{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.169 visninger | Oprettet:

Elektrisk slagnøgle til fastgroede bolt {{forumTopicSubject}}

Jeg har været i gang med at skifte støddæmper i den ene side, hvor jeg fik knækket hovedet af en bolt ved at bruge en top og en lang vægtstangsarm. Set i bakspejlet, var det nok dumt og resulterede i et enormt stort arbejde.

Til den anden side overvejer jeg nu at købe en elektrisk slagnøgle. Vil det være en god løsning, eller tager de også bare hårdt fat, så der er risiko for en knækket bolt igen?

Luftnøgle er ikke en mulighed, da jeg ikke har kompressor til at trække den ordentligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Elektrisk slagnøgle til fastgroede bolt
  • #1   1. jun 2018 Rustløsner og varme?
    Nogle kraftige dask med en hammer

En slagnøgle kan bestemt være en hjælp, fordi den "slår" bolten/møtrikken løs.

Er dog ret sikker på, at hvis man er oppe at bruge en breakerbar med et rør i enden, for at få det til at give sig, så er der ingen almindelige 1/2" slagnøgler som kan løsne den for dig. Jeg har i hvert fald selv oplevet nogle bolte i undervognen som luftnøglen ikke ville tage

• #2   1. jun 2018 Varme og mere varme.

• #3   1. jun 2018 Jeg kæmpede i godt to timer med bolten og vekslede mellem varme, slag, rustløsner og langsomt større vægtstangsarm. Måske ville den heller ikke have løsnet sig med en slagnøgle.

• #4   1. jun 2018 Jeg varmede med gas, men jeg var lidt bange for at komme til at ramme alt muligt andet, der kunne tage skade

• #5   1. jun 2018 svært at svare på sådan lige.. risikoen er der jo både for at slagnøglen ikke er kraftig nok til at løsne bolten - OG for at slagnøglen er kraftig nok til at knække bolten..
    jeg synes ikke man har lige så meget føling med hvor mange kræfter man lægger i med en slagnøgle, men det kan så også være lidt svært at vurdere med en lang stang på..

• #6   1. jun 2018 Hvad søren gør en mekaniker for at løsne sådan en bolt uden den knækker?

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #8   1. jun 2018 værktøj der passer præcis på bolt penetrerende smørelse / varme gas/induktion etc. ps; de knækker også bolten en gang i mellem ...

• #9   1. jun 2018 Det er bare et sindssygt arbejde at bore bolten ud. Jeg vil for alt i verden undgå det igen. Hvor varmt kan/skal jeg varme bolten op med gasbrænder uden at ødelægge noget? Skal den være rødglødende?

• #11   1. jun 2018 Kan det lade sig gøre uden induktion?

• #13   1. jun 2018 Ja, det har jeg så heller ikke. Det er ikke optimalt.

• #14   1. jun 2018 man kan købe sådan nogen små varmeblæse( eller hvad de hedder)
    hvor brænder sidder ovenpå gasbeholderen

giver ikke helt samme varme som ilt og gas,
    men har brugt det en del gange hvor det har hjulpet

profilbillede
  • #16   1. jun 2018 men lidt varme er mange gange bedre end. slet ingen varme

også løsne bolten stille og rolig
    når den så er løsnet

godt med rustløsner(ikke wd40=lort)
    men en rigtig rustløsner
    også vrikke bolten frem og tilbage

ind til den har løsnet sig nok til at skrue den ud, udennog ødelægge den

• #18   2. jun 2018 Jeg har denne brænder, men synes den har en ret stor flamme at fægte med inde i hjulkassen. Måske den anden er bedre.
    Er princippet så, at jeg skal forsøge at løsne bolten mens den er rødglødende? Den anden rokkede sig ikke en millimeter før hovedet knækkede af.

profilbillede
  • #19   2. jun 2018 Jeg har den største model slagnøgle fra Milwaukee. Hvis den ikke kan få bolten løs, så drejer den hovedet af den. Så resultatet var nok blevet det samme :-). Den kan løsne hjulbolte på det laveste momenttrin.

• #20   2. jun 2018 Du skal varme på møtrikken og ikke bolten.

• #21   2. jun 2018 Der er ingen møtrik. Der er gevind i spindlen. Der er delvist gevind på bolten, så der er mulighed for at den er rustet fast over et enormt stort stykke

• #23   2. jun 2018 Varm op så det er rødglødende, og køl så hurtigt af med vand...gør det nok gange og du kan sikkert skrue den af med fingerne.

• #24   2. jun 2018 Det lyder heftigt. Så meget varmede jeg ikke op i den første side. Måske jeg skal være mere tålmodig med varmen

• #25   2. jun 2018 Hvis du kan varme den til den bliver rødglødende, kan du køle den med trykluft.
    Hvis du sprøjter vand på kan du risikere at blive skoldet, når det sprøjter tilbage.
    Et andet trick kan være at svejse en møtrik udenpå boltenden, så den varmes voldsomt op. (Svejsningen bør gøres i en omgang).
    Køl af og varm op nogle gange. Så er der chance for at den slipper sit tag.

Kommentér på:
Elektrisk slagnøgle til fastgroede bolt

Annonce