{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.620 visninger | Oprettet:

Beskediget fælge efter dækmontering {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige været hos den lokale mekaniker , for at få monteret nye dæk.

Da jeg kommer hjem opdager jeg at den ene fælge og dæk er beskadiget da de har monteret det.

Kan jeg kræve noget af mekanikeren, da det jo er ham der har gjort det. Er lidt skuffet over de ikke engang siger noget. Det burde de jo nærmest ikke have undgået at set.


Kommentarer på:  Beskediget fælge efter dækmontering
  • Martin G
    Martin G Online Tilmeldt:
    jul 2006

    Følgere: 19 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 8.115
    #1   14. feb Hvordan ser resten af fælgen ud?
    Det er dårligt de ikke har sagt det, men hvad vil du gerne opnå nu?


  • #2   14. feb Du skulle havde undersøgt det inden du kørte der fra..
    men nu kan man se der også mangler noget af dækkets sides så ligner desværre mere du har kørt mod noget


  • #3   14. feb #1 Resten af fælgen ser fin ud.

    #2 Ja, men fik det ikke gjort. Har kun 5 km hjem fra mekanikeren og har 100% sikkert ikke være i mod noget.


  • #4   14. feb ligner det har kørt på noget. hvis det er nye dæk der er monteret skulle det være meget mærkelig at få den skade ved montering af det nye dæk.
    Kan jo være de har ramt noget da den blev kørt ud. kør da ned til dem og find en løsning. det er det eneste rigtige


  • #5   14. feb Det er sku kun hvis du er heldig at de tager den, for du har bevisbyrden smiley

  • Mr.
    Mr. Online Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Følgere: 186 Emner: 49 Svar: 716
    #6   14. feb Dækket ser i al fald ikke ud til at være brugbar mere....

  • #7   14. feb Det kan under ingen omstændigheder lade sig gøre at lave den skade under dækmonteringen. Du har ramt noget under kørslen. At du så ikke selv er klar over det, ændrer ikke på sagen.

  • #8   14. feb Enig med Biturbo.

  • #9   14. feb Jeg kan slet ikke se hvordan det der skulle være sket under dæk montering...

    Men tag evt en snak med værkstedet.


  • #12   15. feb #7 Hvis jeg havde lavet den skade var jeg klar over det. Så nej jeg har ikke ramt noget.

    #11 Nu var mekanikeren ude og test køre den efter montering af fælgene så kan være det er sket der. Skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved 100% sikker det er ikke mig der har ramt noget.

    Hvis jeg var ude på at snyde nogen havde jeg nok ikke lavet et indlæg her men istedet bare henvendt mig hos mekanikeren. Så pak du bare dine latterlige beskyldninger væk


  • #13   15. feb "Dine latterlige beskyldninger"?? smiley

    Seriøst, denne skade er 100% kørselsrelateret. Du har på intet tidspunkt nævnt, at mekanikeren OGSÅ har været ude at køre i den (som ellers er meget unormalt efter almindeligt dækskifte). Det eneste, vi får at vide, at det var dig, der kørte. Er det ikke meget naturlig konklusion, at det var dig, der ramte noget så?

    Hvorfor skulle han i hele taget prøvekøre bilen efter dækskift, hvis jeg må være så fræk at spørge? smiley


  • #14   15. feb #13 Jeg er ikke mekaniker så jeg aner intet om hvad der er normalt eller unormalt efter et dæk skifte. Han sagde intet om hvorfor den skulle prøvekøres.

    Nej, det er ikke en naturlig konklusion jeg har ramt noget, når jeg nu skriver jeg IKKE har ramt noget.


  • #15   15. feb Denne skade ER SKET UNDER KØRSEL, siger vi til dig. Hvad skulle så være en naturlig konklusion efter din mening? Skulle vi have gættet, at der også har været andre, som kørte i bilen?

    Men så kan du passende ringe til ham og spørge, hvorfor fuk skulle han ud at køre i din bil? For det er meget mærkeligt?


  • #16   15. feb Jeg er sgu heller ikke mekaniker, men hvis min dækmand sagde til mig, at han lige skulle køre en tur i min bil efter endt dækskift, ville jeg nok tænke, at manden nok skal til den lokale Netto og købe noget kaffe til hans kaffemaskine?

  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 1.122
    #17   15. feb Er heller ikke mekaniker, men har nu arbejdet som sådan i en del år. Det er sker ret ofte at enten jeg eller chefen tager en prøvetur efter dæk/hjulskift alt efter hvem af os der har lavet bilen.
    Der skal hverken hentes kaffe eller donuts, det er almindelig venlighed overfor kunden at bilen er prøvekørt og alt føles og mærkes normalt.
    Vi er voksne mennesker begge to, og der køres bestemt ikke race i kundebiler.

