{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange skal have en elbil næste gang?
  • #1   9. dec 2019 Ikke mig ihvertfald

  • #2   9. dec 2019 Det afhænger af hvordan billedet ser ud om 5 år.. Men det er sandsynligt.

  • #3   9. dec 2019 Tidligst i 2035 tænker jeg..

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 531
    #4   9. dec 2019 Kunne godt finde på at købe en seat mii til at køre på arbejde 90 km pr dag. Og så købe en 8 prs bus til familietur samt stc. Til konen

  • #5   9. dec 2019 Med elbiler er det som med diarre, man håber bare man når frem i tide.

  • #6   9. dec 2019 det bliver desværre ikke mig, selvom jeg i grund og bund gerne ville, men som det ser ud lige p.t kan en el-bil ikke opfylde mine behov.
    jeg kører til polen/tjekkiet ca 15 gange om året og turen på de 1000-1300 km kører jeg stort set i et stræk el ihvertfald med meget få pauser undervejs og med en elbil ville jeg skulle have ja 3-4 pauser af en time hver gang for at kunne nå frem, det kan jeg bare ikke "arbejde" med.
    havde mit behov kun været ren bykørsel og en bette langtur nu og da, ja så ville el-bilen blive indkøbt meget hurtigt.
    dog har vi faktisk lige bestilt en vespa el-scooter til min kone, så vi er da ikke helt el-forskrækkede


  • Frank P
    Frank P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 35
    #7   9. dec 2019 Bor et sted hvor min bil bliver parkeret random steder hvor der er plads, sålænge der ikke er ladestationer og parkeringsmuligheder i nærheden af min bobæl ,skal jeg ikke have nogen.

  • #8   9. dec 2019 Hvis jeg , om en 5 år, kan få en fin elbil med 500 km radius, lane assist og hele molevitten til 160.000kr så bliver det sådan en.

  • #9   9. dec 2019 Jeg får nok el før diesel smiley

  • #11   9. dec 2019 Martin

    Der kom du før mig smiley

    De fantastiske studier der viser sig altid at være falske.. og de kommer sig ofte af penge fra olieindustri og flere store bil koncernerne er også blevet stævnet for at have lavet karteller med store budgetter som ikke har andet på agendaen end at sprede misinformation om elbiler .

    Men det er da uhyggeligt at se at der stadig er så mange der hopper i med begge ben, så deres spindoktorer er dygtige må man sige


  • #12   9. dec 2019 Der florere også et Svensk studie der også er helt hen i vejret og nærmest udgør en elbil til at være en miljøkatastrofe.
    Den blev offentliggjort i 2012 så vidt jeg husker, og blev trukket tilbage igen næsten med det samme, med en offentlig undskyldning om at den var direkte usand.
    Og elbils modstandere henviser STADIG til den....

    Men det er da en god måde som forsker at tjene lidt håndøre, du får lige en hel stak penge under bordet for at skrive sådan en artikel, og så snart nogen dementere den, trækker man den bare tilbage med en undskyldning.

    Men skaden er sket, og folk hopper på det


  • #13   9. dec 2019 Jeg har en elbil nu (Tesla Model 3).
    Min næste bil bliver dog ikke en elbil.


  • #14   9. dec 2019 Morten J

    Interessant, hvorfor? smiley


  • #15   9. dec 2019 Carsten T:
    Dels fordi jeg har bestilt en ny 911 Carrera (som ikke kan og ikke bør kunne fås som elbil) og dels fordi det er til at få lange nosser af at vente på at lade på længere ture.
    Jeg beholder dog min Model 3 til småture samt til/fra arbejde, men kan godt forestille mig at jeg skal have mig en diesel bil til langture.
    Skulle jeg få lyst til at skifte min Model 3 ud vil der dog være stor sandsynlighed for at det kunne blive en elbil.


  • #16   9. dec 2019 Carsten.

    Jeg vil godt vove og påstå atiklen er sand, problemet er at store koncerner og firmaer alle investere i litium, ligeledes Facebook prøv og del et link til en video.
    Der omhandler hvordan man udvinder litium, så er videoen slettet ganske kort tid efter.
    Opretter du en video hvor der bliver dumpet skrald i Indien, så sker der intet.
    Medierne har alt magt, og det er ingen hemmelighed at vi bliver manipuleret elbiler er og bliver en katastrofe, for klimaet, problemet er bare at lige nu er der rigtigt mange penge i elbiler, fordi hele verden er blevet co2 manipuleret.

    Ikke nok med at en elbil forurener mere under produktion så efterlader det os enorme hektar af jord der efterfølgende ikke kan dyrkes i flere årtier.
    Desuden vil vi kort ud i fremtiden løbe tør for litium, så elbiler er heller ej særligt fremtidssikre, da vi om 100-200år alligevel vil blive nødsaget at finde andre alternativer.
    Fremtidssikre og miljø rigtige biler ville være radioaktive kørtøjer. Som vil kunne køre 20år uden at skulle tankes. Problemet er bare så tjener staten, ikke penge på el afgifter. Hvilket skal opveje tabet af afgifter fra fossile brændstoffer.

    Bekymrer man sig om miljø skal man ikke købe en elbil, men derimod en cykel.


  • #17   9. dec 2019 JK

    Selvfølgelig belaster det miljøet at lave en elbil? Det gør det også at lave en cykel
    Men det er et kompromis om at vi kan bibeholde vores mobilitet og skade miljøet så lidt som muligt og der er Elbilen milevidt bedre end almindelige biler.

    Prøv at kig engang på hvad udvinding og afbrænding af olie har gjort ved vores planet?
    At sige at det er det bedste alternativ er jo helt hul i hovedet.

    Mange af de argumenter du bruger har jo heller ingen basis i den virkelige verden, vi har masser af råmaterialer til batterier, og tror du seriøst at vi stadig bruger lithium batterier om 100-200år? Se en udvikling der er sket de sidste 100år vil du så helt seriøst tro at teknologierne er uændret?

    Og vi er da løbet tør for olie længe inden det


  • #18   9. dec 2019 https://en.wikipedia.org/wiki/Manganese_nodule

    https://deep.green/nodules/
    "ESSENTIAL BATTERY METALS — COBALT, NICKEL, COPPER, MANGANESE — ARE CONTAINED IN POLYMETALLIC NODULES THAT SIT ON THE DEEP OCEAN FLOOR
    On a global scale, using ocean nodules to create 1 billion Electric Vehicle (EV) batteries will generate at least 75% less CO2 than using ores from land-based mines."

    https://www.eenewspower.com/news/deep-sea-nodule-mining-project-harvest-battery-elements
    "Nickel and cobalt are vital for the cathodes of Lithium-ion batteries and high purity manganese is equally important for the cathodes of NMC batteries."


  • #19   9. dec 2019 Martin

    Ja den slags info er sjovt nok ikke særligt udbredt, gad vide hvorfor smiley

    og JK skriver forresten at det er Elbiler der styre medierne?
    Så undre det mig at de er så negative omkring elbiler altid


  • #20   9. dec 2019 Hmm det sjovt at når man diskutere elbil eller ikke elbil, så er man enten sort eller hvid i sin tro.

    Når man som elbils pro person ligger den ene gode artikel op efter den anden, så er spørgsmålet, har personen rent faktisk selv tjekket om der kan findes nogen tal for hvor meget de forskellige materialer som bruges i en elbil, udleder under deres udvinding og produktion?

    Jeg må sige at jeg intet har i mod elbiler, og sikkert osse kunne finde på og købe en i fremtiden.

    Problemet med det der sker i dk, og ikke ja vel hele verden, er at det er noget som er drevet frem af politikere, og frygt/følelser.
    Og knap så meget på fakta.
    Ting som drives frem pga politisk velvilje og ønsker er som regel en rigtigt dårlig ting.

    Tag f.eks det danske elnet, hvis vi alle skal have en elbil, skal der graves 12000 km kabler ned, og opgraderes en del på elnettet.
    Spørgsmålet er om det er fornuftigt og øge CO2 udledningen for at blive grønne?


  • #21   9. dec 2019

    profilbillede
  • #22   9. dec 2019 Kent R: "Problemet med det der sker i dk, og ikke ja vel hele verden, er at det er noget som er drevet frem af politikere, og frygt/følelser.
    Og knap så meget på fakta."

    Der rammer du 200% plet smiley


  • #23   9. dec 2019 Kent R

    Nu nævner du sjovt nok lige selv det der med om man har tjekket tingene
    Men her er lidt fra DTU omkring det Danske Elnet og elbiler smiley

    https://ing.dk/artikel/nyt-dtu-studie-elnettet-kraever-ikke-voldsomme-investeringer-elbiler-228052


  • #24   9. dec 2019 Lucas J

    Lige som du gør med den falske artikel du vælger at starter tråden med? smiley


  • #25   9. dec 2019 Carsten T: Hvordan vurderer du om en artikel er falsk eller ej?

  • #26   9. dec 2019 En del research, en hel del sund fornuft, og så hjælper den artikel som Martin postede som direkte dementerede den smiley

    bare det faktum at de laver den klassiske fejl at taksere elbilen for dens brændstof og hvor det kommer fra.
    Men det glemmer man meget belejligt at tage med på dieselbilen

    Sååå den ene bil skal straffes for hvor dens brændstof KAN komme fra, og den anden skal brændstof slet ikke tages med i betragtning

    Det er jo helt klart for at give den ene en fordel smiley


  • #27   9. dec 2019 "Den tyske regjeringen bør behandle alle teknologier likt og også støtte løsninger med hydrogen og metan, sier Hans-Werner Sinn i en melding."

    Det siger jo også lidt om "professorens" niveau.. en brændselscelle kræver endnu flere ædle metaller at fremstille end et batteri, og processen er håbløs ineffektiv..
    Hans anden løsning er at brænde gas... hvilket sådan set er et fossilt brændstof.

