{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Bevist endnu engang: Elbiler er miljøsyndere {{forumTopicSubject}}

Svensk undersøgelse viser, at du kan køre knap 200000 km i en Mercedes før den begynder at svine ligeså meget som en Tesla.

https://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/?fbclid=IwAR0xfuw7gRk4reJ-FlRP1s5LKXnd6cprr2fVO7nBPAscB0wqnUYf5Y7-vOA

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bevist endnu engang: Elbiler er miljøsyndere
  • #2   17. feb 2019 Nu kører batterier i den Tesla næppe 600.000 så vender det radikalt igen.
    Det gode ved statestik og undersøgelser er at man kan få lige det resultat man ønsker.


  • #3   17. feb 2019 Præcis det jeg har prøvet at forklare folk

  • #4   17. feb 2019 Der er simpelthen så mange ubekendte i den ligning

    Alle hæfter sig ved den store udledning af CO2 til fremstilling af batteriet

    Men man skal se på den samlede mængde CO2 hele bilen tilfører til miljøet

    Uden og kende noget som helst til hele fremstillingen, så vil jeg tro, at der under fremstillingen af en Tesla model s udledes væsentligt mindre CO2 end ved fremstillingen af en Mercedes e220d

    Har man nogle tal for, at disse er nøjagtig det samme. For det går artiklen jo reelt ud for smiley


  • Kristoffer J
    Kristoffer J Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 15
    #5   17. feb 2019 Tjek denne:
    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM


  • #7   17. feb 2019 Martin P

    Så skal du bare lige holde dig for øje, at 90% af alle de ting du omgiver dig med, plastik, kemikalier, sko, tøj, fjernsyn osv osv osv største delen af de ting der i form af plastik og polymer kommer fra rå olien.
    Så selvom vi mennesker tror vi reder verden, men en el bil som måske sviner lige så meget som en almindelig bil med diesel/benzin.
    Så skulle vi måske mere begynde og se på de ting vi har i vores huse, i form af forbrugsgenstande.

    Men det er en ulækker sandhed som folk helst ikke vil høre, fordi man helst ikke vil undvære alle de lækre gadgets man omgiver sig med.


  • #8   17. feb 2019 Men det gode ved el biler er jo så at de ikke udleder et eneste gram co2 når de kører eller tankes fordi de kan kører kun på den strøm der alligevel bare løber rundt i stikkontakterne, det er sgu smart! Og så kan man jo tanke helt gratis på ens arbejde hvis man kan holde tæt på en stikkontakt smiley

  • #9   17. feb 2019 #8
    man kan så se tilbage i den tekst #6 skriver.... det sviner jo også at trække kabler til den strøm du bruger og til stikkontakten osv osv osv smiley



  • #10   17. feb 2019 Den video i #5 er ret godt lavet og fedt at man i USA kan sammenligne de forskellige stater med hvilken form for bil der er bedst at bruge.

    Jeg ved ikke om jeg er til det ene eller andet, har for et par måneder siden skiftet vores 2006 skoda fabia ud med en sprit ny citroen c4 cactus begge benzin.
    som vi bor nu er det ikke til at have en elbil da den ikke kan lades samme sted som vi parkerer, så skal man ud i byen og lade hvilket vil gøre det mega besværligt i hverdagen.

    jeg har dog overvejet at skifte min erhvervsbil (transport området) ud med en plug in bil til årsskiftet hvis det er til at finde en til en fornuftig pris - ved at Ford er i gang med sådan en bil og den skulle komme i slutningen af i år hvis det hele går som planlagt.


  • #11   17. feb 2019 Der er nu ingen svineri at se i eller omkring min stikkontakt? Og strømmen er der i den hele tiden uden at man skal fylde den op når den er tom eller noget.
    smiley


  • #14   17. feb 2019 Husk lige at audi ikke sviner fordi de hænger altid på liften hos audi da lortet konstant går i stykker

  • #15   17. feb 2019 Husk lige at audi ikke sviner fordi de hænger altid på liften hos audi da lortet konstant går i stykker

  • #16   17. feb 2019 Der er altid kun fokus på CO2, men hvad med forskel i luftkvaliteten, som vi mennesker rent faktisk oplever?

    Hvad er værst for helbredet? At stå bag en benzin/diesel bil i tomgang og tage en dyb indånding, eller stå bag en elbil og tage en dyb indånding?

    Luftkvaliteten vil forbedres markant i især storbyer hvis der ikke er os fra brændstofbiler. Men det tages aldrig med i betragtning, det er altid CO2 der er fokus på.


