{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervognsbehandling af mikrobil ?
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 531
    #1   25. mar 2019 Ja specielt hvis i vil beholde den i flere år og samtidig så lydisoler det også lidt.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #2   25. mar 2019 Hvis ikke den bliver undervognsbehandlet, så regn med en masse rustarbejde indenfor få år. De rådner ligeså hurtigt som en bananskrald i skovbunden.

  • #3   25. mar 2019 Dinitrol har lige haft åbent hus med 20% rabat flere steder, måske har de det endnu?

    Jeg fik min behandlet i sidste uge, og sparede lige omkring 1.000 kroner.


  • #4   25. mar 2019 Ja og det er nødvendig for alle biler i vores klima, hvis man vil beholde dem i mange år. Men især de små micro filer er ofte dårligt beskyttede i forvejen og derfor ekstra nødvendige at få behandlet, selvom det koster disproportionalt meget for de helt små biler.

  • #5   25. mar 2019 Det kan i hvert fald ikke svare sig at holde det ved lige på så små biler. Det er helt sikkert. Det kan langt bedre svare sig at kassere den et par år før tid, end at give 3-5.000 kr. hvert andet år eller hvor tit det nu skal gøres smiley

    Det kan godt være, det til gengæld vil være en god idé at give den en enkelt gang her til at starte med. Og så bare nyde, at det nok holder nogle år.


  • #6   25. mar 2019 Jeg ville også droppe det, sandsynligheden for at en mikrobil holder i mange år er ikke særlig stor.
    Kør den til den dør og køb en ny


  • #7   25. mar 2019 Første gang er den vigtigste, så jeg ville gøre det.

    Du behøver næppe at gøre det hvert 2. år smiley

    Min kører på 3. år, men det er også ved at være lidt tyndslidt nogle steder nu (Dinitrol) smiley Det er med ca. 110.000 km siden behandlingen.

    Thansen har en kampagnekode (web123) på 20% til Tectyl frem til d. 31/3.


  • #8   25. mar 2019 Søren hvorfor skulle en mikrobil ikke holde i mange år??

    Jeg ser da stadig altoer med mange år på bagen, og eksempelvis Aygo trillingerne kører der mange af endnu.

    Vores egen 107'er har 12 år på bagen, og jeg forventer som minimum den holder 15 år før den skal skrottes

    De små biler er billige i dele, den lette vægt gør slid på mange dele mindre, og de er så simple de sjældent går i stykker

    Så jeg ville klart afsætte til en undervognsbehandling med jævne mellemrum, selvom det økonomisk måske ikke giver mening. Særligt ved eksempelvis salg efter 10 år får du på ingen måder pengene hjem igen, men vil du køre den til den dør kan det give et eller måske to syn ekstra før den skal skrottes smiley


  • Lasse
    Lasse Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #9   25. mar 2019 Tak for svarene. Den er bestilt med en omgang behandling, så må vi se om jeg husker! det igen om et par år smiley

  • #10   25. mar 2019 #9
    Hver 3-4 år kan også gøre det, hvis du også vasker, vokser og i øvrigt holde bilen godt.


  • #11   25. mar 2019 #8 fordi de ikke er bygget til at skulle holde i mange år

  • #12   25. mar 2019 Altså ret beset er der vel ingen biler der er tænkt til at holde i rigtig mange år

    Der er jo ingen forretning i at bygge en bil så godt den kan holde i 25-30 år.

    Så en lille æske er billigere fordi der er mindre kompliceret elektronik, mindre metal, mindre plastik, mindre af alt der koster penge

    Jeg kan finde flere 15 år gamle altoer til salg, og 12 år gamle Aygo trillinger. Og de er hverken værre eller bedre med rust og slid end andre biler fra samme årgang

    Vores gamle Avensis og 107'eren er næsten lige gamle. Og jeg er ked af og sige det, men den lille æske har ikke flere dårlig domme eller flere tegn på alderen end en 4 gange så dyr Avensis smiley

    Flere af de tyske mærker har jo også haft sine dårlige sager omkring rust på biler som kostede mere end 500.000 kr på danske skiver smiley


  • #14   25. mar 2019 #13
    Jeg mener også, det forholder sig netop omvendt. Det skal være en stor og dyr bil, hvis det skal kunne svare sig. På mindre og billigere biler er det en elendig investering.


  • #15   25. mar 2019 Jeg havde en 107 som aldrig havde været behandlet. Efter 8 år var der lidt rust på forbro ellers intet andet. Den havde kørt 170.000 km




  • #16   26. mar 2019 Det er stadig billiger at vedligeholde en billig bil, end at afskrive den 100% og købe ny.

    I sær i de kommende år, hvor de helt billige biler måske forsvinder grundet elektrificeringen. Der er ingen grund til at tro man kan købe en bil til 85.000 nutidskroner med lang rækkevide og som er eldrevet i 2030.

