{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny bil definition
  • #1   6. feb 2020 Du er forhåbentligt ikke utilfreds, fordi din bil har kørt 50 km ved levering? smiley

Jeg mener, at vores Ford havde kørt omkring 100 km. Det er bare taget af hukommelsen, for det er vitterligt ikke noget, jeg gik op i.

• #2   6. feb 2020 Den kan da sagtens have kørt lidt selv om det er en ny bil hvis du eksempelvis vil have en farve som din forhandler, ikke har hjemme men det har de i nabo byen så bytter de måske en sølv med en sort og så vil den måske have kørt de km der er fra by til by, fik da engang en BMW leveret der havde kørt 150 km eller sådan noget fordi den var hentet i Odense og vi fik den leveret fra Amager men det er jo stadig en ny.
    Den Renault vi har nu havde kun kørt 7 km da vi fik den, men det er klart har den rullet en 5-600 km så kan vi da begynde at diskutere om det er en ny bil
    Men hvis du er første registret ejer så er der vel ikke noget at komme efter så er det en ny bil.
    Tror mere man skal gå op i modelåret da man jo har hørt nogle få en 2019 bil leveret og så finde ud af modelåret er 2017 men det er der vist lavet en lov om forhandleren skal oplyse nu

• #3   6. feb 2020 #1 Det er blot interesse og for at få et indblik i, hvad der er acceptabelt og normalt. Og hvornår det er fair at brokke sig smiley
    #2 tak for input. Vil dog ikke nødvendigvis kalde en fx 10 mdr. bil på lager/udstilling for ny, selvom den først er indregistreret nu (blot et eksempel)

• #4   6. feb 2020 De 3 nye biler vi har købt har alle stået mellem 2 og 5 km.
    Men Det er jo alt efter hvor mange gange den skal flyttes fra fabrik til forhandler.

• #7   6. feb 2020 En bil skal som udgangspunkt ikke have køre mere end 2-5km, idet at den skal fragtes på en bil/tog og ikke køre selv fra sted til sted.

Når det er sagt har jeg engang modtagen en ny bil som have kørt 85km (leasing), det blev modregner ved aflevering da det jo ikke var mine kørte kilometer.

Men af købte biler ville jeg ikke acceptere mere end ca. 5km uden en god forklaring eller nedsalg i prisen hvis vi taler over 50km.

• #8   6. feb 2020 Nedslag i pris. Yes. Det kan være, man kan forlange en 100 kr. seddel, hvis man er heldig. Eller to flasker vin.

• #9   6. feb 2020 Må indrømme jeg gad “fluekneppe” for 100 km
    Og begynde at ville have nedslag eller noget så er der da vigtigere ting her i livet

• #11   6. feb 2020 En af de nye biler jeg har købt, Tesla, blev hentet på fabrikken. Den havde 10-15 km på tælleren, husker ikke præcis hvor meget. Den havde kørt en tur på deres testbane inden den blev meldt ok til levering. Det fik jeg at vide.

Min BMW blev hentet som ny hos forhandler, og den havde kørt 16 km.

Honda'en havde kørt knap 50 km, men jeg fik også knap 20.000 kr. i nedslag på den.

• #12   6. feb 2020 Du beder bare forhandleren om at nulstille km-tælleren igen.......

Vupti, så har du en bil der står på 000000 Km

• #13   6. feb 2020 Hmm.
    Jeg har købt 2 gange fabriksny bil.
    Den første havde kørt 6.
    Den seneste 4.
    Jeg havde krævet en ny , hvis jeg fik den leveret med 50km

• #14   6. feb 2020 Det er meget komisk, I siger, I vil kræve en ny. For har I ret til det? Nej, det har I ikke. Så der er ikke en skid, I kan gøre, ud over måske at acceptere et par flasker halvdårlig vin som kompensation smiley

• #15   6. feb 2020 Så hvis du købte en ny ubrugt iPhone men afhenter den og ser at medarbejderen har brugt den i en time for at teste den , ville du acceptere det ?

• #16   6. feb 2020 Det er fuldstændigt irrelevant, for vi taler om biler. Og her er det alment praktiseret, at den har gået nogle km inden. Derfor kan eksemplerne ikke sammenlignes direkte.

Under alle omstændigheder er det helt og aldeles underordnet, hvad jeg selv synes. Det komiske består i, at I tror, I ville have en sag og være i stand til at kræve noget af forhandleren. Her kan jeg så garantere jer, at I vil blive skuffede.

• #17   6. feb 2020 Så man kan hellere ikke lade vær købe den ?

• #18   6. feb 2020 Jo, du kan lade være med at købe den lige indtil du har underskrevet kontrakten. Og det har du jo så til gengæld typisk INDEN du tjekker speedometeret første gang. Dermed er handlen bindende, når du konstaterer, at den har kørt pågældende antal km.

