{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.236 visninger | Oprettet:

Genstridige tjærepletter.. Eller noget helt andet? {{forumTopicSubject}}

Hej Bil-entusiaster

Jeg har en masse sorte pletter på fronten af min bil. Eller rettere på forreste del af motorhjelmen. (Som det kan ses på billedet)

Jeg troede egentlig at der var tale om tjærepletter, men efter både at have prøvet med 2 slags tjærefjerner produkter, madolie, damp og endda en Pava-serviet, har jeg ikke haft held til at få dem af.

Mit spørgsmål er nu, tror i der er tale om meget genstridige tjærepletter (de kan have sat der længe, de var der da jeg købte bilen), eller er der tale om noget helt andet? Og ikke mindst; hvordan får jeg dem fjernet?

Håber nogen derude med større erfaring i bilpleje har et bud.
Hilsen Nick


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genstridige tjærepletter.. Eller noget helt andet?
  • #1   24. apr 2019 petroleum eller lampeolie vil jeg prøve

  • #2   24. apr 2019 Køb en fælgrens fra sonax og sprøjt på, men du ikke lade det tørre ind. Hvis der kommer noget lyserødt/ pink væske af det og det forsvinder så er det jernpartikler og hvis det ikke virker så har du en rigtig god fælgrens bagefter smiley

  • #3   24. apr 2019 Tar x fra carpro er fantastisk til tjære

  • #4   24. apr 2019 Jeg må en tur i byggemarkedet efter en Sonax fælgrens og en lugtfri petrolium. Jeg synes dog pletterne er meget sorte, hvorfor jeg ikke umiddelbart havde mistænkt flyverust, og alle de andre råd mod tjærepletter har slået fejl, inklusivt 2 tjærefjerner produkter (Kan ikke huske navnene, men da produkter til hver især 150kr cirka), hvorfor jeg er begyndt at tvivle på at det er det?

    Men jeg kaster mig ud i begge forsøg, da de pletter er ved at gå mig på nerverne smiley


  • #5   24. apr 2019 Husk at det skal være SONAX Xtreme ellers fjerne den ikke tjærepletter!!!

  • #6   24. apr 2019 Køb en clay bar ved biltema i stedet for alle de andre produkter, man helst ikke skal have på lakken, tjek youtube skriv claybar, så er jeg sikker på du bliver glad

  • #7   24. apr 2019 Men alt det du allerede har prøvet, så tænker jeg at det nok ikke er tjære, men nok nærmere maling strint fra en pensel, så jeg ville prøve med notet cellulosefortynder på en klud smiley

  • #8   24. apr 2019 Altså petrolium osv. tager ikke bedre tjære end en decideret tjære fjerner.
    Prøv væd en klud i dit tjære fjerner og lad den sidde 5 minutter.
    Kan man ikke se det opløses er det ikke tjære eller bitumen som det vi kalder tjære i virkeligheden er.
    Er det flyve rust vil du se en farve ændring hvis du sprøjtet Sonax eller en anden rens på med samme egenskaber. Sonax Extreme er godt, men ikke videre godt til tjære.

    En claybar på så “høje” pletter skal dæleme gøres med forsigtighed.
    Slipper klatten trækker du den frem og tilbage med kraftige ridser til følge.

    Villle under ingen omstændigheder overhovedet anvende claybar med mindre det hedder maskin polering efterfølgende. Det giver mærker i lakken, men afhængig af øjet der ser og ambitions niveau kan det måske være ligegyldigt.



  • #9   24. apr 2019 Jeg har haft lignende pletter på min bil og dem fjernede jeg med claybar. Det er et vidundermiddel der desværre er meget overset i dk.
    Jeg ville være meget betænkelig ved at sprøjte fælgrens på lakken, det kan være noget krads stads...


  • #10   24. apr 2019 Helle væsker som hurtigt opløser og så skyles væk, end en claybar som ridser.

  • #11   24. apr 2019 En clay bar der ridser hvordan bruger du da din

  • #12   24. apr 2019 Hvis din claybar ridser så gør du det forkert...

  • #13   24. apr 2019 Jeg bruger ikke claybar, men hvis der er små stumper af metal, sten eller tjære og der sliber de løs med claybar, så selvom det sidder fast i leret, så skraber du det stadigvæk hen af din lak.

    Du skal have en visuel ren lak, før du må bruge en claybar eller som jeg gør, bruger clay cloth.


