{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brintbil
  • #1   14. okt 2019 Næ.

  • #2   14. okt 2019 Det tror jeg ikke kommer til at ske, det er ligesom hønen og ægget, ingen vil købe en brintbil, hvis der ikke er nogen anlæg til påfyldning, og ingen vil bygge anlæg fordi der ikke sælges nok brintbiler.

    De er for komplicerede, og inden for de næste tre år vil der komme en sand eksplosion af elbiler på markedet.

    Toyota har sovet i timen, de har brugt for meget energi i udviklingen af brint, og deraf kommet langt bagud i udviklingen af el


  • #3   14. okt 2019 https://brintbiler.dk/tankstationer/

    Rom blev heller ik bygget på en dag..


  • #4   14. okt 2019 Tjek lige rækkevidde og tid det tar at fylde op.. her er åbenlyse fordele

    https://bilmagasinet.dk/hyundai/hyundai-nexo

    666km på en tank og 3-5min på at tanke op... hvilken batteri elbil matcher dette?


  • #5   14. okt 2019 Irrelevant, da du ikke kan få den tanket op.....
    Brint er ikke nyt, det har været her i mange år, igen hønen og ægget.

    Jeg kunne ikke drømme om at købe en brintbil, til gengæld bliver det 100% en elbil når vores Ford Cmax II skal udskiftes inden for de næste par år.


  • #6   14. okt 2019 Jeg håbeder også på Brint og det var planen at der skulle være 15 brintstation i DK nu, men der er kun 8. Det skyldes at de koster omkring 12 millioner pr. station og der findes stort set ingen biler til dem.

    Brint er i dag også dyrerer end Benzin og en del dyrerer end el hvis man kan oplade hjemme. Så er bilerne dyrerer end de billigste batteri biler og så findes der kun 2-3 modelle som kan fås i Danamark og de kost Tesla priser. Og da rækkeviden på en Tesla er den samme, strømmen er billiger og bilen også federe, så giver det ikke rigtigt mening at købe Brint bil nu.

    Af alternativer til Brint kan nævnes biomethanol som også kan drives en bil via brændselsceller, så kan det tankes fra en almindelig tankstation og der anvendes 5% i vores benzin i forvejen.

    Men har bare politisk været et problem med 1 generation fordi man skal bruge marker til at dyre afgrøder som kan lave om til biomethanol. Politisk ønsker man ikke at vi omstiller fra fødevareproduktion i en verden hvor der er folk som sulter for at lave co2 neutral brændstof til køretøjer. 2 genration kan laves ved affald, men skal produktionen op til at erstatter alt fra bil, til fly og skibe til at bruge biomethanol så vil vores affald slet ikke række til anden end en lille brækdel.
    Og så er vi tilbage til at vi skal dyrke afgrøder som kan bruges til produktionen.

    Men det er politisk fordi det kan bruges i forbrændingsmotor dvs. 100% biobenzin, og det er mig bekendt kun i Kina du bruger det til Elbiler med brændselsceller. Dvs. at du ikke kan få elbiler i Europa som køre på biomethanol.

    Igen hønen eller ægget, fordi man politisk hitil har være imod af etiske årsager.


  • #7   14. okt 2019 Bare lige til sammenligning så er der pt 2043 alm tankstationer i Danmark.

    Samt 692 ladestationer til elbiler


  • #8   14. okt 2019 Ja men ladestationer har så sine egen problemer, eks. at vores elnet ikke kan klare mange flere ladestationer og det er en voldsom begrænsning af batteri elbiler hvis vi ikke udbygger elnettet for et stort milliard beløb.

  • #9   14. okt 2019 Ikke desto mindre bliver de opsat i ét væk?
    Så de problemer du omtaler kender dem der opsætter dem heldigvis ikke til smiley

    Og jeg har en tankstander hjemme i garagen smiley


  • #10   14. okt 2019 Carsten, du skriver for meget og tager for lidt billeder..

    Hvor bliver den Tesla af i "Velkommen"-sektionen? smiley smiley


  • #11   14. okt 2019 Homer hvis der skal lige så mange brint påfyldningsstationer til som der er tankstationer i dag, vil det koste 38,6 milliarder kroner (19 millioner x 2035)
    Plus brint produktionen bruger også strøm.

    Jeg tror ikke brint bliver til noget i Danmark


  • #12   14. okt 2019 Må være træls for nuværende elbil ejere, hvis brint blir retningen... så skal de jo æde store værditab på deres elbiler - måske derfor de taler mod brinten

  • #13   14. okt 2019 Man kan ikke tale for noget der praktisk taget ikke eksistere.
    Utroligt at du vender realiteterne på hoved.

    Jeg kender INGEN der ejer en brintbil, og de eneste jeg har set i virkeligheden er testbiler eller kommunale biler.
    PT findes der 85 brintbiler i danmark,(Københavns Kommune ejer pt. 19 brintbiler).
    Modsat elbiler som er tæt på at runde 10000 stk.

    Jeg vil til enhver tid stadig kunne lade en elbil, men hvis brint nettet ikke udbygges, så har man et problem som brintbils ejer.


  • #14   14. okt 2019

    profilbillede
  • #15   14. okt 2019 Det hjælper jo stadigvæk ikke noget på virkeligheden, du kan ikke få brint til din bil.
    Der er ikke påfyldnings muligheder nok i Danmark til det kan starte et salg, og uden kunder til anlæggene, ingen investeringer.




  • #16   14. okt 2019 VW som er blandt verdens tre største bilproducenter.

    Volkswagen Group’s position is clear: as a large volume manufacturer, it is banking on battery-powered electric cars. This will intern drive more than one million future sales of these vehicles each year.

    Fra en artikel august 2019

    https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery--that-is-the-question.html#


  • #17   14. okt 2019 Her er hvad vw sagde for 10 år siden

    https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4305093.ece

    Hvorfor forsker de så stadig i det??

    https://www.hvilkenbil.dk/vw-taet-paa-gennembrud-for-brintbiler/

    Og hvorfor laver store producenter så brintbiler alligevel..



  • #18   14. okt 2019 Det viser bare ingen kender fremtiden med sikkerhed.. men brinten har pt rækkevidde og påfyldnings fordelen. Derfor tror jeg på brinten vil stå tilbage som vinderen

  • #19   14. okt 2019 El brintbilen og el batteribilen har hver sine fordele og ulemper

    Jeg tror ærligt talt på en fremtid for begge af dem, indtil der findes en anden løsning på lagring af energi. Elmotoren er helt klart kommet for at blive, men om vi fodrer den med strøm fra et batteri alene eller en brændselscelle med et batteri er jo en smagssag i forhold til ens behov, som med diesel og benzin idag

    Brintbilen kræver stadig et batteri, brændelscellen har samme udfordring som batterier, at der skal udvindes et meget dyrt stof. Det er således ikke muligt med en brændselscelle at udvinde den energi der skal til for at lave accellerationer som f.eks en tesla, som er tilgængeligt i et stort batteri.
    Brinten vil have sin fordel for dem der har et stort kørselsbehov, og behovet for hurtigt at "tanke" Jeg tænker varebiler og lastbilerne bliver dem der får brug for det, da det kræver energi at sætte de tunge køretøjer igang, samt de tunge batterier går ud over lastekapacitet, og kræver flere vogne, til transport af samme mængde gods.
    Batteri teknologien der også hele tiden forbedres, bliver nok til de fleste der har behov for en lidt billigere drivline, og ikke har det behov for at tanke så ofte. Fordelen som pendler er jo idag at hvis du har 100 km til arbejde lader du op om natten, og er klar til at køre igen til morgen. Idag er vi jo vant til at tanke i tide og utide.
    At man idag i en batteri bil ikke kan køre fra københavn til skagen og hjem igen på et fuldt batteri, bliver nok ikke en realitet lige foreløbig, men en anden måde vi skal lære at befordre os på lange ture.
    Desuden kræver det mere energi at lave brint, end el, så det er naturligvis også dyrere, og derfor noget jeg tror at kun dem med behovet vil vælge.
    Mange yder jo otte års garanti på batterierne, og med tiden, vil det sikkert kunne betale sig at tilkøbe sig nogle større batteri moduler hvis de går hen og bliver slidt op, eller også skal der en ny bil til. Udviklingen sker hurtigt, og i det køb og smid væk samfund vi efterhånden lever i, kan det nok indenfor nogle år heller ikke betale sig at reparere voldsomt meget på bilerne.


