2.526 visninger
|
Oprettet:
Forbrændingsbilers fremtid {{forumTopicSubject}}
I disse tider hvor mange fabrikanter går all-in på elbiler...
Hvad er så jeres bedste bud, på hvad der kommer til at ske med benzin/diesel-biler?
Vil der stadig være veteran biler? Forsvinder tankstanderne?
Hvad tror i?
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
okt 2003
Følger: 25 Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 368 Svar: 3.528
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 213
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Forbud mig her og afgifter mig der.
Har sagt til mig selv at, den dag jeg føler mine interesser er blevet indskrænket og hvad jeg holder af ved livet er blevet ulovligtgjort af miljøhippier, Curling forældre og feminister. Den dag trækker jeg billetten
jan 2014
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Så er der lige spørgsmålet om hvor grønt det er at bruge el som er kommet af forbrænding af "biomasse" som igen udleder CO2 og de træer der bliver plantet i stedet for, kan jo heller ikke optage ligeså meget CO2 som et træ der har stået i mere end 20 år, så kan man jo også komme ud for at DK får el fra Tyskland hvor det er brunkul, så kan man igen diskutere hvor meget en elbil udleder, når man får el fra en forbrænding alligevel!
Lige pt. er det optimale nok enten at have sin egen fremstilling af el som solceller eller køre i noget hybrid/opladningshybrid hvor man trods alt kan få flere kilometer ud af en liter brændstof end en normal brændstofsbil
okt 2010
Men politikerne er jo også diciderede idioter I mange henseender. Eks var der et firma der ville bygge Docking stationer til cruisetogt skibe i København. Det sagde politikerne nej til og nu flere år efter skal de betale mange hundrede procent mere fordi firmaet fik lov at gøre det i Norge og har færdig udviklet systemet..
Ligesom der er bestil Eltog til at klare regional banerne men man har bare "glemt at der ikke er kærestrømsledninger på strækningerne. Det har været muligt at skifte/opgradere de trækkende diesel lokomotiver ud med hybrid så de kunne køre på elnettet nå det er muligt. Men nej. De skal stadig køre diesel drift igen København.. De har sågar monteret en kastet på dem og påstå at partierne derved bliver reduceret. (satmer en god sælger der har lavet den tale)
Der er så mange tiltag der ville give menig selvom de koster penge.
Men alligevel snakker politikerne om betalingsringe. Miljøzoner og forbud mod Dieselbiler. Samtidig køre der 3nd Diesel generator i døgndrift ude hvor det nye supersygehus skal bygges. Det ville måske give menig. Hvis den gjorte noget nyttigt. Men nej den generer bare strøm til et lydskryds med en sidevej der ikke er bygget endnu.
Det virker ikke logisk at den almenlige borger skal punge ud konstant. Desvære er det hvad man må forvente af en rød regering
jan 2014
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Om tingene er så grønne som de ser ud, kan jeg ikke give et entydigt svar på. På den lange bane, så håber og tror jeg da på det er.
Alt fossilt vi brænder af, til fordel for det ene eller det andet, har jo en begrænsning. Jorden er ikke en uudtømmelig kilde, og som vi ser på klima forandringerne, så holder jorden nok heller ikke til at vi fortsætter vores egoistiske tilgang til det hele. Vi er nødt til at passe på vores klode, selvom det måske ikke lige er os der sidder her og kommentere det går ud over, men vores efterkommere
Vi kommer aldrig til at blive Co2 neutrale. Det kan simelthen ikke lade sig gøre. Men jeg er bestemt forgænger for, at jo mindre, af skadelige co2 og partikler vi kan lede ud, jo bedre. Der er altid et men. Fly bliver nok svære at knække koden på hvordan vi får dem over på noget miljøvenligt. Måske opfindes et brændstof der er miljøvenligt i produktion og forbrænding. Hvem ved.
Jeg tror bestemt også på at eksempelvis elbilen er et skridt i den rigtige retning.
Det hele er en forandringsproccess som vi skal være indstillet på. Jo mere vi er indstillet på det, jo nemmere er omstillingen.
Som undersøgelser viser, er en elbil først grøn efter de først 50.000 km eller mere.
Vi skal være indstillet på, der går længe før vi kan tage til italien uden at skulle lade op. Det kommer sikkert en dag, men det er fjernt. Indtil da må vi indstille os på, at vi må holde nogle stop undervejs, der nok er 15 minutter længere end hvad vi normalt ville holde. En tur til italien f.eks vil derfor taget nogle timer mere.
Jeg så en kona electric ejer, der betalte 600 kroner for at strøm, til deres 4000 km lange kør selv ferie i sommers. Prøv at gøre det i konventionel bil.
I den daglige infrastruktur, kommer vi nok til at se brint og batteri som vi idag ser diesel og benzin. Lastbiler og busser, har ikke tid eller kapacitet til at slæbe på tonstunge baterier, når der skal være gods og passagere. Her vil brinten nok være svaret på diesel, hvor energi kan lagres, uden at fylde, og tankes hurtigt. Dog er brinten dyrere at fremstille.
Når batterierne er lidt bedre, så har de samme rækkevidde som en almindelig bil, og hvor mange kører 800 km i ét stræk i deres personbil? Det er nok et fåtal. Vend den om, er det forsvarligt at køre 800 km uden en pause?
Personligt ville jeg elske at køre i en elbil, hvis det var muligt at trække en trailer, på eksempelvis en kia E-niro. Jeg kunne nok også leve uden, så længe jeg kan låne en bil, men det er rarest for mig så vidt muligt ikke at være afhængig af andre.
Rækkevidden, er jeg ikke så bekymret for. Infrastrukturen forbedres stille og roligt, men måske ikke helt så hurtigt som elbilerne triller ud på vejene. Så må vi igang med solceller. Kan en bil kører 400 km på en opladning er jeg ved at være der hvor det er ok, ikke prangende, men bare på godt jysk, ok.
Jeg kan ganske vidst køre til kbh og hjem til holstebro på en tank diesel idag, men jeg stopper alligevel ind for at få en kop kaffe, og lade vandet. Hvorfor ikke bare udnytte de 20 minutter med 50-100 km ekstra rækkevidde?
Når navigations apps og bilerne selv ved hvor der er ladestandere, så bliver det hele også meget nemmere, at man ikke selv skal planlægge, hvor det er mest fordelagtigt at lade op.
Batteriudviklingen er i fuld gang, og litium batterier er ved at nå sin fulde kapacitet. Det er simpelthen ved at være der, hvor man ikke kan putte mere kapacitet, i samme størrelse batteri. Der skal en helt ny teknologi til.
okt 2010
Firmaet gad Docking stationerne søgte efter end lokation til at udvikle og spurgte efter en havnepladsen og lidt penge til at etablere. Firmaet er vidst nok dansk. Københavns kommune sagde nej det ville de ikke bruge penge på selvom beløbet var latterligt lavt.
De fik så en aftale i Norge istedet og er nu klar til at sælge systemet til andre havne. Og nu kan København så få lov at ligge 10-20 gange så mange penge for at få systemet.
Med de gamle diesel toge der trækker regional togene fiser rundt i København. Se evt under alle gangbroer hvor de køre. Der er helt sort fra alle deres starter ved stationerne. Det er steder hvor El er tilgængeligt og har været det i over 30 år.
