{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.877 visninger | Oprettet:

BEDSTE OG DÅRLIGSTE MOTORERE {{forumTopicSubject}}

Tænkte det kunne være sjovt lige at se hvilke motorer folk syntes er toppen af poppen og hvilke der bare burde smides i havnen!

Jeg starter

Jeg vil mene de bedste motorer der har været er følgende:

De bedste:

1,9 TDI(både rotor og pumpedyse)(før motorkoderne BXE OG BLS)
1,2 TDI(Den første årgang der sad i Lupo 3L)
3,0 Diesel fra Mercedes W124
1,3i 4E-FE fra Toyota Corolla og Carina

De dårligste:

1,3 JTD/CDTI 75HK fra bla Punto og Corsa 2006-2010
2,0 DIESEL n47 BMW motor som findes i bla 118d fra 04-11
1,2i 8V Fiat Punto 95-02
1,6i SR fra Golf 4

Lad mig høre hvad i har


Kommentarer på:  BEDSTE OG DÅRLIGSTE MOTORERE
  • #1   10. jan Alt diesel fra VAG ville jeg ikke end gang smide i havnen. ; )

  • #2   10. jan He he Det var da lige et emne der kunne gi en kæmpe diskution!!!
    Men man er ikke i tvivl om at du er VAG mand!


  • #3   10. jan 1,5 dci fra Renault, som har siddet i et utal af biler, bør også nævnes som en af de bedre.

  • #4   10. jan enig ned bls, for den kører jeg med ??

  • #5   10. jan den ringeste motor er i mine øjne

    opel 1,8xe1

    en af de bedste motorer jeg har haft er

    renault 1,5 dci 110 hk.


  • #6   10. jan Bedste på hvad parametre
    Ydeevne
    Stabilitet
    Få kendte problemer


  • #7   10. jan Mazda CX5 2,2 Diesel. Den motor ville jeg være meget ked af at eje

  • #8   10. jan en gammel.m50 er heller ikke til at spøge med

  • #9   10. jan 2JZ-GTE
    +
    Pålidelig.
    Overdesignet.
    Rigtigt godt olieflow
    -
    Tørstig
    Tung.

    OM648
    +
    Pålidelig
    God effekt.
    Godt designet.
    -
    Tung
    Relativt tørstig
    Common rail øger risikoen for elfejl og lidt højere reservedels priser.

    4A-FE
    +
    Super pålidlig og passer godt til en bil på onkring 900-1100kg.
    -
    Olie forbrug fra olietyve
    Ikke let at hive effekt ud af.

    VW 1.8T 20V
    +
    Stabil.
    Tunings venlig.
    Let at skrue på
    God effekt.
    -
    Olie pumpe fejl


  • Mr.
    Mr. Online Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Følgere: 161 Emner: 43 Svar: 674
    #11   10. jan 1.3 fra corolla
    1.6 fra Carina e
    1.5 dci fra Renault
    Er blandt de bedste jeg har haft baseret på stabilitet.


  • #12   10. jan Hvad gør 1,5 dCi så god?

  • #14   10. jan Det kan jeg slet ikke overskue da der er SÅ mange motorer at vælge imellem, og man kan kun udtale sig om de motorer som man selv har haft erfaring med og det begrænser mig til Opel motorer

    Men bedste er nok

    C20XE
    C20LET
    C25XE

    Dårligste

    A13DTC 1.3 CDTI (Fiat)
    A20DTH 2.0 CDTI (Fiat)
    Z22YH 2.2i (SAAB)


  • #15   10. jan Gamle VW motorer holder evig.

  • #16   10. jan De fleste gamle motorer holder "evigt"
    Med færre krav til emissioner og ikke yder ret mange HK i forhold til moderne motorer.

    Og vi ved jo alle sammen hvordan VW har det med emissioner smiley


  • #17   10. jan Jeg har en TU5JP4 og den er bund solid, kan peppes op og smider ok med hk på asfalten

  • #18   10. jan Har en fabia med motorkode ASZ

  • #19   10. jan Har kørt volvo nogle år, og sådan en rødblok er altså bund solid.