    Men det kan godt være man skal vente til 2029 og så købe en billige bil og vedligeholde den derfra.


  • #17   26. mar 2019 Bay-->>
    Hvor stor og dyr skal en bil være for du får alle pengene for undervognsbehandling hjem??

    Hvis du beholder din a6'er i 10 år, tror du så en forhandler giver dig 25.000 kr ekstra fordi den er undervognsbehandlet hvert andet år??


  • #18   26. mar 2019 #16
    Hvad koster en undervognsbehandling i snit? 4.000? Lad os så bare sige, man nøjes med at få det hvert tredje år. Så har man brugt 16.000 på undervognsbehandling på 9 år (hvis man fik det, da den også var fabriksny). Problemet er bare, at disse biler, der har fået det foretaget, ikke er tilnærmelsesvis 16.000 mere værd på brugtmarkedet - det kan du jo se, hvis du kigger igennem annoncerne.

    Min Aygo fra 2008 blev solgt for 2 år siden til 23.000. Den blev solgt på en dag, så den var måske endda lidt for billig. Men den havde jo ikke på magisk vis pludseligt kunne indbringe 40.000, hvis den havde været undervognsbehandlet. For så havde den været langt den dyreste Aygo på markedet med sin årgang og km.

    Så nej, jeg vil stadigt påstå, det ikke kan svare sig. Det kan bedre svare sig at afskrive det mere på sin bil, når vi snakker de helt billige biler.


  • #19   26. mar 2019 #17
    Det har jeg naturligvis ingen ligning for. Men jeg tror mere, det handler om, at hvis der er rust i en A6 efter 10 år, så kan det betyde mere end 20.000 kr. på prisen, når den skal sælges, i modsætning til hvis det var en Aygo.

    Når det så er sagt, så er min A6 ikke undervognsbehandlet. Det skal jeg gerne indrømme. Men den skal nok også sælges allerede inden garantien udløber. Jeg har ikke ry for at beholde mine biler i mange år smiley


  • #20   26. mar 2019 Bay nu tager du udgangspunkt i hvis TS ønsker og sælge bilen

    Så har du naturligvis ret, men så kan man også sige at alt du anvender ud over det absolut mest nødvendige vedligehold er spildt.

    Men omvendt, kan en Aygo køre 2 år ekstra før skrot fordi den får undervognsbehandling, så er det jo ved og gå i "nul".

    Så selvom mange ting kan regnes ud, så er der tit en masse uforudsete eller variabler som kan påvirke det hele ret meget


  • #21   26. mar 2019 Det giver samme regnestykke hvad enten man vil sælge eller ej. Vil man ikke sælge, men køre dem til de ikke kan mere - eller det ikke kan svare sig mere - har man 20.000 ekstra at købe bil for næste gang. Og så giver regnestykket det samme smiley

    Vær velkommen til at efterprøve det.


  • #22   26. mar 2019 Det afhænger af om man vil beholde bilen selv eller ej, skal den sælges så kan det næste ikke svare sig for den første ejer, men det kan det for den anden ejere som købete bilen brugt.
    At forlænge en bil sholdbarhed fra 10 år, til 15 eller 18 år, gør en forskel. Og det er det vi taler om, ekstremerne.


  • #23   26. mar 2019 Man forlænger bare ikke en mikrobils levetid med 10 år med undervognsbehandling. Det er der, den hopper af for jer i regnestykket smiley

  • #24   26. mar 2019 Jeg mener da stadig at det kan "svare" sig allerede efter to års ekstra levetid

    Får du 4 års ekstra levetid giver det efter min logik allerede mening

    Desværre kan jeg også mange mener mikrobilerne ikke kan blive gamle

    Igen kan jeg da se altoer som har rundet 20 år, og de små Aygo trillinger er efterhånden 12 år gamle for de ældste modeller.

    Og jeg synes altså ikke de gamle Aygo trillinger jeg møder er mere rustne og anløbne end andre 12 år gamle biler

    Så det handler jo om at vedligeholde og passe på sin bil. Men desværre er der jo mange som mener at når en bil kommer ned i værdi skal den ikke vedligeholdes på samme måde smiley



  • #25   26. mar 2019 Man forlænger ikke med 10 år for en undervognsbehandling, men med god plejer og vedligehold, inkl rust beskyttelse så kan man få alle biler til at holde. I princippet uendeligt, men på et tidspunkt bliver det for dyrt.

    Hvornår den grænse er nået, er det vi nu debatter. Og vi ignorere værdien af ny bil og taler kun, økonomi. Så længe de dyre dele holder kan det betale sig, men ikke længer.


