Hjemmebygget camper {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er ret vild med ideen om at bygge en minicamper.
Noget i stil som denne: https://www.youtube.com/watch?v=5xmzbk0YIAI
Bilen ville være til ren privat brug.
Det ideelle ville være at købe en lille brugt varevogn (VW Caddy Van årgang 2012 f.eks.), så jeg har et tomt rum bagi at arbejde med. Men efter lidt research, kan jeg se at det ikke er så nemt. Varevogne på hvide plader er vidst ikke rigtig en ting? Medmindre man vil betale en misundelsesafgift på 5000 kr. årligt (den må i gerne forklare for mig).
Alternativt kunne jeg købe en VW Caddy personbil eller lignende, og så fjerne bagsæderne. Men det vil jeg gerne undgå. Og er det overhovedet lovligt at fjerne bagsæderne i en personbil?
At registrere den som en camper er heller ikke muligt, da der skal være 4 sovepladser for dette (og andre krav en minicamper ikke kan leve op til).
Hvad er den letteste og billigste løsning?
Til slut. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan købe en varebil til privatbrug. Jeg ser det gjort rundt omkring i verdenen, men de må have mere lempelige regler for registrering?
Tak for svar.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Køber du den på hvide plader, er du vist mere eller mindre i mål, for så er der stort set ingen regler for hvad du må gøre med sæder osv...
Misundelsesafgiften er kun på gulplade biler til privat brug, og så er de med papegøjeplader - men dem må man ikke bygge om uanset hvad.
Men man må naturligvis ikke ligge i den og sove mens man kører, for man skal jo have sikkerhedssele på.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!
Jeg fandt bare den her som første hit: https://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/648219-maa_man_fjerne_saeder_i_hvidplade_bil
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
Men skal jeg forstå det som om, at hvidplade varebiler ikke er en ting?
Varebilen er den fedeste løsning syntes jeg.
okt 2006
Varebil er gule eller papegøjeplader, og så må man INTET omme bagi.
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 102
aug 2019
Omend lidt makabert.
Skat skriver noget om at "ombygge" sin varebil til personbil og få hvide plader på den.
Betyder det at der er specielle krav til, før det kan lade sig gøre?
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
Det med 4 sengepladser for autocamper gælder ikke mere. Mener det blot er 2 sengepladser nu.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Hvis ikke bilen uomtvisteligt er indrettet efter paragraf 5, en varevogn, så er det en paragraf 4, og det koster kassen. At betale.
aug 2019
aug 2019
Det er ligepræcis derfor jeg vil have helt styr på regler.
Men det er godt nok svært at finde rundt i...
nov 2009
Hvis du finder en kassevogn på hvide plader, så forstår du hvad jeg mener.
Jeg ved ikke hvad man kan med en 10 personers bus, Nissan Patrol, men den er på hvide plader og koster omkring 2.500 om året i afgift, men husk at du IKKE må fjerne sæderne, de 4 er klapsæder, tilpasset de danske regler.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
En almindelig personbil på hvide plader må du gerne fjerne sæderne i, men selerne skal så vidt jeg husker stadig være der til syn. Så den kan fint ombygges til noget camper lignende. Men der er ikke meget plads i en caddy hvis i er to afsted
En egentlig camper kører med lavere registreringsafgift når der skal plader på. Det er attraktivt, men skat er meget opmærksomme på flere er kreative og bare køber dem som billigt alternativ til 9 personers personbiler. Derfor skal den være med alt campingudstyr, liggeunderlag osv når du stoppes. Og der må på ingen måde ændres i forhold til typegodkendelsen
En caddy personbil er langt nede i pris, undgå 1,9 SDI hvis du vil køre andet end til bageren i den
Alternativt så overvej nogle af alle de forskellige telte og lignende du kan hægte på bilen. Eller monter sådan en lille boks der kan slås ud og soves i på taget af bilen
Hvis i skal på en længere tur så ville jeg nok personligt tænke over en campingvogn, camplet eller større telt. Det er meget begrænset med plads til grej i en caddy hvis i også skal sove to mennesker der i
aug 2019
Tak for uddybende svar!
