Automatgear - dilemma {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg går med en tanke om at opgradere til en ny bil om 1-2 år, og jeg er allerede nu i gang med at kigge mig omkring, for at blive klogere på hvad jeg skal vælge.
Jeg ved med sikkerhed, at min nye bil skal have automatgear og adaptiv fartpilot.. det er 2 kriterier der ikke er til at rokke med.
Størrelses- og designmæssigt har jeg fundet frem til at en VW Polo eller Ford Fiesta opfylder alle mine krav - MEN, der er den forbandede DSG7-gearkasse, og jeg får myldercharlie ved tanken om at skulle lægge 50.000 til en ny gearkasse, dagen efter garantien udløber.. Jeg ville simpelthen ikke kunne få ro.
En ny bil skal ikke være lig med så dyre reparationer, i min bog, og det er uanset om det er før eller efter 100.000 km.-mærket.
Jeg har læst side op og ned omkring det, og selvom der er mange succeshistorier med den gearkasse som man aldrig hører om, så er der godt nok også mange problemer med dem.
Omkring 2013 lavede Motortalk.de en undersøgelse i Tyskland, der viste at 48 procent af 833 adspurgte DQ200-ejere havde haft problemer med deres gearkasse.
Jeg ved godt at det ligger nogle år tilbage, men der er jo stadig så mange der har problemer med dem.
Hvad ville I gøre i sådan en situation? Finde en model med en DSG6-gearkasse, der har overholdt alle service?
Eller måske håbe på at der om 1-2 år er en anden tomatkasse der er meget bedre/at DSG7 har fået klaret flere af sygdommene til den tid?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Jeg ville ikke have den gearkasse i min bil, med mindre jeg var forholdsvis sikker på, at jeg skulle sælge den inden garantiens udløb. Man kan jo så tilkøbe ekstra garanti og dermed have bilen 4 år, før det er tilfældet.
Men du behøver ikke at afskrive alle DSG7'ere. Det er kun DQ200 og ikke fx DQ381 med 7 gear, der er problemer med.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
Men du behøver ikke at afskrive alle DSG7'ere. Det er kun DQ200 og ikke fx DQ381 med 7 gear, der er problemer med.
Det er en rigtigt god pointe - medmindre der sker noget revolutionerende med den DQ200 inden da, så styrer jeg også langt uden om den, men selvfølgelig behøver man ikke styre uden om alle DSG7 af den grund.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Jeg har DQ381 i min A6. Dejlig kasse!
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
Jeg har læst om folk der har problemer med deres DQ200, og imens den er på værksted får de så en lånebil, som har samme kasse, og tilmed samme problemer, som deres egen er inde for at få fikset.. Jeg ville blive blå i hovedet, af sådan en humørmæssig rutsjebane.
Jeg vil undersøge det med 250Nm nærmere, og kigge specifikt efter f.eks. DQ381.
Din kører bare derudaf, uden brok?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Men ja, min kører derudad uden problemer. Men som jeg altid siger, så lad være med at fiksere på enkelthistorier om, at folk har en gearkasse uden problemer. For der vil også være DQ200, der gør det, men statistikken siger bare, at risikoen er stor. Her har DQ381 en markant bedre statistik - men det er også en helt anden (og væsentligt dyrere) indmad, der ligger i den, så det er nok derfor, de holder fast i DQ200. Det holder prisen nede.
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5800 Emner: 633 Svar: 5.095
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 172 Svar: 240
jun 2005
Følger: 11 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 26 Svar: 933
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5800 Emner: 633 Svar: 5.095
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5800 Emner: 633 Svar: 5.095
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.338
Har også siddet og læst om folk der ikke er tilfreds med deres DQ381 og flere der har fået skiftet både helt og delvist gearkassen på garantien.
Der findes folk der bare slet ikke skal have en DSG gear kasse, folk der kan få den til hoste, hakke og skifte uhensigtsmæssigt. Den disciplin mestrer de fleste også med en manuel gearkasse hvis man ikke kan styre kobling, speeder samt bremser.