    Så jeg ved sq ikke om han har drukket af natpotten, eller bare er blevet betalt under bordet som så mange andre

    Men der har altid været store kræfter imod elbiler, eller sådan set imod alt andet end noget der brænder olie.
    GM kartellet har brugt milliarder på at lave smedekampanger med misinformation.
    Og selve olieindustriens budget til at begrave den slags teknologier tør jeg slet ikke gætte på.

    Men det kræver jo at der er nogen der er villige til at slå fornuften fra og tro på det


  • #28   9. dec 2019 Carsten: Dine argumenter er ikke korrekte. Jeg har desværre ikke tid til at skrive lange svar.

    Jeg skal ud og skrue dieselbil i stedet og glæde mig over den ikke skal have software-opdateringer som en elbil.


  • #30   9. dec 2019 haha! ja vær du glad for det
    Jeg slipper for at skrue og jeg har fået 5% flere hk ved de seneste 2 opdateringer.. så jeg har nok fået flere HK i form af gratis opdateringer end din diesel hakker har i alt smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #31   9. dec 2019 Det hele kommer an på HVORDAN strømmen er produceret, man er jo ikke grøn hvis man bruger strøm fra en affaldsforbrænding og i DK har vi stadig MEGET affaldsforbrænding, faktisk importerer man affald fra andre lande til at kunne følge med i spidsbelastninger... smiley

  • #32   9. dec 2019 For det første:
    Vi bruger da ikke affaldsforbrænding til at generere strøm i store mængder?
    Det bruger vi til fjernvarme....
    Desuden er det jo noget der ville blive brændt af uanset?

    Men nej nej det er jo åbenbart også elbilernes skyld nu eller hvad?

    Og for det andet:
    Hvorfor er det ligemeget hvor benzinen eller dieslen kommer fra?


  • #33   9. dec 2019 Jov vi gør?? Igen udtaler du dig om noget du ikke aner noget om...
    Det du bruger til fjernvarme er til at afkøle turbinen som producerer strøm.

    Du bruger damp til at drive turbinen som producerer strøm
    Dampen kommer fra en dampkedel som er blevet fyret op af affald... har lige været på et kraftværk for nyligt i forbindelse med et kedelpassercertifikat smiley smiley


  • #35   9. dec 2019 Carsten du bliver jo alligevel ved med at kværulere til andre ikke orker at høre på dig mere.


  • #38   9. dec 2019 en ting man osse skal tænke over er at der trods endnu ikke er mange store butiksområder hvor der er mulighed for en evt opladning og er der opladningsmulighed er der måske 3-4 stk på et p-område til 800 biler.
    samtiddig er alle dem der bor inde i centrum af byerne, i etagebyggerier osv vist ikke lige dem der bliver tænkt på først når der tales el-biler


  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #39   9. dec 2019 Køber bestemt en elbil næste gang.
    Går ikke op i miljø, men de kører bedre, mindre støj og billigere i dift. Så hvorfor skulle man købe en brændstof bil?

    Der kommer til at ske rigtig meget indefor området, så ladetiden og rækkevidde kommer inden for få år.

    'tigger :
    Alt det du beskriver som en forhindring, er noget som naturligvis bliver ændret i takt med antal af elbiler.


  • #41   9. dec 2019 #39, ja det må man da håbe, indtil videre syntes jeg ikke der er meget vilje fra lokal-politikernes side til at gøre noget for at der kommer flere lade-muligheder i byerne.

  • #42   9. dec 2019 #41, ja på nuværende tidspunkt virker det mere som om at politikerne i de større byer har mere travlt med at få jaget alle biler ud af byen i stedet for at få gjort det nemmere at have en elbil. Det bliver i hvert fald mere og mere besværligt at finde parkering i de større byer.

  • #43   9. dec 2019 #23
    Hvis man så lige læser den artikel så er den "billige" løsning til 3 milliarder, så en løsningen hvor man nogle steder ville skulle kordinerer sin opladning for ikke at overbelaste elnettet.
    Det ved jeg sku ikke om jeg vil kalde en løsning.
    Så helt klar er det hvis ikke alligevel smiley


  • #44   9. dec 2019 Carsten;

    Nu tænker jeg at Energinet samt vores elforsyninger ved mere om hvad der kræver og have fuld elbiler i dk.
    Jeg har en ret stor tvivl på at man kan bruge amerikanernes og japanernes lade rytme på danskere, vi har et meget anderledes arbejds rytme.
    Man kan jo spørge de folk der skriver her, som har elbil om deres lade vaner.

    Det næste er så at samtlige hus installationer i dk er 25/32 ampere, og er langt fra gearet til og kunne lade ret meget uden der samtidig bliver problemer med og vasketøj, bruge ovn/komfur osv på samme tid.

    Vi har diskuteret det før, og som dengang kan jeg kun se at din tro på elbiler, skyldes mere tro og overbevisning end det er at du har læst og sat dig meget ind i hvad det vil sige for Danmark, and der politisk bliver presset noget igennem.


  • #45   9. dec 2019 Kent og Paw

    Stort set alle huse i Danmark har 25A og det er alt rigeligt
    og det med lademønster kommer allerede i DK næste år, hvor der bliver indført skiftende eltakst, så strøm er billigere i off-peak timer, og så programmere man bare sin bil til at lade der, man spare på elnettet, og elnettet kommer af med en masse overskudsstrøm, og man spare penge.
    Everybody wins smiley

    Jeg er selv meldt på en ordning fra næste år hvor jeg får "gratis" strøm fra kl 24-06 hver nat.
    Altså KW prisen er gratis men man skal stadig betale afgift for strømmen, men det betyder at jeg kommer til at tanke til godt 1kr. pr. kwh


  • #46   9. dec 2019 tigger

    At en butik tilbyder opladning er jo ikke noget elbiler skal være afhængig af, det er noget de kan tilbyde for at trække kunder til, men til syvende og sidst skal du jo selv sørge for at have et sted at tanke din bil.
    Det er bare en bonus hvis der er sådan en plads fri ved supermarkedet.

    Jeg har i hvert fald aldrig set et supermarked med dedikeret holdepladser hvor man kunne tanke gratis benzin


  • #47   9. dec 2019 #35
    jamen hvad foreslår du jeg gør Carlo?
    Da jeg åbenbart ikke må debattere emnet, selvom jeg troede det var det et forum var til?

    Man må kun debattere det hvis man syntes elbiler er lort eller hvordan?
    Så er det jo ikke en debat , men en flok haters der sidder og siger "Ja de er bare så dumme de elbiler øv!"


  • #48   9. dec 2019 #46, har jeg da heller ikke, men stort set ved alle butiksområder er der en tankstation.
    det kniber stadig en hel del her i det jyske med ladestationer , flere steder er måske 2 stk, men det er jo langt nok
    jeg mener så ikke at den strøm man napper på en offenlig/butiks p-plads skal være gratis.
    folk skal squ ha muldvarpen op af lommen uanset om de tanker strøm el brændstof


  • #49   9. dec 2019 Eller #kørbilforklimaet med en dieselbil der renser luften, så luften der kommer ud af udstødningen er 35% renere end hvad den trækker ind gennem luftfilteret...
    https://www.facebook.com/1855897741304622/posts/2687447594816295?sfns=mo


  • #50   9. dec 2019 tigger

    Hvis en virksomhed vælger at give strøm væk gratis er det vel deres eget valg?
    Der er stort set ingen offentlige instanser der gør det, det er private virksomheder det hele og det er da op til dem hvad de bruger deres penge på?

    Og man skal jo huske at man har en tankstation hjemme i garagen så det burde ikke være et problem
    Jeg tror ikke jeg kan bo ret meget dårligere i forhold til ladeinfrastruktur end der hvor jeg bor, og jeg har ingen problemer overhovedet.
    Danmark er et lille land, og med 400+ km rækkevidde kan man sq altid nå et eller andet sted hen smiley


  • #51   9. dec 2019 Kasper J

    Spild produktet fra forbrændingen skal jo ende et eller andet sted, du kan jo ikke have en bil med en forbrændingsmotor der har en
    Co på -%
    Ellers må det siges at Peugeot har løst hele verdens klima problem med et trylleslag, og det må jeg erkende at jeg ikke helt tror på.


  • #52   9. dec 2019 Men her er et aggregat til dig Kasper som du kan bruge til at rense luften i kabinen af din nye bil.
    Meld endeligt tilbage med resultatet


    profilbillede
  • #53   9. dec 2019 Carsten;

    Du virker meget sikkert i din sag, er du elektriker eller installatør, siden du så stål fast mener at 25 ampere er nok?

    25 ampere er kun lige knap 15-17 kW at efter hvilken type belastning det er.

    Kigger man lidt rundt på laderne, Teslas model 3 har en indbygget lader på 11kW, og blaupunkt sælger en som er op til 7,3 kW.
    Lad os sige at vi tager en almindelig familie, som er 4 personer i husstanden og to elbiler.
    Vi sætter dem til og lade med 5 kW på begge biler, allerede nu er det ved og knibe med og kunne lave mad, vaske op, vaske tøj, se fjernsyn osv.

    For at løse skal der laves nye kabler til huset.
    For at gøre det nemmere, kan man nøjes med og lave en tavle kun til laderne.
    Men stadigvæk et reelt problem, som kun kan løses med grave arbejde.


  • #55   9. dec 2019 Ja 25a er nok til en almindelig husstand

    Kender flere der har 1 lader og 2 biler, og da de stort set aldrig har behov for at lade samtidigt er det ingen problem.

    Kender flere med elbiler i alle typer huse og har ikke set nogen med under 25a endnu.
    Jeg har selv varmepumpe og egen server kørende i huset, jeg har så 32a men ingen problem overhovedet.

    Man kan sagtens gøre det til et problem, men realiteten er at det kan sagtens lade sig gøre.

