{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.588 visninger | Oprettet:

Træt audi? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har lige erhvervet mig en Audi A6 2.5 TDI fra 1999, den har kun kørt 200.000km og lige fået lavet for over 20.000kr af diverse ting, bl.a. nye fjedre, støddæmpere, trækaksler mm.

Jeg har set i instruktionsbogen at bilen bør accelerer fra 0-100km/t på 10,7 sek men den gør det på 16,7sek,
Ved godt at bilen er en ældre sag og taber heste, men kan det virkelig påvirke med hele 6 sekunder, når der er fuld service bog på?

Den har dog stået stille i en garage i 3 år og opstartet et par gange, indtil for et par uger siden. Kan det have noget at sige?

Om ikke andet, kan man gøre noget ved det? evt ny turbo, tandrem?

Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træt audi?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #1   25. feb 2020 Den er nok godt sodet til i indsugning og egr ventil, det skal adskilles og renses manuelt. Og ja det kan sagtens passe.

  • #2   25. feb 2020 nu kommer det også and på dæk/fælg størrelsen.

    køre man med store hjul, mister man en del optræk.

    og fabriks opgivelsen er lidt en over- drivelse, når de tester bilen er det med halv tank og uden alt det ekstra som reservehjul og alt det.


  • #3   25. feb 2020 Det kan også være at bilen går i nødprogram.

  • #4   25. feb 2020 Er det svært at rense indsugningen og egr ventilen, og hvor hvad prisklasse ligger det ca i?

    Dækkene er ikke specielt store det er originale 17" Audi alufælge

    Bilen fungere fuldt ud, og kører rigtig godt den er bare en smule sløv, men kun noget jeg lagde mærk til da jeg tog tid på den.


  • #5   25. feb 2020 Indsugning og egr ventil skal pilles af, det kan godt være noget bøvl. Men har du overvejet at få udlæst fejlkoder på den?

  • #6   25. feb 2020 rens for sod, ny luft og brændstof filter.Nyt frisk diesel når den har stået stille i 3 år

  • #7   25. feb 2020 Den har ikke nogle lamper som lyser.

    Tænker den får nyt brændstof og luftfilter, et olie skift, og renset egr ventilen og indsugningen.

    Kan tandremmen have noget at skulle have sagt den har ikke været skiftet så vidt jeg kan se siden den havde kørt 110.000km smiley


  • #8   25. feb 2020 Nej, hvis tandremmen er knækket kører du ingen steder, overhovedet smiley

    Men det er en god idé at få den skiftet inden du kører ret meget mere i bilen.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
    #9   25. feb 2020 3 gear og 4000-3500 i 10 minutter, vil være en god og billig start.

  • #10   25. feb 2020 Daniel C kan den godt klare det når tandremmen ikke har været skiftet de sidste 90.000km /10 år?

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #11   25. feb 2020 Med så gammel en tandrem turde jeg ikke engang starte bilen.Få den skiftet inden du roder med alt muligt andet,den skal jo skiftes alligevel så du kan jo lige så godt starte med den.Kunne jo være hoppet en tand eller to...
    Evt vnt ?
    Er det ikke den model der døjer med dårlige knaster ?


  • #12   25. feb 2020 Det koster 15.000kr at få skiftet tandrem, multirem, medløberhjul osv på den, og har allerede brugt 20.000kr på alt muligt andet.

    Har læst mig frem til at det mest er dem fra 2000-2003 der har knastproblemer, min er importeret fra tyskland, ved ikke om det har noget at sige, hvis de er bygget anderledes tidligere dernede måske.


  • #13   26. feb 2020 Lige meget hvad, så skal din tandrem skiftes - så kan du bøvle med det andet efter smiley

  • #14   26. feb 2020 #12 uanset skal tandremmen skiftes.
    hvad koster det hvis tandremmen knækker, så koster det enten en renovation af motoren, hvis den ikke går så meget i stykker den ikke kan laves.
    så koster det en ny/brugt motor
    og det er nok dobbelt pris af et tandrems skift

    men du vælger selv, det er din bil


  • #15   26. feb 2020 Det mange penge at smide efter sådan en gammel bil. Men nå det nu er gjort så af med fronten og skift den tandrem med alle remstrammere og medløber hjul samt vandpumpe. Kontrol af lejre i servopu PE. Generator og evt klima pumpe. Afmpbter indsugning og rens for sod sammen med kanalerne i topstykkerne.. service og reset af gearkassen og kontorer at VNT armen kan bevæge sig ubesværet. Ligesom skift af bremsevæske også er nødvendigt med mindre det blev skiftet (ikke bare toppet op) da der blev lavet bremser.

