2.959 visninger
|
Oprettet:
Undervognsbehandling af mikrobil ? {{forumTopicSubject}}
Har købt en Hyundai i10. Ville I bruge pengene på en undervognsbehandling?
Vi forventer at skulle bruge den som bil nr. 2 i mange år.
sep 2018
Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 531
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
Jeg fik min behandlet i sidste uge, og sparede lige omkring 1.000 kroner.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Det kan godt være, det til gengæld vil være en god idé at give den en enkelt gang her til at starte med. Og så bare nyde, at det nok holder nogle år.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.096
Kør den til den dør og køb en ny
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.628
Du behøver næppe at gøre det hvert 2. år
Min kører på 3. år, men det er også ved at være lidt tyndslidt nogle steder nu (Dinitrol) Det er med ca. 110.000 km siden behandlingen.
Thansen har en kampagnekode (web123) på 20% til Tectyl frem til d. 31/3.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.379
Jeg ser da stadig altoer med mange år på bagen, og eksempelvis Aygo trillingerne kører der mange af endnu.
Vores egen 107'er har 12 år på bagen, og jeg forventer som minimum den holder 15 år før den skal skrottes
De små biler er billige i dele, den lette vægt gør slid på mange dele mindre, og de er så simple de sjældent går i stykker
Så jeg ville klart afsætte til en undervognsbehandling med jævne mellemrum, selvom det økonomisk måske ikke giver mening. Særligt ved eksempelvis salg efter 10 år får du på ingen måder pengene hjem igen, men vil du køre den til den dør kan det give et eller måske to syn ekstra før den skal skrottes
jun 2017
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Hver 3-4 år kan også gøre det, hvis du også vasker, vokser og i øvrigt holde bilen godt.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.096
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.379
Der er jo ingen forretning i at bygge en bil så godt den kan holde i 25-30 år.
Så en lille æske er billigere fordi der er mindre kompliceret elektronik, mindre metal, mindre plastik, mindre af alt der koster penge
Jeg kan finde flere 15 år gamle altoer til salg, og 12 år gamle Aygo trillinger. Og de er hverken værre eller bedre med rust og slid end andre biler fra samme årgang
Vores gamle Avensis og 107'eren er næsten lige gamle. Og jeg er ked af og sige det, men den lille æske har ikke flere dårlig domme eller flere tegn på alderen end en 4 gange så dyr Avensis
Flere af de tyske mærker har jo også haft sine dårlige sager omkring rust på biler som kostede mere end 500.000 kr på danske skiver
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Jeg mener også, det forholder sig netop omvendt. Det skal være en stor og dyr bil, hvis det skal kunne svare sig. På mindre og billigere biler er det en elendig investering.
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.829
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
I sær i de kommende år, hvor de helt billige biler måske forsvinder grundet elektrificeringen. Der er ingen grund til at tro man kan købe en bil til 85.000 nutidskroner med lang rækkevide og som er eldrevet i 2030.
Men det kan godt være man skal vente til 2029 og så købe en billige bil og vedligeholde den derfra.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.379
Hvor stor og dyr skal en bil være for du får alle pengene for undervognsbehandling hjem??
Hvis du beholder din a6'er i 10 år, tror du så en forhandler giver dig 25.000 kr ekstra fordi den er undervognsbehandlet hvert andet år??
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Hvad koster en undervognsbehandling i snit? 4.000? Lad os så bare sige, man nøjes med at få det hvert tredje år. Så har man brugt 16.000 på undervognsbehandling på 9 år (hvis man fik det, da den også var fabriksny). Problemet er bare, at disse biler, der har fået det foretaget, ikke er tilnærmelsesvis 16.000 mere værd på brugtmarkedet - det kan du jo se, hvis du kigger igennem annoncerne.
Min Aygo fra 2008 blev solgt for 2 år siden til 23.000. Den blev solgt på en dag, så den var måske endda lidt for billig. Men den havde jo ikke på magisk vis pludseligt kunne indbringe 40.000, hvis den havde været undervognsbehandlet. For så havde den været langt den dyreste Aygo på markedet med sin årgang og km.
