{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.550 visninger | Oprettet:

Mark S
Mark S
Tilmeldt:
21. jun 2019
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 7

Volvo V50 Olielampe er begyndt at lyse {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har for 1 1/2 måneds tid siden købr en Volvo V50 stationcar fra 2005. Den kører fint, har både været fra København til Lolland et par gang og en enkelt tur til Sverige. Jeg fik skiftet olie for 3 ugers tid siden, så der var frisk olie til sommerferien.

De sidste dage er olielampen begyndt at lyse ved lave hastigheder, ved nedbremsninger til lavere fart og ved udkobling til lavere fart. Når man trykker på speederen og øger farten slukker olielampen igen.

Har I nogen idéer til hvad det kan være?

Vh Mark


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Volvo V50 Olielampe er begyndt at lyse
  • #1   28. jul 2019 Har du tjekket oliestande nu?

  • #2   28. jul 2019 Tjek olietryk

  • #3   28. jul 2019 Jeg ville skifte olie og til orig. eller nær orig. oliefilter.

    Fortsætter det - så få målt olietryk eller gå direkte til hjem dvs skift olietryksensor og oliepumpe.


  • #4   28. jul 2019 Forkert olie.

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 530
    #5   28. jul 2019 Hvis det er en 1.6 diesel så kan oliesi være stoppet af koks

  • Mark S
    Mark S Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 7
    #6   28. jul 2019 Mange tak for jeres svar - jeg fik skiftet olien i Rødby for 3-4 uger siden. Ved ikke hvad de fyldte på. Har lige tjekket oliestanden og den er til den lave side, faktisk lige under stregen. Jeg vil skyde på at der er blevet kørt mellem 1000 og 1300 km siden
    Hvad ville i gøre herfra?
    Gå tilbage til forhandler?
    Selv fylde noget mere olie på?
    Andre forslag?
    Mvh Mark


  • #7   28. jul 2019 Fyld en halv liter på. Check oliestanden. Fyld evt en kvart liter mere på.
    Tag billede af oliepinden før du kører den til forhandler. For alle tilfældes skyld.


  • #8   29. jul 2019 Hvis den er købt ved forhandler i en alm handel (ikke engro) så gpr du tilbage til ham og snakker med ham om hvad han vil gøre ved det.


  • Hans Jørgen J
    Hans Jørgen J Tilmeldt:
    maj 2007

    Svar: 1
    #9   29. jul 2019 Meget tyder på at det er den forkerte olie, har selv haft en med 1.6 diesel og fik at vide at den rigtige olie er vigtig. Men som en anden skriver, tag kontakt til der hvor du har købt den, kan jo være at olie sien er stoppet og derfor har for lavt tryk, held og lykke, Hans Jørgen

  • #10   29. jul 2019 Hvorfor skal han tilbage til forhandleren, der står jo ikke noget om at problemet var der før olieskift. ??
    Det kan en forhandler da ikke stå inde for, hvis der nu er blevet fyldt alt for tynd olie på..
    Og bilen er jo 14 år gammel.
    Og har jeg overset noget om km. stand, osv. Og olien er skiftet i Rødby, er det ved forhandleren, det ved vi jo ikke


  • #11   30. jul 2019 Fejl der opstår inden for 6 mdr efter købsdato anses som værende til stede ved købet af bilen. Den såkaldte Formodningsregel.
    Fejl (som denne) opstået Inden for de første 6 mdr af reklamationsperioden på 2 år ved Forbrugerkøb har forhandleren bevisbyrden for. (Og feks en slidt oliepumpe, det kan han ikke modbevise).

    Man må gå ud fra at olien er skiftet enten ved forhandler eller anden erhvervsdrivende.
    Det er på ingen måde et krav om at bilen SKAL serviceres af forhandler han købte bilen af.

    Netop derfor så tag billede af oliepindens oliestand.


  • #12   30. jul 2019 Først og fremmest undersøg hvad din olie lampe faktisk fortæller dig, om det er oliesand eller olietryk, kig instruktionsbog.
    Et billede af en olie pind kan jo ikke bruges til en pind.
    Start med find ud af hvilken olie der blev hældt på, find ud af om denne er korrekt eller forkert. Med korrekt olie stand kan du så prøve holde øje med er evt. forbrug og efterfølgende overveje mulighederne. Et olie forbrug konstateres af værksted via en såkaldt olie vejning. Måske er der blevet fyldt lige lidt nok olie på ved skift? Er det tilfældet
    Bilen er gammel så et olieforbrug må nok accepteres.


