{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.376 visninger | Oprettet:

Kilometer i moderne motor. {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Er der nogen der har erfaring eller ved noget om hvor godt de moderne motorer holder ift. Ældre?

Jeg tænker helt konkret hvor mange kilometer en f.eks Seat Ibiza fra 90’erne kan køre, før den er slidt op ift. en splinter ny.
Hvis man nu kørte motorerne fuldstændig ens.

Hvor mange kilometer ville man kunne få ud af dem? Og hvilken en ville holde bedst?

De moderne er jo kun 3 cylindret, (eller det er den hvertfald sen jeg overvejer at købe), men de gamle er selvfølgelig 4 cylinder.
Det må have noget at sige ren holdbarhedsmæssigt.

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kilometer i moderne motor.
  • #1   26. jun 2019 Der var da en del 3 cyllindrede i gl dage, men byt med det...
    Der er nogle svage konstruktioner både i de gl, og de nye, men en motor der er holdt, og kørt pænt, kan sagtens holde 4-500000km, så kommer det alm slid ind hvos kompressionen blir mindre osv...
    Mange af de nye psa motorer med tandrem i olie, døjer med højt olieforbrug, allerede fra 30-40000km, samt tandrem smuldrer og stopper oliesi, med dertil uheldige følger...men nogle kører fint....peugeot dk har lavet en lappeløsning med noget update, thermostat osv..
    Vw motorerne , samme historie, nogle gode andre mindre gode. Min egen 1.4 16v med tandrem fra 2007, har da rundet 368000km nu, stadig frisk i det,
    Konens c1 fra 2008 har kørt 280000km, stadig frisk, med minimal olieforbrug

• #2   26. jun 2019 Kommer an på vedligeholdelse af bilen. Det har alt at sige.

• #3   26. jun 2019 Lad os sige at begge biler behandles lige.

De bliver kørt uden at blive presset, service bliver overholdt osv. smiley

• #4   26. jun 2019 Så skulle der ikke være nogle problemer. Problemerne er typisk for lange olieintervaller...

• #6   26. jun 2019 Nå okay. jeg var ikke klar over der var biler med 3 cylindre i gamle dage smiley

- Jeg skifter typisk olie ved 15.000 kilometer.

Hvor ofte bør man skifte olie - Hvis man ønsker bilen skal holde mere end 300000km?

Og er der andet man skal være opmærksom på?

Jeg tænker undervognsbehandling så ofte som de anbefaler, og så få skruet plastic beskyttelse op under undervognen? smiley

• #7   26. jun 2019 Jeg kan ikke se et problem i, at en helt ny 3 cylindret motor ikke kan holde 14-16 år og 400.000-500.000 km

Men ud over selve motor og drivlinjen, så har vi også en masse dele i undervogn som over tid jo også slides. Og måske rust rundt omkring på bilen, som på et tidspunkt ikke kan laves uden og blive en kæmpe udgift

Men hvor gammel skal en bil reelt blive. Jeg ser ikke mange 20 år gamle luksusbiler som fra nye kostede 700.000 kr eller mere på gaden. Men jeg ser da masser af de små og billigere 100.000-200.000 kr's biler som har rundet 10 år

Om 10-12 år vil en ny "billig" bil være meget umoderne. Og til den tid vil det faktisk nærmest med sikkerhed være mere økonomisk og skrotte og skifte til nyt frem for at holde liv i en ældre bil

Men har da set og hørt om flere up/citigo/mii og Aygo/107/C1 som har rundet 300.000 km, enkelte med 400.000 km og der skulle også være nogle med over 500.000 km på klokken

• #9   27. jun 2019 Jeg skifter olie ved 15.000 km eller hvert år.
    Selvom fabrikken skriver 30.000.
    Jeg runder snart 270.000 km.

Men men men.
    Man ser jo tit motorer der ikke holder fordi fabrikanten har sparet i materiale, og simpelthen lavet noget møg.

Fx. Fiats kæde i 1.3 Diesel, Opels kæder i de mindre benzin.

Det er bare lavet for ringe.

