2.665 visninger
|
Oprettet:
Brintbil {{forumTopicSubject}}
Mon ik de kommer, og ender med at overhale el og hybrid indenom... batterier blir overgangsfasen kun..
https://finans.dk/erhverv/ECE11680975/toyota-gaar-i-koedet-paa-tesla-med-brintbil/?ctxref=forside
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
De er for komplicerede, og inden for de næste tre år vil der komme en sand eksplosion af elbiler på markedet.
Toyota har sovet i timen, de har brugt for meget energi i udviklingen af brint, og deraf kommet langt bagud i udviklingen af el
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Rom blev heller ik bygget på en dag..
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://bilmagasinet.dk/hyundai/hyundai-nexo
666km på en tank og 3-5min på at tanke op... hvilken batteri elbil matcher dette?
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Brint er ikke nyt, det har været her i mange år, igen hønen og ægget.
Jeg kunne ikke drømme om at købe en brintbil, til gengæld bliver det 100% en elbil når vores Ford Cmax II skal udskiftes inden for de næste par år.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Brint er i dag også dyrerer end Benzin og en del dyrerer end el hvis man kan oplade hjemme. Så er bilerne dyrerer end de billigste batteri biler og så findes der kun 2-3 modelle som kan fås i Danamark og de kost Tesla priser. Og da rækkeviden på en Tesla er den samme, strømmen er billiger og bilen også federe, så giver det ikke rigtigt mening at købe Brint bil nu.
Af alternativer til Brint kan nævnes biomethanol som også kan drives en bil via brændselsceller, så kan det tankes fra en almindelig tankstation og der anvendes 5% i vores benzin i forvejen.
Men har bare politisk været et problem med 1 generation fordi man skal bruge marker til at dyre afgrøder som kan lave om til biomethanol. Politisk ønsker man ikke at vi omstiller fra fødevareproduktion i en verden hvor der er folk som sulter for at lave co2 neutral brændstof til køretøjer. 2 genration kan laves ved affald, men skal produktionen op til at erstatter alt fra bil, til fly og skibe til at bruge biomethanol så vil vores affald slet ikke række til anden end en lille brækdel.
Og så er vi tilbage til at vi skal dyrke afgrøder som kan bruges til produktionen.
Men det er politisk fordi det kan bruges i forbrændingsmotor dvs. 100% biobenzin, og det er mig bekendt kun i Kina du bruger det til Elbiler med brændselsceller. Dvs. at du ikke kan få elbiler i Europa som køre på biomethanol.
Igen hønen eller ægget, fordi man politisk hitil har være imod af etiske årsager.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Samt 692 ladestationer til elbiler
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så de problemer du omtaler kender dem der opsætter dem heldigvis ikke til
Og jeg har en tankstander hjemme i garagen
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
Hvor bliver den Tesla af i "Velkommen"-sektionen?
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Plus brint produktionen bruger også strøm.
Jeg tror ikke brint bliver til noget i Danmark
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Utroligt at du vender realiteterne på hoved.
Jeg kender INGEN der ejer en brintbil, og de eneste jeg har set i virkeligheden er testbiler eller kommunale biler.
PT findes der 85 brintbiler i danmark,(Københavns Kommune ejer pt. 19 brintbiler).
Modsat elbiler som er tæt på at runde 10000 stk.
Jeg vil til enhver tid stadig kunne lade en elbil, men hvis brint nettet ikke udbygges, så har man et problem som brintbils ejer.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Der er ikke påfyldnings muligheder nok i Danmark til det kan starte et salg, og uden kunder til anlæggene, ingen investeringer.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Volkswagen Group’s position is clear: as a large volume manufacturer, it is banking on battery-powered electric cars. This will intern drive more than one million future sales of these vehicles each year.
Fra en artikel august 2019
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery--that-is-the-question.html#
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4305093.ece
Hvorfor forsker de så stadig i det??
https://www.hvilkenbil.dk/vw-taet-paa-gennembrud-for-brintbiler/
Og hvorfor laver store producenter så brintbiler alligevel..
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Jeg tror ærligt talt på en fremtid for begge af dem, indtil der findes en anden løsning på lagring af energi. Elmotoren er helt klart kommet for at blive, men om vi fodrer den med strøm fra et batteri alene eller en brændselscelle med et batteri er jo en smagssag i forhold til ens behov, som med diesel og benzin idag
Brintbilen kræver stadig et batteri, brændelscellen har samme udfordring som batterier, at der skal udvindes et meget dyrt stof. Det er således ikke muligt med en brændselscelle at udvinde den energi der skal til for at lave accellerationer som f.eks en tesla, som er tilgængeligt i et stort batteri.
Brinten vil have sin fordel for dem der har et stort kørselsbehov, og behovet for hurtigt at "tanke" Jeg tænker varebiler og lastbilerne bliver dem der får brug for det, da det kræver energi at sætte de tunge køretøjer igang, samt de tunge batterier går ud over lastekapacitet, og kræver flere vogne, til transport af samme mængde gods.
Batteri teknologien der også hele tiden forbedres, bliver nok til de fleste der har behov for en lidt billigere drivline, og ikke har det behov for at tanke så ofte. Fordelen som pendler er jo idag at hvis du har 100 km til arbejde lader du op om natten, og er klar til at køre igen til morgen. Idag er vi jo vant til at tanke i tide og utide.