  • #13   30. jul 2019 Et billede af oliepind inkl olie kan absolut bruges som dokumentation.

    Har fulgt en vens bil til den mekaniker han fik lavet toppakning ved, omend dårligt udført. Checkede olie og vand inden vi kørte.
    Få dage senere da han skulle hente bilen var motoren Tom for olie og vand og totalt smadret med påstanden om at han havde kørt den tør for olie.
    Så ja for alle tilfældes skyld tag alle de billeder du har lyst til.
    Forhandlere gør desværre alt hvad de kan for at slippe uden om garanti eller rekl. Ret.


  • Mark S
    Mark S Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 7
    #14   30. jul 2019 Hej
    Tak for alle jeres inputs -det er virkelig brugbart for en som mig der ikke ved super meget om biler.

    Jeg har påfyldt 2/3 liter af denne olie "Castrol EDGE Professional A5 0W-30". Olielampen lyser ikke længere - Så sensoren virker umiddelbart.

    Nu er spørgsmålene; er der blevet påfyldt nok olie ved skift? Er det den rigtige olie der er blevet påfyldt? Eller bruger min motor bare rigtig meget olie? og hvorfor gør den det?
    og igen mange tak for at I tager jer tid til at svare på mine spørgsmål.


  • #15   30. jul 2019 2/3 af hvad har du fyldt på???
    Og ja den olie du har fyldt efter med ville jeg ikke fylde på en ældre bil.
    Men hvis du ikke ved hvilken olie der er fyldt på ved skift, og hvor meget der er fyldt på, så har dem i Rødby ikke lavet deres arbejde godt nok.
    For du burde som det mindste have fået en olieseddel, og ikke mindst gået oplyst at bilen har brugt olie siden sidste påfyldning, inden de tappede olien af sidst.
    Så du burde måske spørge dem om det. ??


  • #16   30. jul 2019 Jeg ville:
    1). Lade motoren stå kold på en plan, lige overflade og efterfylde med det olie Volvo foreskriver til din motor. Sikkert 5w30 dit og dat norm. Fyld op og kontroller om en tankfulds tid.
    2). Stort olieforbrug på over en liter/1000km. Kontakt forhandleren og få clearet hvad olie der er fyldt på den “i Rødby”.
    3). Når du skriver “olielampen” mener du så “low Oil” eller lign i displayet eller den røde oliekande såkaldt olielampe. Den der lyser når feks olietrykket er lavt?
    Men ja få afgjort også om oliekanden dvs olielampen reagerer ved lavt olietryk eller lav oliestand.
    -Hvis det er ved lavt olietryk skal du henvende dig måske først i Rødby og få olieseddel på hvad der er fyldt (type/mærke) olie på og hvor meget. Evt få endnu et olieskift med anden type filter/olie men gerne fuldstændig efter hvad Volvo kræver.
    Opfører den sig så stadig med blinkende olielampe - så henvend til forhandleren du købte den af.

    Lykke til og skriv hvis der er noget - og ja selvfølgelig er der garanti eller rekl. ret, du gør bare for din egen skyld bedst ved at få afklaret om motoren kræver kærlighed hurtigst muligt.


  • Mark S
    Mark S Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 7
    #17   30. jul 2019 Mange tak for jeres svar smiley
    Jeg har snakket med autoværkstedet i Rødby der stod for olieskift og olien der er påfyldt er efter Volvos foreskrifter. Mekanikerens erfaring er at disse motorer (Ford) i de ældre Volvoer godt kan brænde 1,5 liter olie af på 1000 km og det var der som sådan intet galt i andet end at det er irriterende.

    Det er symbolet med oliekanden der blinker ved lave hastigheder - Så vidt jeg kan forstå betyder det Low oil pressure. Det er som tidligere skrevet stoppet efter påfyldning af olie. Men jeg tænker at fylde den op til max. Dokumentere km antal og oliestand og så checke igen om 3 ugers tid hvor meget den har brugt.


  • #18   30. jul 2019 Du bør nok nærmere tjekke når du tanker.
    Fra max til minimum på olie pinden er der nok ca 0,8 liter.
    Igen tjek instruktions bog om den lampe siger olie mængde eller olie tryk!


Kommentér på:
Volvo V50 Olielampe er begyndt at lyse

Annonce