  • #20   14. okt 2019 Det gør de til det kinesiske marked, de mangler elektrisk infrastruktur. Et problem vi ikke har i europa.
    BMW bygger f.eks X5 i samarbejde med Toyota, men den er primært til det kinesiske marked.

    Og så lige ægget og hønen en gang til.

    Der er ikke nok brint stationer nogen steder i europa. Bilproduktion er til et forbrugermarked, og det er i sidste ende forbrugerne/salget der kommer til at afgøre fremtiden.

    Frygten for lang ladetid og kort rækkevidde, formindskes hele tiden, da udviklingen bliver bedre og bedre med hver generation af elbiler





  • #22   14. okt 2019 #21 Nu er 50 måske lidt for tidligt, men mon ikke der kommer engang hvor der som de asiatiske "metroer" der kører på de der magnetskinner, eller også er en slags induktion indbygget i vejene, så der reelt set ikke er et behov for at skulle lagre nogen energi?

  • #23   14. okt 2019 En brintbil er en elbil med eget kraftværk den har brug for præcis de samme materialer som en elbil.

    Jeg tror ikke på brintbilen i Europa.


  • #24   14. okt 2019 Jeg tror ikke på brint, den eneste fordel der er ved brint, er at den er hurtig at tanke. Men det er bare ikke et salgsargument for mig. Det er langt mere praktisk for mig at kunne lade hjemme hver nat. Jeg kører ikke flere hundrede km hver dag, og har ikke behov for at trække båd eller campingvogn efter bilen hver gang jeg skal ned og købe en liter mælk. Så el kan sagtens løse mine transport behov.

    Desuden er der mere eller mindre en lader på ethvert gadehjørne hvor jeg bor, her har man åbenbart ikke de samme problemer med infrastrukturen, som jeg kan forstå på elbilskritikere at Danmark har.



  • #26   14. okt 2019 Artiklen viser iøvrigt den gamle Mirai, som mildest talt solgte elendigt. Hver gang Toyota har solgt en, har Tesla og Nissan vel solgt 1.000 elbiler hver.

  • #27   14. okt 2019 K T,

    Den udvikling der sker i det område jeg bor i, afspejler jo ofte, rent teknologisk, hvad der kommer til at ske i Danmark om 5-10 år.

    Så jeg synes at det er en god pejlepind. Det er heller ikke tilfældigt at stort set alle bilfabrikker har teknologicentre med tusindvis af ingeniører og forskere siddende her.


  • #28   14. okt 2019 Jeg har set 1 Mirai i virkeligheden....

    Og de er begyndt at pille deres brint infrastruktur ned i Californien som var nogen af de helt store fortalere for det, de måtte bare konstatere at der var ingen der brugte stationerne...

    Og Mirai var stort set værdiløs idag for den der havde været så dumme at købe en.
    De er stort set usælgelige.
    Selv Toyota har forsøgt at stort set forære dem væk de har stående på lager uden held

    Selv med et tankkort til 100.000kr brint GRATIS, kan de ikke komme af med dem

    Her er lidt om det
    https://www.youtube.com/watch?v=j9fQ-eugcpw


  • #29   14. okt 2019 Og så nævner de også lige at prisen på brint svare til den danske pris på benzin, så det er jo også temmelig dyrt at køre i sådan en, og eftersom man ikke selv kan lade den op hjemme, og selv lave strøm osv. til den.

    Så virker den bare som en virkelig dum ide forhold til en batteri elektrisk bil som er meget mere alsidig og billigere på alle måder


  • #30   14. okt 2019 Med fx vindstrøm kan man bruge den extra kapacitet til at lade fx brintceller op etc istedet for at det gik til spilde.

  • #31   14. okt 2019 Man kunne også varme noget op?
    Eller pumpe vand op af en bakke?

    Eller sælge det til andre som kan bruge det som man gør i dag.


  • #32   14. okt 2019 Som jeg ser det har brintbilen et par fordele frem for batteri elbilen.
    1. Hurtig optankning af lang rækkevidde.
    2. Tanken tager ikke skade af at være fyldt op til 100% over længere tid.

    Nummer 1. tror jeg aldrig at elbilen rigtig får løst, min Model 3 lader ret hurtigt på Supercharger, men man skal alligevel vente et godt stykke tid på at den lader når man er på langtur.
    Nummer 2. er en ting der ikke rigtig bliver adresseret, nemlig det faktum at et lithium batterier slides mere hvis det holdes ved høj spænding over tid (lades jævnligt til 95-100%).
    Generelt anbefales 70-90% som max ladestand alt efter behov, men så går man jo også glip af lidt rækkevidde til den uforudsete langtur.

    Konklusionen er at der nok skal blive et reelt behov for brintbilen når ICE udfases, så skal tankstationerne også nok komme.


  • #33   14. okt 2019 Batteriteknilogien er I rivende udvikling, det samme er ladeteknilogien. Jeg tror ikke det varer længe før det kun tager få minutter at lade til flere hundrede kilometer.

  • #34   14. okt 2019 Tror ikke dette er en diskution folk sådan bare lige bliver enige om... Vi har set med stort set alle andre teknologier, at den der vinder frem, er den der er billigst at gennemføre... Så det er nok også det der sker på bilområdet...

    Jeg tror stadig der kommer til at gå meget lang tid før Benzin og Diesel udfases helt, netop grundet ting som Lastbiler, træk evner osv osv... Når disse er løst vil en ny teknologi komme frem og benzin og diesel vil langsomt men sikkert udfases...

    Fortalerne for Elbiler, er super snævertsynede desværre... men det er modstanderne sgu også... Begge sider er totalt blinde for fordelene ved andre løsninger...
    modstanderne af elbiler glemmer ofte at folk har forskellige kørselsbehov, og fokuserer ofte udelukkende på opladningstid og rækkevidde..

    Fortalerne for elbiler glemmer ofte, i deres tirade omkring "bedre for klimaet" taler, at tænke på de ekstreme miljøpåvirkninger den øgede udvinding af råmaterialer til f.eks. batterierne skaber... Og glemmer også det der med forskellige kørselsbehov... Alle kører ikke som jeg gør... og alle kører ikke som Carsten gør... Og diskutionen kommer ingen vejne før folk vil indse at der ikke findes 1 løsning for alle endnu... og at ens egen løsning ikke fungerer for alle... Alle har forskellige prioriteter, og dermed forskellige behov...


  • #35   14. okt 2019 Jeg vil lige slå fast med syvtommersøm at jeg hverken er for eller imod brint...

    Men i dag eller for den sags skyld de næste fem år er brint ikke et alternativ til benzin/diesel. Der mangler ganske enkelt påfyldningsstationer, samt prisen for en brintbil er for dyr og udvalget er nærmest ikke eksisterende.
    Inden for de næste to år skal vi have ny bil, og det bliver en el-bil, og når den så skal skiftes ud, så må vi se til den tid.

    Men jeg har svært ved at se hvordan de europæiske markeder, nogensinde ville kunne finde investorer til brintanlæg, hvis der ikke kommer flere brugere på banen.


  • #36   14. okt 2019 Alle de biler der findes i byerne, hvor skal de lade op hver nat? Skal de holde i kø og håbe de kan få lov til at lade op, så de kan køre på arbejde næste dag? Skal der stå 100 ladere på hver vej?

    Der er nok begrænsninger når vi kigger i byerne. Det går nok for dem der har eget hus mv, men for dem der ikke har, så er den nuværende løsning meget begrænset, hvis du har langt på arbejde.

    Jeg håber der sker noget revolutionerende inden for el, brint eller noget helt nyt.
    Det er ikke så vigtigt for mig om det er det ene eller andet, bare det let og ikke vanskeliggør min hverdag mere end højst nødvendigt.

