{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oktan 100
  • #2   15. jul 2019 Jeg har lige tømt tanken på min gamle motorcykel da der var kommet vand og snavs i.. fyldte 5 liter 100 oktan på den og den startede med det samme og kørte helt fint på det, så kun gode erfaringer herfra smiley

    Men ærlig talt så tror jeg sgu den havde startet lige så godt på 92 eller 95 smiley
    Prøv det på et par tankfulde og se om du synes der er forskel, det er jo nemt at regne ud om den går længere på det, resten er op til din egen dømmekraft at afgøre..


  • #3   15. jul 2019 minder mig om jeg nok også snart skal have tanken renset på mine motor cykler og karburator. da jeg ikke har haft dem startet op i flere år nu. Men tror de skal have en tur i år inden de bliver sat ind igen i flere år :).

  • #4   15. jul 2019 Jeg kørte indtil for en 3-4 måneder siden på oktan 95, men snakkede med en ven, som fik mig til at prøve oktan 100. Der gik ikke ret længe, før jeg kunne mærke forskel på min bil. Den trækker noget bedre og går lidt bedre i motoren og så kører jeg omkring de 19,3-4 på literen nu, kontra de 18,5 jeg kørte før. Så jeg er fint tilfreds med det. Det er så lidt dyrere at tanke, men det sparer man forhåbentlig i reparation, hvis motoren skulle kokse til.

  • #5   15. jul 2019 jeg kan høre forskel på min motor.
    den tændingen banker på 95
    og det gøre den ikke på 100 oktan.

    om det er w~power eller ok's 100 oktan er der ikke stor forskel på.
    jeg har nu prøvet begge dele over noget tid.

    og kan ikke se eller mærke forskel på det.


  • #6   15. jul 2019 På en i10 vil du sandsynligvis ikke kunne mærke forskel, når du kører. Det vil i hvert fald ikke være noget mirakelmiddel.

    Men du kan prøve at køre et par tankfulde igennem og se, om den går længere på literen. Man hører, at mange typisk går længere på literen - nogle så meget, så det rent faktisk er det mest økonomiske at køre på. Det var dog nok mest i "gamle dage", hvor det kostede 59 øre ekstra for V-power, som min Golf kørte på.


  • #7   15. jul 2019 En helt alm moderne bil vil der ikke være mærkbar forskel, økonomisk vil det næppe kunne svare sig. På et rullefelt vil der vist alt blev justeret ind kunne findes noget målbart, men det er næppe noget du vil ligge specielt meget mærke til kontra alm 95 oktan.
    Min gamle Escort er tændingen stillet så der kan kommer tændingsbanken ved 95 oktan, effekt mæssigt tja nok ikke noget jeg ville ligge mærke til.


    Om det er Shell eller OK er lige fedt, det kommer samme sted fra, Shell har nogen andre additiver.

    Prøv at søg i forum det har været oppe og vende 100 gange


  • #8   15. jul 2019 #7
    Der er skam meget at hente på moderne motorer. En lang række af fx VAGs TSI-motorer kører markant bedre og mere økonomisk på det. Og de produceres da endnu.


  • #9   15. jul 2019 Min Mitsubishi eclipse cross 2018 kører markant bedre på oktan100 end 95. Trækker bedre og kører længere på literen. Men det er også en motor med rimelig højt ladetryk. På en i10 vil der formentlig ikke kunne mærkes forskel.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #10   15. jul 2019 På en i10 vil det ikke kunne betale sig, der kan måske være tale om en ekstra km/l, ingen effekt (Det bliver ALDRIG en racerbil)

    Men bilmagasinet/fdm har en test af oktan 95 vs 100.
    De modeller de testede hentede lidt, men ikke nok til rigtig at kunne betale sig, og de var vidst så vidt jeg husker med turbo (Har meget at sige netop her)


  • #11   15. jul 2019 min Audi a4 v6 årgang 97 køre ca 100 km for 100 kr på 95 og 100 køre den 120 km for 100 kr men prisen er os derefter men syntes ikke den som sådan køre bedre men meget bede tomgang hvor den rigtig kan rulle

  • #12   15. jul 2019 Min Suzuki MC går ca 2 km/l længere på Oktan 100, eller så er mit håndled bare blevet mere slatten.

