{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbrændingsbilers fremtid
  • #1   15. sep 2019 Lige nu er der et voldsomt klima hysteri. Men med tiden forsvinder de nok og så er benzin og diesel noget man køber i special butikker

  • #3   15. sep 2019 #2 Jeg bruger desværre ikke så meget tid på BG mere, så det kan let ske, jeg undersøgte det ikke

  • #4   15. sep 2019 Hvorfor ikke? Hvis de ikke bliver brugt vil de jo blive museumsgenstande

  • #5   15. sep 2019 Alt det klima pis. Vindmøllerne/ elbiler Er det overhovedet så grønt som de siger. Jeg tvivler

  • #6   15. sep 2019 Fuck fuck, min bil er ved at løbe tør. Håber, at jeg kan nå at tanke den, inden de lukker alle tankstationer...

  • #7   15. sep 2019 Jeg havde faktisk en snak med min elektriker kammerat. Han mente at det ville kræve absurd mange ressourcer hvis vi alle skulle køre på Elbiler. Stop n go Standere kunne man nok finde en løsning på. Men forestil jer Kablerne til boligblokke i storkøbenhavn hvor der nemt bor 2-300biler på. Men det er jo selvfølgelig nok først på et tidspunkt hvor de bliver så effektive og vi nok ikke selv får lov at køre dem. Der er klart meget at spare med optimal kørsel og biler der kan kommunikere sammen.

  • #8   15. sep 2019
    Forbud mig her og afgifter mig der.
    Har sagt til mig selv at, den dag jeg føler mine interesser er blevet indskrænket og hvad jeg holder af ved livet er blevet ulovligtgjort af miljøhippier, Curling forældre og feminister. Den dag trækker jeg billetten


  • #9   15. sep 2019 Det er utroligt at dem på borgen som mener de er kloge nok til at styre vort land ikke selv køre el og ikke flyver nu når det sviner så meget.

  • #10   15. sep 2019 Der går nok nogle årtier før hele infrastrukturen kan følge med til at bare 30-40% af vognparken i DK kan køre på el

    Så er der lige spørgsmålet om hvor grønt det er at bruge el som er kommet af forbrænding af "biomasse" som igen udleder CO2 og de træer der bliver plantet i stedet for, kan jo heller ikke optage ligeså meget CO2 som et træ der har stået i mere end 20 år, så kan man jo også komme ud for at DK får el fra Tyskland hvor det er brunkul, så kan man igen diskutere hvor meget en elbil udleder, når man får el fra en forbrænding alligevel!
    Lige pt. er det optimale nok enten at have sin egen fremstilling af el som solceller eller køre i noget hybrid/opladningshybrid hvor man trods alt kan få flere kilometer ud af en liter brændstof end en normal brændstofsbil


  • #12   15. sep 2019 #11
    Men politikerne er jo også diciderede idioter I mange henseender. Eks var der et firma der ville bygge Docking stationer til cruisetogt skibe i København. Det sagde politikerne nej til og nu flere år efter skal de betale mange hundrede procent mere fordi firmaet fik lov at gøre det i Norge og har færdig udviklet systemet..
    Ligesom der er bestil Eltog til at klare regional banerne men man har bare "glemt at der ikke er kærestrømsledninger på strækningerne. Det har været muligt at skifte/opgradere de trækkende diesel lokomotiver ud med hybrid så de kunne køre på elnettet nå det er muligt. Men nej. De skal stadig køre diesel drift igen København.. De har sågar monteret en kastet på dem og påstå at partierne derved bliver reduceret. (satmer en god sælger der har lavet den tale)
    Der er så mange tiltag der ville give menig selvom de koster penge.
    Men alligevel snakker politikerne om betalingsringe. Miljøzoner og forbud mod Dieselbiler. Samtidig køre der 3nd Diesel generator i døgndrift ude hvor det nye supersygehus skal bygges. Det ville måske give menig. Hvis den gjorte noget nyttigt. Men nej den generer bare strøm til et lydskryds med en sidevej der ikke er bygget endnu.

    Det virker ikke logisk at den almenlige borger skal punge ud konstant. Desvære er det hvad man må forvente af en rød regering


  • #13   15. sep 2019 Hvis bare du betaler mere i "svine" gebyr er det ok at svine i dk. Så kommer der jo flere penge i kassen smiley

  • #15   15. sep 2019 Ja, det fossile er på vej ud.
    Om tingene er så grønne som de ser ud, kan jeg ikke give et entydigt svar på. På den lange bane, så håber og tror jeg da på det er.
    Alt fossilt vi brænder af, til fordel for det ene eller det andet, har jo en begrænsning. Jorden er ikke en uudtømmelig kilde, og som vi ser på klima forandringerne, så holder jorden nok heller ikke til at vi fortsætter vores egoistiske tilgang til det hele. Vi er nødt til at passe på vores klode, selvom det måske ikke lige er os der sidder her og kommentere det går ud over, men vores efterkommere

    Vi kommer aldrig til at blive Co2 neutrale. Det kan simelthen ikke lade sig gøre. Men jeg er bestemt forgænger for, at jo mindre, af skadelige co2 og partikler vi kan lede ud, jo bedre. Der er altid et men. Fly bliver nok svære at knække koden på hvordan vi får dem over på noget miljøvenligt. Måske opfindes et brændstof der er miljøvenligt i produktion og forbrænding. Hvem ved.

    Jeg tror bestemt også på at eksempelvis elbilen er et skridt i den rigtige retning.
    Det hele er en forandringsproccess som vi skal være indstillet på. Jo mere vi er indstillet på det, jo nemmere er omstillingen.

    Som undersøgelser viser, er en elbil først grøn efter de først 50.000 km eller mere.
    Vi skal være indstillet på, der går længe før vi kan tage til italien uden at skulle lade op. Det kommer sikkert en dag, men det er fjernt. Indtil da må vi indstille os på, at vi må holde nogle stop undervejs, der nok er 15 minutter længere end hvad vi normalt ville holde. En tur til italien f.eks vil derfor taget nogle timer mere.
    Jeg så en kona electric ejer, der betalte 600 kroner for at strøm, til deres 4000 km lange kør selv ferie i sommers. Prøv at gøre det i konventionel bil.
    I den daglige infrastruktur, kommer vi nok til at se brint og batteri som vi idag ser diesel og benzin. Lastbiler og busser, har ikke tid eller kapacitet til at slæbe på tonstunge baterier, når der skal være gods og passagere. Her vil brinten nok være svaret på diesel, hvor energi kan lagres, uden at fylde, og tankes hurtigt. Dog er brinten dyrere at fremstille.
    Når batterierne er lidt bedre, så har de samme rækkevidde som en almindelig bil, og hvor mange kører 800 km i ét stræk i deres personbil? Det er nok et fåtal. Vend den om, er det forsvarligt at køre 800 km uden en pause?


    Personligt ville jeg elske at køre i en elbil, hvis det var muligt at trække en trailer, på eksempelvis en kia E-niro. Jeg kunne nok også leve uden, så længe jeg kan låne en bil, men det er rarest for mig så vidt muligt ikke at være afhængig af andre.
    Rækkevidden, er jeg ikke så bekymret for. Infrastrukturen forbedres stille og roligt, men måske ikke helt så hurtigt som elbilerne triller ud på vejene. Så må vi igang med solceller. Kan en bil kører 400 km på en opladning er jeg ved at være der hvor det er ok, ikke prangende, men bare på godt jysk, ok.
    Jeg kan ganske vidst køre til kbh og hjem til holstebro på en tank diesel idag, men jeg stopper alligevel ind for at få en kop kaffe, og lade vandet. Hvorfor ikke bare udnytte de 20 minutter med 50-100 km ekstra rækkevidde?
    Når navigations apps og bilerne selv ved hvor der er ladestandere, så bliver det hele også meget nemmere, at man ikke selv skal planlægge, hvor det er mest fordelagtigt at lade op.

    Batteriudviklingen er i fuld gang, og litium batterier er ved at nå sin fulde kapacitet. Det er simpelthen ved at være der, hvor man ikke kan putte mere kapacitet, i samme størrelse batteri. Der skal en helt ny teknologi til.





  • #16   15. sep 2019 #14
    Firmaet gad Docking stationerne søgte efter end lokation til at udvikle og spurgte efter en havnepladsen og lidt penge til at etablere. Firmaet er vidst nok dansk. Københavns kommune sagde nej det ville de ikke bruge penge på selvom beløbet var latterligt lavt.
    De fik så en aftale i Norge istedet og er nu klar til at sælge systemet til andre havne. Og nu kan København så få lov at ligge 10-20 gange så mange penge for at få systemet.

    Med de gamle diesel toge der trækker regional togene fiser rundt i København. Se evt under alle gangbroer hvor de køre. Der er helt sort fra alle deres starter ved stationerne. Det er steder hvor El er tilgængeligt og har været det i over 30 år.
    Der køre også nogle små hvide tog rundt i jylland (kaldes rægbomberne) de siger de konstant prøver at forbedre dem så de ikke ryger så meget. Men desvære så gør de intet i praksis ud over at lave "proforma møder" fordi de godt ved de snart skal skiftes ud. En af grundene til at de ryger så meget er at de køre uden turbo mens motoren er bygget med turbo. Så istedet for at skifte turbo'er, så piller man dem af og sender dem ud og køre (lortet er så gammelt at de er svære at skaffe hvis ikke man ved at de kan renovere eller skiftes ud med andre modeller)

    Der er så mange tiltag der kunne klares "let og billigt" og som vil hjælpe meget mere.
    Ligesom det ville hjælpe at udbygge ervhervs byer uden for de større byer. Eks istedet for at bygge en ny ø ude ved Avedøre holme så kunne man bygge syd vest over omkring køge. Nord for Næstved og omkring Ringsted. Så ville noget motorvejs trafik kunne aftage og trængslen i større byer ville måske sænkes. Istedet for at oprette plads til flere jobs et sted der er svært tilgængeligt.. Bor selv i Nordsjælland og selv der er det svært at komme rundt med det offentlige.


  • #17   15. sep 2019 #16
    Apropos gamle tog.
    Så hjælper det heller ikke meget, at vi i norden, eller generelt europa, eksportere gamle transportmidler af den ene eller anden art, til eksempelvis afrika, hvor de så der bliver brugt yderligere 20 år, med lappeløsninger hvor eksempelfis partikelfiltre sikkert afmonteres hvis det går i stykker.
    Den gamle vw golf 2, er vidst nok først lige blevet taget ud af produktion et eller andet sted i afrika. Det er en dråbe i havet, selv hvis danmarks 2 millioner biler var grønne.


  • #18   15. sep 2019 #17
    Bane Danmark har nogle yroljer med DPF men generelt er der ikke nogle (mig bekendt) af DSB's dieseldrevne toge der har filter på.
    At exported dem til Afrika er desvære nødvendigt. De har ikke råd eller viden til at vedligeholde nyt matriel... Beijing har efter 10-15pr reduceret deres SMOG med en meget stor procent del. Tog andre lande med samme problemer sig sammen og indførte DPF og SCR alene på deres offentlige transport og renovations biler ville disse rent faktisk suge mere skidt ind end de ville spytte ud.