    Jeg siger "Jamen det fede er at du kan tanke din bil hjemme hver dag"
    Du siger "Ja men du kan ligesom ikke tanke 2 SAMTIDIGT"
    Jeg siger "du kan slet ikke engang tanke 1 brændstof bil hjemme overhovedet?"

    Hvordan kan det ikke være en win situation??

    Men det er jo også hele essensen ved Tesla, da Elon Musk blev spurgt hvorfor deres biler ofte er skudt meget over målet i forhold til andre biler var svaret noget i retning af:
    "Hvis du skal lukke røven på alle dem imod elbiler, er det ikke nok at den er lige så god som en almindelig bil, eller bare lidt bedre, den skal være så mange banelængder bedre og det er uopnåeligt for almindelige biler før folk nogenlunde fatter budskabet"


  • #56   9. dec 2019 Jeg tror min næste bil bliver en Porsche. Så er spørgsmålet bare om det skal være en 911 eller en Taycan...

  • #58   9. dec 2019 Ja beslutninger beslutninger smiley

  • #59   9. dec 2019 Så lige at Citigo kom som elbil til 150.000, ca 80 hk men det er jo en lille pisbil.

  • #61   10. dec 2019 #59, så vidt jeg har hørt holder skoda,seat og vw op med at lave de trillingerne med fossil brændstof og fremover fås de kun som el-biler

  • #62   10. dec 2019 Ja med hensyn til de 25 ampere så er det standard stikledningssikrings størrelse.

    Tja I tror ikke at største delen af hr og fru Danmark kommer hjem ca kl 1530 til 1630?
    Det er ellers mærkeligt nok fra det tidspunkt at vores forbrug stiger i følge vores elforsyning.

    At man så ikke sætte sin bil i laderen når man lander hjemme, tja okay hvis man ikke pendler særligt langt, jeg ville nu stadig nemt kunne forudse at begge biler lander hjemme fredag eftermiddag og bliver så sat i landeren.
    Det self så ikke muligt hvis man kun har en lader, men så vi tilbage ved et andet problem, nemlig der skal tænkes og planlægges for at have en elbil.
    Hvilket vores magelige samfund ikke gider.

    Så igen jeg vil hellere tro på de folk som faktisk levere vores el i dk.


  • #63   10. dec 2019 diskussion om el bil eller ej
    er samme diskussion med veganer.

    dem der er for, lov priser det.
    og modsat dem der er i mod, rakker det ned.

    havde jeg råd til at købe en el bil, havde jeg nok en til hverdags kørsel.

    og nej jeg stopper ikke med og spise kød


  • #64   10. dec 2019 #63
    I min verden handler det såmænd ikke så meget om det er for eller imod elbiler.
    Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg intet imod elbiler.

    Det der er problemet i mine øjne, er at det er en politisk beslutning, samt at det noget der er drevet af frygt og tro.

    Når man tvinger en udvikling igennem politisk, er det aldrig særligt godt, fordi det farvorisere en bestemt type løsning.
    I stedet for at lade det fri markedet og udviklingen klare tingene.


  • #65   10. dec 2019 Kent

    Problemet er jo at markedet har forsøgt at komme af med fossil brændere i mange år, men hver gang der har været budt på en afløser er de blevet druknet af bil giganterne, Tesla er de første til at give dem kamp til stregen og banker dem på lige vilkår.
    Det er Teslas skyld ene og alene at alle biægiganter endeligt er ved at skifte væk fra benzin og diesel


  • #66   10. dec 2019 Enig, Tesla har ændret opfattelsen af elbiler. Før Tesla, var elbiler Kewet og Ellert. Det var for hippienørder, det er de ikke længere. Det er fantastisk hvad Elon Musk har gjort for det. Store bilmærker har forsøgt og fejlet stort. Det er ret fascinerende..

  • #67   10. dec 2019 Tja havde man råd til en fed tesla, så gad jeg godt, men tænker de el biler, som de fleste af os, får råd til, er en super lille skod øse, som ingen gider at køre i. Så jeg holder mig til benzin bil.

  • #68   10. dec 2019 Hmm tja man kan spørge sig selv om Tesla har gjort noget??

    Mon ikke det mere handler om at man endelig har produceret noget som nogenlunde er brugbart??
    Ellert, Kewet og hvad de ellers har heddet, var jo rent teknisk ikke været en reel konkurrent til en normal bil.
    Mest af alt pga ulidelig dårlig rækkevidde og ladetid.

    Og at man fandt at div fabrikanter havde snydt med diesel motorerne er jo heller ikke rigtigt Teslas fortjeneste.

    Faktum er vel nærmere at skræmme kampagner har gjort "hippie" biler mainstream.

    At det rent teknisk er blevet muligt og lave en elbil der er nogenlunde på højde med en normal bil og derfor en reel mulighed.
    Ændre jo ikke ved at det stadig er en kende forkert at det skal hjælpes politisk.

    Samme uholdbare situation har f.eks biogas anlæg, vindmøller, elvarme osv osv været udsat for.
    Det kun godt så længe politikerne er positive, og kun forbrugerne til og betale.
    Plus man bliver ret blind overfor ulemperne ved de forskellige ting.


  • #69   10. dec 2019 Kent,

    Hvis du ser udenfor Danmarks grænser, så er det da ikke politisk hjælp der har fremmet elbiler.

    Eks. USA, hvor Trump jo absolut ikke er venlig stillet overfor elbiler, og hvor elbiler mange steder skal betale ekstra årlig afgift fordi de ikke bruger benzin, har elbiler enorm succes. Tesla er den mest solgte luksusbil og mellemklassebil, trods manglende vilje fra politisk side til at gøre noget.

    Men det er bare så typisk dansk, man forventer at man fra politisk side fjerner curlingstenene.


  • #70   10. dec 2019 Om det er regeringen eller nogle andre ændrer ikke på det faktum at el biler har haft nogle helt særlige goder også i USA.. gratis ladning på ladestationer, gratis strøm i nogle lejligheder, mulighed for at bruge fastlane på motorveje ol.

    Forestil jer hvis benzinbiler havde samme fordele


  • #71   10. dec 2019 Tesla en luksus bil? Den er prissat som en luksus bil, men er da ikke nær i samme kvalitet, ihvertfald ikke den model S og X jeg har været med i, de er langt fra en S-klassen i kvalitet og der er kun 5000$ til prisforskel på en longrange model S og S-klasse med samme udstyr smiley

  • #72   10. dec 2019 Kasper J

    Så skal du bare lige huske at regne din service og brændstof regning med i din S-klasse og så ser regnestykket pludseligt helt anderledes ud.
    Og så kan du heller ikke få en S-klasse der kan følge med en Tesla smiley smiley

    Prisforskellen er jo væsentligt større her i DK.
    Men det er bemærkelsesværdigt at i et land som USA hvor der ikke er afgift nogen af dem, vælger folk stadig Tesla'en

    Så kald byggekvaliteten hvad du vil, men det er jo det folk vil have


  • #73   10. dec 2019 Carsten J;

    Tror du misforstår hvad jeg skriver?

    I mine øjne er det forkert at vores regering blander sig i elbilerne, og forlanger at alle biler solgt i 2030 skal være hybrid eller el.
    Og ved at blande sig åbner de op for en hel del udfordringer, som vel principelt SKAL løses fordi man jo bliver nødt til og klargøre infrastrukturen til at der kommer elbiler.

    Når man politisk forcere ting, så bliver altid dyre eller dårlige løsninger, fordi tingene skal løses nu.
    Og i den sidste ende bliver det forbrugerne som får regningen.
    Hvis man nu overlod tingene til et normalt marked, og lod folk selv vælge hvornår de vil have en elbil.


  • #74   10. dec 2019 Kent

    Det er altid forbrugerne der får regningen?
    Politikere har sq ingen penge, det er vores penge de bruger.

    feks. da de valgte at sænke afgiften på ICE biler fra 180-150%
    og så vælger at sætte afgift på elbiler i samme omgang og med et trylleslag slog elbils salget i DK ihjel.
    Det kan jeg godt se, det er virkeligt politikerne der fremmer elbiler...

    Og grunden til at det skal løses NU! er at det burde have været løst for længst! og nu har vi pludseligt travlt.

    Jeg syntes det er meget bemærkelsesværdigt at de producenter der har laver ICE biler er gået fra at tude over at de ikke mener at det er fair at de skal overholde en Euro6 norm, til VUPTI så kan de pludseligt lave diesel og benzinmotorer som påstås at rense luften og ikke udlede noget som helst.

    HVOR FANDEN VAR VILJEN TIL AT PRODUCERE DET FOR 10-15 ÅR SIDEN!?!?

    De har haft hele lortet liggende i skuffen men nægtede at tage det frem før lokummet brændte.

    Så hvis det er nogens som helst skyld så er det bilfabrikanternes


  • #75   10. dec 2019 Kent har faktisk en pointe.

    Hvis regeringen i stedet havde indført forbud mod fossilt brændstof og påtvunget brændstofstationerne at sælge electrofuels i stedet ville man kunne have reduceret CO2 udslippet fra den danske bilpark meget hurtigere end ved at udskifte ICEV til BEV.
    Så kunne skiftet til BEV få lov til at ske i takt med at BEV samlet set blev et bedre alternativ end en brugt eller ny ICEV.

    Selvfølgelig er en ICEV på electrofuel ikke lige så "ren" som en BEV da den stadig udleder f.eks. NOx, men ved skift af brændstoffet har man ved et trylleslag ændret alle de gamle biler til grønne biler som kun udleder den CO2 som er indsamlet fra atmosfæren for at lave brændstoffet, og som en bonus har man også gjort alle andre forbrændingsmotorer grønne (plæneklippere, knallerter og sikkert mange andre typer maskiner).
    Men nej, Greta Thunberg og alle andre klima-nazister ved som altid bedre...

