er sikkert andre grunde.
Men det vil folk aldrig indrømme.
Fordi man har vinterdæk eller sommerdæk, så har stand alder og kørestil også meget at gøre.
Det er de færreste med 2 sæt dæk der bare siger at det skal bare koste det det skal koste, og ikke tænker på prisen.
Det er der meget få mennesker jeg har mødt.
De går mere op i hvor fede fælgene er, og så ignorer de deres egen aggressive kørsel.
sep 2008
aug 2008
mar 2005
Min bil kører standard på et 245 dæk, at bevæge sig ud på et sommerdæk i den dimension om vinteren vil være idioti.
sep 2008
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
aug 2008
Men folk kan jo gøre som de vil, så længe lovgivningen på området ikke er opdateret i mange år.
Og er der en lovgivning, så er det jo de færreste der holder den.
Moral er en go ting, og pengepungen en helt anden. ??
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
ikke når man skal bremse.....
mar 2005
Idioti er een ting, sund fornuft noget helt andet
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 676
Det er en direkte forkert påstand. Kold tør vej og sommerdæk vinder hver gang. Det er vand og sjap, der er problemet, ikke temperatur.
aug 2008
Muligvis men jeg skriver nu ikke om mig selv, men om hvad folk tror er det rigtige.
Når de har 2 sæt dæk så mener de at alt er fint, og det er først når de er meget tæt på grænsen at min. Dæk mønster, at de får nyt
Og så er det i mine øjne lige gyldigt om det er sommer/vinter eller helårsdæk de kører på.
At politiet skal ligge og kører frem og tilbage på motorvejene for at få folk til at nedsætte farten i frostvejr og dis og tåge, og at folk glemmer at tænde deres baglys, har da ikke en brik at gøre med dæk, for folk kører jo med hovedet oppe i røven, og hvad skulle dæk gøre ved det.
Der er meget få der kører efter forholdene Idag, og hvis der er nogen der endelig gør det, så er de nogle idioter der skulle blive hjemme, som også ret mange giver udtryk for herinde.
Jeg har dæk nok til mine biler, og hvad andre gør kan jeg jo ikke bestemme.
Jeg hygger lidt på mit værksted her i påsken, og tager da gerne et billede til emnet om at jeg har dæk nok, og nej der er ikke andres, men mine egne, men jeg kan dog selv skifte mine dæk.
okt 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 62 Svar: 1.568
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Og. mht. at køre efter forholdene, så kan det da godt være at ham (idioten) med sommerdæk der ligger på 50 km/t på motorvejen hvis der er lidt sne eller sjap kører efter forholdene i forhold til at han har sommerdæk på, men det ændrer ikke på det faktum at han generer alle de fornuftige bilister der kører med vinterdæk der ved samme forhold kan køre hurtigere. For han skal selvfølgelig køre i ydersporet.
Enig med alle dem der siger, fair nok at man ikke vil have vinterdæk på bilen, men så lad den stå når forholdene ikke er til sommerdæk og lad dermed være med at genere alle os andre
aug 2008
Selv om jeg troede jeg var færdig med denne snak, så prøver jeg lige at kommentere og spørge dig yderligere.
Hvad er i dine og andres hoveder, et godt vinterdæk, er det et spritnyt, af god eller ringe kvalitet, eller er det vinterdækket der har været monteret i 5 eller 6 sæsoner.
Er det dæk som folk selv har opbevaret både rigtigt eller forkert.
Jeg der er mange aspekter.
Jeg har flere jeg kender som har købt spritnye biler til foreksempel på den godt side af en kvart milion.
Har bla et ældre ægtepar der købte spritny honda sidste år, de fik en pris for den gamle bil og forhandlede sig til et sæt alufælge men dæk, (spritny) ved Honda. (de havde 2 sæt dæk til den gamle som de afleverede til forhandleren)
Jeg skifter Hjulene for dem, og de nye vinterdæk de skulle have monteret i november, fik de så skiftet igen for 3 uger siden, fordi solen skinnede i 1½ dag.
Vinterdækkene som honda havde monteret på de nye fælge var af mærket nakang. (det er ikke nogle dæk jeg ville juble over)
Men men, Honda og deres garanti og størrelse på foretningen overgår jo langt over mit lille private værksted.
Deres vinterdæk som bilen fik monteret, havde i november knap. 6 mm. i mønster, og nu havde de 4,5 mm.
Nogen syntes måske det er uinteresant, men jeg kan godt lide at vide noget om fakta.