    Det er selvfølgelig langtfra alle der gider vente 5min, eller kan se meningen i det, men der er faktisk ret mange der er glade bagefter, og det gælder både dem der har fået 2-4nye dæk der ikke hopper/spræng i kassen eller er i ubalance, eller efter en omgang nye bremser.

    De nyere coatede bremseskiver kører vi altid til, der er mange der ikke forstår hvorfor bremserne skurer og lyder forfærdeligt den første km.


  • #18   15. feb K T

    Lad nu være med at sige, at dækmænd i dækcentre rundt i landet kører i kundernes biler efter hvert enkelt dækskift/hjulskift. Det er simpelthen løgn. Ingen normale mekanikere prøvekører bilen efter noget så simpelt som et dækskift. Er der ubalance, så siger ens afbalanceringsmaskine det forhåbentligt INDEN hjulene bliver sat på bilen. At et spritnyt dæk skulle være sprunget i kassen, er noget vrøvl. Der kan selvfølgelig være fabriksfejl på dæk, men det kan man kun afsløre ved meget længere tur i bilen, end 5 min. Og lad være med at blande "coatede bremseskiver" ind i sagen, for vi snakker et dækskift her. Selvfølgelig findes der reparationer, som kræver en efterfølgende prøvekørsel - men fandeme ikke et dækskift.


  • #19   15. feb "Er heller ikke mekaniker, men har nu arbejdet som sådan i en del år"

    Hvad faen betyder det, forresten? smiley Er det noget i stil med "Er heller ikke læge, men har nu arbejdet som sådan i en del år"?


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 454
    #20   15. feb Da jeg arbejdede som mekaniker, kørte vi altid en kort tur for at se om der var vibrationer eller andet efter dækskifte, selv om et dæk er korrekt afbalanceret kan det jo stadig være ovalt eller skæv fælg som kan give vibrationer, der er også forskel på om ens dæksapperat er med og uden vejtryk.

  • #22   15. feb #20

    En god og sandfærdig historie smiley

    Men hvorfor kunne du ikke se, om dækket var ovalt og om fælgen var skæv, imens hjulet roterede i afbalanceringsmaskinen? Det burde man kunne se efter et par rotationer - også uden noget som helst opreklameret vejtryk (ret ofte giver Hunter maskiner ingen udslag på skæve fælge, selvom man tydeligt kan se skævheden)
    Og hvor højt op i fart kom I så under selve prøveturen?


  • #23   15. feb #21

    Så er man sgu da også mekaniker? Om man er udlært, eller ej? Arbejder man som mekaniker, så er man satme også mekaniker? Du siger sgu da ikke "Jeg afleverer lige bilen hos min SOSU assistent", når du snakker om en selvudlært mekaniker?


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 454
    #24   15. feb 40-50 km/t, vi kørte altid, men tog også 450 kr for hjulskift, yderst sjældent at der var noget andet end en banke lyd som så gav ekstra omsætning, skiftede også næsten kunfor faste kunder,

  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 1.122
    #25   15. feb @18

    Jeg har vist ikke udtalt mig om hvad Dækcentrene gør, har jeg ? i så fald kan du så ikke lige pege på hvor.

    Jeg siger som end bare at hvor jeg arbejder, der er det (næsten) en selvfølge at man vender en tur i bilen efter at hjul/bremser har været af.
    Det sker heller ikke så sjældent at der kommer bilejere der river håret ud fordi de andre steder de har været ikke kan få bilen til at holde op med at ryste i rattet = prøvetur før og efter afbalancering = glad kunde.

    Bilen skal alligevel ud af værkstedet, og det er den letteste sag i verden at tage en runde i industrikvarteret og stille den i rækken på forpladsen.

    @19
    Det betyder noget så simpelt at jeg ikke er udlært mekaniker eller har et fancy papir på det jeg nu kan, jeg er selvlært og har spildt det meste af mit liv på at stikke snuden og værktøj i næsten hvad som helst lige fra molekylærpumper til kampvogne.



  • #26   15. feb #25

    Rundt i industrikvarteret ligefrem? Må jeg så spørge om, hvor hurtigt man må køre på disse veje? Og ved du, hvor hurtigt man så skal køre for at mærke fejl ved afbalanceringen?


