{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.469 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. donkrafte {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Måske er det et dumt spørgsmål, men så må i lige bære over med mig. Sagen er den, at jeg skal have løftet min bil op så den fortsat står vandret, og så jeg kan komme til nedenunder - både foran og bagved.

Jeg har selv 2 af disse donkrafte og kan låne mig til 2 flere af slagsen som er nærmest identiske, med dem jeg selv har. De kan løfte op til 38 cm. og jeg skal nok have løftet dem næsten til max. for at kunne komme til.

https://www.harald-nyborg.dk/p11938/garagedonkraft-2-ton

Til sikring af at jeg ikke får bilen ned i hovedet har jeg som udgangspunkt desværre kun 2 støttebukke (ideelt ville det være med 4), og de to forventer jeg at putte under forakslen.

Når først bilen er oppe skal jeg imidlertid nok få det hele gjort sikkert nok, inden jeg kravler ind under bilen og forventer fx at putte brede træbjælker under alle hjulene, så bilen kan "hvile" herpå.

Så selve det at få "sikret" bilen, når først den er oppe er jeg ikke så nervøs for.

Jeg tænker mere, om ikke det hele bliver temmelig "labilt" og ustabilt i selve løfteprocessen, når jeg skal have løftet bilen på 4 løftepunkter samtidigt og næsten ud i max. højde af, hvad donkraftene kan præstere.

Er det bedst at løfte successive en smule ved hvert hjul - altså "gå rundt om bilen" og hele tiden løfte en smule ved hvert løftepunkt? Eller bliver det mere stabilt, når man fx løfter bagenden først og så tager fronten til sidst?

Årsagen til mine betænkeligheder er, at der er tale om en Opel Vectra C, hvor jeg synes at der er nogle elendige tilgængelige løftepunkter.

Håber i ved, hvad jeg mener og håber i har inputs.

Godt nytår!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. donkrafte
  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 671
    #1   31. dec 2018 Hvis du gerne vil komme ud, med livet i behold, løfter du den kun i en ende af gangen, og får lavet det i den ende først. Og så bytter rundt bagefter.

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 531
    #2   31. dec 2018 Hvis dit liv ikke er mere værd end 2 ekstra bukke kan du eventuelt sætte baghjul på nogle fælge og bukke i forende. Hvis man selv vil lave sin bil er der nogle ting som er nødvendige og det er 4 bukke hvis bilen skal løftes i begge ender

  • #3   31. dec 2018 Evt brug nogen andre fælg som bukke.
    og sæt under hjulene,

    så kommer den op i lidt højde.
    og vil stå stabilt.

    det andet lyde lidt farligt


  • #5   31. dec 2018 Donkraft under forbro og løft
    Sæt 2 bukke under.
    Gentag ved bagenden.

    Alt andet ville være dumt og farligt.


  • #7   31. dec 2018 Tak for alle kommentarerne - og jeg må lige se, hvad jeg finder ud af.
    Og JA - det ville være optimalt med 4 bukke - men har lige pt. kun de to og ville gerne have det lavet i morgen, og da har jeg desværre ikke kunnet finde nogle forretninger med biltilbehør, som har åbent.
    Og selvfølgelig er jeg ikke så retarderet, at jeg laver et setup, som jeg risikerer at blive mast til plukfisk af smiley Som sagt gik det hele især på selve løftprocessen, og hvad der ville være optimalt der.
    Jeg synes det ved visse biltyper kan være vanskeligt at finde ud af, hvilke punkter man kan løfte på, og hvilke man ikke kan løfte på. Jeg er helt med på, at der er de 4 faste punkter, hhv. umiddelbart bag forhjulene og foran baghjulene. Men derudover synes jeg det varierer en del fra bil til bil, så det burde være obligatorisk fra bilproducenterne at oplyse, hvor man kan løfte og hvor ikke.



  • #9   31. dec 2018 Jeg ville ikke stole på 4 bukker selv om de er stabile, for de skal dælme være brede i bunden så de ikke vipper hvis man tager hårdt ved.
    Vil også altid sætte dunkraft under alligevel eller løse hjul som sikkerhed.


  • Peter  B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 45
    #10   1. jan 2019 Noget af det aller vigtigste er vær ikke alene på værkstedet, der skal være nogle der kan hjælpe hvis det går galt.

  • #11   1. jan 2019 Start altid med at løfte den ene ende og klodse den op før du løfter den anden ende.
    Det bedste er at løfte under midten af for- eller bagbro, så du kun løfter den i et punkt. Det er meget mere stabilt, både fordi at bilen ikke hælder til siden og at donkraften kan løbe med bilen efterhånden som den vil bevæge sig lidt fremad ved løft.
    Husk at blokere alle hjul med en træklods for og bag, stol ikke på håndbremsen!

    I mangel på bukke kan andet bruges.
    Hvis du har et sæt sommerdæk, fungere en kraftig træklods ovenpå en liggende fælg også fint, mindst lige så stærk og stabil som en buk.
    Jeg har også tidligere brugt en stak gamle 30x30 cm fliser med en træklods øverst, igen både stærkere og mere stabilt end en buk, men selvfølgelig mere klodset at stille an med.


  • #12   1. jan 2019 "Projektet" er udskudt til næste weekend - så kan jeg også nå at få erhvervet et par støttebukke mere smiley Kom også i tanke om, at jeg har en hel stak 40x40 fliser liggende, som jeg kan bruge som ekstra sikkerhed.

  • #13   1. jan 2019 HÅBER ALLE ER KOMMET GODT IND I DET NYE ÅR, MED ALLE DE FINGRE OG ØJNE DE HAVDE SIDSTE ÅR smiley

    Du kan næsten altid løfte på kanten af panelet, lige under dørstolpen, der er bilen rimelig stiv.
    Fliserne kan du bruge til at hæve bilen lidt mere med, som underlag for donkraften, evt kan du bruge 2 donkrafte i hver side.

    Det er altid en god ide at skrive hvor man kommer fra, så er der større chance for at nogen byder ind med hjælp i form af bukke eller andet værktøj man lige står og mangler.



Kommentér på:
Spørgsmål vedr. donkrafte

Annonce