{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.210 visninger | Oprettet:

Billån i 8-10 år. Er det dumt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for en bil. Kører 60 km hver dag - dvs. den skal bare kunne starte hver gang uden noget bøvl. Min gamle "spand" har et periodisk startproblem, som mange mekanikere har prøvet at kigge på men ikke kan fikse. Jeg har efterhånden givet det samme i reparationer som bilen kostede mig (inkl. syn som jeg vidste ville komme), og har haft den i bare et halvt år.

Overvejede at købe en nyere bil, men jeg orker ikke samme risiko igen, også uden garanti smiley .

Min tanke falder på et billån i 8-10 år. Men jeg kan ikke finde ud af om det er det værd. Selvfølgelig står man med en bil bagefter der er 10 år gammel, omvendt er der garanti på. De udstyrsvarianter/biler jeg kigger på koster ca. 280-300.000 kr. Suzuki Vitare el. Kia Niro.

Hvad gør i, og hvordan ser i på det? Hører meget gerne fra folk der allerede har sådan et lån smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Billån i 8-10 år. Er det dumt?
  • #1   25. dec 2018 Jeg syntes det er vanvittigt med så lang løbetid. Køb en bil der koster det halve og halver din løbetid.

• #2   25. dec 2018 Det er ikke unormalt, at købe en bil til 300.000 kr, og afdrage over 8-10 år. Det vil nok være bedst hvis du har 20% i udbetaling (60.000 kr). Du er bundet til bilen de første del år, da værditabet på bilen er større end retsgælden. Men hvis du ved, du skal have bilen i 8 år betyder det ikke noget.
    Kia Niro lyder som et fornuftig valg. Kia har jo 7 års garanti på bilen, forudsætter dog du overholder alle service ved Kia.
    Diba er en af de billigste billån, ved ikke om Kia kan hamle op med dem. https://www.diba.dk/
    Du skal gøre op med dig selv, om du vil være bundet af bilen de næste 6-8 år.

• T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 605
    #3   25. dec 2018 Hellere gå lidt ned i pris og så forkort din løbetid, så du kan sidde i for eksempel fire til fem år for det nogenlunde samme månedlige beløb. Det ville jeg i hvert fald gøre, ville aldrig turde binde mig til et lån, eller en bil for den sags skyld, i så mange år.

• #4   25. dec 2018 Vil anbefale en løbetid på 5 år og max 7 år.

Eksempel din bil bliver totalskadet efter to år. Det er ikke sikkert at din bil er det værd som du skylder. Dermed kan du ikke købe en bil i samme stand og vil skulle optage et nyt lån med gebyr etc etc i ny bil.

Ved godt det er svært at holde det nede på 5 år, men lad være med at gå over 7 år.

• #5   25. dec 2018 Hvis du kører så mange km, så ville jeg dælme ikke beholde bilen så længe.
    60 km på job hver dag, er 13000 om året, kun til job kørsel.
    Nu kan du jo self være speciel, og ikke bruge bilen til andet, men mon ikke der ryger en hel del flere km pr år.

Det vil sige, at holder du bilen til den er 8-10 år gammel, så ender du med en bil, som helst sikkert får en masse dyre reps, de sidste år du har den.
    Hvilket gør at du står i samme situation som nu, skal man bytte eller køre lidt længere, med risiko for flere dyre reps, og beholde dilemmaet om igen.

Jeg ville 100% vælge så kort en løbetid som du kan klare rent økonomisk, også lave dig en plan for udskiftning af bilen, f.eks efter 4-6 år.

• #6   25. dec 2018 fandme surt og købe en bil til fx 150.000 og betale af indtil bilen er 10.000 værd hahaha

• #7   25. dec 2018 Jeg synes personligt, man skal overveje, om man i virkeligheden overhovedet har råd til bilen, hvis man ikke har mere plads i budgettet til afvikling, end til 8-10 års løbetid.

Det er naturligvis noget andet, hvis du fx lægger 30-40 % udbetaling til at starte med. Så er der ikke så meget i vejen for det. Men hvis du har 20 % eller mindre, så vil der være en (for) lang periode, hvor man risikerer, at bilen er minde værd end restgælden.