    Ja der hjælper 0.2% at vi reducere men vi danskere er gode til at udvikle alternative og effektive løsninger. (bortset fra vores politikere der kun kan finde på flere afgifter) så med vores kamp om reducering tiltag ville vi kunne udvikle og sælge løsningerne til andre lande.


  • #20   16. sep 2019 Vi kan gøre så mange tiltag vi vil, men så længe den 2. og 3. verden ikke følger med udviklingen så kan det være skide ligegyldigt, og når man i den 3. verden døjer med problemer såsom høj dødelighed, sult, naturkatastrofer så skal man nok ikke regne med at el-biler står højst på deres ønskeliste.. forbrændingsmotoren lever også om 100år, jovist er der mange el-biler i Europa og Nord Amerika til den tid, men vi udgør altså blot 15% af verdenens befolkning, selvom vi tror at vi er verdens navle...

  • #21   16. sep 2019 #20
    Korrekt at vi ingen betydning har. Men kan vi være førende inde for teknologien og viden på oprpdet kan vi tjene fedt på det og hjælpe de sultne negere med at få mad og overleve så de ikke behøves at få 8-12børn. Så kan vi samtidigt afhjælpe overbefolkningen.

    Syntes vi skal gøre hvad vi kan uden det rammer borgerne på pengepungen.
    Hvis du har en pære der gå skifter du så ud med en almenlig glødepære. En spare pære eller end LED? Gør det muligt for folk at træffe et frit valg men tilskynde det grønne. Uden at straffe dem der har andre kriterier en grønt


  • #22   16. sep 2019 Der kommer til at gå mange mange år inden vi ser tankstanderne forsinde.
    Der kommer en lang periode hvor tank standere og el standere vil sameksistere, og efterhånden som efterspørgslen på brændstof falder vil det stille og roligt blive skåret ned.

    Jeg kan huske den samme hysteri med knallerter da Scooterne kom, med at tankstationerne stoppede med at have færdig blandet benzin med 2 og 4% olie blanding.

    I forhold til veteran biler skal der nok være nogen som bibeholder en eller anden form for brændstof levering, men man skal nok regne med at det bliver meget dyrt.

    Der er jo flere og flere producenter der tilbyder officielle ombygninger af deres klassiske biler til elektrisk, her kan nævnes Jaguar og senest VW med ombygning af bobblen.

    Omstillingen kommer til at ske i en fart der gør at man ikke vil mærke det så meget


  • #24   16. sep 2019 Ingen tvivl om at de skal udryddes, og det skulle være sket for længe siden.

    og det skal nok komme, over de næste 2-3 år kommer der mange nye elbiler på markedet, og så kan folk ikke tage ud og kigge på ny bil uden seriøst at overveje el


  • #25   16. sep 2019 #22 jeg ville sindsygt gerne havde en Chevy Caprice og kunne jeg ombygge til hybrid ville det være ideelt så jeg kunne tulle rundt på El på almenlige køreture men stadig havde V8 lyden og følsen af motoren til træf osv.


  • #26   16. sep 2019 Til det formål er der et firma som har lavet en spændende løsning
    En elektrisk "Supercharger" som fungere omvendt

    Den levere power via remmen til motoren

    https://www.youtube.com/watch?v=4-Vck6oCi3A


    profilbillede
  • #27   16. sep 2019 Elbiler er en fin modedille lige nu men er langt fra løsningen... I længden er det den mest besværlige og reelt set mest svinende løsning der er på problemet med brændstof biler...
    Toyotas Brintbiler er faktisk det bedste alternativ... (ren miljømæssigt) desværre er der der nogle udfordringer med produktionen af brint, fordi at omdanne alm tankstationer til brintstationer ville ikke være det største problem...

    ikke nok med at brintbilerne vil være bedre for miljøet... (kræver ikke kæmpe Lithium batteripakker) det giver også langt mere frihed... (en "optankning" vil ikke tage 30 min som elbiler nu er nede på) dette giver langt bedre forhold for transportsektoren, og for os andre der stadig kan tage på ferie i det sydlige Italien men uden den dårlige klimasamvittighed.. (udstødningen fra en brintbil består af vand... ) Og vi andre bibeholder motorlyden så det ikke føles så svanset at køre rundt i...


  • #28   16. sep 2019 Cody

    Du skal liiige læse lidt mere op på det der smiley
    For hvis du skal have en brintbil med noget ordenligt rækkevidde og hestekræfter, så skal den have en temmelig stor batteripakke, og så er man da lige vidt?

    Der er jo derfor at brint biler er bow-lamme, med 100hk eller lign.
    brændselsceller kan ikke følge med til at lave nok energi

    Tesla Model 3 kan lade med 250kw allerede nu, og snart 350kw så ventetid bliver der sq ikke meget af.


  • #30   16. sep 2019 Jeg vil i hvert fald gerne se en brintbil med samme specs som en Model 3 Performance

    530km rækkevidde, og 470hk
    Det kommer nok ikke til at ske


  • #31   16. sep 2019 Carsten

    Det er da også meget fint med en elbil der kan køre hurtigt... men hvor interessant bliver det at kunne køre 500 km ad gangen og så skal vente en evighed på at kunne komme videre, hvis man f.eks. skal 1500 km ned i europe? Det er lige 2 ekstra og relativt lange pauser man bare er nødt til at tage...

    Tuner miljøet vil DØ med elbiler... Noget man kunne undgå med alternative brændstoffer, Bilstereo miljøet vil DØ med elbiler... hvad er der så tilbage? Styling? Det er allerede dødt..


  • #32   16. sep 2019 Cody

    Med 250kw skal du jo ikke holde ret længe for at fylde 50-60kw på en bil vel? smiley
    Så det tager lige så lang tid som at strække ben og hente en Fransk og en cola så er du klar til at køre igen.
    Så lad os nu ikke gøre problemet værre end det er smiley

    Og en brint bil har ikke mere rækkevidde da man ikke kan opbevare nok brint i bilen sikkert til at køre mere end 500-600km

    Jeg er da ligeglad med tuner miljø? smiley
    Og for den sags skyld også bilstereo.. selvom jeg ikke kan se hvorfor det skulle dø pga. elbiler? du har en bil med en stort set utømmelig batteripakke? hvordan kan det ikke være perfekt til bilstereo? smiley


  • #33   16. sep 2019 Værre er prisen... Eneste bil der er noget værd hvis vi ser på rækkevidde, køreglæde, acceleration osv, er Tesla... Der koster på den lidt for morsomme side af 500000 kr... pøblen må så nøjes med nissan Leaf og den slags der er ubrugelig hvis man har bare lidt langt til jobbet... (og som designmæssigt er en øjenbæ uden lige... )

    kan godt se hvad du siger om brintbiler... men det betyder jo faktisk at der ikke eksisterer et alternativ til brændstof biler endnu... Elbiler er enten for dyre, eller kører slet slet ikke langt nok endnu... Så der vil gå ekstremt lang tid før brændstofbiler forsvinder... det bliver hverken i 2030, eller 2040... slet ikke når de fortsat udvikler på både diesel og benzin biler også... mercedes er jo nået dertil hvor deres Diesel motorer stort set ikke udleder NOX partikler, og hvor CO2 udledningen er så lav at den miljømæssige fordel i en elbil først fremtræder ved 250000 kørte km...


  • #34   16. sep 2019 hehe du er jo helt væk

    Den nye E-Corsa koster 220.000
    Den nye VW ID 3 koster fra 250.000
    En Hyundai Kona kan fåes fra 275.000
    En Tesla Model 3 kan fåes fra 350.000

    Tjek nu inden du himler smiley

    Og om så en almindelig bil intet udleder, så skal brændstoffet stadig hentes op af jorden og raffinere og transporteres, det alene er nok til at det ALDRIG bliver en god ide for miljøet, men det glemmer man meget belejligt altid at regne med


  • #35   16. sep 2019 "du har en bil med en stort set utømmelig batteripakke? hvordan kan det ikke være perfekt til bilstereo?"

    1 forstærker og du har reduceret rækkevidden med ca 30%... Snakker vi forstærkere i dB-drag klassen, kan du reducere bilens rækkevidde med 75% med blot 1-2 forstærkere... ikke nok med det, så er batteripakken i en elbil ikke på 12 volt... men 300 volt DC... altså kræver det nogle konvertere der kan tåle der trækkes fra 100 til 1500 ampere ved 12 volt... de fylder temmeligt meget... Så hvordan skal det lige kunne fungere?


  • #36   16. sep 2019 og hvordan er rækkevidden på de biler?

    Alt under 500 km er ubrugeligt... Så derfor er prisen relativt ligegyldigt hvis ikke rækkevidden er der...

    "Og om så en almindelig bil intet udleder, så skal brændstoffet stadig hentes op af jorden og raffinere og transporteres, det alene er nok til at det ALDRIG bliver en god ide for miljøet, men det glemmer man meget belejligt altid at regne med "

    ligesom man belejligt glemmer at regne med udvinding, transport og raffinering af Lithium, Mangan, nikkel, Cobolt, Aluminium og jern til batterierne? Eller havde du glemt det?


  • #37   16. sep 2019 haha! hoooold hoold

    En Hyundai Kona for at tage et eksempel har batteri nok til at drive en husstand i flere dage.

    En forstærker ville slet ikke kunne mærkes smiley


  • #39   16. sep 2019 Cody

    "ligesom man belejligt glemmer at regne med udvinding, transport og raffinering af Lithium, Mangan, nikkel, Cobolt, Aluminium og jern til batterierne? Eller havde du glemt det?"

    Det skal jo kun gøres 1 gang i bilens levetid, og ikke HVER gang den skal tankes vel? smiley


  • #40   16. sep 2019 Martin

    Præcis! jeg er ved at dø af grin her smiley


  • #41   16. sep 2019 Cody

    En Hyundai har et batteri der svare til 6.000ah
    Så det kan da kun være bedre end en benzinbil med et 100ah batteri til anlæg tænker jeg smiley


  • #42   16. sep 2019 Carsten

    ja ved 230 volt = lavt ampere forbrug...

    12V = Højt ampere forbrug...

    Så en forstærker kan ikke mærkes? http://soundplanet.dk/monoblok/318-deaf-bonce-apocalypse-aak-1804.html

    Et forbrug på op til 1000 ampere kan ikke mærkes?

    i dit hus har du et forbrug på 25 - 35 ampere max med alt tændt i en gennemsnitlig hustand... Så ja selvfølgelig kan bilen drive et hus... Men når du skal ned i et 12V system ændres ampereforbruget en del...

    Du kan jo gætte hvor mange ampere denne bruger: http://soundplanet.dk/monoblok/345-deaf-bonce-doomsday-add-378001d.html (Vi er over 2000A)


  • #43   16. sep 2019 Batteriet i en elbil er 400 volt smiley
    Så du har sådan set kraft i bilen?

