{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.226 visninger | Oprettet:

Jacob S
Jacob S
Tilmeldt:
30. jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18

Automatgear - dilemma {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg går med en tanke om at opgradere til en ny bil om 1-2 år, og jeg er allerede nu i gang med at kigge mig omkring, for at blive klogere på hvad jeg skal vælge.
Jeg ved med sikkerhed, at min nye bil skal have automatgear og adaptiv fartpilot.. det er 2 kriterier der ikke er til at rokke med.
Størrelses- og designmæssigt har jeg fundet frem til at en VW Polo eller Ford Fiesta opfylder alle mine krav - MEN, der er den forbandede DSG7-gearkasse, og jeg får myldercharlie ved tanken om at skulle lægge 50.000 til en ny gearkasse, dagen efter garantien udløber.. Jeg ville simpelthen ikke kunne få ro.
En ny bil skal ikke være lig med så dyre reparationer, i min bog, og det er uanset om det er før eller efter 100.000 km.-mærket.

Jeg har læst side op og ned omkring det, og selvom der er mange succeshistorier med den gearkasse som man aldrig hører om, så er der godt nok også mange problemer med dem.
Omkring 2013 lavede Motortalk.de en undersøgelse i Tyskland, der viste at 48 procent af 833 adspurgte DQ200-ejere havde haft problemer med deres gearkasse.
Jeg ved godt at det ligger nogle år tilbage, men der er jo stadig så mange der har problemer med dem.

Hvad ville I gøre i sådan en situation? Finde en model med en DSG6-gearkasse, der har overholdt alle service?
Eller måske håbe på at der om 1-2 år er en anden tomatkasse der er meget bedre/at DSG7 har fået klaret flere af sygdommene til den tid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Automatgear - dilemma
  • #2   5. dec 2019 Der er flere succeshistorier end dårlige. Men det ændrer da bestemt ikke på, at det ikke er at betegne som en succes, hvis fx hver 5. eller hver 10. gearkasse har problemer. Så kan det godt være, der kører 9 fejlfri for hver 10., men det er da stadigt en ringe statistik, hvis det er tilfældet.

    Jeg ville ikke have den gearkasse i min bil, med mindre jeg var forholdsvis sikker på, at jeg skulle sælge den inden garantiens udløb. Man kan jo så tilkøbe ekstra garanti og dermed have bilen 4 år, før det er tilfældet.

    Men du behøver ikke at afskrive alle DSG7'ere. Det er kun DQ200 og ikke fx DQ381 med 7 gear, der er problemer med.


  • #3   5. dec 2019 Vælg en bil uden DSG gearkasse... Sværere er det vel ikke... det er jo bare at holde sig fra VW og hvis ford kører med samme gearkasse, så også holde sig fra dem... kan ikke se hvad problemet skulle være... Prøv en japansk bil... mere udstyr for pengene... mere holdbarer motorer... Og de fås sjovt nok også med automatgear... Og adaptiv fartpilot...

  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #4   5. dec 2019 Bay:
    Men du behøver ikke at afskrive alle DSG7'ere. Det er kun DQ200 og ikke fx DQ381 med 7 gear, der er problemer med.

    Det er en rigtigt god pointe - medmindre der sker noget revolutionerende med den DQ200 inden da, så styrer jeg også langt uden om den, men selvfølgelig behøver man ikke styre uden om alle DSG7 af den grund.



  • #5   5. dec 2019 Det forstår jeg godt. Desværre er der ikke rigtigt nogle motorer (mig bekendt) med DQ381 i en Polo. Her skal man vist op i en Golf, hvis jeg husker rigtigt. Mener de skal over 250 Nm.

    Jeg har DQ381 i min A6. Dejlig kasse!


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #6   5. dec 2019 Det vil jeg helt klart lige tage med i mine overvejelser, for så er det nok værd at kigge efter en Golf i stedet - uanset merprisen, for at skulle bøvle med en DQ200-kasse kan også blive dyrt, både økonomisk og psykologisk. Og det er da super røv, at skulle kæmpe sådan, i stedet for bare at nyde sin nye bil.
    Jeg har læst om folk der har problemer med deres DQ200, og imens den er på værksted får de så en lånebil, som har samme kasse, og tilmed samme problemer, som deres egen er inde for at få fikset.. Jeg ville blive blå i hovedet, af sådan en humørmæssig rutsjebane.