    Bedste:
    B230 (8v med og uden turbo -Volvo)
    C20XE (2,0 16v - Opel)
    1ND-TV (1,4 - Toyota diesel)
    L36 (3,8 V6 - Buick/Holden/GM)
    M50 (R6 BMW)

    Dårligste motore:

    B27/B28 (V6 motor fra Peugeot/Renault/Volvo)
    CS/JX (1,6 d/TD VW T3)


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 48
    #20   10. jan Bedste:
    Mercedes 124/300 turbo 147 hk
    Mercedes 270 cdi. 156 hk turbo

    Dårligste:
    Vw t5/toureg 2,5 130/174 hk


  • #21   10. jan Bedste:
    BMW N54(Med afstand)
    BMW M50
    1,6 HDIerne fra PUG/CITROEN

    Dårligste:
    Det meste af de små benzinmotorer.


  • #22   10. jan Thomas
    Dårligste på hvilken måde??

    Og hvad er en lille motor egentlig ??


  • #23   10. jan I støj og dårlig trækkraft.. De er, for mig, en gene når f.eks. de bremser en hel motorvej fordi de skal ud at overhale og ikke kan opnå fart inden de næste 8 biler bagved må træde på bremsen.

  • #24   10. jan 1,6 HDI ihvertfald de gamle døjede da både med flammeskiver og dyser samt turbo?

  • #25   10. jan Thomas det har da ikke noget med motorstørelsen at gøre

    Det er vel en kombination af en der måske trækker ud, og dem bagved ikke stille og roligt tager farten af frem for netop en kraftig opbremsning

    Altså i dag er de fleste nyere biler vel i din optik med små motorer, men med forskellig teknologi og trykladning spadserer de da fint med motorvejshastighed

    Men ud fra din optik er din BMW jo også et problem for de som kører i en hyperbil og må bremse ??


  • #27   10. jan 1,0 ecoboost kåret til verdens bedste motor 6 år i træk, så der er vel ikke så meget at diskutere

  • #28   10. jan bedste?
    Tjaa
    1,6-2,0 HDI fra psa synes jeg er gode motorer.
    Ældre toyota benzin motor generalt ældre japser benzin.
    Nogen mercedes motor (især 642 v6 diesel fuck den er lækker den motor)
    1,9 tdi kommer vi vel ikke uden om.
    Generalt er de fleste motor gode synes jeg, dog trækker der ned når de har kæde synes jeg. især når de ikke kan få lortet til at holde.
    1,5DCI

    Dårligste?
    2,0 CDTI i opel insignia od diverse modeller (fiat motor)
    1,6 cdti i astra K synes sku der er for mange fejl.
    VAG: generalt alle deres motor med kæde. ud med det lort.
    peugeot 1,2 benzin, nej tak.
    Opels 1,0 liters motor der sidder i corsa D, den kan man nærmest skifte kæde på til hvert service.

    Har haft en del biler, også mange der fik tæsk til de døde, og der var det generalt japaner der kunne holde til mest tæsk (gammel suzuki alto fra 98 kunne jeg bare ikke slå ihjel)

    Ellers har alle biler producenter sku lavet både godt og skidt.




  • #29   10. jan "Thomas det har da ikke noget med motorstørelsen at gøre"
    -Okay, så siger vi at en 1.0 motor ikke er problemet når der mangles kræfter.

    "Det er vel en kombination af en der måske trækker ud, og dem bagved ikke stille og roligt tager farten af frem for netop en kraftig opbremsning"
    Når du skifter til det hurtige spor med 80 i timen for at komme op på 110, så er det jo ikke bagfrakommendes skyld.

    "Altså i dag er de fleste nyere biler vel i din optik med små motorer, men med forskellig teknologi og trykladning spadserer de da fint med motorvejshastighed"
    Der findes må motorer N/A og der findes små motorer med tryk. Så nej, alt er ikke skidt i min verden.

    "Men ud fra din optik er din BMW jo også et problem for de som kører i en hyperbil og må bremse ??""
    Prøv nu at komme dummere. Jeg snakker ikke om at biler skal kunne bryde fartgrænserne - men om at de små biler ofte i min dagligdag giver udfordringer af mangel på trækkraft når der skal overhales og bruges motorvej. Har set utrolig mange farlige situationer med mikrobiler der overhaler på landevej fordi de ikke forstår at deres 1.0 ikke kan gå fra 80 til 100 i timen på 3 sekunder for at lave en overhaling.