    Andre ting du er i tvivl om? smiley

    En kwh er en kwh uanset hvor mange volt eller ampere du har.
    Har du lavere volt skal du bruge flere ampere.
    Men det er den samme mængde energi i sidste ende.
    Det burde du vide smiley


  • #44   16. sep 2019 Carsten

    Så man skifter aldrig batteri gennem en bils levetid?
    Tesla Lover selv 8 års levetid på deres batterier... (det er ihvertfald deres garanti) Det er også ret godt... men med tanke på at vi stadig ser 25 år gamle biler på gaden.. (ikke engang veteraner) det er altså ca 2 batteriskift... (ja ikke alle teslaer vil holde 25 år... ) Så det var kun 1 gang bilen svinede med batteriet? Og så kommer miljø spørgsmålet.. ikke klima men miljø... Der er kæmpe områder ved minerne der er direkte giftige pga udvinding af materialerne til batterierne... Bevares det giver ikke Co2 så folk ignorerer det lige for tiden... Så mens vi redder klimaet så skal vi forgifte jorden i stedet?


  • #45   16. sep 2019 De fleste elbiler vil aldrig nå at få skiftet batteri nej smiley
    Der er Tesla'er der har kørt 800.000km på originalt batteri

    Så batterierne overlever faktisk bilerne og ender i husinstallationer osv. og lever videre

    og 99% af materialet i batterierne kan genbruges smiley

    Andre ting? smiley


  • #46   16. sep 2019 Og for lige at vende tilbage til din lille forstærker

    En Tesla med 470hk ville rykke knap 30.000amp på 12v for at køre fuld pedal smiley


  • #47   16. sep 2019 carsten

    Hvornår er du egentlig blever ingeniør med speciale i Elbiler?

    Så du vil altså have en konverter på der kan tåle over 1000 ampere? Tror jeg ikke folk vil hverken betale for eller lave pladsen til...

    Et andet problem er at lithium ikke ligefrem er på hvet gadehjørne... og når der ikke er mere... så kan der ikke laves flere batterier... og genanvendelse af gamle lithium batterier er desværre ikke helt muligt endnu... (Altså så de bare bliver til nye lige så gode batterier) Nøjagtigt ligesom med bly batterier... "VirginLead" batterier er bedre end batterier med genanvendt bly...

    og hvor "rene" er de elbiler lige? Her er lidt at læse og tænke over: https://www.weforum.org/agenda/2019/03/the-dirty-secret-of-electric-vehicles/


  • #48   16. sep 2019 Cody

    Hold nu, elbiler ER en bedre løsning, det er desværre faktum
    Kom nu videre smiley

    Og der vil altid være nogen der forsøger at få elbiler ned med nakken med falsk information.

    Det er jo ved at vise sig at flere elbils brande er påsatte af folk der vil forsøge at bevise at de er farlige..

    Folk vil gå langt for at beholde deres dinosaur-brændere

    Og hvis jeg skulle komme med en lister over "dirty secrets" over almindelige biler, så ville jeg aldrig blive færdig.


  • #49   16. sep 2019 #26 Mercedes er begyndt at bruge en sandwich mellem motor og gearkasse. Den fungere som Starter, Generator og hybrid motor. Det er super fedt. De køre også med elektrisk klimakromoressor, vandpumpe og servo så der er ingen grundt til at havde nogle remme på det gør motoren ikke har behov for at havde boltet alt muligt på og motorrummet er lettere tilgængeligt. (i teorien).

  • #50   16. sep 2019 Sø-Propel

    Det system lavede Opel/Chervolet faktisk i den første Ampera/Volt for en del år siden smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4


  • #51   16. sep 2019 og så er rækkevidden jo ikke så lang som de påstår... i koldt vejr kører en el bil op til 1/3 kortere end i varmt vejr... og du skal ikke påstå at et større anlæg ikke har indflydelse på rækkevidden når lidt koldt vejr kan gøre så stor forskel...

    Fremtiden er måske i elbilens tegn... Men ikke før om mange flere år når rækkevidden er kommet op på Diesel Standard, og infrastrukturen er ordentligt på plads... og til den tid er der forhåbentligt kommet et bedre alternativ igen...

    PS: jeg overvejede selv en elbil til alm køren på job kørsel... desværre findes der ingen i en fornuftig prisklasse der havde nok rækkevidde... (Skulle også gerne på job om vinteren jo)


  • #52   16. sep 2019 "Og hvis jeg skulle komme med en lister over "dirty secrets" over almindelige biler, så ville jeg aldrig blive færdig. " Vi kender allerede alle de "Dirty secrets"... De type biler har jo været her i mange mange år...

    Men indtil du kan få en elbil i den billige ende (under 300K) der har en brugbar rækkevidde for pendlere, Så er elbiler til grin...


  • #53   16. sep 2019 220.000 for en E-Corsa der kan køre over 500km på en opladning
    Selv tak smiley

    og nej, det er brændstof biler er til grin, meget endda i forhold til elbilerne smiley


  • #54   16. sep 2019 Carsten

    Ok...fair nok du fandt en kabinescooter der havde rækkevidde nok... jeg giver sgu da ikke over 200K for en bil jeg skal tage på som en trøje for f.... jeg har sko der er større... Alt under Astra Størrelse er at sammenligne med en rulleskøjte...


  • #55   16. sep 2019 Hvornår skal du køre mere ned 500km på én dag? smiley

    Og hvis du skal, kan du så ikke finde tid i din travle kalender til at holde og lade i 15min?

    For hvis det er tilfældet så undre det mig at du ikke har råd til mere bil når du har så travlt


  • #56   16. sep 2019 Kan ikke huske I3'ens km pr opladning men i en REX er den faktisk rigtigt fornuft pendlerbil at købe brugt. Såfrem man ikke har brug for træk

  • #57   16. sep 2019 Tror jeg finder en gammel golf 2 og dyrker raps i hele haven, så kan jeg tanke på mcd. Når jeg kører syd på.

  • #58   16. sep 2019 Henrik H

    Så hellere gå da smiley smiley


  • #60   16. sep 2019 #59

    Som jeg skrev så garanterede tesla kun 8 år... hvad de reelt holder til udtalte jeg mig ikke om...


  • #61   16. sep 2019 "kun 8 år"

    vil mig almindelige biler med den slags garanti smiley


  • #62   16. sep 2019 #55

    Jeg har 127 km til arbejde hver vej... Og den lader ikke hurtigt op på alm stikkontakt som er eneste mulighed på jobbet... da jeg købte bil for ca 1 år siden, der var muligheden Tesla, og nogle andre der ikke kørte langt nok... (Husk det med rækkevidden forringes om vinteren)

    men mit issue her er ikke rækkevidden på Opel E-Corsa... Blot at den er alt for lille... (og er en Peugeot som jeg aldrig kommer til at køre i)


  • #63   16. sep 2019 Nåååårh så det er jo ikke teknologien der halter, det er jo bare at du er kræsen smiley

    Se nu er vi allerede gået fra at det er noget forfærdeligt noget som er alt for dyrt
    alt for upraktisk
    kan ikke lades hurtigt nok
    ødelægger miljøet
    og ødelægger bilstereo miljøet (den er jeg ikke kommet over endnu smiley )

    Til at du kan du faktisk godt eje en smiley


  • #64   16. sep 2019 #61

    nu hænger du dig i en skrivemåde.. .kom videre...


  • #65   16. sep 2019 #63

    Eneste grund til jeg kunne køre elbil er rent økonomisk... ikke andet... ville være nødt til at have en rigtig bil ved siden af... (har stadig min Astra Silver Edition også )


  • #66   16. sep 2019 #65 jamen den er jo gul smiley

  • #68   16. sep 2019 Min chef har en Tesla. På arbejdet har han en ladestander, som har kostet 15000kr. ca. Den er vist nok 6 timer om at lade bilen fuldt op. Hjemme har han en ladestander, som så vidt jeg husker kan lade bilen fuldt op på 3-4 timer. Den har kostet 100000 Kr.! Det skal nok afholde mange fra en elbil.

    Meen som jeg plejer at sige, så må staten gå foran og bytte alle ambulancer, brandbiler og politibiler ud med elbiler. Når det sker, vil jeg skrue ned for min skepsis smiley


  • #69   16. sep 2019 #66

    Den gule er skrottet... min silver edition er sølvfarvet.. smiley


  • #70   16. sep 2019 #67

    3-4 timer for at lade bilen fuldt op og så kun små 500 km rækkevidde... Det tager mig under 3 min at fylde benzin på min bil... og så er der ca 700 km rækkevidde... og så de syge priser på ladestationerne... afholder ihvertfald mig fra det..


  • #71   16. sep 2019 Jeg elsker at se dig skrive om el-biler Carsten.

    De er sååå gode, vejen frem, der er stort set ingen ulemper, man kan lade hurtigt, man har al den rækkevide man praktisk talt begynder, de er bare ikke gode nok til at du selv ønsker en el-bil, lige nu naturligvis, for lige om lidt køber du en smiley Men det har du sagt i flere år...

    Det er ligesom at læse Christian skrive om V8 biler og hvor gode de er, og hvordan mini biler er noget lort, mens han selv kørte rundt i en mini bil smiley

    PS. mener ikke noget negativt med det, synes bare det er oprigtigt underholdende smiley


  • #72   16. sep 2019 Hey Mirza

    Jeg syntes også du er super underholdende smiley


    profilbillede
  • #73   16. sep 2019 Jeg gør mit bedste smiley

    Og tillykke med købet, sweet…


  • #74   16. sep 2019 Takker smiley

  • #75   16. sep 2019 #72

    Fint lege tøj.. og du har valgt performance modellen? Så kommer prisen også noget tættere på en halv mil...


  • #76   16. sep 2019 498.000.- for at være præcis smiley

    Men så har den også 473hk, 0-100 på 3.1 sekundt
    Performance undervogn og bremser samt TrackMode


  • #77   16. sep 2019 498k med afgift, koster de ikke mere ?

    3,1 sek haha det må være vildt smiley


  • #78   16. sep 2019 Ja det er alt inklusiv, der er godt 14k i afgift på den

    og så 660kr om året i grøn ejer afgift

    Ja den er tåbelig hurtig, det er slet ikke til at fatte


  • #79   16. sep 2019 Havde regeringen ikke bestemt at der også skal betales afgift af el-biler ?

  • #80   16. sep 2019 Jo 20% på alt over 400.000
    Så jeg betaler kun afgift af de sidste 100.000


  • #81   16. sep 2019 Nå, troede der skulle betales ligeså meget i afgift som på alm biler og at det er derfor at Tesla salget er faldet.

  • #82   16. sep 2019 Grunden til at salget faldt var at Tesla S og X koster en del over 400.000 så deres afgift er væsentligt højere

  • #83   16. sep 2019 Yes det giver mening, men troede afgiftssatsen ville være 1:1, så undrer det mig faktisk at der ikke er flere der er hoppet med på el vognen, forestil dig hvis der var samme afgift, så ville din bil koste knap 1 mio, så ville du jo aldrig nogensinde overveje den (gætter jeg på)

  • #84   16. sep 2019 til en mill er det for meget for min pengepung

    Men du kan få en model 3 helt ned i 350.000


  • #85   16. sep 2019 Den skal koste 200k før jeg ville overveje det smiley

  • #86   16. sep 2019 " 660kr om året i grøn ejer afgift" Hvorfor fanden koster den det samme som en hybrid der bruger benzin? og det er endda kun lige under halvdelen af min benzinsluger.

