{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.711 visninger | Oprettet:

svinghjul moment {{forumTopicSubject}}

Har skiftet svinghjul på en golf 4 1.8t. Den har Ca 260hk, og spændte det med Ca 17kg. Dette gjorde jeg grundet en spade på YouTube som jeg lyttede efter.. Dette skulle jeg aldrig havde gjort, da det viser sig at det ikke skulle spændes med mere end 60nm som er Ca 6 kg. Har jeg fucket helt op og skal have Gearkasse af igen? Eller kan det gå an hvis der ikke er mislyde? Der er kun en mislyd når man starter men det er nogle skiver ved Trykpladen som går på starter.. Klassisk små fejl på ebay koblinger. Forresten svinghjulet er ikke originalt det er lettere svinghjul fra ebay


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  svinghjul moment
  • #1   12. nov 2018 Hej
    Få altid data fra valid sted inden du går igang.
    Både Nm
    +ekstra gr drej
    +evt nye bolte i visse tilfælde.
    MVH KP


  • #2   12. nov 2018 Brugte nye bolte, men desværre fulgte jeg en spades råd fra YouTube med hvor meget de skulle spændes med

  • #4   12. nov 2018 Nej ved sku da godr det ikke gir 17 kg... Men tror ham på YouTube har omregnet forkert, for omregner du 44 lbs som han skriver, gir det 20 kg.

  • #6   12. nov 2018 Aner ik hvad han har lavet.. Som sagt prøv selv at skriv lbs tin kg på Google. Der er 44lbs over 20 kg. Det er noget der er gået helt galt...

  • #7   12. nov 2018 Mit spørgsmål er bare mere konkret.. Skal jeg være bange for lortet flyver ud gennem motoren? Den har 260hk Ca

  • #8   12. nov 2018 Ja.

    Det piller du af og spænder det med hvad VW foreskriver, med nye bolte - da det er strækbolte. Du har ingen ide om hvor hårdt eller blødt det er spændt nu.

    Hvem bilder dog sig selv ind at den slags kan gøres uden en værkstedsmanual?


  • #9   12. nov 2018 Men hvorfor skete der så ik noget t igår under test kørsel?? Den kører med 1.4 bar, og var oppe på 220 og trak den op på Ca 6800 i alle gear

  • #10   12. nov 2018 Og sajamon de spændt med 17kg det sagde jeg lige før..

  • #12   12. nov 2018 Jeg forstår udmærket godt det vildt meget overspænding. Jeg vil bare gerne frem til om jeg kan lade det være, eller om jeg er tvunget til at åbne igen? Jeg spørger ikke reservedels mekanikere, der læser i en bog efter nm lige nu. Fordi der ved jeg godr man burde tage den af, jeg spørger dem med erfaring for fuck ups de selv har lavet...

  • #13   12. nov 2018 Du har spændt med 170nm og spørger om det er forkert når manualen siger 60nm + 90 grader. smiley

    Som sagt har du ingen ide om hvorvidt det er rigtigt eller forkert, så fortæl mig om du synes en smadret krumtap / koblingshus / gearkasse er værd at satse kontra et par timers arbejde med at spænde det korrekt.

    Hvad folk selv har lavet af fuckups, er komplet irrelevant. Det du har lavet er lavet forkert og bør rettes så du er sikker på at det bliver ved med at virke.


  • #14   12. nov 2018 Kan du ik læse?? Har aldrig sagt det forkert forhelvede... Spørger om jeg virkelig skal være bange for det springer taget i betragtning der ingen ting skete igår

  • #15   12. nov 2018 Jo jeg kan sagtens læse.
    Jeg aner ikke hvad nummer 2 sætning betyder...

    Du skal altid være bange når noget er spændt forkert.

    Når boltene går løs fordi 170nm ikke er nok, eller knækker fordi det måske er for meget, er det for sent at ærgre sig, og så opdager du det helt sikkert.

    Ingen af os kan svare på om det vil virke eller ej - vi kan kun gætte, ligesom du selv kan.


  • #16   12. nov 2018 Enig enig

  • #17   12. nov 2018 Prøv at tænke det her koncept igennem...

    Spørger du om det her på et forum, og får et par svar som lyder "det kører du bare videre på" - så skal du huske at ingen af dem der skriver sådan, har en eneste krone på spil.

    Det er kun derfor jeg skriver som jeg gør, og jeg forstår ikke rigtigt at du ikke bare er gået i gang med at skille den ad igen, for så at spænde det korrekt med nye bolte.