Som flere andre siger, er det helt normalt. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg på nogen måde vil anbefale det.

• #8   25. dec 2018 #6
    Nu er det jo ikke lige en bil til 150000 trådstarter er ude i, ihvertfald ikke som start.

Det er vel sådan største delen af familien Danmark, med et par børn køre tingene, det jo det finans/bank verdenen lever af smiley

Og finansiere en bil over 8-10 år er vel heller ikke af vejen, alt efter self hvordan bilen skal bruges, i mine øjne er der jo self altid risikoen med rust, men endnu værre er det med mange km.
    En bil som har +200-250kkm på bagen, vil unægtelig få nogen små dyre reps, ellers skal man være utrolig heldig, og er man som trådstarter virker til og være, en der ikke selv kan lave bil, ja så bliver det først rigtigt farligt, potentielt dyrt.

• #9   25. dec 2018 #8
    Det er nu ikke billån, finansverdenen bliver tyk og fed af... smiley

Men jo, jeg synes, det er af vejen. Hvis man var sikker på, man ville have bilen i 10 år, så var det ikke, men problemet er, at man kan være teknisk insolvent i den mellemliggende periode og dermed alt for følsom over for udefrakommende forhold såsom sygdom, arbejdsløshed, skilsmisse osv.

Jeg er måske også en smule konservativ og har altid købt mine biler kontant. Ikke så konservativ, at jeg er imod selve konceptet omkring billån - jeg har det bare ikke selv smiley

Jeg ville justere købsprisen, så jeg kunne afvikle over ca. 6 år, hvis det var mig, der var i den situation.

• #10   25. dec 2018 Hvis du allerede har de 20% i udbetaling (60.000) og kun kører 60 km om dagen ville jeg købe en (ny) Aygo eller lignende, en Aygo Explore som er deres kampagne og koster 105.000 har CarPlay, alu og bakkamera som vel egentligt er nok udover det basale udstyr i en bil, så kan du sidde for under 1000 kr om mdr i 5 år med din udbetaling smiley
    Det er nok ikke verdens mest komfortable bil men man sidder fornuftigt i den nye model og den er blevet markant mere støjsvag, CarPlay er ihvertfald for mig et must i en ny bil, ligesom A/C osv
    Generelt er de kendt for at være super stabile og billig i dele, samt økonomiske og billig i afgifter og forsikringer...

Så er du ihvertfald billigt og driftsikkert kørende og kan spare op til en "rigtig" bil næste gang smiley

Nu har du ikke skrevet noget om størrelse osv men det her er nok den løsning jeg havde valgt, hvis du skulle være billigt og fornuftigt smiley

• #11   25. dec 2018 #9
    De gør det jo ikke for deres blå øjnes skyld, og ja konkurrencen på lån er vel generelt bare høj, pga en lav rente.

Hvis bilen er finansieret, så den vel højest sandsynligt med ejendoms forbehold, og man kan teoretisk set være fløjtenes ligeglad med om man insolvent pga sygdom/arbejdsløshed.
    Skillsmisse er en anden sag, men der kan jo ske alverdens ting under sådan en, og gæld fra en bil kan være den mindste ting.

Jeg forstår udemærket dit synspunkt med ikke og låne, gør det heller ikke selv, kun en smule til hus.

Man kan jo så osse spørge om, hvorfor lige nøjagtigt en Vitara?
    Har man virkelig brug for en “4x4” til og køre på job?
    En bil i b/c segmentet ala polo/golf, evt ikke helt ny, men nogen få tusinde km på bagen.
    Også netop skifte den efter 4-6, og købe samme type bil igen.

Trådstarter kan jo forklare hvorfor en vitara? Og hvilken bilen han har nu?

• #12   25. dec 2018 Tusind tak for jeres allerede gode råd :-).
    Jeg kører lige nu i en Audi A4 1,8 fra 99. Det var et dårligt køb, bilen havde ellers et godt kilometertal.