    Til alle dem der ikke ved hvad electrofuel og carbon-capture er kan i læse lidt om det her https://www.nationalgeographic.com/news/2018/06/carbon-engineering-liquid-fuel-carbon-capture-neutral-science/


  • #76   10. dec 2019 Morten

    Problemer med den teknologi er jo den samme som EV'er har kæmpet mod
    Olieindustriens penge, de vil ikke have at du skal bruge et alternativ til deres olie, og de skal nok gøre alt i deres magt for at forhindre det


  • #77   10. dec 2019 For at komme tilbage til det stillede spørgsmål i emnet... Selv jeg ville nok vælge en Elbil næste gang... Det bunder dog ikke i noget Hippie klima, co2 miljø pis, som man ellers ser folk vrøvle om... Det bunder i helt alm økonomi... El er billigere end benzin og diesel... Og jeg har langt til arbejde... Har en elbil 500 km rækkevidde eller mere, så vil jeg kunne køre på arbejde og hjem, og kun behøve lade om natten derhjemme... win/win... Når det endelig bliver aktuelt for mig at købe ny bil, så tror jeg også at elbilernes rækkevidde er kommet op i en lidt mere brugbar størrelse... (om ca 5-8 år) I hvertfald har kia/hyundai sandsynligvis kopieret nok fra tesla til at det også er til at betale...

    Jeg vil selvfølgelig beholde min Benzinsluger, det er klart... En Elbil kan bare ikke dække alle behov ud over at køre til arbejde og hjem igen... Men det vil være noget billigere i længden når man ikke skal tanke 6 gange om mdr...


  • #78   10. dec 2019 Carsten, det har du ret I, men jeg tror at det er langt nemmere at gennemtvinge electrofuels end BEV.
    Hvis regeringen havde intelligens og mod til at vælge at påtvinge electrofuels ved lov var der da en chance for at olieindustrien selv kunne se lyset og evt. selv gå ind i electrofuel branchen, ud over carbon-capture delen er det jo noget af det samme kemi der foregår.
    Enhver med lidt i mellem ørerne burde kunne se at lovmæssigt skift til electrofuel vil få en langt større og hurtigere effekt end skift til BEV da man konvertere den eksisterende bilpark til at være CO2 neutral.
    Jeg vil gætte på at hvis man også skrottede afgift på electrofuel ville det også være konkurrencedygtigt med fossilt brændstof med afgift.
    I trit med at produktion i stor skala bliver mere konkurrencedygtig kunne man så genindføre afgifter så statskassen ikke bliver ved med at bløde og man kunne holde brændstofpriserne rimelig konstant.


  • #79   10. dec 2019 Cody, nu ved jeg ikke præcist hvor langt du har på arbejde, men man skal altid huske at en elbil med 500km i rækkevidde ikke har 500km rækkevidde en kold og nedbørsrig vinterdag,

  • #80   10. dec 2019 #79 ja og har man en lidt tung speederfod vil rækkevidden osse blive nedsat væsentligt

  • #81   10. dec 2019 #79

    Selv om den ikke har 500 km rækkevidde har den stadig over halvdelen... Hvilket vil være fint...

    Og om 5-8 år burde teknologien have fulgt bare en smule med og ikke stagneret... Så vi skulle gerne se biler med 600 km og over i rækkevidde uden at vi snakker Tesla priser... (Som er latterlige priser for sådan en øjebæ af en bil)


  • #82   10. dec 2019 Tigger

    Husk nu at jeg snakker om 5-8 år ude i fremtiden... Ikke i morgen... For der findes ikke en elbil lige nu der kan dække bare mit transportbehov til jobbet som samtidig også er til at betale, uden at sælge min sjæl og den ene testikel...


  • #83   10. dec 2019 #74

    Carsten det jo noget fis at det er NU, CO2 i atmosfæren er stadig en forsvindende lille procent del.
    Så skulle det osse have være NU for ti år siden.

    Faktum er at det blevet ind og være hippie og redde verden.
    Og det at politikerne tvinger noget igennem er forkert.

    Og self vil bil fabrikanterne ikke sige for 10 år siden at de kunne opfylde euro 6 så let som ingenting.
    Det vil da være et kæmpe selv mål, det må du skuda selv kunne se, for hvor stramme bliver kravene så næste gang.


  • #84   10. dec 2019 #78

    Morten Carbon capture er jo ikke noget der er konkurrence dygtigt endnu.
    Igen er det drømme løsninger, som ikke er klart kommercielt endnu.

    Ligesom alle de andre biofuel eller 2. gen brændstoffer som man kan udvide af div rest produkter.
    Aalborg uni har osse lavet en maskine som kan udvide diesel fra plastik, igen den er bare ikke klar til brug og salg endnu.

    Regeringen gør de ting der er stemmer i og ikke mindst afgift kroner i, alt andet er ligemeget.
    Tag solcelle ordningen, den blev lukket pga for stor succes’s, and bagefter udhulet fordi det var en for god handel.

    Bare vent og se, om få år når alle får en elbil, så kommer der en latterlig afgift på elbilerne, fordi der mangler penge i kassen.


  • #85   10. dec 2019 Kent, det kan godt være carbon-capture ikke er konkurrencedygtigt endnu, men hvis man fjernede afgiften på electrofuel baseret på denne teknologi kunne jeg godt forestille mig at vi nærmede os et konkurrencedygtigt produkt.
    Men det kræver politisk velvilje, og electrofuel i gamle biler sender bare ikke lige så grønt et politisk signal som nye elbiler.


  • #86   10. dec 2019 Jeg googlede lige lidt for at se om jeg kunne finde pris på syntetisk benzin og fandt denne artikel fra 2018.
    Her skriver de at det er blevet estimeret at det kan komme til at koste mellem $3,80 og $9,20 per gallon.
    Med en hurtig omregning giver det 6,76 til 16,37 kr per liter, hvilket jeg ikke ser som afskrækkende (hvis vi fjerner afgiften på det).
    Men længere nede i artiklen siger firmaet "Carbon Engineering" at de mener de kan producere til 1 dollar per liter med en opskaleret produktion.
    Med disse priser er det eneste der mangler tilsyneladende politisk velvilje.


  • #87   10. dec 2019 Morten J

    Problemet er jo bare, at hvorfor HVIS de kan producere til de priser har de så ikke bygget en fabrik?

    Problemet med alle de her helt fantastiske teknologier, er at de lover en masse og de kan alt muligt, men at der så på mystiskvis ikke er muligt og finde nogen som vil investere i det.
    Og i det mindste ikke bare producere det man nu kan med de maskiner man har, så man har noget data og præsentere for mulige investorer.


  • #88   10. dec 2019 Kent, Det er fordi sådanne brændsler stadig brandbeskattes som var det et fossilt brændstof eller fordi der i lande hvor afgifter på brændstof er markant lavere (f.eks. USA) hvis der da overhovedet er afgifter på vil løsningen stadig være for dyr sammenlignet med det fossile alternativ.
    Men det er også derfor jeg mener at man lovgivningsmæssigt kunne give teknologien et boost ved at starte med at fjerne afgiften på det i lande som Danmark hvor der er store afgifter på brændstof, og med tiden forbyde salg af det fossile alternativ og påtvinge salg af electrofuel.
    Man kunne også starte med at lave krav om at der iblandes en vis procentdel electrofuel i benzin og diesel på samme måde som der fra EU er gjort med bioethanol.
    Der er masser af måder man kan fremme det på, men det politiske fokus er på elbiler, vindmøller og solceller...


  • #89   10. dec 2019 Morten J;
    Tja jeg tror desværre der er en anden grund til at ingen af de fantastiske electrofuel eller 2nd/3rd gen bio brændstof.
    Det simpelhen for dyrt, og produktions processen er ikke sikker nok.

    Og spørgsmålet er jo om man rent faktisk kan nå f.eks 15kr med electrofuel.
    Og selv da vil det være dyrer end normalt benzin/diesel.

    Bevares Bill Gates har investeret i et Carbon capture projekt, tror det var et i us og ikke Canada.
    Men spørgsmålet er hvor langt man er fra og lave det kommercielt, se hvor mange milliard der er pumpet i Tesla.
    Og det er stadigvæk en tvivlsom ting både økonomisk men også bæredygtigt.


  • #90   10. dec 2019 Kent

    Om du kalder det at være hippie for at give 2 fucks for vores klima, jamen så kald mig da bare hippie, men du skal da ikke længere væk end uden for din egen fordør for at mærke klimaforandringer.
    Jeg husker tydeligt en barndom med snestorme og meter høj sne i månedsvis og fjorden var frosset så man kunne gå på den..
    Nu har vi 12+ grader i december, og sne en enkelt nat hvis man er heldig, som så er væk næste morgen.


  • #92   11. dec 2019 #90

    Ha ha... sad bare her og kom til at grine.. Vi har det lidt for godt i Danmark, når vi kan brokke os over at have fået bedre vejr... smiley "Det er simpelthen for dårligt med alle de her klimaforandringer... Vejret er jo ligefrem blevet bedre om vinteren... Det må vi have ændret"... (Ja ved godt det er noget skidt med klimaet... stadig lidt sjovt)


  • #93   11. dec 2019 #90

    Ha ha Carsten du begynder og lyde som min far, ja da jeg var barn......

    Desværre er der lidt statistik som siger noget andet.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Isvinter
    Hvis man kigger på isvintre så kommer de i gennemsnit i en periode med ca 10 år imellem.
    Og sjovt nok, så har der omkring 1900 tallet være en del svagere isvintre end 2010, selvom globalopvarmning er gået op.