Du kan sikkert få lov til at slippe ud af handlen ved at betale 5-10 % af købsprisen. Du kan sikkert også bare nægte at betale noget som helst, blive slæbt i fogedretten og rippet for værdier. Men ville det være det værd for at holde på sine principper? Jeg tvivler.

• #20   6. feb 2020 Er en bil så også nysynet, hvis den er synet for 9 måneder siden, men ikke har kørt siden da? smiley

• #21   6. feb 2020 #19 Vi definere så en 'ny' bil forskelligt smiley Ubrugt ja, men ikke ny.
    En 10 måneder gammel mælk er jo heller ikke ny bare fordi den er uåbnet.

• #22   6. feb 2020 #21
    Biler og mælk kan da ikke sammenlignes smiley

Og helt seriøs at nogle ville kræve en ny bil fordi den har gået 50 km ??? Det er sgu da lige gyldigt om 2 eller 3 år når du skal sælge den er det da ikke de 50 km der gør en forskel, tvivler iøvrigt også på man har en god sag

Med hensyn til lagertid hos en forhandler så tror jeg vi bliver overrasket over hvor længe de rent faktisk har nogle modeller stående, prøv at holde lidt øje med vinduerne hos nogle af mærkeforhandlerne i jeres nærområde de har faktisk nogle gange samme biler i udstillingen nogle måneder smiley

• #23   7. feb 2020 Det med nedsalg i prisen skal man ikke kimse af, hvis man har leaset en bil så aflæses de samlede kørte kilometer og da du skal betaler for overkørte km og få penge tilbage for underkørte kilometrerer så er det ikke uden betydning hvis det er kørt 150km i den "nye" bil.

Hvad den end står på, skal det noteres og modregnes når bilen afleveres - ellers tæller det som kilometrere du selv har køre og det er ikke en del af aftalen og derfor ikke acceptabelt. Ligesom det ikke er acceptabelt at købe en bil i 2020 og få en 2019 model, det er et spørgsmål om hvad der er aftalt og hvad man få.

Har bilen kørt 150km, så bør den også gennemgås for skader og små stensalg som man ellers selv hæfter for og endelig det er helt uhørt at bilen er brugt. De skal fragtes på lastbil og bør derfor ikke har kørt til bageren af mekanikker eller have være brugt til prøveture til andre kunder (det vil i givet fald så være en demo bil med nedsalg i pris).

• #24   7. feb 2020 Har en ny bil kørte over de nødvendige km dvs. maks 10km, så er den blevet brugt og er derfor ikke "ny" i juridisk forstand. Så det er forkert at sige at man ikke har en sag når man betaler for en ny bil.

Forhandleren skal kommer med en god forklaring for at retfærdiggøre 50km på en ny bil, fordi den skal ikke køre 50km for at køre op og ned af ramper fra lastbil, tog, til og fra fabrik og forhandler. Dette giver i alt få som i 2 -5 km TOTALT.

• #25   7. feb 2020 Dit problem er, at den sag, du har, vil være en erstatningssag. Og her vil dit tab blive opgjort. Hvad vil dit tab så være, hvis du ser på en bil med 100 km ekstra på tælleren? Hvis noget overhovedet, så absolut ikke mere end værdien af et par flasker Hardy's. Og absolut ikke nok til at betale så meget som en tiendedel af dine sagsomkostninger.

Ej heller vil det være at betragte som en så væsentlig mangel, at du vil være i stand til at hæve købet.

Alt det andet med modelår, produktionsår osv. forholder jeg mig ikke til. Jeg taler alene om de få km, den har kørt, når man modtager den.

• #26   7. feb 2020 Enig med Bay smiley
    Kan godt være du leaser en bil over 3 år og 60.000 km og skal betale for overførte km men hvor mange biler tilbage leveres med lige præcis det km tal på klokken ??? Enten har de kørt under eller over og helt seriøs at køre 100 km over 60.000 så er det hvad i kroner og øre ??
    100 km af 1,80kr det er 180 kr smiley smiley
    Hvis man ikke har råd til det så har man sgu ikke råd til at have bil
    Og ved køb at ville kræve nedslag eller erstatning fordi den har rullet 100 km, ja så går man sgu godt nok i små sko, tvivler egentlig også på at FDM evt ville føre sådan en sag
    Hvis jeg var forhandler og havde sådan en kunde der var så “smålig” så tror jeg bare jeg lod handlen gå tilbage fordi hvis det er “flueknepperi” fra begyndelsen så tror jeg slet ikke jeg har lyst til at have sådan en kunde, i en forretning lever man af glade og tilfredse kunder og gider sgu ikke have dem der brokker sig over det mindste, så hellere os vær at sælge bilen til den kunde og så få en ny tilfreds kunde istedet for.
    Min personlige holdning er:
    Hvis man virkelig syntes det er et problem at bil har kørt mere end 10km så skal man måske kigge lidt udenfor sin egen “osteklokke” af en Verden og se om der findes større problemer, eller overveje om man overhovedet tør stå ud af sengen om morgenen smiley smiley
    Fordi så er Verden da en stor udfordring hvis den slags kan skabe utilfredshed

