2.376 visninger
|
Oprettet:
Kilometer i moderne motor. {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Er der nogen der har erfaring eller ved noget om hvor godt de moderne motorer holder ift. Ældre?
Jeg tænker helt konkret hvor mange kilometer en f.eks Seat Ibiza fra 90’erne kan køre, før den er slidt op ift. en splinter ny.
Hvis man nu kørte motorerne fuldstændig ens.
Hvor mange kilometer ville man kunne få ud af dem? Og hvilken en ville holde bedst?
De moderne er jo kun 3 cylindret, (eller det er den hvertfald sen jeg overvejer at købe), men de gamle er selvfølgelig 4 cylinder.
Det må have noget at sige ren holdbarhedsmæssigt.
På forhånd tak!
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Der er nogle svage konstruktioner både i de gl, og de nye, men en motor der er holdt, og kørt pænt, kan sagtens holde 4-500000km, så kommer det alm slid ind hvos kompressionen blir mindre osv...
Mange af de nye psa motorer med tandrem i olie, døjer med højt olieforbrug, allerede fra 30-40000km, samt tandrem smuldrer og stopper oliesi, med dertil uheldige følger...men nogle kører fint....peugeot dk har lavet en lappeløsning med noget update, thermostat osv..
Vw motorerne , samme historie, nogle gode andre mindre gode. Min egen 1.4 16v med tandrem fra 2007, har da rundet 368000km nu, stadig frisk i det,
Konens c1 fra 2008 har kørt 280000km, stadig frisk, med minimal olieforbrug
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.488
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
De bliver kørt uden at blive presset, service bliver overholdt osv.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
- Jeg skifter typisk olie ved 15.000 kilometer.
Hvor ofte bør man skifte olie - Hvis man ønsker bilen skal holde mere end 300000km?
Og er der andet man skal være opmærksom på?
Jeg tænker undervognsbehandling så ofte som de anbefaler, og så få skruet plastic beskyttelse op under undervognen?
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Men ud over selve motor og drivlinjen, så har vi også en masse dele i undervogn som over tid jo også slides. Og måske rust rundt omkring på bilen, som på et tidspunkt ikke kan laves uden og blive en kæmpe udgift
Men hvor gammel skal en bil reelt blive. Jeg ser ikke mange 20 år gamle luksusbiler som fra nye kostede 700.000 kr eller mere på gaden. Men jeg ser da masser af de små og billigere 100.000-200.000 kr's biler som har rundet 10 år
Om 10-12 år vil en ny "billig" bil være meget umoderne. Og til den tid vil det faktisk nærmest med sikkerhed være mere økonomisk og skrotte og skifte til nyt frem for at holde liv i en ældre bil
Men har da set og hørt om flere up/citigo/mii og Aygo/107/C1 som har rundet 300.000 km, enkelte med 400.000 km og der skulle også være nogle med over 500.000 km på klokken
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.488
Selvom fabrikken skriver 30.000.
Jeg runder snart 270.000 km.
Men men men.
Man ser jo tit motorer der ikke holder fordi fabrikanten har sparet i materiale, og simpelthen lavet noget møg.
Fx. Fiats kæde i 1.3 Diesel, Opels kæder i de mindre benzin.
Det er bare lavet for ringe.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Opel, vag, psa, bmw, fiat, nissan, og jeg skal skifte på en cayman. 3.4 næste uge, med kun 95000km på bagen,,,
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.488
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.203
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Og der er ikke meget forretning i at sælge biler hvis bilen holder 20-30år. Slet ikke nå de ved de fleste slipper mlrkeværkstedet efter 5år.
Samtidig så skal omkostningerne også holdes nede så produktet ikke blive fordyrt og derved usælgelige...
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Min gamle Vectra c kom i min ejertid til 1/3 mil km.
Hvad den nye ejer når til aner jeg ikke. Men sådan en Fiat 1,9 TDCI 16v. motor kan nå laaaaangt med OK vedligeholdelse.
MVH KP
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.203
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
okt 2016
Følger: 1 Svar: 14
Det skal kaste penge af sig til reparationer og reservedele, men på den anden side ikke være så ringe at kunderne flygter. Det kaldes planlagt levetid! Kun Porsche bygger så godt som muligt, men går de først i stykker koster det kassen. De små 3 benede rip, rap og rup motorer havde en forfader, nemlig Daihatsu (datter selskab til Toyota) Charade, de var svære at slå ihjel.
apr 2009
Emner: 4 Svar: 54
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Du har ret i at fabrikkerne spekulere i service indtægter og besparelser i produktion og så længe bilen ikke bryder sammen i garanti perioden og de dyre reparationer kommer inden bilen har mistet for meget værdi så tjener de penge. At Porsche skulle være anderledes tror jeg ikke på. Slet ikke nu nå de er en del af VAG
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Tæt på en mil eller to, om du passer godt på den med regelmæssig filter/væskeskifte alle steder.
MVH KP
apr 2009
Emner: 4 Svar: 54
apr 2009
Emner: 4 Svar: 54
Kilometer i moderne motor.