Så nej, jeg vil stadigt påstå, det ikke kan svare sig. Det kan bedre svare sig at afskrive det mere på sin bil, når vi snakker de helt billige biler.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Det har jeg naturligvis ingen ligning for. Men jeg tror mere, det handler om, at hvis der er rust i en A6 efter 10 år, så kan det betyde mere end 20.000 kr. på prisen, når den skal sælges, i modsætning til hvis det var en Aygo.
Når det så er sagt, så er min A6 ikke undervognsbehandlet. Det skal jeg gerne indrømme. Men den skal nok også sælges allerede inden garantien udløber. Jeg har ikke ry for at beholde mine biler i mange år
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.379
Så har du naturligvis ret, men så kan man også sige at alt du anvender ud over det absolut mest nødvendige vedligehold er spildt.
Men omvendt, kan en Aygo køre 2 år ekstra før skrot fordi den får undervognsbehandling, så er det jo ved og gå i "nul".
Så selvom mange ting kan regnes ud, så er der tit en masse uforudsete eller variabler som kan påvirke det hele ret meget
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Vær velkommen til at efterprøve det.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
At forlænge en bil sholdbarhed fra 10 år, til 15 eller 18 år, gør en forskel. Og det er det vi taler om, ekstremerne.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.379
Får du 4 års ekstra levetid giver det efter min logik allerede mening
Desværre kan jeg også mange mener mikrobilerne ikke kan blive gamle
Igen kan jeg da se altoer som har rundet 20 år, og de små Aygo trillinger er efterhånden 12 år gamle for de ældste modeller.
Og jeg synes altså ikke de gamle Aygo trillinger jeg møder er mere rustne og anløbne end andre 12 år gamle biler
Så det handler jo om at vedligeholde og passe på sin bil. Men desværre er der jo mange som mener at når en bil kommer ned i værdi skal den ikke vedligeholdes på samme måde
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Hvornår den grænse er nået, er det vi nu debatter. Og vi ignorere værdien af ny bil og taler kun, økonomi. Så længe de dyre dele holder kan det betale sig, men ikke længer.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Dine argumenter overhaler lidt hinanden, synes jeg. For hvis du siger, at en 12 år gammel Aygo i almindelighed holder sig pænt, så understøtter det jo netop argumentet om, at det IKKE kan svare sig - for utroligt mange af dem er ikke undervognsbehandlet
Det giver ingen mening ikke at kigge på ny bil. Man skal jo hele tiden veje alternativer ud fra et antaget scenarie om, at ens behov ikke ændrer sig.
Prøv at opstille to betalingsstrømme i Excel. Én hvor man har en bil med dertil hørende omkostninger i fx 12 år, hvorefter man køber en ny. Og en anden, hvor man har den i yderligere 2 år, 4 år osv., før man køber en ny, men hvor man til gengæld har en årlig omkostning på 1.500 kr. til undervognsbehandling. Så vil I se, jeg har ret
Simpel investeringsteori. Ikke at det nødvendigvis er simpelt i sig selv, men det er helt plane uden krøller og krumspring.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.379
10 år er 10.000 kr om året
12 år er 8.333 kr om året
14 år er 7.142 kr om året
Så efter 12 år med 1500 kr om året til undervognsbehandling går det vel i 0 mere eller mindre??
Men i bund og grund er det vel den evindelige diskussion om folk vil bruge pengene på lån eller vedligehold på den gamle bil. Min holdning er, at du oftest kan få det resultat du på forhånd ønsker
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Og så er det spørgsmålet, om de løbende omkostninger ved at have en bil også er de samme. Mon ikke det med rimelighed kan antages, at service og vedligeholdelse generelt er stigende som funktion af alder?
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.628
Det vil altid blive en smagssag
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Om man så vælger den billigste løsning, er en anden sag. Det er måske i nogle tilfælde en smagssag.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.628
Det virker bare i mine øjne lidt sjovt at tænke så meget over om det kan svare sig i sådan et regnestykke
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.628
Det var ikke møntet direkte på dig, men bare generelt.