    For nu fortsætter dieselhakkeren.


  • #37   14. okt 2019 Jeg tror at det vi kommer til at se bliver en blanding af batteriel- og en mindre andel brintbiler
    Det er helt korrekt at udvalget af brintbiler samt infrastruktur er lig nul lige nu, men den dag der lukkes ned for produktion af ICE-biler skal efterspørgslen nok komme.
    Der vil altid være nogle der ikke kan leve med ladetiden på elbiler og fysikkens love modarbejder altså hvis man forsøger at lade en elbil med 500km rækkevidde på 2-3 minutter.
    Så for folk der kører rigtig meget, folk der ikke har mulighed for at lade hjemme eller på arbejde, taxi, politibiler, transportbranchen og sikkert andre steder skal der nok komme efterspørgsel på brintbiler da de kan "lades op" på under 3 minutter.
    For langt hovedparten vil batterielbiler helt sikkert kunne klare behovet, men hvis ICE skal udfases totalt dækker brændselscellen bare nogle af de behov helt naturligt som ville kræve en absurd urentabel løsning hvis den skulle løses af batterier.


  • #39   14. okt 2019 En 200kW batteripakke ville kunne løse en del af problemet, men det er en meget dyr og upraktisk løsning.
    Jeg så lige i lokalnyhederne at der i Aalborg er langt større efterspørgsel på private parkeringspladser end markedet kan levere, jeg hører samme historie fra min bror som bor i Århus, hvis man ikke engang kan dække parkeringsbehovet i storbyer hvordan vil det så ikke se ud hvis man ydermere skulle dække opladningsbehovet?

    Induktiv opladning i motorvejen... Det får mig bare til at tænke på "Solar freakin' roadways" (søg på YouTube) så det kan jeg heller ikke forestille mig bliver en succes.

    Den eneste måde jeg kan se batteri bilen vil kunne dække alle behov er hvis man kan finde en praktisk og rentabel løsning på at lade stor rækkevidde på maks et par minutter, og før man kan løse dette problem er der lige et par hurdler man skal over:
    1. Elnettet skal være dimensioneret til at kunne levere store mængder strøm med store udsving.
    2. Ladestationer skal være udstyret med kraftig køling både til omformer og kabler for at kunne holde til at overføre den store effekt.
    3. Bilens batteripakke skal være voldsomt overdimensioneret i forhold til kørselsbehov hvis der skal kunne lades så hurtigt uden hver enkelt celle overbelastes.
    4. Den termiske styring af batteripakken skal dimensioneres så den fra et sekund til et andet kan skifte fra at varme batterierne op for at klargøre dem til at tage imod ladningen, til at køle den store effekt der vil blive afsat i batterierne under opladning.
    5. For at kunne få batterierne til at kunne modtage så stor mængder energi på kort tid vil man formodentlig også skulle modificere batterikemien, Tesla bruger hvad de kalder NCA (Nickel-Cobalt-Aluminium), hvis man tager udgangspunkt i denne ville den nok skulle modificeres til at inkludere Unobtanium i blandingen for at man kan øge C raten.
    6. For at kunne klare det termiske stress og de trykændringer cellerne udsættes for under opladning vil cellernes mekaniske struktur formodentlig skulle fremstilles af en legering af Vibranium, Adamantium, Duranium og Tritanium.
    Sagt med andre ord... Not in my lifetime...


  • #40   14. okt 2019 Teknologien er her allerede, og dem der syntes at en elbil er dum, jamen tag ud og prøv en..

    Jeg har omvendt op til flere som ALDRIG ville have en elbil i deres liv, bare ved at de har prøvet min, skal de nu selv til at købe en.

    Man kan sagtens se problemer hvis det er det man vil.
    Men jeg kan KUN se problemer med konventionelle biler.
    Høje driftsomkostninger og vedligehold som er skabt af at man forsøger at klemme alt for meget ud af alt for små motorer.

    Jo det tager lidt længere tid at fylde tanken, men når jeg tænker på hvad jeg spare af penge og hovedpiner, så er det sq en lille pris at betale..

    og nååårh ja, så er der intet der kan køre fra mig.. som da også er sjovt smiley


  • #41   14. okt 2019 Carsten T:
    Jeg har selv en Model 3 Performance, men det ændrer ikke på at jeg godt kan se og forstå begrænsningerne på teknologien.
    Model 3 er klart den bedste elbil på markedet, men den har stadig fejl og mangler hvis den skal kunne dække alles behov.
    Derudover er jeg måske også lidt skuffet over teknologien i den (det der ikke er drivlinje relateret), der har de altså ikke nået samme niveau som deres tyske konkurrenter.
    Jeg tror godt at jeg kunne blive fristet til at skifte den til noget BMW, Mercedes eller Audi for teknologiens skyld også selv om jeg lige nu er rigtig godt tilfreds med det støjniveau og den komfort en elbil giver.
    Accelerationen er selvfølgelig vild, men på en måde lidt klinisk og måske endda kedelig... Det kilder ikke alle de rigtige steder som hvis man også lige får lyden fra en vild og voldsom benzinmotor med... Selv om det vil betyde at man ville skulle accelerere langsommere med en benzinmotor ville det nok være noget jeg vil være villig til at ofre.
    Men det er nok bare mig der er mærkelig smiley


  • per N
    per N Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #42   14. okt 2019 er det en ny tesla du har købt carsten

  • #44   14. okt 2019 #43 Det er lige præcis det jeg gerne ville illustrere, batteri KAN ikke løse alle behov og det er derfor jeg mener at der er en plads til både batteri og brændselscelle biler i fremtiden.

    Mht til Model 3 acceleration over 150km/t så tror jeg du har ret, for selv om min Model 3 Performance er helvedes hurtig til 100km/t så føles den ikke ret hurtig over 150km/t hvis jeg sammenligner med min Porsche 718 Boxster som "kun" har 300hk, jeg har dog ingen data der kan understøtte at Porschen er hurtigere over 150km/t.
    Mit gæt er at det er en af grundene til at Porsche har valgt at udstyre bagerste elmotor på Taycan med 2 gear frem for 1, det skulle give mulighed for også at få lidt mere acceleration ved højere hastigheder.


  • #46   14. okt 2019 Per N

    Ja jeg har købt en helt ny Tesla Model 3 Performance smiley
    Ikke den "falske" som Morten J har smiley

    Martin P
    På Danske veje eller på en dragbane så nej, så er der ikke realistisk noget der kan følge med den ud over en større model Tesla.
    Og jeg snakker standard biler, out-of-the-box.
    Det der kan er i hvert fald ikke noget som Danskerne har råd til


  • #47   14. okt 2019 Der var vidst en der spurgte til et billede smiley

    profilbillede
  • #48   14. okt 2019 Carsten T:
    Jeg tror du vil blive overrasket over hvad nogle danskere har råd til, om ikke andet med hjælp af leasing smiley
    Men ja hvis man sammenligner med andre biler til max samme pris som M3P (begge uden afgift for at gøre det fair) så har du nok ret.


  • #50   14. okt 2019 Jamen jeg vil gerne prøve en tur i mod de 2 biler du nævner smiley
    Og tiden for Tesla'en er 3,1 fra 0-100 smiley

    Det jeg har oplevet er at de biler der siger de kan klare det hurtigere er kun på papir, i den virkelige verden skal de have helt optimale forhold for at få den perfekte launch og greb osv.

    Tesla'en gør det perfekt hver gang, aaaaall day


  • #51   14. okt 2019 Folk er begyndt at gå væk fra Elbiler i de større byer, NETOP fordi der er kø ved ladestanderne, læste en artikel i politiken, hvor skribenten beskrev hvordan han nærmest hver dag skulle bruge en masse tid på at finde ledige standere, folk er så desperate at de begyndte at lægge sedler på ruden om at han skulle flytte sin bil så andre også kunne lade, det er da helt til grin, hvilket også fik ham til at skifte til en alm. brændstofsbil.