  • #18   17. feb 2019 Jeg tænker ikke på at rense luften, alene et stop for udledning af benzin- og diesel os vil hurtigt forbedre luftkvaliteten.

    Jeg er eks. ikke vant til diesel lugt, da der kører meget få dieselbiler og -lastbiler i storbyerne hvor jeg bor. Og det første jeg bemærker når jeg er i Danmark, er den lugt af diesel os der er overalt.

    Det er svært at overbevise mig om at det er bedre for helbredet, end at have elbiler som ikke har en emission hvor de kører.


  • #20   17. feb 2019 Renser de ligefrem luften? Det vidste jeg ikke. Men det er da interessant.

  • #24   18. feb 2019 haha! ja Breaking newz!
    En 2 år gammel artikel der henviser til en 5 år gammel rapport der er bygget på fejlagtige data... elbilen er jo dødsdømt....

    Den rapport og alt hvad der står i den er blevet bevist som TOTALT forkert, og den er blevet trukket tilbage med en undskyldning så vidt jeg kan huske.

    Det er utroligt at der stadig er folk der hopper på det der ævl, sender i også penge til prinser i har fået en mail fra der så sender jeg guld istedet?

    Men læs lidt om det her og udvid jeres horisont

    http://emax.dk/?fbclid=IwAR30pMg7KjMesiJHh45tc5r-OltjWok24vmTPUyhWbIdeqe4KtQCmghp1YY


  • #25   18. feb 2019 Som vi diskuteret før Carsten.

    Så tvivler jeg på det er helt forkert.
    Lithium som graves op af jorden i Australien og syd Amerika, tænker at bare mine operationen og sejladsen til f.eks Teslas fabrik i USA skal nok udlede en hel del tons CO2.

    Men igen det er en beregning som el bils lobbyen ikke har lyst til kommer frem, for så fidusen ikke så god længere.


  • #26   18. feb 2019 Kent R

    Det betyder intet i det store hele i forfold til det der skal svines for at lave en konventionel bil.

    Hvad med alle de ton CO2 det kræve at finde olie?
    bore det?
    Pumpe det?
    Transportere det?
    Rafinere det?
    Transportere det igen?
    for så at brænde det af i en bil?

    Tænker du ikke den process sviner en lille bitte smule?


  • #27   18. feb 2019 Kent

    Nu skriver du selv at Lithium "graves op af jorden"
    Hvordan tror du egentligt at Lithium bliver udvundet af jorden? smiley


  • #28   18. feb 2019 Carsten

    Igen så er spørgsmålet jo ikke om en traditionel bil og brændstof udleder CO2.
    Det er jo ligesom fast lagt, prøv nu og hold fokus på bolden, i stedet for at komme med propaganda.

    Ja lithium udvindes enten som “salt” søer hvor vandet fordampes eller som open pit mine, alt efter hvilket continent udvindingen sker, syd Amerika er søer og f.eks Australien/Canada er open pit mines.

    Men ligemeget hvordan det udvindes, kommer man jo ikke uden om maskiner, til grave arbejde, transport osv.
    Så transport i bulkere/tog/lastbil for at få det frem til produktions sted.

    Igen så er spørgsmålet i den her sag, hvor meget CO2 der forbruges/udledes til og producere en komplet bil, og siden man stadig ikke fra el bil verdenen selv kommer med nogen rapporter/beregninger omkring udledningen, tja så tvivler jeg på at alting virkeligt er så grønt som de gør det til.

    Ellers ville det jo netop være et SUPER argument for rent faktisk og sælge el bilen,


  • #29   18. feb 2019 95% af alt Lithium pumpes op af jorden som væske og udvindes ved solfordampning.
    og den process er under alle omstændigheder lige så eller / mere miljøvenlig en olieudvinding


  • #30   18. feb 2019 Carsten

    Det jo fuldstændig ligegyldigt hvad der bruges af energi på og udvinde en tønde olie i den her sammehæng.
    Det jo ligesom og sammenligne pære og bananer.

    Og udvinding fra en salt horst, er jo igen umuligt og sige noget om energi forbruget, fordi du aner jo intet om hvilket pumpe udstyr der bruges.
    Og selvom det produceres fra salt horst, med fordampning af vand via solen, så skal saltet stadig graves væk, og transporteres.

    Endnu engang så det bare en masse snak uden fakta, prøv nu og kom med en rapport som viser energi forbruget/udledningen ved at producere et batteri på 100kWh.

    At tro på at fordi Tesla eller el bils lobbyen siger deres bil er grøn, fordi de siger det, er jo bare tåbeligt og direkte dumt.
    Det svare til og tro på at din bank rent faktisk ikke er ude på og tjene penge ved og have dine penge stående i banken.