Deres "kvalitetsdæk" har brugt (sommer) ca. 1,5 mm. og det er fra september til november. (de kører ikke meget)
Og det jeg prøver at forklare andre, er at når folk bruger over en kvart million på en ny bil, og så samtidig gerne vil have originale alufælge til vinterbrug, så vælger at købe de nogen af de ringeste dæk på markedet.
Mange nye biler bliver jo også leveret fra fabrikken med nogle tvivlsomme dæk fra start, for at holde udgifterne nede.
Jeg fatter bare ikke at man sparer på det, når man køber nyt, og de er ikke de eneste som jeg kender der gør netop dette.
Derfor skriver jeg tidligere at moral og pengepung er to ting.
Jeg tager det tit med et gran salt når folk siger noget, eller skriver noget herinde. (måske bare mig ) Men nogen gange føler jeg at mange folk, bare er en ordentlig omgang LEMMINGER, eller wannabees osv.
Hvis man ser og kikker på dem med raketviden om ting og sager og som er påståelige, så kan man tit se i deres indlæg at de søger billig hjælp, billige dæk, osv.
Håber du kan se pointen....
Hvad angår idioten du omtaler ang. de 50 km. i timen på motorvej, har jeg dog endnu ikke mødt en af slagsen endnu, men jeg møder mange der ligger i venstre vognbane, og presser andre.
Der er ikke ved lov sat at man skal køre maximal hastigheder eller over.
Men allgevel ligger størstedelen af bilisterne derude, selv om der ikke er køkørsel eller tæt trafik.
Men det lyder til at du og mange andre mener, at bare man har vinterdæk på så får den bare kniven og alle andre er idioter.
Derfor er der jo også nogle fjolser der har opfundet begrebet SORT IS og det har ikke en skid med sort is at gøre, men af at folk ikke kører efter forholdene.
Men det er blevet så almindeligt at komme med den forklaring når folk kører galt, og folk æder det råt.
Og se det vil jeg kalde idioti
At man skal lade bilen stå fordi man har sommerdæk på lige på, er da lige i overkanten.
T Hansen har dækcentre i alle butikker siger de. Og de expanderer hele tiden, og hvis alt var lort ved dem, så kunne de jo ikke tjene penge, og det gør de fordi folk gerne vil spare penge, eller bare have det så billigt som muligt.
Mange bruger netop de tilbud der kommer, fra automester, og alle andre og diverse dækcentre når der er tilbud.
Og du skrive at man ikke slider på sommerdækkene, når vinterdækkene er på og prisforskellen ikke er så stor, nej det gør man ikke, men man ender med at have meget gamle og stive dæk, frem for at købe nye dæk noget oftere, det er også min pointe. (for folk vil da ikke købe nye dæk hvis mønsteret er nede på 2,5 mm. for de kan jo godt lige klare en sæson mere.
Men igen det er bare mine erfaringer fra forskelige jobs rundt omkring.
Folk sparer hvor de sparer kan., og tror fordi da har vinterdæk på så er der ingen ko på isen.
Mange har det ligesådan med service, så længe der er garanti på en ny bil, så skal de nok overholde deres servicebog, men i det øjeblik garantien er væk er det en anden sag, og der viser mine erfaringer også at enten er der en servicebog på en bil eller ikke, og når der er en bog, så kan man se at der bliver brugt andre værksteder eller at folk selv lige noterer i servicebogen at der er udført service, når garantien er udløbet, (og tro mig ) jeg har set utallige servicebøger på brugte biler eller mangel på denne.
Hvis folk kan spare så gør de det, men så vil jeg sige at så skal de jo ikke spille hellige.
Og nej jeg mener stadig ikke at vi har vinter herhjemme mere, men måske det ændre sig, de fleste veje bliver nu ryddet ret hurtigt, og de spor af alt det salt de smider rundt med, kan man jo se næsten helt hen til højsommeren,
Man kan jo også sige hvad fanden sker der lige for rundkørsler,,, folk tror jo tit at de skal køre lige over dem, selv om deres sneglespor ikke sådan lige kan fjernes... Men lad os sige at det også er fordi de kører på sommerdæk om vinteren og vinterdæk om sommeren.
jul 2005
Nå, men du tror at de folk der vælger billige (dårlige) vinterdæk de vælger dyre (gode) sommerdæk???
3 år gamle (gode eller dårlige) vinterdæk med 2,5 mm mønster er altid bedre end tilsvarende sommerdæk (om vinteren), så jeg mener stadig at de tåber der ikke kan finde ud af at køre med vinterdæk om vinteren skal lade bilen stå når der ikke er egnet føre til at køre med sommerdæk i stedet for at snegle sig af sted og genere alle os andre.
Håber der kommer en lov omkring påbudt brug af vinterdæk fra november til april.
aug 2008
Det må du jo om, at have den mening.