  • #30   10. jan Nu har jeg arbejdet ved Ford og kan så lige sige at der altså er rigeligt med problemer på de små 1 liters ecoboost motorer efter 150.000 km

  • #31   10. jan Deres gearkasser er også lårt på dem, så vidt jeg har hørt

  • #32   10. jan Der er jo forskel på hvad vi definerer som bedste og dårligste motor. Jeg bedømmer som regel ud fra hvordan motoren opleves i bilen, og tænker sjældent meget på driftssikkerhed, problemer etc.

    Den bedste motor jeg selv har haft, var uden tvivl den 4.2 V8’er der lå i RS5’eren. Den med motorkoden CFSA - ikke at forveksle med den 4.2 V8 der lå i mange andre Audi, som eks. S5. Der er kæmpe forskel.

    Motoren var som i en sportsvogn. Den redlinede ved 8.250 omdr/min og fortsatte endda endnu højere. Den elskede omdrejninger, og der skete intet under 4.000 omdr/min. Jeg har aldrig kørt en bil så hårdt til hverdag. Den blev trukket ud til begrænseren på næsten enhver tur jeg kørte i den. Og den kunne holde til det. Eneste problem var, at den kun havde 450HK, hvilket jo ikke er meget efter dagens standarder. Og på en sugemotor koster det penge hvis man vil have flere kræfter.

    Blandt biler jeg har kørt, står McLaren’s 3.8 og 4.0 turbo motorer som noget særligt for mig. De er meget omdrejningsvillige, men de har også et ok moment ved lave omdrejninger. Nærmest det bedste fra begge verdener. Normalt må man vælge mellem høj redline, eller godt moment ved lavere omdrejninger.

    Den 6-cylindrede turbo motor der ligger i de nye BMW, som eks. M340i og 540i er også sindsygt gode. Det er nok de bedste all-round motorer efter min mening.

    Jeg synes ikke rigtigt at jeg har haft dårlige motorer, men jeg har aldrig kørt en diesel jeg kunne lide. Jeg havde engang en Fiat Brava 1.6 som havde en del motorproblemer, men når den kørte, var motoren fin nok.


    profilbillede
  • #33   10. jan 1.6 HDi, gode? Var det ikke dem med bundkar og jeg ved ikke hvad? smiley

    Carsten, jeg har både en med 5 og 6-trins, på 1.0 125 hk. Dem der smadrer gearkassen på 5-trins, vil jeg påstå er dem der høvler for meget moment igennem dem, både ved tuning men også ved alm kørsel, altså hård igangsætning, hård nedgearing osv. Vi har dog ikke oplevet noget endnu.

    Og lige ang. små 1.0 motorer, Thomas M, så er de 1.0 125/140 hk ikke særlig sløve i optrækket vil jeg lige påstå. Nej nej, de følger da nok ikke med en BMW M5, meeen!

    God motor, så kan jeg primært snakke Ford.
    Den Mondeo jeg havde med 2.0, den VED jeg var tæsket af tidligere bekendt, men den gjorde ikke én ting forkert den tid jeg havde den.
    1.3'eren jeg har, også meget stabil ventil-klikkende motor.
    Min dengang RS2000 motor og gearkasse, heller ingenting.
    Havde også en Corolla fra '93, den gjorde også som den skulle efter 300.000+ km.
    Escort'erne har heller ikke lavet mærkelige ting.

    Men alle kan vel komme med skrækhistorier?

    Kan f.eks. voldsomt lide VR6 lyden, og selvfølgelig nogle BMW række-seks


  • #34   11. jan Min bror har sådan en kasket.. smiley

    profilbillede
  • #35   11. jan "Og lige ang. små 1.0 motorer, Thomas M, så er de 1.0 125/140 hk ikke særlig sløve i optrækket vil jeg lige påstå. Nej nej, de følger da nok ikke med en BMW M5, meeen!"

