{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.270 visninger | Oprettet:

Marcus M
Marcus M
Tilmeldt:
27. aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Hjemmebygget camper {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er ret vild med ideen om at bygge en minicamper.
Noget i stil som denne: https://www.youtube.com/watch?v=5xmzbk0YIAI
Bilen ville være til ren privat brug.

Det ideelle ville være at købe en lille brugt varevogn (VW Caddy Van årgang 2012 f.eks.), så jeg har et tomt rum bagi at arbejde med. Men efter lidt research, kan jeg se at det ikke er så nemt. Varevogne på hvide plader er vidst ikke rigtig en ting? Medmindre man vil betale en misundelsesafgift på 5000 kr. årligt (den må i gerne forklare for mig).

Alternativt kunne jeg købe en VW Caddy personbil eller lignende, og så fjerne bagsæderne. Men det vil jeg gerne undgå. Og er det overhovedet lovligt at fjerne bagsæderne i en personbil?

At registrere den som en camper er heller ikke muligt, da der skal være 4 sovepladser for dette (og andre krav en minicamper ikke kan leve op til).

Hvad er den letteste og billigste løsning?

Til slut. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan købe en varebil til privatbrug. Jeg ser det gjort rundt omkring i verdenen, men de må have mere lempelige regler for registrering?

Tak for svar.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjemmebygget camper
  • #1   27. aug 2019 De har mere lempelige regler for registrering, alle andre steder end i DK.

    Køber du den på hvide plader, er du vist mere eller mindre i mål, for så er der stort set ingen regler for hvad du må gøre med sæder osv...
    Misundelsesafgiften er kun på gulplade biler til privat brug, og så er de med papegøjeplader - men dem må man ikke bygge om uanset hvad.

    Men man må naturligvis ikke ligge i den og sove mens man kører, for man skal jo have sikkerhedssele på.

    Ret mig gerne hvis jeg tager fejl! smiley

    Jeg fandt bare den her som første hit: https://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/648219-maa_man_fjerne_saeder_i_hvidplade_bil


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #2   27. aug 2019 Tak for svar!

    Men skal jeg forstå det som om, at hvidplade varebiler ikke er en ting?
    Varebilen er den fedeste løsning syntes jeg.


  • #3   27. aug 2019 Hvidplade betyder sæder foran og bagved, og den koster personbils pris og man betaler grøn ejerafgift.

    Varebil er gule eller papegøjeplader, og så må man INTET omme bagi.


  • #4   27. aug 2019 Køb en gammel rustvogn, den er på hvide plader og med masser af plads til at ligge på.

  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #5   27. aug 2019 Fed ide Ronnie!
    Omend lidt makabert.

    Skat skriver noget om at "ombygge" sin varebil til personbil og få hvide plader på den.
    Betyder det at der er specielle krav til, før det kan lade sig gøre?


  • #6   27. aug 2019 Jeg mener da godt du kan omregistrere end varebil til hvide plader. Der kommer bare til at stå i regattesten at der kun er plads til 2 personer i bilen. Men forvent et chock når du skal betale afgiften.

    Det med 4 sengepladser for autocamper gælder ikke mere. Mener det blot er 2 sengepladser nu.


  • #7   27. aug 2019 Læste om en her den anden dag, han fik en regning på kr 154.000 fordi han havde skruet en plade fast til indersiden af varerummet, det kunne ligne en seng, men var det ikke, det var en plade til at sidde på når man spiste sin mad, når man var rundt til motorløb i Europa med sin mc.
    Hvis ikke bilen uomtvisteligt er indrettet efter paragraf 5, en varevogn, så er det en paragraf 4, og det koster kassen. At betale.


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #8   27. aug 2019 Vil afgiften være højere end andre personbiler?

  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #9   27. aug 2019 Hej Allan.

    Det er ligepræcis derfor jeg vil have helt styr på regler.
    Men det er godt nok svært at finde rundt i...


  • #10   27. aug 2019 Du får en varevogn som du aldrig nogensinde kan komme af med igen, for der vil være bundet så mange penge i den at salgsprisen bliver urealistisk høj.
    Hvis du finder en kassevogn på hvide plader, så forstår du hvad jeg mener.

    Jeg ved ikke hvad man kan med en 10 personers bus, Nissan Patrol, men den er på hvide plader og koster omkring 2.500 om året i afgift, men husk at du IKKE må fjerne sæderne, de 4 er klapsæder, tilpasset de danske regler.


  • #11   27. aug 2019 Varebil skal som flere skriver være indrettet til netop formålet. Alt der kan minde om beboelse i sådan en giver promte bøde og betaling af afgift til hvide plader

    En almindelig personbil på hvide plader må du gerne fjerne sæderne i, men selerne skal så vidt jeg husker stadig være der til syn. Så den kan fint ombygges til noget camper lignende. Men der er ikke meget plads i en caddy hvis i er to afsted

    En egentlig camper kører med lavere registreringsafgift når der skal plader på. Det er attraktivt, men skat er meget opmærksomme på flere er kreative og bare køber dem som billigt alternativ til 9 personers personbiler. Derfor skal den være med alt campingudstyr, liggeunderlag osv når du stoppes. Og der må på ingen måde ændres i forhold til typegodkendelsen

    En caddy personbil er langt nede i pris, undgå 1,9 SDI hvis du vil køre andet end til bageren i den

    Alternativt så overvej nogle af alle de forskellige telte og lignende du kan hægte på bilen. Eller monter sådan en lille boks der kan slås ud og soves i på taget af bilen

    Hvis i skal på en længere tur så ville jeg nok personligt tænke over en campingvogn, camplet eller større telt. Det er meget begrænset med plads til grej i en caddy hvis i også skal sove to mennesker der i


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #12   27. aug 2019 Hej Rene.

