{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Ventetid mellem bilens grundfarve og klarlak {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg skal til at udbedre en lille skade på en bil, hvor jeg selv vil stå for hele arbejdet. Det behøver (bl.a. pga. bilens alder mv.) ikke at blive et 100% perfekt resultat, som hos en professionel lakerer, men derfor må det jo godt ende med at se godt ud.

Da jeg skal helt ned til blankt metal, så er min procedure som følger (og jeg har allerede indkøbt materialet):

- spartle med polyesterspartel
- bruge 2K epoxy som grunder
- bruge en "base coat" dvs. bilens farve i form af Color Matic farve som jeg får blandet ud fra bilens farvekode (det har jeg brugt tidligere, og farvematchet var dengang perfekt!)
- bruge 2K klarlak som afslutning (også Color Matic).

Mit spørgsmål går nu på:

Hvor lang tid kan / skal jeg vente mellem base coat (altså bilens farve) og klarlak, hvad er optimalt??
Det står klart og tydeligt på spraydåserne for hhv. grunder og klarlak, hvor længe man bør vente mellem de enkelte lag af hhv. grunder og klarlak. Fsv. angår base coat´en så står der imidlertid ikke, hvor længe man skal vente mellem denne og klarlakken. Er det bedst, at "base coat" fortsat er lidt "sticky" når man påfører klarlak? Er det for længe at vente 24 timer?

Jeg har søgt mig halvt til døde på nettet, men der står oplyst alt fra 30 minutter til 48 timer og jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.

Det skal siges, at jeg forventer at give mindst 3 lag "base coat", da det tidligere har vist sig at der mindst skal 3 lag til, for at det dækker tilfredsstillende.

Jeg kan jo selvfølgelig prøve at ringe til leverandøren i morgen og høre. Men hvad er jeres erfaring?
Jeg vil gerne lige høre jeres mening til ovenstående, da jeg ikke altid synes, at de er 100% skarpe på deres egne produkter, der hvor jeg har købt varerne, når jeg tidligere har spurgt om lignende ting. (måske jeg skal overveje at skifte leverandør smiley )

PS: Jeg kan male i et rum, hvor der kan opretholdes en temperatur på ca. 20 grader (måske lidt over), hvis det har betydning.

Tak for inputs!

Kommentarer på:  Ventetid mellem bilens grundfarve og klarlak
Kommentér på:
Ventetid mellem bilens grundfarve og klarlak