{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.379 visninger | Oprettet:

Pernille K
Pernille K
Tilmeldt:
15. jun 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Pludselig køresyg i ny bil (??!).. {{forumTopicSubject}}

Min far kom forbi med ny bil idag og efter 10 min. kørsel i den, begyndte jeg at blive køresyg ... for første gang siden jeg var barn hvor det dengang opstod når jeg læste i bilen, så det stoppede jeg helt med dengang.

Har ikke oplevet det i nogen andre biler igennem de sidste 30 år og det blev værre og værre idag, så jeg på et tidspunkt ret pludseligt måtte bede min far om at skynde sig at stoppe bilen.

Om det er en hjælp til at finde et svar på det, ved jeg ikke, men det er en VW Passat comfortline 2.0..

Har prøvet at google mig frem og stødte på to ting - noget med biler der er "bløde" og andre steder blev nævnt noget med at nogle biler har tendens til at "sejle" og derfor kan give køresyge.
Men af gode grunde ved jeg ikke, hvad der helt præcist lægges i de to ord og derfor aner jeg ikke om det kan være det.

Håber at der er nogen herinde, der kan være behjælpelige med lidt viden ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig køresyg i ny bil (??!)..
  • #1   15. jun 2018 Hvad typer biler har du været vandt til? Hvis bilen er meget støjsvag kan det også være en faktor. Eller hvis den er fabriksny. Eks kan jeg ikke side i en fabriksny Renault pga lugten af kemikalier fra plastikken og sealingen er så overdøvede at jeg få hovedpine og kvalme

  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #2   15. jun 2018 Den bil han lige har købt er fra 2015 og er en stationcar. Det nyeste på den er bremser og dæk smiley ... idet det har været en leasingbil, så det blev lavet lige før salg af bilen.

    De to biler, der kom før det var VW golf match 1,6 (stationcar) og VW golf sport 1,6.
    Og før det en "lille" krabat (Fiat Ducato som handicapbil)..
    Men oplever heller aldrig køresyge i feks taxier.

    Der var ingen duftgener og er selv duftfølsom overfor feks parfume og lign stærke lugte, så med mindre der selvfølgelig måske kan være ikke-duftende kemikalier, så tænker jeg ikke at det er årsagen.


  • #3   15. jun 2018 Graviditet

  • #4   15. jun 2018 Tænkte også graviditet hehe men kan også være at bilen er lydisoleret på en anden måde så du ikke opfatter farten på den måde du har været vand til

  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #5   15. jun 2018 HELT sikkert ikke graviditet smiley
    Fysisk umuligt med mindre jeg er den nye "jomfru" Maria 2.0 smiley


  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #6   15. jun 2018 Dragos


    Hmm...måske noget lignende det? Havde ligesom følelsen af ikke at kunne mærke bilen (/at jeg kørte i bil) på samme måde som i andre biler jeg har kørt i/kørt.
    Havde lyst til at bede min far om enten at bremse eller speede mere op, for at kunne mærke bilen.
    Det var som om, at den der lidt langsomme måde at speede op på ml hver gearskift forstærkede ubehaget - det var i hvert fald min fornemmelse.
    Så tænker at det måske var det, der også startede køresygen.

    Men det hjalp ikke rigtig at rulle vinduet ned (dog for den friske lufts skyld men mere nu du skriver det med lydisoleringen)..


  • #7   15. jun 2018 det kan være lavt blodsukker eller træthed, døjer selv med det hvis jeg er godt træt eller ikke rigtig har fået noget at spise eller trænger til det

  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #9   15. jun 2018 Thomas K
    Du har muligvis lige reddet min aften..for jeg er mildt sagt temmelig ærgelig over at skulle blive køresyg hver gang, fordi bilen føles anderledes at køre i end andre jeg har kørt i.
    Jeg har nemlig tendens til lavt blodsukker. Tak for at du nævner det. Håber inderligt at det bare var derfor eller at det om ikke andet kan minimeres ved at sørge for blodsukkeret.


  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #10   15. jun 2018 Leo P

    Uanset hvilket forum man bevæger sig i her i livet, er der bare altid lige dén der type... jeg kan så forstå på det hele at herinde, der er det dig.
    .. du skal være velkommen til at finde en anden aftenaktivitet end dét der.