Finder man en uhensigtsmæssighed i DSG gearkassen, ja så er den ofte der også i en lånebil. Har kørt både den klassiske 6 gears som VAG har i deres oliebrændere og en lang række biler med DQ200 gear kassen. Min forrige bil var med DQ200 og ja den fik skiftet kobling ved 30.000 km. på grund af en mislyd, men kørte efterfølgende perfekt. Det gør min nuværende bil også der har kørt godt 50.000 km. på 1,5 år.
Samme gearkasse igen? ja tak herfra.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
Jeg kører i forvejen i en C1 fra 2013, og den er satme billig og taknemmelig at køre i.. Den fejler aldrig noget som helst, og fragter mig sikkert rundt hver eneste gang, uden at slå en skæv prut undervejs.
Dog står jeg muligvis med en jobmulighed om 1-2 år, og der kommer jeg til at køre langt hver eneste dag, og det er til den tid jeg er begyndt at kigge efter komfortable alternativer, med en smule luksus i
Men selvfølgelig, man skal gøre op med sig selv, om man har stamina nok til værkstedsregningerne.
Og indtil da, er jeg glad for at min nuværende bil er så billig at holde kørende.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
De er stærkt på vej tilbage, primært fordi motorer i dag hat så meget moment, at dobbeltkoblings gearkasserne ikke kan holde, medmindre vi snakker sportsvogne og eksotiske biler. I mellemklassen er der ikke mange DCT tilbage. Selv BMW, Audi etc. er gået tilbage til traditionelle aut. gearkasser i mange af de nye biler.
#0
Hvis du vil gå med livrem og seler, så undgå DQ200, og hvis det ellers er en DSG gearkasse der ligger i bilen, så tegn en udvidet garanti. Det gjorde jeg selv med min Audi, der var 100% fabriksgaranti i bilens første 7 år, og jeg solgte den inden fabriksgarantien udløb. Jeg havde dog ingen problemer med gearkassen.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
Indtil videre styrer jeg langt uden om DQ200.
Jeg overvejede at finde noget med CVT-gear i stedet, selvom jeg godt ved at det næsten er blasfemi
Og lyden af sådan en på motorvejen er helt sikkert heller ikke i den behagelige ende.
Selvom en Yaris Hybrid kunne være fristende til byen, så giver den ikke ret meget mening i forhold til pendlerperspektivet.
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 112 Svar: 6.358
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
Så blev du det klogere
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
En CVT gearkasse lyder nu fint nok på motorvejen når først du har ramt cruising farten... der er kun ved hårdt acceleration den klasker omdrejningerne helt op til begrænseren...
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
Der kører rigtig mange gode kampagner fra tid til anden, og det er måske en måde at gøre en fornuftig handel på ny bil
En ny polo koster vel ikke under 200.000 kr med lidt udstyr, og med lidt motor rammer vi nok også 250.000 kr og måske endda 300.000 kr for stor udstyrspakke og motor
El bilerne bliver bedre og bedre, og i dag hedder batterier oftest 70-100kWh og op til 250kW i ladeeffekt på de nyeste modeller. Det betyder altså når man sammenholder med abonnementer med fri ladning stadig er under 1000 kr om mdr så er det mange km til få penge
Derudover så ved jeg ikke hvor sat du er med familie, børn og stort hus. Men netop km til og fra job kan være en god måde at koble af på, men der er også en bagside af medaljen når vi snakker måske flere timer om dagen og i myldretid til en større by
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 2 Svar: 3.544
Du får tanke-tyndskid af at der måske/ ikke er et job til dig om 1-2 år... altså der er satme lang tid til..;)
Dsg er i flere mærker afløst af konventionelle tomat kasser.. pga flere ting... ZF’s 8 trin, og aisins nyeste 8 trin fungerer langt bedre ved nedgearinger samt mindst ligeså godt i opgearing...og total økonomi som dobbelt koblings kasser..
Men helt ærligt.... fortsæt med at nyd en af dks billigste biler du kører i nu og se hvad der reelt er på markedet når du måske / måske ikke skal have nyt job..
Som flere nævner kan være det er en el bil du ska ha ..eller noget helt tredje.:)
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 137
Jeg har Golf V TDI DSG, det er ret fedt, men det er også en 6-gears. Den kører dog ikke ret langt på literen, men er rar at køre i.
nov 2007
Følger: 1 Svar: 1
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
Automatgear - dilemma