    Tak for uddybende svar!

    Tanken var om det er muligt at putte hvide plader på en varebil, så man betaler afgift som om det er en personbil. Men jeg får efterhånden et billede af at det ikke er muligt.

    Det ville hovedsageligt være til mig alene, så pladsen tror jeg er god nok.
    Jeg er lige vendt retur fra Island, hvor mig og min far havde lejet en ombygget Renault Kangoo. Massere af opbevaring under sengen. Det er her drømmen kommer fra.

    Jeg kan godt lide tanken om at det hele er i en samlet pakke.
    Og jeg behøver ikke mere end 2 sæder.

    Men hvis det er den vej jeg vil gå, lyder det til det må være en VW Caddy personbil, med bagsæderne fjernet. Du siger undgå 1,9 SDI. Det må også gælde 1,2 så, for dem er der mange til salg af? Jeg er ikke særlig skarp på motorer for at være ærlig.


  • #13   27. aug 2019 SDI er uden turbo, rimelig sløv i optræk.

    Vægtafgiften på camper er så vild at den stiger for hver 100 kg bilen vejer over en hvis vægt, de kan blive meget dyre, og man betaler hvert kvartal.

    Du kan sikkert få hvide plader på en kassevogn hvis du vil, men det er jo afsindigt dyrt, dobbelt op.


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #14   27. aug 2019 Så i teorien er det muligt at få hvide plader på en VW Caddy van f.eks.
    Men det er dyrt?


  • #15   27. aug 2019 "Dyrt" er jo relativt, men det er ho ved at være en aldrende bil, så det kan dårligt være særligt mange penge det ender med at koste.

  • #16   27. aug 2019 Snak med en synsmand om mulighederne

  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #17   27. aug 2019 Tak for tips ^^

  • #18   27. aug 2019 Hvorfor skal det absolut være en Van, når der nu findes hvidpladet Caddy ??

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/caddy/19-tdi-life-5d/4427008


  • #19   27. aug 2019 #18: Det fordi han helst IKKE vil have ruder i bilen (skriver han i starten).

    Men omvendt: Det får mig til at tænke, hvad med at tone ruderne med en folie som er 100% soltæt - så bliver kassen helt mørk bagi - men det er stadig nemmere at lave indbrud hvis du er bange for det.


  • #20   27. aug 2019 Hvis bilen ikke er pansret, skal tyven nok komme ind..... om der er 3-5-eller 7 ruder smiley

    Man kunne montere gitre og tone ruderne.....eller bare tone ruderne....


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #21   27. aug 2019 Det skal ikke nødvendigvis være en Caddy. En lille varevogn af en slags. Jeg kan bare godt lide at have et blank template så og sige. Ikke nogen sæder eller anden i vejen, for at lave et setup bagved. Men det er måske "bare" sæderne der skal fjernes, og så har man det samme som en van?

  • #22   27. aug 2019 Stort set...

  • #23   28. aug 2019 Om du kan købe en caddy Van og betale fri til hvide plader må skat og måske synshallen hjælpe dig med

    Måske kan du hurtigere få svar fra nogle selvanmeldere, men det kan være dyrere end skat

    Derudover er der en del forskel på caddy Van og caddy personbil. Van er bygget som decideret Van og bunden er svejst i bilen, derudover er der oftest kun en skydedør og kasse i ren karosseriplade. Du kan måske hvis du omregistrerer fjerne adskillelsen fra varerum til kabinen, men i bunden er der 5 cm metal du ikke kan fjerne

    Derudover så må du ikke være for lang for at ligge i bilen da rummet kun er 177 cm langt

    Vælger du en personbil så har du ikke adskillelse mellem kabine og varerum, og du har eksempelvis plads foran "bagsæderne" til opbevaring

    Hvad er budget for din færdige bil når du er klar til at drage på tur??


  • Marcus M
    Marcus M Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #24   28. aug 2019 Jeg tænker at spørge synshal i forhold til omregistrering i første omgang.

    Og jeg er måske over i noget lidt større efterhånden. Evt. en Ford Transit Connect eller Courier af en lidt ældre dato.

    De 5 cm i bunden. Er det fælles for alle varevogne?
    Min frygt er at en personbil, udover bagsæder vil have andet der taget plads.
    Men måske er en personbil uden bagsæder, præcis det samme som en Van i samme model?

    Det ville være et længervarende projekt.
    Bilen alene tænker jeg skal koste mellem 70 og 100 tusinde, og vil være min daglige bil også. Jeg vil over et halvt års tid så bygge på den.


  • #26   28. aug 2019 Min far købte for 3år siden en Ford Galaxy camper, for nærmest ingen penge. Jeg synes egenligt den var skide smart

    Så måske det var noget? Der er allerede køkken bagi

    https://www.dba.dk/ford-galaxy-23-trend-aut/id-1055277918/

    Og nej, har intet med bilen der bliver linket til at gøre. Har ikke engang læst annoncen, det var bare den første der kom på google


  • #27   28. aug 2019 Hvordan varebiler er opbygget afhænger fuldstændig af model og årgang

    Kort skitseret er der to typer
    - ombyggede personbiler med bund i stål/træ og adskillelse mellem kabine og varerum af typisk gitter eller plexiglas

    - Egenlige varebiler med fast bund og adskillelse mellem kabine og varerum i metal, plastik, gitter eller plexiglas

    Så 100.000 kr til varebil
    100.000 kr til afgift
    Også lidt til og bygge din drømme camper

    Varebiler er attraktive herhjemme pga lav afgift ved indregistrering, men når du skal omregistrere til personbil skal der betales ny afgift jo


Kommentér på:
Hjemmebygget camper

Annonce