    Hvis man er så naiv at tro at man da hurtigt bare får installeret nogle standere i en by som København, så tro om, det tager årtier fordi der spiller rigtig mange faktorer ind i det smiley


  • #52   14. okt 2019 Det fungere fint for mig, og jeg har ikke en eneste ladestander inden for 40km af hvor jeg bor, jeg har over 100km til den nærmeste Tesla Supercharger, og her hvor jeg bor kan du efterhånden fodre svin med elbiler, så mon ikke det bare et Københavnerne det er galt med, det skulle ikke være første gang smiley

  • #53   15. okt 2019 Omkring 2min inde i filmen.. de får ik model 3 preformance under 4sek 0-100
    Måske tesla har pyntet lidt på data??

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3D8fVzHIxsCU4&ved=2ahUKEwi18JPV8JzlAhVnsIsKHYTSAsYQwqsBMAB6BAgKEAQ&usg=AOvVaw2OZZCmJFVHpYKOCf5YTWsN


  • #54   15. okt 2019 Flere YouTubere har testet 0-60mph (96km/t) og når samme resultat, nemlig 3.3 sek. Så 0-100 burde ligge tæt på, ihvertfald ikke på 4 sek.

    Her ligger den i snit på 3.18 sek. til 96 km/t (Tesla lover 3.2 sek):

    http://youtu.be/Pbk6uFDh2Vk


  • #56   15. okt 2019 Man kan ikke benægte at den er hurtig smiley
    Og jeg har stadig til gode at møde noget der er hurtigere


  • #58   15. okt 2019 Det gør du skam heller ikke på nogen måde smiley

  • #59   15. okt 2019 Jeg kan sagtens forstå du er glad for din Tesla, Carsten T... Men du siger du slet ikke kan se nogle problemer med den? Flere nævner nogle faktisk ret væsentlige ulemper ved en Elbil, Men du er så snæversynet at du slet ikke kan følge dem... ok...

    Jeg kan nævne 1 ulempe: Lavere rækkevidde om vinteren grundet kulde... Og ja jeg er klar over at "det er da intet problem i norge" Vi bor ikke i norge og har ikke samme infrastruktur...

    Her er en anden ulempe... Hængertræk og trailer... "jamen min tesla kan sagtens" Ja det er fint men ikke alle har pengene til en tesla...

    Der findes ikke en Elbil der må (eller kan) trække op til eller over 1000 kg på krogen, som samtidig koster under 200000 kr... (Det findes der sjovt nok massere af Diesel og benzin biler der kan)

    Som jeg siger.. ikke alle har samme behov som dig... Eller mig for den sags skyld... Jeg kunne faktisk godt klare mig med en elbil... Specielt efter de nye der er kommet fra korea f.eks. får bedre og bedre rækkevidde... (Ikke alt handler om tesla) Den ville være perfekt til at køre frem og tilbage fra jobbet i... (Og en del billigere end den jeg har) Desværre ligner samtlige Elbiler på markedet stadig lort... (Nej jeg kan heller ikke fordrage Tesla's design) Og ladetiden og den begrænsede rækkevidde om vinteren bliver stadig et issue... Så jeg venter gerne til teknologien er kommet bare en smule videre... men der findes faktisk folk der simpelthen ikke kan nøjes med en Elhakker... Dem der kører til ridestævner hver weekend... Der er endnu ikke en elbil der kan trække en trailer med 2 heste i på krogen... f.eks.... Så der vil stadig i lang tid indtil teknologien er til det eller der kommer ny, være folk hvor elbilen bare ikke kan løse deres kørselsbehov... Ligesom der er folk hvor elbilen er perfekt til at løse det... Men man skal lige hive hovedet ud af egen røv og se at hvad der fungerer for en selv, vil ikke nødvendigvis fungere for ALLE...


  • #60   15. okt 2019 Cody

    De problemer du nævner har alle andre biler da også?
    Min diesel har da markant dårligere rækkevidde om vinteren og den har svær ved at blive varm, og bruger man så oliefyret oven i så stikker det helt ad helvede til med forbruget.
    Så hvorfor skulle det være en problem kun for elbiler?

    og skal du have en bil der må række 2 ton så er du da hurtigt i 300.000+ for en bil i dag


  • #62   16. okt 2019 #61#Så er der alle dem der skal på bilferie, campingferie, flytte noget, køre haveaffald osv eller hva med os der skal til norjyll og tilbage igen samme dag. Der er det sgu surt at bruge 500.000 på elbil når den ik er brugbar til formålet. Målgruppen er nok lidt størrer end end kun ridestævne folket

  • #64   16. okt 2019 Og ingen af ovennævnte problemer løser en brintbil i øvrigt smiley

  • #65   16. okt 2019 1. Tillykke til Carsten T kan godt forstår du er glad for den Tesla, det ville jeg også være hvis jeg havde råd til en sådan

    2. Det koster fra 3-19 milliarder at udbygge vores elnettet til at klare alle de elbil som er målet for 2030 og det er uden at indregne ladestanderer - altså kun selve elnettet.

    kilde: https://ing.dk/artikel/kun-tre-milliarder-kr-kan-danske-elnet-blive-klar-million-elbiler-226277

    3. Brint er pt. outdate da biometanol nu også har fået brændselsceller og kan tanke uden nedkøling og tryk af biometanol , dvs. at man kan bruge vore nuværende tankstationer. Biometanol er desuden meget billiger end brint.

    Vi mangler dog bilerne da det pt. kun er Kina som bruger dem.

    4. Biometanol er det som pt. forventes at eksperterne at skulle bruges i fly og skibe og dele af den tungetrafik.

    5. Biometanol kan fremstilles at biologisk skrald samt råvare dyrket på markerne og i visse formers for havbrug. Så hovedproblemet er politisk, så mund ikke EU i de kommende år satser på det i steder for. Selv Toyota med genoverveje brint, men andre lande satser på noget andet.

    Vi mangler altså bare biler med


  • #66   16. okt 2019 #60

    2 ton? Hvem snakker om 2 ton... En alm have trailer af de små har en totalvægt på 750 kilo... En alm trailer i mellem størrelse kommer op på ca 1 ton eller op til 1200 kilo...
    Du kan sagtens få en bil under 200000 kr der må trække det... Men du kan ikke få en elbil der må... Som ikke koster en formue...


  • #67   16. okt 2019 #61

    Nu var det blot ment som eksempel... Håndværkeren der tit skal køre med trailer? Hvilken elbil findes der til ham? INGEN... Igen blot et enkelt eksempel... Lad nu være med at være så snævertsynede at i ikke kan se at elbilen ikke kan ALT... Der er folk der har kørselsbehov den bare ikke kan opfylde... Så simpelt er det... Altså vil der i mange år frem være brug for både elbiler, og benzin og diesel biler...

    Brintbilen kunne være en super løsning, hvis det da ikke var grundet den manglende infrastruktur, Den ret store omkostning med produktion af brint der lige kom i vejen der...


  • #68   16. okt 2019 #65

    Ret interessant, at det koster 3-19 mia. kr. at udbygge elnettet, så det har kapacitet nok. Det er jo noget mindre end hvad elselskaberne har brugt på at rulle fiber ud, og drive den forretning.

    Så mon ikke de kan finde de penge til investering i deres kerneforretning? Så vidt jeg husker kastede de sig over fiber fordi, at deres egenkapital var enorm, og de anede ikke hvad de skulle bruge pengene til.



  • #70   16. okt 2019 Cody

    Jamen en model 3 må da trække 1ton, så er det problem da løst smiley


  • #71   17. okt 2019 #68
    Jo det tror jeg ligger i kortende for at kunne opfylde klimamålende.

    Deres første udmelding var noget værre det er omkring 54 milliarder, men det er fordi de antog 1 million elbiler som skal kunne oplades samtidig.

    De de 3-19 milliarder er ved intelligent og semi-intelligentes opladning, dvs. at bilerne forventes at kunne nøjes med primært at lades på tidspunkter med kapacitet. Eks. om natten.

    Men jeg tror at vi kommer til at se mindst to teknologier samtidig. Fordi opladning er klart at foretrække for folk med mulighed for opladning hjemme. Tankning er klart at foretrække for folk uden afgang til egen lader.

