2.861 visninger
|
Oprettet:
* Carsten T (CopyCat) *
Tilmeldt:
27. sep 2003 Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Tilmeldt:
27. sep 2003 Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Eksplosion på Brint tank station {{forumTopicSubject}}
Mon ikke det går med brint bilerne som det gjorde med Hindenburg..
https://ekstrabladet.dk/biler/efter-eksplosion-alle-tankstationer-lukket-for-brintbiler/7671128
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Nel-oppdaterer-etter-eksplosjon
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Så kan vi da hurtige finde en masse artikler om Elbiler/Teslaer der bryder i brand ved ulykker/opladning
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så fordi en af deres stationer er eksploderet så er deres aktiekurs steget... og tør jeg sige.. eksplosivt?
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Mon ikke også der var nogle der tænkte præcis som dig første gang der var brand/eksplosion på en benzinstation?
Det er sket adskillige gange at der har været brand og eksplosion på benzinstationer og til trods for det eksisterer de stadig i hobetal.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Forskellen er at brint er noget farligere da det er under stort tryk.
Det kan man så sige at Gas også er, men her har man pludseligt også et anlæg der producere gassen on site og skal selv ligge det under tryk. Der er meget der kan gå galt.
Men det er da træls at de lukker alle stationer ned for det.
Det ville jo svare til at der går brand i en shell station så lukker man alle shell stationer i flere lande
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://youtu.be/b_5AnDzElyg
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20190616_03/
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Batterilagring lider i øvrigt samne skæbne.. sært du ik har nævnt det.
https://ing.dk/artikel/amerikansk-batteri-brand-kan-bremse-energilagre-227074
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det batteri har da intet med biler at gøre?
Desuden er Tesla Model 3 lige blevet kronet som den sikreste bil i verden, såå mon ikke det gør med elbilerne
Det må vi da håbe eftersom alt den tech der sidder i en elbil også sidder i en Brint bil
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Det er ikke sikkert at den specifikke kemi eller formfaktor er den samme som den der benyttes i en given elbil, men det der gør litium batterier brandfarlige er jo litium.
Faktisk er det lige meget hvordan du oplagre store mængder energi kemisk (hvilket er hvad man gør med batterier, benzin, diesel og gas) så er der en risiko for at energien bliver frigivet på kort tid ved et uheld, dvs. ved en brand eller eksplosion.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og du nævner batterier som om at de intet har med brint biler at gøre?
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2019/07/01/bmw-promises-to-join-the-hydrogen-fuel-cell-party-soon/amp/?__twitter_impression=true
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Alle de teknologier der ser lovende ud til at disrupte litium er dog stadig på grundforskningsstadie og jeg har ikke set nogle troværdige kilder der har påstået at vi ser et alternativ til litium i forbrugerprodukter inden for de næste 10 år.
Der er desuden masser af forskning i nye batteri teknologier som stadig er baseret på litium.
Så jeg ville ikke turde satse penge på at se et alternativ til litium batterier i elbiler inden for de næste par årtier.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Hvor meget har benzin og diesel udviklet sig banebrydende de seneste 10 år? De seneste 30 år? Stort set intet.
Udviklingen inden for EV er enorm hurtig, og den vil fortsætte sådan
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-02/germany-turns-to-hydrogen-in-quest-for-clean-energy-economy
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg vil da gerne se en fremtid hvor man kan vælge imellem brint og 100% elektrisk. og hvor benzin og diesel ikke er muligheder længere
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men der er jo også mange der ikke kan li' Diesel og syntes det er noget pis, så det er da godt at man kan have noget at vælge imellem
Man kan tanke brint hurtigt ude i byen
Men du kan tanke el direkte derhjemme, der er fordele og ulemper ved alt
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Pis eller ej.. de store siger brint. Som artiklen beskriver, batterier har rækkevidde problemer og ladetid
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
De skriver at batteri EV'er har rækkevidde problemer, men faktum er at de kan køre længere på en opladning nu, end en brint bil kan på en optankning?
Og den udviklingen fortsætter kun 1 vej.
De skriver endda selv
"But for now, at least, the focus remains firmly on battery technology development."
Men de har da ret til deres holdning
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Brugt markedet af brint biler er mere eller mindre kollapset..
De bliver solgt brugt med et værditab der ikke er set lignende, og selvom du får et tankkort med på 100.000kr!!!!! til brint så har de svært ved at komme af med dem.