  • #14   24. apr 2019 Hverken en clay handske / bar / klud / skive ridser ikke spor, men begynder man trække rundt med partikler så er det yderst skadeligt.
    Så først vask + affedtning, så kemisk rensning med en pH neutral fælg rens eller decideret flyverust fjerner.
    En pH neutral fælg rens kan sagtens bruges på lak, fælge er ikke malet med noget der er mere holdbart. En syreholdig fælgrens ville jeg ikke bruge på hverken alu hjul eller lak alligevel.


  • #15   24. apr 2019 Tag lidt fortynder på et styk papir og køre hen over, og wuti de væk, polere derefter med noget godt polering midel, nemmeste og hurtigst løsning??
    Bil lak er lavet så det skal KU holde til benzin osv...


  • #17   24. apr 2019 Claybar er meget simpel smiley fra bilvask.nu ikke den fra biltema smiley

  • #18   24. apr 2019 Sejr stop nu lige dig selv inden du ikke kan bunde længere.
    Enhver seriøs leverandør af bilpleje produkter har en Iron remover på programmet.
    Det sælges primært jo ikke til folk der er ligeglad med bilen vel?



  • #20   24. apr 2019 Jeg har aldrig oplevet tjærepletter, som ikke blev fjernet med selv den billigste tjærefjerner, så tvivler stærkt på, at det er bitumen / tjærepletter. Min egen erfaring med clay ved lignende pletter er ikke så positiv - tvivler ærlig talt på, at det vil tage det. For mig ser det mere ud som noget farve - men det er jo modsat sjældent, at vejvæsenet laver sorte vejstriber smiley Når pletterne er hvide, er man ikke så meget i tvivl smiley
    Inden du løber ud og køber clay, så ville jeg lige prøve på en ENKELT plet med cellulosefortynder. Det værste der kan ske er, at matten bliver en anelse mat, men det kan man sagtens polere væk igen.


  • #21   24. apr 2019 Jeg ville prøve med et barberblad.

  • #22   25. apr 2019 Petrolium kan sagtens fjerne det, alle de der vidunder produkter er da fine, men er altså ikke rigtig nødvendige og er alt for dyre.
    Barberblad og claybar var nok ikke det første jeg ville bruge til denne opgave.


  • #23   25. apr 2019 #22 hvis du nu gad at læse hvad manden har prøvet så ville du nok ikke foreslå petrolium igen.
    En tjærefjerner er mere eller mindre et petrolium destilat. Så hvad skal han bruge det tip til?

    Taget direkte fra oplægget : Jeg troede egentlig at der var tale om tjærepletter, men efter både at have prøvet med 2 slags tjærefjerner produkter, madolie, damp og endda en Pava-serviet, har jeg ikke haft held til at få dem af.


  • #24   1. maj 2019 Nu er der også forsøgt med madolie og fælgrens. Desværre atter uden held. Så jeg er der hvor jeg næsten er overbevist om at der ikke er tale om asfalt/bitumen.

    Hvis der er tale om maling, og jeg bruger cellulosefjerner, skader det så ikke min lak? Men er vi vel ude i at det nærmest kun kan være sort maling efterhånden, eller er der nogen der har andre bud?


  • #25   1. maj 2019 En lak skulle gerne være kemikaliefast, og kunne modstå kemikaliefast i en kortere tidsramme som eks. under 30min.

    Plastik derimod kan ikke tåle så meget. Men her er så claybar jo en mulighed så du undgår kemikalier.


  • #26   31. maj 2019 Nu er claybar også prøvet. Desværre uden held. Jeg har forsigtigt prøvet med et dankort, og det der undrer mig er, at det ikke føles som om der er niveau forskel mellem pletten og lakken. I hvert fald så lille at det ikke kan mærkes med negl eller dankort. Nogle af dem er dog som om de er under den øvrige laks niveau..

    Jeg tænker lidt om det er maling, eller endnu værre: har dem tidligere ejer mon brugt en sort lakstift til at lave stenslag?

    Jeg havde tænkt på at købe en 3step polering, men hvis det er noget der sidder nede i lakken, så hjælper det jo lige fedt? Og jeg er træt af at se på dem!


  • #27   4. jun 2019 NY BIL

  • #28   4. jun 2019 Eller få en prof til at se på det, evt. få den malet.

  • #29   5. jun 2019 Petroleum / Diesel olie. Det plejer jeg at bruge

Kommentér på:
Genstridige tjærepletter.. Eller noget helt andet?

Annonce