Grunden til mit valg faldt lidt på en Vitara, er at jeg skal have en bil hvor der er plads i.
    Dvs. der skal kunne ligge nogle instrumenter bagi, uden der bliver pladsmangel. smiley

Jeg havde også kigget på nogle Ford Fiesta'er (til en noget mindre pris), men jeg tror desværre de bliver for små, selvom lånet ville kunne ske over mindre tid.

• #13   25. dec 2018 https://www.bilabonnement.dk/biler

Hvad med at lease bilen? Mener også jeg hørte noget i radioen med DieselGate har samme præncip, hvor du lejer bilen alt inkl... Og så er der vist gomore.dk?

• #14   25. dec 2018 man kan jo få en Vitara uden 4x4 og fra knap 200.000 kr. ja ja ikke meget motor eller udstyr.. https://www.suzuki.dk/modeller/vitara de fås så kun i benzin?

• #15   25. dec 2018 Alle biler har jo såder der kan ligges ned, så er der plads til sagerne.

Dacia Duster 4x4

• #16   25. dec 2018 Jeg ville aldrig sætte mig i gæld 8-10 år pga. en bil. Jeg ville hellere oprette en tråd og få løst problemet på den bil du har. Det er ikke den mest økonomiske, men til gengæld plejer den at være billig at holde kørende.
    Prøv at oprette en tråd hvor du beskriver motortype og fejl rimeligt detaljeret og se om ikke der er en der har løsningen.
    Mvh. Gert

• #17   25. dec 2018 Gert
    Der har været flere mekanikere på den, nok derfor han vil skifte den ud.

• #18   26. dec 2018 Hvilke instrumenter ?

Der findes jo et hav af biler, som måske ikke har helt samme størrelse som vitara, men som stadig skulle gøre arbejdet.
    Audien er vel ikke st car?

Ellers findes der fine biler i mindre st car udgave, Renault clio, peugoet 208/308, Mercedes har b klassen. BMW 1 serie
    Og ja Dacia, Suzuki har Liana, som Allan skriver så der vel plads nok hvis sæderne ligges ned bag i.

• #20   26. dec 2018 bedre at købe den mercedes du snakket om en sådan en tam vitara

• #21   26. dec 2018 Jeg ser sommetider forhandlere tilbyde 12 års billån, og jeg tænker at det er de færreste der beholder bilerne så længe.

Er det ikke bare en måde at holde de månedlige afdrag lave på, så længe man har bilen?

Jeg tænker, hvis man eks. lægger 30% i udbetaling, og finansierer over 12 år, så kan man vel have rimelig lave faste omkostninger og sælge bilen igen efter nogle få år og være break even. Eller hva'?

• #22   26. dec 2018 Om det er dumt må være op til den enkelte

Så længe man har styr på afvikling, renter og gebyrer og sit månedlige budget ser jeg ingen problemer i lange løbetider

Problemet er, hvis man ikke er opmærksom på man er teknisk insolvent. Så man i tilfælde af salg eller totalskade skal ud og betale 25.000-50.000 kr for og komme ud af sit lån

De fleste store problemer kommer når folk tror, at gældens størrelse skal bestemme prisen. Det være sig fast ejendom som biler

Hvis du vil forkorte løbetiden med et år, vil det nok koste en 400-500 kr om mdr på lån som det du forventes og få

Personligt har vi altid valgt banken til lån, det giver måske en lidt højere rente. Men for os nogle andre fordele, eksempelvis ekstra indbetalinger uden gebyrer

• #23   26. dec 2018 10 år lyder vanvittigt

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
    #24   26. dec 2018 Skulle jeg købe helt ny bil, kunne jeg godt forestille mig 10 års løbetid.
    Den rigtige bil, med det rigtige udstyr, løber måske op i 4-5 600 tusinde og passer 10 år til ens økonomi, ja hvorfor så ikke.
    Jeg kunne nemt forestille mig, at jeg ville beholde den 10 år, når nu jeg har fået præcis den bil jeg ønsker.

• #25   26. dec 2018 #13 - Faktisk har jeg mange gange overvejet at lease bilen. Det kunne godt tyde på det var det bedste for mig. Det som jeg synes er det sværeste ved et lån på 7-8 år, er hvis der sker noget med bilen som ikke er inden for garantien. F.eks. en ulykke eller bare uheldet er ude.