Der køre også nogle små hvide tog rundt i jylland (kaldes rægbomberne) de siger de konstant prøver at forbedre dem så de ikke ryger så meget. Men desvære så gør de intet i praksis ud over at lave "proforma møder" fordi de godt ved de snart skal skiftes ud. En af grundene til at de ryger så meget er at de køre uden turbo mens motoren er bygget med turbo. Så istedet for at skifte turbo'er, så piller man dem af og sender dem ud og køre (lortet er så gammelt at de er svære at skaffe hvis ikke man ved at de kan renovere eller skiftes ud med andre modeller)
Der er så mange tiltag der kunne klares "let og billigt" og som vil hjælpe meget mere.
Ligesom det ville hjælpe at udbygge ervhervs byer uden for de større byer. Eks istedet for at bygge en ny ø ude ved Avedøre holme så kunne man bygge syd vest over omkring køge. Nord for Næstved og omkring Ringsted. Så ville noget motorvejs trafik kunne aftage og trængslen i større byer ville måske sænkes. Istedet for at oprette plads til flere jobs et sted der er svært tilgængeligt.. Bor selv i Nordsjælland og selv der er det svært at komme rundt med det offentlige.
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Apropos gamle tog.
Så hjælper det heller ikke meget, at vi i norden, eller generelt europa, eksportere gamle transportmidler af den ene eller anden art, til eksempelvis afrika, hvor de så der bliver brugt yderligere 20 år, med lappeløsninger hvor eksempelfis partikelfiltre sikkert afmonteres hvis det går i stykker.
Den gamle vw golf 2, er vidst nok først lige blevet taget ud af produktion et eller andet sted i afrika. Det er en dråbe i havet, selv hvis danmarks 2 millioner biler var grønne.
okt 2010
Bane Danmark har nogle yroljer med DPF men generelt er der ikke nogle (mig bekendt) af DSB's dieseldrevne toge der har filter på.
At exported dem til Afrika er desvære nødvendigt. De har ikke råd eller viden til at vedligeholde nyt matriel... Beijing har efter 10-15pr reduceret deres SMOG med en meget stor procent del. Tog andre lande med samme problemer sig sammen og indførte DPF og SCR alene på deres offentlige transport og renovations biler ville disse rent faktisk suge mere skidt ind end de ville spytte ud.
Ja der hjælper 0.2% at vi reducere men vi danskere er gode til at udvikle alternative og effektive løsninger. (bortset fra vores politikere der kun kan finde på flere afgifter) så med vores kamp om reducering tiltag ville vi kunne udvikle og sælge løsningerne til andre lande.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
okt 2010
Korrekt at vi ingen betydning har. Men kan vi være førende inde for teknologien og viden på oprpdet kan vi tjene fedt på det og hjælpe de sultne negere med at få mad og overleve så de ikke behøves at få 8-12børn. Så kan vi samtidigt afhjælpe overbefolkningen.
Syntes vi skal gøre hvad vi kan uden det rammer borgerne på pengepungen.
Hvis du har en pære der gå skifter du så ud med en almenlig glødepære. En spare pære eller end LED? Gør det muligt for folk at træffe et frit valg men tilskynde det grønne. Uden at straffe dem der har andre kriterier en grønt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Der kommer en lang periode hvor tank standere og el standere vil sameksistere, og efterhånden som efterspørgslen på brændstof falder vil det stille og roligt blive skåret ned.
Jeg kan huske den samme hysteri med knallerter da Scooterne kom, med at tankstationerne stoppede med at have færdig blandet benzin med 2 og 4% olie blanding.
I forhold til veteran biler skal der nok være nogen som bibeholder en eller anden form for brændstof levering, men man skal nok regne med at det bliver meget dyrt.
Der er jo flere og flere producenter der tilbyder officielle ombygninger af deres klassiske biler til elektrisk, her kan nævnes Jaguar og senest VW med ombygning af bobblen.
Omstillingen kommer til at ske i en fart der gør at man ikke vil mærke det så meget
sep 2003
og det skal nok komme, over de næste 2-3 år kommer der mange nye elbiler på markedet, og så kan folk ikke tage ud og kigge på ny bil uden seriøst at overveje el
okt 2010
sep 2003
En elektrisk "Supercharger" som fungere omvendt
Den levere power via remmen til motoren
https://www.youtube.com/watch?v=4-Vck6oCi3A
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Toyotas Brintbiler er faktisk det bedste alternativ... (ren miljømæssigt) desværre er der der nogle udfordringer med produktionen af brint, fordi at omdanne alm tankstationer til brintstationer ville ikke være det største problem...
ikke nok med at brintbilerne vil være bedre for miljøet... (kræver ikke kæmpe Lithium batteripakker) det giver også langt mere frihed... (en "optankning" vil ikke tage 30 min som elbiler nu er nede på) dette giver langt bedre forhold for transportsektoren, og for os andre der stadig kan tage på ferie i det sydlige Italien men uden den dårlige klimasamvittighed.. (udstødningen fra en brintbil består af vand... ) Og vi andre bibeholder motorlyden så det ikke føles så svanset at køre rundt i...
sep 2003
Du skal liiige læse lidt mere op på det der
For hvis du skal have en brintbil med noget ordenligt rækkevidde og hestekræfter, så skal den have en temmelig stor batteripakke, og så er man da lige vidt?
Der er jo derfor at brint biler er bow-lamme, med 100hk eller lign.
brændselsceller kan ikke følge med til at lave nok energi
Tesla Model 3 kan lade med 250kw allerede nu, og snart 350kw så ventetid bliver der sq ikke meget af.
sep 2003
530km rækkevidde, og 470hk
Det kommer nok ikke til at ske
jun 2009
Det er da også meget fint med en elbil der kan køre hurtigt... men hvor interessant bliver det at kunne køre 500 km ad gangen og så skal vente en evighed på at kunne komme videre, hvis man f.eks. skal 1500 km ned i europe? Det er lige 2 ekstra og relativt lange pauser man bare er nødt til at tage...
Tuner miljøet vil DØ med elbiler... Noget man kunne undgå med alternative brændstoffer, Bilstereo miljøet vil DØ med elbiler... hvad er der så tilbage? Styling? Det er allerede dødt..
sep 2003
Med 250kw skal du jo ikke holde ret længe for at fylde 50-60kw på en bil vel?
Så det tager lige så lang tid som at strække ben og hente en Fransk og en cola så er du klar til at køre igen.
Så lad os nu ikke gøre problemet værre end det er
Og en brint bil har ikke mere rækkevidde da man ikke kan opbevare nok brint i bilen sikkert til at køre mere end 500-600km
Jeg er da ligeglad med tuner miljø?
Og for den sags skyld også bilstereo.. selvom jeg ikke kan se hvorfor det skulle dø pga. elbiler? du har en bil med en stort set utømmelig batteripakke? hvordan kan det ikke være perfekt til bilstereo?
jun 2009
kan godt se hvad du siger om brintbiler... men det betyder jo faktisk at der ikke eksisterer et alternativ til brændstof biler endnu... Elbiler er enten for dyre, eller kører slet slet ikke langt nok endnu... Så der vil gå ekstremt lang tid før brændstofbiler forsvinder... det bliver hverken i 2030, eller 2040... slet ikke når de fortsat udvikler på både diesel og benzin biler også... mercedes er jo nået dertil hvor deres Diesel motorer stort set ikke udleder NOX partikler, og hvor CO2 udledningen er så lav at den miljømæssige fordel i en elbil først fremtræder ved 250000 kørte km...
sep 2003
Den nye E-Corsa koster 220.000
Den nye VW ID 3 koster fra 250.000
En Hyundai Kona kan fåes fra 275.000
En Tesla Model 3 kan fåes fra 350.000
Tjek nu inden du himler
Og om så en almindelig bil intet udleder, så skal brændstoffet stadig hentes op af jorden og raffinere og transporteres, det alene er nok til at det ALDRIG bliver en god ide for miljøet, men det glemmer man meget belejligt altid at regne med
jun 2009
1 forstærker og du har reduceret rækkevidden med ca 30%... Snakker vi forstærkere i dB-drag klassen, kan du reducere bilens rækkevidde med 75% med blot 1-2 forstærkere... ikke nok med det, så er batteripakken i en elbil ikke på 12 volt... men 300 volt DC... altså kræver det nogle konvertere der kan tåle der trækkes fra 100 til 1500 ampere ved 12 volt... de fylder temmeligt meget... Så hvordan skal det lige kunne fungere?
jun 2009
Alt under 500 km er ubrugeligt... Så derfor er prisen relativt ligegyldigt hvis ikke rækkevidden er der...
