{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.485 visninger | Oprettet:

Erfaring med Landrover Freelander {{forumTopicSubject}}

Hej
Er blevet tilbudt en Freelander fra 2004, jeg overvejer. Den har kørt 210.000 kr. Synes dog at jeg har vanskeligt ved at finde folk, der deler ud af deres erfaringer med denne bil, så derfor vil jeg lige høre her. Det er en td4 og skal give små 30.000

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med Landrover Freelander
  • #1   21. maj 2019 Start med at pille kardan`en af, hvis du ikke kører i terræn. Du vinder yderligere ca 2-4 km pr liter på det...og skåner gearkassen som er lidt svag (knækker). Og så vej den ned under 2000 kg, så du ikke betaler så meget i vægtafgift

• #2   21. maj 2019 Ja, jeg har haft en Freelander TD4 fra 2002 i ca. 8 måneder nu og har i den forbindelse sat mig godt i kendte problemer.

Freelanderen kører med permanent 4x4, hvor der sidder en VCU kobling, der i princippet virker som et begrænset spær mellem for- og bagaksel.
    Det er denne VCU kobling, som giver alle problemer med IRD gearkasse og differentialer.

VCU koblingen har en lang, men dog begrænset levetid. Når/hvis den bliver dårlig, bliver den stiv, så der er mindre slip mellem for og bagaksel. Det øger belastning på IRD gearkasse samt bagerste differentiale og kan ødelægge begge dele.
    Det er vigtigt med dette 4x4 system at alle fire dæk er lige store. Mange af de ødelagte gearkasser skyldes at folk enten kun skifter dæk på en aksel eller (endnu værre) kører med forskellig dækmærke for og bag.

Udover det, er diverse el problemer normalt.

Er VCU boks og IRD gearkasse i orden og el system nogenlunde fejlfrit, skal du ikke være bange for at købe en Freelander.

Nogle afmontere kadanaksel og derved laver bilen om til forhjulstræk. Rent teknisk er løsningen i orden og fjerner al risiko omkring IRD gearkasse, men så forsvinder ideen med den biltype også efter min mening.

I terræn er bilen ok, 4x4 systemet fungere godt og 1. gear er tilpas lavt til at det går at undvære en reduktionsgearkasse. Frihøjden er begrænset og udstødningen hænger udsat, så træstubbe skal man passe på(min erfaring smiley )

Udover det, er det en velbygget bil, rust kan altid være et problem på en bil af den alder, men freelanderen er bedre end gennemsnittet rustmæssigt.

• #3   21. maj 2019 Hej
    Tak for svar.
    Skal bruge den i terræn og som jagtbil, så det går ikke at pille kardanen af.

• #4   23. maj 2019 Gå på Google/YouTube for at se hvordan du kan tjekke om viscosekoblingen ikke har sat sig fast... Den skal tjekkes jævnligt.... Ellers knuses gearkasse eller bagtøj. Vi har taget 4 hjulstrækket fra om sommeren for at skåne gearkassen

• #6   24. maj 2019 VCU skal testes for om den er for stram, ikke om den har sat sig, Har den sat sig, har det været galt meget længe....
    Test:
    Pil centerkapsel af en fælg med hjulet hævet over jorden.
    Sæt en top på møtrikken i navet med en nøgle forlænget til 1,2 m med 5 kg vægt i enden.
    Nøglen skal hænge i 45 grader.
    Nøglen slippes og tiden måles indtil nøglen når vandret(slip i VCU boks).
    25-35 sekunder er en normal måling for en original VCU boks i god stand. En tid væsentlig over det, viser at VCU er for stram.
    Renoverede VCU enheder har som regel bevist lavet "løsere" og vil give en lavere tid.

Jeg kontrollerer VCU'en på min ved hvert olieskift.
    Jeg mener det enten er en 30'er eller 32'er top, der passer på nav møtrik.

Kommentér på:
Erfaring med Landrover Freelander

Annonce