{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.578 visninger | Oprettet:

Beskediget fælge efter dækmontering {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige været hos den lokale mekaniker , for at få monteret nye dæk.

Da jeg kommer hjem opdager jeg at den ene fælge og dæk er beskadiget da de har monteret det.

Kan jeg kræve noget af mekanikeren, da det jo er ham der har gjort det. Er lidt skuffet over de ikke engang siger noget. Det burde de jo nærmest ikke have undgået at set.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beskediget fælge efter dækmontering
  • #1   14. feb 2020 Hvordan ser resten af fælgen ud?
    Det er dårligt de ikke har sagt det, men hvad vil du gerne opnå nu?


  • #2   14. feb 2020 Du skulle havde undersøgt det inden du kørte der fra..
    men nu kan man se der også mangler noget af dækkets sides så ligner desværre mere du har kørt mod noget


  • #3   14. feb 2020 #1 Resten af fælgen ser fin ud.

    #2 Ja, men fik det ikke gjort. Har kun 5 km hjem fra mekanikeren og har 100% sikkert ikke være i mod noget.


  • #4   14. feb 2020 ligner det har kørt på noget. hvis det er nye dæk der er monteret skulle det være meget mærkelig at få den skade ved montering af det nye dæk.
    Kan jo være de har ramt noget da den blev kørt ud. kør da ned til dem og find en løsning. det er det eneste rigtige


  • #5   14. feb 2020 Det er sku kun hvis du er heldig at de tager den, for du har bevisbyrden smiley

  • #6   14. feb 2020 Dækket ser i al fald ikke ud til at være brugbar mere....

  • #7   14. feb 2020 Det kan under ingen omstændigheder lade sig gøre at lave den skade under dækmonteringen. Du har ramt noget under kørslen. At du så ikke selv er klar over det, ændrer ikke på sagen.

  • #8   14. feb 2020 Enig med Biturbo.

  • #9   14. feb 2020 Jeg kan slet ikke se hvordan det der skulle være sket under dæk montering...

    Men tag evt en snak med værkstedet.


  • #12   15. feb 2020 #7 Hvis jeg havde lavet den skade var jeg klar over det. Så nej jeg har ikke ramt noget.

    #11 Nu var mekanikeren ude og test køre den efter montering af fælgene så kan være det er sket der. Skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved 100% sikker det er ikke mig der har ramt noget.

    Hvis jeg var ude på at snyde nogen havde jeg nok ikke lavet et indlæg her men istedet bare henvendt mig hos mekanikeren. Så pak du bare dine latterlige beskyldninger væk


  • #13   15. feb 2020 "Dine latterlige beskyldninger"?? smiley

    Seriøst, denne skade er 100% kørselsrelateret. Du har på intet tidspunkt nævnt, at mekanikeren OGSÅ har været ude at køre i den (som ellers er meget unormalt efter almindeligt dækskifte). Det eneste, vi får at vide, at det var dig, der kørte. Er det ikke meget naturlig konklusion, at det var dig, der ramte noget så?

    Hvorfor skulle han i hele taget prøvekøre bilen efter dækskift, hvis jeg må være så fræk at spørge? smiley


  • #14   15. feb 2020 #13 Jeg er ikke mekaniker så jeg aner intet om hvad der er normalt eller unormalt efter et dæk skifte. Han sagde intet om hvorfor den skulle prøvekøres.

    Nej, det er ikke en naturlig konklusion jeg har ramt noget, når jeg nu skriver jeg IKKE har ramt noget.


  • #15   15. feb 2020 Denne skade ER SKET UNDER KØRSEL, siger vi til dig. Hvad skulle så være en naturlig konklusion efter din mening? Skulle vi have gættet, at der også har været andre, som kørte i bilen?

    Men så kan du passende ringe til ham og spørge, hvorfor fuk skulle han ud at køre i din bil? For det er meget mærkeligt?


  • #16   15. feb 2020 Jeg er sgu heller ikke mekaniker, men hvis min dækmand sagde til mig, at han lige skulle køre en tur i min bil efter endt dækskift, ville jeg nok tænke, at manden nok skal til den lokale Netto og købe noget kaffe til hans kaffemaskine?