    Samme kan siges om f.eks hvid jul.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Hvid_jul

    Og skulle global opvarmning nu have været i fuld effekt, så skulle vi nu slå varme rekorder, som sidste år hvor der var ekstremt varmt.
    Men nuværende varme rekord er fra 1975.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Vejrekstremer_i_Danmark

    Og få år efter den havde vi den vildeste snestorm i 100 år.
    https://vejr.tv2.dk/2017-12-27-aarhundredets-snestorm-197879-fire-dage-man-aldrig-glemmer

    Så spørgsmålet er om problemet er som der påstås, eller om man udnytter en bevægelse mellem de menneskelige lemminger ?


  • #94   11. dec 2019 Kent R

    Så du siger lige som Trump at menneskeskabt klimaforandringer er en myte?

    Cody
    Nu findes der så også noget udenom Danmark, det kaldes "resten af verden" som ikke er så heldigt stillet som vi er.
    Der er flere øgrupper og kystområder som vil forsvinde inde for få år grundet stigning i vandstanden alene.


  • #95   11. dec 2019 #94

    Arh.. det er rigtigt som de siger... klimatosser er humorforladte...

    Nåhh så der forsvinder kyststrækninger inden for få år? Hvad er få år?

    Og hvad vil der egentlig ske når det sker? Isen smelter... isen er ferskvand... mere ferskvand i havet vil fucke op med golfstrømmen..., Hvilket vil skabe en ny istid... I teorien... Det har vi da overlevet før? uden den teknologi som vi har nu... Så nej menneskeheden uddør ikke blot pga. det... "Vi vil redde jorden"... bullshit... vi vil redde os selv... Men der er for mange af os... Måske var en istid ikke så dum en idé igen? det ville rydde lidt op... Is binder Co2...Faktisk ville det være et fremragende "reset" for planeten... Ikke for os... Men for planeten... det er jo allerede sket flere gange... og vi har trods alt overlevet det minimum 2 gange som dyreart på jorden...

    Måske det var en idé at nyde livet lidt mere, frem for alt den dommedags snak?


  • #96   11. dec 2019 Der er utroligt mange der bliver påvirket i vores livstid

    Vietnam og Tuvalu er nogen af dem der bliver ramt først

    https://www.statista.com/chart/19884/number-of-people-affected-by-rising-sea-levels-per-country/


  • #97   11. dec 2019 Cody

    Såååh det du siger det er, fuck det hele, svin det du vil og skid på klimaet, bare du har det godt?
    En istid kommer og "redder" os
    Beklager jeg deler ikke din filosofi


  • #98   11. dec 2019 altså, vi her i vest europa kan altså ikke redde verdenen, og når stort set alle lande i asien,afrika osv bare sviner med bla deres affald, deres osende top forurenende bilpark ikke bliver taget alvorligt af lederne i disse lande, så er det en kamp der aldrig kan vindes.
    plus at der skal stoppes for den overbefolkning som sker i verdenen netop i dette årtusinde, for det er 100% en noget større trussel mod jorden end fossil brændstof er


  • #99   11. dec 2019 Carsten T

    Tja lad mig sige at jeg gerne vil se noget fakta, noget som ikke virker som om det er forvasket af medierne eller politikere fordi de skal tjene penge.

    Tag f.eks den nylig frigivede EU rapport omkring vandstandsstigninger omkring dk.
    Desværre kan man sige, har de kun brugt data som underbygger stigninger, rapporten er blevet meget kritiseret for at overdrive vandstandsstigningerne.

    Tag diskussionen omkring vores drikkevand i dk, denne er osse farvet af organisationer, som tegner et billede der ser frygteligt ud, dykker man ned i rapporten, finder man ud af at størstedelen af vand boringer lukket, skyldes vedligehold på boring, da man lavede statistikken og kun et få tal er lukket pga sprøjtegifte.
    Og størstedelen af det der er fundet, er enten kemi brugt af vandværkerne selv eller staten.
    Eller boringer som ligger direkte under byer.

    Medierne i dk og hele verden tegninger desværre et farvet billedede.
    Og som regel ikke det rigtige billede.

    Tag en ting som cykloner i Asien, pludselige høre vi en masse om dem, men faktum er at Asien altid har haft cykloner, og de har altid ødelagt alting hvert år.
    Eneste forskel er at dels skriver de om de i vores nyheder, og dels bor der flere og flere mennesker i Asien, og derved ødelægges osse flere huse og dræbes flere mennesker.


  • #100   11. dec 2019 tigger

    Nej vi kan ikke redde verden, men det er da ingen undskyldning for ikke at gøre en indsats?

    Kent

    Vejret i Danmark er da også blevet markant anderledes, vi har flere storme end nogensinde, tørker med meget høje temperature og nedbør i extreme mængder.
    Det er da noget man kan mærke på egen krop


  • #101   11. dec 2019 Carsten, nej selvfølgelig skal vi gøre en indsats, og at kører el-bil er jo bare en meget lille brik i det store spil og ingen ved vel endnu hvor meget det reelt vil ændre på sigt og om det overhovedet ændre noget når alt kommer til alt.
    indtil videre er det meste af det rder bliver sagt af alverdens kloge hoveder jo bare beregninger og gisninger.
    personligt går jeg ret meget op i miljøet og gør hvad jeg kan for at skåne naturen.
    da jeg er i et erhverv der er afhængig af ordentlig natur og et godt miljø, især miljøet i verdenshavene har min store interesse


  • #102   11. dec 2019 Carsten

    Ja i følge DMI er vores årlige nedbørsmængde steget 100 mm siden 1870.
    Og osse flere solskinstimer siden 1980erne som dog er usikker på antallet da de har taget nyt måle grej i brug.

    Spørgsmålet er bare om de få år vi har målt, giver et retvisende billede.
    Jorden er millioner af år gammel, og der har været både varmere og højere CO2 i luften.
    En periode på 100 eller 200 år er i princippet vel alt for kort til og sige noget som helst om vejret og klimaet.
    Der har jo gennem de sidste f.eks 1000 pr været perioder med varmt vejr og osse koldt vejr.
    Altsammen uden voldsomt befolket klode og ude afbrænding af kæmpe mængder olie/udledning af en masse fossilt brændstof.


  • #103   11. dec 2019 Kent

    Stort set alle forskere er er enige om den effekt vi har på planeten.
    Og det er jo lige kommet frem i en retssag at olieindustrien brugte i 70'erne en masse penge på at forske i hvad effekten af afbrænding af fossile brændstoffer ville have på kloden.
    og deres rapport fra 70'erne er skræmmende nøjagtigt på hvordan tingene har udviklet sig.
    Rapporten blev selvfølgelig begravet da de jo ingen interesse havde i at få det frem i lyset.
    og en af forskerne som var med til at lave rapporten blev spurgt i en retssag for nylig hvordan de kunne lave så nøjagtigt en forudsigelse over den skadelige virkning, var hans kølige svar: "Vi var ret gode forskere"



  • #104   11. dec 2019 tigger

    Samme her, har investeret ret mange penge for at gøre mig selv så Co2 neutral som overhovedet muligt.

    Oliefyr er skiftet ud med varmepumpe
    Brændeovn er skiftet til en model der også varme centralvarmevand med overskudsvarme
    Solceller med hybrid inverter og batteripakke på huset
    og ikke mindst elbil

    Så indtil videre ca 1 million har jeg brugt på det


  • #105   11. dec 2019 Carsten

    Det sjovt alle de ting der lige pludselig kommer frem?
    Og nej ikke alle forskere er enige om tingene.
    Men dem der er uenige får bare ikke taletid i medierne.
    Og hvis alle olie selskaberne eller nogen af dem fik lavet dem rapport, hvorfor investerede de ikke i teknologi som var grønt?

    Det lyder jo en kende dumt at man ikke har været smart og sikret sin forsatte indtjening ved og investere i den fremtid de jo måtte vide kom.


  • #106   11. dec 2019 Kent

    Jamen jeg skal da lige prøve at finde noget om den retssag, så du kan læse lidt om hvor dumt det i virkeligheden er

    https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-climate-change-almost-40-years-ago/


  • #107   11. dec 2019 Ikke alene har Exxon vidst hvad deres produkt havde af effekt på planeten, de nedsatte endda en kommision til at sprede misinformation og forsøge at modbevise alt videnskab i den retning de selv havde fået lavet en omfattende rapport..

  • #108   11. dec 2019 Elbil. Jeg tænker at næste bil bliver en elbil. Hybrid helt sikkert hvis der ikke kommer en ren elbil der minimum kan trække 1200kg til under 400-450.000kr af ny. Min bil er under 2år, så der går lige 1-2år inden vi skal ud og kigge igen på ny bil. Men det er en spændene udvikling og ja der masser af teorier der går på det ene og andet. Men i bund og grund er jeg ligeglad. Bare jeg kan købe en ny bil en gang imellem så jeg og min familie kan komme sikker frem.

  • #109   11. dec 2019 Carsten

    Nu går der vidst osse heksejagt i den, der var jo mange andre der ikke mente global opvarmning var vigtigt.
    Og at exxon helt alene skulle have fået US, Indien og Kina til ikke og skrive under på Kyoto.

    Man kan jo spørge sig selv hvorfor du ikke selv kiggede på klimaet for 10, 20 eller 30 år siden?

    Og igen at alting lige helt følger alle forudsigelser inkl exxons, lidt hurtigt hoved regning, siger ihvertfald mig, at de 2-3 grader ved en fordobling af CO2 i atmosfæren, er vi nok nærmere 1,5 grad ved en fordobling.

    Også er spørgsmålet igen, skyldes det vi tæt på en ny istid, eller vores nuværende position i Mælkevejen.
    Der er SÅ mange andre faktorer som ingen kan give et svar på.
    Eller sagt på en anden måde give et svar som er definitivt.


  • #110   11. dec 2019 Man kan jo måle mængden af drivhusgasser i atmosfæren og Co2 i luften og det er støt stigende.