    Men det er heller ikke dem jeg omtaler - har uddybet lidt oppe i indlæg. smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 449
    #36   11. jan 1,6 hdi kørt 470000 uden de store problemer, alm service og tandremsæt, bundkar skiftet til uoriginal, en enkelt egr ventil samt turbo og kæde imellem knastaksler,,den eneste fejl er dyser der skal pakkes om en gang imellem, men hvis dyserne bliver spændt efter ved hvert eftersyn så holder de længe. Kobling og svinghjul aldrig skiftet, det er der ikke mange andre der kan,

  • #37   11. jan Dårlige oplevelser :
    1,9 Tdi fra vag efter 2005. De har det med at skyde stempler ud af side, turbo er der hyler fuldstændig vanvittigt, koblinger og svinghjul er en del af service på dem smiley

    2.0 Tdi fra samme firma... Ahhr, har hverken tid eller lyst.. Kunne skrive for evigt. Bæ

    Alle deres små TSi motore findes der flere negative forums om end offentlige ansatte som snyder økonomisk.

    Holdbarhed : alt gammel japser
    1,5 diesel fra Renault.
    1,6 crdi hyundai/kia


    Lidt af hvad jeg selv har måtte erfare.


  • #38   11. jan Thomas
    Nej selvfølgelig er min 107 ikke så hurtig fra 80-120 km/t som en 3,0 med tryk

    Men at give skylden på en bestemt klasse bil, er efter min mening forkert. Det er ligeså meget chaufførerne, hvis jeg kører bag en lastbil og gerne vil ud laver jeg afstand og starter så med nedgearing og acceleration allerede før jeg trækker ud

    På landevej er der efter min mening mange som tager chancer, og overhaling gennem sving eller over bakketoppe er ikke uset. Den sidste slags overhaling er så efter min mening folk i større biler

    Vores 1,5dci er jo heller ingen raket, og den er jo oftest tungere læsset. Så trods flere kræfter og 50% større motor samt træk er den jo ikke meget bedre i en overhaling hvis man ikke kører bilen på dens præmisser..

    Prøv og se på 80-120 tider og se hvor skræmmende langsomme mange biler er hvis man vil køre i 6 gear


  • #39   11. jan syns det svært at lave en liste da rigtig mange motor/mærker/typer har hver deres fejl. for alle kan gå til vis ikke de bliver passet eller folk har fået en mandags bil/motor. Men ville kunne skrive flere sidder ang motor med fejl selv ved de motorer folk syns er gode.

  • #40   11. jan Så ved i hvad i kan lave i weekenden:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ward%27s_10_Best_Engines


  • #41   11. jan Vildt nok at Toyota og Honda er slakket så meget bagud på den liste de sidste 10 år

  • #42   11. jan Sjov liste smiley
    Men som der er snakket om tidligere. Vi har alle positive og negative oplevelser med de forskellige biler...
    Vi kender alle nogen eller hørt om.
    Olie skift interval. Korte ture, lange ture.
    Nogle mennesker kan holde for rødt i et lyskryds, og sætte bilen i 1 gear 2,3,4 gange... Og hvorfor?
    Pas..... Men det slider fuldstændig unødvendigt.
    Andre kan køre med batteri lampen tændt, klima anlæg begynder pludselig at holde op med at virke, lys går ud. Men fortsætter med at køre alligevel... Indtil bilen selv stopper, hvor mekanikeren opdager efterfølgende at man har sprunget en v rem, som driver alle de nødvendige dele, inklusiv vandpumpen... - ny motor...
    Så der er mange fakta der spiller ind


  • #43   11. jan Den mest stabile jeg har haft er Toyota vti 2,0 benzin,, den jeg har haft fleste problemer med var min v8 landrover mener det var en 2,8. Defender

  • #44   12. jan D4FB U2 1,6 crdi er en fin motor. Brugt i Hyundai og Kia.
    M20 BMW er nu også en ok motor i betragtning af en gammel svend. Har den rigtige lyd af en række 6 med alu indsugning. De tikker lidt, men starter selv efter 3 års stilstand smiley
    M50 er også fin.

    Mercedes 3,2 liter 204 hk diesel der kom i E klassen fra 2001/02 holder også godt.


