{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.137 visninger | Oprettet:

Turbo levetid? {{forumTopicSubject}}

Hvor længe tror i, at turboen vil holde på min Peugeot 208 BlueHdi?
Jeg skifter olien for hver 10.000 km.
Er det urealistisk at kunne få 500.000+ km ud af sådan en motor, uden at skulle skifte alverden på den?

Bilen bliver udelukkende kørt på motorvejen og kører altid lange ture.

Er motoren kendt med andet, som plejer at gå i stykker i længden?

Det var mange spørgsmål, men håber at nogen kan svare nogenlunde på det :b god aften!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turbo levetid?
  • #1   22. apr 2019 Dit gæt er lige så godt som alle andres. smiley

    Der er en række af ting, som værkstedshåndbogen foreskriver, skal skiftes ved X kilometer, som en del af normale service intervaller.

    Hvis du spørger om du kan køre 500.000km udelukkende med hyppige olieskift, så er svaret nej.

    Mange mennesker bilder sig selv ind, at de bare kan køre til noget går i stykker, og så blot skifte den defekte del - men for det meste er der store følgeskader af småting der går i stykker så selv en simpel lille fejl, kan udvikle sig til en stor værkstedsregning ret hurtigt.

    Hvis du spørger om du kan lade være med at servicere den korrekt i løbet af 500.000km, så er svaret også nej. Man er nødt til at være på forkant med nogle ting.

    Desuden består en bil af mange flere dele end motoren - mange af de dele slides, og så skal de skiftes.

    Har den kørt 499.999km nu, så kan vi nok godt regne med at den kører en enkelt km mere, og så er svaret jo ja. smiley


  • #2   22. apr 2019 En turbo på en bil kan holde bilens levetid. Det kommer an på vedligeholdelsen, samt hvordan den bliver vedligeholdt.

    Men 500.000+ uden at skifte noget alverden.
    - Den tror jeg så ikke på smiley
    Men hvem ved?
    Måske smiley


  • #4   22. apr 2019 Jeg ville nok regne med at skulle skifte turbo 1-2 gange. Hvis turboen bare spillede hele bilens levetid, fedt! Men regn ikke med det.

  • #5   22. apr 2019 Så lige Peugeot.
    De holder meget på værkstederne.
    Og tror næppe at de runder 500.xxxkm sådan en pis pot


  • #6   22. apr 2019 tvivler på du får sådan en turbo til at køre 500.000 km på de motorer. de er normalt slidt op mellem 250.000 km og 300.000 km på dem. Og det når motoren er passet i hovede og røv.

  • #7   22. apr 2019 PSA 1.6 HDI
    På vej mod 350.000km
    Samme turbo. Lige skiftet egr ventil.
    Fået skiftet Railtryksensor for tre år siden. Tandrem osv. Intet andet. siden den var ny...

    Olie skiftet for hver 10.000km. Køb du trygt.


  • #8   22. apr 2019 Min turbo på min 1.6 hdi var slid op ved 295.000 km. Da der var komme slid ud og ind I møllen. min er også passet i hovede og røv og 10.000 km per olie skift. motor røg så helt i luften her ved 353.000 km. Da den tog en oliering på nummer 4 stempel,og begyndte at brænde alt motorolie af.Så nu køre jeg på nummer to motor Der nu har kørt 230.000 km og bil 358.000 km.

  • #9   22. apr 2019 Peugeot har jo 10 år/200.000 km motor garanti, om det dækker turboen ved jeg ikke men generelt er psa dieselmotorerne jo nogle af de mest pålidelige smiley

  • #11   22. apr 2019 helt enig i at de lidt ældre diesel biler med turbo. de holdt længer kørte næsten 500.000 km i min gamle passat. før den skulle have renoveret turboen. Men igen en nyrenoveret turbo koster mellem 2000 og 3000 kr. Så det er ikke en mega dyr ting længere.med mindre man køber en original ny turbo ved Peugeot så løber det stærkt prisen. Men nu er der også andre ting der normal går til på de 1.6 hdi maskiner. Jeg skiftet kobling og svinghjul ved 318.000 km plus kæde til knast og renset motoren total for sod. Da de maskiner rigtig gerne vil sode til i egr plus egr køler og rør til indsugning. plus indsugningen også kan sode til. Så altid en god idé og skille det af hvert gang den har kørt 200.000 km. Og ting du ikke kan undgå er de alm service af tandrem og divs andre ting i den stil. jeg udskiftet så også remhjul ved kromtap ved 350.000 km og har flere gange skiftet divs multiremme til generator over de små 120.000 km jeg har haft bilen. nu jeg så på jagt efter en ny nummer to bil. Da jeg vil udskiftet min gamle Peugeot 1.6 hdi airvan. skal have en med bagsæder i. overvejer faktisk at købe en magen til bare nyere model også med 1.6 hdi maskinen i. ikke fordi jeg syns det er en speciel god maskine. Men jeg sidder godt i den og den har den perfekte højde til mig. Det også den eneste grund til jeg overvejer sådan en igen...

  • #13   22. apr 2019 Sod skulle vist ikke være et problem på en bluehdi, da erg næsten ikke bliver benyttet og temperaturen er højere på grund af benyttelsen af AdBlue smiley Det er ihvertfald hvad jeg har hørt

  • #14   22. apr 2019 De kan nu godt sode til også. Da det rense middel jo kommer i udstødningen.Men Ja de er ikke så slemme til det. Men når de har kørt en hel del km vil det komme desværre.

  • #15   22. apr 2019 Det er noget med at temperaturen er meget højere i brændkamret end på en hdi uden AdBlue, da højere temperatur giver færre dieselpartikler men mere NOx, hvor NOx bliver fjernet igen af ved brugen af AdBlue i udstødningen smiley

  • #16   22. apr 2019 Så sod er ikke længere et større problem med korte ture på moderne diesel? En kollega kigger på nyere brugt bil fra 17 eller 18. Gerne noget bil på stylter. X1, T-Roc, Qashqai osv. Konen kører i den primært og har 15 km på arbejde. Dårlig ide med en nyere diesel så? Min tanke var jo at til en lidt større bil er det lækkert med diesel, men ingen grund til det med så få kilometer og de nyere mindre benzin turbo biler har jo også godt med bundtræk og moment.

  • #17   23. apr 2019 Korte ture er stadig et problem, da motoren ikke bliver ordentlig driftvarm, og partikelfilter ikke kan nå at evt regenerere.

    Men korte ture holder heller ikke på nye benzinbiler med direkte indsprøjtning og benzin partikelfilter.

    Partikelfilter holder ikke 500.000km.


  • #18   23. apr 2019 sod kan nu stadig være et problem. godt være jeg siger ok til de ikke soder som de har gjort. Men det vil komme aligevel og stadig væk mere vis ikke de bliver kørt driftvarme. Og det med små turen i en diesel. er stadig ikke godt da motoren helst skal blive drift varm. ellers slider det alt for meget på motoren vis ikke den bliver det. Og som der også bliver sagt så går det også ud over partikelfilteret,vis der kun bliver kørt små ture i dem. Så skal man kun køre 15 km frem og tilbage hver dag. så skal man ikke vælge en diesel bil. plus vis den næsten aldrig bliver kørt gennemvarm.så kan det også gå ud over toppakningen/topstykket,vis man er uheldig nok så det flækker eller pakningen bliver utæt.

  • #19   23. apr 2019 Selvfølgelig skal de køreres varme, min er også ret uøkonomisk når motoren er kold...

Kommentér på:
Turbo levetid?

Annonce