{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

Ny firmabil, hvilken er "bedst" {{forumTopicSubject}}

Hej bg.

Spørgsmålet er jo relativt, men jeg skal have ny vogn (kører som projektleder/håndværk taksator) så jeg har kun en smule med i bagerummet.
Jeg kan vælge mellem følgende biler. Jeg skal have bilen i 5 år og kører Ca 35.000 km om året i den, så køreegenskaber og generel holdbarhed er vigtig for mig!
Jeg kan vælge mellem følgende:
Golf 7 2.0 tdi 150 hk dsg.
Seat Leon Station car 2.0 tdi dsg
Ford focus stationcar 2.0 tdi 150 hk 8eat
Citroen c 5 aircros 1,5 diesel 130 hk 8 trins auto.

Alle er helt nye og med en del udstyr.
For og imod?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny firmabil, hvilken er "bedst"
  • #2   3. feb 2020 Hvis ikke alle har adaptiv fartpilot, så ville jeg vælge den, der har dét. Med så mange km på de danske veje, så kan det ikke undværes.

Jeg ville vælge Golf eller Focus, fordi jeg synes, de er pænest. Golf har en lille fordel pga. gearkassen, da den kører/skifter bedre efter min mening. Til gengæld trækker det ned, at det er en gammel model, der er på vej ud. Så jeg var nok endt med Focus.

Jeg har i øvrigt selv to biler, hvoraf den ene har A8 gear og den anden har DSG. Begge formodentligt samme gearkasser som i de to biler, du bl.a. kigger på. Begge gearkasser er fine, men DSG er bare lidt mere lækkert.

• #3   3. feb 2020 Jeg ville vælge en Focus, af de samme grunde som Bay nævner. Og så synes jeg også at det er en rigtig pæn bil.

Er det med Full LED forlygter? Det er næsten et must.

• #4   3. feb 2020 Den nye Focus kører rigtigt godt. Især 2.0 150 Ecoblue med A8 gearet.
    Dog skal mine dyser skiftes på garantien.

• #5   4. feb 2020 Havde valgt en af dem med EAT8, den gearkasse er noget bedre end vores bil med DSG smiley
    Den skifter ikke lige så hurtigt, men meget mere komfortabelt derudover er det en simplere gearkasse der er mere holdbar, men det kan du være ligeglad med når det er firma bil smiley

• #6   4. feb 2020 De har alle adaptiv fartpilot.
    Seat er med indbygget GPS, de andre har Apple car play.
    Seat er den eneste der er med fuld lygte pakke.
    Ford focus er en titanium buiseness model smiley
    Både seat og gold og c5 er med digitalt cockpit.
    Ja golf og seat kommer der nye modeller af nu. Men det er også kun derfor de er aktuelle nu, da priserne på dem er sænket lidt lige nu, og så længe de kører godt, så er jeg ligeglad med om der kommer en ny model nu smiley

• #7   4. feb 2020 #5
    Har du også en bil med samme DSG gearkasse som i en 2.0 TDI? Her slipper man jo netop for den dårlige DQ200, som de desværre fortsat insisterer på at lægge i alle biler med mindre motorer. Og det er altså en meget stor opgradering, både mht. holdbarhed og komfort.

Men ja, hvis man kan leve med et lidt hårdere og mindre flydende gearskift, så virker A8 også fint. Vi har som sagt én af hver, så jeg kører dagligt med begge dele.

• #8   4. feb 2020 Bay: hvad ville du vælge af ovenstående biler, når man tænker på at komforten skal være i top, samtidig med at lidt sportslige køreegenskaber aldrig har skadet noget smiley

• #9   4. feb 2020 Komfort er mange ting. Det er også noget subjektivt - hvad man selv lægger vægt på. For mig er komfort fx også, at jeg føler mig "hjemme" i bilen. Og det har jeg det egentlig med at gøre i VW-familien, nok primært fordi jeg har kørt dem i mange år.

På de objektive parametre synes jeg ikke, der er den store forskel på de biler, du nævner - hvis man lige ser bort fra Citroën, som skiller sig ud.

Jeg tror, jeg var endt med Ford. Ikke fordi den ligefrem har sporty køreegenskaber, men det er der som sådan ingen af dem, der har. Du kunne overveje at spørge, om du må sænke den med et sæt fjedre, hvis du selv betaler. Det ville give en lidt mere sporty følelse, men ellers...

