{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Har jeg lige købt katten i sækken? {{forumTopicSubject}}

Hej BG, jeg er ikke den store bilkyndige, så hvis i læser mit råb om hjælp, og sidder med følelsen af at i mangler en masse relevant information, så beklager jeg - Men skal gøre det så godt jeg kan.

I går aftes tog jeg en lang tid på 150km til fyn for at købe en Peugeot 207 1.6 hdi.
Sælgeren oplyste mig at den samme dag havde fået skiftet turbo, og den bare kørte skide godt.
Det gjorde den sådan set også på min test tur, jeg kunne intet høre på motoren og intet se.

Mit indtryk af de første 100km var super god, der var god trækkraft, den var ikke varm og kørte rigtig godt.
Da jeg drejer af motorvejen, der begynder "Low oil pressure" at blinke, og fortæller mig at jeg skal stoppe. (Det er på det her tidspunkt pisse mørkt udenfor)
Jeg holder ind og vil se hvad fanden der sker, så jeg trækker oliepinden, men der sker så det at jeg åbenbart får HELE oliepinden inkl ramme og beslag med op, og kan SLET IKKE se om hvordan fanden jeg får den ned på plads.

I mit raseri smider jeg den i bagagerummet og starter bilen. Så fejlen væk, jeg tænker jeg bare skal humpe resten af vejen hjem måske.
På vejen hjem på landevejen, kommer fejlen sporadisk, så blinker den lidt, så forsvinder den (Det kommer næsten hver gang jeg trykker koblingen i bund).
Da jeg endelig kommer hjem, drypper den simpelthen så meget olie, og motorrummet har relativt meget olie forskellige steder...

Så beklager romanen - Men hvad fanden kan det være der lækker olie på den måde?! Er det turboen? Er det oliestangen fordi den ikke har siddet i motoren? Jeg er heelt lost smiley
Håber i kan hjælpe mig, og hvis i har opfølgende spørgsmål skal jeg nok forsøge at svare på dem smiley


Kommentarer på:  Har jeg lige købt katten i sækken?
  • per D
    per D Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 37
    #1   10. jan Det er fordi oliepinden ikke har været i.

  • #2   10. jan Ja det sprøjter jo ud med olie hvor pinden skulle have været. Der jo hul ind til olien når den ikke sidder der.

  • #3   10. jan Okay, jeg er egentlig glad for at det "bare" er det - Nu ved jeg ikke hvor meget hjemme i er i Peugeot 207 fra 07 - Men eftersom jeg oppefra ikke kan se hvor den høre til, skal jeg så have hele fronten af for at sætte den i på plads, eller hvor omstændigt bliver det for mig i weekenden?
    og tak for hurtig respons smiley


  • #4   10. jan At den har smidt olie er nok oliepinden. Det kræver lys at finde hullet den skal side i men burde være muligt uden at hive alt fra hinanden.. At turbo'en er skiftet er jo fint men har den manglet olie tryk (som den jo siger) så kan den være stået af. Det kan også være det inline olie filter der er stoppet eller en fitting eller pakning der er utæt siden den melde fejl i første omgang. Der kan være 1000ting, men at du har kørt videre uden olie pindene i og derved skabt et kæmpe hul ind til motoren er dumt og skulle motoren stå af ville det være svært at sige du er blevet snydt eller om det er selvforskyldt.

  • #5   10. jan #4 Tak for dit bidrag.

    Altså jeg har fin trækkraft, og er fuldstændig enig, at havde jeg givet bare en lille smule mere for bilen, havde jeg ladet den blive stående.

    Jeg tænker ikke turboen er stået af, for som sagt den har god trækkraft, og det er kun den ene lampe der lyser.
    Så jeg vil i weekenden forsøge blot at løse det med oliepinden og fylde den op med olie igen, og lige se hvordan den går, og så må jeg jo gøre status der fra smiley


  • #6   10. jan Bare det faktum at du har en bil der melder lavt olietryk... hvor olien vælter ud fra, og du hiver noget af motoren der er relateret til oliesystemet, og så vælger trods alt det her at køre resten af vejen hjem alligevel er fuldstændigt tåbeligt!