At man idag i en batteri bil ikke kan køre fra københavn til skagen og hjem igen på et fuldt batteri, bliver nok ikke en realitet lige foreløbig, men en anden måde vi skal lære at befordre os på lange ture.
Desuden kræver det mere energi at lave brint, end el, så det er naturligvis også dyrere, og derfor noget jeg tror at kun dem med behovet vil vælge.
Mange yder jo otte års garanti på batterierne, og med tiden, vil det sikkert kunne betale sig at tilkøbe sig nogle større batteri moduler hvis de går hen og bliver slidt op, eller også skal der en ny bil til. Udviklingen sker hurtigt, og i det køb og smid væk samfund vi efterhånden lever i, kan det nok indenfor nogle år heller ikke betale sig at reparere voldsomt meget på bilerne.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
BMW bygger f.eks X5 i samarbejde med Toyota, men den er primært til det kinesiske marked.
Og så lige ægget og hønen en gang til.
Der er ikke nok brint stationer nogen steder i europa. Bilproduktion er til et forbrugermarked, og det er i sidste ende forbrugerne/salget der kommer til at afgøre fremtiden.
Frygten for lang ladetid og kort rækkevidde, formindskes hele tiden, da udviklingen bliver bedre og bedre med hver generation af elbiler
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Jeg tror ikke på brintbilen i Europa.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Desuden er der mere eller mindre en lader på ethvert gadehjørne hvor jeg bor, her har man åbenbart ikke de samme problemer med infrastrukturen, som jeg kan forstå på elbilskritikere at Danmark har.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Den udvikling der sker i det område jeg bor i, afspejler jo ofte, rent teknologisk, hvad der kommer til at ske i Danmark om 5-10 år.
Så jeg synes at det er en god pejlepind. Det er heller ikke tilfældigt at stort set alle bilfabrikker har teknologicentre med tusindvis af ingeniører og forskere siddende her.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og de er begyndt at pille deres brint infrastruktur ned i Californien som var nogen af de helt store fortalere for det, de måtte bare konstatere at der var ingen der brugte stationerne...
Og Mirai var stort set værdiløs idag for den der havde været så dumme at købe en.
De er stort set usælgelige.
Selv Toyota har forsøgt at stort set forære dem væk de har stående på lager uden held
Selv med et tankkort til 100.000kr brint GRATIS, kan de ikke komme af med dem
Her er lidt om det
https://www.youtube.com/watch?v=j9fQ-eugcpw
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så virker den bare som en virkelig dum ide forhold til en batteri elektrisk bil som er meget mere alsidig og billigere på alle måder
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.914
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Eller pumpe vand op af en bakke?
Eller sælge det til andre som kan bruge det som man gør i dag.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
1. Hurtig optankning af lang rækkevidde.
2. Tanken tager ikke skade af at være fyldt op til 100% over længere tid.
Nummer 1. tror jeg aldrig at elbilen rigtig får løst, min Model 3 lader ret hurtigt på Supercharger, men man skal alligevel vente et godt stykke tid på at den lader når man er på langtur.
Nummer 2. er en ting der ikke rigtig bliver adresseret, nemlig det faktum at et lithium batterier slides mere hvis det holdes ved høj spænding over tid (lades jævnligt til 95-100%).
Generelt anbefales 70-90% som max ladestand alt efter behov, men så går man jo også glip af lidt rækkevidde til den uforudsete langtur.
Konklusionen er at der nok skal blive et reelt behov for brintbilen når ICE udfases, så skal tankstationerne også nok komme.
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 137
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Jeg tror stadig der kommer til at gå meget lang tid før Benzin og Diesel udfases helt, netop grundet ting som Lastbiler, træk evner osv osv... Når disse er løst vil en ny teknologi komme frem og benzin og diesel vil langsomt men sikkert udfases...
Fortalerne for Elbiler, er super snævertsynede desværre... men det er modstanderne sgu også... Begge sider er totalt blinde for fordelene ved andre løsninger...
modstanderne af elbiler glemmer ofte at folk har forskellige kørselsbehov, og fokuserer ofte udelukkende på opladningstid og rækkevidde..
Fortalerne for elbiler glemmer ofte, i deres tirade omkring "bedre for klimaet" taler, at tænke på de ekstreme miljøpåvirkninger den øgede udvinding af råmaterialer til f.eks. batterierne skaber... Og glemmer også det der med forskellige kørselsbehov... Alle kører ikke som jeg gør... og alle kører ikke som Carsten gør... Og diskutionen kommer ingen vejne før folk vil indse at der ikke findes 1 løsning for alle endnu... og at ens egen løsning ikke fungerer for alle... Alle har forskellige prioriteter, og dermed forskellige behov...
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Men i dag eller for den sags skyld de næste fem år er brint ikke et alternativ til benzin/diesel. Der mangler ganske enkelt påfyldningsstationer, samt prisen for en brintbil er for dyr og udvalget er nærmest ikke eksisterende.
Inden for de næste to år skal vi have ny bil, og det bliver en el-bil, og når den så skal skiftes ud, så må vi se til den tid.
Men jeg har svært ved at se hvordan de europæiske markeder, nogensinde ville kunne finde investorer til brintanlæg, hvis der ikke kommer flere brugere på banen.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.629
Der er nok begrænsninger når vi kigger i byerne. Det går nok for dem der har eget hus mv, men for dem der ikke har, så er den nuværende løsning meget begrænset, hvis du har langt på arbejde.
Jeg håber der sker noget revolutionerende inden for el, brint eller noget helt nyt.
