{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.664 visninger | Oprettet:

Dækcenter sælger mig ulovlige dæk {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har netop fået monteret et sæt Premacy 3 sommerdæk på de 17” original VW fælge jeg har købt til min Passat B7. Efter at have konstateret at speedmeteret har ændret sig spørger jeg mig så omkring på et andet forum hvor jeg får at vide at dækkene er for store til min bil, og dermed ikke lovlige. Den køre nu ellers fremragende. Rådgivning, køb og montering fik jeg hos Euromaster. Nu sidder jeg så med et sæt dæk bilen ikke kan synes med smiley Burde jeg ikke have krav på at få ombyttet dækkene til en lovlig størrelse?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækcenter sælger mig ulovlige dæk
  • #1   29. apr 2018 Det kommer vel lidt an på om du selv har bestilt dem??
    Hvilken størrelse er de, og hvilken størrelse er de gamle? Og hvad lød ordren på?


  • #2   29. apr 2018 Hvad størrelse sad på fælgene inden og hvad størrelse fik du købt?

  • #3   29. apr 2018 Jo, du burde have krav på ombytning hvis du, som du skriver har handlet dæk og mont. med euromaster.
    Os andre har det lidt mere besværligt, vi skal læse bekendtgørelser for motorkøretøjer og så træffe vores dækvalg.


  • #5   29. apr 2018 Dækkene er på ingen måder ulovlige

  • #6   29. apr 2018 Da bilen blev købt sad der også Premacy 3 på original 16” fælgen. De havde målene 215/55/16

    Hos Euromaster sagde jeg at jeg gerne ville have Premacy 3 på de “nye” 17” jeg kom med, men at de selvfølgelig skulle passe til bilen og være lovlige. I og med at de monterede på bil var der ligesom ikke nogen tvivl om hvad det var for en bil.

    På bilen sad dog vinterdæk på 16” fælge. Men det er vel irrelevant. På de 17” der skulle monteres nye dæk på sad noget andet nedslidt. Sikkert i samme størrelse som det han har sat på nu. Men når jeg beder om noget der passer til min bil og er lovligt, er det vel fuldstændig ligegyldigt hvad der sad før? Dem han har sat på er 225/55 17R


  • #7   29. apr 2018 Martin T:

    Hvorfan kommer du frem til at de IKKE er ulovlige?


  • #8   29. apr 2018 Det kan da godt være at størelsen ikke ''må'' bruges på din bil ifølge fabrikken, men derfor bliver de jo ikke ulovlige.
    Trivler også på at synsmanden siger noget til det, med mindre de stikker ud over skærmkanterne


  • #9   29. apr 2018 Undskyld, de nye er 225/50 R17

    Ikke 55. Gør det forskel?


  • #10   29. apr 2018 Så vil de have Ca samme højde som de gamle

    225 er bredden på dækket i mm
    50 er dækkets højde i % iforhold til bredden


  • #11   29. apr 2018 de har en mindre rulleomkreds.. men så.længe alle 4 er ens så er bilen ligeglad (abs&esp).. og der er jo en tolerance på +-5%

  • #13   29. apr 2018 Men de gamle dæk var vel samlet set mindre i omkreds end de nye? Ellers giver det ingen mening at min speedometer nu viser mindre hastighed end før.

    130 km/t:

    Før 123 på GPS

    Nu 128 på GPS

    Dvs speedo viser 5 km mindre ved samme hastighed. Det afspejler sig også i MÅLT dårlige økonomi. jeg kommer i hvert ikke lige så langt på en tank nu i følge computeren.


  • #14   29. apr 2018 Det er vel kun en god ting at speedometeret passer bedre end før? De nye dæk er 5,75mm mindre

  • #15   29. apr 2018 Det er lige efter bogen. Intet ulovligt i det.

  • #16   29. apr 2018 Det er selvfølgelig bedre, bortset fra når jeg sætter min vinter på igen, skal jeg så vende mig til den gamle, mere forkerte afvigelse.