• #10   27. jun 2019 Kæder er noget stort set alle mærker døjer med..
    Opel, vag, psa, bmw, fiat, nissan, og jeg skal skifte på en cayman. 3.4 næste uge, med kun 95000km på bagen,,,

• #11   27. jun 2019 Vedligeholdelsesfri.. min bare smiley

• #12   27. jun 2019 #11 og samtidig har min E270cdi kørt 400.000 på samme kæde og min gamle 190 2.0D havd ekært langt over 800.000 med samme kæde. Så de kan ikke undskylde med at man ikke kan lave kæder der holder

• #13   27. jun 2019 Men ang motore. Så er de nyere meget følsomme. De her en efterhånden ligesom den danske stat. De har en sensor der kontrollere en sensors sense af den konkrete sensor.. EGR'en er lukker lort ind i indsugningen så hele systemet bliver mindre og mindre effektiv over tid. Med alt elektronikken og miljøtiltag, kombineret men lav salgs pris så er det ikke bygget så godt og solidt som det kunne være.

• #14   27. jun 2019 Svært at sige. Moderne biler har vel meget tættere tolerancer eller det tænker jeg i hvert fald, og alle de el systemer. De sidste 20-25 år med moderne teknologi er fabrikanterne også blevet bedre til at spare penge og presse citronen alle steder med diverse plastik. Hvorfor overbygge noget for at være på den sikre side hvis de med moderne teknologi kan gøre alting tyndere og lettere men at det stadig BURDE holde på papiret.

• #15   27. jun 2019 #14
    Og der er ikke meget forretning i at sælge biler hvis bilen holder 20-30år. Slet ikke nå de ved de fleste slipper mlrkeværkstedet efter 5år.
    Samtidig så skal omkostningerne også holdes nede så produktet ikke blive fordyrt og derved usælgelige...

• #16   27. jun 2019 Hej
    Min gamle Vectra c kom i min ejertid til 1/3 mil km.
    Hvad den nye ejer når til aner jeg ikke. Men sådan en Fiat 1,9 TDCI 16v. motor kan nå laaaaangt med OK vedligeholdelse.
    MVH KP

• #17   27. jun 2019 Jeg kørte en vinter i en tudegrim, champagne grøn 190D fra 84 mener jeg det var. Den havde rundet en million og startet forfra, og tælleren var så gået i stykker og stoppet på lidt over 200k. Den var langsom som bare fanden som en diesel uden turbo jo er, men den startede altid i første hug, uanset temperatur, og den kørte faktisk overraskende godt. Når folk snakker om at Mercedes altså bare ikke bygger biler sådan mere overdriver de ikke.

• #18   28. jun 2019 #17 de er skønne havde en 2.0D 0-100 fik jeg presset ned på 19.7sekunder og topfart 160km/t uden modvind eller bakker

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 14
    #19   2. jul 2019 En stor del af udviklings omkostningerne går til at planlægge indtægts forløbet i levetiden.
    Det skal kaste penge af sig til reparationer og reservedele, men på den anden side ikke være så ringe at kunderne flygter. Det kaldes planlagt levetid! Kun Porsche bygger så godt som muligt, men går de først i stykker koster det kassen. De små 3 benede rip, rap og rup motorer havde en forfader, nemlig Daihatsu (datter selskab til Toyota) Charade, de var svære at slå ihjel.

• claus j
    claus j Tilmeldt:
    apr 2009

Emner: 4 Svar: 54
    #20   2. jul 2019 Det meste der bliver lavet i dag er ik lavet til at holde, selv bmw og andre tyske biler har problmer med feks kæder der skal skiftes meget tidligt, vil helt klart tro at en ældre bil der bliver passet med service, vil kunne køre længere end ny bil der bliver passet tilsvarende.

• #21   3. jul 2019 #19. Ikke rigtig. Selv porche kæder går,,,, før 100000km.

• #22   3. jul 2019 #19
    Du har ret i at fabrikkerne spekulere i service indtægter og besparelser i produktion og så længe bilen ikke bryder sammen i garanti perioden og de dyre reparationer kommer inden bilen har mistet for meget værdi så tjener de penge. At Porsche skulle være anderledes tror jeg ikke på. Slet ikke nu nå de er en del af VAG

• #23   3. jul 2019 Hej
    Tæt på en mil eller to, om du passer godt på den med regelmæssig filter/væskeskifte alle steder.
    MVH KP

• claus j
    claus j Tilmeldt:
    apr 2009

#24   4. jul 2019 Min 19år gamle bil spinder som en mis med 290*** km på klokken ??

• claus j
    claus j Tilmeldt:
    apr 2009

#26   5. jul 2019 Lige nøragtigt smiley

Kommentér på:
Kilometer i moderne motor.

Annonce