  • #88   16. sep 2019 Yeps, det er nemlig en minimumssats, og ja det er latterligt
    Men det er der jo så meget der er her i DK smiley


  • #89   16. sep 2019 Jeg kan ikke se hvordan det er latterligt, for det første koster det jo at benytte vejene, og for det andet er det ikke ALT strøm som er "grønt" for ikke at snakke om den forurening bilproduktion medfører, det er jo ikke sådan at bare fordi at den kører på strøm at den ikke bidrager/eller har bidraget til en form for forurening

  • #90   16. sep 2019 Tror ik jeg ender med elbil før det kommer på brint med rækkevidde der er brugbar, samt man økonomisk blir tvunget i det.. ville ha været ked af at ha købt bil til 500.000,- og så vi skulle ha lejet en bil flere gange årligt når vi tar på bilferie. Så er jeg sådan set ligeglad med om den kunne gå 0-100 på et sek. Ydreligere så kan model 3 kun få træk ab fabrik og kun til max 910kg. Dvs fx. campingvogn blir også et problem. Håber i øvrigt forbrændingsmotoren kommer til at leve min tid ud - min række sekser længe leve hurra

  • #91   16. sep 2019 Når de kommer på brint med 4-500km rækkevidde og man kan tanke op på få min her der og alle vegne, så snakker vi

  • #93   16. sep 2019 #92

    Tja jeg har før kørt 850 km uden en pause der var længere end 5 min til at pisse og købe en cola... Og på 5 minutter kan du ikke lade en elbil... Men du kan tanke en rigtig bil...


  • #94   16. sep 2019 Vores kører ca. 22 km på en liter diesel og da tanken rummer 45 liter, kan den altså tilbagelægge mere end 800 km på en tankfuld.
    Og jo: Den er med partikelfilter, så den skrækkelige forurening er på et fornuftigt niveau.

    Jeg har dæleme ikke hverken 200- eller 300.000 kroner til at spille miljøbevidst for, og som Cody påpeger, vil et batteri miste effekt i kulde.
    Der vil vel også gå en del til opvarmning og øvrige forbrugere, som lys, el-ruder, radio og navigation m.v.?
    Der er ca. 325 kilometer når vi besøger familien i Jylland. Jeg er muligvis en egoist, men jeg gider altså ikke holde på en ladestation 30 - 40 kilometer fra målet.
    Der foretrækker jeg min trofaste dieselmaskine. Og skulle den være tæt på at gå tør, vil det næppe tage fem minutter at tanke op.
    Hvilken el-bil kan lade på samme tid?


  • #95   16. sep 2019 Martin.. 400km uden pause er ikke ret meget.. men lad os lege med tanken om at det er nok, så tager det jo ikke blot 5min før du er klar til de næste 400km..

  • #96   17. sep 2019 tror jeg vil invitere elbil folket til at tage med næste gang min fisketur går øst over, så ser hvor langt i kommer med ud , hjem skal i da skubbe... smiley


  • #97   17. sep 2019 Jeg havde faktisk samtlige bekymringer/fordomme som nævnes her i debatten før jeg fik en Tesla, og de forsvandt en efter en.

    Selv økonomisk var det ikke så slemt. Hvis vi siger at benzin koster 10 kr/liter i snit, så sparede jeg lidt over 100.000 kr. i benzin alene, på de lidt over 3 år jeg havde den (reelt var det nærmere det halve, da jeg giver ca. 5 kr/l).

    Ja, jeg prøvede vel 6-8 gange mens jeg havde den, at jeg skulle holde og vente i 15-20 minutter for at lade, men tænk lige på at det nemt er flere hundrede kroner man sparer på at sidde der og vente et kvarter, ift. at hælde benzin på en bil. Da man betaler benzin med penge der er beskattet, svarer det til en ganske OK timeløn at sidde der i 15 minutter.

    Den økonomiske fordel forsvandt dog lidt for mig, da bilen gik fra at køre knap 200 km hver dag, til at køre 20 km hver dag.


  • #98   17. sep 2019 Jeg ser på det på 3 måder.

    Den ene er at det giver godt finansiel mening for mig
    Jeg kan selv lave strøm, og man spare mange penge på "brændstof" og strøm prisen er meget mere stabil end benzin/diesel
    Et godt eksempel er angreben i Olielandende igår der gjorde at prisen skød i vejret!

    Jeg er miljøvenlig som altid har været en prioritet for mig.

    og til sidst, så er det en mulighed for at få de 2 ovenstående i samme pakke som en super-bil, med næsten 500hk og evner som overgår Lamborghinier osv.
    Bare det at jeg kan blæse dørene af den største Audi RS, er alene grund nok for mig smiley
    og set i det lys er det jo en fantastisk billig bil


  • #99   17. sep 2019 "Hvis vi siger at benzin koster 10 kr/liter i snit, så sparede jeg lidt over 100.000 kr. i benzin alene, på de lidt over 3 år jeg havde den (reelt var det nærmere det halve, da jeg giver ca. 5 kr/l). "

    Carsten, du kunne så også lade den gratis på din bopæl hvis jeg husker rigtigt...


  • #100   17. sep 2019 Selvom jeg hiver strøm ud af min egen elmåler koster det stadig kun 1/3 at køre de samme km

  • #101   17. sep 2019 Ja, det er dog ved at være standard her, at hvis man bor i lejlighed, er der gratis opladning af elbil. Mon ikke også der kommer attraktive vilkår for elbilsejere i DK når salget begynder at tage fat.

  • #102   17. sep 2019 Selvom jeg hiver strøm ud af min egen elmåler koster det stadig kun 1/3 at køre de samme km

    Sammenlignet med hvor mange km/l ?


  • #103   17. sep 2019 Jeg brugte vist 7 km/l, hvilket jeg synes er meget fair, taget i betragtning hvor stor Model S er, og de kræfters den har. Tror ikke en tilsvarende bil med benzinmotor vil køre mere end det.

    Audi'en kørte jo eks. kun 5 km/l ved normal kørsel.


  • #104   17. sep 2019 Hvem siger det behøver være en benzinmotor.

    En Audi A6 50TDi er ligeså hurtig som din Tesla var, og kører 17km/l.. så hedder regnestykket at du har sparet 40.000kr på 3 år et sted hvor du "tanker" gratis strøm


  • #105   17. sep 2019 Mirza
    Min Insignia går 16-17km/l på diesel
    Og det koster mig ca. 65øre pr km i brandstof
    Teslaen køre til 25øre pr. km

    og har 250hk mere vel at mærke smiley


  • #106   17. sep 2019 En ny tesla model 3 preformance vs en ny lambo aventador.. jo jo.. der er lidt vej endnu for teslaen

    profilbillede
  • #107   17. sep 2019

    profilbillede
  • #108   17. sep 2019 Nu er de fleste lamboer af anden type end aventador…

  • #109   17. sep 2019 Hvad mener du de har lang vej med? smiley

    Jo der er virkeligt langt op til 16k i vægtafgift smiley
    og Lamboen er opgivet til 0.2 sekunder hurtigere fra 0-100 til trods for at den har 300HK mere smiley

    Jeg vil nærmere kalde det pinligt for Lambo'en smiley


  • #110   17. sep 2019 Og skal du sammenligne biler i samme liga
    Så husk at sammenlign Lambo'en med en Tesla Model S istedet smiley


  • #111   17. sep 2019 og til sidst, så er det en mulighed for at få de 2 ovenstående i samme pakke som en super-bil, med næsten 500hk og evner som overgår Lamborghinier osv. 

    Jeg forholder mig til du skrev ovenstående


  • #112   17. sep 2019 Jamen den overgår da også Lamborghinier , der er andre modeller end Aventador.. Aventador er den mindst udbredte...

  • #113   17. sep 2019 Tophastigheden på Tesla'en er i øvrigt forkert den går 261km/t smiley

  • #114   17. sep 2019 Mirza, for det første kan jeg sket ikke købe den dieselbil, og for det andet giver det kun mening at sammenligne med hvad man ellers ville have købt. Jeg kommer aldrig til at købe en dieselbil, så den sammenligning er urelevant.

    En Audi S7 er nok den bil jeg ville sammenligne Model S med - den koster det samme (i USA), har omtrent samme plads og er kvik. Og den ville jeg aldrig få over 7km/l.


  • #115   17. sep 2019 Jeg kan skam godt følge dig, og der er også ting jeg principielt ikke vil købe selvom de er billigere og ligeså gode, objektivt set, men hvis man er biased så giver det ikke mening at tale om økonomi.. for ja ifht en dyr benzinsluger så sparer du 100.000kr, men der ER andre alternativer, som er ligeså hurtige. og meget billigere end RS5eren...

  • #116   17. sep 2019 Jeg synes ikke at der er mange alternativer, som giver samme oplevelse bag rattet. Et par kunne være BMW M4 og Lexus RC F, men jeg ville ikke have byttet med de to. De koster iøvrigt omtrent det samme.

  • #117   17. sep 2019 Det er sku fint nok med elbiler, så får vi rene byer med tiden og forureningen smider vi i andre lande, på et tidspunkt opdager vi nok at det var som at pisse i bukserne for at holde varmen, lidt det samme som at vi samler ind for at plante træer og i Afrika brænder de regnskoven af smiley

  • #118   17. sep 2019

    profilbillede
  • #119   17. sep 2019 #118 Carsten alias Christian påståligheden er vist jeres lighed smiley
    Tesla og elbiler er hurtige ingen tvivl om det, og vis det var det eneste der tæller så får man da en hurtig bil, billigt. men en Tesla 3 smiley den ligner altså en VW New Beetle der er trykket lidt flad smiley



  • #120   17. sep 2019 Søren

    No one cares what you think smiley


  • #121   17. sep 2019 Tænker nu da der skal lyd på elbiler kan man så selv vælge ?
    Carsten kan komme med den her forslag så smiley https://www.youtube.com/watch?v=-tMVFcQMacg


  • #122   17. sep 2019 Der skal sq ikke være andet lyd end det tuden man kan høre fra de Audi folk man efterlod i støvet bag sig smiley

  • #125   17. sep 2019 Tja så skal speedometeret da kan runde 330km/t og selv om den er hurtig så følger den ikke en RS6 eller en RS7 eller for den sags skyld flere Lamboer.
    Men troen kan jo flytte bjerge.

    Hvis du er så miljø bevist så skulle du jo købe en Citroen C1 og købe træer for de sidste 400000kr


  • #126   17. sep 2019 #125
    og hvor længe kan den følge med..? smiley


  • #127   17. sep 2019 Tesla model 3 blæser ingen døre af dem jeg nævnte hverken i optræk eller tophastighed.