  • #31   18. feb 2019 Tesla har ikke gjort andet end at fremlægge fakta, og blotlangt alle deres patenter så hele verden kan se hvad de laver og hvordan de lavet det
    Tesla er ikke blevet jordet for at sige noget forkert, så jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle være en troværdig kilde?

    Du vil se! og man skal komme med!
    Hvad med at du selv gjorde lidt research når det jo interessere dig så meget
    Det er da bedre at du selv søger viden istedet for at brokke dig over alt hvad jeg kommer med?


  • #32   18. feb 2019 Hehe ja det var et godt argument.
    Men nu det ikke mig der vild med el biler, man må jo argumentere for det man tror på.

    Og en udtalelse som den du har præsenteret, viser bare at du mener el biler er smart i en fart, og du faktisk ikke selv har argumenterne/data som viser at CO2 regnskabet er bedre eller hvornår det bedre end almindelige biler.
    Også det først tingene er latterlige og et spørgsmål om religion.

    En klog man fra Nordjylland, Niels Hausgaard har et ordsprog omkring ting som folk mener er smart og the shit;
    Spørgsmålet er om de er de klogeste, eller bare de fleste.


  • #33   18. feb 2019 Bare det at man referer til Niels Hausgaard for "visdom"...

    Men er et sjovt at man skal fremlægge Co2 regnskab for ALT på en Elbil, og inden Tesla var der aldrig nogen der havde stillet det spørgsmål om en køretøj.
    Hvor meget Co2 kræver det at lave en Audi A8? Eller elektronikken i en Audi A8? eller de batterier der er i en Audi A8? hvor i alverden skulle man finde det regnskab?

    Faktum er at en elbil stort set "koster" det samme for miljøet at producere som en almindelig bil, forskellen er at den slet ikke har den samme effekt på miljøet når der komme på vejen.

    Og for at give dig Niels Hausgaards visdom tilbage i hovedet, så er det jo åbenbart flertallet der syntes at Elbiler er dårlige for miljøet.


  • #34   18. feb 2019 Tja det skal jo ikke forståes som visdom, men som en lille provokation, når man ingen faste beviselige argumenter har for sin overbevisning.

    Og det er da himmelråbende at ingen kan komme med andre argumenter end, jamen det en el bil, så den er grøn, og den udleder jo ikke når den kører, så den derfor må den være bedre.

    Og jeg sover ganske roligt ved ikke og vide hvor meget CO2 der udledes ved produktion af det eller andet.
    Men faktum er at alle folk som er åhh så frelste omkring el biler, og nu skal vi redde verden.
    Men der ingen beviselige data bag ved der viser de redder verden.

    Og samtidig vil jeg osse påstå at alle som mener el biler er smart og nok skal redde verden, ikke selv har optimere deres eget hjem/forbrug eller gjort det CO2 neutral.

    Og det skyldes at vi mennesker ikke er mere grønne og frelste længere end det går for meget ud over vores komfort eller vores pengepung.
    For faktum er at det ikke er folks grønne overbevisning der har fået dem til og investere i vindmøller eller solceller, nej det penge.


  • #36   18. feb 2019 #35
    Så du mener simpelhen at jeg skal komme med noget data der dokumentere at el biler er grønne selvom jeg ikke tror på de er det ?
    Det giver jo ingen mening, og el bils folkene ligger jo kun artikler op der roser hvor gode el bilerne er.
    Det jo ikke andet propaganda og knap så meget argumenter der belyser begge sider af sagen, selvom den her diskussion har kørt i flere dagen, der jo på mystiskvis stadig ikke lagt noget som helst brugbart dokumentation ind, som underbygger at el biler er så grønne som folk siger.
    Og den artikel som startede indlægget er jo kun blevet skudt ned med, at den ikke passer.
    Hvis den er blevet tilbage vist så meget, hvorfor er der så ikke nogen artikler/rapporter omkring det?

    Og mit skriveri med solceller, det kan jo nemt bekræftes, der ikke blevet sat andet end nogen få kW op, netop fordi det idag i bedste fald går i nul, så hvor grønne eller penge liderlige er folk så?


  • #38   18. feb 2019 Ja, Erik, for mit vedkommende har det noget med penge at gøre at jeg ikke har Tesla'en længere. Jeg syntes at det var for mange penge at have til at stå i garagen 23 timer og 45 minutter hver dag. For mig giver elbiler mest mening når man har et større køreselsbehov end jeg har pt. Den var fantastisk dengang vi kørte over 20.000 km om året.