"Og om så en almindelig bil intet udleder, så skal brændstoffet stadig hentes op af jorden og raffinere og transporteres, det alene er nok til at det ALDRIG bliver en god ide for miljøet, men det glemmer man meget belejligt altid at regne med "
ligesom man belejligt glemmer at regne med udvinding, transport og raffinering af Lithium, Mangan, nikkel, Cobolt, Aluminium og jern til batterierne? Eller havde du glemt det?
sep 2003
En Hyundai Kona for at tage et eksempel har batteri nok til at drive en husstand i flere dage.
En forstærker ville slet ikke kunne mærkes
sep 2003
"ligesom man belejligt glemmer at regne med udvinding, transport og raffinering af Lithium, Mangan, nikkel, Cobolt, Aluminium og jern til batterierne? Eller havde du glemt det?"
Det skal jo kun gøres 1 gang i bilens levetid, og ikke HVER gang den skal tankes vel?
sep 2003
Præcis! jeg er ved at dø af grin her
sep 2003
En Hyundai har et batteri der svare til 6.000ah
Så det kan da kun være bedre end en benzinbil med et 100ah batteri til anlæg tænker jeg
jun 2009
ja ved 230 volt = lavt ampere forbrug...
12V = Højt ampere forbrug...
Så en forstærker kan ikke mærkes? http://soundplanet.dk/monoblok/318-deaf-bonce-apocalypse-aak-1804.html
Et forbrug på op til 1000 ampere kan ikke mærkes?
i dit hus har du et forbrug på 25 - 35 ampere max med alt tændt i en gennemsnitlig hustand... Så ja selvfølgelig kan bilen drive et hus... Men når du skal ned i et 12V system ændres ampereforbruget en del...
Du kan jo gætte hvor mange ampere denne bruger: http://soundplanet.dk/monoblok/345-deaf-bonce-doomsday-add-378001d.html (Vi er over 2000A)
sep 2003
Så du har sådan set kraft i bilen?
Andre ting du er i tvivl om?
En kwh er en kwh uanset hvor mange volt eller ampere du har.
Har du lavere volt skal du bruge flere ampere.
Men det er den samme mængde energi i sidste ende.
Det burde du vide
jun 2009
Så man skifter aldrig batteri gennem en bils levetid?
Tesla Lover selv 8 års levetid på deres batterier... (det er ihvertfald deres garanti) Det er også ret godt... men med tanke på at vi stadig ser 25 år gamle biler på gaden.. (ikke engang veteraner) det er altså ca 2 batteriskift... (ja ikke alle teslaer vil holde 25 år... ) Så det var kun 1 gang bilen svinede med batteriet? Og så kommer miljø spørgsmålet.. ikke klima men miljø... Der er kæmpe områder ved minerne der er direkte giftige pga udvinding af materialerne til batterierne... Bevares det giver ikke Co2 så folk ignorerer det lige for tiden... Så mens vi redder klimaet så skal vi forgifte jorden i stedet?
sep 2003
Der er Tesla'er der har kørt 800.000km på originalt batteri
Så batterierne overlever faktisk bilerne og ender i husinstallationer osv. og lever videre
og 99% af materialet i batterierne kan genbruges
Andre ting?
sep 2003
En Tesla med 470hk ville rykke knap 30.000amp på 12v for at køre fuld pedal
jun 2009
Hvornår er du egentlig blever ingeniør med speciale i Elbiler?
Så du vil altså have en konverter på der kan tåle over 1000 ampere? Tror jeg ikke folk vil hverken betale for eller lave pladsen til...
Et andet problem er at lithium ikke ligefrem er på hvet gadehjørne... og når der ikke er mere... så kan der ikke laves flere batterier... og genanvendelse af gamle lithium batterier er desværre ikke helt muligt endnu... (Altså så de bare bliver til nye lige så gode batterier) Nøjagtigt ligesom med bly batterier... "VirginLead" batterier er bedre end batterier med genanvendt bly...
og hvor "rene" er de elbiler lige? Her er lidt at læse og tænke over: https://www.weforum.org/agenda/2019/03/the-dirty-secret-of-electric-vehicles/
sep 2003
Hold nu, elbiler ER en bedre løsning, det er desværre faktum
Kom nu videre
Og der vil altid være nogen der forsøger at få elbiler ned med nakken med falsk information.
Det er jo ved at vise sig at flere elbils brande er påsatte af folk der vil forsøge at bevise at de er farlige..
Folk vil gå langt for at beholde deres dinosaur-brændere
Og hvis jeg skulle komme med en lister over "dirty secrets" over almindelige biler, så ville jeg aldrig blive færdig.
okt 2010
sep 2003
Det system lavede Opel/Chervolet faktisk i den første Ampera/Volt for en del år siden
https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4
jun 2009
Fremtiden er måske i elbilens tegn... Men ikke før om mange flere år når rækkevidden er kommet op på Diesel Standard, og infrastrukturen er ordentligt på plads... og til den tid er der forhåbentligt kommet et bedre alternativ igen...
PS: jeg overvejede selv en elbil til alm køren på job kørsel... desværre findes der ingen i en fornuftig prisklasse der havde nok rækkevidde... (Skulle også gerne på job om vinteren jo)
jun 2009
Men indtil du kan få en elbil i den billige ende (under 300K) der har en brugbar rækkevidde for pendlere, Så er elbiler til grin...
sep 2003
Selv tak
og nej, det er brændstof biler er til grin, meget endda i forhold til elbilerne
jun 2009
Ok...fair nok du fandt en kabinescooter der havde rækkevidde nok... jeg giver sgu da ikke over 200K for en bil jeg skal tage på som en trøje for f.... jeg har sko der er større... Alt under Astra Størrelse er at sammenligne med en rulleskøjte...
sep 2003
Og hvis du skal, kan du så ikke finde tid i din travle kalender til at holde og lade i 15min?