  • #128   17. sep 2019 Tjaaa den seneste opdatering til Model 3 gik den fra 450hk til 473hk og fra 3,5 sekunder fra 0-100 til 3,1

    Så mon ikke der bare kommer en softwareopdatering og så er din RS6 og RS7 som du i øvrigt aldrig får råd til, efterladt i krydset smiley

    og i forhold til hophastighed har jeg det fint med 260km/t jeg skal ikke køre så stærkt alligevel smiley


  • #129   17. sep 2019 på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden vil forbrændings-motoren helt sikkert være sjælden, men tror ikke det bliver lige de første 30-40 år, for selvom el bil teknologien bliver bedre og bedre hele tiden er der stadig lang vej før den er brugbar nok til at kunne tage bare 75% over i forhold til biler med fossil brændstof.

    som det er nu er el-bilen jo total ubrugelig til taxa, varetransport, til at trække hestetrailer,bådtrailer og campingvogn.

    for ikke længe siden så jeg en test af en MAN lastbil som brugte el, den skulle lades op ca hver 200 km, tænk så lige på hvor lang tid det vil tage at kører til italien med sådan en .
    den dag el bilen kan trække en campingvogn på 1500 kg og stadig have en rækkevide på ca 500 km så kunne jeg sagtens overveje en elbil, men dælme heller ikke før


  • #130   17. sep 2019 Tigger alle de "problemer" du nævner er da løst? smiley

    Model 3 kan fås med træk til 910kg
    Model X til 2500kg hvis jeg ikke husker forkert

    Jeg var i Helsinki for 5 år siden og der var stort set alle Taxa'er Tesla Model S smiley
    Der er faktisk et lokalt taxa firma hvor jeg bor der har en flåde model S og der er INGEN superchargere i området overhovedet.

    Det kan sagtens lade sig gøre smiley

    Men det er træls at det er Tesla der hele tiden skal vise vejen og alle de andre producenter kæmper med at lave noget der kan hamle op i dag med noget Tesla lavede for 6 år siden..


  • #131   17. sep 2019 ja både og, ved godt at tesla x må trække en hel del, men den er stadig ubrugelig som trækdyr på lange ture, for den har jo reelt en rækkevidde på 350-400 km og det er uden noget bagefter, jeg er ret overbevist om at hvis man hægter 1400 kg på krogen bliver rækkevidden væsentlig kortere.
    nåja udover det så er tesla squ osse alt alt for dyre hvis man skal have en brugbar model


  • #132   17. sep 2019 har en god bekendt der har et taxa-selskab med ca 20 biler og han vil dælme ikke have tesla, da han har aftaler med flere forskellige firmaer vedr kørsel og hans biler er i konstant bevægelse i ca 16 timer dagligt og triller mellem 5-800 km dagligt
    , i nattetimerne knap så meget.
    der er slet ikke tid til at skulle bruges tid på opladninger


  • #133   17. sep 2019 Taxa'er holder stille utroligt meget af deres tid, og de kan lige så godt holde i en lader, og for at få en tesla til at køre 800km skal den bare i laderen 30-45 min på en dag og det kunne lige så godt være en frokost pause for chaufføren eller et skifte.

    Så man kan se problemer, eller man kan se løsninger.

    Tesla'en for mig er stort set kun løsninger, jeg kan slet ikke se problemerne smiley


  • #134   17. sep 2019 tja hans biler holder så ikke stille, det kan jeg garantere dig.

  • #135   17. sep 2019 Så tror jeg nærmere han kommer i problemer med fagforeninger?
    Så hans folk holder INGEN pauser i løbet af 16 timer? INGEN??

    Ham gad jeg sq ikke arbejde for det er da helt sikkert


  • #136   17. sep 2019 jeg syntes helt klart el bil teknologien er yderst spændende og osse noget jeg gerne så var mere brugt især i vores byer.
    men syntes så stadigvæk der er en hel del der halter, men med tiden skal det nok komme.
    hvis man ikke bruger sin bil som trækdyr o.lign er en el bil helt sikkert sagen
    hvis så bare priserne kommer ned i et niveau hvor de fleste kan være med.
    og nej en corsa og lignede små biler er ikke til mig, jeg gider ikke kører rundt i en bil jeg skal tage over hovedet for at kunne bruge den


  • #137   17. sep 2019 selvfølgelig holder de da pauser, men dælme ikke lang nok tid til at kunne nå og lade en bil op plus det jo heller ikke ligefrem vrimler med superchargere alle steder. hans folk er på arbejde max 10 timer pr vagt.

  • #138   17. sep 2019 I de større byer hvor der er hurtigladere kan bilen lade hurtigere end de kan holde pause, min model 3 kan lade med 250kwh. og har et 75kwh batteri, så kan du jo selv regne

    Og det er muligt at der ikke er en elbil på markedet lige nu der kan trække noget tungt mega langt, men det er jo også meget specifikt, og det kniber jo med at almindelige biler kan det efterhånden.

    Pointen er at elbilerne kan dække langt størstedelen af befolkningens transportbehov billigere og bedre end de konventionelle biler kan.

    Det er som om at for at en elbil er "god nok" skal den ikke bare være lige så god som en almindelig bil den skal være BANELÆNGDER bedre før folk indser det.
    Det var jo præcist det her Elon Musk forstod da de lavede Model S som er totalt skudt over målet på alle punkter, men det var nødvendigt, for det er ikke nok at den bare er lidt bedre... den skal være alt overskyggende, alt udryddende, bedst i alt! før folk nogenlunde fatter budskabet.

    Det mest miljøvenlige
    Det hurtigste
    Det smarteste
    Det billigste at køre i
    Det sikreste i VERDEN!

    Og så er der stadig folk der hyler over at det tager 5min længere at fylde op, og at den ikke kan trække en sættevogn til Syd Frankrig....

    Jeg fatter det ikke


  • #139   17. sep 2019 Hvis kravet til en bil var at den kunne trække en stor campingvogn, så ville langt de fleste biler på vejene ikke eksistere. Prøv at se en Top 20 liste over de mest solgte biler i DK, de fleste af dem ville jeg aldrig spænde 1.400 kg påhæng på.

    Hvorfor er mikrobilerne så populære hvis biler der ikke kan trække 1.400 kg er ubrugelige?

    Jeg har aldrig haft brug for at køre med trailer, campingvogn, båd eller hvad der ellers normalt nævnes i elbilsdebatter. Men der er åbenbart mange der tager campingvognen med på arbejde, ned til supermarkedet, med når ungerne skal i skole eller til sport eller hvad man ellers bruger en bil til.


  • #140   17. sep 2019 Og jeg har aldrig hørt nogen spørge hvor meget en Lamborghini, eller Porsche Panamera må trække på krogen, Eller hvad med en Dodge Deamon? Men en Elbil den skal jo kunne alt...
    Det er jo ikke nok at kunne køre en quarter mile på 11 sekunder, hvis den ikke kan gøre det med en kæmpe trailer på, så er den jo værdiløs


  • #141   18. sep 2019 Det med biler handler for nogle om blot at have et transportmiddel der kan køre fra a til b... Her er en elbil fremragende... Hvis de da kunne fås i en ordentlig størrelse, med en rækkevidde der ikke blev handikappet om vinteren... Og hvis der var mulighed for at lade dem op ALLE steder... (nej du får ikke bare lov af alle at nasse strøm hos dem til din bil)

    Carsten kan ikke se nogen ulemper ved en elbil overhovedet... Her begynder jeg så at tænke på om han overhovedet interesserer sig for biler...

    Min bil skal ikke bare være et transportmiddel fra a til b... Mange af os har en decideret relation til vores bil... Hell jeg beholdte en gammel Opel langt ud over dens levetid, blot pga affektionsværdi... (Den jeg vandt mine EM og VM trofæer med)

    nogle af os kan også lide tanken om at vi ikke behøver en større ingeniøruddannelse inden for elektronik og el generelt for at kunne reparere vores egen bil... (Ja det kræver måske ikke SÅ meget men alligevel)
    faktisk er det en ret væsentlig ting ved at have interesse for biler...

    Nogle folk elsker at rode med motoren, tune bilen osv... det er ikke muligt med en elbil... Nogle mennesker har heste, og disse skal transporteres osv... Her er der 1 tesla model der kan bruges, som jo koster på den lidt for morsomme side af 1 million... (Hvilket de fleste andre biler der kan samme job IKKE gør)

    Nogle mennesker tager hvert år på camping ferie... det kræver igen en bil der kan trække en del... igen skal disse mennesker vælge den der Øjebæ af en tesla X som igen koster sindsygt meget... For der er netop ingen alternativer inden for elbiler...

    Transportsektoren kan stadig ikke bruge elbiler... der er endnu ikke lavet en EL-lastbil der kan bruges til export kørsel f.eks. og netop inden for den branche er der ikke tid til 15-20 minutters pause hver 2. time... selv om vi er tæt på at køre/hviletidsreglerne snart gør det muligt...

    Der er mennesker der går meget op i lydsystemet i deres bil... ja så meget at de konkurrerer i det... Og på trods af at teorien siger at elbiler kan drive et helt hus eller flere, så er praksis noget andet... For Jo rækkevidden forringes jo mere du har i bilen der bruger strøm... Om vinteren er det helt ad helvede til også, da rækkevidden forringes blot grundet kulde...

    Carsten påstår han tænker på miljøet hvilket er bullshit for han har da helt glemt hvad udvinding af materialerne til specielt batterierne faktisk gøre ved miljøet... ikke klimaet... vi kigger ikke på CO2 som ellers er det eneste folk kigger på lige for tiden... de miljømæssige konsekvenser ved udvinding og raffinering af råmaterialerne bliver stort set aldrig regnet med... og ignoreres... fordi hvad gør det at steder i rusland og kina, og sydamerika og afrika, bliver ubeboelige for både mennesker og dyr, hvis bare vi får vores elbiler herhjemme... Skulle nødig lukke for mange gram co2 ud jo...

    Og hvorfor skal Elbiler designes så grimt som muligt? (Nej en corsa er fanme ikke flot)

    En elbil er en god idé for rigtigt mange mennesker dog... folk der primært kører i byen, folk der ikke har langt til arbejde, folk der overhovedet ikke interesserer sig for biler... pensionister der heller ikke kører så mange km... Perfekte målgrupper...

    Om 10-15 år kan det være de har lavet en elbil i fornuftig størrelse, der har god nok rækkevidde (minimum 7-800 km om vinteren) og til en pris hvor de fleste kan være med også... (Under 300K for en bil der ikke er den mest skrabede model i programmet)
    Og så kan det da være man skulle havde en til at køre på job og hjem i... Men stadig have en rigtig bil ved siden af...


  • #142   18. sep 2019 Cody,

    Jeg er uenig med dit synspunkt om, at elbiler ikke et velegnet hvis man kører langt. Jeg købte netop en elbil fordi fruen fik en del længere på arbejde. Jeg synes netop at det er når man kører meget at elbiler har en fordel.

    Da fruen og jeg begge begyndte at tage toget på arbejde, blev den ene bil overflødig, og med de få km vi så kørte, gav Tesla'en ikke så meget mening for mig mere, og det var Audi'en som blev i garagen.