• #27   12. feb 2020 I glemmer at det ikke handler om pris i forhold til bilen, men om man får den vare som er aftalt. Of hvis en forhandler er så useriøse at han køre rundt i kundernes biler, så er det ikke en forhandler man bør bruge.

Det er helt sikkert noget som bør vendes og tales om, så forhandlere ser at det går ikke at kunderne føler sig snydt.

• #28   12. feb 2020 min ford transit jeg købte i 2008 havde kørt 230 km da den skulle køres til Albertslund fra Esbjerg samt til opbygger og reklamemand samt syn grundet opbygningen.
    hvis jeg ville vente yderligere 5-7 uger kunne den have blevet kørt på en autotransporter og ikke kørt SÅ MANGE km....

min fiat ducato jeg købte i 2014 var en som en anden kunde ikke ville have alligevel så den havde været lidt rundt mellem nogle forhandlere så da jeg fik den havde den kørt 192 km - til gengæld fik jeg et prisnedslag på 60.000 kr alt i alt samt en bil med diverse ekstraudstyr. Den bil jeg ellers havde sagt ja til havde ikke det ekstraudstyr som jeg nu fik og til samme pris som jeg ellers skulle have haft givet for den jeg havde bestilt.

vores citroen c4 cactus vi leasede 11. 2018 havde rundet 101 km da vi fik den.
    igen kunne vi vente en 3 ugers tid hvis vi ville have den med lavere km tal.
    vores gamle skoda var ved at falde fra hinanden så vi var fint tilfredse med at få ny bil på under 1 uge.

min citroen jumper som jeg købte 11. 2019 havde kørt 93 km og igen fordi den skulle bygges op og have reklamer på.

jeg kan ikke se problemet i at bilen har kørt en flok km før man får den også selvom den er helt ny.

da jeg ventede på min ford i 2008 havde jeg lejebil i 5-6 måneder.
    på den tid havde jeg 8 forskellige biler da de ikke måtte have kørt for mange km når de skulle sælges. Dette var nye biler hver gang og den ene bil havde jeg 2 gange ved en fejl.
    det sjove var at da jeg afleverede den første gang havde den kørt omkring 8.000 km og da jeg fik den anden gang havde den kørt 900 km.....

så tro ikke altid at du får en helt ny bil eller km passer hvis det er en demobil smiley smiley

• #29   13. feb 2020 Har en ny bil kørte over de nødvendige km dvs. maks 10km, så er den blevet brugt og er derfor ikke "ny" i juridisk forstand. Så det er forkert at sige at man ikke har en sag når man betaler for en ny bil.

Hvor kan man læse/se at det er 10km som er grænsen rent juridisk ?

• #30   14. feb 2020 Venter spændt smiley

• #32   18. feb 2020 Det kan du ved at lære jura.

En ny bil kan have kørt det antal kilometer som er nødvendig for bilens egentransport dvs. fra fabrik til lastbil/tog/skib osv og ikke mere. Det er ikke 10km harp, det kan 2km eller hvis efter aftale, eks. 150km hvis den køres fra en forhandler til en anden og det er den afstand der er imellem dem. Det omhandler nødvendig kørsel kontra unødvendig kørsel og det kommer an på den dokumentation forhandlerne kan give i retten hvis det skulle komme dertil. Kan han dokumenter nødvendigheden/rimeligheden eller ikke.

Ellers er der tale om en demo model med dertil hørende pris nedsalg. Det er ikke anderledes end hvis du køber en bil, køre 150 km og så vil sælge den igen, så er den ikke ny længere og har mistet en betragtelig værdig i forhold til at have køre få kilometre og det er ikke kun 200kr vi taler om i værditab. Det er nærmere 5% af bilens nyværdig som er tabt på få minutters kørsel.

• #33   18. feb 2020 Det var ikke det du skrev tidligere.. du skrev maks 10km.. men kunne også være 150km som jeg læser det nu..