    Men jeg skal da helt sikkert have en igen.


  • #40   18. feb 2019 Tja jeg må ærligt indrømme jeg ikke kan lade være med og provokere, jeg behøver ikke vinde nogen diskussion.
    Men i mine øjne er det tankevækkende at f.eks Tesla producere xx antal tusinde biler om året, og alle skriger hvor godt det er, fordi deres biler er grønne.
    Men der forelægger åbenbart ikke en rapport som sammenligner fossile brændstof drevet bil kontra en el bil.

    Og så skulle man jo spørge sig selv, hvorfor er det sådan?
    Jeg er helt enig at det self vil være en god ting og fjerne smog i stor byerne ved og kører el biler, men det vil da være et dårlig bytte så fremt der ledes mere CO2 ved produktionen af el bilerne, det jo ikke meget ved at el bilen skrottes inden den bliver neutral.


  • #44   18. feb 2019 Ser Rasmus indlæg er noget man kan bruge til noget.
    Der er total life time emmission vist, og udledningen kontra almindelig bil.
    Og ja bmws el bil er grønnere.

    Det jo sådan en beregning alle bil modeller skulle have, så man kan direkte sammenligne.


  • #46   18. feb 2019 Der kunne evt osse være en forskel i udledningen under produktionen af selve bilen.
    I3 er jo en forholdsvis lille bil.

    Men det stadigvæk sådan noget data der skal til, og ikke bare fordi min far er stærkere end din far argumenter.
    Og samtidig kan man jo lave en undersøgelse på omkostningerne ved og lave ladestationer alle steder, kontra brint biler og tank stationer.

    Desværre kan man sige at som regel så er den løsning der får mest vind i sejlene altid den der bliver farvoriseret politisk.


  • #47   18. feb 2019 I bliver ved med at sige at jeg ikke bakker mine argumenter op med dokumentation, men jeg har trods alt linket til alt imellem himmel og jord, men det er jo åbenbart ligemeget, og så postulere man bare??

    Hvad i alverden skal man så gøre?

    SÅ LÆS DOG
    http://emax.dk/?fbclid=IwAR30pMg7KjMesiJHh45tc5r-OltjWok24vmTPUyhWbIdeqe4KtQCmghp1YY


  • #48   18. feb 2019 Og for at svare på hvorfor jeg ikke selv har en elbil endnu, er svaret simpelt, jeg har ikke råd til en bil der koster det samme som mit hus.

    Så snart der kommer brugbare EV'er i 300.000kr klassen som der kommer en del af allerede i år, så kan jeg komme med på vognen, men pengene skal jo være der.

    Man skal jo give en halv million for en brugt Tesla


  • #50   19. feb 2019 Carsten

    Igen så tager den rapport kun udgangspunkt i batteri og forbrug.
    Der mangler total udledningen som BMW har lavet.

    Det er jo ikke ligemeget hvis der under produktionen af teslaen udledes 10 gange så meget CO2 som en almindelig bil.
    Eller at der er materialer brugt som koster store mængder CO2 af når bilen skal skrottes.

    Vindmølle branchen f.eks har i mange haft total cost of ownership.
    Altså hvor meget der udledes ved produktion, opstilling, vedligehold og nedtagnlng/skrotning af møllen.
    Så det jo til og se hvor mange kWh møllen skal lave før den er er gået i nul.


  • #51   19. feb 2019 Martin P

    Så lad mig omformulere mig
    Jeg skal fandme ikke give 400.000 for en brugt bil!


  • #52   19. feb 2019 Kent

    Og hvorfor skulle bil industrien lave sådan en oversigt på et produkt der aldrig går i nul?


  • #53   19. feb 2019 Tja Carsten det jo det finurlige ved denne verden, der laves meget papir som er ligegyldigt.
    Omvendt så det vel en ret vigtigt ting, såfremt man skal have muligheden for at vælge miljø rigtigt.

    Du kigger vel osse på energi mærkningen når du køber hårdehvide vare?

    Man kan jo osse spørge hvad skal man bruge energi mærkningen på et hus fra 70erne til?
    Det jo forholdvis nemt og spørge sælger hvad de bruge på varme om året.
    Og alligevel findes mærkningen.


  • #54   26. apr 2019 Der vil nok også altid være en forurening ved at produere både det ene og det andet.
    Når det er sagt, er det langt nemmere og billigere, at lave filtre og opsamling af skadelige partikler på fabrikker, end der er i den enkelte bil.



Kommentér på:
Bevist endnu engang: Elbiler er miljøsyndere

Annonce