6.213 visninger
|
Oprettet:
Oktan 100 {{forumTopicSubject}}
Er der nogle af jer, som har erfaringer med benzinen
Oktan 100?
Jeg kører til dagligt på motorvej i en Hyundai i10 og på blyfri 95
Kan det svarer sig, at skifte over til oktan 100?
Hvad taler for og imod, ved at skifte?
Vh
Brian
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
Men ærlig talt så tror jeg sgu den havde startet lige så godt på 92 eller 95
Prøv det på et par tankfulde og se om du synes der er forskel, det er jo nemt at regne ud om den går længere på det, resten er op til din egen dømmekraft at afgøre..
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 98 Svar: 3.036
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.907
den tændingen banker på 95
og det gøre den ikke på 100 oktan.
om det er w~power eller ok's 100 oktan er der ikke stor forskel på.
jeg har nu prøvet begge dele over noget tid.
og kan ikke se eller mærke forskel på det.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Men du kan prøve at køre et par tankfulde igennem og se, om den går længere på literen. Man hører, at mange typisk går længere på literen - nogle så meget, så det rent faktisk er det mest økonomiske at køre på. Det var dog nok mest i "gamle dage", hvor det kostede 59 øre ekstra for V-power, som min Golf kørte på.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Min gamle Escort er tændingen stillet så der kan kommer tændingsbanken ved 95 oktan, effekt mæssigt tja nok ikke noget jeg ville ligge mærke til.
Om det er Shell eller OK er lige fedt, det kommer samme sted fra, Shell har nogen andre additiver.
Prøv at søg i forum det har været oppe og vende 100 gange
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Der er skam meget at hente på moderne motorer. En lang række af fx VAGs TSI-motorer kører markant bedre og mere økonomisk på det. Og de produceres da endnu.
apr 2004
Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.247
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Men bilmagasinet/fdm har en test af oktan 95 vs 100.
De modeller de testede hentede lidt, men ikke nok til rigtig at kunne betale sig, og de var vidst så vidt jeg husker med turbo (Har meget at sige netop her)
mar 2006
Følger: 2567 Følgere: 2134 Biler: 55 Emner: 412 Svar: 4.947
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.240
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.559
Fifth gear test fra 2010, Supermarket petrol, BP ultimate og Vpower (nok 97/98 oktan dengang):
Subaru impreza 235 til 249 hk
VW Golf GTI 172 hk til 177 hk
Renault Clio 81 hk til 81 hk
Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI
Fifth Gear 2016, Vpower (98 oktan):
Golf GTI 235,8 hk til 240,9 hk
Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=d8L-X89duEs
Jeg tanker selv Vpower eller OK's oktan100 så ofte jeg kan, da bilen kører bedre på det og er mere responsiv.
Z20LER motor født med 200 hk.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3317 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.208
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Vpower i desel er alm diesel tilført additiver, så kun ekstra rensene effekt i forhold til alt andet. De skriver det endda også ret tydeligt på dcc siden, ved ikke om shell er lige så åbne omkring det
Men der er ingen ydelses forøgende ved det..
Det er udtalt af en der arbejdede for dcc energi (Dem der forsyner tankene)
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3317 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.208
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Man køber vel kun diesel for at spare penge, medmindre vi er oppe i det vi sælger (Ikke små biler)...
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3317 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.208
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Det er lidt at tage røven på folk, at kalde det for vpower, for det har intet at gøre med det man kender som vpower
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.057
Intet mærkbart og ingen ekstra km.
Og ingen ændring overhovedet.
Og sjovt nok så så var det jo dyrere, men nu har hendes bil heller ikke nogen turbo.
Og bilen går fint på det den altid har kørt på om det var 92 eller 95 så det ville da være at smide penge ud af vinduet
Men ville da også undre mig meget at en bil ville blive forandret til en ræserbil natten over..
Og ok har jo bare lavet et spring i prisen fra 92 til at det er fjernet, og til 95 som er lidt dyrere end 92 og så lavet 100 istedet for.
Så der er jo nok en ændring for dem, og det er at de sikkert tjener lidt mere, ligesom andre selskaber. ??
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
Jeg synes faktisk der er en forskel på km/l på min C-Max 125 hk fra '14.
Det kan godt være den hiver 130 hk nu, men det mærker jeg ikke.
Men en tur til Tyskland og tilbage, der synes jeg ikke den havde taget så meget "som den plejer" på 95 oktan.
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.907
så køre man eks 92 oktan, og motor tændingsbanker, så regulere ecu tændingen så den ikke banker, men så mister man også lidt power, men det mærker man ikke ved kørsel.
men det ville kunne måles lidt på et rullefelt.
så at sige man ikke kan mærke forskel er rigtig, da ecu gør dit bedste for og køre optimalt på den oktan man hælder på
man er nød til at køre flere tankfuld på anden benzin før ecu har indstillet sig til det.
men kan ens bil køre eks 92, jamen så forsæt med der, det er jo det billigst.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.057
jul 2012
Følger: 5 Følgere: 14 Annoncer: 3 Emner: 16 Svar: 342
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
100 oktan er ok dytter med variabel kompression og styrede turboladere. Ellers ingen faktuel forbedret effekt der kan modsvare den ekstra pris
Mvh kp
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
Når der er målbart flere hk på oktan 100, så modsvarer det vel?Og flere km/l...
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.057
Læs hvad Carsten egentlig skriver, det samme bliver jo også oplyst flere steder.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.340
I en 1,4 150 HK Vag benzin er der ingen forskel at spore om man tanker 100, V power, Miles + kontra helt almindelig 95.
Det har jeg nu brugt godt 40.000 km. på konstatere.
Om den så får 5 hk mere eller mindre mærker jeg sgu nok ikke.
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
Det gør jeg også. Og hvis en person med en Golf 2 GTi 16v'er har bedre motorgang og måske får 3 hk mere, og han synes prisen modsvarer det, og har en forhåbning om, at motoren "kører bedre" og holder længere - så modsvarer det vel den ekstra pris?
Ved godt hvad han mener med det ...
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
Jeg plejer at køre omkring 12.5km/l.
Men om det er fordi man ubevist har kørt pænere end man plejer ved jeg ikke.
Syntes bare jeg har kørt som jeg plejer.
Der er en smule mere "go" i den men det er jo ikke så man har fået 30hk ekstra desværre..
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Læs masser af lekture på "oktan 100"
De står enhver frit for at betale kr 1,21/l ekstra.
Igår kørte jeg 18,6km/l mod normalt 12,5 - begge oktan 95. Hvis jeg polere subaruens skrog kan jeg antagelig tilføre endnu et par km/l ved engangsinvistering i en liter gnide middel.
Mvh Kp
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
Jamen, jeg læser masser af lekture på "oktan 100", og jeg kan også uden kilder sige, at min bil nu er gået fra 125 hk til 180 hk, og kører 28 km/l med fuld pedal. Det har endvidere gjort, at jeg kan vride æ gashåndta' i bund fra motoren starter til jeg er på min destination.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.540
Det er en 2003, 1.9tdi motor..
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.340
Oktan 100