{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Sommerdæk {{forumTopicSubject}}

Hej

Sidder og kigger på nye sommerdæk i str. 195/50-15

Men synes det er lidt svært at blive klog på, hvad som er bedst.

Har kigget på FDM's dæktest for 2019 og der klarer henholdsvis: Bridgestone Turanza T005 og Vredestein Sportrac 5 sig rigtig godt.

Men hvad med sådan noget som Michelin Pilot Sport 3 eller Hankook Ventus Prime 3 K125 ?

De figurerer jo kun i ældre tests.


Dækkene skal bruges på min lille Ford Fiesta og de må gerne have en relativt stiv sidevæg, så de ikke giver sig i sidevæggen, hvis man presser dem lidt. Samtidigt skal de jo også fungerer i regnvejr, så egentlige trackday dæk duer nok ikke.

Jeg er forvirret og håber nogen kan komme med relevante indspark smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommerdæk
  • #2   2. mar 2019 vi kører på hankook ventus s1 evo2 (225/40-18) og er glade for dem, både pris/holdbarhed/støj/greb så det bliver nok de samme igen når de skal skiftes

  • #3   2. mar 2019 Prøv læs lidt omkring yokohama ad08R.. bedste sportslige dæk til prisen..

  • #4   2. mar 2019 jeg har haft hankook dæk på mine biler igennem de sidste 10 år og har altid været tilfreds. har så lige fået nye dæk på sommerhjulene og det har ellers vret hankook ventus prime 3 i 225-45-17, men jeg fik et supergodt tilbud på et sæt bridgestone turanza t001 som gjorde at hankook ikke kom i spil denne gang.
    men hankook er altså stadig favoritten


  • #6   2. mar 2019 Jeg har gode erfaringer med Bridgestone, lidt hårde og slides ikke så hurtig som andre dæk jeg har prøvet.

  • #7   2. mar 2019
    Der er da kommet lidt bud

    Jeg har også kun selv gode erfaringer med Hankook, men man bliver jo lidt i tvivl når tests siger noget andet.

    #3
    Har set dækket før og det var også dem jeg ville vælge til eksempelvis klubrally, men er bange for, hvordan de håndtere en sjaskvåd motorvej med 130 km/t. Frygter de er lidt for meget banedæk.

    #5
    Jeg er som sådan enig med dig. Rullemodstand siger mig intet, for det er ligemeget om den køre 11,8 eller 12,2 km/l.
    Støj synes jeg også er ligegyldigt, for det er alligevel, næsten kun motorstøj jeg kan høre.
    Kan man godt stole på mærkningerne for dækkets vådvejs-egenskaber?
    Synes at kunne se på dæktests, at dæk som som har et A i vejgreb ikke nødvendigvis får ros for deres egenskaber?

    Kan også huske jeg købte nogle fælge engang til en Honda Civic, hvor der sad Toyo Proxes T1-R dæk på, og de havde forbavsende meget vejgreb på våd vej mindes jeg, selvom de kun er mærket som C eller E i vådvejsegenskaber.


    #6
    Vil hellere have et dæk som holder 30.000km og står godt fast frem for et som holder 50.000km, men hvor man skal køre 10 km/t langsommere for ikke at understyre i et sving.



  • #8   2. mar 2019 Følg FDMs dæktest, så er du godt kørende. Alt andet er subjektive vurderinger.

    Støj og slidtage tillægger jeg ikke stor betydning, kun sikkerhed tæller for mig. Dækkene er jo det eneste der forbinder bilen med vejen.

    Og skift dæk når de er slidt ned til 3mm, som FDM anbefaler.


  • #9   2. mar 2019 #7 jeg har kørt mange km med dækket, bl.a. på tysk motorvej i regnvejr, SPA og Nurburgring som var DRIV våde, jeg var meget imponeret over grebet i vådt føre.. det er ikke 100% et semi slicks, nærmere et semi semi slicks.. og er klasser over traditionelle dæk såsom R888 og AD048.. som slet ikke dur når der er stillestående vand (dem har jeg aquaplanet mange gange med +100km/t)

  • #10   3. mar 2019 #7 Mig bekendt plejer Bridgestone at ligge højt i diverse test, og jeg har ikke noget negativ at sige om dem.

Kommentér på:
Sommerdæk

Annonce