  • #26   26. mar 2019 #24
    Dine argumenter overhaler lidt hinanden, synes jeg. For hvis du siger, at en 12 år gammel Aygo i almindelighed holder sig pænt, så understøtter det jo netop argumentet om, at det IKKE kan svare sig - for utroligt mange af dem er ikke undervognsbehandlet smiley

    Det giver ingen mening ikke at kigge på ny bil. Man skal jo hele tiden veje alternativer ud fra et antaget scenarie om, at ens behov ikke ændrer sig.

    Prøv at opstille to betalingsstrømme i Excel. Én hvor man har en bil med dertil hørende omkostninger i fx 12 år, hvorefter man køber en ny. Og en anden, hvor man har den i yderligere 2 år, 4 år osv., før man køber en ny, men hvor man til gengæld har en årlig omkostning på 1.500 kr. til undervognsbehandling. Så vil I se, jeg har ret smiley

    Simpel investeringsteori. Ikke at det nødvendigvis er simpelt i sig selv, men det er helt plane uden krøller og krumspring.


  • #27   26. mar 2019 Bay hvis du køber en bil til 100.000 kr

    10 år er 10.000 kr om året
    12 år er 8.333 kr om året
    14 år er 7.142 kr om året

    Så efter 12 år med 1500 kr om året til undervognsbehandling går det vel i 0 mere eller mindre??

    Men i bund og grund er det vel den evindelige diskussion om folk vil bruge pengene på lån eller vedligehold på den gamle bil. Min holdning er, at du oftest kan få det resultat du på forhånd ønsker smiley


  • #28   26. mar 2019 Ja, og hvis man antager, at bilen kun holder 6 år, hvis den ikke bliver undervognsbehandlet, så ser det endnu vildere ud. Men vi skulle jo se på længere tidshorisonter end blot 10 år, for vi blev jo enige om, at en Aygo holder længere - også selv om den ikke undervognsbehandles smiley

    Og så er det spørgsmålet, om de løbende omkostninger ved at have en bil også er de samme. Mon ikke det med rimelighed kan antages, at service og vedligeholdelse generelt er stigende som funktion af alder?


  • #29   26. mar 2019 Man vil ikke ofre et par tusinde kroner på en bil, men man tager gerne 50-100.000 i afskrivning på en ny bil i løbet af et år eller to smiley Alt efter bilmærke selvfølgelig.

    Det vil altid blive en smagssag smiley


  • #30   26. mar 2019 Det er ikke en smagssag, hvad der økonomisk set bedst kan svare sig. Det er et spørgsmål om at sætte to regnestykker op over for hinanden.

    Om man så vælger den billigste løsning, er en anden sag. Det er måske i nogle tilfælde en smagssag.


  • #31   26. mar 2019 Du vælger at købe en ny bil, men alligevel tænker man om det økonomisk kan svare sig at ofre et par tusinde på en undervognsbehandling, men økonomisk kan det på ingen måde svare sig at købe en ny bil.

    Det virker bare i mine øjne lidt sjovt at tænke så meget over om det kan svare sig i sådan et regnestykke smiley



  • #32   26. mar 2019 At jeg i manges øjne spilder mange penge på god vin frem for den billige er jo heller ikke nødvendigvis ensbetydende med, at jeg også spilder penge på dyre designermøbler. Fordi man bruger penge ét sted, kan man jo stadigt godt spare et andet sted.

  • #33   26. mar 2019 #32

    Det var ikke møntet direkte på dig, men bare generelt.

    Det er også bare min mening, at hvis man kan ofre flere hundrede tusinde kroner på en dyr bil, men fravælger en undervognsbehandling pga. det ikke kan svare sig - det har jeg bare svært ved at følge når man er villig til at afskrive så mange penge på en ny bil smiley

    Det er fair nok man ikke gider have den, men at bruge argumentet for det ikke kan svare sig kan jeg ikke helt følge smiley

    Der er intet i vejen med en god vin smiley


  • #34   26. mar 2019 Så forstår du heller ikke mit argument. Jeg bruger bare mig selv som eksempel for noget generelt. Jeg bruger mange penge på biler og mange penge på vin. Men så er jeg sparsommelig på andre punkter i stedet - det kunne fx være undervognsbehandling.

    Jeg mener bare, at fordi man måske ikke vælger den mest fornuftige løsning ved køb af bilen, så kan man jo sagtens foretage økonomisk rationelle beslutninger i dagligdagen.


  • #35   26. mar 2019 Ens egne synspunkter og holdninger til vedligeholdelse af en bil der er mere end et transportmiddel gør nok, at jeg ikke kan følge din argumentation for at undlade den første undervognsbehandling smiley

    Fred være med det smiley Bare OP fandt ud af hvad han vil.