    Men igen, hvis den samlede omkreds er mindre end de gamle, hvordan mit speedo viser lavere hastighed nu. Burde jo være omvendt.


  • #17   29. apr 2018 Ifølge daekberegner er de gamle 201,97 vs. 206,34 på de nye. Så giver det også mening.

    Men burde han ikke stadig have solgt mig nogen med en mere passende omkreds, så speedo er ens med mine 16" vinter og de gamle 16" sommer? Eller er det bare det der sker når man rykker op til 17"?



  • #18   29. apr 2018 I følge dine oplysninger længere oppe, så viser dit speedometer da 5 km/t mere nu, med de nye dæk monteret?

    EDIT: Din faktiske hastighed er 5 km/t højere, men visningen på speedometeret er uændret smiley sorry.


  • #19   29. apr 2018 der er intet ulovligt i det, kør du bare videre på de dæk

  • #20   29. apr 2018 Simon N. Nej GPS viser mere ift. speedo. Dermed viser speedo mindre smiley

  • #21   29. apr 2018 Har lige tjekket typegodkendelse, de passer altså okay. Dine vinterdæk ligger heller ikke helt efter foreskrifterne.
    Men tager vi udgangspunkt i dine vinterdæk har den korrekte størrelse er de nye sommerdæk ca 2% større, hvis der i stedet var sat 225/45-17 på var de 1½% mindre.
    Det er helt aldeles acceptabelt, når du skifter hjul- og dækstørrelse.

    Utilfreds, så må du jo få sat 16" på den med samme størrelse som du kører med om vinteren smiley

    Med større hjul vil dit speedometer passe ca 2% bedre end med de gamle.


  • #22   29. apr 2018 Jesper !:

    Mange tak. Det er virkelig fedt at jeg ikke skal til at bakse med det alligevel!

    En anden diskussion er så det der med speedometer der som udgangspunkt passer helt ad helvede til med virkeligheden, på de bæk biler bliver solgt med generelt. Med mine nye dæk får jeg nu et mere retvisende (og kedelig) billede af min bils brændstoføkonomi,. Bilpressen har længe været efter branchen for at få dem til at indstille speedo mere korrekt. Men kan kan jo sagtens forstå hvorfor de ikke rykker på det, da man ved prøvekørsel får et aldeles rosenrødt billede af bilens økonomi, ift. hvis det passede bedre med virkeligheden, hvilket er tilfældet for mig nu. På den samme 38 km. tur kommer jeg nu ca. et par kilometer kortere per liter end jeg gjorde før.

    Det er åbenbart EU lovgivning der gør at speedo må afvige så meget som de gør. Det har nok en her del at gøre med noget lobbyarbejde fra bilbranchen at det ikke bliver ændret.


  • #25   29. apr 2018 Thomas K.

    Hvad er det for en udtalelse du henviser til?


  • #26   29. apr 2018 et speesometer, må have op til 10% fejlvisning, aætså set må vise op til 10% mere, end det man køre,

    ikke den anden vej.

    så, så længer, set ikke overstiger det. så er der ikke noget galt i det, med de nye dæk

    og skifter man mellem vinter og somme hjul, vil der altid være en fejlvisning i hastighed
    med mindre, du har præsis samme størrelse

    og selv med samme størrelse, vil du oplever forskel, hvis de ikke er slidt lige meget, hvis man gå så meget op i detaljerne


  • #28   30. apr 2018 #27

    Også vildt nok at du ikke kan se forskellen på de eksempler du nævner, og så det at købe dæk til en bil. At købe dæk, udstyr eller reservedele til biler er langt hen ad vejen en jungle for almindelige forbrugere. Der er et hav af muligheder for enten bevidst eller ubevist, at købe og udstyre sin bil med mere eller mindre ulovlige, fejlproportionerede, eller uhentsigtsmæssige reservedele eller ekstraudstyr. Det er langt hen ad vejen et ureguleret marked, hvorfor bl.a. Politiet har til opgave at føre tilsyn med landets køretøjer.

