{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

Peter B
Peter B
Tilmeldt:
22. apr 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Er det det værd? {{forumTopicSubject}}

Hej BG
Vi er to venner der har tænkt meget på at erhverve os en varevogn/minibus og bygge om til camper.
Vores budget i indkøb er omkring de 30-40k.
Spørgsmål 1: kan betale sig at købe en varevogn i stedet for en personvogn i forhold til moms og afgift...??
Spørgsmål 2: Hvilke regler er der for at ændre på indretning i henholdvis en bil med gule, papegøje og hvide plader?
Spørgsmål 3: Kan man syne en vogn og derefter afmelde den - lave indretningen om og så få plader på igen uden at den skal synes?




Kommentarer på:  Er det det værd?
  • #1   6. jan Hvorfor ikke købe en camper? Det er i sidste ende billigere...

  • #2   6. jan cody: billigere ? tror ikke du ved hvad sådan en autocamper kostter. det er fucking dyrt. min onkel har lige købt en til 350.000 og den er 10 år gammel.
    tror sagtens det kan betale sig at købe en varevogn og selv indrette den, det er ikke første eller sidste gang nogen gør det. så til trådstarter du skal spørge nogen som ved alt om det og har gjort det før.


  • #3   6. jan #2
    https://www.bilbasen.dk/brugt/autocamper/vw/califonia/0/4167316

    undskyld mig... Du sagde?


  • #4   6. jan ja kommer self an på om man vil have noget der er så gammelt der smiley :D du kan købe en varevogn fra årg 2007 til 15000 og bruge maks 25-30 så har du noget nyere du selv har indrettet!

  • #6   6. jan Spørgsmål 1: NEJ... vil du bruge bilen som camper SKAL den alligevel over på hvide plader med dertilhørende afgifter, MOMS osv...

    til sprøgsmål 2; En bil indrettet til beboelse skal naturligvis kunne synes og det skal også være lovligt at opholde sig i 'varerummet' hvis det er indrettet dertil - altså ingen papegøjeplader, eller gule plader...

    Spørgsmål 3: NEJ... Da den skal omregistreres til hvide plader SKAL den synes... Skal den registreres som Camper, er der andre afgifts regler, hvilket kan gøre det dyrere...

    Der var tidligere en række af de danske autocamperforhandlere som byggede autocampere i kassevogne, men det er de stoppet med. Nu sælger de importerede kassevogne indrettet som autocampere. Så mon ikke det skyldes at det ikke kan betale sig at bygge dem i Danmark.


  • #7   7. jan #4

    og hvordan er reglerne nu lige omkring syn og afgifter, Og især moms når du sådan en varevogn skal omregistreres til Camper eller bare til hvide plader???

    og sådan en Camper uden vinduer... Ja den må være sjov da... smiley


  • #8   7. jan Husk på at en varevogn ikke må have fast seng bagi, det er til godstransport. Så hvis man bygger en varevogn om skal den omregistreres til camper og betales afgift til det.

  • #9   7. jan #8

    Præcist... Så er det bedre at købe en ældre camper og så renovere den... man ender med de samme udgifter, MINUS omregistreringen osv...


  • #10   7. jan alt kan lade sig gøre. jeg vil da helt klart selv bygge min egen end at købe sådan en råden vw fra 92.
    og Cody, hvis du ser på youtube kan du se hvordan folk bygger deres egne autocamper ..hvor de fx skærer metallet ud af siden der hvor vinduer vil side normalt, og så indsætter de vinduerne.


  • #11   7. jan du ender med samme udgifter men står stadig med en gammel spand. hmm det er en smagssag tror jeg .

  • #13   7. jan #10
    "hvis du ser på youtube kan du se hvordan folk bygger deres egne autocamper ..hvor de fx skærer metallet ud af siden der hvor vinduer vil side normalt, og så indsætter de vinduerne." Og det tror du er lovligt i danmark? Besværet ved at bygge en varevogn op og betale diverse afgifter, extra moms, risiko for at få det kasseret ved syn, kontra købe en Camper og renovere den, (hvilket også kan gøres en del billigere end at bygge op, da man ikke skal ud i et moms og afgift helvede bagefter... ) Så er eneste fordel ved at bygge selv at bilen er nyere... Du skal bare have flere penge op af lommen i sidste ende...


  • #14   7. jan har du selv ombygget ?

  • #15   7. jan har arbejdet for og kender en der solgte Campingvogne og autocampere... Vi undersøgte det her i stor stil... og der er SÅ mange regler at du meget hurtigt får trådt ved siden af... Og hele det afgift cirkus vi har samt moms reglerne, gjorde at hans idé med at ville bygge sine egne campere ud af varevogne bare faldt til jorden... Det kunne ikke på nogen måde betale sig... bevares det var så også med videresalg for øje...