Det er ikke så vigtigt for mig om det er det ene eller andet, bare det let og ikke vanskeliggør min hverdag mere end højst nødvendigt.
For nu fortsætter dieselhakkeren.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det er helt korrekt at udvalget af brintbiler samt infrastruktur er lig nul lige nu, men den dag der lukkes ned for produktion af ICE-biler skal efterspørgslen nok komme.
Der vil altid være nogle der ikke kan leve med ladetiden på elbiler og fysikkens love modarbejder altså hvis man forsøger at lade en elbil med 500km rækkevidde på 2-3 minutter.
Så for folk der kører rigtig meget, folk der ikke har mulighed for at lade hjemme eller på arbejde, taxi, politibiler, transportbranchen og sikkert andre steder skal der nok komme efterspørgsel på brintbiler da de kan "lades op" på under 3 minutter.
For langt hovedparten vil batterielbiler helt sikkert kunne klare behovet, men hvis ICE skal udfases totalt dækker brændselscellen bare nogle af de behov helt naturligt som ville kræve en absurd urentabel løsning hvis den skulle løses af batterier.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Jeg så lige i lokalnyhederne at der i Aalborg er langt større efterspørgsel på private parkeringspladser end markedet kan levere, jeg hører samme historie fra min bror som bor i Århus, hvis man ikke engang kan dække parkeringsbehovet i storbyer hvordan vil det så ikke se ud hvis man ydermere skulle dække opladningsbehovet?
Induktiv opladning i motorvejen... Det får mig bare til at tænke på "Solar freakin' roadways" (søg på YouTube) så det kan jeg heller ikke forestille mig bliver en succes.
Den eneste måde jeg kan se batteri bilen vil kunne dække alle behov er hvis man kan finde en praktisk og rentabel løsning på at lade stor rækkevidde på maks et par minutter, og før man kan løse dette problem er der lige et par hurdler man skal over:
1. Elnettet skal være dimensioneret til at kunne levere store mængder strøm med store udsving.
2. Ladestationer skal være udstyret med kraftig køling både til omformer og kabler for at kunne holde til at overføre den store effekt.
3. Bilens batteripakke skal være voldsomt overdimensioneret i forhold til kørselsbehov hvis der skal kunne lades så hurtigt uden hver enkelt celle overbelastes.
4. Den termiske styring af batteripakken skal dimensioneres så den fra et sekund til et andet kan skifte fra at varme batterierne op for at klargøre dem til at tage imod ladningen, til at køle den store effekt der vil blive afsat i batterierne under opladning.
5. For at kunne få batterierne til at kunne modtage så stor mængder energi på kort tid vil man formodentlig også skulle modificere batterikemien, Tesla bruger hvad de kalder NCA (Nickel-Cobalt-Aluminium), hvis man tager udgangspunkt i denne ville den nok skulle modificeres til at inkludere Unobtanium i blandingen for at man kan øge C raten.
6. For at kunne klare det termiske stress og de trykændringer cellerne udsættes for under opladning vil cellernes mekaniske struktur formodentlig skulle fremstilles af en legering af Vibranium, Adamantium, Duranium og Tritanium.
Sagt med andre ord... Not in my lifetime...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg har omvendt op til flere som ALDRIG ville have en elbil i deres liv, bare ved at de har prøvet min, skal de nu selv til at købe en.
Man kan sagtens se problemer hvis det er det man vil.
Men jeg kan KUN se problemer med konventionelle biler.
Høje driftsomkostninger og vedligehold som er skabt af at man forsøger at klemme alt for meget ud af alt for små motorer.
Jo det tager lidt længere tid at fylde tanken, men når jeg tænker på hvad jeg spare af penge og hovedpiner, så er det sq en lille pris at betale..
og nååårh ja, så er der intet der kan køre fra mig.. som da også er sjovt
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Jeg har selv en Model 3 Performance, men det ændrer ikke på at jeg godt kan se og forstå begrænsningerne på teknologien.
Model 3 er klart den bedste elbil på markedet, men den har stadig fejl og mangler hvis den skal kunne dække alles behov.
Derudover er jeg måske også lidt skuffet over teknologien i den (det der ikke er drivlinje relateret), der har de altså ikke nået samme niveau som deres tyske konkurrenter.
Jeg tror godt at jeg kunne blive fristet til at skifte den til noget BMW, Mercedes eller Audi for teknologiens skyld også selv om jeg lige nu er rigtig godt tilfreds med det støjniveau og den komfort en elbil giver.
Accelerationen er selvfølgelig vild, men på en måde lidt klinisk og måske endda kedelig... Det kilder ikke alle de rigtige steder som hvis man også lige får lyden fra en vild og voldsom benzinmotor med... Selv om det vil betyde at man ville skulle accelerere langsommere med en benzinmotor ville det nok være noget jeg vil være villig til at ofre.
Men det er nok bare mig der er mærkelig
dec 2013
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 24
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Mht til Model 3 acceleration over 150km/t så tror jeg du har ret, for selv om min Model 3 Performance er helvedes hurtig til 100km/t så føles den ikke ret hurtig over 150km/t hvis jeg sammenligner med min Porsche 718 Boxster som "kun" har 300hk, jeg har dog ingen data der kan understøtte at Porschen er hurtigere over 150km/t.