• #34   18. feb 2020 #32
    Det er bare ikke sådan, man vil udregne dit tab i en retssag. Her vil man gå ind og se, hvad du har tabt ved at købe en bil, der har kørt 150 km frem for 0 km ud fra din situation. Og selv hvis det i din situation vil være tilfældet, at du fortryder dit køb og vil sælge tilbage efter 100 km, vil der ingen forskel være på, hvad du kan få for den, hvad enten den har kørt 100 km eller 250 km. Så du kan glemme absolut alt om 5 % nedslag i pris, eller hvad ved jeg. Du kan glemme alt om at få så meget som dine advokatomkostninger dækket tilnærmelsesvis. Du kan være heldig at få to flasker dårligt opbevaret, halvbillig rødvin, der til nød kan bruges i en sauce. Men så er det nok også det.

• #35   19. feb 2020 #33
    Det jeg sagde var "Har en ny bil kørte over de nødvendige km....
    Forhandleren skal kommer med en god forklaring for at retfærdiggøre 50km på en ny bil, fordi den skal ikke køre 50km for at køre op og ned af ramper fra lastbil, tog, til og fra fabrik og forhandler. Dette giver i alt få som i 2 -5 km TOTALT."

Altså at der skal en god forklaring til. Det hele omhandler årsagen, er det begrundet i bilens faktiske forhold nødvendig transportforhold (som kan dokumentes og godkendes af producenten/importøren) eller er det fordi forhandleren eller mekanikerne har kørt til bageren i bilen eller andre kunder har fået prøvetur i den osv..

Hvis det er det sidste så er det en demo model, med dertilhørende værdi forringelse.

• #36   19. feb 2020 #34
    Nej der er tale om brud på aftaleloven ved at sælge en brugt vare som ny.

Det vil sige at man vurdere værdien af den brugte vare i forhold til den betalte pris og en demobil har en noget ringerer værdi end den du tror man fastlægger ud fra udgifterne til at have kørt 150km.

Vi taler 5-10.000 kr. eller mere afhængig af bilen nypris.

Vi kan jævnfør aftaler loven også forlange en ny bil som ikke har køre de 150km eller få tilbudt at ophæve købet omkostningsfrit.

Din antagelser vil ikke holde i retten, men du kan jo høre en advokat eller FDM hvis du ønsker en ekspertvurdering. Det handler ikke om bilens slitage som du antyder, men om hvad der er aftalt og betalt for i forhold til hvad der er leveret.

Ny bil er ny bil og ikke let brugt bil, brugtbils priser selv ved få kilometrere er helt anderledes end nybil priser og det brude du også vide. Der en grund til at en demobil med 500km sælges billiger og der skylds efterspørgsel men også de små skader som kommer af at køre på veje (små stensalg, asfalt osv.). Hvor står en pris afhænger af bil, kørte km osv.

For en bil i prisklassen 200.000 vil 10.000 ikke være utænkelig for en demo model og det er 5%. Heldigvis er det ikke din fortolkning eller mavefornemmelse som er gællende lov her i landet, men aftaleloven og købeloven.

• #37   19. feb 2020 Jeg vil gerne se dig vinde en retssag med baggrund i, hvad du siger. Det bliver dog ikke billigt for dig.

• #38   20. feb 2020 #37
    Netop omkostninger og besværet er den primær årsag til at det i praksis ikke håndhæves, men det ænder ikke på hvordan det vil falde ud, såfremt man gad at gøre indsatten.

Men nu handlede spørgsmålet jo ikke ikke om hvorvidt at det var besværet værd, men om det var ret og rimeligt og hvad der er lovligt og ulovligt.

Der er desværre mange ting som man i praksis må æde fordi det er for dyrt og besværligt at gå i retten med det, men det ændre ikke på hvad der er lovligt og ulovligt.

Hovedparten af voldtægter når aldrig til en domfældelse grundet manglende beviser, men det betyder jo ikke at voldtægter er lovlig. Selvom man i praksis kan sige at det ofte er relativt sikkert at begå voldtægt, så er det altså ulovligt og strafbart.

Det samme gælder altså her hvor vi taler om at man har køre i en bil, som man så forsøger at sælge viderer som ny og ubrugt.

• #39   20. feb 2020 Jeg tror så heller ikke på, du har ret i din tolkning af loven. Så det med, at det aldrig vil kunne svare sig, er bare en "bonus", så at sige.

• #40   20. feb 2020 #39
    Nej det gør du ikke, men det gøre bare dig uvidne i denne sammenhæng.

Virkeligheden afhænger ikke at hvad du eller andre tror på, man kan også tro at jorden er flad men det er stadig bare en tro og ikke virkelighed.

Men du og andre er velkommende til at tror hvad I vil, men du kunne alternativt undersøge det og lære noget nyt.
    Hvis du kender nogen med juridisk baggrund så kunne du eks. ved lejlighed høre dem, så kunne det være at det er lidt mere overbevisende for dig hvis det kommer fra nogen du har tillidt til.