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 157
    #27   15. feb På min bil mærker man det først ved over 100 km/t, vel at mærke hvis det er slemt, ellers skal man op på mindst 120. smiley

  • #28   15. feb Netop. Selv med VIRKELIG seriøs ringe afbalancering, begynder man svagt at kunne mærke det ved ca. 80-90... Og kører man under 60, behøver man slet ikke afbalancere hjulene...

    Jeg kan godt lide hans selvsikkerhed - "folk river sig i håret, men kommer til mig og jeg fikser deres rystende rat"... Ved 50 km/t smiley


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 454
    #29   15. feb Det er i by og ja ved godt at der skal køres 80+ men skulle bruge også kørekort bagefter, så derfor men der bliver også lyttet efter andre ting, men du betaler vel med glæde for at din mekaniker kan kører en god tur på motorvejen, det er vel bedre at køre en tur hvor hastighedsgrænse bliver overholdt end ingen tur, men er glad for du ikke er kunde der, for hvordan ser du på at andre ikke overholder færdselregler i din bil, jeg ville nok finde et andet værksted, men det ville jeg også gøre, hvis de ikke prøvekøre bagefter. Men sådan er vi nu så forskellige.

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 157
    #30   15. feb "men du betaler vel med glæde for at din mekaniker kan kører en god tur på motorvejen"

    Øh nej, under ingen omstændigheder, hvorfor skulle han dog det?
    Alle kan godt selv mærke om deres hjul er blevet afbalanceret ordentligt, det behøves der ingen mekaniker til.

    "det er vel bedre at køre en tur hvor hastighedsgrænse bliver overholdt end ingen tur"

    Nej det er bedre at mekanikeren ikke kører i min bil, når det er formålsløst. Og det er i den grad formålsløst at teste afbalancering i en byzone.


  • #31   16. feb #29

    Seriøst, ingen dækmand skal køre tur i min bil efter dækskifte. Det giver INGEN mening at gøre det og det er spild af min tid og min benzin. Det virker også uprofessionelt og mærkeligt, at mekanikeren ikke stoler på sit afbalanceringsudstyr og har behov for at køre rundt bagefter for at tjekke om hans egen afbalancering er god nok??

    Og endnu værre - komme tilbage efter at have kørt 50 km/t og sige: "en ryster ikke i rattet, så må min afbalancering være god nok"???

    Så ja, jeg ville nok finde et andet værksted ret hurtigt...


  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 1.122
    #32   16. feb @26

    Rundt i industrikvarteret ligefrem? Må jeg så spørge om, hvor hurtigt man må køre på disse veje?

    Den yderste vej i det samme område er udenfor industri / byskilt og, du er vist kørelærer, så du må vide det. Et par af de andre veje er skiltet 70.

    Jeg kan godt lide hans selvsikkerhed - "folk river sig i håret, men kommer til mig og jeg fikser deres rystende rat"... Ved 50 km/t

    Nååårr.. jeg bliver da helt rørt.
    Jeg kan da heldigvis endnu huske hvordan afbalanceringsapparat eller den gamle spinner fungerer, når alt andet er opgivet hos konkurrenter med moderne vejtryksbalancering og hvad der nu ellers åbenbart skal til nu om dage. Det gør min dag lidt sjovere at kunne hjælpe kunden, også dem med veteranbiler, og få et tak retur.

    Vi har masser af glade kunder, endda også et par kørelærere der er glade for at mekanikeren (både ham der er udlært, og ham uden) gør sig den ulejlighed at køre den lille runde for at lytte og mærke efter andre mulige fejl end dem den er kommet ind for, den ene insisterer selv på det, også på at vi kører +10km efter tpms/hjulskift, og bilen endelig fatter der er kommet andre hjul på. Bilens er hans levebrød, den skal bare virke. Heldigvis står det enhver bager frit for at være klogere end mekanikeren og finde et andet værksted smiley


  • #33   16. feb #32

    Jeg tror, at du har misset pointen, eller med vilje forsøgte at skifte emnet... Men din meget rørende beskrivelse af et godt gammeldags værksted er klart til 10 tallet.

    Jeg vil dog stadig have en uddybende forklaring på denne her:
    "prøvetur før og efter afbalancering = glad kunde"

    Som jeg kan forstå, så når du på max 70 km/t på en prøvetur - både før og efter afbalanceringen, hvilket skulle efter sigende gøre dine kunder glade.

    Så nu kommer spørgsmålet... Hvad gør dine prøveture i forbindelse med et almindeligt dækskift så super fantastiske, at dine kunder bliver så glade? Hvilke fejl ved dæk og fælge, som du opdager ved disse prøveture, som du absolut ikke ville kunne opdage i en god gammel afbalanceringsmaskine?