Mit gæt er at det er en af grundene til at Porsche har valgt at udstyre bagerste elmotor på Taycan med 2 gear frem for 1, det skulle give mulighed for også at få lidt mere acceleration ved højere hastigheder.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Ja jeg har købt en helt ny Tesla Model 3 Performance
Ikke den "falske" som Morten J har
Martin P
På Danske veje eller på en dragbane så nej, så er der ikke realistisk noget der kan følge med den ud over en større model Tesla.
Og jeg snakker standard biler, out-of-the-box.
Det der kan er i hvert fald ikke noget som Danskerne har råd til
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Jeg tror du vil blive overrasket over hvad nogle danskere har råd til, om ikke andet med hjælp af leasing
Men ja hvis man sammenligner med andre biler til max samme pris som M3P (begge uden afgift for at gøre det fair) så har du nok ret.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og tiden for Tesla'en er 3,1 fra 0-100
Det jeg har oplevet er at de biler der siger de kan klare det hurtigere er kun på papir, i den virkelige verden skal de have helt optimale forhold for at få den perfekte launch og greb osv.
Tesla'en gør det perfekt hver gang, aaaaall day
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Hvis man er så naiv at tro at man da hurtigt bare får installeret nogle standere i en by som København, så tro om, det tager årtier fordi der spiller rigtig mange faktorer ind i det
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
Måske tesla har pyntet lidt på data??
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3D8fVzHIxsCU4&ved=2ahUKEwi18JPV8JzlAhVnsIsKHYTSAsYQwqsBMAB6BAgKEAQ&usg=AOvVaw2OZZCmJFVHpYKOCf5YTWsN
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Her ligger den i snit på 3.18 sek. til 96 km/t (Tesla lover 3.2 sek):
http://youtu.be/Pbk6uFDh2Vk
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og jeg har stadig til gode at møde noget der er hurtigere
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Jeg kan nævne 1 ulempe: Lavere rækkevidde om vinteren grundet kulde... Og ja jeg er klar over at "det er da intet problem i norge" Vi bor ikke i norge og har ikke samme infrastruktur...
Her er en anden ulempe... Hængertræk og trailer... "jamen min tesla kan sagtens" Ja det er fint men ikke alle har pengene til en tesla...
Der findes ikke en Elbil der må (eller kan) trække op til eller over 1000 kg på krogen, som samtidig koster under 200000 kr... (Det findes der sjovt nok massere af Diesel og benzin biler der kan)
Som jeg siger.. ikke alle har samme behov som dig... Eller mig for den sags skyld... Jeg kunne faktisk godt klare mig med en elbil... Specielt efter de nye der er kommet fra korea f.eks. får bedre og bedre rækkevidde... (Ikke alt handler om tesla) Den ville være perfekt til at køre frem og tilbage fra jobbet i... (Og en del billigere end den jeg har) Desværre ligner samtlige Elbiler på markedet stadig lort... (Nej jeg kan heller ikke fordrage Tesla's design) Og ladetiden og den begrænsede rækkevidde om vinteren bliver stadig et issue... Så jeg venter gerne til teknologien er kommet bare en smule videre... men der findes faktisk folk der simpelthen ikke kan nøjes med en Elhakker... Dem der kører til ridestævner hver weekend... Der er endnu ikke en elbil der kan trække en trailer med 2 heste i på krogen... f.eks.... Så der vil stadig i lang tid indtil teknologien er til det eller der kommer ny, være folk hvor elbilen bare ikke kan løse deres kørselsbehov... Ligesom der er folk hvor elbilen er perfekt til at løse det... Men man skal lige hive hovedet ud af egen røv og se at hvad der fungerer for en selv, vil ikke nødvendigvis fungere for ALLE...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
De problemer du nævner har alle andre biler da også?
Min diesel har da markant dårligere rækkevidde om vinteren og den har svær ved at blive varm, og bruger man så oliefyret oven i så stikker det helt ad helvede til med forbruget.
Så hvorfor skulle det være en problem kun for elbiler?
og skal du have en bil der må række 2 ton så er du da hurtigt i 300.000+ for en bil i dag
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
2. Det koster fra 3-19 milliarder at udbygge vores elnettet til at klare alle de elbil som er målet for 2030 og det er uden at indregne ladestanderer - altså kun selve elnettet.
kilde: https://ing.dk/artikel/kun-tre-milliarder-kr-kan-danske-elnet-blive-klar-million-elbiler-226277
3. Brint er pt. outdate da biometanol nu også har fået brændselsceller og kan tanke uden nedkøling og tryk af biometanol , dvs. at man kan bruge vore nuværende tankstationer. Biometanol er desuden meget billiger end brint.
Vi mangler dog bilerne da det pt. kun er Kina som bruger dem.
4. Biometanol er det som pt. forventes at eksperterne at skulle bruges i fly og skibe og dele af den tungetrafik.
5. Biometanol kan fremstilles at biologisk skrald samt råvare dyrket på markerne og i visse formers for havbrug. Så hovedproblemet er politisk, så mund ikke EU i de kommende år satser på det i steder for. Selv Toyota med genoverveje brint, men andre lande satser på noget andet.
Vi mangler altså bare biler med
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
2 ton? Hvem snakker om 2 ton... En alm have trailer af de små har en totalvægt på 750 kilo... En alm trailer i mellem størrelse kommer op på ca 1 ton eller op til 1200 kilo...