    Og hvorfor jeg ikke ikke har gjort de tiltag for 30år siden? Fordi der var jeg 7 år gammel, og havde sq ikke lige den store indflydelse...
    Jeg har været igang de sidste ca 10 år, og det var det første jeg gjorde da jeg købte hus. Det er der det batter noget


  • #111   12. dec 2019 Ja det er jeg vel klar over, CO2 er steget 140 ppm, de sidste 200 år.

    Tja igen så kan spørge om du virkelig tror 5 millioner danskere batter noget, når der er flere milliard mennesker i verden?
    Tag den seneste finans lov, alle de investeringer vi gør i dk, er en 0,00xx forskel i temperaturen på verdensplan.

    Den million du har brugt, kunne være brugt ude i den store verden, og reducere CO2 udledningen med en langt langt større procentvis reducering, end de få procent du selv har lavet her i dk.
    Og største delen af de investeringer der gøres af private folk, er sku ikke fordi de er grønne, men fordi de kan spare penge.
    Om det være sig solceller eller mere isolering på loftet.


  • #112   12. dec 2019 #111 Det vi kan gøre, det er at udvikle teknologi, og virke som eksempel for andre. Hvis de bare kan implementere vores løsninger, er der større chance for at de gør det.

    Og så kan det blive en eksportvare at hjælpe med klimatiltag.

    Gør vi det rigtigt, kan vi tjene penge på at blive klimavenlige. Det vil der være mange penge i, det meste af verden er klar til at gøre meget og betale meget.


  • #113   12. dec 2019 Marc J

    Helt enig, mange store lande kigger på Danmark som en udviklingsplatform og som et eksempel man skal aspirere til at opnå.

    Kent R

    Som jeg har sagt tidligere, bare fordi vores indsats ikke fylder meget på verdensplan er det jo ingen undskyldning for at sidde på hænderne og gøre ingenting.
    Så kan man stå ude i haven og brænde bildæk af og tænke "De brænder maaaange flere bildæk af i Indien så den smule her gør jo ikke noget.


  • #114   12. dec 2019 Carsten

    Se hvergang drejer du tingene over på noget som er mildest talt latterligt.
    Self skal vi ikke gøre sådan, men som vi har diskuteret før, så er du i mine forblændet af klima og grønne ting.
    Og desværre ikke selv stiller nogen kritiske spørgsmål til de ting der sker.

    Hele humlen i det der foregår pt i dk, er JAMEN VI SKAL GØRE NOGET NU.
    Spørgsmålet er bare om det der sker er gennemtænkt nok, om man tager måden Tesla, VW eller en 3. producere biler på, eller hvilket som helst batteri som nu er in.
    Eller det at Danmark skal tvinge elbiler igennem.
    Selvom tingene gøres i det grønnes navn, så bliver intet af det grønne gjort uden at nogen tjener styrtende med penge.
    Tag alle vindmøllerne sat op i og omkring dk, tror du DONG og Vattenfall har gjort det fordi de vil rede verden, vindmølle projekter er om muligt noget af det der har skovlet penge ind.

    Så igen selvom du helt sikkert mener at alt grønt bliver gjort for klimaets skyld, så vil jeg påstå det mere gøres for de brancher og virksomheder der betaler lobbyisterne.


  • #115   12. dec 2019 Der er da ikke nogen der gør nogen der gør noget gratis?
    I hvert fald ikke ret mange, og det er da kun godt at der rent faktisk er penge i at være grøn. Men jeg kommer nok aldrig til at spare mine investeringer ind igen. Men der gør at jeg har en god samvittighed

    Og der er altid nogen der blive rige på et eller andet, og jeg har det fint med at det går så godt for Tesla at nu vil alle de andre også have en bid af kagen


  • #116   12. dec 2019 Igen så vi tilbage ved problemet, vindmøllerne er f.eks foranlediget af regeringen, og ikke et frit marked.
    Og igen DONG og Vattenfall ville aldrig have sat en eneste mølle op hvis ikke de havde tjent styrtende på det.

    Så slem om du har god samvittighed, så det på ingen måde sikkert du har gavnet miljøet eller klimaet synderligt.


  • #117   12. dec 2019 Mit bud: El-bil salget i Danmark 2020 forventes at udgøre ca. 3% af alle solgte personbiler, her er Hybrid biler dog ikke medregnet.
    Dvs. sige ca. 6600 ren el-baserede biler. Grundet afgift på de større og dyrere el-biler i C+D+E segmentet, forventes et stagnerende salg af disse. Tilbage er A,B og C- segmentet, som dog stadig har problemer med at opnå acceptabel rækkevidde.
    Ps. Ovenstående er min privat analyse. Vi skrives ved, om et år smiley


  • #118   12. dec 2019 Hvilke årsager forbrugerne har til at købe elbiler betyder jo sådan set ikke så meget.

    Det der virkelig betyder noget, det er ihvertfald min mening, er om dem der skal levere infrastrukturen kan se en forretning i det. For kan der ikke tjenes penge på at udbyde ladeinfrastruktur, så er det op ad bakke. At levere strøm er jo ikke meget anderledes end at levere internet, telefoni, filmstreaming og meget andet. Der skal tages en stor investering up front, og den skal så kunne tjenes hjem igen, med profit på den lange bane.

    Jeg tror helt klart at der er en first-mover fordel i det marked. I området hvor jeg bor er der næsten ikke en parkeringsplads, hvor der ikke er enten ChargePoint eller EVgo ladere. De kommer helt sikkert til at tjene penge, hvis ikke allerede de gør det. EVgo har jo også lavet partnerskab med BMW, hvis man køber en elbil eller plug-in hybrid fra BMW, kan man lade gratis i 2 år ved EVgo ladere. Det er også en interessant forretningsmulighed for laderfirmaerne.


  • #119   12. dec 2019 Der er jo også spørgmålet, specielt i byerne, om folk gider lade deres el-bil 1-3 km væk fra bopælen, holde i kø ved ladestationen, få plads, samt fjerne bilen efter opladning, så også andre kan komme til. Her ryger der hurtigt 2-4 timer, mod 5 minutter på en tankstation. Tænk sig et København med 20000 el-biler og 1000 ladestationer.
    Måske Mette F. ved lov skærer 2-3 timer ned på arbejdstiden, ugentlig, for dem der vælger El-bil?


  • #120   12. dec 2019 Michael J

    Hvorfor kan din bil ikke holde og lade i de 8 timer du er på job?


  • #121   12. dec 2019 @120, Forvent ikke at din arbejdsplads sætter ladere op for de ansatte.
    Jeg har efter 52 år på arbejdsmarkedet valgt at trække mig tilbage, orker ikke det ræs mere, - hvis du forstår. Men vil da gerne kontakte Udbetaling Danmark, og høre, om jeg må lade op hos dem natten over. De er min arbejdsgiver de næste mange år smiley
    Hvis jeg får et ja er det super, desværre ligger de 2*35 km fra min bopæl, så kommer nok hjem med halv flade batterier, men så tager jeg bare en tur mere smiley
    Ps. Er Udbetaling Danmark positivt stemt, får jeg i sommermånederne måske lov at slå et lille 1 mands telt op på deres grønne enge, og grille lidt, indtil bilen er opladet.
    Hvem ved.


  • #122   12. dec 2019 Der står 4 ladere lige uden for mit kontor på en offentlig parkeringsplads med reserverede pladser til elbiler som min virksomhed intet har med at gøre smiley

    og kan man ooooorke at gå 50 meter så er der yderligere 4..

    Og jeg arbejder ikke i indre København, faktisk så langt vest fra København som man kan komme og stadig forblive på Dansk jord.

    Så du bor i lejlighed går jeg ud fra?


  • #123   12. dec 2019 Carsten det lyder til det er et dejligt sted du arbejder som elbilsejer.
    Jeg kan informere om at i Hirtshals hvor jeg arbejder er der ikke lige så nem tilgang til ladere til trods for den store mængde nordmænd der rejser igennem i deres elbiler via færgerne til Norge.
    Der er 2x11kW i centrum af Hirtshals, 2x11kW Tesla Destination charger ved et hotel i udkanten af byen, 2x22kW+2x11kW ved transportcenteret uden for byen og 2x11kW ved et autoværksted 500 meter fra transportcenteret dvs. stadig uden for byen...
    Så der er langt til at vi har strøm nok til at lade ude til trods for at der i vores forholdsvis lille lokalområde har flere elbilsejere (flest med Tesla).


  • #124   12. dec 2019 Det er meget normalt at virksomheder tilbyder deres medarbejdere at lade bilen gratis i arbejdstiden hvor jeg bor.

    Når virksomheder i forvejen betaler for mad og drikke, fitness medlemskaber, uddannelse, ubegrænset ferie, massage etc. betyder lidt strøm ikke så meget smiley

    Der er selvfølgelig ikke en lader til hver bil, men jeg har før set firma p-pladser med 50+ ladere.

    Det med at lade når man lige er ude og handle ind, fandt jeg ud af er et fedt trick til at få en god parkeringsplads. Ladestanderne er næsten altid tæt ved indgangen til en butik, så med en EV er der Rockstar Parking - hvis ellers der er en ledig lader. Det samme gælder iøvrigt ved mange turistattraktioner. Ladere findes altid på de bedste p-pladser (handicap parkering undtaget).


  • #125   13. dec 2019 @122 Carsten,
    Var lige ved at skrive; hvor kommer du fra! Du nævner selv det mørke Jylland. Men sådan spiller det ikke i storbyerne, du ved åbenbart ikke en prut om ladesituationen der! .... 50 meter til næste ladestander... du tar pis gør du , prøv at Google antal ladeladestandere i DK.

    Ps. Er de ialt 8 ladestandere hvad Esbjerg, eller hvor du nu bor, kan diske op med?
    Pps. Som jeg forstår #123 har Hirtshals 10 ladere, hvoraf 2 er Tesla's, de fleste 11-22kW! Ingen lynladere! Forestil dig 10000 el-biler i København der skal lades op på en 11-22kW stander.....Gaaaab.