  • #18   15. feb 2020 K T

    Lad nu være med at sige, at dækmænd i dækcentre rundt i landet kører i kundernes biler efter hvert enkelt dækskift/hjulskift. Det er simpelthen løgn. Ingen normale mekanikere prøvekører bilen efter noget så simpelt som et dækskift. Er der ubalance, så siger ens afbalanceringsmaskine det forhåbentligt INDEN hjulene bliver sat på bilen. At et spritnyt dæk skulle være sprunget i kassen, er noget vrøvl. Der kan selvfølgelig være fabriksfejl på dæk, men det kan man kun afsløre ved meget længere tur i bilen, end 5 min. Og lad være med at blande "coatede bremseskiver" ind i sagen, for vi snakker et dækskift her. Selvfølgelig findes der reparationer, som kræver en efterfølgende prøvekørsel - men fandeme ikke et dækskift.


  • #19   15. feb 2020 "Er heller ikke mekaniker, men har nu arbejdet som sådan i en del år"

    Hvad faen betyder det, forresten? smiley Er det noget i stil med "Er heller ikke læge, men har nu arbejdet som sådan i en del år"?


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #20   15. feb 2020 Da jeg arbejdede som mekaniker, kørte vi altid en kort tur for at se om der var vibrationer eller andet efter dækskifte, selv om et dæk er korrekt afbalanceret kan det jo stadig være ovalt eller skæv fælg som kan give vibrationer, der er også forskel på om ens dæksapperat er med og uden vejtryk.

  • #22   15. feb 2020 #20

    En god og sandfærdig historie smiley

    Men hvorfor kunne du ikke se, om dækket var ovalt og om fælgen var skæv, imens hjulet roterede i afbalanceringsmaskinen? Det burde man kunne se efter et par rotationer - også uden noget som helst opreklameret vejtryk (ret ofte giver Hunter maskiner ingen udslag på skæve fælge, selvom man tydeligt kan se skævheden)
    Og hvor højt op i fart kom I så under selve prøveturen?


  • #23   15. feb 2020 #21

    Så er man sgu da også mekaniker? Om man er udlært, eller ej? Arbejder man som mekaniker, så er man satme også mekaniker? Du siger sgu da ikke "Jeg afleverer lige bilen hos min SOSU assistent", når du snakker om en selvudlært mekaniker?


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #24   15. feb 2020 40-50 km/t, vi kørte altid, men tog også 450 kr for hjulskift, yderst sjældent at der var noget andet end en banke lyd som så gav ekstra omsætning, skiftede også næsten kunfor faste kunder,

  • #26   15. feb 2020 #25

    Rundt i industrikvarteret ligefrem? Må jeg så spørge om, hvor hurtigt man må køre på disse veje? Og ved du, hvor hurtigt man så skal køre for at mærke fejl ved afbalanceringen?


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #27   15. feb 2020 På min bil mærker man det først ved over 100 km/t, vel at mærke hvis det er slemt, ellers skal man op på mindst 120. smiley

  • #28   15. feb 2020 Netop. Selv med VIRKELIG seriøs ringe afbalancering, begynder man svagt at kunne mærke det ved ca. 80-90... Og kører man under 60, behøver man slet ikke afbalancere hjulene...

    Jeg kan godt lide hans selvsikkerhed - "folk river sig i håret, men kommer til mig og jeg fikser deres rystende rat"... Ved 50 km/t smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #29   15. feb 2020 Det er i by og ja ved godt at der skal køres 80+ men skulle bruge også kørekort bagefter, så derfor men der bliver også lyttet efter andre ting, men du betaler vel med glæde for at din mekaniker kan kører en god tur på motorvejen, det er vel bedre at køre en tur hvor hastighedsgrænse bliver overholdt end ingen tur, men er glad for du ikke er kunde der, for hvordan ser du på at andre ikke overholder færdselregler i din bil, jeg ville nok finde et andet værksted, men det ville jeg også gøre, hvis de ikke prøvekøre bagefter. Men sådan er vi nu så forskellige.

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #30   15. feb 2020 "men du betaler vel med glæde for at din mekaniker kan kører en god tur på motorvejen"

    Øh nej, under ingen omstændigheder, hvorfor skulle han dog det?
    Alle kan godt selv mærke om deres hjul er blevet afbalanceret ordentligt, det behøves der ingen mekaniker til.

    "det er vel bedre at køre en tur hvor hastighedsgrænse bliver overholdt end ingen tur"

    Nej det er bedre at mekanikeren ikke kører i min bil, når det er formålsløst. Og det er i den grad formålsløst at teste afbalancering i en byzone.