• #41   20. feb 2020 Jeg kunne jo så sige det samme om dig. Du tror noget - jeg tror noget andet. Det handler jo om din tolkning, og ikke om, hvad der står direkte i loven nogle steder. Du har ikke dokumenteret, at din tolkning er mere rigtig end min. Du har kun påstået.

• #42   20. feb 2020 #41
    Ja fordi alle kan sige alt om alle på internette, men det gør ikke det alle kan sige til sandhed smiley

Jeg ved og du tror at jeg tror og tolker og ikke hvad hvad jeg taler om, det er så din tro eller i dette tilfælde mistro og det må du jo selv om.

Jo det står i købeloven og aftaleloven´, at du ikke kende dem, gider undersøge det eller forstår betydning, er ikke ensbetydende med at du har ret, blot at du er uvidne. At du forventer at jeg skal bruge tid til at undervise dig i jura og fremskaffe dokumentation for ellers har du ret, er din logik ikke virkelighed.

Dog har du ret så langt at eftersom du ikke selv har viden, så kan du heller ikke efterse om det jeg siger er korrekt uden at undersøge det eller få en anden uvildig til at sige det samme. Så på den måde er det ikke dumt at være mistroisk overfor påstande på internette.

Men det gør dog ikke at din og min "mening" er lige gode eller lige rigtige, du er bare ikke i stand til at vurdere det, hvilket er noget andet.

• #43   20. feb 2020 Hold da op en gang mund huggeri på skrift smiley
    Prøv lige at komme ind i virkeligheden at ville kræve en ny bil fra en forhandler eller et kæmpe nedslag fordi den eksempelvis har kørt 50km, helt ærligt er der seriøs nogen der.

1. Ville kræve det eller hvad ville I forlange at få.

2. Har krævet det og hvad fik I helt seriøst ud af det.

Snakker om at du har købt bilen og ventet på den fra fabrikken aftalt pris skrevet slutseddel og alt er på plads så når du henter den så ser du den har kørt lige omkring 50 km.

Hvad så ?

• #44   20. feb 2020 #42
    Igen tager du fejl. Men det vil jeg lade dig om at slås med smiley

• #45   20. feb 2020 #44
    dit postulat som i øvrigt er udokumenterbart smiley

Mund huggeri er helt almindeligt på debat fora og når folk er uenige i øvrigt.

Vi taler her om hvordan juraen er når man køber et produkt som nyt, men får et produkt som er let brugt.

Hvad du eller andre vil accepterer er en anden sag, om det 50, 150 eller 500 km er sagen uvedkommende for det sammen argument kan bruges i alle tilfælde.

Hver er din grænse 50, 500 eller 5000 km?

1. Personligt ville jeg høre om hvad grunden er før jeg overhoved tale om hvad jeg vil have for det, er der en fornuftig årsag er det ikke så meget at komme efter. Er det ikke eller kan det ikke dokumenters, så anser det som at man har kørt tur i min bil og for mine penge det vil jeg ikke accepter og forhandleren vil får mulighed for at kommer med en bil uden de kørete kilometer eller give mig et tilbud for det.

2. Har aldrig brugt en så useriøs forhandler at det har været aktuelt. Kun en leasign bil som var en udstillings bil, hvilket jeg vidste idet at den kunne levers med det samme og hans jo penge på bilen som stod der i udstillingen. Vi aflæste kmstand da jeg modtog den, jeg husker det om omkrig 8x km men er ikke helt sikker.

Så da jeg ikke har handle med nogen som køre rundt i kundernes biler så har jeg ikke prøve det, men det ville heller ikke blive accepteret uden videre hvis det en dag skulle ske

"Snakker om at du har købt bilen og ventet på den fra fabrikken aftalt pris skrevet slutseddel og alt er på plads så når du henter den så ser du den har kørt lige omkring 50 km."

Ja det er det vi taler om, eller er det jo ikke en ny bil men en som der kan have været prøvekørt og det er en såkaldt demobil.

Hvad så

• #46   20. feb 2020 Jo, det er skam meget let at dokumentere, at jeg ved, hvad jeg snakker om. Det er kun dét, jeg direkte påstår, du tager fejl omkring. Det andet er fortolkning.

Vil du se mit eksamensbevis i erhvervsjura?

• #47   20. feb 2020 #45
    Ok at man gider mundhugges, jeg tænker bare der findes større udfordringer i hverdagen

Jeg skrev også jeg had ikke fluekneppe med en forhandler hvis min nye bil som jeg er først ejer på har 25km

Og hvis jeg var forhandleren og du var kunde og du ved levering af din nye bil med 25km på uret ville beklage dig og have et større prisnedslag
    Ja så tror jeg sådan set bare jeg ville bede dig om at handle et andet sted og dermed lade handlen gå tilbage, jeg ville ikke gide at have et kundeforhold der var startet sådan.