Jeg er bare gået lidt væk fra det pga. kilometer, men jeg tror godt jeg kunne klare mig med 20.000 kr. pr. år.

• #26   26. dec 2018 Vi stod i samme dilemma da vi skulle skifte vores Skoda Fabia ud.
    Dels er udbetalingen ret høj når man køber en sprit ny bil og så de mange år man er bundet til samme bil.... Der kan jo ske mange ting på alle de år som gør bilen ikke længere lever op til ens brug mere.
    Vi valgte derfor at lease en bil i stedet for at købe.
    Udbetalingen lød på 7.500 og vi fik 5.000 for skodaen også sidder vi for 2.400 om måneden i 3 år med 15.000 km om året hvilket dækker vores behov ganske fint.
    Efter 3 år er det så bare at aflevere bilen og få en sprit ny igen.
    Og med i prisen er der også serviceaftale.
    Ligeledes er det muligt at aflevere bilen tilbage efter 12 måneders leasing hvis behovet ændrer sig.

Hvis du søger lidt rundt efter pendler leasing så kan du også finde fornuftige tilbud med km 20.000 og opefter pr år.
    Og vælger du en bilforsikring med leasing dækning så får du dækket op til 5 x 5.000 kr skader for 1 x selvrisiko (5.000 kr).

• #27   26. dec 2018 Forstå godt nogle vælger 8 år. Også på de helt billige biler.
    Du få en lav månedlig betaling og derved et større rådighed beløb som man kan spare op af. Og havde luft i ens økonomi.

Men er det for at få råd i første omgang så det noget jeg ikke forstå.
    Hvor meget skal du havde med? For en Nissan Note eller Honda Jazz er MEGA rummelig og billige

• #28   26. dec 2018 Men leasing skal du jo bare være ret opmærksom på, at bilen skal være i perfekt stand, når du skal af med den.
    Prøv og google lidt på det, der er masser som har fået ekstra regninger pga små skrammer, buler osv.

Og hvad mener du med hvis der er noget galt med bilen, som ikke er indenfor garantien? Ulykke eller uheld?

• #29   26. dec 2018 #28 der skal ikke afleveres en perfekt bil efter leasing.
    Jeg var selv skeptisk til at starte med, men efter at have læst en hel del rundt omkring om hvordan og hvorledes så er jeg blevet beroliget så meget at jeg ikke ser det som et problem - og slet ikke med afleveringsforsikringen der dækker op til 5 skader.
    I ""gamle"" dage ville jeg på ingen måde have haft gjort i privat leasing for der var der rigtig mange eksempler på folk der blev flået når de aflevrredd bilen tilbage.
    Men ja, hvis man er helt ligeglad med hvordan man behandler bilen så er leasing nok en dårlig idé, det samme hvis man holder steder hvor andre bare smadrer døren op i siden på din bil, så kan det hurtigt blive dyrt.

• #30   26. dec 2018 Det jo lige netop det jeg mener, at hvis bilen bruges som en hverdags bil, og får Bilka buler osv.
    Så bonger den lidt ud med en ekstra regning.
    Nu har jeg aldrig sat mig særligt meget ind i leasing, og deres priser, men de få eksempler jeg har regnet lidt på, så bliver bilen i mine øjne ualmindelig dyr.
    I forhold til de mange begrænsninger og risici man har, nu det jo ikke så meget det tekniske som kan koste en penge, men det visuelle når bilen skal afleveres.

Men det er jo self op til ens mave fornemmelse, om man vil det ene eller andet.
    Jeg er nok bare så gammel dags og konservativ, at jeg ikke ser fordelen ved at lease, og jeg er ud over det, heller ikke afhængig af min bil for at komme på job, så kan sagtens nøjes med en gammel lorte kasse.

Omvendt så kunne det osse lyde til trådstarter måske har købt en “dårlig” bil, igen så min oplevelse af mine venner, at det skyldes de har så meget indsigt i mekanik.