    Varene du finder på et apotek er i forvejen underlagt ekstrem kontrol og lovgivning, hvorfor spørgsmålet om lovlighed ved en sådan transsktion, givetvis ville være temmelig overflødig. Det samme giver ligesom sig selv ift. købet af en flybillet fra et luftfartsselskab, der sammen med medicinalindustrien må betegnes som nok en af de mest regulerede industrier i verden.

    Hos bageren. Tja. Hos de bagere jeg kommer hos hænger der altid en kontrolrapport fra fødevaremyndighederne som gør mig ganske tryg ift. at købe en snegl, uden først at forhøre mig om hvorvidt den er lovlig. Godt nok kommer snegle i forskellige størrelser, men jeg vil stadig påstå at kompleksiteten ift. hvorvidt en snegls mål vil have indflydelse på mit forhold til den pågældende snegl, er temmelig lille. Helt det samme gør sig ikke gældende ift. dæk. Og i min pågældende situation, står jeg for første gang i mit liv og skal købe dæk, til nogle fælge jeg har købt brugt. Jeg er ikke sikker på om de overhovedet kan kombineres med et sæt dæk, der samlet set gør at mit køretøj kan køre derfra lovligt, og værdig til at gå igennem det snarlige syn.

    Jeg ved ikke om du har hørt om det, men nogle værksteder snyder nogen gange deres kunder. Faktisk ganske bevidst!

    Derfor siger jeg ganske naturligt til værkføren, at de dæk jeg skal have på min nye fælge, skal være lovlige. Så vi ligesom er på det klare, at jeg ikke er interesseret i noget der får min bil til at se ud på en betemt måde, på bekostning af lovligheden, hvilket jeg som kunde er i min gode ret til at købe og få monteret.

    Så nu ved du lidt om, hvem der “siger sådan noget”. Og måske ved du nu også et par andre ting, som du ikke vidste før.


  • #29   30. apr 2018 Det var en dejlig befriende tråd at læse igennem, og så med “happy ending”.


  • #30   30. apr 2018 så længer dækkenden rulleomkreds holder dig inden for 3% hvis bilen har abs bremser, så er det lovligt

    så du må finde typegodkendelse og se hvad standard dæk størrelse er, og bruge en dæk beregner og se om det overholder det


  • #31   30. apr 2018 Dennis, der findes ikke noget 3% krav.

    Dækkenes omkreds må afvige 5% I forhold til godkendt montering.
    Afvigelsen for/bag må være op til 5% , for biler med ABS dog kun 2%.


  • #32   30. apr 2018 Onkel Per:

    Har du evt. et link til den lovgivning? Hvis det er reglerne med 2 % må jeg det jo siges at være liiiige på grænsen med mine dæk.


  • #33   30. apr 2018 Det her er tekst fra GP24 om lovkravene. I følge det er det 5%. Der står ikke noget om Abs. 3% anbefales dog:

    Hjulets samlede rulleomkreds/rullediameter (fælge med dæk) må maksimalt afvige 5% fra bilens originale rulleomkreds. Dvs. af du gerne må sætte større fælge på din bil, men at dækkets profil skal være tilsvarende lavere, for at holde rulleomkredsen inden for de lovpligtige 5% i afvigelse. Vi anbefaler dog ikke en afvigelse på mere end 3%. En afvigelse i rullediameteren i forhold til det bilen originalt er født med, betyder at dit speedometer ikke viser det du reelt køre. Speedometeret vil altså vise en højere eller lavere hastighed afhængig af afvigelsen i rullediameteren. Kontakt GP24 for evt. spørgsmål til rulleomkreds.


  • #34   30. apr 2018 Han mener 2% forskel på dine for og bag dæk....ikke standard til eftermonteret.

  • #35   30. apr 2018 #34

    Ahh. Sorry. Kan godt se det nu smiley

    Tak.


