{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.908 visninger | Oprettet:

Antonio L
Antonio L
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Laver I service selv? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg står i den situation at vi afventer en nykøbt Seat Ibiza 2019 - og tidligere havde jeg en ældgammel Nissan Micra. Da jeg havde min Nissan så elskede jeg at lave ting selv, men dog kun primært det nemmeste som f.eks. olieskift, bremser, tændrør og støddæmpere.

Alt det her er selvlært fra en gut på YouTube der hedder 'Chrisfix', som er ekstremt dygtig til at forklare hvordan man udfører alle de her opgaver, og sørger for at alt bliver lavet korrekt og forsvarligt.

Men når jeg så får den nye bil, kan jeg så stadig lave de småting selv? Har nemlig hørt at man risikerer at miste fabriksgaranti pga. det. Så bør jeg bare tage den på værksted for at få lavet de her simple ting, eller kan jeg nøjes med at tage den på værksted når der sker ting som er udenfor min 'kompetece-rækkevidde'?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Laver I service selv?
  • #1   28. aug 2018 Nyere biler er det nødvendigt med VCDS til at udlæse fejl og nulstille, og ja du skal ikke rode med olieskift og sådan hjemme i perlestenene på en ny bil, kør på værksted, behold din garanti og få det lavet som det skal. Mit råd, god aften! smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #2   28. aug 2018 Du mister garantien på din nye bil, hvis du ikke får et korrekt udført service og tilhørende stempel (Bog eller elektronisk)

Edit : Alt efter hvad du mener med små ting, så ja, så kan du også miste garantien i portioner..
    Fx smider du en gevind undervogn på, så ryger garantien på hele undervogn.
    Skifter du udstødning, så er der nogen som kan påstå at du kan miste på motoren, den ville jeg dog kæmpe med i retten hvis det kom til stykket.
    Smider du din egen radio i, så ryger garantien på elektronikken..

De er ikke dumme, og de er hårde over for sådanne ting desværre.

Til din overskrift.. Ja jeg laver selv service på min 28år gamle bmw smiley Har sgu ikke råd til at lade dem gøre det, når jeg selv har arbejdet i faget i mange år

• #3   28. aug 2018 Jeg havde kørt den til service hvor de skulle lave absolutte minimum for at få stempel i bogen, så garantien opretholdes.
    Reparationer og anden service der ikke er nødvendigt at få lavet for at opretholde garantien havde jeg selv stået for..

Synes efterhånden at tilliden til at ens bil bliver behandlet korrekt og serviceret med samme "sans for detalje" som jeg selv har. Er meget lille..

• #4   28. aug 2018 Da vi købte ny bil, overholdte vi de servicer der var i de 2 år garantien varede. Derefter har jeg lavet alt hvad jeg kunne selv. Det har sparet mig for mange penge.

• Bjerggaards

#6   28. aug 2018 Easy
    Ja hvis man da ikke bruger bilen som pendler bil, så er der nogen km som kommer før tiden

• #8   28. aug 2018 Min kone kører 30k km om året. Så det blev alligevel til en 4 stk's.

• #9   28. aug 2018 Olieskift er en af de ting man gerne må selv, men du skal dokumentere at du har brugt OE/OEM dele og olie der lever op til producentens krav.

Du skal stadig have foretaget service iht. deres anbefalinger, så du bevarer garantien, ellers mister du den med det samme.

• #10   28. aug 2018 jeg gider squ ikke rode med det selv, el dvs sådan noget som luftfilter og pollenfilter skifter jeg selv, men resten bliver gjort på værksted, jeg får så lavet bil hos renault i prag og ja et service koster 8-900 kr, det kan jeg squ knap købe olie,oliefilter osv, plus at der jo osse går et par timer hvis jeg skal alt igennem på bilen og så skal der alligevel sættes computer til for evt opdateringer, sletning af fejlmeldninger osv.

• Antonio L
    Antonio L Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #11   28. aug 2018 Mange tak for alle input! Kan sagtens se at det giver mening at lade den få service på værksted mens der er garanti, så man beholder den garanti. Dog tænker jeg at der er rigtig mange penge at spare hvis man gør det selv derefter - men selvfølgelig når det kommer til større reparationer/software opdateringer mv. så er værksted nok løsningen.