For hvis det er tilfældet så undre det mig at du ikke har råd til mere bil når du har så travlt
okt 2010
sep 2018
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 541
sep 2003
Så hellere gå da
jun 2009
Som jeg skrev så garanterede tesla kun 8 år... hvad de reelt holder til udtalte jeg mig ikke om...
sep 2003
vil mig almindelige biler med den slags garanti
jun 2009
Jeg har 127 km til arbejde hver vej... Og den lader ikke hurtigt op på alm stikkontakt som er eneste mulighed på jobbet... da jeg købte bil for ca 1 år siden, der var muligheden Tesla, og nogle andre der ikke kørte langt nok... (Husk det med rækkevidden forringes om vinteren)
men mit issue her er ikke rækkevidden på Opel E-Corsa... Blot at den er alt for lille... (og er en Peugeot som jeg aldrig kommer til at køre i)
sep 2003
Se nu er vi allerede gået fra at det er noget forfærdeligt noget som er alt for dyrt
alt for upraktisk
kan ikke lades hurtigt nok
ødelægger miljøet
og ødelægger bilstereo miljøet (den er jeg ikke kommet over endnu
Til at du kan du faktisk godt eje en
jun 2009
nu hænger du dig i en skrivemåde.. .kom videre...
jun 2009
Eneste grund til jeg kunne køre elbil er rent økonomisk... ikke andet... ville være nødt til at have en rigtig bil ved siden af... (har stadig min Astra Silver Edition også )
okt 2010
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
Meen som jeg plejer at sige, så må staten gå foran og bytte alle ambulancer, brandbiler og politibiler ud med elbiler. Når det sker, vil jeg skrue ned for min skepsis
jun 2009
Den gule er skrottet... min silver edition er sølvfarvet..
jun 2009
3-4 timer for at lade bilen fuldt op og så kun små 500 km rækkevidde... Det tager mig under 3 min at fylde benzin på min bil... og så er der ca 700 km rækkevidde... og så de syge priser på ladestationerne... afholder ihvertfald mig fra det..
jun 2011
De er sååå gode, vejen frem, der er stort set ingen ulemper, man kan lade hurtigt, man har al den rækkevide man praktisk talt begynder, de er bare ikke gode nok til at du selv ønsker en el-bil, lige nu naturligvis, for lige om lidt køber du en
Det er ligesom at læse Christian skrive om V8 biler og hvor gode de er, og hvordan mini biler er noget lort, mens han selv kørte rundt i en mini bil
PS. mener ikke noget negativt med det, synes bare det er oprigtigt underholdende
sep 2003
Jeg syntes også du er super underholdende
jun 2011
Og tillykke med købet, sweet…
sep 2003
jun 2009
Fint lege tøj.. og du har valgt performance modellen? Så kommer prisen også noget tættere på en halv mil...
sep 2003
Men så har den også 473hk, 0-100 på 3.1 sekundt
Performance undervogn og bremser samt TrackMode
jun 2011
3,1 sek haha det må være vildt
sep 2003
og så 660kr om året i grøn ejer afgift
Ja den er tåbelig hurtig, det er slet ikke til at fatte
jun 2011
sep 2003
Så jeg betaler kun afgift af de sidste 100.000
jun 2011
sep 2003
jun 2011
sep 2003
Men du kan få en model 3 helt ned i 350.000
jun 2011
jun 2009
sep 2003
Men det er der jo så meget der er her i DK
jun 2011
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 708
apr 2012
jun 2009
Tja jeg har før kørt 850 km uden en pause der var længere end 5 min til at pisse og købe en cola... Og på 5 minutter kan du ikke lade en elbil... Men du kan tanke en rigtig bil...
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Og jo: Den er med partikelfilter, så den skrækkelige forurening er på et fornuftigt niveau.
Jeg har dæleme ikke hverken 200- eller 300.000 kroner til at spille miljøbevidst for, og som Cody påpeger, vil et batteri miste effekt i kulde.
Der vil vel også gå en del til opvarmning og øvrige forbrugere, som lys, el-ruder, radio og navigation m.v.?
Der er ca. 325 kilometer når vi besøger familien i Jylland. Jeg er muligvis en egoist, men jeg gider altså ikke holde på en ladestation 30 - 40 kilometer fra målet.
Der foretrækker jeg min trofaste dieselmaskine. Og skulle den være tæt på at gå tør, vil det næppe tage fem minutter at tanke op.
Hvilken el-bil kan lade på samme tid?
jun 2011
mar 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 91
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Selv økonomisk var det ikke så slemt. Hvis vi siger at benzin koster 10 kr/liter i snit, så sparede jeg lidt over 100.000 kr. i benzin alene, på de lidt over 3 år jeg havde den (reelt var det nærmere det halve, da jeg giver ca. 5 kr/l).
Ja, jeg prøvede vel 6-8 gange mens jeg havde den, at jeg skulle holde og vente i 15-20 minutter for at lade, men tænk lige på at det nemt er flere hundrede kroner man sparer på at sidde der og vente et kvarter, ift. at hælde benzin på en bil. Da man betaler benzin med penge der er beskattet, svarer det til en ganske OK timeløn at sidde der i 15 minutter.
Den økonomiske fordel forsvandt dog lidt for mig, da bilen gik fra at køre knap 200 km hver dag, til at køre 20 km hver dag.
sep 2003
Den ene er at det giver godt finansiel mening for mig
Jeg kan selv lave strøm, og man spare mange penge på "brændstof" og strøm prisen er meget mere stabil end benzin/diesel
Et godt eksempel er angreben i Olielandende igår der gjorde at prisen skød i vejret!
Jeg er miljøvenlig som altid har været en prioritet for mig.
og til sidst, så er det en mulighed for at få de 2 ovenstående i samme pakke som en super-bil, med næsten 500hk og evner som overgår Lamborghinier osv.
Bare det at jeg kan blæse dørene af den største Audi RS, er alene grund nok for mig
og set i det lys er det jo en fantastisk billig bil
jun 2011
Carsten, du kunne så også lade den gratis på din bopæl hvis jeg husker rigtigt...
sep 2003
Blogger
jun 2011
Sammenlignet med hvor mange km/l ?
Blogger
Audi'en kørte jo eks. kun 5 km/l ved normal kørsel.
jun 2011
En Audi A6 50TDi er ligeså hurtig som din Tesla var, og kører 17km/l.. så hedder regnestykket at du har sparet 40.000kr på 3 år et sted hvor du "tanker" gratis strøm
sep 2003
Min Insignia går 16-17km/l på diesel
Og det koster mig ca. 65øre pr km i brandstof
Teslaen køre til 25øre pr. km
og har 250hk mere vel at mærke
apr 2012
apr 2012
jun 2011
sep 2003
Jo der er virkeligt langt op til 16k i vægtafgift
og Lamboen er opgivet til 0.2 sekunder hurtigere fra 0-100 til trods for at den har 300HK mere
Jeg vil nærmere kalde det pinligt for Lambo'en
sep 2003
Så husk at sammenlign Lambo'en med en Tesla Model S istedet
apr 2012
Jeg forholder mig til du skrev ovenstående
jun 2011
sep 2003
Blogger
En Audi S7 er nok den bil jeg ville sammenligne Model S med - den koster det samme (i USA), har omtrent samme plads og er kvik. Og den ville jeg aldrig få over 7km/l.
jun 2011
Blogger
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
sep 2003
jan 2005
Tesla og elbiler er hurtige ingen tvivl om det, og vis det var det eneste der tæller så får man da en hurtig bil, billigt. men en Tesla 3
sep 2003
No one cares what you think
jan 2005
Carsten kan komme med den her forslag så
sep 2003
mar 2019
jan 2005
Men troen kan jo flytte bjerge.
Hvis du er så miljø bevist så skulle du jo købe en Citroen C1 og købe træer for de sidste 400000kr
mar 2019
og hvor længe kan den følge med..?
jan 2005
sep 2003
Så mon ikke der bare kommer en softwareopdatering og så er din RS6 og RS7 som du i øvrigt aldrig får råd til, efterladt i krydset
og i forhold til hophastighed har jeg det fint med 260km/t jeg skal ikke køre så stærkt alligevel
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
som det er nu er el-bilen jo total ubrugelig til taxa, varetransport, til at trække hestetrailer,bådtrailer og campingvogn.
for ikke længe siden så jeg en test af en MAN lastbil som brugte el, den skulle lades op ca hver 200 km, tænk så lige på hvor lang tid det vil tage at kører til italien med sådan en .
den dag el bilen kan trække en campingvogn på 1500 kg og stadig have en rækkevide på ca 500 km så kunne jeg sagtens overveje en elbil, men dælme heller ikke før
sep 2003
Model 3 kan fås med træk til 910kg
Model X til 2500kg hvis jeg ikke husker forkert
Jeg var i Helsinki for 5 år siden og der var stort set alle Taxa'er Tesla Model S
Der er faktisk et lokalt taxa firma hvor jeg bor der har en flåde model S og der er INGEN superchargere i området overhovedet.