    Opladning i byer som København kræver en revolution af infrastrukturen for at kunne lade sig gøre. På bare 6 måneder er de 12 pladser nær mig, gået fra at have 2-3 biler stående til at det stort set altid er 6-8 biler stående.

    Jeg forventer at kapaciteten er fuld ud opbrugt og at der er mangel på ladestander om under et halv år. Hvilet gør at jeg ikke længere ser batterielbiler som en mulighed for mig i praksis. Det dure ikke at skulle kæmpe om at få opladet sin bil og man kan heller ikke fortænke folk i ikke at stå op om natten og fjerne kablet fordi bilen nu er opladt.

    Så det er udforinger i byerne, men boede jeg i en hus med egnen indkørsel/carport ville det være helt oplagt.


  • #72   17. okt 2019 Jeg er feks. lige kommer på en strøm ordning der gør at jeg har gratis strøm fra 00:00 til 06:00 hver dag

    Da der er alt for meget overskud på nettet om natten
    Sååååh mon ikke der er strøm nok smiley


  • #73   17. okt 2019 #72
    Det er der beviseligt ikke når vi taler en halv til en hel million elbiler, i stedet for de får tusinde som der er i dag.
    Husk at det ikke er strømproduktion men trækket på infrastrukturen rundt om i landet vi taler om her.


  • #74   17. okt 2019 Der går laaaang tid inden salgstalleme på elbilerne er så høje, og der skal elnettet nok have en overhaul I det tidsrum uanset.
    Igen, hvis de vil sælge strøm så må de også sørge for at kunne levere det. Lige som fiber osv.


  • #75   17. okt 2019 Det går sikkert en rum tid ja.

  • #76   17. okt 2019 #70
    En tesla 3 koster over 350.000 i standard trim... hvis den skal have bare en smule rækkevidde der er brugbar er den endnu dyrere... Så allerede der duer den ikke...


  • #77   17. okt 2019 Billigste brintbil koster fra kr. 600.000,- i Danmark smiley

  • #78   17. okt 2019 #77

    Yup... brint er heller ikke løsningen på noget som helst lige nu... Derfor Benzin og Diesel motorer vil forblive her længe endnu indtil alt er på plads... Og til den tid kan man håbe nogle kommer med en bedre løsning...


  • #79   17. okt 2019 Vi kunne implementerer en bedre løsning hurtigt, men uden biler med brændselsceller til biometanol så er det altså hønen eller ægget.

  • #80   19. okt 2019 Hvis alle i EU skal køre elbiler så skal der bygges 20 nye atomkraftværker. Det er der ikke politisk stemning for. Og vindmøller og solceller kan SLET ikke følge med.

  • #82   19. okt 2019 Til den tid har de vel fået gang i fusionsreaktorer.
    At lave strøm nok bliver ikke noget problem


  • #83   19. okt 2019 At lave strømmen er det mindste, vi ved hvad der skal til, det er kun et spørgsmål om penge. Desuden har vi 110% grøn energi i 2025, når de nye havvindmøllerparker er færdige. 110% i forhold til da det blev besluttet, selvfølge ikke i 2025.

  • #85   20. okt 2019 Carsten: Ja vi må da håbe at de får knækket koden på at kunne gøre fusions energi rentabel.
    Det er jo en stående joke at vi konstant er 30 år fra at have rentabel fusions energi.
    Jeg kunne godt se fordelen i at man indtil rentabel fusion bliver muligt havde et miljøvenligt backup alternativ til kul og gas kraftværker.
    Mit bedste bud ville være en thorium saltsmelte fissions reaktor da den løser alle de potentielt katastrofale problemer der er ved de letvandsreaktorer der primært bliver benyttet i dag.
    Derudover er thorium-232 som skal bruges som brændsel i sådan en reaktor relativt nemt at fremskaffe da det er den eneste naturlige isotop af thorium, dette står i stærk kontrast til uran-235 som anvendes som brændsel i konventionelle fissions reaktorer, dette udgør nemlig kun omkring 0,7% af naturligt fremkommet uran, hvilket vil sige at der skal bruges enorme summer på at frasortere de 0,7% som rent faktisk kan bruges til noget.
    Det eneste reelle problem med thorium energi er at der ikke er den store politiske opbakning til det, da det jo er fissions energi dvs. atom energi og det er jo farligt.
    Opbakningen blandt de firmaer der står bag vores nuværende letvandsreaktorer er også lav, da de hellere vil tjene penge på den teknologi de allerede har udviklet frem for at putte penge i forskning til et alternativ.


  • #86   20. okt 2019 De få vindstille dage om året må vi bruge kul indtil videre, men det vil få os op 99 % grøn strøm og det er godt nok.

    Den store udfordring er at få nok strøm bragt hen hvor der er efterspørgsel.


  • #87   20. okt 2019 Carsten: Lige en opfølgning på noget du skrev for et stykke tid siden (indlæg #50).
    Du skriver at Tesla'en klarer 0-100 på 3,1, men Model 3 er jo kun opgivet til 3,4 sekunder.
    Jeg har i går og i dag testet 0-100 på min Model 3 med en VBOX med henholdsvis 60% og 50%.
    I går med cirka 60% batteri klarede den 0-100 på 3,8 sekunder og i dag med cirka 50% gjorde den det på 3,9 sekunder.
    Jeg havde godt læst at accelerationen i en Tesla afhænger af ladestand men havde nu ikke forestillet mig at det påvirkede det så meget.
    Jeg skal nok have testet igen næste gang jeg har fået ladet bilen op og se om ikke det hjælper på tiderne.


  • #88   20. okt 2019 En Performance gør det hurtigere nu efter den har fået en update, 3,4 er da den havde 451hk men efter update har den 471hk og derfor en hurtigere tid smiley

  • #89   20. okt 2019 Og lige i forhold til om fusion er en stående joke, som liiiige er 20år rundt om hjørnet, kan man jo sige lidt det samme om brintbilen smiley

  • #91   20. okt 2019 https://insideevs.com/news/343143/tesla-model-3-gets-more-power-higher-top-speed-with-software-update/

    Update:
    How det var vidst fra tidligere, skal lige finde den nyeste


  • #92   20. okt 2019 Kan ikke lige finde en artikel på det, men det har været nævnt i flere YouTube video'er
    På Wikipedia har de også opdateret HK til 473 på Model 3 Performance

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3



  • #94   20. okt 2019 Tesla angiver selv på deres danske hjemmeside Model 3 Performance til 3,4 sekunder for 0-100km/t.
    Deres amerikanske hjemmeside opgiver 3,2 sekunder på 0-60mph.
    Jeg har heller ikke set nogle kilder til at den skulle kunne klare 0-100km/t på 3,1.


  • #95   20. okt 2019 De tider er hvad nogen har testet dem til.
    Der er ikke noget at komme efter med afgifter da den allerede er på minimum på alt


  • #96   20. okt 2019 Kald det hvad i vil, men med 20hk mere burde den også være hurtigere end 3,4, ikke at det gør en kæmpe forskel da det allerede at latterligt hurtigt

  • #98   20. okt 2019 Hvor stod det så? smiley

  • #100   20. okt 2019 Det så jeg slet ikke!
    Det skader nok ikke at læse det man linker til i gennem smiley smiley


  • #101   21. okt 2019 Testede 0-100 igen i dag med 90% batteri.
    Det blev til 3,6 sekunder, hvilket i sig selv selvfølgelig er imponerende, men også lidt skuffende når den er opgivet til 3,4 sekunder.
    Det kunne være lidt sjovt at vide hvilke omstændigheder Tesla mener den kan klare 0-100 km/t på 3,4 sekunder på, men det er i hvert fald ikke med 90% batteri og omkring 10 grader udetemperatur.
    Nå, men back on-topic, kan se at Tesla Bjørn for en uge siden lavde en video med hans holdning til brint... Han er sjovt nok imod.
    https://youtu.be/h-6BRdUPq54


  • #102   21. okt 2019 Det er en god griner, den youtube video.
    Det er hoved på sømmet smiley

    Fed lille detalje at han kaldte en fuelcell for en foolcell


  • #103   22. okt 2019 Her var feks. en god måde at bruge brint

    https://www.youtube.com/watch?v=kCmKAAh-vkE


  • #104   23. okt 2019 Mazdas bud på elbil.. det skal også være bæredygtig siger de. Men med den rækkevidde så slår de sgu da elbilen ihjel

    https://finansavisen.no/motor/2019/10/23/7465669/mazda-mx-30-pris-rekkevidde-og-levering


  • #106   23. okt 2019 haha ja Tesla dør da helt sikkert af at Mazda ikke har fattet hvad det går ud på smiley

    Det skal jo dertil også siges at det ikke er længe siden at Mazda havde udtalt at de ALDRIG ville med på El bølgen og at de ville satse hele butikken på benzin.