    Jeg vil undersøge det med 250Nm nærmere, og kigge specifikt efter f.eks. DQ381.
    Din kører bare derudaf, uden brok? smiley


  • #7   5. dec 2019 Hvis man har det sådan, så skal man i hvert fald lade være med at købe den. For du ville aldrig tilgive dig selv, hvis det gik galt, og du havde taget chancen vel vidende, at der kunne være problemer.

    Men ja, min kører derudad uden problemer. Men som jeg altid siger, så lad være med at fiksere på enkelthistorier om, at folk har en gearkasse uden problemer. For der vil også være DQ200, der gør det, men statistikken siger bare, at risikoen er stor. Her har DQ381 en markant bedre statistik - men det er også en helt anden (og væsentligt dyrere) indmad, der ligger i den, så det er nok derfor, de holder fast i DQ200. Det holder prisen nede.


  • #8   5. dec 2019 Jeg ville ikke være bange for at købe en Polo MED DSG. Nuvel er det en ny bil, men problemet skulle være løst. hyundais nye syv trins i i20, skulle være lige godt

  • #9   5. dec 2019 Den køre rigtigt godt sådan en dsg7 med tørkobling men kender desværre også en der lige har brugt 45.000kr på at få det lavet og den havde kun kørt 90.000km, køb noget med dsg6 hvis du vil være helt sikker.

  • #10   5. dec 2019 du køber bare en Polo GTI så slipper du for en DQ200 gearkasse smiley

  • #11   5. dec 2019 eller købe den i Mexico. de kommer med et forældet steptronic gear og 1,6 sugemotor

  • #12   5. dec 2019 er der enligt ikke nogen biler idag der bliver leveret nye,med en helt alm hydraulik/olie gear automatgearkasse længer. godt være de tager lidt hk,og ikke har så hurtige skift men de fleste af de ældre biler med dem. kørte jo uden bøvl en masse km bare ved at passet dem med filter og olie skift som det skal have.

  • #13   5. dec 2019 Altså Semi Aut?

  • #14   5. dec 2019 helt alm gammeldags automatgear med converter og det.

    profilbillede
  • #15   5. dec 2019 Hvis du vil undgå 50.000kr regninger så køb en Aygo. Kør i 2-4år og køb en ny. For såsnart der kommer udstyr i bilen så stiger reparations mængde og pris. Biler bliver ikke bygget som i gamle dage. Idag skal de bare kunne køre ud iver garanti perioden og det er det. Miljøkrav gør at fabrikkerne spare på alt, fordi motoren nu koster 4-5 gange så meget at bygge og samtidig skader miljøhensynet motorens leve tid.



  • #16   5. dec 2019 Mængden af problemer man kan google sig til DQ381 vs DQ200 er ca. ligefrem proportionalt med mængden af biler der er solgt med de forskellige gearkasser.
    Har også siddet og læst om folk der ikke er tilfreds med deres DQ381 og flere der har fået skiftet både helt og delvist gearkassen på garantien.
    Der findes folk der bare slet ikke skal have en DSG gear kasse, folk der kan få den til hoste, hakke og skifte uhensigtsmæssigt. Den disciplin mestrer de fleste også med en manuel gearkasse hvis man ikke kan styre kobling, speeder samt bremser.
    Finder man en uhensigtsmæssighed i DSG gearkassen, ja så er den ofte der også i en lånebil. Har kørt både den klassiske 6 gears som VAG har i deres oliebrændere og en lang række biler med DQ200 gear kassen. Min forrige bil var med DQ200 og ja den fik skiftet kobling ved 30.000 km. på grund af en mislyd, men kørte efterfølgende perfekt. Det gør min nuværende bil også der har kørt godt 50.000 km. på 1,5 år.
    Samme gearkasse igen? ja tak herfra.


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #17   5. dec 2019 Tak for alle jeres indspark.

    Jeg kører i forvejen i en C1 fra 2013, og den er satme billig og taknemmelig at køre i.. Den fejler aldrig noget som helst, og fragter mig sikkert rundt hver eneste gang, uden at slå en skæv prut undervejs.
    Dog står jeg muligvis med en jobmulighed om 1-2 år, og der kommer jeg til at køre langt hver eneste dag, og det er til den tid jeg er begyndt at kigge efter komfortable alternativer, med en smule luksus i smiley
    Men selvfølgelig, man skal gøre op med sig selv, om man har stamina nok til værkstedsregningerne.
    Og indtil da, er jeg glad for at min nuværende bil er så billig at holde kørende.