Du kan sagtens få en bil under 200000 kr der må trække det... Men du kan ikke få en elbil der må... Som ikke koster en formue...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Nu var det blot ment som eksempel... Håndværkeren der tit skal køre med trailer? Hvilken elbil findes der til ham? INGEN... Igen blot et enkelt eksempel... Lad nu være med at være så snævertsynede at i ikke kan se at elbilen ikke kan ALT... Der er folk der har kørselsbehov den bare ikke kan opfylde... Så simpelt er det... Altså vil der i mange år frem være brug for både elbiler, og benzin og diesel biler...
Brintbilen kunne være en super løsning, hvis det da ikke var grundet den manglende infrastruktur, Den ret store omkostning med produktion af brint der lige kom i vejen der...
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Ret interessant, at det koster 3-19 mia. kr. at udbygge elnettet, så det har kapacitet nok. Det er jo noget mindre end hvad elselskaberne har brugt på at rulle fiber ud, og drive den forretning.
Så mon ikke de kan finde de penge til investering i deres kerneforretning? Så vidt jeg husker kastede de sig over fiber fordi, at deres egenkapital var enorm, og de anede ikke hvad de skulle bruge pengene til.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jamen en model 3 må da trække 1ton, så er det problem da løst
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Jo det tror jeg ligger i kortende for at kunne opfylde klimamålende.
Deres første udmelding var noget værre det er omkring 54 milliarder, men det er fordi de antog 1 million elbiler som skal kunne oplades samtidig.
De de 3-19 milliarder er ved intelligent og semi-intelligentes opladning, dvs. at bilerne forventes at kunne nøjes med primært at lades på tidspunkter med kapacitet. Eks. om natten.
Men jeg tror at vi kommer til at se mindst to teknologier samtidig. Fordi opladning er klart at foretrække for folk med mulighed for opladning hjemme. Tankning er klart at foretrække for folk uden afgang til egen lader.
Opladning i byer som København kræver en revolution af infrastrukturen for at kunne lade sig gøre. På bare 6 måneder er de 12 pladser nær mig, gået fra at have 2-3 biler stående til at det stort set altid er 6-8 biler stående.
Jeg forventer at kapaciteten er fuld ud opbrugt og at der er mangel på ladestander om under et halv år. Hvilet gør at jeg ikke længere ser batterielbiler som en mulighed for mig i praksis. Det dure ikke at skulle kæmpe om at få opladet sin bil og man kan heller ikke fortænke folk i ikke at stå op om natten og fjerne kablet fordi bilen nu er opladt.
Så det er udforinger i byerne, men boede jeg i en hus med egnen indkørsel/carport ville det være helt oplagt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Da der er alt for meget overskud på nettet om natten
Sååååh mon ikke der er strøm nok
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Det er der beviseligt ikke når vi taler en halv til en hel million elbiler, i stedet for de får tusinde som der er i dag.
Husk at det ikke er strømproduktion men trækket på infrastrukturen rundt om i landet vi taler om her.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Igen, hvis de vil sælge strøm så må de også sørge for at kunne levere det. Lige som fiber osv.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
En tesla 3 koster over 350.000 i standard trim... hvis den skal have bare en smule rækkevidde der er brugbar er den endnu dyrere... Så allerede der duer den ikke...
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Yup... brint er heller ikke løsningen på noget som helst lige nu... Derfor Benzin og Diesel motorer vil forblive her længe endnu indtil alt er på plads... Og til den tid kan man håbe nogle kommer med en bedre løsning...
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 462 Emner: 201 Svar: 1.042
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
At lave strøm nok bliver ikke noget problem
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det er jo en stående joke at vi konstant er 30 år fra at have rentabel fusions energi.
Jeg kunne godt se fordelen i at man indtil rentabel fusion bliver muligt havde et miljøvenligt backup alternativ til kul og gas kraftværker.
Mit bedste bud ville være en thorium saltsmelte fissions reaktor da den løser alle de potentielt katastrofale problemer der er ved de letvandsreaktorer der primært bliver benyttet i dag.
Derudover er thorium-232 som skal bruges som brændsel i sådan en reaktor relativt nemt at fremskaffe da det er den eneste naturlige isotop af thorium, dette står i stærk kontrast til uran-235 som anvendes som brændsel i konventionelle fissions reaktorer, dette udgør nemlig kun omkring 0,7% af naturligt fremkommet uran, hvilket vil sige at der skal bruges enorme summer på at frasortere de 0,7% som rent faktisk kan bruges til noget.
Det eneste reelle problem med thorium energi er at der ikke er den store politiske opbakning til det, da det jo er fissions energi dvs. atom energi og det er jo farligt.
Opbakningen blandt de firmaer der står bag vores nuværende letvandsreaktorer er også lav, da de hellere vil tjene penge på den teknologi de allerede har udviklet frem for at putte penge i forskning til et alternativ.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Den store udfordring er at få nok strøm bragt hen hvor der er efterspørgsel.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Du skriver at Tesla'en klarer 0-100 på 3,1, men Model 3 er jo kun opgivet til 3,4 sekunder.
Jeg har i går og i dag testet 0-100 på min Model 3 med en VBOX med henholdsvis 60% og 50%.
I går med cirka 60% batteri klarede den 0-100 på 3,8 sekunder og i dag med cirka 50% gjorde den det på 3,9 sekunder.
Jeg havde godt læst at accelerationen i en Tesla afhænger af ladestand men havde nu ikke forestillet mig at det påvirkede det så meget.
Jeg skal nok have testet igen næste gang jeg har fået ladet bilen op og se om ikke det hjælper på tiderne.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Update:
How det var vidst fra tidligere, skal lige finde den nyeste
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
På Wikipedia har de også opdateret HK til 473 på Model 3 Performance
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Deres amerikanske hjemmeside opgiver 3,2 sekunder på 0-60mph.