    Hvilket det så ser ud til at de har fattet at så dør de.
    At de så ikke har sat sig nok ind i elbiler og hvad kunder vil have er vel typisk Mazda


  • #107   23. okt 2019 Alt under 400 km pr. opladning er no go for mig, det dure ikke at skulle bruge en time hver vej når jeg skal til Fyn eller Jylland.

  • #109   24. okt 2019 Det er primært kommunerne som har indkøbt VW UP el, til hjemmehjælpere osv.. Det er ikke den almindelige Dansker, hovedparten af elbiler i København er Tesla'er og det er der nok en årsag til og det er ikke prisen.

    Hvis det kun er til at pendle i så er det ok med kort rækkvide (dvs .250 km eller mindre), men hvad med ferie, lange ture osv.. De fleste kan nøjes med en elbil hvis som nr 2 bil, men hvis man kun har en, så er det vanskeligt ikke at kræve langtrækkende biler og for nogle trækkrog.


  • #111   24. okt 2019 Morten J

    Der er netop offentliggjort at Model 3 Performance får en opdatering der giver yderligere 5% power som så skulle skubbe den over 500hk
    Så de 3,1 fra 0-100 burde snart være en realitet smiley

    Den bil er bare gaven der bliver ved med at give smiley


  • #113   24. okt 2019 Det er da alt for fedt smiley

  • #115   24. okt 2019 Ja det er lidt bisse at tage batterikapacitet fra forbrugerne

  • #116   24. okt 2019 Det er nemme at synes om benzinslugere når de ikke sluger benzin og kan køre grønt og stille smiley

  • #117   24. okt 2019 Carsten T:

    Det vil jeg da glæde mig til, men gad godt vide hvordan det er skruet sammen rent juridisk når producenten bare lige "tuner" sine biler med en opdatering.
    Her tænker jeg på indregistrering og forsikring.


  • #118   24. okt 2019 I Danmark er det ikke noget problem, da Tesla ikke oplyser nogen instanser præcist hvor mange HK bilerne har

  • #120   24. okt 2019 Jeg spurgte Tesla i Århus hvor mange HK bilen har, og det sagde han at den information måtte de ikke udlevere i Danmark grunden en eller anden FDM sag.
    Hverken kunder eller forsikring

    Men jeg kan se at når jeg slår min nummerplade op står der 489hk


  • #122   24. okt 2019 Det er meget muligt, men jeg kan ikke se nogen grund til at fifle med det, eftersom der er ingen der kan røre dem alligevel

  • #124   24. okt 2019 Min teori er, at Tesla i høj grad "tester" deres biler efter at de er leveret til kunder.

    De indsamler data fra bilerne i marken, og analyserer data fra bl.a. drivlinjen. Hvis alt ser godt ud, og der eks. ikke er for stor belastning på batteriet, kan de skrue lidt op for HK via en software update.

    Det er jo ikke motorerne der får flere HK, eller batteriet mere kapacitet. Det er jo softwaren der bestemmer hvor meget power der må sendes til motorerne. Og det er jo altid et kompromis mellem performance og holdbarhed.

    I princippet kunne man også gøre det samme ved en brændstofmotor. Hvis opdateringer fungerede over-the-air, og softwaren i bilen ellers var lavet til det, ville det jo også være muligt at "chiptune" en brændstofmotor med en opdatering som Teslas. Men det har bilfabrikkerne åbenbart ikke været motiverede for at gøre.

    Opdateringer skal vel stadig for langt de fleste biler vel stadig ske ved et værkstedsbesøg. Ellers tjener ingen jo penge på det.


  • #125   24. okt 2019 Mht. 0-100 tider, så er det meget normalt at måle efter den første fod i USA. Det er ikke kun Tesla der gør det.

  • #126   24. okt 2019 Det er bare mærkeligt hvordan der kan være så stramme regler for effektforøgelse af biler i Danmark, og Tesla så bare kan gå fri af de regler.

    Tesla og mange andre specielt amerikanere angiver rigtig nok 0-100 med one-foot-rollout og tiden er selvfølgelig bedst mulige opnåelig tid.
    Det betyder at folk bliver imponerede over specifikationerne, men skuffede hvis de rent faktisk måler efter.
    Andre fabrikanter (bla. Porsche) opgiver ret konservative tal og uden one-foot-rollout, dvs. tal som de mener den gennemsnitlige ejer kan forventes at opnå.
    Deres kunder bliver derfor ikke skuffede, men har faktisk en mulighed for at blive positivt overrasket.
    Jeg ved godt hvilken metode jeg er tilhænger af, men i princippet kan det jo være ligemeget hvilken metode producenten angiver efter, bare alle bruger samme metode... Men det kommer nok aldrig til at ske.


  • #127   24. okt 2019 Hvilke regler er der i DK mht. HK?

  • #129   24. okt 2019 Jeg tror ikke at det er mange der køber performance biler ud fra specs på papir. Biler fra forskellige mærker kører vidt forskelligt, og lægger vægt på forskellige ting, og tiltrækker forskellige kørerprofiler. Jeg har ihvertfald lært at kun bruge specs som et fingerpeg.

    Jeg tror faktisk aldrig at jeg har lavet en 0-100 måling på nogen af de biler jeg har ejer.


  • #131   3. nov 2019 Her er en god illustration af en af problematikkerne med hurtigladning af batteribiler.
    https://youtu.be/wi4WTWhI8ig
    Det skal dog siges at der er tale om passivt kølet kabel, hvilket er noget meget få hurtigladere har.
    Men det viser ret godt at der bliver afsat en ret stor effekt i kablet under ladning, så hvis nuværende tendens til hurtigere og hurtigere ladere fortsætter rammer vi snart grænsen for hvad kablerne kan klare eller der skal seriøst voldsomme køleløsninger til...


  • #132   3. nov 2019 Vi allerede på en niveau som er helt og aldeles acceptabelt, så ingen problem der smiley

  • #133   4. nov 2019 Om det nuværende niveau er acceptabelt kan diskuteres, det kommer jo an på hvem som skal acceptere det.
    Jeg havde en smuttur på i alt ca. 520km i lørdags og der brugte jeg væsentligt mere tid på at lade end jeg ville have brugt på at tanke, men det skyldes så også at jeg havde andre gøremål så snart jeg kom hjem hvor jeg skulle bruge bilen og derfor var nødt til at have tilstrækkeligt strøm på.
    Tror jeg skal have prøvet ionity laderne når jeg har brugt mine gratis supercharger km for at se om ikke der kommer lidt mere speed på opladningen.


  • #134   4. nov 2019 Teknologien udvikler sig jo, om 20 år vil vi se tilbage og tænke hvordan kunne vi overhoved lever med det gamle crap dengang smiley

  • #135   4. nov 2019 For 10 år siden var der intet der hed "Super Charge" der var det sq bare det man kunne trække ud af stikket derhjemme, så der skal nok ske en udvikling i det.
    og på en 500km tur ville jeg max skulle lade i 10min, og kan man ikke tåle det, så har man sq for travlt i min optik


  • #136   4. nov 2019 På den nævnte tur skulle jeg lade ca 2 gange 20 minutter, hvis ikke jeg havde behov for at kunne bruge bilen så snart jeg var hjemme igen kunne jeg godt have klaret mig med at have 10% tilbage på batteriet ved hjemkomst, så kunne jeg måske have sparet 10 minutters ladning.
    Det er vel og mærke omkring 520km primært på motorvej, i regnvejr og med 130km/t hvor man må, selv om jeg godt ved at der er en del Tesla ejere der gør en dyd ud af at køre en del under hvad fartgrænsen tillader.