  • #36   30. apr 2018 Nemlig fedtabe smiley smiley

    Nu ville jeg aldrig bruge en privat hjemmeside som reference af regler og love. Du skal ind på Færdselsstyrelsens hjemmeside: www.fstyr.dk ,
    og under [Syn af køretøj]
    finde [Vejledning om syn af køretøjer]
    Kapitel 8.02 - Bærende elementer - Hjul
    Kapitel 18.05 Ombyggede biler og motorcykler - C. Udskiftning af hjul


  • #37   30. apr 2018 #36

    Mange tak smiley


  • #38   1. maj 2018 En passat B7 skal køre med 225/50R17 eller 235/45R17 smiley


    Så 225/50R17 er korrekt smiley


  • #39   1. maj 2018 Det er selvfølgelig fabriksoplysninger smiley

  • #40   3. maj 2018 Fra fabrikantens side stilles speedometeret til +5% (PLUS!) fejlvisning. Det gør de fordi tolerancen på dine dæks rullediameter må være +-5%.
    Så undgår du bøder smiley

    PS: Dine dæk er helt lovlige. Kør pænt smiley



  • jimmy s
    jimmy s Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 9 Følgere: 10 Svar: 6
    #41   3. maj 2018 jeg har selv dækcenter og din bil ville være monteret op med 235-45r17 hvis den skal have 215-55r16 standart så 225-50r17 holder sig på de anbefalede +/- 3% som loven foreskriver og du har fået et meget mere komfortabel dæk så smil og vær glad ingen problemer med syn

  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
    #43   3. maj 2018 Din bil har fået en gearing der er Ca 4% højere nu- dvs at du nu kører 5kmt stærkere ved samme rpm ved speedometervisningen 130.Så du kører længere på en liter end før. Men det kan du ikke se, fordi du har kørt efter kilometertælleren i bilen og den tæller ikke det samme som med de gamle hjul. Tælleren er jo normalt direkte trukket - og lavet til en bestemt gearkasse /differentiale og hjul/dækstørrelse.

  • #44   3. maj 2018 Jimmy s #41 Der findes ikke noget 3% krav.

    Dækkenes omkreds må afvige 5% I forhold til godkendt montering.
    Afvigelsen for/bag må være op til 5% , for biler med ABS dog kun 2%.


  • #46   4. maj 2018 Flueknebberi

  • #47   4. maj 2018 Et slidt dæk kan sagtens blive 2% mindre i rullediameter end tilsvarende nyt...

  • #51   5. maj 2018 #48
    En fejlvisning med dæk inden for tilladt afvigelse skulle aldrig kunne vise en for lav hastighed på speedometret. Så det vil derfor heller ikke kunne være skyld i en fartbøde pga. fejlvisning.


  • #53   5. maj 2018 smiley det er ok.
    Nej, det gør de ikke.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
    #55   5. maj 2018 GPS'en måler jo ved hjælp af satellitter, lige meget om den sidder i bilen eller du går med den i hånden. Så den viser altid rigtigt.

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 30
    #56   23. nov 2019 Det er etb lovkrav atb mabn fra førens plads kan aflæse køretøjets hastighed.

    J smiley eg går ud fra at du kan se gps'n fraføresædet. sø glem alt om spedometeret, du kan jo bare afmontere det hvis fejlvisningen gør dig smiley deprimert, du har jo en mulighed for at aflæse køretøjets hastighed på gps'n smiley


  • #57   24. nov 2019 #56

    Og hvordan ville du vide, hvor hurtigt du kører inde i tunneler??


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 30
    #59   17. dec 2019 Der er ikke fri hastighed i tuneller vi lader bare somom smiley

  • #60   18. dec 2019 I vejledningen står der at speedometer ikke må være baseret på GPS målinger, da disse ikke er til rådighed ved kørsel i tunnelerne

Kommentér på:
Dækcenter sælger mig ulovlige dæk

Annonce