  • #31   16. feb 2020 #29

    Seriøst, ingen dækmand skal køre tur i min bil efter dækskifte. Det giver INGEN mening at gøre det og det er spild af min tid og min benzin. Det virker også uprofessionelt og mærkeligt, at mekanikeren ikke stoler på sit afbalanceringsudstyr og har behov for at køre rundt bagefter for at tjekke om hans egen afbalancering er god nok??

    Og endnu værre - komme tilbage efter at have kørt 50 km/t og sige: "en ryster ikke i rattet, så må min afbalancering være god nok"???

    Så ja, jeg ville nok finde et andet værksted ret hurtigt...


  • #33   16. feb 2020 #32

    Jeg tror, at du har misset pointen, eller med vilje forsøgte at skifte emnet... Men din meget rørende beskrivelse af et godt gammeldags værksted er klart til 10 tallet.

    Jeg vil dog stadig have en uddybende forklaring på denne her:
    "prøvetur før og efter afbalancering = glad kunde"

    Som jeg kan forstå, så når du på max 70 km/t på en prøvetur - både før og efter afbalanceringen, hvilket skulle efter sigende gøre dine kunder glade.

    Så nu kommer spørgsmålet... Hvad gør dine prøveture i forbindelse med et almindeligt dækskift så super fantastiske, at dine kunder bliver så glade? Hvilke fejl ved dæk og fælge, som du opdager ved disse prøveture, som du absolut ikke ville kunne opdage i en god gammel afbalanceringsmaskine?

    Eller mener du virkelig, at du kører 10 km rundt i bilen og venter til bilen har fundet TPMS'er, imens kunden sidder på værkstedet og venter? Noget, kunden selv ikke kunne finde ud af?

    What?!


  • #35   16. feb 2020 "bilen er klar på aftalt tidspunkt"??

    Det sted, jeg får foretaget hjulskifte, tager det ca. 4 minutter. Jeg kan dårligt nok når at drikke min kaffe. De nulstiller TPMS, når de kører bilen ud og fortæller mig, at bilen finder sensorer i løbet af 10-15 min. Det er jeg så godt klar over, for de gør det to gange om året, men de husker mig på det hver gang. Jeg kører og lampen slukker kort efter.
    Jeg kan virkelig ikke se idéen i "den gode service", at jeg skal sidde og vente yderligere i 15 minutter, imens en mekaniker kører bilen rundt for at lampen skal slukke?? HVORFOR?? Jeg går også udfra, at mekanikere har bedre ting at tage sig af, end bare cruise rundt i bilen, hvilket jeg nemt selv kunne have gjort??

    Beklager, men det er toppen af idioti, at en dækmand skal køre bilen rundt i kvarteret for det. At der er så nogen, som ikke ved bedre og bare sidder i venterummet i 15 minutter og tror, at du foretager dig noget fornuftigt imens, er selvfølgelig deres problem...


  • #37   16. feb 2020 Hvilken bil er det?

  • lars s
    lars s Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Svar: 5
    #38   18. feb 2020 Til trådstarter.
    Dækket er fuldt ud brugbart selvom det måske ikke ser pænt ud med hakket i siden.....

    Det er kun fælgbeskyttelsen det er gået ud over og der ses ikke nogle "tråde" i såret, så det kan sagtens køre videre.


  • #39   18. feb 2020 Jeg prøvekører altid en bil inden rep(hvis bilen er i stand til dette)men altid efter og så er det fuldstændig ligegyldigt om det er dækskifte eller udskiftning af hvad som helst.
    Der kan opstå så meget valg af billige dæk anden lyd noget kunden mener han ikke har hørt før dækskifte.
    Går man til lægen og bliver bedt om at komme tilbage efter et par dage for at se om medicinen virker så er lægen vel heller ikke kompetent for det burde jo virke det han har ordineret.
    Jeg har 35 år erfaring som mekaniker og tro mig der kan ske så meget under og efter en reparation (så altid prøvekøre for min og kundens sikkerhed.


  • #40   18. feb 2020 #39

    Reparation? Vi snakker dækskift / hjulskift. Hvad kan der ske efter det? Noget, som du - en erfaren mekaniker - ikke kan opdage INDEN du sænker liften?


  • #41   19. feb 2020 En rusten bremseskive, der kommer lidt rust ned mellem Skive og klodser bilen piver ved opbremsning.
    Det er ikke noget kunden skal finde ud af det skal jeg! Og det kan man kun ved at prøvekøre bilen.
    Du giver heller ikke dine elever et kørekort når du mener de er klar,de skal prøves.