Synes også manualer oftest skriver præcist hvad der er anbefalet at man bruger og hvornår det burde gøres.

• #12   28. aug 2018 få lavet service ved et værksted, så du får stempel i bogen, det gør også at den holder prisen bedre. bremser osv kan du selvfølgelig selv lave, uden det går ud over det.

• #13   28. aug 2018 så længe garanti perioden er skal den på værksted. du kan evt. købe originale dele. olie, oliefilter, luftfilter, pollenfilter og andre service dele i udlandet og spare en masse ved det. så det kun er timepris du skal betale på værksted. hver service har faste tidsforbrug på værksted.

• #15   28. aug 2018 Ja desværre i det fleste tilfælde frafalder garantien på din nye bil hvis det ikke bliver lave på værksted..

Det er bare super træls men det er desværre sådan det er..

Så efter min mening syntes jeg du skal køre den på værksted indtil der ikke er noget som hedder garanti mere ????

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #16   28. aug 2018 vi fik lavet service hos toyota 1 gang på en Aygo 4200 for et olieskift året efter hos en automester 2400 for olie og bremse væske og tog derefter beslutning om at det var alt for dyrt så har holdt den selv den er nu 10 år gammel der har intet været andet end hjullejer en vandpumpe og koblingen trænger snart den har også kørt 225000 så jeg vil aldrig mere får lavet min bil på et værksted jeg har sparet så mange penge at jeg rigligt har råd til en ny motor eller hvad der nu skulle ryge på en evt ny bil

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#18   28. aug 2018 17 ja det har du ret i skal så siges at vi køre den død selv så betyder intet den bliver skrottet når den ikke kan mere

• #20   28. aug 2018 De fleste værksteder jeg kender vil gerne sætte de dele på man kommer med så længe det er originale eller tilsvarende dele.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
    #22   29. aug 2018 16# 4200 for et olieskift på en aygo?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#23   29. aug 2018 22
    det var første service
    der skifter de olie + filter støvsuger og vasker bilen og går bilen igennem med en lygte for kontrol
    så alt i alt er det jo kun olie og filter der er noget værd

• #24   29. aug 2018 Vores gamle Ibiza fik vi lavet autoriseret, og selvom det da kostede nogle penge fik vi lavet egr og flere andre ting på garantien

En lille uge før den udløb af garanti, fejlede den på partikelfilter. Vi fik den nulstillet og tjekket og de oprettede en sag som så kunne stå op til en måned. Det var heldigvis kun en føler, men ellers var de ude i der måske skulle nyt partikelfilter på

Havde det været gået ugen efter garantien og vi ikke havde fået lavet service havde vi selv stået med hele regningen, og ingen mulighed for noget kulance

Vores var bestemt ikke for stabil, og service var dyrt. Men vi fik vel lavet for en 10.000-15.000 kr på garantien og så smed vi selv omkring 30.000
    Kr på 3 år og 100.000 km smiley

• #25   29. aug 2018 Når garantien er udløbet, er der jo så noget der hedder kulance. Og det får man kun hvis man holder service efter forskrifterne, og på værkstedet.
    Der kan være mange penge at spare, ved at der er kulance på en støre rep af f.eks. Motor, gearkasse, kobling osv.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#26   29. aug 2018 24
    aldrig diesel det er skod der simpelt hen for meget der kan gå i stykker på de nye diesel biler

• #27   30. aug 2018 Hej
    Ja
    Men ikke på den nye Subaru det første par år!
    MVH KP

• Bjerggaards

#31   5. sep 2018 Brian
    På de fleste nye biler, er der et service 1/a og service 2/b.. 1/a har sjældent olie med i, da olien som bruges er long life, og kan holde mere end 10.000ish km.
    Hvis dem du har været inde ved ALDRIG skifter olie, så ville jeg aldrig sætte min fod der igen!

Kommentér på:
Laver I service selv?

Annonce