Det er også bare min mening, at hvis man kan ofre flere hundrede tusinde kroner på en dyr bil, men fravælger en undervognsbehandling pga. det ikke kan svare sig - det har jeg bare svært ved at følge når man er villig til at afskrive så mange penge på en ny bil
Det er fair nok man ikke gider have den, men at bruge argumentet for det ikke kan svare sig kan jeg ikke helt følge
Der er intet i vejen med en god vin
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Jeg mener bare, at fordi man måske ikke vælger den mest fornuftige løsning ved køb af bilen, så kan man jo sagtens foretage økonomisk rationelle beslutninger i dagligdagen.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.628
Fred være med det Bare OP fandt ud af hvad han vil.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
En bil er bestemt også mere end et transportmiddel for mig. Ellers var man da godt tosset, hvis man købte en Audi A6 frem for et eller andet billigt mærke. Men en undervognsbehandling har ingen værdi for mig. Jeg vasker og holder dog min bil pænt, så den er i god stand.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Vasker og holder bilen pæn er en god start, desuden er Audi væsentlig bedre bygget end de helt små biler. De kan godt vente 3-4 år, før de får den første behandling og så har du sikkert solgt bilen alligevel.
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 118
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Eftersom det ikke er tilfældet, så vil det være svært at finde dokumentation for.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
De kan holde længere men, ligesom med alle andre biler, så vedligeholdelsen og slidtage afgørende for hvor længe.
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 118
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
jan 2024
Svar: 2
Den første pga. at den var "vores første" og var en Kia Pride (en elendig rust-magnet).
(købt brugt, 4 år gammel. Den havde en del rust i undervognen - og blev af en mekaniker dømt "færdig" 2-3 år efter. Den fik Pavas "specielle" 3-lags behandling, og gentagelse hvert 2. år - og 6 år efter, gik den igennem syn uden problemer!! ...)
(den blev totalskadet kort efter dette syn, så max. tid kendes ikke).
Den anden pga. sund fornuft (Opel Astra G).
Også købt brugt, 11 år gammel.
Var også behandlet fra ny (Pava). Og fik også en god behandling efter vores køb.
Den gik også igennem synene, frem til at vi også totalskadede den, efter ca. 6 år (!!).
PS: VI fik ca. 3000kr mere erstatning af forsikringen, pga. at vi kunne dokumentere en nylig undervognsbehandling.
Vores 3. (Hyundai Accent):
Var 10 år gammel, da vi købte den.
Og, havde været Pava-behandlet FRA START og med ca. 2 årige mellemrum.
Vi fortsatte dette - MEN, pga. bl.a. "plattenslagerne" herinde og folk i vores egne bekendtskabskreds, så tænkte jeg at "okay jeg er måske FOR hooket på det her undervognsbeskyttelse.
=> at vi efter 2018 stoppede med at undervognsbehandle.
Straffen kom i 2023, inden syn.
Der var opstået rust flere steder, OG undervognen så ikke godt ud... dvs. at HVIS vi ville have den igennem syn så ville det blive rigtigt dyrt (plade- og lak-arbejdet etc).
...
Dette havde vi egentligt kunnet forudse: For i årene efter vi havde købt Accent'en, svandt antallet vi så på vejene markant ind - og de sidste ca. 4 år var vi de eneste, der kørte rundt i en sådan - alle de andre var stoppet af rust & syn (er min tolkning).
Min konkrete erfaring er således, at HVIS vi taler holdbarhed af en bil, så er undervognsbehandling et must !!!
Groft sagt, gør ordentligt udførte undervognsbehandlinger, at bilen IKKE GÅR NED PÅ rust (dvs. "Kommer igennem neste syn" - om det er +2, +4, +6, +8, +10 år,....) !!!
..
Og, det ærgrer mig, at der er så få bl.a. herinde, der faktisk gør dette - for det har så mange konsekvenser.
Og, det vidner om en ret høj grad af egoisme, og en køb og smid væk mentalitet.
jan 2024
Svar: 2
rep-omkostninger etc, samt værdien ved et uheld (som ofte så ender med resultatet totalskadet, pga. at reparationerne let overstiger f.eks. 20.000kr) - er ikke medtaget.
Vi kunne få vores repareret billigt, i udlandet - så vi havde ikke problemet ift. dyre danske værkstedspriser.
Undervognsbehandling af mikrobil ?