Med et værditab på over en kvartmillion over få år, og omkring 40-50k km kørt
Og når dit tankkort så udløber så koster det ca. det dobbelte at tanke din brint bil som det ville koste at fylde en elbil direkte fra stikkontakten derhjemme
Hvis brint er fremtiden, så er det i hvert fald meget meget langt ude i fremtiden..
https://www.youtube.com/watch?v=j9fQ-eugcpw
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://finans.dk/erhverv/ECE11680975/toyota-gaar-i-koedet-paa-tesla-med-brintbil/?ctxref=forside
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det kan da godt være at de kan få den til at gå marginalt længere på en tank brint, men faktum er at brændselscellerne ikke er kraftige nok til at levere ret meget strøm, så brint bilerne er bovlamme da de kun kan have 80-100hk, mere kan der ikke leveres power til.
Min Tesla har knap 500hk og kan køre 500km på en opladning, og jeg kan "tanke" hjemme i garagen, så det lort får de sq ikke mig til at købe
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og jeg vil væde med at den kun kan levere de 163 når dens batteri er fuld opladet, så snart batteriet er fladt og den skal køre fra brændselscellen alene falder HK betragteligt
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Den er selvfølgelig ikke lige så vild og voldsom som en Tesla, men ydeevnen passer nok ret godt på gennemsnitsbilen.
Der er helt sikkert også et marked for brint biler, for 500km rækkevidde tanket på 3 minutter vil klart give fordele til folk der ofte kører meget langt.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Endnu en gang et bevis på at stort set lige meget hvilken teknologi man bruger er der risiko forbundet med at opbevare store mængder energi.
Brint, benzin, batterier, det hele kan eksplodere under de rigtige omstændigheder.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Du skal bare lige huske at 90% af de batteri-brande der bliver vist i medierne er enten fake eller påsat.
Det er ikke længe siden at der blev vist billeder af en brændende autotransporter hvor der stod at det var et vognlæs Tesla'er og der himlede hele verden også op.
Det viste sig så at være et læs ganske almindelige ICE biler der var brændt, så var det pludseligt ligemeget..
og forleden hvor en bil brød i brand på storebælt var det også en elbil!!!
Men ak nej, det var en BMW diesel...
Så var der flere Tesla'er i Kina der brød i brand!
Det viste sig så fra overvågning at det var en serie af målrettet hærværk..
Så jeg giver ikke meget for hvad medierne skriver om elbiler
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
https://www.nrk.no/hordaland/sjofartsdirektoratet-kjem-med-nye-el-ferjerad-etter-brannen-pa-mf-_ytteroyningen_-1.14741330
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg kender 3 der har haft en almindelig bil der er brændt, og de har ikke været i medierne underligt nok
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Det ændrer dog ikke på at det stadig er noget der sker både for el, brint, benzin og diesel biler.
Jeg tror ikke at der er hverken større eller mindre risiko for at en elbil brænder end en benzin bil brænder, men der er bare nogle andre problematikker når en elbil med lithium batterier brænder.
Jeg har efterhånden haft mange benzinbiler og ingen af dem er brudt i brand endnu, og jeg kan heller ikke lige komme i tanke om nogen jeg kender som har haft en benzinbil som er brudt i brand, så det er nok bare generelt ikke noget der sker ofte.
Kender end som havde en Peugeot 206 diesel som havde en mindre motorbrand, men det var vist ret normalt på sådan en
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Tjek dette kort fra hindenburgs hjemland
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Tesla sælger flere Model 3'er i måneden end der findes brintbiler i verden...
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Nej, jeg tror skisme at de bygger de fyldestationer for sjov
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Elbilen er for nem og praktisk et alternativ
Selv rækkevidden på BEV'er har overhalet brint bilerne
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Toyota mirai rækkevidde 650km
Hyundai nexø rækkevidde 666km
Hvilken elbil på markedet matcher det?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
den forskel betyder ikke noget eftersom min er frisk "tanket" hver dag, og det koster MEGET mindre at fylde den.
Men om et par år så er den forkel jævnet ud, og så bliver de overhalet..
Den kommende roadster har 1000km, det er tal som brint slet ikke kan opnå
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Mit gennemsnit siden jeg fik min ligger på 219Wh/km, hvilket med 72,5kWh brugbar batterikapacitet* kun giver 331km rækkevidde.
Vi kan blive enige om at årstiden spiller en del ind da jeg kun har haft den siden starten af september, men der er et stykke op til de 500+ km rækkevidde.