    Ifølge ABRP havde jeg kunne jeg have nøjes med 10 minutters ladning på denne tur HVIS jeg havde kunne leve med max at køre 90km/t og kun have 10% strøm tilbage når jeg kom hjem, men med max 90km/t havde turen taget knap en time ekstra.


  • #137   18. nov 2019 Manganese Nodules. Found at the bottom of the ocean these rock concentrations contain all the components needed for electric car batteries. Its estimated to there are enough nodules to create over 200 million batteries in one patch alone. Their worth is estimated up to 16 trillion dollars.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Manganese_nodule

    Så er der lidt til bilbatterier igen smiley


  • #138   18. nov 2019 Holy shit smiley

  • #140   18. nov 2019 #139

    Eneste negative kunne være de miljøpåvirkninger Minedriften af de "Manganese Nodules" ville medføre... Spørgsmålet er mere om omkostningerne både økonomiske og miljømæssige kan svare sig... Det er der nok nogle andre der kan forske lidt i... De finder nok en løsning en dag... (Forhåbentlig)


  • #141   18. nov 2019 Manganese nodules er ikke noget nyt, man har arbejdet på at udvinde dem i over et halvt århundrede.
    Det er bare endnu ikke lykkedes at gøre det rentabelt at udvinde det.


  • #142   18. nov 2019 Morten J

    Mon ikke efterspørgslen er med til at løse det problem smiley


  • #143   18. nov 2019 Jeg tror vi skal derhen hvor de eksisterende nemmere alternativer er udtømte eller at der kommer et teknologisk fremskridt der gør det nemmere at udvinde nodules.
    Det er jo ikke fordi der ikke findes alternative kilder til materialerne, og så længe de er nemmere og billigere vil de være at foretrække.
    Det er jo samme grund til at den primære kilde til brint er "steam reforming" af naturgas frem for hydrolyse af vand... Det er måske ikke så miljøvenligt, men det er nemmere og billigere...


  • #144   18. nov 2019 Whauu... Så kom Ford med deres første udspil

    https://www.ford.dk/personbiler/mustang-mach-e

    Meget Tesla 3 inspireret i cockpittet, fedt at se at den også har et lille display foran rattet


    profilbillede
  • #145   18. nov 2019 Det er faktisk ikke det første udspil. Ford Focus som elbil har været på markedet i flere år. Men rækkevidden er meget begrænset.

  • #146   18. nov 2019 De har virkeligt bare kopieret alt hvad de har kunnet fra Tesla smiley

  • #147   18. nov 2019 Det har du selvfølgelig ret i Carsten, jeg skulle nok havde tilføjet "Designet fra bunden".

    At kopiere Tesla er ikke nogen dum ide smiley


  • #149   18. nov 2019 #146
    Man ser jo tit at producenterne kopierer hinanden... ofte mens de samtidig gør det både bedre og billigere...


  • #150   18. nov 2019 Jeg tænker ikke at Ford kommer til at revolutionere noget som helst.
    Men det er da altid noget at de har taget en kovending i forhold til elbiler


  • #151   19. nov 2019 Nu har Ford da haft elbil i over 20 år, men hvis du tænker "næste skridt" indenfor elbil, så nej, så tror jeg heller ikke Ford kommer med løsningen.

  • #152   19. nov 2019 Det har aldrig været nogen hemmelighed at Ford's tidligere elbiler har været "compliance cars"
    Som er biler der udelukkende bliver produceret fordi de skal overholde nogle emissions tariffer som alle producenter er underlagt.
    Lidt ligesom da Aston Martin lavede en re-badged Toyota IQ og satte den til en mindre formue.
    De er med vilje lavet så ingen vil købe dem, da kravet er bare at de skal have dem i deres portfolio.

    Også derfor deres elektriske Focus ikke var fantastisk på nogen måde


  • #153   19. nov 2019

    profilbillede
  • #154   19. nov 2019 Emissions-tariffer for 20 år siden?
    Ved det ikke, gider ej heller søge info om det smiley


  • #155   19. nov 2019 Jeg ved ikke hvornår tarifferne blev tvunget, og jeg ved heller ikke hvad elbiler har lavet ud over en konverteret Ford Focus der skulle være 20 år gammel?

  • per N
    per N Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #156   19. nov 2019 kan du huske ellerten fra vel midt 80erne dansk bil

  • #157   19. nov 2019 Yeps det kan jeg skam smiley
    Men det var ikke Ford eller nogen anden stor bilfabrikant der lavede den smiley


  • #158   19. nov 2019 Sjovt bonus info i øvrigt er at Fiat/Chrysler har købt Tesla's Tariffer til at gøre op for deres produktion af extreme miljøsvin af biler op til nu smiley

    Så man kan faktisk takke Tesla for at man kan få en Dodge Hellcat/Deamon/whatever smiley

    Tesla skal så til at levere drivlinjer til Fiat/Chrysler fremadrettet
    Så den når der engang kommer en ny Deamon/Hellcat/whatever bliver det nok en Tesla der er inden i smiley


  • #159   19. nov 2019 #140 Man kan sige mange ting- men faktum er at vi lever i en verden hvor vi har vænnet os til ikke at kunne leve uden computere og biler. Så unanset hvad, vil der være en eller anden grad af miljøpåvirkning.

    Man kan lave nok så mange filtre at sætte på biler, men det vil altid være bedre at samle forbrændingen et sted, hvor man bedre kan kontrollere udslip af miljøskadelige partikler og gasser.
    Tag eksempelvis vores fjernevarme system. Tænk en smog vi ville leve i hvis alle bare brændte deres affald af, for at få varme i husene.

    Vi kunne brænde nok så meget brændstof af til at oplade el biler, og stadig være meget mere miljøvenlige en fossil biler, ved at samle forbrændingen et sted hvor der er enorme filtreringsmetoder, fremfor at at sætte et lille filter i en bil.


  • #160   19. nov 2019 #155 Carsten
    En Ford Ranger EV
    smiley


  • #161   19. nov 2019 #159
    Afbrænding af ting for at lave el eller varme osv er bare ikke en god løsning i længden... Atomkraft ville være noget af det mest klimavenlige men det er vi for bange for at bruge... Så hvad gør vi så? vi bygger vindmøller i stor stil selv om vi ved at vi kamp smadrer miljøet når vi bygger dem... Det er en forfærdelig balancegang som ingen har svaret på hvordan vi løser... Vi vil lave brændstof ud af planter (kan ikke helt huske hvad det hedder) til det rydder vi kæmpe arealer af skove osv og slår et utal af dyr ihjel i processen... veganerne mener vi alle skal stoppe med at spise kød... det vil kræve soya, og åbenbart store mængder palmeolie der igen koster skove og enorme mængder dyr livet... Alle tror de har en god løsning fordi man har stirret sig blind på "klima", så folk glemmer at kigge på hvor store miljøpåvirkninger det har at vi vil blive ved med at "redde" klimaet... I vores forsøg slår vi bare dyr og planter ihjel på anden måde...

    Det reelle problem er ikke biler, eller lidt afbrænding af kul... det reelle problem er overbefolkning... vi er allerede flere mennesker på jord end vores planet reelt set har ressourcer til... Derfor vi allerede har opbrugt den teoretiske kvote af ressourcer pr år, i maj... Go figure... vi er for mange...


  • #162   20. nov 2019 Jeg stødte lige på denne ret interessante video på YouTube hvor de gennemgår forskellige "rullefelts tests" på Tesla Model 3 Performance, samt LR RWD ved forskellig SoC.
    https://youtu.be/deOMyvbtoFE
    Jeg er faktisk ret overrasket over at de måler 82hk forskel på M3P ved henholdsvis 95% SoC (465hk) og 45% SoC (383hk).
    Det kunne være rigtig sjovt at se samme tests udført på en Taycan, da Porsche selv praler med den vedholdende performance som blev bevist da "Fully Charged" testede 0-200km/t 26 gange i træk, med en maksimal variation mellem langsomste og hurtigste acceleration på 0,8 sekunder og alle under 10 sekunder.
    Det kunne tyde på at Porsche gør noget markant anderledes end Tesla, og at det er en bedre løsning hvis ydeevnen har høj prioritet.