    Medmindre man har brug for køkken i bilen, Så havde jeg selv bare smidt en madras (løst, må ikke fastmonteres) i en varevogn når man skulle til træf eller events, eller campere eller festival, eller hvad planen end var med bilen... det er lovligt, og vil ikke koste noget... Eller købe minibus (igen så kommer der moms og en anden afgift) og så bare fjerne sæder så der kunne ligge en madras... igen uden fastmontering... Billigt og lovligt... begynder du at bygge en varevogn om træder du ind i et mindre helvede af regler, om både opbygning, ændringer på bilen, afgifter og moms-satser...


  • #16   7. jan Jeg havde købt den transporter fra 92 til 50k nu i er på budget. Det kører super godt .

  • #17   7. jan Helt sikkert billigst, at købe en der allerede er camper og også langt det nemmste jo smiley

  • #18   7. jan Køb en Mondeo Diesel og en campingvogn og brug lidt penge på end BE kørekort. Billigere og bedre løsning. Man har end fin bil til hverdag. En campingvogn man kan sælge og ingen arbejdstid eller flygt for skat.. Der til kommer det at den tid man spare kan man bruge på at arbejde kreativt så man få råd til road trips. Road trips bær forgå på landeveje så man ser landet man køre igennem så om du køre 80 med camping vogn eller uden er jo ligegyldigt.

  • #19   7. jan Spørgsmål 1: kan betale sig at købe en varevogn i stedet for en personvogn i forhold til moms og afgift...??

    Hvad mener du med "betale sig"?
    Hvis du vil bygge en camper, er der ingen vej udenom en varevogn - jo større jo bedre.
    Hvis du vil eje en camper, så køb en, og find ud af hvor dyrt det er at holde en så gammel bil kørende, som har stået stille så meget. Det gør campere nemlig oftest...

    Spørgsmål 2: Hvilke regler er der for at ændre på indretning i henholdvis en bil med gule, papegøje og hvide plader?

    Det er simpelt at svare på. Du må INTET i en bil med gule/papegøje plader, lige indtil du kører ud af landet.

    Spørgsmål 3: Kan man syne en vogn og derefter afmelde den - lave indretningen om og så få plader på igen uden at den skal synes?

    Hvis du spørger om du kan syne en gulplade bil, afmelde den, bygge den om til camper og så bare kunne hente plader igen - så nej. Den har jo ændret status, så det skal synes og godkendes med de nye ting. Det er jo kva at du ikke må bygge en gulplade om til camper uden at svare afgift osv af det...
    Hvis du spørger om du kan gøre det med en bil der ikke ændrer status, så er svaret ja. Du kan hente plader til en afmeldt bil op til 14 dage før 2 års fristen for synsdatoen, eller deromkring. Jeg har en Volvo 740 stående som er synet for et år siden, afmeldt og nu er den ved at være bygget færdig så jeg skal have den registreret - der kan jeg bare hente plader når jeg vil.

    Med hensyn til at bygge en varevogn om, så skal man ikke være så stresset over det tekniske, men dit budget holder ikke.
    Skulle jeg gøre det, blev det en Sprinter fra typisk 2001-2006 i ekstra lang. Der er 14 kubikmeter at rutte med, og dem kan man lovligt skære 2 ruder i siden på - i samme felt som skydedøren og overfor den.

    Men uanset hvad, er gamle varevogne og campere dyre at holde kørende, både i diesel og vedligehold - og ikke mindst skal man forvente at lave en del rust på den slags. smiley


  • #20   7. jan Og en helt anden ting som ingen andre har nævnt.

    Har i helt styr på konceptet med at 2 mennesker skal dele det her køretøj?

    Det bør i helt klart lave en kontrakt på. Det værste der kan komme mellem venner, er penge...


  • #21   7. jan Hvis du vælger at bygge en camper, så husk at der i reglerne står at den skal have an passende ståhøjde ( Jeg kan så ikke læse hvad der menes, men garanteret mere end de 130-150 cm der er i en VW transporter eller en Ducato med lav taghøjde ) .

    Dermed er du nok ude i at skulle finde en Renault Traffic, Fiat Ducato med forhøjet tag, eller en "høj" Mercedes Sprinter.

    Stav dig selv igennem her : https://skat.dk/skat.aspx?oid=2175901
    God fornøjelse med natlæsningen smiley





  • #22   7. jan Hvis du vil udnytte reglerne og har lastbil kørekort, så er der muligheder her.
    En lastbil N2 (+4000kg) har ingen registreringsafgift, og koster lige over 3.000kr om året i afgift for diesel, og benzin lidt billigere.
    Der er en masse faldgruber, benyttelse, byzoner, hastighed osv., men hvis du ikke har stort kørekort, og heller ikke har intentioner om at få det, så er der ingen grund til at gå i detaljer.


  • #23   7. jan En autocamper er, som andre skriver, upraktisk !

    For det første er det upraktisk og nærmest umuligt at finde en P-plads i byen, og for det andet skal du pakke hele campingdelen ned hver gang du skal bruge bilen .

    Det er bare meget mere praktisk med bil + campingvogn , for campingvognen kan efterlades, mens du er på sightseeing med bilen .

