{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.582 visninger | Oprettet:

Ventetid mellem bilens grundfarve og klarlak {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg skal til at udbedre en lille skade på en bil, hvor jeg selv vil stå for hele arbejdet. Det behøver (bl.a. pga. bilens alder mv.) ikke at blive et 100% perfekt resultat, som hos en professionel lakerer, men derfor må det jo godt ende med at se godt ud.

Da jeg skal helt ned til blankt metal, så er min procedure som følger (og jeg har allerede indkøbt materialet):

- spartle med polyesterspartel
- bruge 2K epoxy som grunder
- bruge en "base coat" dvs. bilens farve i form af Color Matic farve som jeg får blandet ud fra bilens farvekode (det har jeg brugt tidligere, og farvematchet var dengang perfekt!)
- bruge 2K klarlak som afslutning (også Color Matic).

Mit spørgsmål går nu på:

Hvor lang tid kan / skal jeg vente mellem base coat (altså bilens farve) og klarlak, hvad er optimalt??
Det står klart og tydeligt på spraydåserne for hhv. grunder og klarlak, hvor længe man bør vente mellem de enkelte lag af hhv. grunder og klarlak. Fsv. angår base coat´en så står der imidlertid ikke, hvor længe man skal vente mellem denne og klarlakken. Er det bedst, at "base coat" fortsat er lidt "sticky" når man påfører klarlak? Er det for længe at vente 24 timer?

Jeg har søgt mig halvt til døde på nettet, men der står oplyst alt fra 30 minutter til 48 timer og jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.

Det skal siges, at jeg forventer at give mindst 3 lag "base coat", da det tidligere har vist sig at der mindst skal 3 lag til, for at det dækker tilfredsstillende.

Jeg kan jo selvfølgelig prøve at ringe til leverandøren i morgen og høre. Men hvad er jeres erfaring?
Jeg vil gerne lige høre jeres mening til ovenstående, da jeg ikke altid synes, at de er 100% skarpe på deres egne produkter, der hvor jeg har købt varerne, når jeg tidligere har spurgt om lignende ting. (måske jeg skal overveje at skifte leverandør smiley )

PS: Jeg kan male i et rum, hvor der kan opretholdes en temperatur på ca. 20 grader (måske lidt over), hvis det har betydning.

Tak for inputs!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ventetid mellem bilens grundfarve og klarlak
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.591
    #1   18. aug 2019 Burde stå på dåserne lakken kommer i.
    Det kan være svært at sige uden, da forskellige mærker godt kan have forskel på hærdningstiderne/blandingerne.

    Basecoat skal på i 1½ lag.. Et "støvlag, og så et dækkende, hvis det er en ens farvet lak i hvert fald, og muligvis også ved alm metallik. Ved ikke hvis man kommer ud i de fancy farver, da jeg aldrig har malet dem smiley

    Men mener at det jeg sidst brugte fra baden-jensen var omkring 8-12timers ventetid ved 20-25grader.

    30-45Min er nok hvis det står i en kabine, og temp rammer de 55-60


  • #2   18. aug 2019 støv lag også farve lad det tørre også giver jeg lak det virker fint for mig

  • #3   18. aug 2019 malet det her og her er det tørt

    profilbillede
  • #4   18. aug 2019 @Ham med det ene øje..... - Tak for kommentaren. Og jeg skal vist til at bruge mine øjne bedre. Jeg havde ikke set, at det stod med småt på dåsen at:

    "Tidligere påførte farver skal være gennemtørre før brug af ColorMatic 2K lak".

    Jeg brugte dog så også lige for et par minutter siden lidt tid på at kigge på ColorMatic´s hjemmeside. Der står så også tilmed følgende under beskrivelsen af deres 2K-klarlak:

    "Base coatings can be recoated with ColorMatic 2K hi-speed clear coat after drying for 30 minutes"

    Så er det jeg bliver lidt forvirret: Basislakken er ikke "fully dry" efter 30 minutter. Den er måske støvtør men efter min mening ikke "fully dry".

    Kan der mon ske noget ved at vente med 2K-klarlak til basisfarven / basislakken er helt tør????


  • #5   18. aug 2019 @Mekanikeren - Kæft det ser godt ud, det du har lavet smiley
    Har du ventet til basislakken var HELT tør inden du påførte klarlak? Går ud fra, at det også var 2K klarlak?