  • #18   5. dec 2019 #14
    De er stærkt på vej tilbage, primært fordi motorer i dag hat så meget moment, at dobbeltkoblings gearkasserne ikke kan holde, medmindre vi snakker sportsvogne og eksotiske biler. I mellemklassen er der ikke mange DCT tilbage. Selv BMW, Audi etc. er gået tilbage til traditionelle aut. gearkasser i mange af de nye biler.

    #0
    Hvis du vil gå med livrem og seler, så undgå DQ200, og hvis det ellers er en DSG gearkasse der ligger i bilen, så tegn en udvidet garanti. Det gjorde jeg selv med min Audi, der var 100% fabriksgaranti i bilens første 7 år, og jeg solgte den inden fabriksgarantien udløb. Jeg havde dog ingen problemer med gearkassen.


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #19   5. dec 2019 #18

    Indtil videre styrer jeg langt uden om DQ200.
    Jeg overvejede at finde noget med CVT-gear i stedet, selvom jeg godt ved at det næsten er blasfemi smiley
    Og lyden af sådan en på motorvejen er helt sikkert heller ikke i den behagelige ende.

    Selvom en Yaris Hybrid kunne være fristende til byen, så giver den ikke ret meget mening i forhold til pendlerperspektivet.


  • #20   5. dec 2019 Vidste slet ikke Adaptiv Fartpilot og Automatgear kunne fås i en FIesta smiley

  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #21   5. dec 2019 #20

    Så blev du det klogere smiley


  • #22   5. dec 2019 #19

    En CVT gearkasse lyder nu fint nok på motorvejen når først du har ramt cruising farten... der er kun ved hårdt acceleration den klasker omdrejningerne helt op til begrænseren...


  • #23   5. dec 2019 I dag ændrer markedet sig konstant, og udviklingen af nye biler går rigtig hurtigt

    Der kører rigtig mange gode kampagner fra tid til anden, og det er måske en måde at gøre en fornuftig handel på ny bil

    En ny polo koster vel ikke under 200.000 kr med lidt udstyr, og med lidt motor rammer vi nok også 250.000 kr og måske endda 300.000 kr for stor udstyrspakke og motor

    El bilerne bliver bedre og bedre, og i dag hedder batterier oftest 70-100kWh og op til 250kW i ladeeffekt på de nyeste modeller. Det betyder altså når man sammenholder med abonnementer med fri ladning stadig er under 1000 kr om mdr så er det mange km til få penge smiley

    Derudover så ved jeg ikke hvor sat du er med familie, børn og stort hus. Men netop km til og fra job kan være en god måde at koble af på, men der er også en bagside af medaljen når vi snakker måske flere timer om dagen og i myldretid til en større by smiley


  • #24   5. dec 2019 Skulle jeg om 1-2 år finde en bil til at pendle til job og tilbage igen så ville jeg vælge en Elbil... Både Hyundai og KIa f.eks. følger rimeligt godt med tesla med hensyn til rækkevidde...

  • #25   5. dec 2019 Forstår ikke dilemmaet ...
    Du får tanke-tyndskid af at der måske/ ikke er et job til dig om 1-2 år... altså der er satme lang tid til..;)
    Dsg er i flere mærker afløst af konventionelle tomat kasser.. pga flere ting... ZF’s 8 trin, og aisins nyeste 8 trin fungerer langt bedre ved nedgearinger samt mindst ligeså godt i opgearing...og total økonomi som dobbelt koblings kasser..
    Men helt ærligt.... fortsæt med at nyd en af dks billigste biler du kører i nu og se hvad der reelt er på markedet når du måske / måske ikke skal have nyt job..
    Som flere nævner kan være det er en el bil du ska ha ..eller noget helt tredje.:)


  • #26   6. dec 2019 Jeg ville nok bare købe elbil. Der er rigeligt med strøm til det, og det skulle være komfortabelt, om noget.

    Jeg har Golf V TDI DSG, det er ret fedt, men det er også en 6-gears. Den kører dog ikke ret langt på literen, men er rar at køre i.


  • Ingo G
    Ingo G Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #27   10. dec 2019 Har kørt i VW Touran med dsg 6 i 12 år uden problemer overhovedet. Vi vil aldrig køre med manuelt gear mere. Har nu skiftet til en nyere VW Touran med 7 trins gearkasse. Stadig en formidabel gesrkasse, man slet ikke mærker gearskifter, flot, flot

  • #28   11. dec 2019 Jeg har prøvet en Honda Civic med cvt gear. Det spiller bare. Ingen problemer der. Og så ved man at det holder for evigt.


Kommentér på:
Automatgear - dilemma

Annonce