Jeg har heller ikke set nogle kilder til at den skulle kunne klare 0-100km/t på 3,1.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Der er ikke noget at komme efter med afgifter da den allerede er på minimum på alt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det skader nok ikke at læse det man linker til i gennem
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det blev til 3,6 sekunder, hvilket i sig selv selvfølgelig er imponerende, men også lidt skuffende når den er opgivet til 3,4 sekunder.
Det kunne være lidt sjovt at vide hvilke omstændigheder Tesla mener den kan klare 0-100 km/t på 3,4 sekunder på, men det er i hvert fald ikke med 90% batteri og omkring 10 grader udetemperatur.
Nå, men back on-topic, kan se at Tesla Bjørn for en uge siden lavde en video med hans holdning til brint... Han er sjovt nok imod.
https://youtu.be/h-6BRdUPq54
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Det er hoved på sømmet
Fed lille detalje at han kaldte en fuelcell for en foolcell
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://www.youtube.com/watch?v=kCmKAAh-vkE
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://finansavisen.no/motor/2019/10/23/7465669/mazda-mx-30-pris-rekkevidde-og-levering
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det skal jo dertil også siges at det ikke er længe siden at Mazda havde udtalt at de ALDRIG ville med på El bølgen og at de ville satse hele butikken på benzin.
Hvilket det så ser ud til at de har fattet at så dør de.
At de så ikke har sat sig nok ind i elbiler og hvad kunder vil have er vel typisk Mazda
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Hvis det kun er til at pendle i så er det ok med kort rækkvide (dvs .250 km eller mindre), men hvad med ferie, lange ture osv.. De fleste kan nøjes med en elbil hvis som nr 2 bil, men hvis man kun har en, så er det vanskeligt ikke at kræve langtrækkende biler og for nogle trækkrog.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Der er netop offentliggjort at Model 3 Performance får en opdatering der giver yderligere 5% power som så skulle skubbe den over 500hk
Så de 3,1 fra 0-100 burde snart være en realitet
Den bil er bare gaven der bliver ved med at give
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det vil jeg da glæde mig til, men gad godt vide hvordan det er skruet sammen rent juridisk når producenten bare lige "tuner" sine biler med en opdatering.
Her tænker jeg på indregistrering og forsikring.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Hverken kunder eller forsikring
Men jeg kan se at når jeg slår min nummerplade op står der 489hk
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
De indsamler data fra bilerne i marken, og analyserer data fra bl.a. drivlinjen. Hvis alt ser godt ud, og der eks. ikke er for stor belastning på batteriet, kan de skrue lidt op for HK via en software update.
Det er jo ikke motorerne der får flere HK, eller batteriet mere kapacitet. Det er jo softwaren der bestemmer hvor meget power der må sendes til motorerne. Og det er jo altid et kompromis mellem performance og holdbarhed.
I princippet kunne man også gøre det samme ved en brændstofmotor. Hvis opdateringer fungerede over-the-air, og softwaren i bilen ellers var lavet til det, ville det jo også være muligt at "chiptune" en brændstofmotor med en opdatering som Teslas. Men det har bilfabrikkerne åbenbart ikke været motiverede for at gøre.
Opdateringer skal vel stadig for langt de fleste biler vel stadig ske ved et værkstedsbesøg. Ellers tjener ingen jo penge på det.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Tesla og mange andre specielt amerikanere angiver rigtig nok 0-100 med one-foot-rollout og tiden er selvfølgelig bedst mulige opnåelig tid.
Det betyder at folk bliver imponerede over specifikationerne, men skuffede hvis de rent faktisk måler efter.
Andre fabrikanter (bla. Porsche) opgiver ret konservative tal og uden one-foot-rollout, dvs. tal som de mener den gennemsnitlige ejer kan forventes at opnå.
Deres kunder bliver derfor ikke skuffede, men har faktisk en mulighed for at blive positivt overrasket.
Jeg ved godt hvilken metode jeg er tilhænger af, men i princippet kan det jo være ligemeget hvilken metode producenten angiver efter, bare alle bruger samme metode... Men det kommer nok aldrig til at ske.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Jeg tror faktisk aldrig at jeg har lavet en 0-100 måling på nogen af de biler jeg har ejer.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
https://youtu.be/wi4WTWhI8ig
Det skal dog siges at der er tale om passivt kølet kabel, hvilket er noget meget få hurtigladere har.
Men det viser ret godt at der bliver afsat en ret stor effekt i kablet under ladning, så hvis nuværende tendens til hurtigere og hurtigere ladere fortsætter rammer vi snart grænsen for hvad kablerne kan klare eller der skal seriøst voldsomme køleløsninger til...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Jeg havde en smuttur på i alt ca. 520km i lørdags og der brugte jeg væsentligt mere tid på at lade end jeg ville have brugt på at tanke, men det skyldes så også at jeg havde andre gøremål så snart jeg kom hjem hvor jeg skulle bruge bilen og derfor var nødt til at have tilstrækkeligt strøm på.
Tror jeg skal have prøvet ionity laderne når jeg har brugt mine gratis supercharger km for at se om ikke der kommer lidt mere speed på opladningen.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
og på en 500km tur ville jeg max skulle lade i 10min, og kan man ikke tåle det, så har man sq for travlt i min optik
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det er vel og mærke omkring 520km primært på motorvej, i regnvejr og med 130km/t hvor man må, selv om jeg godt ved at der er en del Tesla ejere der gør en dyd ud af at køre en del under hvad fartgrænsen tillader.