    Man sover sgu bedre om natten, når tingene er gjort rigtigt. smiley


  • #18   12. nov 2018 Jeg er helt enig, jeg har bare kæmpet med den Gearkasse en gang nu, gider bare ikke 2 dage efter. Hvis det ellers lige virkede. Men ja giver dig helt ret, man sover bedre med alt iorden smiley

  • #19   12. nov 2018 Jeg kan sagtens forstå dig, og for måske 15 år siden, havde min tanke været den samme som din. Går den så går den... smiley

    Men jeg er blevet klogere på den slags - heldigvis ikke fordi jeg har lavet en masse fejl som har kostet formuer, men fordi jeg har lyttet til folk der vidste bedre end mig.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #20   12. nov 2018 Ret fejlen, længere er den ikke, det er spændt alt alt for meget. Det er strækbolte, måske er en eller flere allerede knækket, uden du ved det. Jeg havde lavet det om. Knækker boltene, så ryger svinghjulet måske ud gennem gearkassen og måske ind i kabinen. Så hedder det pludseligt anden gearkasse, svinghjul og måske også noget pladearbejde, alt efter hvor mange skader der sker, hvis svinghjulet hopper af pga knækkede bolte. Det er heller ikke særligt fedt at skulle bore knækkede bolte ud af en krumtap.

    44 lbs er ca 21-22 kg, men der taler vi ren vægt.

    Er det moment vi taler, så er det som T T nævner, og så passer pengene pludseligt.

    Igen, jeg havde lavet det om.


  • #22   12. nov 2018 Nu må jeg lige spørge som matematiker. Hvordan kan man spænde udelukkende med en vægtenhed/kraftenhed? 17 kg vil give vidt forskelligt moment med forskellige vægtstangsarme?

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #23   12. nov 2018 Boltens gevind skal være med samme stigning. Den skal skrues i på samme måde, med samme smørelse, på de samme steder.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #24   12. nov 2018 Jay Jay - Det er fra gammel tid, at man bruger kg som et udtryk for tilspændingsmoment. 6 kg svarer ca til 60 nm. Så vidt jeg husker hedder enheden kg/m.

    Edit: 44 lb/ft svarer til 65,47 kg/m og 44 lb/ft svarer til 59,65 Nm


  • #25   12. nov 2018 Hvis en eller flere var knækket skal du ikke bilde mig ind at man ikke havde hørt det.. Vi snakker om en bil der trykker 1.4 bars ladetryk meget hurtigt da den kører med boost controller med k04 turbo.

  • #26   12. nov 2018 260hk og minimum 380-400nm

  • #27   12. nov 2018 du må jo selv vurdere om du vil risikere noget, men jeg ville finde nye bolte og den rigtige tilspænding og så bruge de par timer på at lave det om.. smiley


    jeg ville ikke være bange for at skulle pille en stump bolt ud af en krumtap, de sidder ikke meget fast når først hovedet er væk, men mere om krumtappen tager skade så er den motor jo knap så god mere.. smiley .


  • #30   13. nov 2018 faglig stolthed ?? Jeg er smed ikke mekaniker, så skal jo ikke ligefrem have faglig stolthed over biler ?? Jeg har dog selv bygget min bil, og derfor vil jeg gerne have den er iorden og derfor har jeg spurgt herinde smiley

  • #31   13. nov 2018 har intet med dovenhed at gøre, men alle herinde må da selv indrømme det surt at lave dit arbejde om. om man er smed, eller gulvvasker

  • #32   13. nov 2018 Nej. Du får aldrig mig til at indrømme at det er surt at lære noget, for det er jo det der sker når du skal lave noget om. Jeg er også smed, og at spænde bolte med moment er på ingen måde fremmed for mig. Jeg render ikke rundt og knækker bolte, og tingene falder ikke fra hinanden, for det er sket så mange gange i fortiden, at jeg har lært af det.
    En gang imellem bruger man momentnøgle når det er noget vigtigt, men for det meste har man det i håndleddet. Det er stadig moment... smiley

    ALLE mennesker laver fejl - forskellen på om man er en god eller dårlig mekaniker, afgøres af hvordan man håndterer de fejl efterfølgende - dvs om man rent faktisk lærer af dem eller ej.
    Hvis man bruger al tiden på at argumentere for IKKE at rette dem, har man misforstået noget helt grundlæggende omkring håndværk - uanset om man er smed, gulvvasker eller bundprop i en svømmehal.


  • #33   13. nov 2018 Gearkassen må af igen der er ik andet for smiley

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #34   13. nov 2018 Godt valg.

    Som du selv skrev: "Har jeg fucket helt op og skal have Gearkasse af igen?" Det er hvad jeg forholder mig til og svarer udfra. Boltene kan være tæt på bristepunktet og så sker der hurtigt ting og sager. Hvis en bolt knækker, så forøger du jo trykket yderligere på de andre og så går det stærkt. Laver man en fejl, så er man nødt til at rette den.

    Det var et godt valg du tog at vælge at hive gearkassen af igen og få fejlen rettet


Kommentér på:
svinghjul moment

Annonce