Det kan sagtens lade sig gøre
Men det er træls at det er Tesla der hele tiden skal vise vejen og alle de andre producenter kæmper med at lave noget der kan hamle op i dag med noget Tesla lavede for 6 år siden..
maj 2005
nåja udover det så er tesla squ osse alt alt for dyre hvis man skal have en brugbar model
maj 2005
, i nattetimerne knap så meget.
der er slet ikke tid til at skulle bruges tid på opladninger
sep 2003
Så man kan se problemer, eller man kan se løsninger.
Tesla'en for mig er stort set kun løsninger, jeg kan slet ikke se problemerne
maj 2005
sep 2003
Så hans folk holder INGEN pauser i løbet af 16 timer? INGEN??
Ham gad jeg sq ikke arbejde for det er da helt sikkert
maj 2005
men syntes så stadigvæk der er en hel del der halter, men med tiden skal det nok komme.
hvis man ikke bruger sin bil som trækdyr o.lign er en el bil helt sikkert sagen
hvis så bare priserne kommer ned i et niveau hvor de fleste kan være med.
og nej en corsa og lignede små biler er ikke til mig, jeg gider ikke kører rundt i en bil jeg skal tage over hovedet for at kunne bruge den
maj 2005
sep 2003
Og det er muligt at der ikke er en elbil på markedet lige nu der kan trække noget tungt mega langt, men det er jo også meget specifikt, og det kniber jo med at almindelige biler kan det efterhånden.
Pointen er at elbilerne kan dække langt størstedelen af befolkningens transportbehov billigere og bedre end de konventionelle biler kan.
Det er som om at for at en elbil er "god nok" skal den ikke bare være lige så god som en almindelig bil den skal være BANELÆNGDER bedre før folk indser det.
Det var jo præcist det her Elon Musk forstod da de lavede Model S som er totalt skudt over målet på alle punkter, men det var nødvendigt, for det er ikke nok at den bare er lidt bedre... den skal være alt overskyggende, alt udryddende, bedst i alt! før folk nogenlunde fatter budskabet.
Det mest miljøvenlige
Det hurtigste
Det smarteste
Det billigste at køre i
Det sikreste i VERDEN!
Og så er der stadig folk der hyler over at det tager 5min længere at fylde op, og at den ikke kan trække en sættevogn til Syd Frankrig....
Jeg fatter det ikke
Blogger
Hvorfor er mikrobilerne så populære hvis biler der ikke kan trække 1.400 kg er ubrugelige?
Jeg har aldrig haft brug for at køre med trailer, campingvogn, båd eller hvad der ellers normalt nævnes i elbilsdebatter. Men der er åbenbart mange der tager campingvognen med på arbejde, ned til supermarkedet, med når ungerne skal i skole eller til sport eller hvad man ellers bruger en bil til.
sep 2003
Det er jo ikke nok at kunne køre en quarter mile på 11 sekunder, hvis den ikke kan gøre det med en kæmpe trailer på, så er den jo værdiløs
jun 2009
Carsten kan ikke se nogen ulemper ved en elbil overhovedet... Her begynder jeg så at tænke på om han overhovedet interesserer sig for biler...
Min bil skal ikke bare være et transportmiddel fra a til b... Mange af os har en decideret relation til vores bil... Hell jeg beholdte en gammel Opel langt ud over dens levetid, blot pga affektionsværdi... (Den jeg vandt mine EM og VM trofæer med)
nogle af os kan også lide tanken om at vi ikke behøver en større ingeniøruddannelse inden for elektronik og el generelt for at kunne reparere vores egen bil... (Ja det kræver måske ikke SÅ meget men alligevel)
faktisk er det en ret væsentlig ting ved at have interesse for biler...
Nogle folk elsker at rode med motoren, tune bilen osv... det er ikke muligt med en elbil... Nogle mennesker har heste, og disse skal transporteres osv... Her er der 1 tesla model der kan bruges, som jo koster på den lidt for morsomme side af 1 million... (Hvilket de fleste andre biler der kan samme job IKKE gør)
Nogle mennesker tager hvert år på camping ferie... det kræver igen en bil der kan trække en del... igen skal disse mennesker vælge den der Øjebæ af en tesla X som igen koster sindsygt meget... For der er netop ingen alternativer inden for elbiler...
Transportsektoren kan stadig ikke bruge elbiler... der er endnu ikke lavet en EL-lastbil der kan bruges til export kørsel f.eks. og netop inden for den branche er der ikke tid til 15-20 minutters pause hver 2. time... selv om vi er tæt på at køre/hviletidsreglerne snart gør det muligt...
Der er mennesker der går meget op i lydsystemet i deres bil... ja så meget at de konkurrerer i det... Og på trods af at teorien siger at elbiler kan drive et helt hus eller flere, så er praksis noget andet... For Jo rækkevidden forringes jo mere du har i bilen der bruger strøm... Om vinteren er det helt ad helvede til også, da rækkevidden forringes blot grundet kulde...
Carsten påstår han tænker på miljøet hvilket er bullshit for han har da helt glemt hvad udvinding af materialerne til specielt batterierne faktisk gøre ved miljøet... ikke klimaet... vi kigger ikke på CO2 som ellers er det eneste folk kigger på lige for tiden... de miljømæssige konsekvenser ved udvinding og raffinering af råmaterialerne bliver stort set aldrig regnet med... og ignoreres... fordi hvad gør det at steder i rusland og kina, og sydamerika og afrika, bliver ubeboelige for både mennesker og dyr, hvis bare vi får vores elbiler herhjemme... Skulle nødig lukke for mange gram co2 ud jo...
Og hvorfor skal Elbiler designes så grimt som muligt? (Nej en corsa er fanme ikke flot)
En elbil er en god idé for rigtigt mange mennesker dog... folk der primært kører i byen, folk der ikke har langt til arbejde, folk der overhovedet ikke interesserer sig for biler... pensionister der heller ikke kører så mange km... Perfekte målgrupper...
Om 10-15 år kan det være de har lavet en elbil i fornuftig størrelse, der har god nok rækkevidde (minimum 7-800 km om vinteren) og til en pris hvor de fleste kan være med også... (Under 300K for en bil der ikke er den mest skrabede model i programmet)
Og så kan det da være man skulle havde en til at køre på job og hjem i... Men stadig have en rigtig bil ved siden af...
Blogger
Jeg er uenig med dit synspunkt om, at elbiler ikke et velegnet hvis man kører langt. Jeg købte netop en elbil fordi fruen fik en del længere på arbejde. Jeg synes netop at det er når man kører meget at elbiler har en fordel.
Da fruen og jeg begge begyndte at tage toget på arbejde, blev den ene bil overflødig, og med de få km vi så kørte, gav Tesla'en ikke så meget mening for mig mere, og det var Audi'en som blev i garagen.
dec 2007
Bonden gider næppe heller holde milevidt fra hjemmet med en el-dreven mejetærsker, der pludselig skriger efter strøm, når høsten skal i hus.
El-nettet er (endnu ikke) gearet til de voldsomme belastninger, som opladning af så mange køretøjer vil medføre.