    En ting er at motoren med stor sandsynlighed har taget varig skade af at køre uden olietryk, og at du har svinet hele vejen du har kørt på til i olie.
    Du har også haft e stor risiko for at bilen kunne bryde i brand!

    Den bil skulle ikke have flyttet sig en cm mere fra da du holder ind første gang


  • #8   10. jan Tak for din fine skideballe smiley Men nu holder den hjemme under pap og jeg spørger til hvad jeg skal kigge efter i weekenden når den skal laves.

  • #9   10. jan En ny motor hvis du er uheldig nok

  • #10   10. jan her er hvor oliepinden/røret skal siden. Men for du kunne rykke det hele op med jern røret. så må den tidliger ejer have glemt at sætte den skrue i der holder den fast. for den er skruet fast med en skrue på blokken. og den kan ikke hives op vis den var samlet rigtig og ang det med lavt olietryk. inden du hev den op,tjek olie røret til turboen er samlet rigtig. Og også retur olie gummi røret under turboen. for der må være en grund til den evt manglet olie/tryk inden du hev det hele op i første omgang.tag også indsugning slangen af til luftfilter. og tjek hvordan turboen har det nu om der er for meget slør i den. Og se hvordan vinger ser ud nu.

    profilbillede
  • #11   10. jan Nogen gange så får man tanken, at Bilgalleri er forum udgaven af TV3s "Luksusfælden".
    Man kan sidde og følge med i hvordan nogen mennesker løser deres problemer hovedrystende "alternativt".


  • #12   10. jan #10 TAK for hjælpen, det giver mig en del at arbejde med.
    Tør du give en vurdering på hvor meget jeg skal have afmonteret for at komme ned med oliepinden? Da den ikke kan ses med det blotte øje smiley

    #11 Nogen gange så får man tanken, er Bilgalleri egentlig bare et andet Facebook, hvor små fjolser som dig kan komme med et fuldstændig irrelevant indspark, for at føle sig bare en lille smule morsom? smiley


  • #13   10. jan Udelukker det ene det andet?

  • #14   10. jan Orker nææsten ikke at svare dig smiley
    Men; Smid lidt popcorn i mikroovnen, få et pr thumbs up herinde, og hyg dig på min regning.


  • brian M
    brian M Online Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 18
    #15   10. jan Martin P, har du aldrig gjort noget i din bedste overbevisning, for derefter at finde ud af at det var bedre at holde pølserne i lommen eller se tv? Manden her aner jo tydelighvis ikke hvad han har gjort, men han gør det nok heller ikke igen.

  • #16   10. jan Jeg har lavet 1 fejl, det var tilbage i 1993. Jeg troede jeg havde lavet en fejl, men det viste sig at det havde jeg ikke. Så det var min fejl, at tro at jeg havde lavet noget forkert.

  • brian M
    brian M Online Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 18
    #17   10. jan Det gør du nok heller aldrig igen så

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.587
    #18   10. jan Bolten (nr 71) har enten ikke været monteret eller er raslet løs. Derved har røret til oliepinden kunne arbejde sig udaf blokken. Det har resulteret i et kraftigt oliespild og da der ikke var mere olie at lave tryk med, fik du alarmen om for lavt olietryk.

    Du kan være heldig at der ingen skade er sket, men det er ikke sandsynligt. Måske du efterfølgende ikke får fejl (efter du har monteret oliepind og rør), men der kan stadig opstå fejl løbende. Du kan have skadet motor og turbo, altså påført slid som ikke burde være kommet på den tur af landevejen hjem. Så måske den kører fint nok de næste par 100 km, for derefter at vise tegn på manglende olie. Altså defekte lejer eller turbo.

    Du kan måske komme til nedefra, hvis du hæver bilen. Husk at klodse den op, selvom det er en lille bil er den tung at løfte af brystkassen hvis donkraften smutter.


  • #19   10. jan Få den nu bare til en mekaniker der ved hvad han laver.

  • #20   10. jan Er helt enig med freeway.. du har ikke kræfter til at hive den op med mindre det er samlet forkert/ mangelfuldt
    Og dette sker typisk når folk “lige har fået skiftet turbo ( grund?).. samme dag”... altså manglende omhu / hastværk ..