    Som andre skriver så kan registreringsafgiften på en autocamper snildt løbe op i mere end dit budget., og en autocamper koster 24.000 om året i vægtafgift, det er der vist ikke mange personvogne og campingvogne der koster ?

    Skal i bare have en lille vogn kunne i jo starte med at kikke på en Safari 280 eller 320, der må trækkes af de fleste personbiler . https://www.dba.dk/safari-280-1988-500-kg/id-1036812226/


  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #24   7. jan Hej Alle der har svaret på denne tråd og tak
    Sajmon: Jeg er 18 år og har allerede bygget en campingvogn om med min ven her... Kan man have en "camper" på personvognsafgift? - Cody?

    Til alle jer der siger at jeg bare skal købe en campingvogn #1 har jo en i forvejen #2 det er MEGA upraktisk - vigtigt lige at nævne at vi vil at sted et halvt års tid #3 udgift til BE-kørekort har vi ikke ligefrem behov for #4 allerede med vores nuværende er vi ved at gå ud af vores gode skind over langsom hastighed/transport..

    Hvis man ombygger en varevogn SKAL den så registreres som camper? er det ikke nok med personvogn?



  • #25   8. jan #24

    Nej desværre er det sådan at hvis den skal bruges som Camper, Skal den registreres som "personbil til beboelse" for at det er lovligt... Det er ikke nok med personvogn...

    Der er også forskel på definitioner... Er det en bil med en seng i, så er det ikke en camper... Er der dog bygget skabe, tekøkken, varme osv i... Så er det en camper... og ikke længere en personvogn...

    I har allerede en Campingvogn.... hva faen skal en camper så ændre, ud over farten?

    her er desuden en langt tekst, men en masse relevant info omkring autocampere og brugen heraf: http://www.autocamper-info.dk/index.php/dk/info/info-artikler/item/473-regler-og-lovgivning-om-autocampere


  • #26   8. jan der er lige kommet en fiat autocamper til salg til 50000 med hele lortet, den er bedre alternativ end den vw der blev vist tidligere og større (4 sengepladser ), samt har den alt du skal bruge!

    https://www.dba.dk/koereklar-solid-autocamper/id-1051539518/


  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #27   8. jan Jeg sad lige og fik den tanke, nu hvor der var en der skrev at man ikke må noget med gule/papegøjeplader indtil man kører ud af landet... Hvordan gør man det? så jeg skal bygge den i udlandet eller hvad?
    En anden ting: Nu hvor reglerne er så stramme herhjemme - kan man så bare købe en tysk og lave den om herhjemme (evt. syne den i Tyskland) og så køre afsted?


  • #28   8. jan nej det kan man heller ikke bare lige... Som hovedregel må du ikke køre et køretøj, der er registreret i udlandet, når du selv bor i Danmark. Står på skat's hjemmeside... meget af det du spørger om kunne du få svar på hurtigt og let ved bare at kigge på skat.dk

    Se her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234542


  • #29   8. jan Du må heller ikke sætte ekstra sæder i, så snart du rammer Tyskland, hvis du har en varebil.

  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #30   9. jan nu sad jeg lige og læste på skats hjemmeside. For et køretøj kan kaldes en camper SKAL der være 4 sovepladser... Det er vi jo slet ikke interesseret i. men kan ikke finde nogen steder på skat hvor der står noget om overnatning og indretning af personbil... smiley

    Fandt dette om ændre på total og egenvægt, men de siger ikke noget om indretning til overnatning eller lign.
    https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234508&ik_navn=transport


  • #31   9. jan Muligt du ikke kan finde det... Men det er ulovligt at campere i en varevogn på gule plader... Så simpelt er det...

  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #32   9. jan Undskyld - glemte at skrive i en personbil

  • #33   9. jan Jeg kender ikke 100% til reglerne, men ved de er godt forvirrende

    Som jeg læser det, er dit primære problem i ikke vil køre 70-80 km/t over længere strækninger

    I kunne måske se på nogle af de mange muligheder for telte til og koble på bilen. Skal i afsted i godt vejr, eller kan leve med måske i ny og næ at have våde sokker var det en mulighed smiley

    I kan få telte til siden eller bagklappen af bilen. Så kan i jo fint stå og lave mad på trangia. Og sidde lidt i ly og nyde kaffen

    Og i kan få et telt der sidder på taget, hvor man kan sove i. Der skulle være fint plads til to personer hvis i kan leve med og sove tæt smiley

    Se evt vi elsker biler, der er et afsnit med netop camping, ombygning af biler til camping. Det findes på TV2 play smiley

    Hvis i kun kører fra Tyskland og sydpå, skulle i kunne købe en tysk camper. Der skulle være penge og spare. I må vist gerne køre igennem Danmark på vej til Norge eller Sverige i den, men undersøg det lige grundigt før i gør det


  • #35   10. jan Ved godt det ikke er en camper, men et billigt alternativ : En bil med liggeplads og nok motorkraft til at komme der ud af :

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1237460843058806&set=pcb.2289644644639442&type=3&theater


Kommentér på:
Er det det værd?