Der er ikke nogle af dine objektive kriterier, du skriver her, der frasorterer nogle af dem. Så jeg synes, du skal prøve en god, lang tur i dem, du hælder mest til, og tage en beslutning med hjertet derfra.

• #10   4. feb 2020 Har ikke kendskab til de omtalte biler men har selv været prosessen igennem med at vælge en firmabil. Her er nogle af de ting jeg syndes man bør overveje:

Hvor gammel er modellen?
    Hvis der er en ny lige om hjørnet, kommer du hurtigt til at kører i en "gammel" bil. Gammel model betyder oftest også ældre teknik og udstyr.

Udstyr?
    I min optik er udstyr også en del af komforten. Du kommer til at tilbringe meget tid bag rattet og lækkert udstyr gør oplevelsen sjovere.
    Adaptiv fartpilot, kø assistent, lane assist, digital cockpit, auto hold, infortainment system er blot nogle af de ting jeg vægtede højt.

Udsenede.
    At bilen falder i ens smag og ser godt ud. At man lige vender sig om og tager et ekstra kig på bilen når den holder i indkørslen, fordi man godt kan lide designet, betyder også noget.

• #11   4. feb 2020 Har du mulighed for at prøve bilen som "varevogn"?
    Nogle gange er indstilling af sæde position voldsomt begrænset af barrieren til varerummet. Der kan også være markant mere støj i en der er indrettet som varevogn.
    For mange år siden skulle jeg også begaves med en gulplade firmabil, det blev en Opel Zafira, men pga. måden gulv og last adskillelse var lavet, ja så kunne jeg sgu ikke have benene. Måtte selv i gang med en stiksav og noget fusk.

• #12   4. feb 2020 Jeg har ikke forstået det som om, at der er tale om en varevogn.

• #13   4. feb 2020 Det har du helt ret i det ikke står smiley det bildte jeg mig ind.... Må hellere gå ud tage noget kaffe eller noget.
    Men ud fra de, for mig nye oplysninger, ja så havde jeg valgt Seat af den grund at det kan blive med fuld LED lygter... Det er simpelthen en fantastisk oplevelse at køre i om aftenen.
    Om du får noget ud af der er indbygget navi? Tja jeg har indbygget navi i min Superb, men det kan på ingen måde konkurrere med google maps, waze og hvad man måtte kunne bruge. Eneste fordel den indbyggede navi har er at informationer og instruktioner kan komme op på display i speedometer. Med digitalt speedo er dette en ret fed ting faktisk.

• #14   4. feb 2020 Misforstå mig ikke. Det kan principielt også være mig, der tager fejl smiley

Personligt er jeg ikke så meget oppe at køre over LED. Jeg har det i min Audi, og ja, lyset er da klart bedre. Men det var ikke noget, jeg ville vælge bil ud fra. Især ikke hvis en stor del af de 35.000 km er i dagslys. Men igen, det er bare min holdning. Andre mener det modsatte, og deres holdning kan være lige så "rigtig" som min smiley

• #15   4. feb 2020 Det er som 100% guldplade bil, altså som van smiley

• #16   4. feb 2020 Så var min mystiske formodning rigtig ....

• #17   4. feb 2020 Jeg har igennem årene kørt rigtig mange km i diverse biler på guleplader, og er enig i betragtningen om at i nogle af dem er der ikke særlig god plads på forsædet

Så jeg ville helt klart foretrække og kunne prøve bilen med adskillelsen monteret før køb. For kan sædet ikke komme langt nok tilbage, eller du ikke kan få rette vinkel på ryggen så vil det hurtigt irritere i hverdagen

Mindes noget om du tidligere haft lignende indlæg med køre egenskaber også vægter noget. Der vil jeg tænke at c5 aircross ikke kører så dynamisk som de øvrige

Golf og Leon vinder sikkert på de som udgangspunkt har været dyrere end de øvrige, og derfor måske er i bedre kvalitet. Men omvendt så trykker alderen oftest også på en 4-6 år gammel model trods masser af udstyr

