{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.375 visninger | Oprettet:

Diesel motor ekspert. HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej bilgalleri. Jeg søger lidt "ekspert" viden fra nogen som ved en masse om diesel motore.

Motoren lægger godt nok i min båd, og ved godt dette er bilgalleri. Men jeg kan ikke finde den nødvendige hjælp andre steder, så vil prøve chancen her, og håbe på der sidder en ekspert som kan hjælpe mig..

Har for nyligt købt mig en gammel båd hvori der lægger en gammel BMC leyland 1.5 liters diesel motor, på 4 cyllendre.

Jeg fik af afvide af forrige ejer at diesel løfte pumpen som sidder på motoren skulle være defekt, så derfor er der kørt uden om den. og på brændstof slangen sat en lille EL universal pumpe, som jeg kan se de har magen til i Biltema (se billede)

Den er sat til med en manuel kontakt til at tænde og afbryde.

Jeg kan nemt starte motoren UDEN at pumpen er tændt. Og den går fint jævnt i tomgang, ca 800 omdr. Og kan sagtens tage masser af gas. faktisk op til 3000-3500 omdr.

Når motoren f.eks går i tomgang med ovennævnte 800 omdr, og jeg aktivere el brændstof pumpen, så dør motoren, og går ud. Det vil sige at den faktisk falder meget hurtigt i omdr. indtil motoren slukker/dør.

Gasser jeg op til 2000 omdr. og holder den på 2000 omdr. med pumpen slukket, og aktivere den, ja så tvinger den motoren ned til omkring 1500 omdr.

Mit spørgsmål er: Skulle man ikke mene at når jeg aktivere pumpen at motoren for mere brændstof/diesel og burde gå op i omdrejninger?

jeg aner ikke om jeg skal have pumpen aktiveret konstant eller ej.
Og er nærmest bange for at motoren ikke for nok diesel hvis ikke jeg har pumpen aktiveret konstant.

Håber der sidder en venlig sjæl som kan hjælpe mig, da jeg er bange for at ødelægge motoren ved enten at sejle med den tændt, eller slukket.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel motor ekspert. HJÆLP
  • #2   5. maj 2019 prøv lige at tjekke at den el pumpe er vendt rigtig. vis den vender forkert så suger den jo diesel fra motoren af og over i tanken. har lavet en del af de diesel motorer i de både godt nok mest Perkins. men den normal føde/løfte pumpe der bliver drevet mekanisk den laver ikke meget tryk. Så vis den nye el pumpe giver alt for meget så kan det også være et problem. men hvorfor køber du ikke en ny mekanik føde pumpe i stedet for. De gange jeg har købt sådan en har jeg givet mellem 400 og 800 kr. plus man kan købe et rep sæt til de fleste med alle pakninger og det med til omkring 200 kr. Og ang det med hvornår den skal køre den el pumpe. Så skal den køre hele tiden mens motoren er startet.vis man vælger at beholde den.

  • #3   5. maj 2019 K T #
    Du har ret i at det er den mekaniske pumpe på siden som der er kørt udenom, og så monteret den el pumpe jeg viser på billedet smiley

    Når motoren er slukket og jeg bare tænder el pumpen, kommer der flere små sådan tik tik lyde. og ikke bare en. Formoder at el pumpen er ok.
    Det som undre mig er at motoren falder meget i omdrejninger når jeg aktivere den, og går i tomgang. Det virker som om den drukner motoren?


  • #4   5. maj 2019 Freeway # Der er en pil på pumpen, som pejer mod motor siden.

    Jeg tænker os at købe en ny mekanisk pumpe. Det undre mig bare at den "opføre" sig sådan. For mærker ingen forskel på motor gangen når jeg sejler med fx 2000 omdr. andet end at gas håndtaget skal længere frem ad for at tage de samme 2000 omdr med pumpen aktiveret ??


  • #5   5. maj 2019 Jeg kan se at pumpen er opgivet til at give et tryk på 0.38 bar. og Max 130 liter/timen

    profilbillede
  • #6   5. maj 2019 Der må jo være noget galt med den el pumpe nu når den gør det. men jeg ville også monteret den rigtig mekaniske pumpe igen vis det var mig. for de koster jo kun små 400 kr.
    https://injectionpumps.co.uk/product/lift-pump-lucas-delphi-hfp176/


    profilbillede
  • #7   5. maj 2019 Jeg fik af vide at den motor skulle bruge ca 3-6 liter diesel i timen ved alm. sejlads.

    Kan man formode at pumpen måske er for "kraftig" ? At den faktisk pumper for meget diesel ned til brændstof pumpen??

    Jeg tror ikke der er nogen vej udenom at købe en ny mekanisk pumpe. Undre mig bare over hvorfor den som sidder på skulle være defekt, og hvorfor forrige ejer skulle have sat en el pumpe på.

    har desværre ikke mulighed for at få mere information af forrige ejer smiley


  • #8   5. maj 2019 skulle det måske have været en "suge" pumpe i stedet som den der er under den jeg viser på billedet?

  • #9   5. maj 2019 De kan nu godt blive slidt op de pumper. har udskiftet flere af dem og renoveret noget også. men vil også mene det vejen frem. og sætte en ny magen på den igen. De holder normalt længe. Så du ikke får noget bøvl med det mens i sejler. Og ang du kan sejle uden pumpe. er normalt vis diesel tanken lægger højder end motoren. så vis der er nok diesel på tanken. så kan det føde pumpe med diesel pga af tanken lægger højder. men når tanken bliver halv tom eller mere kan det give problemer vis den pumpe ikke er monteret.

  • #10   5. maj 2019 hvis jeg køber en ny mekanisk pumpe, er det så bare at afmontere gamle og sætte den nye på?
    Skal noget stå korrekt på nogen mærker, eller skal noget times?


  • #11   5. maj 2019 Det bare og tage den gamle af og sætte den nye på. Så når du har monteret den nye så taget slangen af oppe ved hovededieselpumpen. Og pumpe med håndkraft på føde pumpen. ind til der kommer diesel ud ved den hovededieselpumpe. Så er du klar til at starte og luften er uden. Så der er ikke så meget i at udskiftet den.og der er ikke noget der du kan sætte forkert ved at monteret den.

Kommentér på:
Diesel motor ekspert. HJÆLP

Annonce