  • #46   14. jan Jeg har altid været svært glad for en gammel Vw Transporter med en 2,4Dieselmed 5pløkker smiley Nok er den virkelig sløv med sine 74hk, men som en daglig arbejdsthest der altid fik tæsk og næsten kun kørte korte ture. Så imponerede den mig gang på gang, der var aldrig noget i vejen med den. Alle serviceomkostningerne skar jeg ned til et minimum og skiftede derfor kun olie hvert 2-3år.
    Drømmer stadig om at skaffe mig en 2,4D magen til igen selvom behovet ikke længere er der smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 449
    #47   14. jan #45 hvilken 2,o hdi uden turbo snakker du om?
    Er det 1,9 d 0-100 på 12 km stabil men sløv, det er vist ikke en hdi


  • Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #48   14. jan Jeg tænker det er kombinationen af motor/gearkasse og bilmodel,
    Den første TDI var en 1.9 - senere chippet, i en Seat Toledo, brutalt moment - ikke velegnet til bjergkørsel, og en 2.0 Hdi chippet 406'er med Bosch indsprøjtning var en hurtig bil.
    Også. 2,5 TDi V6 (163 hk) med Multitronic i en A4 Avant - det virker - lyden er også perfekt.
    En 2.0 TDI Commonrail (170 HK ) med 6-trins DSG i en SuperB Combi er harmonisk - hurtig optælling giver at jeg har haft 11 diesella'er smiley
    Har også haft benzin motorer 3.0i 12V i Mitsubishi Sigma med manuelt gear - ren sportsvogn med bundtræk - og en Z3'er med 1.9i og manuelt gear - perfekt smiley
    De dårlige motorer med "skæve"gearkasser i fht. bilmodeller har jeg solgt med det samme.


  • #49   14. jan Nr.1) Absolut bedste og sjoveste motor jeg har haft var den der lå i min Toyota Celica 2/86, 1,6L 124Hk, modificeret med Yamaha Red top til 140 Hk i 1988. Den var så dejlig omdrejningsvillig og så glad og legesyg. Svigtede aldrig. Desværre laves den slags ting ikke længere.

    Nr.2) er VW 2,0 TDI 16V med pumpedyse, 175HK/385 Nm m. DSG. Motor og gearkasse har aldrig slået en prut forkert i 14½ år trods 191000 km. Ligger i min Altea fra 6/2005. Den trækker som et godstog, og alligevel 15 km/L i snit smiley Bare så nice en drivlinje og riimelig hurtig ved overhaling uanset udgangshastighed.

    Har også en motor hadeliste, men den er så lang at forum går ned smiley


  • Claus A
    Claus A Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #50   14. jan Enig - med VW 2,0 TDI 16V med pumpedyse, 175HK/385 Nm m. DSG har haft 2 Golf'er med denne kombination - Moment bitte smiley
    Korrektion - det er 12 diesella'er- en 208'er med 100HK HDi er også kvik smiley


  • #51   14. jan BMW 3.0 både diesel og benzin er bundsolide
    PSA 2.0 HDI er også værd at fremhæve
    Jeg har generelt dårlige erfaringer med de mindre motore som 1.6 og nedefter hvis man bruger dem lidt hård så køre de generelt for kort på literen og får en noget tidligere død og øget olieforbrug


  • #52   14. jan Vil sige at psa 1,6 hdi/tdci(i forderne) faktisk var fine nok trods de ringe bundkar, turboer, dyser og flammeskiver. Min gamle Fiesta kørte skide godt

  • #53   15. jan B10XFT 1,0T 90 HK

    Kører godt og tåler rigtigt fint smæk
    Min har snart rundet de 90k Og den er nu til tider blevet kørt hårdt hvilket der ikke kan mærkes

    Tu3jp

    evighedsmaskine økonomisk

    Ulemper
    Toppakningen

    Tu3m kdy+ kdx
    evighedsmaskiner

    Ulemper

    Toppakningen
    sluger godt




  • freddy r
    freddy r Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #54   15. jan Bedst Toyota 2.4 benzin 16 ventilet 140 hk aldrig problemer selvom den fik lid søvand gennem luftfilteret på en hilux 4x4

    Dårlig ford 2.2 155 hk diesel 175.000 km på en transit så var der hul i stemblet ??


  • #55   19. jan Den bedste motor/bil jeg indtil dag's dato har oplevet var - i min Ford Falcon 4,9 ltr. 6 Cyl. rk. m/ automat gear. Den var jo helt klart så - en Australsk Ford, men daaamn - Dén kunne køre for vildt...

  • #56   19. jan Ot. Se lige denne her, Duel fra 1971, Steven Spielbergs måske første film. Begge "biler" havde 6 cylindre https://youtu.be/h-6A79qTFNg

    Tror ikke Greta Tintin Thunberg giver likes, anyways


Kommentér på:
BEDSTE OG DÅRLIGSTE MOTORERE

x