Nogle af os HAR faktisk behov for at trække en større trailer en gang imellem, eller en
campingvogn, bådtrailer, hestetrailer etc. og der trækker det altså gevaldigt ned for el-bilerne, vil jeg mene.
Det kan godt være, at det er godt for miljøet i længden, men fremstillingen af køretøjer og batterier er vist ikke så venligt, som det skal gøres til i medierne.
Hvis vi skal hente strøm fra kulfyrede kraftværker til opladning, flytter vi bare problemerne, - men løser dem ikke.
Jeg tror det varer MANGE år ud i fremtiden, før lande som Kina, Indien og Vietnam + mange af de afrikanske lande opnår den teknologiske udvikling, der vil gøre dem til klimavenlige.
Det er fint nok at yde en indsats og udvikle know-how, men ikke hvis det samtidig giver de nævnte lande mulighed for at forurene endnu mere, end de gør i forvejen.
Problemet er globalt. Ikke "kun" vores problem i lille Danmark.
Blogger
Jeg arbejder i en storby hvor det meste af den offentlige transport kører på el (busser, tog og sporvogne) og en del mindre lastbiler også kører på el. Der er en helt anden luft end eks. i Aalborg eller København.
Jeg vil ihvertfald også hellere sidde bag en elbil og trække vejret i en halv time, end bag en brændstofbil i tomgang. Meget lavpraktisk logik, ik'? Den tanke skalerer man bare.
Hvor jeg slet ikke kan se ideen i brint til personbiler, kan jeg sagtens se ideen i brint til erhvervsbrug - herunder landbrug.
Jeg er ikke fan af den holdning som mange har, hvor de siger at fordi de ligger og kører rundt med et par tons på krogen hver dag, så fungerer elbiler ikke. Verden er ikke sort og hvid (ok, det er den måske for dem med den holdning).
Hvem siger at persontransport og erhvervstransport skal bruge samme teknologi?
Der er vel solgt omkring 1.5 mio elbiler på verdensplan, og det synes jeg faktisk er en del når man tager i betragtning at det er ganske få år de har eksisteret, og at elbiler typisk koster en del mere end benzinbiler. Tesla kom med Model S i 2012...
maj 2005
jeg har ikke behovet for at have 2 biler stående, ej heller selvom den ene bil er en til søndags/sommer kørsel, så for mig skal den bil jeg ejer kunne udfylde samtlige transport behov jeg har. den skal være brugbar til det hele-
sep 2003
Og en Tesla X med en X5 osv.
Og der gør elbilerne det bedre på alle punkter
sep 2003
Jeg må erkende at jeg kun lige skimmede din stil.
Men det at du påstår at jeg ikke går op i biler, er jo helt blæst, se hvad jeg har haft og har nu af biler, og jeg vil garantere dig, at jeg har bygget/renoveret/tunet flere biler end du nogensinde kommer til!
Du vil gerne have biler du selv kan rode med?
Jamen det er da snart umuligt med moderne overkompliceret forbrændingsmotorer? og køber man en helt ny må du slet ikke røre ved den selv så længe der er garanti på? så det argument giver absolut ingen mening for folk der køber nye biler.
At du kan li' at skifte tændrør og sætte højtalere i en bil er da også vældig fint, men det er jo da ikke den præmisse man skal eje en hverdagsbil på for pokker
Jeg har skruet mere end de fleste, og elbiler giver 100% mening for mig
sep 2003
https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM
mar 2019
en Tesla x (220 kg) går ca halvt så langt på en opladning med en lille campingvogn på, så en test fra Sverige og de nåede "hele" 215 km på fuld tank... mener det var i et fdm blad.
så gad vide hva en 3ér går...
dec 2003
Følger: 22 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 114 Svar: 6.363
"Så du vil altså have en konverter på der kan tåle over 1000 ampere? Tror jeg ikke folk vil hverken betale for eller lave pladsen til..."
Men en forstærker til knap 30.000 kr. ( http://soundplanet.dk/monoblok/318-deaf-bonce-apocalypse-aak-1804.html) er åbenbart helt ok og til hverdags-billisten ... Hmm!
Og jeg vil mene, uden at have belæg for det, at mindst 80% af Danmarks billister ville kunne bruge en elbil, med en rækkevidde på 500 km.
Og igen al den snak om trailer... Hold nu. De som ved de skal køre med trailer/campingvogn, køber jo en bil til det - og er pengepungen ikke til en Model X f.eks., jamen så vælger man da bare en med benzin/diesel.
Jeg kan godt lide gamle biler, men vil fandme gerne have en el-bil som hverdagsbil, især hvis jeg havde noget solcelle eller lign. hjemme ...
jun 2009
Igen Snakker du om teslaen... en bil de fleste danskere slet ikke har råd til... Og ja en Tesla 3 kan fås for 350K Men det er også den mest skrabede version du overhovedet kan få... ellers kommer den op på lige under 500K...
Kigger du på Leaf, Eller hvad som helst fra Kia eller hyundai osv, så er rækkevidden til at lukke op og skide i... og så duer den ikke længere til længere kørsel...
sep 2003
Du snakker om folk der ikke har råd til at købe en ordenlig bil, men bruger gerne 100.000 på anlæg?
Det vil jeg våge at påstå der er en forkert prioritering af sine penge.
Og du taler som om at du taler for hele den Danske befolkning hvor du i virkeligheden bare taler for dig selv...
Ja for en Kia eller en Hyundai der kan køre knap 500km på en opladning er jo til at lukke op og skide i.....
Hold nu..
https://www.kia.com/dk/modeller/e-niro/oplev/?cmpid=ppc%7calways_on%7cgoogle%7cgeneric%7ckeyword=e-niropris&gclid=CjwKCAjwq4fsBRBnEiwANTahcKH2HIcpK9Lf34xIG8MkWtb7AftWgT0H80tCBCPPznTJ43Aplgh1cRoC6vgQAvD_BwE
jun 2009
Igen en video hvor der kun kigges på "Emissions"... Altså CO2 udledning.. Der omtales ikke kemikalie forurening,.. Så igen kan videoen kun bruges til CO2 propaganda...
sep 2003
Har du set video'en? eller forstår du ikke engelsk?
jun 2009
https://www.engineering.com/ElectronicsDesign/ElectronicsDesignArticles/ArticleID/17435/Will-Your-Electric-Car-Save-the-World-or-Wreck-It.aspx
Se lige hvor meget vand der bruges til udvindingen af lithium... det er meget muligt du får bedre samvittighed ved at køre elbil... men gør du også det når du ved det koster andre mennesker deres drikkevand? Og den vand der bruges i produktion af fødevarer?
https://www.weforum.org/agenda/2017/11/battery-batteries-electric-cars-carbon-sustainable-power-energy/
Citat: "Battery production causes more environmental damage than carbon emissions alone. Consider dust, fumes, wastewater and other environmental impacts from cobalt mining in the Democratic Republic of the Congo; water shortages and toxic spills from lithium mining in Latin America, which can alter ecosystems and hurt local communities; a heavily polluted river due to nickel mining in Russia; or air pollution in northeastern China, as mentioned above."
men hey bare vi ikke udleder for meget CO2 ikk?
jun 2009
Det er ret imponerende hvor stort anlæg man kan få meget billigt ved at købe brugt... så dit argument der holder ikke..