    Eller mener du virkelig, at du kører 10 km rundt i bilen og venter til bilen har fundet TPMS'er, imens kunden sidder på værkstedet og venter? Noget, kunden selv ikke kunne finde ud af?

    What?!


  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 1.122
    #34   16. feb Jeg behøver ikke, og gider heller ikke udpensle alt, eller bøje det i neon for dig før du forstår at andre har en anden mening og ønsker end dig.

    Eller mener du virkelig, at du kører 10 km rundt i bilen og venter til bilen har fundet TPMS'er, imens kunden sidder på værkstedet og venter? Noget, kunden selv ikke kunne finde ud af?

    Det er ret simpelt og nu gør jeg en undtagelse og skærer det ud i pap for dig.
    Kunden aftaler tid til service/hjulskift whatever der nu skal laves når det passer ind i hans program.
    Han afleverer nøglen til enten mig eller min chef (afhængig af hvem af os der har opgaven) finder sin ipad, papirer osv og sætter sig ind på kontoret og forventer at bilen er klar på aftalt tidspunkt så han er klar til at hente den næste elev.

    Om han selv kan finde ud af det eller ej, er bedøvende ligegyldigt, det er sådan han ønsker det og naturligvis den service han får.
    Igen, det står enhver frit for at køre et andet sted hen, men sjovt nok så bliver de ved at komme hos os.



  • #35   16. feb "bilen er klar på aftalt tidspunkt"??

    Det sted, jeg får foretaget hjulskifte, tager det ca. 4 minutter. Jeg kan dårligt nok når at drikke min kaffe. De nulstiller TPMS, når de kører bilen ud og fortæller mig, at bilen finder sensorer i løbet af 10-15 min. Det er jeg så godt klar over, for de gør det to gange om året, men de husker mig på det hver gang. Jeg kører og lampen slukker kort efter.
    Jeg kan virkelig ikke se idéen i "den gode service", at jeg skal sidde og vente yderligere i 15 minutter, imens en mekaniker kører bilen rundt for at lampen skal slukke?? HVORFOR?? Jeg går også udfra, at mekanikere har bedre ting at tage sig af, end bare cruise rundt i bilen, hvilket jeg nemt selv kunne have gjort??

    Beklager, men det er toppen af idioti, at en dækmand skal køre bilen rundt i kvarteret for det. At der er så nogen, som ikke ved bedre og bare sidder i venterummet i 15 minutter og tror, at du foretager dig noget fornuftigt imens, er selvfølgelig deres problem...


  • K T
    K T Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 1.122
    #36   16. feb Hvorfor?
    FORDI manden selv ønsker det bliver gjort på den måde, han venter ikke, han laver papirarbejde i fred og ro og hvad en kørelærer nu ellers laver når der endelig er stilhed og ro til det og bilen er færdig (også før) han skal videre.

    Det er vel ikke så svært at fatte, eller.. det er det jo så åbenlyst for dig, for du tror jo alle er som dig.
    Hvordan du og dit værksted gør tingene er din egen sag. Du er kun ude på at fluekneppe og høre dig selv, du er jo meget bedre end alle andre.
    Hint: Andre mennesker har altså andre ønsker til hvad mekanikeren gør, end dig.

    Og nu ryger du squ i idiotfilteret.


  • #37   16. feb Hvilken bil er det?

  • lars s
    lars s Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Svar: 5
    #38   18. feb Til trådstarter.
    Dækket er fuldt ud brugbart selvom det måske ikke ser pænt ud med hakket i siden.....

    Det er kun fælgbeskyttelsen det er gået ud over og der ses ikke nogle "tråde" i såret, så det kan sagtens køre videre.


  • #39   18. feb Jeg prøvekører altid en bil inden rep(hvis bilen er i stand til dette)men altid efter og så er det fuldstændig ligegyldigt om det er dækskifte eller udskiftning af hvad som helst.
    Der kan opstå så meget valg af billige dæk anden lyd noget kunden mener han ikke har hørt før dækskifte.
    Går man til lægen og bliver bedt om at komme tilbage efter et par dage for at se om medicinen virker så er lægen vel heller ikke kompetent for det burde jo virke det han har ordineret.
    Jeg har 35 år erfaring som mekaniker og tro mig der kan ske så meget under og efter en reparation (så altid prøvekøre for min og kundens sikkerhed.


  • #40   18. feb #39

    Reparation? Vi snakker dækskift / hjulskift. Hvad kan der ske efter det? Noget, som du - en erfaren mekaniker - ikke kan opdage INDEN du sænker liften?