  • #6   18. aug 2019 Jeps 2k basis farve helt tør også klar lak bum så spiller det bare

  • #7   18. aug 2019 malet med en Jem og fix sprøjte oven ned

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.591
    #8   18. aug 2019 Mr Bad..
    Kender det med øjnene (Eller ik helt.. Øjet..) Håber du får det til at spille, er surt at lave en dum fejl et sted, men ellers kan du bare lade det hærde som mekanikeren skriver, der er dog nogen gange hvor lak kan reagere på en trist måde, hvis man maler helt våd i våd.. Det er dog sjældent, men surt når det sker


  • #9   18. aug 2019 @Ham med..... - Ja præcis, det første man bliver blind på er øjnene. Og du har ret - det er møgirriterende, når man har brugt meget tid på forarbejdet, at det så ender med at blive lort. Tror jeg lader det hærde helt, som i også begge skriver - og som der reelt også står på dåsen.

  • #10   18. aug 2019 @Mekanikeren - Super resultat - efter hvad jeg kan se på billedet. Og så er det - som jeg forstår det - ikke engang lavet med en dyr malerpistol smiley

  • #11   18. aug 2019 Nope 150 kr sprøjte har lige malet med den samme sprøjte min Audi a4 Quattro den perlemor hvide i min profil front og v /døre 1.5 år efter den metal blå her.

  • #12   18. aug 2019 her er bilen jeg malet

    profilbillede
  • #13   18. aug 2019 Nice smiley Er det en 17M? 20M?
    Nu er det ikke så ofte jeg skal have malet ting, men har da gået og overvejet at købe en malersprøjte. Hvad kræver det mht. kompressorstørrelse?


  • #14   18. aug 2019 Jeg har en på 150 liter men jeg malet med en lille professionel som kan lave og holde trykket i mens den køre også har jeg manometer på med vand og olie udskiller på oppe ved sprøjten os købt i Jem og fix
    bilen er en 4 dørs 20m 2300s xl
    den anden jeg har er en 20m rs coupé os som jeg er i igang med


  • #15   18. aug 2019 Tak for info smiley
    Og nice biler....mine forældre har op gennem 1970erne og 1980erne også kørt alt lige fra 20M, Ford Granada mk1 og senere mk2 så det er fint at set, at der stadig er nogle af de gamle fine Ford-modeller i live smiley
    Mht. malerudstyret, så kan jeg godt se, at man alligevel skal ud i en vis investering før man er kørende - ikke mindst mht. udgifter til kompressor.


  • #16   18. aug 2019 Ja du skal jo have luft nok til at holde den kørende ellers skal du male enkelte ting af gangen så kan du godt bruge en standard lille det har jeg gjort førhen

  • #17   18. aug 2019 Ford modellen som min var mere for min mor og far samt store bror vi skulle på tur og hygge os som i gamle dage da jeg var lille knægt det var fed tid og februar i år mistet jeg min store bror min mor og far døde inden så nu der kun mig tilbage
    kræft er noget skod


  • #18   18. aug 2019 Jeg har altid malet "vådt i vådt" det vil sige ventet 15 - 20 min mellem hvert lag.
    Problemet, hvis man kan kalde det det smiley som du får hvis du lader din farve "base coat" tørre helt, inden du giver klarlak er, at så skal du vådslibe farven for at få klarlakken til at binde på farven, og for at undgå det så maler jeg altid "vådt i vådt"


  • #19   18. aug 2019 base farven er rå og modtagelig som ikke har glat overflade . sætter man en fedt finger på bliver den .
    Har altid fået at vide når base er tør , som regl efter 7 til 10 min så det klarlak på og i de 25 år jeg har malet har min lak aldrig faldet af eller noget der


  • #20   18. aug 2019 7 til 10 min er jo også det jeg kalder "vådt i vådt" og så er der ingen ting som falder af. Det var i hvert fald den måde jeg lærte det på da jeg for mange år siden arbejdede hos en autolaker smiley

  • #21   18. aug 2019 Jeg ser det vådt og når det skifter farve til ikke vådt der er det jeg maler hehe

Kommentér på:
Ventetid mellem bilens grundfarve og klarlak

Annonce