  • #16   26. feb 2020 Så hvis bilen skulle holde i lang tid, så vil nye knaster, ny tandrem, vandpumpe, remstrammere osv, rensning af EGR ventil og indsugning, nyt luft og brændstoffilter, olie skift i motor og gearkasse, kontrollere VNT armen og bremsevæske skift?



  • #17   26. feb 2020 Det er ingen garanti for at den holder længe men åønp man må smide 20.000kr i en 21år gammel bil med kun 200.000km på tælleren så ville jeg ikke være optimistisk

  • #18   26. feb 2020 Har allerede lagt 20.000kr på alt det andet, hvor meget tror I at nye knaster, ny tandrem, vandpumpe, remstrammere osv, rensning af EGR ventil og indsugning, nyt luft og brændstoffilter, olie skift i motor og gearkasse, kontrollere VNT armen og bremsevæske skift, vil koste sådan ca?


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #19   26. feb 2020 20 mere oveni, så det bliver en rigtig dyr gammel spand.

  • #20   26. feb 2020 Så har den samlet set kostet mig ca 50.000kr, det er vel ikke galt eller hvad?


  • #21   26. feb 2020 Hvis du selv kan lave bil så kan sådan en Audi godt give mening men hvis man skal til mekaniker med alt så det ikke smart. Nu er pengene brugt så det giver ingen mening ikke at lave det sidste.. men med de få km (så frem den ikke er spolet) så skal gearkassen nok lige nulstilles så den ikke skifter så sløvt

  • #22   26. feb 2020 Okay, tænker også at få lavet det sidste.
    Er det med en computer man nulstiller gearkassen?:)


  • #23   26. feb 2020 Der er der hvert fald på Mercedes fra de årgange.

  • #24   26. feb 2020 Okay, så må jeg igang med at ordne diverse ting.

  • Troels K
    Troels K Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #25   26. feb 2020 Rens med nogle additiver f.eks. JLM (bedste på markedet) først og se om det hjælper - Og giv den en gang RVS Technology i motor og gearkasse til sidst, så du modvirker det blowby der er opstået grundet slid.

  • #26   26. feb 2020 Troels K jeg har kigget på det og det lyder som en rigtig god idé. Kan du sende nogle links på det jeg helt præcist skal bruge fra JLM, og RVS Technology?:)

  • #28   26. feb 2020 Måske var det bedre at købe denne her af Bo A.- "den er meget velholdt og kører super godt, samt motoren som yder et godt stykke arbejde" skriver sælgeren Bo. A. smiley
    https://www.dba.dk/audi-a6-25-tdi-avant-tiptr/id-1064219511/


  • #29   27. feb 2020 #27 Flot reklame

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #30   27. feb 2020 Linket virker ikke,er annoncen slettet ?

  • #31   27. feb 2020 Har snakket med en mekaniker som har tjekket bilen osv. han mener ikke det er urealistisk at det er ren og skær fordi bilen har stået stille i 3 og er en ældre sag. Når motoren har fået de forskellige rens, så kan man skifte filterne og rense EGR ventilen samt indsugningen.
    Annoncen er fra før jeg tog tid på hvor lang tid den var om at komme fra 0-100km/t, det skal jo siges at den skifter gear og kører fantastisk. Den er bare ikke så hidsig som man skulle tro.


  • #32   27. feb 2020 Derfor skal du stadig have skiftet tandrem smiley

  • #33   2. mar 2020 Hej
    Afmonter indsugnings-manifold og giv den en ordentlig omgang udskrabning, fransk vask og polering i alle kanaler incl EGRen. Den bliver igen som ny med rene ånderør.
    MVH KP


Kommentér på:
Træt audi?

Annonce