{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.411 visninger | Oprettet:

Udlån, ansvarlig for kørekort? {{forumTopicSubject}}

En bekendt og jeg kom til at diskutere følgende, da vi begge ejer trailere med totalvægt på henholdsvis 1300 og 2000 kg.
Er man som ejer ansvarlig for om en person, der låner traileren, har kørekort til lovligt at kunne køre med traileren?

Med en bil er det simpelt, enten har man kørekort eller ej.
Med en trailer afhænger det jo også af hvornår kørekortet er udstedt og totalvægten på den trækkende bil om BE kort er påkrævet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udlån, ansvarlig for kørekort?
  • #1   28. jan 2020 Det er sq svært: Lad os sige at din "ven" tropper op med sin bil og du nærlæser begge registreringsattester, tjekker op på FDMs hjemmeside om han må trække traileren, dobbelttjekker hans kørekort osv osv og ser at han godt må trække traileren - så du giver ham lov. Dvs du er en mønsterborger.

Da han kommer hjem med traileren vælger han at spænde den efter en anden bil som du slet ikke har kendskab til - en bil som lovligt ikke må trække traileren. Hvad så?? smiley

• #2   28. jan 2020 Du er ansvarlig for at tjekke kørekort hvis han låner din bil, men tror ikke du kan være ansvarlig for om vægten på en trailer ikke passer, han kan jo sagtens køre med et trailer der har større totalvægt en det han må køre med det er hans ansvar at vægten ikke overstiger det han må køre med, på samme måde at du jo ikke er ansvarlig for hvis han køre for stærkt og får en bøde i din bil (som han har lånt)

Men der kan være noget helt andet der kan give dig et problem, hvis han låner din trailer og laver en skade med den så er det din forsikring mig bekendt der kommer til at betale som så kan komme dig til skade ved højre forsikring, bonustab, selvrisiko o.l

• #3   28. jan 2020 Sidst jeg lejede en 2000 kg buggitrailer på tanken, spurgte de ikke ind til den trækkende bil, men tog kopi af kørekort, så tænker kun du evt. Er ansvarlig for kørekort er korrekt.

• Carzomi
    Carzomi Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 10 Følgere: 1 Svar: 13
    #5   28. jan 2020 Nej, jeg ved med 100% sikkerhed, at det glæder ikke for trailere, men du kan jo stadig være en god ven og vejlede om reglerne på området.

• #7   28. jan 2020 Trailere er jo lidt tricky, jeg kan hente en med min 208 lovligt, og så køre hjem og spænde samme trailer/læs efter vores 508 og nu det ikke lovligt mere... Hvordan skal ejeren af trailer kunne stilles til ansvar for det, for overlæs, for manglende surring eller lignende
    Hvis jeg ville låne en MC er det jo let at kontrollere

• #9   28. jan 2020 Hvis jeg låner min makkers trailer, henter den med en bil der lovligt må trække den, og så sadler om til en anden bil når jeg kommer hjem, det kan han da aldrig komme til at hæfte for.

• #10   28. jan 2020 Jo jo det er lige som når du låner hans bil så er det også hans ansvar at du kører for stærkt, så derfor burde han også få bøden istedet for dig.
    Tænker det må ryge ind under brugerens ansvar, men udlåner bør tjekke om kørekort er gyldigt.

• #12   28. jan 2020 #11 Jeg er ikke helt sikker på du har ret i det, kan huske jeg har hørt det (fjernsyn/radioen) noget med at det kan blive dyrt at udlåne en påhængsvogn hvis den laver en skade da det er ejerens ansvarsforsikring der skal dække (men er ikke 100% sikker)

Mon ikke der er nogle her inde der har helt tjek på det ??

• #13   28. jan 2020 Det er føreren af "vogntoget" der har ansvaret for om han kører lovligt.

Registreringsattest, eller kopi, skal du kunne vise Politiet , hvis de beder om det.

• #14   28. jan 2020 #11 jeg har nok misforstået det en smule, de skader den lånte trailer laver er naturligvis dækket af lånerens bils ansvarsforsikring, dog har ejeren ret til at låneren erstatter skader på traileren uanset hvem der har skylden, med mindre der er tegnet kaskoforsikring på traileren.
    https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/vaerd-at-vide-om-forsikring/bil-og-motor/campingvogn-og-trailer/laan-af-trailer/

Kommentér på:
Udlån, ansvarlig for kørekort?

Annonce