Holdbarhed: 2-komponent grunder og klarlak {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har en ældre bil, som har kørt mange kilometer, og hvor jeg skal have ordnet lidt rust og have området malet igen. Pga. bilens alder, gider jeg ikke bruge en masse penge på at køre bilen til maler, så jeg vil fixe det selv.
Jeg har tidligere med god succes brugt en punkt-sandblæser til kompressoren til rustfjernelse og den kommer virkelig i bund og får rusten væk.
Jeg ved fra tidligere forumindlæg, at der er meget delte meninger om brugen af 2K-produkter ifm. grunder og lak på spraydåse, men denne gang besluttede jeg mig for at købe sådan et færdigt sæt, bestående af:
- 2K Epoxy grunder (ColorMatic)
- 2K finspartel (Motip)
- Grundfarve - blandet ud fra bilens farvekode
- 2K klarlak (ColorMatic)
Nu har jeg så fået produkterne hjem. Jeg var godt klar over, at holdbarheden af 2K-produkterne nok ikke er vanvittigt lang - når først man har blandet produktet i spraydåsen.
Men jeg må da indrømme, at jeg var NOGET forundret, da jeg læste på dåsen, at 2K Epoxy grunderen kun kan holde i op til 5 dage og 2K-klarlakken endnu kortere, efter at man har blandet produktet. Det betyder jo de facto, at man kan smide resten væk, når man er færdig og at man ikke kan bruge det efter fx et år, hvis der så kommer rust andre steder på bilen.
Er det fuldstændig no-go at bruge produktet efter længere tid end den på dåserne anførte frist?
Lige nu fortryder jeg lidt, at jeg købte 2K-produkter, for det bliver jo lidt (meget) dyrt i længden, når holdbarheden er så kort????
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
Sidst sku jeg male en kofanger, der var lidt tilbage af klarlak. Så skyndt jeg mig at vandslibe baglygterne og give dem 2k klarlak
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
maj 2009
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Og hvis resultatet bliver godt - sådan som du skriver - så må man jo vel tage med i købet, at det er lidt dyrere end fx ved 1K produkter og at der nok vil være noget spild. Og JA - det gælder om at få malet alt det der skal males på bilen - så spildet er så begrænset som muligt
maj 2009
2k colormatic epoxy (spray)
Almindelig multona autolak (spray)
2k colormatic klarlak (spray)
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Sidst jeg købte spray online gik der 5mdr. inden jeg fik mine vare, og det gider jeg sgu ik igen.
Har nemlig et panel mellem baglygter jeg kunne finde på at prøve det på....
Og helst inden det bliver vinter
maj 2009
Klarlak https://www.hcfarver.dk/autolak/bil-og-mc-lak/spray/colormatic-2k-klarlak-200-ml 200 ml
500 ml https://www.hcfarver.dk/autolak/bil-og-mc-lak/spray/colormatic-2k-klarlak-500-ml
maj 2009
Ellers er der en i bazar vest, han plejer at have autolak på lager http://autolakken.dk
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Holdbarhed: 2-komponent grunder og klarlak