* https://ev-database.org/car/1139/Tesla-Model-3-Long-Range-Performance
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Pt er der INGEN elbil til salg der har overhalet brint på rækkevidde
Citat:
Men om et par år så er den forkel jævnet ud, og så bliver de overhalet
Er det fordi du kender fremtiden, eller har du dokumentation herfor??
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
I og med at en brint bil er en elbil vil den have det lige så svært om vinteren og performe ligeså
anden_
De bliver overhalet fordi at man PT er nået den grænse for den mængde brint under tryk som en personbil kan bære sikkert.
Så hvor du kan blive ved med at udvikle på batterier har brint ramt en mur
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Det var mere for at høre hvad dit reelle forbrug var så jeg havde noget at sammenligne med.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg har kørt 216 wh/km i snit over de 10.000 jeg har kørt indtil videre
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Ja du kan toppe en brint op hurtigere (endnu)
Men det er du jo også nød til? du skal på en tankstation hver gang du skal tanke?
En elbil er frisk tanket hver morgen
Jeg har kørt 10.000km i min Model 3 og jeg tror jeg har brugt supercharger 8 gange, og et par af dem var mest bare lige for at prøve det.
Det var noget helt andet hvis jeg skulle på en supercharger HVER gang jeg skulle lade bilen op, og den ulempe har brint trods alt
For ikke at tale om prisen på brint er jo dyrere end at køre benzin..
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det undre mig faktisk at mit snit ikke er højere, da bilen ret ofte er ude og køre test ture med folk hvor den får klø, og jeg køre selv ret frisk til.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og det er sq noget nemmere at smaske en masse ladestandere op rundt omkring end det er at lave en stor brint-tank-infrastruktur.
Strøm har vi sq alle steder
Problemet er at en brintbil tiltaler kun fanatikere... du betaler alt for meget og får alt for lidt...
I en elbil får du i det mindste en god økonomi og i mange tilfælde fed performance.
og man får muligheden for at fylde den alle steder man kan finde en stikkontakt
Her er en god løsning til dem der parkere på gaden
Og det er vel at mærke fra 2017
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Gad vide hvilken bilproducent der er den næste til at droppe brint teknologien.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Bemærk at artiklen er helt tilbage fra 2017
https://electrek.co/2017/10/26/toyota-elon-musk-fuel-cell-hydrogen/
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Min tanke er dog at man i stedet for brint brændselsceller skulle fokusere på methanol brændselsceller.
Methanolen kan produceres bæredygtigt som electrofuel ved brug af f.eks. overskuds energi fra vindmøller.
Den store fordel over brint er transport op opbevaring af methanolen, som kan ske på samme måde som vi gør med benzin i dag.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Energimæssigt er en BEV 3 gange så effektiv som en brint
Og når vi kommer til at snakke level 3 charging og over så er forskellen så lille at det er ligemeget.
Jeg snakker personbiler her.
Til Lastbiler, busser og tog kan der måske være en fremtid for det
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Men det er fuldstændig ligegyldigt, for en brændselscelle har bare den store fordel at den kan tankes på maks 5 minutter, det tror jeg ikke på kommer til at ske for en BEV i min levetid.
Hvis vi tager en 100 kWh batteripakke som eksempel, hvis den skal lades fuldt op på 5 minutter vil det kræve en gennemsnitseffekt på 1,2 megawatt, peak effekt vil være højere da man ikke kan regne med at ladekurven er flad.
Den højeste spænding på en batteripakke i en BEV lige nu er 800 volt, hvilket vil betyde en gennemsnitsladestrøm på 1500 ampere.
Selv om vi fordobler batterispændingen til 1600 volt (hvilket jeg tvivler på man af sikkerhedshensyn vil få lov til da vi så er oppe i højspænding) vil det stadig være en strøm på 750 ampere.
Det håber jeg at du kan se er urealistisk.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
om det er 10min betyder heller ikke noget
At give afkald på alle BEV fordelene for at spare 5-10min er så ulogisk som det kan være
Selv Taxaer som er nogle af dem der virkelig har brug for den flexibilitet går BEV vejen allerede nu.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Men der vil altid være scenarier hvor man vil skulle bruge mere energi end hvad nutidens batteri kan indeholde hvor det ikke er belejligt at skulle lade det op flere gange i løbet af turen.
F.eks. ved kørsel med trailer, eller bare selv om jeg kun har cykelholder bag på min Tesla kan jeg se at forbruget stiger voldsomt.
Man kan også være i en situation hvor stedet man skal hen ikke har mulighed for opladning og at man derfor er nødt til at lade undervejs for at kunne nå hjem til trods for turen ikke er længere end man uden problemer kan køre den i et stræk.