Og ja Den er fin den e-niro... Der dog kun havde den lille batteripakke da jeg kiggede på ny bil... Og igen kommer problemet med vinterkørsel... (Ja den var seriøst blandt mine overvejelser da jeg skulle have ny bil men den lille batteripakke var bare ikke nok)
Og ja alt under 7-800 km rækkevidde er for lidt... fordi den reduceres kraftigt om vinteren...
sep 2003
Og hvis du så den video jeg linkede til så adressere han også de ting du nævner
Vand spild? jamen det forurener da ikke?
Og der hvor man optager og fordamper vandet fra Lithium produktion er i ørkener hvor der stort set intet lever alligevel.
Til gengæld er det jo helt OK at bore olie i nogle af de mest skrøbelige økosystemer i verden, og så skabe den ene oliekatastrofe efter den anden fra boreplatforme og tankskibe der synker.
Lithium produktion kan slet ikke nå olieproduktion til sokkeholderne når det kommer til at smadre vores planet. Plus at skidtet sviner når man brænder det af.
Så den kan du godt pakke sammen med
sep 2003
SÅ LAD VÆRE MED AT KØBE EN!
Men lad til gengæld være med at sige at alle vi andre heller ikke skal købe en bare fordi at du ikke kan eller vil?
Det her handler mere om at dem der har almindelige biler, og ikke har råd til en elbil hellere vil starte en smedekampnage mod elbiler i et forsøg på at retfærdiggøre deres gamle dinosaur brændere.
De er lort! indse det, det er en håbløst forældet teknologi, og der er ingen plads til det i det moderne samfund.
sep 2003
https://www.youtube.com/watch?v=zFiw3_uXyyQ
Ikke at jeg nogensinde kommer til at køre mod en Hellcat i DK for dem er der jo absolut ingen der har råd til.
Men den er jo ikke lort, fordi den er ikke el? og den forurener jo heller ikke, fordi den er jo ikke el?
Er det ikke logikken?
nov 2002
Men heldigvis kan vi snart redde verden...NOT. Danmark kunne lukke og slukke i morgen, det ville ikke hjælpe en fis. Tjek lige vognparken og anden forurening i lande som Kina, USA, Rusland, Indien, Japan, Korea, Pakistan, Mellemøsten, Canada, Australien osv. osv. Og så småbønder i Sydamerika, som brænder regnskov af for at drive ineffektiv landbrug. Jeg vil ikke have min livskvalitet her i DK begrænset, fordi vi skal redde verden. I hvert fald ikke så længe, at det stadig er som det er i de nævnte lande. Sorry men det er den hårde sandhed. Ok jeg sparer på miljøet der hvor jeg kan, men med måde, uden hysteri.
sep 2003
Så din mentalitet er... jeg gider ikke gøre noget hvis andre ikke gør noget..
Beklager men det er da en lortementalitet
Selvfølgelig skal du ikke smide skrald ud af vinduet bare fordi at det gør de i Kina!
Resten af verden er jo også i fuld gang med omstillingen, vi er bare lidt hurtigere i de mere velhavende lande, men de andre skal nok følge trop.
I Kina og Indien pumper de elbiler ud, og de er populære hos køberne
Og ikke mindst regeringerne, da de ikke kan trække vejret i deres byer for forurening.
jun 2009
"Lithium produktion kan slet ikke nå olieproduktion til sokkeholderne når det kommer til at smadre vores planet. Plus at skidtet sviner når man brænder det af. "
Og mangan, Cobolt, jern, Aluminium? Glemte du et par af råstofferne?
sep 2003
jun 2009
Og der hvor man optager og fordamper vandet fra Lithium produktion er i ørkener hvor der stort set intet lever alligevel. "
Nej sådan fungerer det nu ikke... Sjovt som fortalere for elbiler kun fokuserer på Co2 og Så lige det ene element Lithium...
jun 2009
Har jeg ikke glemt... men produktionen af Lithium batterier som bruger netop disse elementer er steget = efterspørgslen er steget = Man udvinder nu endnu mere og sviner dermed endnu mere...
sep 2003
Hold nu op...
Olie har skabt så meget flere forurening end produktion af litium nogensinde kommer til, du lyder som en ridset plade.
De emner her er blevet målt og vejet af klima organisationer, regeringer og bilfabrikanter, og elbiler er helt klart den bedste løsning, det er alle enige om.
jun 2009
Sviner dem nu ikke til... har bare et mere realistisk syn på dem end elbils fanatikerne... De er rent økonomisk bedre end en brændselsbil... Og en smule mere CO2 venlig... miljømæssigt er den reelt set ikke så meget bedre... (Miljø og klima er ikke det samme)
Teknologien er stadig ikke perfekt... og mulighederne for at lade er er jo ikke ligefrem fantastiske... "jamen man kan få hurtigladere der lader på på 10 min" Ja det er flot... står de på alle gadehjørner og ale steder ude på landet? nej vel... Altså er man henvist til en 230 volt kontakt... det er ikke noget der går hurtigt... Og det er heller ikke alle der lige har lyst til at lade dig nasse strøm til dit legetøj...
Så nej vi er der ikke endnu... jeg vil ikke engang sige vi er tæt på... og som andre skriver... de 3 promilles forskel vi i danmark kan gøre, det bræmser sgu ikke udviklingen overhovedet... det er som at forsøge at tømme en pool med en teske, mens der står en og fylder i med en haveslange..
Elbiler er fine til det rette kundesegment... men ikke alle... endnu... derfor har brændstofmotoren mange mange år endnu før den kan udfases helt...
sep 2003
Der er sq ingen der tvinger dig
jun 2009
sep 2003
Men dit ord er lov?
jun 2009
Du siger godt nok at der ikke er nogen der tvinger mig... og samtidig skal man høre på dit bavl om at elbiler er godt til alle... så du prøver at fortælle os at vi andre er fjolser og idioter fordi en elbil ikke kan dække vores behov... Og nu siger du at ingen tvinger mig?
jun 2009
nej... lige så lidt som dit er... måske du skulle kigge lidt indad? beklager vi andre ikke er elbils fanatikere... men når vi nu har folk som dig må vi andre kigge mere realistisk på det og ikke bare tage 1 enkelt youtube video for gode varer... og ja der er flere videoer godt nok... men det er også kendt at youtube er ejet af Google... og de har en tendens til at fjerne videoer der ikke passer ind i deres eget verdensbillede... Derfor kan jeg ikke bruge youtube til en skid... men kom med videnskabelige artikler... dem kigger jeg meget gerne på...
sep 2003
Jamen så lad være med at købe en, når det er så elendigt.
Og så kan vi være enige om at være uenige, og så kan vi ellers lukke for din deltagen i debatten her
sep 2003
https://www.transportenvironment.org/news/electric-car-%E2%80%98hatchet-job%E2%80%99-debunked
maj 2005
desværre tror jeg så osse at det på sigt bliver dyrt at eje en el-bil, for staten kommer pludselig til at mangle milliarder i statskassen for tabt grøn ejer-afgift. så prisen for en el-bil bliver nok samme pris som en bil med fossil brændstof.
samtiddig skal el'en jo osse produceres og det koster osse penge og forurener osse en del.
og så er det ganske enkelt over min fatte-evne at med den teknik der er fremme nu , at der ikke bliver brugt flere el-busser, el toge osv osv.
og nej det behøves slet ikke være kabler der hænger i luften, det kan laves så det hele ligger i skinnerne/sporet.
vores politikere i fjolletinget har osse så travlt med at vi skal køre grønt osv, men hvor mange af dem kører eks el-bil. de kunne som en start skifte hele vognparken ud hos vores ministre og give dem en el-bil istedet for deres store bmw,mercedes,audi og volvo brændstof slugere
Blogger
Jeg ville sagtens have kunnet bruge en Nissan Leaf, den ville have rækkevidde nok til at køre et par hundrede km hver dag. En Kia Niro EV har samme rækkevidde som min Tesla havde. Den var dog ikke på markedet da jeg købte Tesla'en.