Så kunne du efterfølgende kontakte en anden forhandler og vente 3-4 mdr yderligere på din nye bil som så måske kun havde kørt 19 km

Og hvad så med en evt byttebil og vi har talt med må have kørt 150.000 skulle jeg som forhandler blive sur over at den havde kørt 150.025 km eller ville du have mere for den hvis den nu kun havde kørt 149.975 km

Lad dog hver at hænge sig i små ting og kom videre i livet.

Er man også typen der går op i om klokken er 7:59 eller 7:57 hvis man skal mødes kl 8:00

ps. En demobil har været indregistreret til demokørsel det er ikke en demobil fordi den har rullet en tur med prøveskilte på - efter min overbevisning

• #48   21. feb 2020 #47
    Jeg synes det er en fin point, men jeg siger bare at mundhugges er helt normalt for den gruppe af mennesker som tiltrækkes debatter uanset hvor det så ned er.

Det er større udfordringer i hverdagen, men husk at den gruppe jo nok stimuleret af debat i et eller andet omfang. Dvs at mundhugges ikke ses som den udfordring på samme måde som det synes for dig smiley

Hvad det udgøre flueknepperi er jo individuelt, er det 25, 250, 2500 km for dig?

Hvor er din grænse for hvad du anser som en ny bil der ikke er brugt?

Hvis en forhandleren bede mig om at handle et andet sted og dermed lade handlen gå tilbage så er alle jo glade og det er helt i overenstemmelse med loven smiley

Det er klart at prisen så er at vente på bilen hos en anden forhandler, men det har man jo selv valg.

Men en bytte bil er det en helt andet sag og prisforskel, bilen værdig ved at have kørt
    150.000 og 155.000 km er minimal.

Men forskellen på en sprit ny og let brugt bil er ret stor, faktisk i omengen af 5% af nybils prisen, så det er en betragtelig forskel.

"Lad dog hver at hænge sig i små ting og kom videre i livet"

Hvad det har betydning for den enkeler er forskelligt, for nogle er bil ligegyldige for andet vigtige, for nogle er farven det vigtigste for andre er det måske motoren.

Det handler ikke om klokken er 7:59 eller 7:57 hvis man skal mødes kl 8:00.

Det handler om at forhandler ikke må køre rundt i kundernes biler og så sælge dem som ubrugte, hvilket er falske varebetegnelse.

Din overbevisning er uden betydning for de kundenr hvis forventning er, som det også fremgår af købeloven, at en ny bil er ubrugt. Der det et krav som forhandler skal honorere, for de biler som bestille hjem fra fabrikken til en bestem kunde. Bilen er jo solgt før den ankommer, derfor er det ikke op til forhandler at disponere over bilen til eks. prøveture efterfølgende.

Er det en bil som står på lager og som ikke er solgt, så er det ok, og en køber vil så skulle indvillige i at købe den pågældende bil med de kørte kilometrer, stenslag og småskader som der vil opstår under kørsel - også med prøveplader.

Det handler om ærlighed, kommunikation og forventningsafstemning mere end nogen andet.

Du vil måske også have det ok med at din bil har kørt 50km imens den har været til service eller på værksted af andet årsag?

• #49   21. feb 2020 #46
    Du kan dokumenter din påstand med lovtekst og afgørelser truffet i sager for retten, ikke med et eksamensbevis i erhvervsjura, som for mig er ret uinteressant, især fordi jeg ved at jurister også tager fejl.

En eksamen er ikke ensbetydende med at du er dygtigt eller kender til konkrete afgørelser. Det betyder blot at du ved eller brude vide, de principper som det omhandler og hvordan du finder de informationer som du skal finde på området.

At have læst erhvervsjura gør dig ikke til cand jur eller din påstand sand. Jeg har også juridisk baggrund, men i strafferet.

Så vi brude begge have indsigt i jura genialt, men ikke i det omdiskuterede speciale.

Så nej, dit eksamensbevis uinteressant. Det er lovtekster og retsafgørelser som du skal se som dokumentation i denne sammenhæng, hverken mere eller mindre. Præcist ligesom jeg ville skulle gøre, hvis jeg skulle dokumenter det jeg siger og gad bruge tiden på det.

Men det op til dig om du gider bruge så meget til på at overbeviser andre om at du har ret eller ej. Min tid er for kort, men jeg vil dog godt afsætte tid til at læse det du sender hvis du vælger at afsætte tiden til at dokumenter det.