Alle disse problemer bunder i hvor lidt energi de batterier vi har i dag rent faktisk kan indeholde sammenlignet med benzin.
Her er et par gode og underholdende videoer der beskriver problematikken med nutidens batteriers energidensitet (videoerne er lavet af en Tesla Model 3 ejer så det er ikke en del af en anti BEV kampagne).
https://youtu.be/S4W-P5aCWJs
https://youtu.be/Hatav_Rdnno
https://youtu.be/oJL9MasBFvM
Så kan man selvfølgelig altid spekulere om hvornår vi når en energidensitet på batterier der gør ladeproblematikken irrelevant, mit gæt er dog at vi kommer til at vente til længe efter ICEV'ere er blevet forbudt at sælge før vi når en energidensitet der under alle omstændigheder vil gøre ladeproblematikken irrelevant.
Derfor mener jeg at vi med fordel kan drage nytte af en teknologi som methanol brændselscellen i overgangsperioden i stedet for at fortsætte med at bruge ICE.
En methanol-fuelcell-PHEV ville da give meget mere mening end en ICE-PHEV.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Der er himmelvid forskel på om jeg ved en given destination har mulighed for at bruge en destination charger imens bilen alligevel står stille og på om jeg langs ruten eller i nærheden af destinationen har mulighed for at tanke methanol hvis dette bliver fremtidens supplement til el.
For selvfølgelig har man mulighed for at lade "ved" destinationen, hvis man f.eks. kan leve med at man skal parkere et par km væk fra den egentlige destination.
Det eksempel jeg oftest møder i min virkelighed er når jeg er nede i Århus og besøge min bror... Bare det at finde en parkeringsplads er problematisk, så jeg kan godt glemme alt om at finde en ledig plads med lader.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Der er det en kæmpe fordel at man kan fylde kemisk energi på meget hurtigere end man kan med elektrisk energi.
Med den politiske kurs der er lige nu varer der jo ikke mange år før man ikke kan regne med at man kan få lov til at købe en ICEV eller en ICE baseret PHEV, så ville det jo være rart om der var et reelt alternativ som f.eks. en methanol-brændselscelle baseret PHEV, brint-brændselscelle bilen er nok det der kommer tættest på at kunne løse opgaven uden ICE, men der er nærmest kun flere problemer med den end med BEV.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Den største hindring er også økonomien i det, ligesom brint er brændstoffet voldsomt meget dyrere end strøm, og det vil holde langt de fleste væk
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Faktisk er det jo kun et meget lille mindretal som køber elbiler til trods for de lavere "brændstof" priser.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
"En brintbil kører cirka 10 km på 100 g brint, der koster ca. 8,50 kr."
Så jo det er billigere end benzin og diesel, men til gengæld kan du jo ikke få ret meget power for pengene, du ville aldrig kunne få din nuværende Tesla som brint
Edit:
Jeg regnede lige på det... brint er faktisk betydeligt dyrere end benzin og diesel
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Så hvis 97,55% af bilkøberne i 2019 var villige til at købe ICEV til trods for at de er dyrere i drift end BEV, så må det da være logisk at der også er en stor andel som ville være villige til at købe en methanol-fuelcell-PHEV for at få nogle af de samme fordele som ICEV har, til trods for at brændstoffet er dyrere end til en BEV.
Glem brint, methanol kan også bruges i brændselsceller og løser nogle af de største ulemper ved brint.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg tror slet ikke man får folk nok med på vognen til nogen som helst form for brændselscelle uanset hvad den måtte køre på
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Tesla alene har knap 20.000 Super Chargers verden over, og det er kun Tesla
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Du har reelt set to muligheder for at opbevare brint på tankstationen, enten i gasform eller på flydende form.
Problemet med at opbevare det på gasform er at brinten vil fylde det aaaaalt for meget til at det er praktisk muligt... I hvert fald til hvis der skal være brint til ret mange biler.
Opbevarer man brinten flydende har man et andet problem, nemlig at man ikke kan fylde flydende brint på en bil, derfor er man nødt til at konvertere den flydende brint til brint på gasform inden man fylder det på bilen.
Det er også den løsning man bruger normalt i dag, problemet med denne er at for få omdannet en væske til gas er man jo nødt til at koge den, dvs. tilføre så meget termisk energi at væsken fordamper, og dette tager tid.