    Der findes videoer på utube men det lyder ik til at du er så kyndig, så overvej at få et værksted/ kammerat til det..

    At du kører videre har andre påpeget. Men alligevel snotdumt:).


  • #21   10. jan Ny motor den er dø pga mangle olie tryk

  • #22   11. jan Du ringer til falck og få den fragtet til en mekaniker.. Inden du køre afsted med olie over det hele + uden tryk...

  • #23   11. jan #12 Du burde kunne sætte den olie pindrør ned i hullet igen uden at skille noget af. bare hav en god lampe så skal det nok gå og så skrue den fast igen. Så det ikke sker igen men husk nu og tjekket alt det andet jeg skrev også.

  • #24   17. jan Update fra TS? smiley smiley

  • #25   17. jan #24 han fik oliebad

  • Claus K
    Claus K Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 57
    #26   17. jan Hej. Fejl er vel noget alle mennesker kommer til i løbet af deres liv. Ellers vil jeg vove den påstand at man laver for lidt i sit liv...

    Håber du for styr på din bil.. Held og lykke..
    God wekkend


  • #27   17. jan Hej folkens.

    Well, jeg fik på næsen for at køre lortet hjem, så fulgte rådet med at få den ud til en mekaniker.
    Foreløbig kunne vi konkludere at det var ikke pga oliepinden at den smed så meget olie.
    Den smed noget ja, men ikke hovedparten.
    Pt. har han konkluderet (Det er hans ord det her) at;
    Der sidder en metal-olieslange til turboen, som smører turboen, og den siver olie når bilen står i tomgang. Så den har han bestilt en hjem af... Så må vi så se om det også betyder et komplet udskiftning af turbo og slanger...Garanteret smiley Vil i hvert fald gerne ordentlig i mål.


  • #28   17. jan Hvad siger sælger?

  • #29   17. jan #28 han har ikke svaret mig siden jeg forlod Fyn.....

  • #30   17. jan Hej
    Nej det er jo desværre typisk når man handler privat, og efterfølgende bliver det ofte påstand mod påstand. Men da vedkommende har skiftet den turbo burde vedkommende jo altså tage del i udgiften. Svarer sælgeren så ikke på opkald, mails eller sms er det ikke nemt jo. Han kunne jo få chancen for selv hjælpe med udbedring af det "lort der er lavet". Den burde jo, hvis historien er rigtig, have dryppet lidt olie allerede.
    Nå håber du bliver kørende uden en kæmpe udgift.


  • #31   17. jan #30
    Hej
    Ja det er desværre ikke noget jeg forventer at få hjælp med fra hans side af... Men det havde sku klædt ham.
    Nu venter jeg bare på at høre mere om hvornår den kan være "nogenlunde" klar til at køre til og fra arbejde, og så må jeg lave de ting der skal laves nu, og så resten efterhånden smiley


  • #32   17. jan tænke nok var noget der ikke var samlet som det skulle.men håber da din nye turbo klare sig ude der skal ny til igen.

  • #33   17. jan Du har ikke krav på noget som helst fra sælger, og da slet ikke når du vælger at køre videre med en lysende lampe. samt olien pissende ud af bilen. smiley

  • #34   17. jan #33 Jeg ved ikke om du sidder og er en smule semi-skizofren, for jeg har på intet tidspunkt i tråden påstået at jeg har nogle rettigheder.
    Jeg har skrevet det havde klædt ham at svare mig.


  • #35   17. jan lige det med du kørte videre er noget skidt. Men vis jeg hade solgt en bil og olie føde tryk røret var knækket. eller kobber ringen var dårlig hvor det var gået som dit.så hade jeg godt nok selv lavet det da jeg ikke syns det er i orden og snyde folk pga af man selv har lavet en fejl. men hade så også forventet at personen hade ringet.lige så snart den var begyndt at bruge olie. så jeg kunne få den hentet på en trælier.men der er vi alle så forskellige på det område. Men hade nu så heller ikke samlet sådan en forkert da jeg desværre har skiftet mange turboer på de psa maskiner.

Kommentér på:
Har jeg lige købt katten i sækken?

x