  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #12   15. jun 2018 Leo P
    Jeg er ked af at skuffe dig, men dine evner som menneskekender er altså ikke rigtig on point i det her tilfælde.
    Og idet jeg rent faktisk er interesseret i at finde ud af, hvorfor jeg pludselig blev køresyg, så må du meget gerne lade være med at f.... min tråd op med din skepsis.
    Det ville jeg helt ærligt sætte ret stor pris på. Jeg har ikke et særligt stor overskud efter ni års sygemelding og er afhængig af min fars hjælp (samt hans bil), så det betyder ret meget at kunne bruge hans bil - hvilket jeg ikke kan hvis jeg bliver dårlig.

    På forhånd tak..


  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #15   15. jun 2018 Sø-Propel
    Morten Nygård S
    Dragos
    Thomas K

    Tak for jeres indput. Sætter stor pris på det.

    Hvis nogen er jer ved, hvad der betyder når en bil er(/føles? Ved ikke hvad det rette ord er) blød eller når den "sejler" så vil en forklaring altid være velkommen.

    Det var i en tråd herindefra jeg faldt over, da jeg prøvede at google mig frem til en forklaring tidligere idag, hvor én nævnte noget med at visse biler har det med at "sejle" og derfor kan skabe køresyge.

    Men ved ikke hvad der menes med hverken blød eller sejler, så har svært ved at greje om en af de to ting kunne være årsagen.

    Men i hvert fald så tak for indput.


  • #17   16. jun 2018 Hvis bilen er læsset tungt bagi, eller der er spændt campingvogn/trailer efter med højt tryk på kuglen.

    Så kan en bil have tendens til og give mindre fornemmelse med forhjulene, fordi trykket på dem er lettere. Så kan den nemmere køre lidt fra side til side (det forbinder jeg med den sejler)

    Det samme kan opstå med forkert dæktryk, og så har nogle biler en meget aktiv servostyring som måske også kan give disse symptomer

    Derudover kan støddæmpere være trætte, prøv og tryk bilen ned. Og lad den gå op igen, så må den ikke stå og køre op og ned, men skal falde til ro efter 1-2 gange

    En bil kan føles blød hvis den er sat komfortabelt op, så den opsuger alle ujævnheder. Så føler man ikke alle de små ujævnheder i vejene

    Hvis i har været vant til mere hårde undervogne, så kan det sagtens give en helt anden oplevelse

    Sad du bagi, det kan for nogle også give køresyge. Og så måske kombineret med en helt anden og ny bil


  • #18   16. jun 2018 En bil der sejler er meget uretningsstabil og krænger (hælder) meget i sving, en gammel limousine sejler meget og den værste bil jeg har prøvet mht. den sejlende fornemmelse var en Buick (Opel) cabriolet smiley En ny Passat sejler ikke ved mindre der er noget galt smiley

  • Pernille K
    Pernille K Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   17. jun 2018 Rene HC
    Kasper J

    Tusind tak for jeres svar og forklaringer.
    Kan se på det hele at det kan være lidt af hvert, der kan forårsage køresygen smiley
    Men nej bilen sejler ikke, kan jeg så godt se på det hele baseret på jeres forklaringer.

    Men måske er den for blød til mig, idet man netop ikke mærkede ujævnhederne.

    Aner ikke om det er de samme mekanismer, der sker ved søsyge som ved køresyge men husker at jeg som barn blev søsyg, når jeg undlod at kigge ud af vinduet, når båden gyngede eller hvis den kun gyngende så lidt, at man ikke syntes man kunne mærke det - men kroppen reagerede på det alligevel.

    Men tak for svar.
    Håber inderligt at det er muligt at gøre bilen mindre "blød", hvis det er det, der er problemet.


  • #20   17. jun 2018 Større fælge og lavere profil dæk gør bilen hårdere og mindre gyngende, det samme med en sækning eller endnu hårdere en billig gevindundervogn så skal den nok blive sten hård og ukomfortabel... smiley
    Jeg ville starte med større fælge, dette gør bilen ligger bedre og mere kontant på vejen men samtidig vil den ikke blive ukomfortabel smiley


  • #21   17. jun 2018 Som Kasper siger så større fælge og dæk med mindre profil

    Hvis den kører på dæk med høj profil vil den være blødere end med lavprofil

    Du kan dog også overveje en billgere løsning, tjek dæktryk og hæv det hvis muligt. Så vil dækkene ikke give så meget efter for ujævnhederne smiley



Kommentér på:
Pludselig køresyg i ny bil (??!)..

Annonce