Ifølge ABRP havde jeg kunne jeg have nøjes med 10 minutters ladning på denne tur HVIS jeg havde kunne leve med max at køre 90km/t og kun have 10% strøm tilbage når jeg kom hjem, men med max 90km/t havde turen taget knap en time ekstra.
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
https://en.wikipedia.org/wiki/Manganese_nodule
Så er der lidt til bilbatterier igen
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Eneste negative kunne være de miljøpåvirkninger Minedriften af de "Manganese Nodules" ville medføre... Spørgsmålet er mere om omkostningerne både økonomiske og miljømæssige kan svare sig... Det er der nok nogle andre der kan forske lidt i... De finder nok en løsning en dag... (Forhåbentlig)
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det er bare endnu ikke lykkedes at gøre det rentabelt at udvinde det.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Mon ikke efterspørgslen er med til at løse det problem
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Det er jo ikke fordi der ikke findes alternative kilder til materialerne, og så længe de er nemmere og billigere vil de være at foretrække.
Det er jo samme grund til at den primære kilde til brint er "steam reforming" af naturgas frem for hydrolyse af vand... Det er måske ikke så miljøvenligt, men det er nemmere og billigere...
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
https://www.ford.dk/personbiler/mustang-mach-e
Meget Tesla 3 inspireret i cockpittet, fedt at se at den også har et lille display foran rattet
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
At kopiere Tesla er ikke nogen dum ide
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Man ser jo tit at producenterne kopierer hinanden... ofte mens de samtidig gør det både bedre og billigere...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men det er da altid noget at de har taget en kovending i forhold til elbiler
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Som er biler der udelukkende bliver produceret fordi de skal overholde nogle emissions tariffer som alle producenter er underlagt.
Lidt ligesom da Aston Martin lavede en re-badged Toyota IQ og satte den til en mindre formue.
De er med vilje lavet så ingen vil købe dem, da kravet er bare at de skal have dem i deres portfolio.
Også derfor deres elektriske Focus ikke var fantastisk på nogen måde
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
Ved det ikke, gider ej heller søge info om det
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
dec 2013
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 24
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men det var ikke Ford eller nogen anden stor bilfabrikant der lavede den
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så man kan faktisk takke Tesla for at man kan få en Dodge Hellcat/Deamon/whatever
Tesla skal så til at levere drivlinjer til Fiat/Chrysler fremadrettet
Så den når der engang kommer en ny Deamon/Hellcat/whatever bliver det nok en Tesla der er inden i
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Man kan lave nok så mange filtre at sætte på biler, men det vil altid være bedre at samle forbrændingen et sted, hvor man bedre kan kontrollere udslip af miljøskadelige partikler og gasser.
Tag eksempelvis vores fjernevarme system. Tænk en smog vi ville leve i hvis alle bare brændte deres affald af, for at få varme i husene.
Vi kunne brænde nok så meget brændstof af til at oplade el biler, og stadig være meget mere miljøvenlige en fossil biler, ved at samle forbrændingen et sted hvor der er enorme filtreringsmetoder, fremfor at at sætte et lille filter i en bil.
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
En Ford Ranger EV
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Afbrænding af ting for at lave el eller varme osv er bare ikke en god løsning i længden... Atomkraft ville være noget af det mest klimavenlige men det er vi for bange for at bruge... Så hvad gør vi så? vi bygger vindmøller i stor stil selv om vi ved at vi kamp smadrer miljøet når vi bygger dem... Det er en forfærdelig balancegang som ingen har svaret på hvordan vi løser... Vi vil lave brændstof ud af planter (kan ikke helt huske hvad det hedder) til det rydder vi kæmpe arealer af skove osv og slår et utal af dyr ihjel i processen... veganerne mener vi alle skal stoppe med at spise kød... det vil kræve soya, og åbenbart store mængder palmeolie der igen koster skove og enorme mængder dyr livet... Alle tror de har en god løsning fordi man har stirret sig blind på "klima", så folk glemmer at kigge på hvor store miljøpåvirkninger det har at vi vil blive ved med at "redde" klimaet... I vores forsøg slår vi bare dyr og planter ihjel på anden måde...
Det reelle problem er ikke biler, eller lidt afbrænding af kul... det reelle problem er overbefolkning... vi er allerede flere mennesker på jord end vores planet reelt set har ressourcer til... Derfor vi allerede har opbrugt den teoretiske kvote af ressourcer pr år, i maj... Go figure... vi er for mange...
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
https://youtu.be/deOMyvbtoFE
Jeg er faktisk ret overrasket over at de måler 82hk forskel på M3P ved henholdsvis 95% SoC (465hk) og 45% SoC (383hk).
Det kunne være rigtig sjovt at se samme tests udført på en Taycan, da Porsche selv praler med den vedholdende performance som blev bevist da "Fully Charged" testede 0-200km/t 26 gange i træk, med en maksimal variation mellem langsomste og hurtigste acceleration på 0,8 sekunder og alle under 10 sekunder.
Det kunne tyde på at Porsche gør noget markant anderledes end Tesla, og at det er en bedre løsning hvis ydeevnen har høj prioritet.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jamen ingen tvivl om at Porsche har lavet noget anderledes, de har også en hel anden form for motor i.