  • #13   15. jul 2019 Der kan være ret stor forskel, afhængigt af hvad bilen er kørt ind til og hvor kraftig en motor det er.

    Fifth gear test fra 2010, Supermarket petrol, BP ultimate og Vpower (nok 97/98 oktan dengang):
    Subaru impreza 235 til 249 hk
    VW Golf GTI 172 hk til 177 hk
    Renault Clio 81 hk til 81 hk
    Klippet:
    https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI


    Fifth Gear 2016, Vpower (98 oktan):
    Golf GTI 235,8 hk til 240,9 hk
    Klippet:
    https://www.youtube.com/watch?v=d8L-X89duEs


    Jeg tanker selv Vpower eller OK's oktan100 så ofte jeg kan, da bilen kører bedre på det og er mere responsiv.
    Z20LER motor født med 200 hk.


  • #14   15. jul 2019 Sååå har jeg et spørgsmål.. Hvor godt er vpower så på en diesel f.eks min fabia vrs der er chippet til 180hk??

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #15   15. jul 2019 i_ipek
    Vpower i desel er alm diesel tilført additiver, så kun ekstra rensene effekt i forhold til alt andet. De skriver det endda også ret tydeligt på dcc siden, ved ikke om shell er lige så åbne omkring det
    Men der er ingen ydelses forøgende ved det..
    Det er udtalt af en der arbejdede for dcc energi (Dem der forsyner tankene)


  • #16   15. jul 2019 #15 det koster omkring 70 øre mere pr. liter så det er ikke fordi det koster alverdens når min tank er på 45 liter og jeg tanker 39 liter hvergang

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #17   15. jul 2019 Nej det er ikke den store forskel, medmindre man ser sådan på det, at det er spild af penge at smide på hver gang.. En tank indimellem kan jeg ikke se problemet i, men at smide det på hver tank og "spilde" 30-40kr pr gang, er bare spild af penge..
    Man køber vel kun diesel for at spare penge, medmindre vi er oppe i det vi sælger (Ikke små biler)...


  • #18   15. jul 2019 #17 tanker alligevel kun på shell ikke andre steder så hvis det er kun additiv så kan det vel ikke betale sig.. så køber jeg jo bare noget additiv og hælder det i tanken

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #19   15. jul 2019 Det er kun additiver
    Det er lidt at tage røven på folk, at kalde det for vpower, for det har intet at gøre med det man kender som vpower smiley


  • #21   17. jul 2019 Konen har tanket det en gang ved en fejl,
    Intet mærkbart og ingen ekstra km.
    Og ingen ændring overhovedet.
    Og sjovt nok så så var det jo dyrere, men nu har hendes bil heller ikke nogen turbo.
    Og bilen går fint på det den altid har kørt på om det var 92 eller 95 så det ville da være at smide penge ud af vinduet

    Men ville da også undre mig meget at en bil ville blive forandret til en ræserbil natten over..
    Og ok har jo bare lavet et spring i prisen fra 92 til at det er fjernet, og til 95 som er lidt dyrere end 92 og så lavet 100 istedet for.
    Så der er jo nok en ændring for dem, og det er at de sikkert tjener lidt mere, ligesom andre selskaber. ??


  • #22   17. jul 2019 Altzå, ik' ozzzz...

    Jeg synes faktisk der er en forskel på km/l på min C-Max 125 hk fra '14.
    Det kan godt være den hiver 130 hk nu, men det mærker jeg ikke.

    Men en tur til Tyskland og tilbage, der synes jeg ikke den havde taget så meget "som den plejer" på 95 oktan.