  • #126   13. dec 2019 Jeg arbejder 45 min fra Kbh på Midtsjælland, jeg arbejder for en produktionsvirksomhed der omsætter for 0,5 mia, og vores virksomhed har ikke en p-plads til dens 500 ansatte, men vi holder på tidsbegrænset p-pladser og løber så ellers over og flytter p-Skive hver 2 time, ved mindre man er heldig og rammer en af de ca 60 tidsubegrænset pladser som hele byen deles om...
    Der er 1 ladestander med 3 ladere ca 3 km væk hos Føtex, så man kunne selvfølgelig have en cykel i bagagerummet og cykle de resterende km til arbejde, og så i sin frokost pause cykle tilbage og hente sin bil når den var opladt smiley
    Alternativt skal virksomheden købe en stor grund i centrum af byen og så montere 150 ladestandere, det bør kunne lade sig gøre da vi allerede har vores egen transformator til at drive vores maskiner smiley
    Jeg bor på 6 sal og der er parkering omkring lejlighederne, det er ok at finde en plads, men man skal ned til den lokale s-tog station for at finde en ladestander, ca 2,5 km væk... Der står 3 ladestandere men oftes holder der DriveNow biler der, enten til ladning men mange gange har folk blot parkeret dem der smiley
    Alternativt skulle Københavnskommune sætte ladestandere op ved hver enkelt p-bås, eller jeg skulle stoppe forbi teslas supercharmerende i Køge som jeg næsten kommer forbi hver dag, det ændre dog ikke på at jeg ville skulle tanke oftere og længere tid end jeg gør nu, men derimod havde jeg så også en billigere (driftsomkostninger) og tempereret bil hver gang jeg skulle ud at køre


  • #127   13. dec 2019 Den næst nærmeste ladestander er 23 km væk hvis nu ikke den ved Føtex er ledig...
    Men kunne sagtens se mig selv i en elbil, ikke grundet miljøet, men grundet driftsomkostningerne (600 kr om mdr for fri brændstof) som er ca 2/3 af de penge jeg bruger om mdr nu på brændstof, jeg vil derimod skulle betale noget mere i grønejerafgift men nok marginalt smiley
    Men hele ideen med tank hjemme og tank på arbejde har jeg meget svært ved at se ske i en overskuelig fremtid, ved mindre der bygges en masse p-kældre til opladning af el-biler, og et system der selv frakobler og flytte bilerne når de er opladte...


  • #128   13. dec 2019 Længe leve den 16 årige svenske klimaaktivist Greta Tintin Thunberg. Læser lige, at hun har landet en "Årets person 2019" pris hos Time US. Hip... Hip... hurra, eller står det sløjt til worldwide?

    My next car "must have" do it by learning - turn around pedals


  • #129   13. dec 2019 Ved jeg ikke en "prut" shiiit det er store ord hva bassemand? smiley

    Men her er et kort over ladestandere i Københavns området
    Langt de fleste af markørerne repræsentere 4 eller flere ladestandere


    profilbillede
  • #130   13. dec 2019 og til sammenligning er her et kort over mit område
    og jeg klager ikke smiley
    Så er vi ikke ude i at det måske er dig der ikke helt har fingeren på pulsen Michael? smiley




    profilbillede
  • #131   13. dec 2019 Og her er et rigtigt godt billede fra Køge som er Danmarks største supercharger station med 26 ladere smiley

    Og lige udenfor KBH har Ionity 10stk. 350kw Superchargere


    profilbillede
  • #132   14. dec 2019 Problemet med ladestandere i kbh er at man skal flytte sin bil... mange af dem bliver nu tidsbegrænsede: https://fdm.dk/nyheder/trafik/2019-12-nyt-forsoeg-tidsbegraenser-parkering-ved-ladestandere

    Jeg arbejder i vagtordning med 1-13 timers vagter... og det giver mig ikke mulighed for bare lige at flytte bilen...

    Du har virkelig svært ved at se ud over egen næsetip, hva carsten? Infrastrukturen er slet ikke god nok endnu til at en elbil er et rigtig godt alternativ til en alm bil for alle... der er vi MEGET langt fra målet...


  • #133   14. dec 2019 Cody; Jeg har skrevet om den problematik i mange af de forrige tråde og det kommer ikke til at blive løst før om rigtig mange år og nogle folk kan ikke forstå det, fordi de bor i hus og ikke har det problem

    Så spørger jeg bare; Hvem fanden gider at købe en bil, hvor du skal flytte bilen hver 3. time når du lader? Og når du kommer hjem, skal man bruge mange timer om måneden på at finde en parkeringsplads?? Det giver ingen mening, alt bliver bare mere besværligt og man er godt naiv hvis man ikke kan se det problem!!! smiley


  • #134   14. dec 2019 Laderen skal bare have en standard og blive consumer produkt. Så bliver de billige, og kan placeres ved de fleste p-pladser

  • #135   14. dec 2019 #132+133

    Ligemeget hvad i siger til Carsten, vil han ikke se nogen af de problemer og udfordringer der er i forbindelse med elbiler og det at vores regering har bestemt vi skal kun have dem efter 2030.


  • #136   14. dec 2019 @ Carsten T, fint du gode lademuligheder i dit lokalområde pt. Men er ikke helt sikker på du forstår hvilke omkostninger Danmark står overfor, hvis vi skal have 50.000-100.000 - minimum 20kW ladestandere op at stå inden 2030. Jeg er af den årgang, som husker det meste af danmark blev gravet op, på kryds og tværs, i 84-90, for at naturgas-ledninger kunne graves nedI Det var vejen frem dengang. I dag er der vel stort set ingen, ved sine fulde fem, der benytter naturgas, hvis andre og sundere muligheder er tilstede.

  • #137   14. dec 2019 Michael
    Jeg har diskuteret med Carsten på flere indlæg af den her slags, og man får ham ikke til og se nogen problemer ved det “grønne”

    Og naturgassen blev jo kun ødelagt af afgifter, ligesom med el og elvarme.
    Og bare vent og se, når den danske bilpark går til over på el, så bliver det brandbeskattet ellers kommer der en vejbenyttelses afgift.

    Ligesom med solcellerne, pludselig opdagede man at de 600 MW man ville sætte op over 10 år, var tæt på og være sat op efter 2 år.
    Da det var en lidt for god handel for den almindelig borger.
    Og siden folk havde fået det, ups så skulle elforsyningen osse lige have deres del af kagen.


  • #138   14. dec 2019 @ #137, Kent. Netop, men tror godt de fleste danskere er klar over at El-biler fremover bliver voldsomt beskattet over tid. El-bilerne skal liige luskes ind, og så falder hammeren. De skal mindst indbringe same proveneu i statskassen som Benzin og Diesel markedet gør i dag.
    Men det bliver spændende, om 5-10 år, når der måske er reelle sammenligengenlige total Co2 og partikel tal på bordet, uanset hvor i kæden el-biler over tid forurener,
    Indtil da er det ren religion.


  • #139   15. dec 2019 #138

    Tja igen så er min holdning, at man måske skulle kigge lidt på hvad udledningen bliver ved alt det her.
    Det jo ingen hemmelighed at lave infrastrukturen og bilernes batteri udleder CO2, mere CO2 end det og lave en tradionel bil, spørgsmålet er så om det klogt at mere udlede for st redde verden?
    Tesla giver f.eks 160/180.000 km eller 6-8 års garanti på deres batteri, hvis de forventer at batteriet er dødt der efter, så skal der jo et nyt batteri til, hvilket betyder der igen udledes CO2, som skal tjenes ind ved og køre bilen.
    Lad os sige bilen har kørt 200.000 når det sker, og beregningen fra Tyskland siger den skal køre 200.000 før det hjemme igen.
    Så ihvertfald indtil hele verden er omstillet til grøn energi vil vi stadig udlede mere end vi gjorde med traditionelle biler, og spørgsmålet er når en elbil har kørt 200.000 om den så ikke skrottes inden den når 400.000.

    Og meget appros at man ikke gik igang noget tidligere med og arbejde mod global opvarmning.
    https://www.facebook.com/1422187538070518/posts/2438508806438381/
    Man pålægger og indføre elbiler idag, fordi det muligt.
    Det var ikke muligt eller en reel løsning for 20 år siden.


  • #141   15. dec 2019 #140
    Jeg har ingen steder skrevet at den dør efter 8 år?
    Men som med alt andet elektronik eller batterier, du kan jo prøve og tage en hvilken som helst bærbar eller mobil, og se hvornår batteriet går helt død.
    Tænker ikke sådan batteri holder 8-10 år.

    Spørgsmålet er så om hvor mange batterier der skal skiftes på elbiler, og ved hvilket km tal.
    Eller at de skiftes når bilen bliver en hvis alder, og den så ikke når at tjene det hjem igen før den skrottes, så vil der være en mer udledning pga det batteri/den bil sammenlignet med en almindelig bil.


  • #143   15. dec 2019 #142

    Tja spørgsmålet er under hvilket driftsmønster batterierne har været (antal op/afladninger).
    Men det jo igen noget der skal ses efterhånden som tingene bliver brugt.


  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #144   15. dec 2019 Folk der tror elbiler forurener mere. Det er folk som er imod elbiler.

    De kommer om i vil det eller ej smiley

    Selvfølgelig bliver det ligeså dyrt, hvis ikke dyrere, at eje en elbil i forhold til brændstofbiler. Men altså de kører os 100 gange bedre, Så hvorfor være imod?