Fint for mig hvis du vil have en lov for det, men du vil sikkert kvie dig ved at dine dæk bliver ædt hurtigere op ved at køre en hel vinter fordi der sammenlagt kun er max en uges tynd lag sne.
Hverken sommer eller vinterdæk kan gøre noget imod isslag, eller frost, men bevar mig vel hvis du gerne vil tro det.
Og at du mener fuldt ud at du står bedre fast med vinterdæk om vinteren der er 3 år gamle med 2,5 mm. mønster kontra en et frisk sommerdæk på 6 mm. nåe nej du skriver jo et tilsvarende sommer dæk...
Jeg ville nu aldrig køre på hverken sommer eller vinterdæk med en mønster der kun ligger 0,9 mm. over det lovlige, kontra et nyt dæk.
Hvad skulle lovgivningen så egentligt til så.
Hvorfor så ikke ved samme lejlighed, lave loven sådan at man aldrig må køre med et dæk der ikke må være mere end et år gamle, eller vi kan også sige under 3 mm. i mønster.
Og hvorfor lige fra november til april, da jeg blev konfirmeret havde vi da i april MASSER af sne, det samme har vi da været udsat for i oktober også, skal loven så laves om år efter år, fordi sneen lige falder udenfor din sæson.
Du er jo også selv en af dem der gerne vil spare lidt dollars på reperationer i forhold til de indlæg du har oprettet tidligere, så hvorfor en så stærk holdning til at du hellere vil køre med et nedslidt vinterdæk.
Og ja jeg kommenterer da gerne, men om jeg laver lange indlæg er da min afgørelse, men der er da ok at folk går hen og bliver trætte af at læse flere bogstaver, og kun kan skrive lort og idioter, og at folk skal lade bilen stå.
I et af dine tidligere indlæg, skulle du skifte bolte i et hjulleje, du havde købt i england, dog uden bolte, og du søgte hvor man kunne få nye i den korekte længde eller gevindstørrelse. da du mener de ville koste kassen.
Hvad med styrken i de bolte du spørger til, og du har vel købt dem i egnland for at kunne spare.
Skal du også lade bilen stå, når man ikke ved om du har fået de korrekte bolte, med risiko for at dine hjul falder af.
https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/832591-bolte_til_baghjulslejer_mondeo
jul 2005
Heraf kan du konkludere at jeg vil montere bolte der ikke er stærke nok OG at jeg vil køre på nedslidte vinterdæk - FLOT
Måske jeg dengang brugte de penge jeg sparede ved at handle i England til at købe nye vinterdæk
Omvendt må jeg kunne konkludere (ud fra den måde du konkluderer på) at du bruger så mange penge på nye kvalitetsdæk at du ikke har råd til nye bremser, så du må nok hellere lade din bil stå
Du skriver "Og at du mener fuldt ud at du står bedre fast med vinterdæk om vinteren der er 3 år gamle med 2,5 mm. mønster kontra en et frisk sommerdæk på 6 mm. nåe nej du skriver jo et tilsvarende sommer dæk... "
Forstår ikke helt hvor du vil hen?? - jeg skriver netop et tilsvarende. Skærer det gerne ud i pap for dig (kan se det er nødvendigt) et sommerdæk med samme alder og mønsterdybde. Men du vil nok alligevel påstå at sommerdækkene året rundt står lige så godt fast
Og så det med perioden. Flot argument at den skal være anderledes fordi man da du blev konfirmeret havde masser af sne i april.
Vi kan lige overføre din argumentation til loven om mønsterdybde. Hvorfor skal minimumsmønsteret ikke være 2,5 eller 3mm? Det vil helt sikker være mere sikkert end de gældende 1,6mm
Samme argumentation på fartgrænser - hvorfor ikke nedsætte fartgrænse på motorvej til 70 km/t og på landevej til 50 km/t? Det vil da øge trafiksikkerheden.
Til sidst lige noget om at skrive "lort og idioter" - så er her overskriften på et af dine forumindlæg "Fjolser eller idioter, hvem ved...."
Og så lige et indlæg hvor jeg tolker at du gerne vil spare lidt "dollars" - så du er vist lige så "slem" som mig
Er lidt i tvivl om du "spiller" dum eller om du virkelig er så dum - men tænker alligevel at du må "spille".
Kan kun komme med en afsluttende citat til dig: Mod tåber kæmper selv guderne forgæves"
Hvis du vil diskutere videre så skriv en pm - synes ikke det er værdigt for dig at udstille dig selv mere her i tråden.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Nogen holder første maj... jeg får en øl og skifter dæk i stedet.
jul 2005
Skifte til sommerdæk?