{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Historiske nummerplader {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst, at man kan købe sorte såkaldte historiske nummerplader (sort med bare ét bogstav efterfulgt af 5 cifre) til sin vogn, blot den er indregistreret første gang før 1. januar 1958.

Hvad jeg ikke har kunnet få klarlagt:

Gælder det kun, hvis bilen siden da har været indregistreret her i Danmark? -eller også hvis bilen oprindelig har kørt i udlandet og hentet hertil på et langt senere tidspunkt -blot første indregisrering i det pågældende land er sket før 1958?

Håber nogen kan hjælpe...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Historiske nummerplader
  • #1   31. jul 2004 Hmm. Godt spørgsmål. Jeg har hørt at det kun var for oprindelige danske køretøjer og har også sagt det her på siden. Har lige kigget lidt rundt og kigge i paragrafferne, og kan ikke helt finde belæg for det. Prøv at se følgende link og tjek "historiske nummerplader" her er et telefonnummer du kan ringe til - han ved det garanteret!

Go' fornøjelse

http://www.motorhistorisk.dk/

• Kristian L
    Kristian L Tilmeldt:
    feb 2004

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 57
    #2   31. jul 2004 det er vidst biler som er indregisteret i Danmark før 1958.. det mener jeg... men er ikke 100 på det men næsten...

• #3   31. jul 2004 Der er nogen i en af de amerikanerbilklubber jeg er medlem af der har hentet biler i udlandet og kører med de helt gamle sorte nummerplader (et bogstav og 3 tal er det vist). Så jeg tror ikke der har noget at gøre med om bilen har været i DK dengang da pladerne blev brugt (for de biler var her i hvert fald ikke den gang). Prøv og ring til dansk veteran klub. De ved med sikkerhed hvad reglerne er!

• #4   1. aug 2004 Det er første gang bilen er blevet indregistreret - og det gælder såvel i DK som i udlandet.

• #5   1. aug 2004 Hvor står det henne . . ?

Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv

§ 69. Nummerpladerne, der alle skal være af rektangulær eller kvadratisk type og have to bogstaver efterfulgt af et op til femcifret tal, inddeles i serier efter køretøjernes art og anvendelse. Nærmere regler om nummerserierne fastsættes af Centralregisteret.

Stk. 2. Centralregisteret kan tillade, at personbiler, der registreres til privat personkørsel, og personbiler, der registreres til beboelse, kan forsynes med nummerplader med en kombination af tal og/eller bogstaver efter ejers ønske (ønskenummerplader).

Stk. 3. Centralregisteret kan tillade, at køretøjer registreret 1. gang før den 1. april 1958 forsynes med historisk korrekte nummerplader.

• #6   1. aug 2004 Ikke rigtig.

Hvis der var en begrænsning ved at den kun måtte komme fra DK - så stod det i bekendgørelsen . . . !

Det er da også "histiorisk korrekt" selv om den kommer fra USA.

Kommentér på:
Historiske nummerplader

Annonce