• #31   26. dec 2018 #24
    jeg kan sagtens se ideen i og købe en ny bil og have den i 10 år. Jeg synes bare tit livet tager nogle drejninger, eller man tager nogle valg der gør man pludselig får behov for noget man ikke havde behov for tidligere.
    Jeg kunne som 25 årig nok ikke have forestillet mig og smide 600.000 kr i en stor volvo xc60 diesel fordi jeg ville få to børn og campingvogn inden jeg blev 35 ;-P

garantien dækker reelt kun ting som ikke burde gå i stykker, alle sliddele og service skal du jo selv stå for på en ny bil. Og desværre er det som om, jo dyrere bil du vælger jo mere arrogant tager man det med garantien.
    Vi købte en 1 år gammel ibiza 1,4 tdi med 23.000 km på klokken, og solgte da den var 4 år og 118.000 km. Den havde vi ofret omkring 30.000 kr på, og skulle vi have beholdt den skulle vi have ofret yderligere 10.000 kr for skift af tandrem med mere ved 120.000 km smiley

Leasing er efter min mening kun smart, hvis man er typen der ved man kører xx.xxx km om året, og altid vil have ny bil efter en given periode. Du kan som det er i dag komme ud af kontrakten efter tidligst 12 mdr, selvom du reelt har bundet dig for en længere periode. Men kan man leve med de begrænsninger leasing har, så tror jeg det i nogle tilfælde er billigere end og låne til en bil. Bare husk og læse alt det med småt og gerne mere end 1 gang

et helt andet forslag, du har i dag en 20 år gammel audi, den er du træt af fordi den er ved og være godt slidt. Måske det var bedre og købe en "nyere" brugt bil. Så får du naturligvis kun brugtvogns garantien fra en forhandler, men til gengæld vil du kunne sidde billigere hver måned eller få en meget kortere løbetid.

Vi har selv lige købt en clio IV sportstourer fra 2014, den havde gået under 70.000 km og en sådan i en 0,9 tce findes for under 100.000 kr.
    Vores venner har købt en ret ny nissan note, og gav også omkring 100.000 kr for sådan en

det er selvfølgelig ikke en helt ny bil, men du kan have betalt den ud på under 3 år, hvis du kan smide 3500 kr om mdr og har bare 20-30% i udbetaling. Og du vil stadig til den tid kunne forventes og få lidt for bilen

• #32   26. dec 2018 #17
    i går kl. 23:58
    Gert
    Der har været flere mekanikere på den, nok derfor han vil skifte den ud.

Det havde jeg skam læst, men derfor kunne der jo godt være et par nørder her, som har svaret. Vi ved jo ikke hvor dedikeret mekanikerne har været. Al respekt for mekanikerne, men de kender måske ikke alle fejl på alle biler, hvorimod mange herinde roder meget med et enkelt mærke.
    Mvh. Gert

• #33   26. dec 2018 #31
    Det kan jeg skrive under på! Jeg købte en "ny" bil til 550.000 kr. i maj. 4 måneder senere finder man ud af, at konen venter tvillinger, og så er bilen ikke stor nok. Så det er ikke et spørgsmål om, hvad bilen koster, om man beholder den 10 år - ens behov ændrer sig simpelthen bare løbende...

Man kan selvfølgelig vælge at sige, det ikke var specielt fremsynet. Men vi havde i tankerne at få to børn (så havde bilen været rigeligt stor), men det fik vi så ikke lov til selv at bestemme smiley

• #34   27. dec 2018 #33

Havde du nu bare købt en s-max som din første bil, så havde du jo fint kunne have haft den i 10 år smiley

og så havde du også været fri for og have haft både en supra, astra gtc, a4 og a6 smiley

Og så havde du kunnet glæde dig ved der er kommet en ny s-max efter 10 år i den første generation smiley

• #35   27. dec 2018 Det var altså en Astra OPC og ikke GTC smiley Haha.

