{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.125 visninger | Oprettet:

"dunk" fra forhjul ved bestemt hastighed {{forumTopicSubject}}

Hej, Jeg har lige sat mine sommerdæk på i går. Der har ikke været noget med dem før. og det er 3. sæson jeg kører med dem. men nu kommer der en "dunkelyd" og en vibration svarende til hjulets rotation som jeg kan mærke i bilen når jeg kører mellem 25km/t og 40km/t lyden og vibrationen forsvinder når jeg kører over 40km/t.
Jeg har lige tjekket at alle bolte er spændt og at der ikke skulle sidde noget i dækket. Lufttrykket er også i orden. Der var intet i går af mislyde da jeg kørte på vinterdæk, så jeg tror ikke det kan være noget med lejer eller ophænget. Hvad tænker i det kan være?
Vh Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "dunk" fra forhjul ved bestemt hastighed
  • #1   20. apr 2019 Har du tjekket om der skulle sidde en plastik ring eller manglende på samme. ??? Skil af og tjek

  • #2   20. apr 2019 har lige haft alle 4 hjul af og på. de sidder som de skal. Der er ikke nogen ringe eller lign. på nogle af dem. Dunkelyden og vibrationerne er dog det samme.

  • #3   20. apr 2019 Bare et skud. Er det alufælge og har du byttet om på for og bag ? Jeg har prøvet at der sad en afbalanceringsklods der ramte kaliber foran.
    Langt ude måske.
    Mvh. Gert


  • #4   20. apr 2019 Hvis du vil gøre det nemt for dig selv og har mere tid end penge, så smid da de vinterdæk på igen og kør en tur....er fejlen der stadig er det jo ikke dækkene.

    Er dine dæk samme størrelse? hvis ikke kan det være et leje der knager lidt når det får en anden belastning.


  • #5   23. apr 2019 tak for alle svarene.
    Alle dæk og fælge er 100% ens. det er dem bilen er født med, så de er afbalanceret fra fabrikken de jeg købte bilen. De har kørt ca 25.000km og der er masser af mønster tilbage.
    Jeg har prøvet at flytte rundt på hjulene, og lyden samt vibrationen følger det ene dæk, så jeg har indsnævret problemet til at være hjulet. Jeg kan stadig ikke regne ud hvorfor det gør det dog? Jeg havde som sagt ingen problemer med det sidste år.

    Der er intet at se på det og der sidder hverken sten i eller noget som helst. Det har været opbevaret korrekt så chancen for at det på en eller anden måde er blevet skævt er minimal.
    Slidbanen ser fin ud og der er ikke tegn på at det bliver slidt skævt eller noget, nu hvor jeg har kørt ca 150km med det i år, men det giver en lav dunkelyd og vibrationer i bilen især ved en hastighed på ca 30km/t.

    Kan det være en afbalanceringsklods der er røget af, og kan det virkelig give så store vibrationer at man fjerner et par gram fra fælgen?


  • #6   23. apr 2019 Ja har du fundet et bestemt hjul det er galt med, så synes jeg du skal pille det af og kører ned til din lokale mekaniker med det og få ham til at give det en tur i Afbalanceringsmaskinen.

  • #7   23. apr 2019 Hvis det optræder allerede ved 30 kmt vil jeg næsten tro det er en brist i karkassen, men det kan dækmanden nok fortælle dig.

Kommentér på:
"dunk" fra forhjul ved bestemt hastighed

Annonce