Tanken var om det er muligt at putte hvide plader på en varebil, så man betaler afgift som om det er en personbil. Men jeg får efterhånden et billede af at det ikke er muligt.
Det ville hovedsageligt være til mig alene, så pladsen tror jeg er god nok.
Jeg er lige vendt retur fra Island, hvor mig og min far havde lejet en ombygget Renault Kangoo. Massere af opbevaring under sengen. Det er her drømmen kommer fra.
Jeg kan godt lide tanken om at det hele er i en samlet pakke.
Og jeg behøver ikke mere end 2 sæder.
Men hvis det er den vej jeg vil gå, lyder det til det må være en VW Caddy personbil, med bagsæderne fjernet. Du siger undgå 1,9 SDI. Det må også gælde 1,2 så, for dem er der mange til salg af? Jeg er ikke særlig skarp på motorer for at være ærlig.
nov 2009
Vægtafgiften på camper er så vild at den stiger for hver 100 kg bilen vejer over en hvis vægt, de kan blive meget dyre, og man betaler hvert kvartal.
Du kan sikkert få hvide plader på en kassevogn hvis du vil, men det er jo afsindigt dyrt, dobbelt op.
aug 2019
Men det er dyrt?
okt 2006
nov 2009
aug 2019
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/caddy/19-tdi-life-5d/4427008
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
Men omvendt: Det får mig til at tænke, hvad med at tone ruderne med en folie som er 100% soltæt - så bliver kassen helt mørk bagi - men det er stadig nemmere at lave indbrud hvis du er bange for det.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Man kunne montere gitre og tone ruderne.....eller bare tone ruderne....
aug 2019
okt 2006
apr 2018
Måske kan du hurtigere få svar fra nogle selvanmeldere, men det kan være dyrere end skat
Derudover er der en del forskel på caddy Van og caddy personbil. Van er bygget som decideret Van og bunden er svejst i bilen, derudover er der oftest kun en skydedør og kasse i ren karosseriplade. Du kan måske hvis du omregistrerer fjerne adskillelsen fra varerum til kabinen, men i bunden er der 5 cm metal du ikke kan fjerne
Derudover så må du ikke være for lang for at ligge i bilen da rummet kun er 177 cm langt
Vælger du en personbil så har du ikke adskillelse mellem kabine og varerum, og du har eksempelvis plads foran "bagsæderne" til opbevaring
Hvad er budget for din færdige bil når du er klar til at drage på tur??
aug 2019
Og jeg er måske over i noget lidt større efterhånden. Evt. en Ford Transit Connect eller Courier af en lidt ældre dato.
De 5 cm i bunden. Er det fælles for alle varevogne?
Min frygt er at en personbil, udover bagsæder vil have andet der taget plads.
Men måske er en personbil uden bagsæder, præcis det samme som en Van i samme model?
Det ville være et længervarende projekt.
Bilen alene tænker jeg skal koste mellem 70 og 100 tusinde, og vil være min daglige bil også. Jeg vil over et halvt års tid så bygge på den.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Så måske det var noget? Der er allerede køkken bagi
https://www.dba.dk/ford-galaxy-23-trend-aut/id-1055277918/
Og nej, har intet med bilen der bliver linket til at gøre. Har ikke engang læst annoncen, det var bare den første der kom på google
apr 2018
Kort skitseret er der to typer
- ombyggede personbiler med bund i stål/træ og adskillelse mellem kabine og varerum af typisk gitter eller plexiglas
- Egenlige varebiler med fast bund og adskillelse mellem kabine og varerum i metal, plastik, gitter eller plexiglas
Så 100.000 kr til varebil
100.000 kr til afgift
Også lidt til og bygge din drømme camper
Varebiler er attraktive herhjemme pga lav afgift ved indregistrering, men når du skal omregistrere til personbil skal der betales ny afgift jo
Hjemmebygget camper