Men jeg syntes simpelthen forskellen er for lille imellem 2 bilen som er vidt forskellige prismæssigt
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Den lille forskel på papiret vil jeg også vædde med er større i virkeligheden (til Porsches fordel) da Porsche har ry for at underdrive deres præstationer, og Tesla... Ja lad os bare sige at det ikke er lykkedes mig at få 0-100 ned på den fabriksopgivne tid, og det er tydeligt at den kun kommer i nærheden af den tid med næsten fuldt batteri og god temperatur i batterierne.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Det koster så på accelerationstiden, hvilket nok forklarer hvorfor Taycan ikke er ligeså hurtig som en tilsvarende Tesla 0-100.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S: DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX | Top Gear
https://www.youtube.com/watch?v=F28i1D1OJ5o
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Den video med TopGear er så blevet flået fra hinanden, og de har måtte ligge sig fladt ned og indrømme at de ikke havde Tesla'en sat i det hurtigste mode og brugte ikke bilens launch control.
Samt at bilen var sat i "range mode" som er begregnet til at spare energi på lange ture, og slet ikke optimalt til et drag race.
Alt sammen med vilje for at stille Porschen bedre.
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Ja atomkraft er måske noget af det der kræver mindst, og giver en enorm energi, men det generere også en type affald vi slet ikke kender konsekvenserne af endnu.
Vi gider sq ikke have atomaffald dumpet herude vestpå fordi her ikke bor så mange. Men ikke blot affaldet er en udfordring Vi kan jo så også se, at sker der igen en katastrofe som tjernobyl, bliver et område på størrelse med fyn ubeboeligt i op mod 30.000 år. Der skal nok noget helt andet til. Derfor er vi nødt til at generere energi, nu, på en måde hvor vi bedre kan se konsekvensen, og hvordan vi løser det.
Løsningen er jo at fjerne de skadelige partikler. At vi nok render tør for olie er så et andet problem, men det sker ikke imorgen.
Hvis vi kunne løse problemetatikken med den ekstrem halveringstid på uranatomer og hvad de ellers hedder, så var tjernobyl, prypiat og det fyn-store område jo ikke ubeboeligt.
Vi putter airbags i en bil, men det er ikke en sikkerhed for at du ikke kommer til skade.
Vi kan sagtens bygge et atomkraftværk og bygge præventive løsninger som airbagen, men i en katastrofe, er det bare ikke altid nok.
Min pointe med fjernvarmen var blot at vi har en forbrænding, en udledning af blandt CO2.
Jeg er ikke klima aktivist, men jeg kan da også godt se frem i tiden, og glæde mig over jeg kun har måske 50 år mere at leve i. Fremtiden for jorden, ser da som det ser ud nu, ihvertfald ikke alt for lovende ud. Men Rom, autobahn, alt muligt andet blev ikke bygget på en dag. Præcis som vindmøllerne, kan vi reducere miløjbelastningen betragteligt, ved at f.eks brænde samme mængde brændstof af til opladning af el, i store anlæg, hvor vi kan filtrere meget mere skadeligt fra, end et par filtre på hver enkelt køretøj. Naturligvis er det ikke den optimale løsning, men det er den type løsninger vi har tilgængeligt nu
CO2 neutrale bliver vi aldrig, men regnestykket er ret "simpelt". Vi skal producere mindre CO2 og andet skidt, end naturen selv kan neutralisere.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Det der er ikke engang en diskution der er værd at tage... Hvor mange årtier har Frankrig, Sverige, USA og flere andre haft atom reaktorer helt uden uheld? Sandsynligheden for en ny nedsmeltning er mindre end at vi alle dør pga klimaforandringer... Hvad er værst synes du så?
Atomaffaldet? Allerede nu så er det sådan at ALT atom affald der er produceret i Europa siden vi fik det første atomkraftværk her, det fylder lige knapt en almindelig stue i et parcelhus... Og det er du bange for? Selv FN anbefaler energiformen som en måde at løse klimaudfordringen...men næh nej... de samme uinformerede fjolser som også er bange for ulven, nægter at se realiteterne i øjnene... det er lige nu den ENESTE teknologi vi har der vil kunne løse vores energibehov uden at belaste klimaet yderligere... Ikke nok med det så har vi allerede teknologien til at udnytte kernekraft fra andre knap så farlige materialer end Uran... Så hvad er du bange for? Eller skulle man hellere spørge: hvorfor nægter du at lære noget om fakta?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Håber bare det er Elon der troller hele verden
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
Hvis de gik seriøst ind I pickup markedet kunne man også forestille sig at de fik seriøse problemer med at producere nok batterier til alle de biler de kunne sælge.
Pickups er jo noget der bliver solgt rigtig mange af i USA, så hvis den gik hen og blev et hit ville de for alvor få travlt.
Ford har jo solgt over en million F150 i 2018, hvilket må siges at være imponerende når man tænker på hvor få enheder der sælges uden for det amerikanske kontinent.
Tesla har i sammen periode solgt under en fjerdedel af det antal totalt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 16 Emner: 12 Svar: 919
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/visual-impairment-blindness-cases-us-expected-double-2050
Det kan sagtens forklare de mange reserveringer af Cybertruck.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 14 Svar: 663
https://brintbiler.dk/oel-leveret-paa-brint/
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.231
Det får ikke mig til at bruge kr. 600.000,- på en dødsyg bil jeg ikke kan få brændstof til.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1871 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Brintbil