  • #143   18. sep 2019 Men et er transportsektoren, hvad med landbruget? Eller de store maskiner i grusgrave m.v. De vil næppe kunne bruge tid på opladninger eller udskiftning af batteripakker, når der er pres på.
    Bonden gider næppe heller holde milevidt fra hjemmet med en el-dreven mejetærsker, der pludselig skriger efter strøm, når høsten skal i hus.
    El-nettet er (endnu ikke) gearet til de voldsomme belastninger, som opladning af så mange køretøjer vil medføre.

    Nogle af os HAR faktisk behov for at trække en større trailer en gang imellem, eller en
    campingvogn, bådtrailer, hestetrailer etc. og der trækker det altså gevaldigt ned for el-bilerne, vil jeg mene.

    Det kan godt være, at det er godt for miljøet i længden, men fremstillingen af køretøjer og batterier er vist ikke så venligt, som det skal gøres til i medierne.
    Hvis vi skal hente strøm fra kulfyrede kraftværker til opladning, flytter vi bare problemerne, - men løser dem ikke.
    Jeg tror det varer MANGE år ud i fremtiden, før lande som Kina, Indien og Vietnam + mange af de afrikanske lande opnår den teknologiske udvikling, der vil gøre dem til klimavenlige.
    Det er fint nok at yde en indsats og udvikle know-how, men ikke hvis det samtidig giver de nævnte lande mulighed for at forurene endnu mere, end de gør i forvejen.
    Problemet er globalt. Ikke "kun" vores problem i lille Danmark.


  • #144   18. sep 2019 Persontransport er jo netop et punkt hvor det for alvor hjælper at gøre noget lokalt. At man mindsker forurening i Kina mærker man ikke voldsomt meget til i DK - ihvertfald på den korte bane. Men det gør man med persontransport.

    Jeg arbejder i en storby hvor det meste af den offentlige transport kører på el (busser, tog og sporvogne) og en del mindre lastbiler også kører på el. Der er en helt anden luft end eks. i Aalborg eller København.

    Jeg vil ihvertfald også hellere sidde bag en elbil og trække vejret i en halv time, end bag en brændstofbil i tomgang. Meget lavpraktisk logik, ik'? Den tanke skalerer man bare.

    Hvor jeg slet ikke kan se ideen i brint til personbiler, kan jeg sagtens se ideen i brint til erhvervsbrug - herunder landbrug.

    Jeg er ikke fan af den holdning som mange har, hvor de siger at fordi de ligger og kører rundt med et par tons på krogen hver dag, så fungerer elbiler ikke. Verden er ikke sort og hvid (ok, det er den måske for dem med den holdning).

    Hvem siger at persontransport og erhvervstransport skal bruge samme teknologi?

    Der er vel solgt omkring 1.5 mio elbiler på verdensplan, og det synes jeg faktisk er en del når man tager i betragtning at det er ganske få år de har eksisteret, og at elbiler typisk koster en del mere end benzinbiler. Tesla kom med Model S i 2012...



  • #145   18. sep 2019 #140, nu nævner du jo nogle biler som de færreste trods alt har råd til og dem der køber disse biler gør det squ ikke for at skulle bruge dem som trækdyr
    jeg har ikke behovet for at have 2 biler stående, ej heller selvom den ene bil er en til søndags/sommer kørsel, så for mig skal den bil jeg ejer kunne udfylde samtlige transport behov jeg har. den skal være brugbar til det hele-


  • #146   18. sep 2019 Tigger, man skal jo huske at sammenligne biler på lige fod, og at sammen ligne en Tesla S med en Panamera er bestemt på sin plads.
    Og en Tesla X med en X5 osv.

    Og der gør elbilerne det bedre på alle punkter


  • #147   18. sep 2019 Cody

    Jeg må erkende at jeg kun lige skimmede din stil.
    Men det at du påstår at jeg ikke går op i biler, er jo helt blæst, se hvad jeg har haft og har nu af biler, og jeg vil garantere dig, at jeg har bygget/renoveret/tunet flere biler end du nogensinde kommer til!

    Du vil gerne have biler du selv kan rode med?
    Jamen det er da snart umuligt med moderne overkompliceret forbrændingsmotorer? og køber man en helt ny må du slet ikke røre ved den selv så længe der er garanti på? så det argument giver absolut ingen mening for folk der køber nye biler.

    At du kan li' at skifte tændrør og sætte højtalere i en bil er da også vældig fint, men det er jo da ikke den præmisse man skal eje en hverdagsbil på for pokker smiley

    Jeg har skruet mere end de fleste, og elbiler giver 100% mening for mig


  • #148   18. sep 2019 Og her er lige lidt om det med forurening
    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM


  • #149   18. sep 2019 https://www.youtube.com/watch?v=aS_xTJmzdgA&t=721s her er så lidt mere..

    en Tesla x (220 kg) går ca halvt så langt på en opladning med en lille campingvogn på, så en test fra Sverige og de nåede "hele" 215 km på fuld tank... mener det var i et fdm blad.
    så gad vide hva en 3ér går...


  • #150   18. sep 2019 Cody, du skriver:
    "Så du vil altså have en konverter på der kan tåle over 1000 ampere? Tror jeg ikke folk vil hverken betale for eller lave pladsen til..."
    Men en forstærker til knap 30.000 kr. ( http://soundplanet.dk/monoblok/318-deaf-bonce-apocalypse-aak-1804.html) er åbenbart helt ok og til hverdags-billisten ... Hmm!

    Og jeg vil mene, uden at have belæg for det, at mindst 80% af Danmarks billister ville kunne bruge en elbil, med en rækkevidde på 500 km.

    Og igen al den snak om trailer... Hold nu. De som ved de skal køre med trailer/campingvogn, køber jo en bil til det - og er pengepungen ikke til en Model X f.eks., jamen så vælger man da bare en med benzin/diesel.

    Jeg kan godt lide gamle biler, men vil fandme gerne have en el-bil som hverdagsbil, især hvis jeg havde noget solcelle eller lign. hjemme ...


  • #151   18. sep 2019 #142

    Igen Snakker du om teslaen... en bil de fleste danskere slet ikke har råd til... Og ja en Tesla 3 kan fås for 350K Men det er også den mest skrabede version du overhovedet kan få... ellers kommer den op på lige under 500K...

    Kigger du på Leaf, Eller hvad som helst fra Kia eller hyundai osv, så er rækkevidden til at lukke op og skide i... og så duer den ikke længere til længere kørsel...


  • #152   18. sep 2019 Cody

    Du snakker om folk der ikke har råd til at købe en ordenlig bil, men bruger gerne 100.000 på anlæg?
    Det vil jeg våge at påstå der er en forkert prioritering af sine penge.
    Og du taler som om at du taler for hele den Danske befolkning hvor du i virkeligheden bare taler for dig selv...

    Ja for en Kia eller en Hyundai der kan køre knap 500km på en opladning er jo til at lukke op og skide i.....
    Hold nu..
    https://www.kia.com/dk/modeller/e-niro/oplev/?cmpid=ppc%7calways_on%7cgoogle%7cgeneric%7ckeyword=e-niropris&gclid=CjwKCAjwq4fsBRBnEiwANTahcKH2HIcpK9Lf34xIG8MkWtb7AftWgT0H80tCBCPPznTJ43Aplgh1cRoC6vgQAvD_BwE


  • #153   18. sep 2019 #148

    Igen en video hvor der kun kigges på "Emissions"... Altså CO2 udledning.. Der omtales ikke kemikalie forurening,.. Så igen kan videoen kun bruges til CO2 propaganda...


  • #154   18. sep 2019 Cody.
    Har du set video'en? eller forstår du ikke engelsk?


  • #155   18. sep 2019 #154

    https://www.engineering.com/ElectronicsDesign/ElectronicsDesignArticles/ArticleID/17435/Will-Your-Electric-Car-Save-the-World-or-Wreck-It.aspx

    Se lige hvor meget vand der bruges til udvindingen af lithium... det er meget muligt du får bedre samvittighed ved at køre elbil... men gør du også det når du ved det koster andre mennesker deres drikkevand? Og den vand der bruges i produktion af fødevarer?

    https://www.weforum.org/agenda/2017/11/battery-batteries-electric-cars-carbon-sustainable-power-energy/

    Citat: "Battery production causes more environmental damage than carbon emissions alone. Consider dust, fumes, wastewater and other environmental impacts from cobalt mining in the Democratic Republic of the Congo; water shortages and toxic spills from lithium mining in Latin America, which can alter ecosystems and hurt local communities; a heavily polluted river due to nickel mining in Russia; or air pollution in northeastern China, as mentioned above."

    men hey bare vi ikke udleder for meget CO2 ikk?


  • #156   18. sep 2019 #152
    Det er ret imponerende hvor stort anlæg man kan få meget billigt ved at købe brugt... så dit argument der holder ikke..

    Og ja Den er fin den e-niro... Der dog kun havde den lille batteripakke da jeg kiggede på ny bil... Og igen kommer problemet med vinterkørsel... (Ja den var seriøst blandt mine overvejelser da jeg skulle have ny bil men den lille batteripakke var bare ikke nok)

    Og ja alt under 7-800 km rækkevidde er for lidt... fordi den reduceres kraftigt om vinteren...


  • #157   18. sep 2019 Jeg har aldrig sagt at en elbil er Co2 neutral, men den er milevidt bedre end en konventionel bil.

    Og hvis du så den video jeg linkede til så adressere han også de ting du nævner smiley
    Vand spild? jamen det forurener da ikke?
    Og der hvor man optager og fordamper vandet fra Lithium produktion er i ørkener hvor der stort set intet lever alligevel.

    Til gengæld er det jo helt OK at bore olie i nogle af de mest skrøbelige økosystemer i verden, og så skabe den ene oliekatastrofe efter den anden fra boreplatforme og tankskibe der synker.

    Lithium produktion kan slet ikke nå olieproduktion til sokkeholderne når det kommer til at smadre vores planet. Plus at skidtet sviner når man brænder det af.
    Så den kan du godt pakke sammen med


  • #158   18. sep 2019 Cody

    SÅ LAD VÆRE MED AT KØBE EN!

    Men lad til gengæld være med at sige at alle vi andre heller ikke skal købe en bare fordi at du ikke kan eller vil?

    Det her handler mere om at dem der har almindelige biler, og ikke har råd til en elbil hellere vil starte en smedekampnage mod elbiler i et forsøg på at retfærdiggøre deres gamle dinosaur brændere.
    De er lort! indse det, det er en håbløst forældet teknologi, og der er ingen plads til det i det moderne samfund.


  • #159   18. sep 2019 Og så glæder jeg mig bare til det her:
    https://www.youtube.com/watch?v=zFiw3_uXyyQ

    Ikke at jeg nogensinde kommer til at køre mod en Hellcat i DK for dem er der jo absolut ingen der har råd til.
    Men den er jo ikke lort, fordi den er ikke el? og den forurener jo heller ikke, fordi den er jo ikke el?
    Er det ikke logikken?