Men med et barn på vej, tiltalte Tesla'ens plads mig, og ærligt talt også at der var lidt flere kræfter at lege med. Men en Leaf kunne sagtens have løst transport opgaven.
Skulle jeg til at pendle i bil igen, ville jeg 100% sikkert vælge en elbil igen.
dec 2007
Hvis en politiker skal kunne køre tværs gennem landet, må han/hun kunne stole på at nå frem. Man kan ikke "lige" aflyse et arrangement, fordi ministerbilen lige skal en halv time i opladeren. Det duer simpelthen ikke, men noget hybrid kunne være en hjælp. Den ville kunne oplade batterierne under konventionel kørsel.
En anden ting er så: Hvad med brandfare? Hvis der opstår en kortslutning i en Tesla ombord på en færge, vil den så kunne slukkes?
Eller er det bedre at lade den udbrænde/ skubbe den i havet med det samme?
sep 2003
Hvis hvis og hvis, det har jo vist sig at flere af de elbils brande der har været har været påsatte.
jan 2005
maj 2005
og så er jeg altså mere end overbevist om at en v8 bmw 7 klasse el mercedes 500 er nogle der suger pænt i brændstof-tanken
jan 2005
De gange jeg har set fks Audi A8L w12 syntes jeg den så ret almindelig ud og ligner den vi havde.
dec 2007
Det same kunne jo ske for Tesla m.fl. ikke?
Blogger
Blogger
Man fik nok alligevel ikke mere end én periode på posten hvis man som minister blev kørt rundt i en Urus
jun 2009
"Og så kan vi være enige om at være uenige, og så kan vi ellers lukke for din deltagen i debatten her"
Så fordi jeg ikke er enig og el fanatiker som dig, så bestemmer du lige hvorvidt jeg må deltage i debatten?
Har du nogen pålidelige kilder til den artikel fra "transport and environment" som er en venstre orienteret propagandamaskine? (Bevares de kan da også have ret til tider)
Du linker til youtube videoer (den slags er ikke bevis) Og til sider der er kendt for kun at udgive artikler hvis de passer ind i egen agenda... Det kan man sgu gøre bedre... jeg kan endda finde mere pålidelige artikler der endda støtter din påstand... Såeh..
jan 2005
Det eneste der bliver talt om med hensyn til miljø er Co2 så produktionen af batterierne regnes ikke rigtig med.
Og nøjagtig som du er inde på så er diverse forsknings resultater betalte propagandamaskiner.
Vi må jo håbe der udvikles et batteri der både er bedre og uden alle de forurenende dele.
nov 2002
Mentaliteten her er lige nu, at Danmark alene skal redde verden. Så vi skal altså ofre rigtig meget... Nixen vil jeg ikke, når de stadig triller rundt i 40 år gamle Lada i Rusland og Kina hælder al muligt ud i floder og hav...osv. Vi skal mindst på EU niveau, før der kommer en effekt, der svarer til offeret. I stedet for hysteri og tvang, kunne man tage en mere forsigtig men dog seriøs indgang til hele emnet.
PS: I morges hørte jeg i svensk radioavis, at fremstillingen af elbiler skaber alvorlig miljøbelastning. Så hvis man regnede hele cylkussen for en elbil med, så forurenede den også betragteligt. Blot på en anden måde end ved benzinbiler.
sep 2003
mar 2019
Jeg har aldrig haft brug for at køre med trailer, campingvogn, båd eller hvad der ellers normalt nævnes i elbilsdebatter. Men der er åbenbart mange der tager campingvognen med på arbejde, ned til supermarkedet, med når ungerne skal i skole eller til sport eller hvad man ellers bruger en bil til.
nej det har du nok ikke, men det er vi så nogen der har brug for.. og ja nogen gange når jeg kørte børnene i skole, nå nej de ku fint cykle.. men har da tit haft campingvogn/båd med ud at handle, ja endda med på arbejde....
https://www.youtube.com/watch?v=aS_xTJmzdgA&t=2092s fik du set video'en? eller forstår du ikke Tysk.. ?
sep 2003
Jeg forstår ikke Tysk
okt 2010
sep 2003
apr 2012
sep 2003
okt 2010
sep 2003
Jeg har ikke fri opladning
apr 2012
sep 2003
Plus at jeg har solceller som jeg slet ikke regner ind i det.
Men siger man 2kr pr kWh er det stadig svarende til en benzinbil på omkring 40km/l
Og så slipper man for at prisen stiger med 30kr for en tankfuld pga. Et drone angreb et eller andet sted.
Elprisen er om noget mere stabil end brændstodpriserne
sep 2003
Min er en 100% performance
sep 2003
Det ville bare have været nice to have
maj 2005
men så kan man da bruge det til sin cykelholder
sep 2003
maj 2005
han kan med garanti hjælpe dig
https://www.facebook.com/HinnerupAuto/
sep 2003
jan 2005
Tænker at mindre trailer vel ikke burde være et problem, det er jo ikke fordi en brændstof bil bruger oseaner af ekstra brændstof for at trække en trailer på fks 500/750kg og det samme er vel gældende for en el bil?
sep 2003
For model 3 kan faktisk fåes med træk op til 910kg som selvfølgelig ikke er alverden men det er brugbart.
Men på Performance modellen har de valgt at sige no go.
Tesla selv påstår at det skyldes at Performance modellen har en helt anden undervogn og der derfor ikke er plads til trækket
En elbil burde om noget være god til at trække noget
https://www.youtube.com/watch?v=bXFHgoon7lg
sep 2003
Holy shit det havde han styr på
De havde både sænkning, træk og vinterhjul til den
Og elektrisk bagklap
maj 2005
ja han er vist ret godt med hvad angår tesla og ved kunderne kommer til ham fra nær og fjern.
hans værksted er på ingen måder fancy el topmoderne, men det fungere fint og de har rygende travlt.
han er vist osse eneste værksted i dk der udover tesla selv må/kan lave rep som overholder teslas garantier. plus hvis de har for tralvt hos tesla selv sender de kunderne ud til ham
han var vist osse en af de første i dk der fik en tesla, han havde en hvid tesla roadster, der var til salg i vinters/foråret, mener den er solgt nu
sep 2003
sep 2003
Men indtil da kan man jo bruge den til Cykel holder og lastholder
sep 2003
Tesla siger også at en Performance ikke kan have mindre en 20" på
Og ham i Hinnerup kan montere 18" på den
maj 2005
maj 2005
sep 2003
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_wbjG8KJADuZT2ct4SA
I tilfælde af i ikke kender den.
sep 2003
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Logik??? Not so much
Ifølge Toyota må deres hybridbiler ikke trække ret meget hvis noget overhovedet fordi at de kun kører på elmotor i bakgear og det kan ikke blive godkendt til højere vægt. Måske det Tesla også bøvler med?.
sep 2003
nov 2002
sep 2003
jun 2009
nov 2002
sep 2003
Over halvdelen af vores strøm kommer fra vedvarende energi inden for Danmarks grænser, og vi køber da også el fra Hydro kraft fra Norge så vidt jeg ved.
Og det er jo kommet dertil at vedvarende energi er blevet så billigt nu at det er mere rentabelt end kul og olie baseret energi produktion.
Så mange lande stopper med at forny deres kul og olie kraftværker og går istedet til sol og vind osv.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
Og man kan endda ske at spare lidt på El-regningen.
sep 2003
Forbrændingsbilers fremtid