  • #23   17. jul 2019 nye biler med banke sensor, regulere jo tændingen efter kvaliteten på benzin'en,

    så køre man eks 92 oktan, og motor tændingsbanker, så regulere ecu tændingen så den ikke banker, men så mister man også lidt power, men det mærker man ikke ved kørsel.
    men det ville kunne måles lidt på et rullefelt.

    så at sige man ikke kan mærke forskel er rigtig, da ecu gør dit bedste for og køre optimalt på den oktan man hælder på

    man er nød til at køre flere tankfuld på anden benzin før ecu har indstillet sig til det.

    men kan ens bil køre eks 92, jamen så forsæt med der, det er jo det billigst.


  • #24   17. jul 2019 Altså, der er jo også vind vejr og trafikforhold, og ikke mindst hvor tung en mursten man ligger på gaspedalen. ??

  • #25   18. jul 2019 Min picanto fra 2006 1, 1 kører længere på en tankfuld.

  • #26   18. jul 2019 Hej
    100 oktan er ok dytter med variabel kompression og styrede turboladere. Ellers ingen faktuel forbedret effekt der kan modsvare den ekstra pris
    Mvh kp


  • #27   18. jul 2019 Der kan modsvare... Det er vel op til en selv?

    Når der er målbart flere hk på oktan 100, så modsvarer det vel?Og flere km/l...


  • #29   18. jul 2019 Martin
    Læs hvad Carsten egentlig skriver, det samme bliver jo også oplyst flere steder.


  • #30   18. jul 2019 Har fritvalg på firma betalt benzin ved Shell, Cirkel K samt OK.
    I en 1,4 150 HK Vag benzin er der ingen forskel at spore om man tanker 100, V power, Miles + kontra helt almindelig 95.
    Det har jeg nu brugt godt 40.000 km. på konstatere.
    Om den så får 5 hk mere eller mindre mærker jeg sgu nok ikke.


  • #31   19. jul 2019 #29
    Det gør jeg også. Og hvis en person med en Golf 2 GTi 16v'er har bedre motorgang og måske får 3 hk mere, og han synes prisen modsvarer det, og har en forhåbning om, at motoren "kører bedre" og holder længere - så modsvarer det vel den ekstra pris?

    Ved godt hvad han mener med det ...


  • #32   19. jul 2019 Nu har jeg prøvet en enkelt tankfuld 100oktan på min Octavia 1,8t og konstateret den har kørt 13,7km/l
    Jeg plejer at køre omkring 12.5km/l.
    Men om det er fordi man ubevist har kørt pænere end man plejer ved jeg ikke.
    Syntes bare jeg har kørt som jeg plejer.
    Der er en smule mere "go" i den men det er jo ikke så man har fået 30hk ekstra desværre..


  • #33   19. jul 2019 Hej
    Læs masser af lekture på "oktan 100"
    De står enhver frit for at betale kr 1,21/l ekstra.
    Igår kørte jeg 18,6km/l mod normalt 12,5 - begge oktan 95. Hvis jeg polere subaruens skrog kan jeg antagelig tilføre endnu et par km/l ved engangsinvistering i en liter gnide middel.
    Mvh Kp


  • #34   19. jul 2019 Nå, gør du det.

    Jamen, jeg læser masser af lekture på "oktan 100", og jeg kan også uden kilder sige, at min bil nu er gået fra 125 hk til 180 hk, og kører 28 km/l med fuld pedal. Det har endvidere gjort, at jeg kan vride æ gashåndta' i bund fra motoren starter til jeg er på min destination.


  • #35   20. jul 2019 Min bil kørte virkelig godt på okatan 100. Men desværre kun en meget kort distance og nu er den bare helt død.... kan den være for gammel til at kunne tåle den ekstra effekt der er i det her oktan 100??
    Det er en 2003, 1.9tdi motor..

    smiley


  • #36   20. jul 2019 Så gik der bg rød stue i det igen

Kommentér på:
Oktan 100

Annonce