  • #160   18. sep 2019 Det er fint med elbiler, så længe det ikke involverer tvang. Og så skal vi ikke glemme ladetiden samt spørgsmålet om ladestander. Der ER ting, som ikke er ordenligt gennemtænkt endnu.

    Men heldigvis kan vi snart redde verden...NOT. Danmark kunne lukke og slukke i morgen, det ville ikke hjælpe en fis. Tjek lige vognparken og anden forurening i lande som Kina, USA, Rusland, Indien, Japan, Korea, Pakistan, Mellemøsten, Canada, Australien osv. osv. Og så småbønder i Sydamerika, som brænder regnskov af for at drive ineffektiv landbrug. Jeg vil ikke have min livskvalitet her i DK begrænset, fordi vi skal redde verden. I hvert fald ikke så længe, at det stadig er som det er i de nævnte lande. Sorry men det er den hårde sandhed. Ok jeg sparer på miljøet der hvor jeg kan, men med måde, uden hysteri.


  • #161   18. sep 2019 Mikkel L

    Så din mentalitet er... jeg gider ikke gøre noget hvis andre ikke gør noget..
    Beklager men det er da en lortementalitet smiley

    Selvfølgelig skal du ikke smide skrald ud af vinduet bare fordi at det gør de i Kina!

    Resten af verden er jo også i fuld gang med omstillingen, vi er bare lidt hurtigere i de mere velhavende lande, men de andre skal nok følge trop.
    I Kina og Indien pumper de elbiler ud, og de er populære hos køberne
    Og ikke mindst regeringerne, da de ikke kan trække vejret i deres byer for forurening.


  • #163   18. sep 2019 #158

    "Lithium produktion kan slet ikke nå olieproduktion til sokkeholderne når det kommer til at smadre vores planet. Plus at skidtet sviner når man brænder det af. "

    Og mangan, Cobolt, jern, Aluminium? Glemte du et par af råstofferne?


  • #164   18. sep 2019 Og stort set alt du lige har nævnt bruges også i almindelige biler, har du glemt det? smiley

  • #165   18. sep 2019 "Vand spild? jamen det forurener da ikke?
    Og der hvor man optager og fordamper vandet fra Lithium produktion er i ørkener hvor der stort set intet lever alligevel. "

    Nej sådan fungerer det nu ikke... Sjovt som fortalere for elbiler kun fokuserer på Co2 og Så lige det ene element Lithium...


  • #166   18. sep 2019 #164

    Har jeg ikke glemt... men produktionen af Lithium batterier som bruger netop disse elementer er steget = efterspørgslen er steget = Man udvinder nu endnu mere og sviner dermed endnu mere...


  • #167   18. sep 2019 Hvis du nu bare så den video jeg linkede til så var denne samtale overflødig smiley

    Hold nu op...
    Olie har skabt så meget flere forurening end produktion af litium nogensinde kommer til, du lyder som en ridset plade.

    De emner her er blevet målt og vejet af klima organisationer, regeringer og bilfabrikanter, og elbiler er helt klart den bedste løsning, det er alle enige om.


  • #168   18. sep 2019 #162

    Sviner dem nu ikke til... har bare et mere realistisk syn på dem end elbils fanatikerne... De er rent økonomisk bedre end en brændselsbil... Og en smule mere CO2 venlig... miljømæssigt er den reelt set ikke så meget bedre... (Miljø og klima er ikke det samme)

    Teknologien er stadig ikke perfekt... og mulighederne for at lade er er jo ikke ligefrem fantastiske... "jamen man kan få hurtigladere der lader på på 10 min" Ja det er flot... står de på alle gadehjørner og ale steder ude på landet? nej vel... Altså er man henvist til en 230 volt kontakt... det er ikke noget der går hurtigt... Og det er heller ikke alle der lige har lyst til at lade dig nasse strøm til dit legetøj...

    Så nej vi er der ikke endnu... jeg vil ikke engang sige vi er tæt på... og som andre skriver... de 3 promilles forskel vi i danmark kan gøre, det bræmser sgu ikke udviklingen overhovedet... det er som at forsøge at tømme en pool med en teske, mens der står en og fylder i med en haveslange..

    Elbiler er fine til det rette kundesegment... men ikke alle... endnu... derfor har brændstofmotoren mange mange år endnu før den kan udfases helt...


  • #169   18. sep 2019 SÅ LAD VÆRE MED AT KØBE EN!
    Der er sq ingen der tvinger dig smiley


  • #170   18. sep 2019 carsten, jeg har set den.. og den er langt fra fyldestgørende... og 1 persons undersøgelse er jo omtrendt lige så troværdigt som hvis du stillede dig på en ølkasse og påstod du pissede single malt whiskey...

  • #171   18. sep 2019 Cody

    Men dit ord er lov? smiley


  • #172   18. sep 2019 Carsten

    Du siger godt nok at der ikke er nogen der tvinger mig... og samtidig skal man høre på dit bavl om at elbiler er godt til alle... så du prøver at fortælle os at vi andre er fjolser og idioter fordi en elbil ikke kan dække vores behov... Og nu siger du at ingen tvinger mig?


  • #173   18. sep 2019 #171

    nej... lige så lidt som dit er... måske du skulle kigge lidt indad? beklager vi andre ikke er elbils fanatikere... men når vi nu har folk som dig må vi andre kigge mere realistisk på det og ikke bare tage 1 enkelt youtube video for gode varer... og ja der er flere videoer godt nok... men det er også kendt at youtube er ejet af Google... og de har en tendens til at fjerne videoer der ikke passer ind i deres eget verdensbillede... Derfor kan jeg ikke bruge youtube til en skid... men kom med videnskabelige artikler... dem kigger jeg meget gerne på...


  • #174   18. sep 2019 At du ikke selv gider at lave research kan jeg sq ikke tage mig af, og tag lige søvlpapirshatten af

    Jamen så lad være med at købe en, når det er så elendigt.

    Og så kan vi være enige om at være uenige, og så kan vi ellers lukke for din deltagen i debatten her smiley


  • #175   18. sep 2019 Her kan du da lige læse lidt hvis du keder dig

    https://www.transportenvironment.org/news/electric-car-%E2%80%98hatchet-job%E2%80%99-debunked


  • #177   18. sep 2019 når dagen kommer hvor der kommer en brugbar el-bil for mig som ikke koster en mill , men ca samme pris som en hvad en alm familiebil koster, så køber jeg gerne en el-bil.

    desværre tror jeg så osse at det på sigt bliver dyrt at eje en el-bil, for staten kommer pludselig til at mangle milliarder i statskassen for tabt grøn ejer-afgift. så prisen for en el-bil bliver nok samme pris som en bil med fossil brændstof.

    samtiddig skal el'en jo osse produceres og det koster osse penge og forurener osse en del.

    og så er det ganske enkelt over min fatte-evne at med den teknik der er fremme nu , at der ikke bliver brugt flere el-busser, el toge osv osv.
    og nej det behøves slet ikke være kabler der hænger i luften, det kan laves så det hele ligger i skinnerne/sporet.

    vores politikere i fjolletinget har osse så travlt med at vi skal køre grønt osv, men hvor mange af dem kører eks el-bil. de kunne som en start skifte hele vognparken ud hos vores ministre og give dem en el-bil istedet for deres store bmw,mercedes,audi og volvo brændstof slugere


  • #178   18. sep 2019 #151
    Jeg ville sagtens have kunnet bruge en Nissan Leaf, den ville have rækkevidde nok til at køre et par hundrede km hver dag. En Kia Niro EV har samme rækkevidde som min Tesla havde. Den var dog ikke på markedet da jeg købte Tesla'en.

    Men med et barn på vej, tiltalte Tesla'ens plads mig, og ærligt talt også at der var lidt flere kræfter at lege med. Men en Leaf kunne sagtens have løst transport opgaven.

    Skulle jeg til at pendle i bil igen, ville jeg 100% sikkert vælge en elbil igen.


  • #179   18. sep 2019 # 177: Nu behøver en bil ikke nødvendigvis være uøkonomisk selvom den har nogt størrelse og komfort.
    Hvis en politiker skal kunne køre tværs gennem landet, må han/hun kunne stole på at nå frem. Man kan ikke "lige" aflyse et arrangement, fordi ministerbilen lige skal en halv time i opladeren. Det duer simpelthen ikke, men noget hybrid kunne være en hjælp. Den ville kunne oplade batterierne under konventionel kørsel.

    En anden ting er så: Hvad med brandfare? Hvis der opstår en kortslutning i en Tesla ombord på en færge, vil den så kunne slukkes?
    Eller er det bedre at lade den udbrænde/ skubbe den i havet med det samme?


  • #180   18. sep 2019 Hvad hvis der går ild i en tankbil på en færge?

    Hvis hvis og hvis, det har jo vist sig at flere af de elbils brande der har været har været påsatte.


  • #181   18. sep 2019 Mener jeg har læst at der var nogle der forskede i at fremstille en helt andet type batterier der bland andet ikke skulle bruge de meget forurenende stoffer der går i batterierne i dag eller er det helt forkert?

  • #182   18. sep 2019 #179 men hov iflg dem der er vilde med elbiler kan en eks tesla uden problemer kører 500 km på en opladning og fra eks stege som nok er noget af det sydligste til skagen som er det nordligste er der 520 km så det er da yderst tæt på at det kan lade sig gøre i en tesla som jo sagtens kunne gøre det ud for en ministerbil og det ville osse være et godt signal at sende ud til folket


    og så er jeg altså mere end overbevist om at en v8 bmw 7 klasse el mercedes 500 er nogle der suger pænt i brændstof-tanken


  • #184   18. sep 2019 er det noget du ved? altså at de har pansring ?
    De gange jeg har set fks Audi A8L w12 syntes jeg den så ret almindelig ud og ligner den vi havde.


  • #185   18. sep 2019 Der var da vist noget med Peugeot ikke var velsete på færgerne, da deres el-biler selvantændte i flere tilfælde?
    Det same kunne jo ske for Tesla m.fl. ikke?


  • #187   18. sep 2019 Ministerbilerne er da ret kedelige og forudsigelige. Jeg tror sgu at jeg havde valgt en Lamborghini Urus smiley

  • #189   18. sep 2019 #188
    Man fik nok alligevel ikke mere end én periode på posten hvis man som minister blev kørt rundt i en Urus smiley


  • #190   19. sep 2019 #174

    "Og så kan vi være enige om at være uenige, og så kan vi ellers lukke for din deltagen i debatten her"

    Så fordi jeg ikke er enig og el fanatiker som dig, så bestemmer du lige hvorvidt jeg må deltage i debatten?

    Har du nogen pålidelige kilder til den artikel fra "transport and environment" som er en venstre orienteret propagandamaskine? (Bevares de kan da også have ret til tider)
    Du linker til youtube videoer (den slags er ikke bevis) Og til sider der er kendt for kun at udgive artikler hvis de passer ind i egen agenda... Det kan man sgu gøre bedre... jeg kan endda finde mere pålidelige artikler der endda støtter din påstand... Såeh..