  • #42   19. feb 2020 Nej nej, det finder man ud af ved at dreje hjulene rundt, så længe bilen stadig hænger på liften.

  • #43   19. feb 2020 Og så har man samtidig en siddende inde i bilen der triner på bremsen.
    Ja der findes mange måder at løse et problem på.


  • #44   19. feb 2020 Korrekt. Og en anden måde, er bare rulle vinduet ned og høre efter mislyde, når man kører bilen ud af værkstedet? smiley

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #45   19. feb 2020 Jeg kan kun anbefale, at hvis du skal have lavet din bil, så er det dummeste, du kan gøre, at få den lavet ved en fagmand, der har taget en uddannelse og bagefter står inde for sit arbejde ved at afslutte det med en prøvetur, nej, nej det må du ikke.
    Kan du ikke selv lave det, så er du stadig klogere end uddannet folk, tænker jeg vil være kørelærer næste gang, så kan jeg rigtig kloge i tingene.


  • #46   19. feb 2020 Hvis en "fagmand" tager en køretur rundt i byen efter pæreskift/hjulskift/dækskift uden at sige noget som helst til kunden, for at mærke fejl i hans egen afbalancering ved 50 km/t og lytte efter rust siddende fast mellem skiver og klodser, skulle den fagmand finde et andet arbejde...

  • #47   19. feb 2020 Du er forhåbentlig uddannet til at finde ud af, om hjulene drejer frit rundt INDEN du sænker vognen. Og forhåbentlig har lært at afbalancere hjul, så du ikke har behov for at bekræfte, at du har gjort det godt nok ved at køre rundt i kundernes biler...

  • #48   19. feb 2020 Og lad nu bare være med at blive ved med at fortælle mig mere af den vrøvl. Jeg har haft tonsvis af biler på tonsvis af diverse værksteder - store og små - til både hjulskift og dækskift og ALDRIG har jeg været ude for, at dækmand skulle tage bilen på en prøvetur efter det. Det er 100% til grin at overhovedet overveje det. Efter bremseskift - ja tak. Kobling - ja. Osv osv - ja. Men sgu da ikke efter noget så trivielt som dækskift. Stop dig selv.

  • #50   19. feb 2020 Mange kunder opdager ikke at et hjulleje er ved at takke af,fordi de stille og roligt har vænnet sig til lyden.
    Det opdager en fagmand ved at prøvekøre,og ved du hvad kunden bliver glad for de fleste gider ikke køre rundt i noget der er halv defekt.


  • #51   19. feb 2020 #50

    Mange opdager heller ikke, at der er fejl på A/C anlægget? Hvad med at sætte manometer på og kontrollere lav- og højtryk, når man alligevel er igang med et hjulskift? Hvad med at sætte en tester på og aflæse evt. fejlkoder? Det tager endnu kortere tid, end en prøvetur på 10 min? Hvad med at tage en hurtig støvsugning inde i kabinen? Vaske hjul? Tjekke forurening? Smide den i bremseprøvestanden? Tjekke olien?

    Der er satme mange ting, man kan opdage som fagmand på en bil. Det er bare starte fra enden af smiley Kunderne skal nok blive glade for alt, som er gratis - med garanti

    Ups... Og selv tak...


  • #52   19. feb 2020 Afsluttende prøvekørsel er gratis,så den er de rigtig glade for.

  • #53   19. feb 2020 Det har du min garanti på smiley

  • #54   20. feb 2020 Jeg melder mig altså på samme hold som Mr. Galant.
    Hvis manden ser det nødvendigt at tage en prøvetur i bilen efter dækskifte, så må han være usikker på det arbejde han har udført.
    Hvis afbalanceringen er tip top, så ser jeg ingen grund til at bilen skal længere end til parkeringsbåsen udenfor.


  • #55   20. feb 2020 I de 29 jeg har haft bil med utallige hjul og dækskift,, ja så har jeg altså aldrig haft en hjulmand der har prøvekørt bilen.
    Har omvendt heller aldrig haft problemer med mine hjul.
    Dog en gang hvor et fjols ikke kunne styre skraldnøglen og kvæstede lakken i flere bolt huller samt omkring. Det gør nu at jeg tager billeder af alle fire hjul og tager manden bag skranken med ud for at konstatere at fælge er ridsefri, ellers påbegyndes arbejdet ikke.
    Alle kan jo lave en fejl.


Kommentér på:
Beskediget fælge efter dækmontering

Annonce