• #50   21. feb 2020 Erhvervsjura er nu netop aftaleret, køberet osv.

Men den eneste påstand, jeg ville kunne modbevise ved mit eksamensbevis, var såmænd også den, hvor du dybest set skrev, at jeg intet anede om hverken køberet eller aftaleret. Jeg kan jo så i sagens natur påvise, at netop dét ikke passer i kraft af mit eksamensbevis.

Jeg har aldrig sagt, at du tager fejl i din påstand omkring bilen. Jeg har sagt, at jeg VURDERER, du tager fejl. Det er her, vores modsætninger mødes. Og netop denne essentielle forskel gør, at DU er nødt til at bakke op med lovtekst og praksis, mens jeg ikke nødvendigvis er. For jeg har slet ikke påstået noget.

• #51   21. feb 2020 #50
    Jamen jeg har ikke modsagt dig i at der er tale om vurdering, men det er en vurdering baseret på gællende lov og retspraksis (omend på andre produkter end biler).

Jeg har som sagt aldrig stået i den situation at står med en bil som er brugt men forsøgt sold som ny, kun den ene leasing og der med det ordnet med paprende.

Men loven er jo klar som du jo også også selv ved, en aftaler om ny bil betyder ny bil. Hvis kundes foreninger om ny bil betyder ikke brugt og det har betydning for kunde villighed til at købe produktet, jamen så er kunden beskytte af købeloven.

Så vil du sige jamen det er kun hvis det ikke forholdsvis dyr for forhandleren, biler er et special produkt osv.. Derfor giver loven muligt for at forhandleren kan bestille en ny bil hjem til kunden, som han så ikke prøvekøre i eller giver passende nedsalg i prisen.

Det jeg siger er 100% efter dansk lov og praksis som der er i 2020.

• #52   21. feb 2020 Jeg er ikke enig i din tolkning. Det har jeg vist også efterhånden sagt et par gange.

• #53   21. feb 2020 #52
    Det er alle vist med på, men ikke konkret hvorfor. Hvad er det som gør at du mener at biler er undtager for de regler som gælder for alle andre produktgrupper?

• #54   21. feb 2020 #Homer
    Du spørger lidt til min egen holdning og jeg vil sådan at har jeg købt og underskrevet en slutseddel og måske endda ventet i 3-4 mdr på min nye bil ja
    Så må jeg forvente at der fra produktionen er færdig til bilen står hos en forhandler der kan gå 1 måned og måske 2 så lander den hos forhandleren som så skal klargøre den og måske sætte lidt udstyr på træk og måske andre hjul eller vinterhjul
    Så går der yderligere 2 uger måske så skal bilen indregistreres og jeg skal hente den.

Til den tid er bilen jo måske 3 måneder fra den har forladt samlebåndet og hvem ved måske mere. Dette vil jeg stadig betegne som en NY bil
    Jeg vil være først registreret ejer så det er min definition på ny bil
    Ifm klargøring og måske kørsel til undervognsbehandling og prøvekørsel efter diverse klargøring der vil det overhovedet ikke det fjerneste genere mig hvis min NYE bil har kørt hverken 30 eller 50 km.

Vi købte på et tidspunkt en BMW hos Forhandleren på Amager og vi ville gerne have en sort men han havde ikke en sort på lager men havde en sølv i Odense havde de så en sort.
    De to forhandlere byttede bilerne intern så den sølv røg til Odense og den sorte kom til lorteøen smiley der sendte forhandler på Amager en mand afsted på prøveplader i den sølv til Fyn og den sorte hjem igen
    Den sorte havde stået 5 mdr på lager i Odense og den Sølv var 4 mdr på lager på Amager inden dette bytte skete
    Efterfølgende havde den vi fik jo kørt de der 130-140 km og den sølv som blev byttet med havde sjovt nok kørt tilsvarende men det var da stadig en ny bil VI var første registret ejer og dermed en ny bil.
    Den Renault vi har nu købte vi i Marts 2019 og fik leveret i slutningen af April men det er en 2018 model den havde kørt under 10 km men det er stadig en ny bil selvom den er produceret i 18 men registret i 19.

Med hensyn til om min bil har kørt 50 km når den har været til service må jeg indrømme at keg kontrollere ikke, men havde engang en Passat til service hos et autoriseret værksted og da jeg fik den tilbage og kørte første tur i den så efter at have bremset der rullede en cola ud under sædet smiley der kærte jeg da ud til forhandler og gik hen til værkfører og spurgte om ikke der var en der havde manglet en cola til frokosten, skulle jeg helt seriøst have været pisse sur og råbt og skreget, det gad jeg da ikke, jeg kunne jo bare overveje at skifte til et andet værksted næste gang, jeg behøver ikke at rende og opdrage andre folks børn, jeg kan bare lade være med at omgåes de mennesker der ikke har min interesse.