  • #191   19. sep 2019 #190 nogen er så forblindet at intet trænger ind. og det er spild af tid at forsøge.
    Det eneste der bliver talt om med hensyn til miljø er Co2 så produktionen af batterierne regnes ikke rigtig med.
    Og nøjagtig som du er inde på så er diverse forsknings resultater betalte propagandamaskiner.
    Vi må jo håbe der udvikles et batteri der både er bedre og uden alle de forurenende dele.


  • #192   19. sep 2019 Carsten, næ næ. Som jeg skrev gør jeg faktisk en masse for at spare miljøet. Men der er grænser for, hvad jeg vil gøre. Særligt set i forhold til effekten af det. Dvs. jeg ser på offer og effekt. Hvis offeret er stort og effekten lille, så kan det være nyttesløst. Lige netop i denne diskussion med biler, ja der gider jeg ikke ofre. Jeg elsker biler, det er noget følelsesmæssigt for mig. Derfor er jeg stædig.

    Mentaliteten her er lige nu, at Danmark alene skal redde verden. Så vi skal altså ofre rigtig meget... Nixen vil jeg ikke, når de stadig triller rundt i 40 år gamle Lada i Rusland og Kina hælder al muligt ud i floder og hav...osv. Vi skal mindst på EU niveau, før der kommer en effekt, der svarer til offeret. I stedet for hysteri og tvang, kunne man tage en mere forsigtig men dog seriøs indgang til hele emnet.

    PS: I morges hørte jeg i svensk radioavis, at fremstillingen af elbiler skaber alvorlig miljøbelastning. Så hvis man regnede hele cylkussen for en elbil med, så forurenede den også betragteligt. Blot på en anden måde end ved benzinbiler.


  • #193   19. sep 2019 Det er vel ikke tilfældigvis den samme Svenske undersøgelse som er blevet trukket tilbage med en undskyldning for at være direkte falsk? Det har Svenskerne ikke en ret go track record for smiley

  • #194   19. sep 2019 #139
    Jeg har aldrig haft brug for at køre med trailer, campingvogn, båd eller hvad der ellers normalt nævnes i elbilsdebatter. Men der er åbenbart mange der tager campingvognen med på arbejde, ned til supermarkedet, med når ungerne skal i skole eller til sport eller hvad man ellers bruger en bil til.

    nej det har du nok ikke, men det er vi så nogen der har brug for.. og ja nogen gange når jeg kørte børnene i skole, nå nej de ku fint cykle.. men har da tit haft campingvogn/båd med ud at handle, ja endda med på arbejde....

    #154
    https://www.youtube.com/watch?v=aS_xTJmzdgA&t=2092s fik du set video'en? eller forstår du ikke Tysk.. ?


  • #195   19. sep 2019 Hanse

    Jeg forstår ikke Tysk smiley


  • #196   19. sep 2019 Min chef rengede ud at hans Tesla kostede CA det samme som en bil der køre 15km/l hvilket ikke er skidt nå man tager i betragtning for effekten og udstyrer.

  • #197   19. sep 2019 Tænker du brændstof økonomi eller hvordan?

  • #198   19. sep 2019 Mon ik han han har regnet total økonomi, dvs værditab, strøm, rep. Osv

  • #199   19. sep 2019 Jeg har regnet på det, og en Tesla Model 3 svare til en benzin bil der kan køre 45km/l

  • #200   19. sep 2019 Han har regnet på det med kW vs. Benzin forbrug. Han lader ikke gratis i hjemmet. Vedligehold osv er umuligt at regne ind. Og da han kørte til Belgien var det jo "gratis" da han brugte Tesla ladestandere på turen.

  • #201   19. sep 2019 Min udregning er ud fra 11kr pr. Liter og 1.69kr pr kWh som jeg betaler ud af min stikkontakt

    Jeg har ikke fri opladning


  • #202   19. sep 2019 Inc skatter, moms og afgifter, samt el abbonnement kan jeg ingen steder få strøm til 1,69 kwh.

  • #203   19. sep 2019 Jeg har el opvarmning af min bolig, så jeg får en lavere takst.
    Plus at jeg har solceller som jeg slet ikke regner ind i det.
    Men siger man 2kr pr kWh er det stadig svarende til en benzinbil på omkring 40km/l

    Og så slipper man for at prisen stiger med 30kr for en tankfuld pga. Et drone angreb et eller andet sted.
    Elprisen er om noget mere stabil end brændstodpriserne


  • #205   19. sep 2019 Ja hans er en Long Range med Performance motor.

    Min er en 100% performance


  • #207   19. sep 2019 Det var ikke tvingende nødvendigt, vi har en stor stationcar ved siden af som vi kan trække trailer med.

    Det ville bare have været nice to have


  • #208   19. sep 2019 den mekaniker jeg bruger er tesla specialist og faktisk har han så sent som i juli mdr monteret dk's første træk på en tesla 3 , så man kan altså få træk til den, men det er i grund og bund ubrugeligt da der endnu ikke er godkendelse fra tesla til dette.
    men så kan man da bruge det til sin cykelholder


  • #209   19. sep 2019 Bare man kunne sætte en cykelholder eller en bagageboks er bedre end ingenting smiley

  • #210   19. sep 2019 jamen her er min mekanikers fb side
    han kan med garanti hjælpe dig

    https://www.facebook.com/HinnerupAuto/


  • #211   20. sep 2019 Fedt! mange tak smiley

  • #212   20. sep 2019 Hvorfor er træk et problem for elbiler ?
    Tænker at mindre trailer vel ikke burde være et problem, det er jo ikke fordi en brændstof bil bruger oseaner af ekstra brændstof for at trække en trailer på fks 500/750kg og det samme er vel gældende for en el bil?


  • #213   20. sep 2019 Nej det undre faktisk også mig hvorfor der ikke er mere fokus på det.

    For model 3 kan faktisk fåes med træk op til 910kg som selvfølgelig ikke er alverden men det er brugbart.
    Men på Performance modellen har de valgt at sige no go.

    Tesla selv påstår at det skyldes at Performance modellen har en helt anden undervogn og der derfor ikke er plads til trækket

    En elbil burde om noget være god til at trække noget
    https://www.youtube.com/watch?v=bXFHgoon7lg


  • #214   20. sep 2019 Tigger

    Holy shit det havde han styr på smiley
    De havde både sænkning, træk og vinterhjul til den smiley

    Og elektrisk bagklap smiley


  • #215   20. sep 2019 Carsten

    ja han er vist ret godt med hvad angår tesla og ved kunderne kommer til ham fra nær og fjern.
    hans værksted er på ingen måder fancy el topmoderne, men det fungere fint og de har rygende travlt.
    han er vist osse eneste værksted i dk der udover tesla selv må/kan lave rep som overholder teslas garantier. plus hvis de har for tralvt hos tesla selv sender de kunderne ud til ham
    han var vist osse en af de første i dk der fik en tesla, han havde en hvid tesla roadster, der var til salg i vinters/foråret, mener den er solgt nu


  • #216   20. sep 2019 Han kommer i hvert fald til at lave en del for mig, det er helt sikkert smiley

  • #218   20. sep 2019 Ham i Hinnerup snakket om at de arbejder på at få Performance godkendt med træk da de kan bevise at bilen er fysik ens og vægt er det samme, og derfor ifølge Dansk lov SKAL kunne godkendes med samme træk som de "mindre" modeller.

    Men indtil da kan man jo bruge den til Cykel holder og lastholder


  • #219   20. sep 2019 Men det som Tesla giver for begrundelse er direkte usandt i hvert fald

    Tesla siger også at en Performance ikke kan have mindre en 20" på
    Og ham i Hinnerup kan montere 18" på den


  • #222   20. sep 2019 Haha ja det kan være det der er problemet, de er bange for at bilen retter anhængertrækket ud smiley

  • #223   20. sep 2019 Hvis man gerne vil nørde lidt Tesla så burde man kigge med på Rich Rebuilds Youtube kanal.

    https://www.youtube.com/channel/UCfV0_wbjG8KJADuZT2ct4SA

    I tilfælde af i ikke kender den. smiley


  • #224   20. sep 2019 Yeps følger ham også smiley

  • #225   21. sep 2019 Jeg vil personligt ikke skifte væk fra en tradionel bilmotor. Men for lige at give klimavinklen et twist. Bor selv i Fredericia og har Skærbækværket i "baghaven". For år tilbage blev det miljøforbedret for 20+ millioner kroner og var det reneste kulfyrede kraftværk i hele nordeuropa. Men i miljøets navn blev det lukket og lavet til rent kraftvarmeværk og nu køber vi så istedet for elektricitet af tyskerne fra kulfyrede kraftværker der sviner mere end Skærbækværket nogen siden ville gøre....

    Logik??? Not so much

    Ifølge Toyota må deres hybridbiler ikke trække ret meget hvis noget overhovedet fordi at de kun kører på elmotor i bakgear og det kan ikke blive godkendt til højere vægt. Måske det Tesla også bøvler med?.


  • #227   21. sep 2019 Hvorfor skulle man ikke måtte bakke med en elmotor?

  • #228   21. sep 2019 Carsten, det var hvad Toyota sagde til mig angående Auris Hybrid. Den måtte ikke trække en skid næsten

  • #229   21. sep 2019 Tesla kommer også med alle mulige undskyldninger, som slet ikke holder vand

  • #230   21. sep 2019 på et tidspunkt skal det alt sammen nok komme... elbiler med brugbart træk osv... det er der ingen tvivl om... Men oliebrænderne vil ikke forsvinde lige inden for de næste 10 år... eller 20 for den sags skyld... Det kommer... og en dag kommer det helt naturligt når der ikke er mere olie at hive op ad undergrunden... Til den tid skulle vi dog gerne have bedre alternativer... forhåbentlig også bedre alternativer til elbilen... Udviklingen må jo helst ikke gå i stå ved elbilen...

  • #231   22. sep 2019 #226 muligvis men før det kørte med kul eller træflis og lavede også el. Men det blev der jo lukket for politisk set og så køber vi det nu fra et kulværk der sviner endnu mere.

  • #232   22. sep 2019 Det er nu nok begrænset hvad "beskidt" el der er i DK efterhånden
    Over halvdelen af vores strøm kommer fra vedvarende energi inden for Danmarks grænser, og vi køber da også el fra Hydro kraft fra Norge så vidt jeg ved.

    Og det er jo kommet dertil at vedvarende energi er blevet så billigt nu at det er mere rentabelt end kul og olie baseret energi produktion.
    Så mange lande stopper med at forny deres kul og olie kraftværker og går istedet til sol og vind osv.


  • #233   22. sep 2019 Man kan også lige hoppe ind på www.vindstoed.dk og tilmelde sig. Det er nemt og smertefrit.

    Og man kan endda ske at spare lidt på El-regningen.


  • #235   22. sep 2019 Ja atom forskrækkelse er alt overskyggende.. selvom det er den reneste form for energi vi har smiley

Kommentér på:
Forbrændingsbilers fremtid

Annonce