  • #145   15. dec 2019 #139
    De 200.000km før at en BEV har udledt mindre CO2 end en ICEV kommer fra en tysk beregning der tager udgangspunkt i el produceret mere eller mindre udelukkende med kul.
    Her er en god video der giver et godt indblik i BEV vs ICEV i forhold til CO2 https://youtu.be/6RhtiPefVzM
    Det skal siges at han med vilje bruger meget konservative tal for at bevise hvor meget bedre BEV er end ICEV når det kommer til CO2.
    Hvis man er interesseret findes der også denne beregner som kan give et overblik over hvornår forskellige BEV'ere er bedre rent CO2 mæssigt ud fra forskellige parametre https://www.schledermann.net/~daniel/ev-climate-calculator/
    Det store men er at når man taler CO2 udledning fra ICEV regner man normalt kun med den CO2 der udledes fra bilens udstødningsrør.
    Oliebranchen er tilsyneladende ikke forpligtet til at oplyse hvor meget CO2 der udledes i forbindelse med at hive olien op af jorden og fremstille brændstoffet, men det skulle efter sigende være betydelige mængder CO2 der udledes ved at fremstille 1 liter brændstof.


  • #146   15. dec 2019 #144
    Som ejer af en Tesla Model 3 Performance vil jeg godt tillade mig at være uenig med dig.
    Elbiler kører IKKE 100 gange bedre end benzin/diesel biler.
    De er overordnet set kommet op på et niveau hvor de bedste elbiler er sammenlignelige med gode benzin/diesel biler.
    Der kan måske være noget om snakken hvis ens eneste parameter er at sindssyg hurtig acceleration = kører godt.
    Elbiler har som jeg ser det stadig lang vej til at kunne erstatte benzin/diesel for hovedparten af Danskerne.


  • #147   15. dec 2019 Morten J

    Det jo igen et spørgsmål gennemsigtighed.
    Ligesom med råolien eller brændstof generelt, jeg sejler tankskibe til hverdag, og tro mig det brændstof vi kører på i f.eks dk kan have været solgt, flyttet et utal af gange.
    Så hvor meget CO2 der er udledt før en liter brændstof er på tankstationen er et umuligt spørgsmål i mange tilfælde.
    Da fra det bliver pumpet op til tankstationen har været igennem så mange anlæg og ejere at man intet generelt kan opnå.

    Det helt samme mønster gør sig gældende med tingene til en batteriet på en elbil.

    Som jeg har sagt før, så ville det rage mig og køre i en elbil, men hele måden tingene bliver indført på pga af regerings pres siger mig at noget er forkert.
    Ligesom at man ikke kan få nogen klare tal fra hverken bil med forbrændingsmotor eller elbil.

    Samt tal der tager udgangs punkt i infrastrukturen som skal etableres.

    Igen og igen så forgår alting eller sker altid på baggrund af følelser og tro, og ikke på ret meget fakta.
    Ligesom mit tidligere indlæg har ingen noget fakta eller test af hvor længe et batteri holder, igen nok fordi det osse vil rejse nogen kritiske spørgsmål.
    Og at en elbil skal køre 200.000 for at være neutral, kun gælder ved kulkraft, selv i dk leveres stadigvæk halvdelen af vores energi fra kul og/eller gas/diesel.
    Og stiller man sådan et spørgsmå op, vil dem for tale elbilen op og dem mod vil tale den ned, og man finder aldrig et resultat.


  • #149   15. dec 2019 Vi skal også lige huske at medtage det Co2 udslip, der fremkommer, når hele Danmark skal graves op på kryds og tværs på grund af nye elkabler.

  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #150   15. dec 2019 Morten j
    Nu er Tesla jo heller ikke ligefrem en kvalitet bil.

    Prøv en af de store tyske bilmærker i el version.


  • #151   15. dec 2019 #150

    Ja men så er prisen også en helt anden.
    Audi og Mercedes laver lige nu kun BEV'er som SUV, og SUV og køreegenskaber er bare ikke noget der hænger sammen.
    Så er der Porsche Taycan, men den koster jo også markant mere.
    Hvis man skal udtale at elbiler kører bedre end benzin/diesel så skal man nok have et bestemt prissegment for øje eller så er sammenligningen irrelevant, for ja, en Porsche Taycan kører nok 100 gange bedre end en Toyota Aygo, men det er også en fuldstændig irrelevant sammenligning.


  • #152   15. dec 2019 Martin P

    Tja det er jo et lige så godt spørgsmål som med batteriet.
    Men mon ikke de fleste bilers motor idag holder i bilens leve tid.
    Man kan jo så undre sig over eller se at en elbils karrosse åbenbart udleder lige så meget som produktionen af en helt komplet normal bil?
    En komplet ny motor må jo så i princippet ikke udlede ret meget at producere hvis man sammenligner med et batteri.

    Tja de 200.000 km er jo mere eller mindre den eneste officielle beregning eller test der er kommet ud, som dog er blevet voldsomt diskuteret.
    Hvis f.eks Tesla var så interesseret i og vise verden hvor grønne og gode de er, skulle de jo hellere offentlig gøre de eksakte tal for produktionen af bilen/batteriet.
    Men det udlader man på mystiskvis.


  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #153   15. dec 2019 Nej, men en bil som har samme kvalitet som Tesla. så er vi over i noget opel insignia, Ford mondeo osv.. Der kører Tesla 100 gange bedre

  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #154   15. dec 2019 E-golf kører 100 gange bedre end en golf benzin

  • #155   15. dec 2019 #153
    Hvilke erfaringer/sammenligninger af el vs benzin/diesel har du selv personligt gjort?
    Min erfaring er IKKE at en Tesla Model 3 kører 100 gange bedre end f.eks. en Ford Mondeo.
    Hvis man mener at det er sådan det forholder sig samt at også en E-golf kører 100 gange bedre end en benzin golf af samme årgang og udstyrsniveau, så er man enten meget forudindtaget/farvet i sin bedømmelse og en sådan upartisk bedømmelse er intet værd, eller så fejler man seriøst noget på øverste etage.
    Derudover kunne det være godt at få at vide hvad man lægger i udsagnet "kører 100 gange bedre", for hvis den primære parameter er at den kører på elektricitet så er det jo en useriøs måde at sammenligne på.
    Derudover kunne man stille sig spørgsmålene:
    Kører en Audi E-tron 100 gange bedre end en Q5?
    Kører en Mercedes ECQ 100 gange bedre end en GLC?
    Kører en Porsche Taycan 100 gange bedre end en Panamera?
    Jeg tror svaret til samtlige af disse spørgsmål vil være nej hvis man forholder sig objektivt til spørgsmålene.


  • mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 80
    #157   15. dec 2019 Har prøvet mange.
    Har dog ikke prøvet en taycan, men panamera kører nu ikke særlig godt, så mon ikke også her elbilen vinder.

    Er på ingen måde miljø eller el fikseret. Hele køreroplevelsen er bare meget bedre med en el motor


  • #158   15. dec 2019 Rasmus Ø

    Så 125 kg CO2 for hver kWh batteriet indeholder ved produktionen af det?


  • #160   15. dec 2019 #157
    Jeg har meget svært ved at tage dine udtalelser seriøst når du ikke kan sætte ord på hvilke parametre du bedømmer og vægter højest når du siger "køreoplevelsen".
    Det lugter langt væk af en farvet holdning (om miljø er indblandet eller ej) når du siger "Hele køreroplevelsen er bare meget bedre med en el motor".
    Du kan jo evt. tænke over hvad jeg mon mener hvis jeg f.eks. kommer med en udtalelse som "Hele køreoplevelsen er bare meget bedre med en diesel motor".
    Du får intet ud af sådan en udtalelse ud over en personlig præference, som i givet fald er kraftigt påvirket af en personlig holdning til en givet motorteknologi.


  • #161   15. dec 2019 Rasmus Ø

    Hvis du sammenligner udledningen direkte fra en almindelig bil, det strøm man lader på en elbil er jo ikke CO2 neutralt.


  • #164   15. dec 2019 haha hvor er det sjovt at læse efter man har været væk i et par dage, der bliver bitchet mere over mig end om selve emnet.

    Det giver nok heller ikke meget mening at bruge mere energi på det fra min side
    et godt eksempel:
    Jeg ligger et billede op af det område jeg bor i som viser at det er det VÆRSTE sted i Danmark at have en elbil og lademuligheder, og Michael J svare:
    "@ Carsten T, fint du gode lademuligheder i dit lokalområde pt. "

    Så må jeg sq erkende at informationen ikke rigtigt siver ind hos modtageren

    anyway, i'm out smiley


  • #165   15. dec 2019 Rasmus Ø
    Spændende info. Meget kort fortalt og ret nyttigt *tommelop*


  • #166   16. dec 2019 Rasmus Ø

    I følge energi styrelsen var den gennemsnitlige udledning i dk sidste år 307 gr/kWh for alt solgt el produceret i dk.
    Og 212 gr/kWh korrigeret, tænker det er elforbrugt i dk.

    Igen er spørgsmålet hvilken bil man skal sammenligne forbruget i forhold til, ville mene en BMW 1 serie nok er en kende for stor.

    Ikke desto mindre så er en i3 en hel del hurtigere til og tjene sit batteri hjem.
    Hvis ellers tallene fra BMW er korrekte.


  • #168   16. dec 2019 Tja igen så virker det som om begge sider drejer sandheden til deres fordel.

    Tag f.eks dit eksempel med i3s batteri, det koster 2,7 tons og lave 22 kWh, samligner man det med Tesla model X P100 som jo må være et 85 kWh batteri som udleder 23 tons.
    I følge testen mod E220cdi.

    Hvorfor i alverden udleder et batteri produceret på en fabrik i velsagtens us som skulle være CO2 neutral, mere end BMWs batteri?
    Mere end 50% pr kWh.

    Jeg har en stor tvivl på at de tal som Tesla og BMW kommer med er rigtige.
    Selvom ingen vil høre det, så virker elbilerne ikke så grønne.

    Det ville jo være et super salgs argument at være ærlig og ligge alle tal frem i forbindelse med bil og batteri produktion.


Kommentér på:
Hvor mange skal have en elbil næste gang?

Annonce