Renault og Peugeot stationcar var måske også værd og kigge på som alternativer

• #18   4. feb 2020 Hvis du “kun” kan vælge imellem dem du skriver der så ville jeg vælge Focus
    Begrundelse:
    Golf:
    Syntes jeg bare er kedelig og der ændres ikke ret meget fra gang til gang, dette syntes nogen er godt andre skidt man kan næsten ikke se forskel på nuværende og modellen før
    Seat:
    Ved godt de er i VW Audi familien og de forsøger at gøre den til den frække dreng i klassen men uden det rigtig lykkedes, tværtimod syntes jeg de kommer til at se ud som “ældre mands biler” deres front er meget pæne men det er som om bagenden aldrig rigtig lykkedes for dem nogle virker det som om den bare er afsluttet uden at være bygget færdig
    Citroën Aircross:
    Der design til gengæld det er enten noget man kan lide eller ikke lide og jeg er til den sidste del, jeg syntes også C4 Cactus er grim også har jeg altid haft et billede af at Citroën var for gamle pibe rygende skolelærer (ved godt ikke alle er sådan)
    Focus:
    Syntes deres design er pæn og til at holde ud at se på samtidig med at man kan se en forskal fra den gamle model til den nye

Dette var hvis du kun kan vælge imellem ovenstående, ellers havde jeg nok kigget efter noget helt andet F.eks Kadjar, Qashqai, Grandland X, Peugeot 3008 eller andet SUV på gule plader

• #19   4. feb 2020 Alt, hvad jeg har skrevet, skal tages med det forbehold, at jeg ikke har svaret ud fra en antagelse om, at bilen var på hvide plader. Forholder det sig, som nogle skriver, sådan, at sædet ikke kan justeres tilstrækkeligt i nogle af modellerne, må det være allerførste prioritet, at man kan være i bilen. Herefter gælder alt, hvad jeg har skrevet smiley

• #20   4. feb 2020 Nu har jeg ikke nærlæst alle svar, men trådstarter spørger efter "generel holdbarhed". Er der overhovedet nogen som kigger på det. Er en Citroen lisså holdbar som en VW fx?

• #21   4. feb 2020 Er Citroën ligeså holdbar som vw ha ha en vw bliver aldrig Slidt for hænger på lift hele tiden,ja grund til de tyskere tabte 2 verdenskrig ironi kan forekomme

• #22   4. feb 2020 VW og Citroën er ca. lige så gode/dårlige som andre mærker. VW ville vække bekymring, hvis det var DQ200 gearkasse, men det er det så ikke i dette tilfælde.

Jeg ville ikke vælge nogle af de nævnte modeller over andre pga. holdbarhed.

• mikkel K
    mikkel K Tilmeldt:
    dec 2019

Følger: 1 Svar: 80
    #23   4. feb 2020 Prøv dem alle.

Mit valg ville være citroen c5 eller golf 7

Ford focus og seat leon virker bare alt for billigt skruet sammen, men det er jo en smags sag.

• #24   4. feb 2020 Tusind tak for alle jeres svar smiley

For lige at kommentere på nogle af dem smiley
    3008 er valgt fra da den bliver for dyr med det udstyr der matcher de andre.
    Kadjar vil jeg kun kunne få med en 110 hk diesel og det er for lidt efter min personlige mening.
    Nissan, nej tak.
    Opel har jeg bare for dårlige personlige erfaringer med (ikke sagt at det er dårlige biler) det er kun min personlige reference der gør at jeg ikke ønsker sådan en.

Personligt syntes jeg ikke det gør noget at modellen har et par år på bagen, så længe udstyr og køreegenskaber er up to date!
    Jeg er 170 cm høj, så jeg tænker ikke at det bliver et problem at sædet ikke kan komme langt nok tilbage smiley
    Rent personligt kan jeg faktisk godt lide udseendet på alle 4 jeg har beskrevet, om end de er meget forskellige.
    Der er helt sikkert mindst plads i golfen og mest i c5, men c5 er meget bagud på motorkraft/vægt og det ved jeg ikke om jeg vil fortryde i længden?

• #25   4. feb 2020 Lige et andet indspark

Vi var på ferie på gran canaria her i januar, og havde lejet en hyundai tuscon diesel

Den er faktisk okay i samlekvalitet, lå godt på vejen og den havde en god frihøjde

Jeg kender ikke dine behov, men tænker måske lidt frihøjde til tider kan være en fordel. Derudover tænker jeg også, at de fleste af dine km er på motorvej og ikke landevej, og her er retningsstabilitet og affjedring nok mere vigtigt end dynamiske køreegenskaber

Tænker næsten tuscon kan findes til rundt 200.000 kr plus moms for en van med udstyr, og den har god garanti sammenlignet med de øvrige ??

Kommentér på:
Ny firmabil, hvilken er "bedst"

Annonce