  • #163   20. nov 2019 Det er også dem der måler knap 6000nm på den! og den får deres rullefelt til at brække sig fordi den ikke kan klare kræfterne fra Tesla'en smiley

    Jamen ingen tvivl om at Porsche har lavet noget anderledes, de har også en hel anden form for motor i.
    Men jeg syntes simpelthen forskellen er for lille imellem 2 bilen som er vidt forskellige prismæssigt


  • #164   20. nov 2019 Det kan godt være du mener forskellen på en Tesla og en Taycan er lille, og det er den også på papiret, men jeg taler af erfaring når jeg siger at man tydeligt kan mærke hvorfor man betaler "overpris" for en Porsche, det er kvalitet i en helt anden liga end Tesla (og de fleste andre producenter), og jeg er sikker på at det samme gør sig gældende for Taycan.
    Den lille forskel på papiret vil jeg også vædde med er større i virkeligheden (til Porsches fordel) da Porsche har ry for at underdrive deres præstationer, og Tesla... Ja lad os bare sige at det ikke er lykkedes mig at få 0-100 ned på den fabriksopgivne tid, og det er tydeligt at den kun kommer i nærheden af den tid med næsten fuldt batteri og god temperatur i batterierne.


  • #166   20. nov 2019 Jeg her en teori om, at Taycan er begrænset i hvor meget power der kan trækkes fra batteriet. Lad os sige at drivlinjen max kan trække 80% ved fuld opladning, og så ellers mere og mere jo mindre strøm det er tilbage. Det vil give mere ensartet acceleration, uanset hvor meget strøm der er tilbage.

    Det koster så på accelerationstiden, hvilket nok forklarer hvorfor Taycan ikke er ligeså hurtig som en tilsvarende Tesla 0-100.



  • #167   20. nov 2019 Her er en meget god sammenligning af Porsche og Tesla

    Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S: DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX | Top Gear
    https://www.youtube.com/watch?v=F28i1D1OJ5o


  • #168   20. nov 2019 KIA GT

    Den video med TopGear er så blevet flået fra hinanden, og de har måtte ligge sig fladt ned og indrømme at de ikke havde Tesla'en sat i det hurtigste mode og brugte ikke bilens launch control.
    Samt at bilen var sat i "range mode" som er begregnet til at spare energi på lange ture, og slet ikke optimalt til et drag race.
    Alt sammen med vilje for at stille Porschen bedre.


  • #169   20. nov 2019 Nu var det ikke kun for accelerationen.

  • #170   20. nov 2019 Nej nej, men pointen er at Topgear et meget farvet

  • #171   21. nov 2019 #161

    Ja atomkraft er måske noget af det der kræver mindst, og giver en enorm energi, men det generere også en type affald vi slet ikke kender konsekvenserne af endnu.
    Vi gider sq ikke have atomaffald dumpet herude vestpå fordi her ikke bor så mange. Men ikke blot affaldet er en udfordring Vi kan jo så også se, at sker der igen en katastrofe som tjernobyl, bliver et område på størrelse med fyn ubeboeligt i op mod 30.000 år. Der skal nok noget helt andet til. Derfor er vi nødt til at generere energi, nu, på en måde hvor vi bedre kan se konsekvensen, og hvordan vi løser det.
    Løsningen er jo at fjerne de skadelige partikler. At vi nok render tør for olie er så et andet problem, men det sker ikke imorgen.
    Hvis vi kunne løse problemetatikken med den ekstrem halveringstid på uranatomer og hvad de ellers hedder, så var tjernobyl, prypiat og det fyn-store område jo ikke ubeboeligt.
    Vi putter airbags i en bil, men det er ikke en sikkerhed for at du ikke kommer til skade.
    Vi kan sagtens bygge et atomkraftværk og bygge præventive løsninger som airbagen, men i en katastrofe, er det bare ikke altid nok.

    Min pointe med fjernvarmen var blot at vi har en forbrænding, en udledning af blandt CO2.
    Jeg er ikke klima aktivist, men jeg kan da også godt se frem i tiden, og glæde mig over jeg kun har måske 50 år mere at leve i. Fremtiden for jorden, ser da som det ser ud nu, ihvertfald ikke alt for lovende ud. Men Rom, autobahn, alt muligt andet blev ikke bygget på en dag. Præcis som vindmøllerne, kan vi reducere miløjbelastningen betragteligt, ved at f.eks brænde samme mængde brændstof af til opladning af el, i store anlæg, hvor vi kan filtrere meget mere skadeligt fra, end et par filtre på hver enkelt køretøj. Naturligvis er det ikke den optimale løsning, men det er den type løsninger vi har tilgængeligt nu
    CO2 neutrale bliver vi aldrig, men regnestykket er ret "simpelt". Vi skal producere mindre CO2 og andet skidt, end naturen selv kan neutralisere.



  • #172   21. nov 2019 #171
    Det der er ikke engang en diskution der er værd at tage... Hvor mange årtier har Frankrig, Sverige, USA og flere andre haft atom reaktorer helt uden uheld? Sandsynligheden for en ny nedsmeltning er mindre end at vi alle dør pga klimaforandringer... Hvad er værst synes du så?

    Atomaffaldet? Allerede nu så er det sådan at ALT atom affald der er produceret i Europa siden vi fik det første atomkraftværk her, det fylder lige knapt en almindelig stue i et parcelhus... Og det er du bange for? Selv FN anbefaler energiformen som en måde at løse klimaudfordringen...men næh nej... de samme uinformerede fjolser som også er bange for ulven, nægter at se realiteterne i øjnene... det er lige nu den ENESTE teknologi vi har der vil kunne løse vores energibehov uden at belaste klimaet yderligere... Ikke nok med det så har vi allerede teknologien til at udnytte kernekraft fra andre knap så farlige materialer end Uran... Så hvad er du bange for? Eller skulle man hellere spørge: hvorfor nægter du at lære noget om fakta?


  • #174   22. nov 2019 Det håber jeg satme ikke, for FUCK hvor er den klam!
    Håber bare det er Elon der troller hele verden


  • #176   22. nov 2019 Mit gæt er at de med vilje har lavet den så klam at kun hardcore Tesla-fanboys vil købe den, på den måde slipper Tesla for at skulle øge deres produktionskapacitet dramatisk som ville være tilfældet hvis de havde lanceret en pickup med masseappel, eller alternativt skrue ned for produktionen af en af deres andre modeller.
    Hvis de gik seriøst ind I pickup markedet kunne man også forestille sig at de fik seriøse problemer med at producere nok batterier til alle de biler de kunne sælge.
    Pickups er jo noget der bliver solgt rigtig mange af i USA, så hvis den gik hen og blev et hit ville de for alvor få travlt.
    Ford har jo solgt over en million F150 i 2018, hvilket må siges at være imponerende når man tænker på hvor få enheder der sælges uden for det amerikanske kontinent.
    Tesla har i sammen periode solgt under en fjerdedel af det antal totalt.


  • #178   24. nov 2019 Ja nogen må jo syntes det er godt.. Jeg springer sq lige over

  • #180   24. nov 2019 Der var estimeret 1 million blinde personer i USA i 2016.
    https://www.nih.gov/news-events/news-releases/visual-impairment-blindness-cases-us-expected-double-2050
    Det kan sagtens forklare de mange reserveringer af Cybertruck.


  • #181   24. nov 2019 Det endegyldige bevis på brinten er overlegen..

    https://brintbiler.dk/oel-leveret-paa-brint/


  • #182   24. nov 2019 #181
    Det får ikke mig til at bruge kr. 600.000,- på en dødsyg bil jeg ikke kan få brændstof til.


  • #184   24. nov 2019 anden_



    profilbillede
Kommentér på:
Brintbil

Annonce