  • #41   19. feb En rusten bremseskive, der kommer lidt rust ned mellem Skive og klodser bilen piver ved opbremsning.
    Det er ikke noget kunden skal finde ud af det skal jeg! Og det kan man kun ved at prøvekøre bilen.
    Du giver heller ikke dine elever et kørekort når du mener de er klar,de skal prøves.


  • #42   19. feb Nej nej, det finder man ud af ved at dreje hjulene rundt, så længe bilen stadig hænger på liften.

  • #43   19. feb Og så har man samtidig en siddende inde i bilen der triner på bremsen.
    Ja der findes mange måder at løse et problem på.


  • #44   19. feb Korrekt. Og en anden måde, er bare rulle vinduet ned og høre efter mislyde, når man kører bilen ud af værkstedet? smiley

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 454
    #45   19. feb Jeg kan kun anbefale, at hvis du skal have lavet din bil, så er det dummeste, du kan gøre, at få den lavet ved en fagmand, der har taget en uddannelse og bagefter står inde for sit arbejde ved at afslutte det med en prøvetur, nej, nej det må du ikke.
    Kan du ikke selv lave det, så er du stadig klogere end uddannet folk, tænker jeg vil være kørelærer næste gang, så kan jeg rigtig kloge i tingene.


  • #46   19. feb Hvis en "fagmand" tager en køretur rundt i byen efter pæreskift/hjulskift/dækskift uden at sige noget som helst til kunden, for at mærke fejl i hans egen afbalancering ved 50 km/t og lytte efter rust siddende fast mellem skiver og klodser, skulle den fagmand finde et andet arbejde...

  • #47   19. feb Du er forhåbentlig uddannet til at finde ud af, om hjulene drejer frit rundt INDEN du sænker vognen. Og forhåbentlig har lært at afbalancere hjul, så du ikke har behov for at bekræfte, at du har gjort det godt nok ved at køre rundt i kundernes biler...

  • #48   19. feb Og lad nu bare være med at blive ved med at fortælle mig mere af den vrøvl. Jeg har haft tonsvis af biler på tonsvis af diverse værksteder - store og små - til både hjulskift og dækskift og ALDRIG har jeg været ude for, at dækmand skulle tage bilen på en prøvetur efter det. Det er 100% til grin at overhovedet overveje det. Efter bremseskift - ja tak. Kobling - ja. Osv osv - ja. Men sgu da ikke efter noget så trivielt som dækskift. Stop dig selv.

  • #50   19. feb Mange kunder opdager ikke at et hjulleje er ved at takke af,fordi de stille og roligt har vænnet sig til lyden.
    Det opdager en fagmand ved at prøvekøre,og ved du hvad kunden bliver glad for de fleste gider ikke køre rundt i noget der er halv defekt.


  • #51   19. feb #50

    Mange opdager heller ikke, at der er fejl på A/C anlægget? Hvad med at sætte manometer på og kontrollere lav- og højtryk, når man alligevel er igang med et hjulskift? Hvad med at sætte en tester på og aflæse evt. fejlkoder? Det tager endnu kortere tid, end en prøvetur på 10 min? Hvad med at tage en hurtig støvsugning inde i kabinen? Vaske hjul? Tjekke forurening? Smide den i bremseprøvestanden? Tjekke olien?

    Der er satme mange ting, man kan opdage som fagmand på en bil. Det er bare starte fra enden af smiley Kunderne skal nok blive glade for alt, som er gratis - med garanti

    Ups... Og selv tak...


  • #52   19. feb Afsluttende prøvekørsel er gratis,så den er de rigtig glade for.

  • #53   19. feb Det har du min garanti på smiley

  • #54   20. feb Jeg melder mig altså på samme hold som Mr. Galant.
    Hvis manden ser det nødvendigt at tage en prøvetur i bilen efter dækskifte, så må han være usikker på det arbejde han har udført.
    Hvis afbalanceringen er tip top, så ser jeg ingen grund til at bilen skal længere end til parkeringsbåsen udenfor.


  • #55   20. feb I de 29 jeg har haft bil med utallige hjul og dækskift,, ja så har jeg altså aldrig haft en hjulmand der har prøvekørt bilen.
    Har omvendt heller aldrig haft problemer med mine hjul.
    Dog en gang hvor et fjols ikke kunne styre skraldnøglen og kvæstede lakken i flere bolt huller samt omkring. Det gør nu at jeg tager billeder af alle fire hjul og tager manden bag skranken med ud for at konstatere at fælge er ridsefri, ellers påbegyndes arbejdet ikke.
    Alle kan jo lave en fejl.


Kommentér på:
Beskediget fælge efter dækmontering

x