• #55   21. feb 2020 Jeg mener, din tolkning i det hele taget er ganske unuanceret. Men jeg gider egentligt ikke at bruge mere tid på at forklare mig selv forfra. Jeg har skrevet, hvad jeg mener, så det fremgår af mine tidligere indlæg, hvad jeg mener smiley

• #56   21. feb 2020 #55
    Ja det fremgår men også kun som holdninger og påstande, intet andet og det er fint nok.

• #57   21. feb 2020 Nej, ikke påstande. I hvert fald ikke påstande om, at jeg har ret og alle andre med sikkerhed tager fejl. Det er forskellen på dig og mig i denne sammenhæng smiley

• #58   21. feb 2020 #54
    Jeg har ikke så stor tolerance for at få min bil brugt som dig, hvilket nok skyldes at en autoriseret Skoda værksted i sin tid ødelage min bil til et service eftersyn. Så efterfølgende er jeg meget ops på om min bil har kørt når den ikke er i mine hænder.

Ny bil i gængs forstand er netop første indregistrering men også ubrugt, da den ikke må bruge uden indregistrering. Prøveplader kan bruge til nød som transport imellem forhandler men det er dårligt at køre 150km i bilerne. De burde være transporteret. Men har man indvillige i det, fordi man vil have en anden farve og ikke vil vente jamen så har man jo indvillige og vidn om det, så er det jo ok.

Jeg vil direkte klage hvis jeg fandt cola i bilen eller køre kilometre, udover de ca. 5-10 som kan være påkravet i de tilfælde hvor man specifik har behov for det (det har man ikke for service besøg, men efter sporing og visse andre ting).

Min bil er ikke til mekanikeres private kørsel og udover at skift værksted vil der blive klaget til importøre/moderselskabet over det. Toyota gør meget ud af at sikre kunde tilfredshed, de vil helt sikker have brugt for indput af den art, hvis nogle af deres værksteder opføre sig sådan.

• #59   21. feb 2020 #57
    Jamen alt er jo ok, så længe det bare et en holdning og ikke en vurdering af hvordan det er juridisk.

Jeg kan dog dokumenter mine påstande hvis jeg gad, omend ikke for biler specifikt men for produkter genrealt. Min påstand er bare at bil ikke er undtager for de regler vi har i Danmark og at de er som alle andre produkter selvom de er i kategorien hvor uforhold dyre omkostninger ofte kommer ind.
    Men det er også det eneste specielle jeg kan se der er omkring biler.

• #60   21. feb 2020 #58 Ja ja vi har alle en holdning (heldigvis ellers ville Verden sgu være kedelig) hvordan lovgivningen er aner jeg simpelthen ikke, men jeg ville gerne se udslaget af en sag hvor en kunde har købt en bil og ventet 3-4 måneder på den, bliver første registreret ejer og “brokker” sig over at den under klargøring har kørt lad os sige 50 km.

Jeg tvivler sgu på at han har en god sag og tvivler endnu mere på hvad han evt ville for som “erstatning” det kan ikke være mange “basseøre”

Hvis vi snakker overkørte km på en leasing så er det vel noget med 1,80 kr pr km så med 50 km fra fabrik og man trækker en parallel så skal han have 90 kr smiley

Og klart du måske ikke er så “large” med din holdning til værkstedet og forhandlere når du har haft en dårlig episode med dit nu tidligere Skoda værksted (formoder jeg) - jeg er måske bare en mere rolig type og skifter bare hvis jeg er utilfreds istedet for at brokke mig offentlig - og mener da at begge dele kan være både godt og skidt.
    Som mennesker er vi jo alle forskellige og nogle har kort lunte og andre lang lunte og nogle er mere tolerante end andre det er jo det der gør vores hverdag spændene og til tider udfordrende

• #61   21. feb 2020 jeg vil stadig gerne se hvor der står at en ny bil max må have kørt 10km rent juridisk smiley

• #62   21. feb 2020 #61
    Det er idiotis at sige det, når det er fastslået mange gange at det ikke er sådan jura er.

Det handler ikke om 10km som jeg har sagt mange gange, men om hvorvidt kørslen kan retfærdiggøres som en del af bilens levering og ikke brugt til prøveture og andet hvilket vil kategoriser bilen som en brugt vare.

Om det så er 2, 10 25 km er sådan det ligegyldigt. Jeg påstår bare at hvis en bil transporteres på skib, tog og lastbil så vil den ikke kunne retfærdigeres at have kørt mere end ca. 10km til egen transport.

Kommentér på:
Ny bil definition

Annonce