  • #36   26. mar 2019 Det er, som jeg siger, et spørgsmål om at opstille et regneark, hvis man skal følge min argumentation. Men man behøver bestemt ikke være enig smiley

    En bil er bestemt også mere end et transportmiddel for mig. Ellers var man da godt tosset, hvis man købte en Audi A6 frem for et eller andet billigt mærke. Men en undervognsbehandling har ingen værdi for mig. Jeg vasker og holder dog min bil pænt, så den er i god stand.


  • #37   26. mar 2019 #36
    Vasker og holder bilen pæn er en god start, desuden er Audi væsentlig bedre bygget end de helt små biler. De kan godt vente 3-4 år, før de får den første behandling og så har du sikkert solgt bilen alligevel.


  • #38   27. mar 2019 Nogen der har dokumentation på, at Micro-biler kun holder 6 år, og der efter står til skrotning? Synes gadebilledet viser, at de fleste 12-15 år gamle Micro-biler stadig kører på vejene, antirust-behandlet eller ej.


  • #39   27. mar 2019 #38
    Eftersom det ikke er tilfældet, så vil det være svært at finde dokumentation for.


  • #40   27. mar 2019 #38
    De kan holde længere men, ligesom med alle andre biler, så vedligeholdelsen og slidtage afgørende for hvor længe.


  • #41   28. mar 2019 #39 Det ER NETOP tilfældet... Få lige tjekket op på dit syn før du kører videre. Louis har briller til dig fra 100 kr.

  • #42   28. mar 2019 Vil du ikke pege ud for mig, hvor du mener, det fremgår? Det har i hvert fald ikke været mit indtryk, at der er nogle, der mener, de kun holder 6 år...

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2024

    Svar: 2
    #44   25. jan vi har undervognsbehandlet ALLE vores biler.

    Den første pga. at den var "vores første" og var en Kia Pride (en elendig rust-magnet).
    (købt brugt, 4 år gammel. Den havde en del rust i undervognen - og blev af en mekaniker dømt "færdig" 2-3 år efter. Den fik Pavas "specielle" 3-lags behandling, og gentagelse hvert 2. år - og 6 år efter, gik den igennem syn uden problemer!! ...)
    (den blev totalskadet kort efter dette syn, så max. tid kendes ikke).

    Den anden pga. sund fornuft (Opel Astra G).
    Også købt brugt, 11 år gammel.
    Var også behandlet fra ny (Pava). Og fik også en god behandling efter vores køb.
    Den gik også igennem synene, frem til at vi også totalskadede den, efter ca. 6 år (!!).
    PS: VI fik ca. 3000kr mere erstatning af forsikringen, pga. at vi kunne dokumentere en nylig undervognsbehandling.

    Vores 3. (Hyundai Accent):
    Var 10 år gammel, da vi købte den.
    Og, havde været Pava-behandlet FRA START og med ca. 2 årige mellemrum.
    Vi fortsatte dette - MEN, pga. bl.a. "plattenslagerne" herinde og folk i vores egne bekendtskabskreds, så tænkte jeg at "okay jeg er måske FOR hooket på det her undervognsbeskyttelse.
    => at vi efter 2018 stoppede med at undervognsbehandle.
    Straffen kom i 2023, inden syn.
    Der var opstået rust flere steder, OG undervognen så ikke godt ud... dvs. at HVIS vi ville have den igennem syn så ville det blive rigtigt dyrt (plade- og lak-arbejdet etc).
    ...
    Dette havde vi egentligt kunnet forudse: For i årene efter vi havde købt Accent'en, svandt antallet vi så på vejene markant ind - og de sidste ca. 4 år var vi de eneste, der kørte rundt i en sådan - alle de andre var stoppet af rust & syn (er min tolkning).

    Min konkrete erfaring er således, at HVIS vi taler holdbarhed af en bil, så er undervognsbehandling et must !!!
    Groft sagt, gør ordentligt udførte undervognsbehandlinger, at bilen IKKE GÅR NED PÅ rust (dvs. "Kommer igennem neste syn" - om det er +2, +4, +6, +8, +10 år,....) !!!
    ..
    Og, det ærgrer mig, at der er så få bl.a. herinde, der faktisk gør dette - for det har så mange konsekvenser.
    Og, det vidner om en ret høj grad af egoisme, og en køb og smid væk mentalitet.


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2024

    Svar: 2
    #45   25. jan tilføjelse til mit indlæg (#44):

    rep-omkostninger etc, samt værdien ved et uheld (som ofte så ender med resultatet totalskadet, pga. at reparationerne let overstiger f.eks. 20.000kr) - er ikke medtaget.

    Vi kunne få vores repareret billigt, i udlandet - så vi havde ikke problemet ift. dyre danske værkstedspriser.


Kommentér på:
Undervognsbehandling af mikrobil ?

Annonce