Men ja, det er da ikke forkert, som sådan. En S-Max havde måske bare ikke opfyldt mine "behov", da jeg som yngre havde behov for at have det sjovt smiley

Det er noget andet nu, hvor jeg er blevet "gammel" med 3 børn. End ikke nu ville jeg sige, at en S-Max opfylder mine behov 10 år frem. Jeg skal hurtigst muligt væk fra MPV-segmentet igen, når børnene ikke skal sidde i de der enorme autostole... smiley

• #36   27. dec 2018 havde ikke lige været inde og se modellen, så var ikke opmærksom på den hed både opc og gtc smiley

jeg kan heller ikke lige se os have den samme bil i 10 år, lige nu er clio en fin omend lidt lille familiebil. Men til budget var det et godt valg, de har ry for og være driftsikre og billige i vedligehold, og vi fik en forholdsvis ny bil med lavt km tal.

om 10 år, kan jeg forestille mig vi enten er blevet endnu mere glade for campinglivet, eller helt har afskrevet det.
    Er vi blevet glade for campinglivet har vi nok en større vogn, som kræver en større familiebil der kan trække de ekstra kg. Det kunne så fint være en qashqai størrelse smiley
    Afskriver vi det, så kunne jeg da fint forestille mig vi stadig har en bil i samme størrelse som clio sportstouren

Begge kombineret med en lille pendler bil, dog nok en størrelse større end den nuværende peugeot 107

• #37   27. dec 2018 Tja, jeg har lige sat mig fast i et 8 års Billån... af flere grunde...

1: Alternativet var at købe en gammel møgkasse igen, som kunne holde 2 år... Jeg kører dog 120 km Hver vej på arbejde... (I snit 15 dage om mdr.) dvs. minimum 45000 km om året... Det er sjældent at gamle møgkasser har det super godt med det...

2: Jeg er ret høj, og billige biler er som oftest meget små... Og med de km jeg kører så er små biler no go...

3: Jeg valgte fornuftigt og har købt en bil der er stor nok til at kunne fragte evt. afkom rundt, hvis jeg skulle komme til at dumme mig så meget en dag, Uden at det er en berlingo eller anden af den type kastrerende lortespand...

4: Tidligere erfaring har vist at efter ca 4 år stabiliserer prisen sig, Så i tilfælde af totalskade, står jeg ikke med en fed ekstraregning, eller jeg kan til den tid sælge bilen uden tab... Dog kræver det at jeg finder job lidt tættere på så den til den tid ikke har kørt 8 gange til månen og tilbage...

5: Jeg ville have den bil... Og nogle gange tæller den rare følelse bare mere end "uha gad vide om jeg nu har råd til den om 3 år"

• #38   2. jan 2019 Jeg har også sat min i gæld på en ny bil i 8 år

Efter min mening ville jeg heller have købt en brugt, men når man sætte sig ned laver regnestykket kan det en mange tilfælde bedre betale sig at købe ny, og ja det virker mærkelig og ville ønske det var på den anden måde.
    I mit eksempel kigge jeg på en bil det var omkring 2 år gammel og kørt ca 45k, hvor meget taber en bil i nypris værdi på 2 år og kørt 45k km ? 1 krone pr km ?
    Så et simple regnestykke brugt bil prisen plus 45k er det mere end hvad den har koste fra ny ?
    I rigtig mange tilfælde ende jeg op med at de to tal blev langt højre end ny prisen, samtidig med det kan brugt vogns forhandler ikke lave samme lån på en ny som på en brugt (ÅOP). Jeg ville også gerne af med den gamle bil og forhandler sagde direkte at han vil give 5k mere hvis jeg valgte ny istedet for !!
    Det altså ud med at når alt blev gjort op, at jeg i den sidste enden vill have betalt 20000,- for en brugt bil end en ny i en låne periode på 8 år

• H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Svar: 34
    #39   3. jan 2019 Du skal afsøge lånemarkedet for dine muligheder. Det afgørende er ÅOP - den årlige omkostningsprocent - og beløbet du skal låne.

• #41   6. jan 2019 "Det altså ud med at når alt blev gjort op, at jeg i den sidste enden vill have betalt 20000,- for en brugt bil end en ny i en låne periode på 8 år"

20.000 for en brugt bil er da billigt.

• #43   6. jan 2019 Det var jo heller ikke 20.000 kr., men 20.000 kr. MERE smiley

Jeg ville ønske, min bil kun kostede 20.000 at eje! Det er nok nærmere det 3-dobbelte på årsbasis, er jeg bange for...