Derfor gør man i dag det at man konverterer flydende brint til brint på gasform og opbevarer det i en beholder så det er klar til når der kommer en der skal tanke brint.
Så er problemet dog at hvis der har været omkring 3 biler i træk som har skulle tanke brint, så er gaslageret tomt, og nummer 4 vil skulle vente på at anlægget bliver færdig med at konvertere til gas... Så en brinttank kan ikke servicere lige så mange kunder som en benzin/diesel tank.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Dermed er det jo slet ikke et problem.
Offentlige ladestandere derimod skal kun bruges når man kører længere end hvad rækkevidden er på ens elbil, eller hvis man bor i lejlighed og ikke har mulighed for at lade på egen parkeringsplads.
Hvad angår offentlige hurtigladere til langture kan man klare sig med forholdsvis få da hovedparten af opladningen sker hjemme.
For offentlige langsomladere skal der bruges nogle flere, men det er irrelevant da de langsomme ladere er meget billige (samme type som man har hjemme i garagen), de består bare af en 3 faset elforbindelse, et relæ til at tænde og slukke for strømmen, en ledning med stik til at sætte i bilen og en lille elektronisk styring til at snakke med bilen og styre relæet og dermed strømmen.
Det er faktisk så simpelt at man kan finde guider til hvordan man bygger sin egen "ladestander".
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
Jeg ser for det første bort fra den mængde elbiler der allerede er solgt i Danmark, på den måde skal vi regne med 1.000.000 elbiler i stedet for det skæve tal vi mangler for at nå op på 1.000.000.
Jeg regner med vi har 10 år af hver 365 dage til rådighed til at nå målet, hvilket jo i runde tal også er rigtig, læg dog mærke til at jeg også regner weekender og helligdage med.
Så regner jeg med at der for hver solgt elbil skal monteres en ladestander hjemme i garagen/carporten/indkørslen eller hvor nu den måtte holde om natten når den skal lade, det vil sige vi skal have monteret 1.000.000 ladestandere.
1.000.000 ladestandere / ( 10 år x 365 dage/år ) = 273,97 ladestandere per dag.
Så de 250 ladestandere per dag er jo bare medierne der forsøger at manipulere læserne til at føle at det er en uoverkommelig byrde med alle de standere der skal monteres.
Så kan vi snakke om el-nettet.
Jeg mener også det lyder realistisk at det var mellem 3 og 19 milliarder der skulle bruges på at styrke nettet.
Om det bliver de 3 eller de 19 kommer an på om man regner med intelligent opladning af elbiler (3 milliarder) eller om man regner med at alle vil lade midt i kogespidsen hvor nettet i forvejen er mere belastet (19 milliarder).
Det mest realistiske af de to tal er de 3 millarder, men om det så kommer til at koste det dobbelte betyder det ikke så meget.
Disse beløb skal jo ses i forhold til de estimerede 29 milliarder der forventes at skulle bruges på at opretholde og udbygge kapaciteten i distributionsnettene uagtet om vi skifter til elbiler eller ej, så i den sammenhæng er 3-6 milliarder jo ikke noget skræmmende tal.
Så vil du nok sige: "ja ja, men har du en kilde til at underbygge din påstand?"
hvor til jeg svarer: "En kilde, ja så gerne."
https://ing.dk/artikel/kun-tre-milliarder-kr-kan-danske-elnet-blive-klar-million-elbiler-226277
Det er da en lidt bedre kilde end en screenshot af en "artikel" taget på en telefon
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Bemærk hvad der står om de 3 miliarder
https://nyheder.tv2.dk/politik/2019-05-24-maal-om-elbiler-kraever-860000-nye-ladestandere
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
og som Morten rigtigt nok siger så har stort set alle en hjemmelader.
Og husk lige at du snakker med 2 der rent faktisk ejer elbiler... både dine og de spekulationer du linker til kommer fra folk som tydeligvis aldrig har ejet en EV
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://youtu.be/gUbUW2-XHIU?t=551
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men problemet med brint er at det er for ineffektivt og måden man fremstiller det på udleder også Co2 og så kan man vel nærmest lige så godt køre diesel?
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://mandesager.dk/transport/biler/elbiler/hyperion-xp-1/?fbclid=IwAR3iL-SRyCw5Ft_n4ROb7VvraLO4aPNKGLmaklD1_58Snfe8HKYQkSvyfu8
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/24/7647236/goldman-sachs-venter-dyrere-batterier-for-elbilprodusenter
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 916
https://youtu.be/kcIedRXflTY?t=1159
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Eksplosion på Brint tank station