6.477 visninger
|
Oprettet:
Hvordan fjerner jeg tør vandbaseret maling fra en bil? {{forumTopicSubject}}
Jeg har været så latterlig smart at tippe en 10 liters malingbøtte i en firmabil. Det skidt skal jo helst gerne af igen.
Stort set alt flydende maling er væk, nu er der kun tør maling på begge bagdøre, inde og ude, på gulvet, begge skuffer og anhængeren er komplet dækket, og der er en smule på rattet, alle pedaler og lidt på noget stof.
Den har fået en tur med trykrenser, knofedt og acetone i desperation. Hvordan pokker får jeg resten væk? Som i alt.
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
1. Acetone kommer ALDRIG til at løse problemet fordi det er en semi polær væske og det dur ikke på vandbaseret maling der haft haft en polær væske som opløsningsmiddel (=vand).
2. På bagkofangeren ville jeg prøve med en hedtvandshøjtryksrenser. Dvs 130 grader og max tryk, dvs op mod 200 bar. Her snakker vi ikke en børnemodel men sådan en model der koster 50000-100000 kr fra ny.
3. Man kan også prøve med en varmluftspistol og fx et gammel kreditkort og så skrabe malingen af. Jeg tror du får det meste af, men der vil altid sidde en hinde tilbage. Dette vil naturligvis ikke fungere på stoffet. På stoffet vil hedtvandsrenseren virke - men så skal al inderbeklædning ud på vejen og ligge.
4. Nitromors kan fjerne vandbaseret maling så let som ingenting men det er møggiftigt og der er stor risiko for at det angriber ting og sager indenunder.
5. En klassisk måde at fjerne vandbaseret maling på er også med en kraftig ludbehandling eller noget der er ekstremt basisk, fx kaustisk soda opløsning - det er dog en langsom proces som nok kan tage et døgn. Man må google en opskrift.
6. Hvis jeg kunne fjerne malingen på de glatte flader (nemt) så ville jeg smide måtter og alt med stof ud og købe det som nyt.
nov 2017
Følger: 5 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 26
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 134 Svar: 270
https://www.youtube.com/watch?v=V6l2py68WY4
maj 2019
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
#2 Så alt i alt er jeg mere eller mindre rimelig fucked.
Jeg vil tage og forsøge nogle af de ting du lister, og så ellers håbe på det bedste. Kofangeren er nok det mindst kritiske, da de kan udskiftes. Desværre har jeg ikke adgang til en hedtvandshøjtrykrenser i den klasse, så jeg må prøve mig ad med kogende vand og en børnemodel som undskyldning.
#3 Jeg skal nok få lavet nogle pletter med det skidt
#4 Så ham også i går, men det hjælper altid lidt på humøret at se, at man ikke er i den værste båd
Tak for svarene alle sammen
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 20 Emner: 30 Svar: 303
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
maj 2019
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Fedt med en løsning, der ikke pumper giftige dampe. Top notch, og tak for alle i andres forslag. Super værdsat
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 20 Emner: 30 Svar: 303
Hvordan fjerner jeg tør vandbaseret maling fra en bil?