• #44   6. jan 2019 At købe diesel bil nu, med den nuværende regerings planer om at Diesel skal udfases, er noget mere et gamble end en Benzin bil... Hybrid biler vil nemlig stadig skulle bruge benzin, så en Benzin bil vil nok i fremtiden være lettere at sælge frem for en Diesel der jo på et tidspunkt ikke vil være 2 potter pis værd når den ikke kan tankes... Igen, det afhænger også kun af hvorvidt det er muligt for regeringen af gennemfører deres plan om nul Diesel fra 2030... (der er kun 11 år til)
    Dog har de jo nu inkluderet Benzinbiler i deres udfasning, så det er meget usikkert lige for tiden...

• #45   7. jan 2019 Det er jo så her at hverken den tyske eller danske regering forholder sig til virkeligheden.
    Helt nye diesel bil forurener mindre end Benzin biler, men vi kan jo takke VAG gruppen for at men ikke vil se virkelighed i øjenene

• #46   8. jan 2019 #45

ikke helt... Diesel udleder mindre CO2... Men langt flere NOX partikler, som også er dem der er sindsygt giftige...

• #47   8. jan 2019 #46. NOx kan reduceres voldsomt. ved en SCR katalysator og et AdBlue anlæg. Som bonus kan producenterne droppe EGR systemet og optimere forbrændingen.
    Jeg ville gå efter end diesel i de nye. Primært fordi rigtig rigtig rigtig mange nye biler køre som røv og død med deres downsizede motore. Der klare diesel versionerne det bedre og er meget mere lækre at køre med.

• #48   8. jan 2019 Og besværlige at sælge igen... Lyder ad lort...

"NOx kan reduceres voldsomt. ved en SCR katalysator og et AdBlue anlæg."
    jo jo... men har alle dieselbiler også lige det?

"mange nye biler køre som røv og død med deres downsizede motore."
    jeg synes nu min lille 1,5 kører fremragende med de små 182 hk den må nøjes med...

• #49   8. jan 2019 Mange nye dieselbiler har. Mercedes og Peugeot har VAG skulle være lige ved at havde hvis ikke de har fået. Og det kommer løbende på de nyere grundet EU normen.
    Ja der findes da nye benzin motore der køre godt. Men der er langt flere der køre af helvede til. Selvom diesel lyder som en traktor så er mange benzinbiler også kommet over imod den lyd grundet deres direkte indsprøjtning. Og andre har en irriterende rumlen og rusten fordi man har sparet en cylinder væk. Jeg forstå ikke folk er bange for diesel. Desvære er det fælles for alle nye biler at der er et utal af sensore der gør dem skrøbelige...

• #50   8. jan 2019 jeg hader generelt Diesel grundet lyden og lugten... 3 cyl Benzin biler lyder også ad lort...

Mercedes er for dyrt for de fleste alm lønmodtagere... Pug gider man sgu da ikke køre i... Mage til rædselsfulde baljer skal man lede længe efter... og VAG... well Det er jo skandale efter skandale, og svindel og snyd i en uendelighed... såeh... Det sjove er at det kun er i Danmark, og så selvfølgelig Tyskland, at VAG ligger blandt de bedst sælgende biler... De må åbenbart vide noget i andre lande, som vi andre ikke ved.

• #51   8. jan 2019 Har også tit overvejet om man skulle få sig en ny bil med et billån, men når min nuværende bil max koster 10-12k at holde kørende pr. år (med alle omkostninger som ejerafgift, forsikring, mv.), så kan jeg ikke se det fornuftige i det, især lige nu hvor der bliver lanceret en hel masse nye teknologier som gør det mere attraktivt at vente, så i stedet bruger jeg de penge man "sparer" ved køb af ny bil, på at afdrage mere af boliglånet

• #52   8. jan 2019 Hvis man ikke vil have vag og biler med psa motor samt Mercedes og BMW er for dyre så er der hellere ikke rigtig nogle diesel biler tilbage... Renault/Dacia og Kia/Hyundai?

• #53   8. jan 2019 Fords ecoblue skulle være næsten identisk med psa BlueHDI iflg den lokale Ford smiley

Kommentér på:
Billån i 8-10 år. Er det dumt?

Annonce