{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie skift - længere levetid?
  • #1   1. mar 2020 Jeg har også en Peugeot 208 1.6 bluehdi og jeg skifter for hver 15.000 km. Jeg synes at de 25.000 er for langt på samme olie.

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #2   1. mar 2020 Jeg har en citroen med samme motor og skifter også mellem 10-15 tusind km. Jo nyere olien er, jo bedre er det vel for motoren.

• #3   1. mar 2020 ja skift mellem 10-15k km og sørg for at brug en olie der godkendt til motoren

• #4   1. mar 2020 Plejer i bare at pille bundproppen og lade den dryppe af, eller bruger i noget til at få de gamle olierester ud?

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    jan 2020

#5   1. mar 2020 Bare bundprop ud og lade den dryppe ud. Det er ikke mere end 100 ml der er tilbage i bundkarret efter. Men hvis du virkelig vil være perfektionist, så findes der værktøj, som kan suge olie ud af bundkarret.

• #6   1. mar 2020 Først varm motoren til fuld drift temperatur.
    Løsn oliefilteret først så olien kan rende ned i bundkarret.
    løsn bundproppen og lad den dræne, skift olie filteret imens den dræner.
    Hvis bundproppen buler den del opad ville det være en god ting at få den trukket ned for der kan nemt gemme sig 200-300ml i bundkaret. Der Findes noget værktøj til at trække bundproppen ned. sikkert finde nogle videoer på youtube om det.

• #7   1. mar 2020 Du kan bruge noget Engine Flusch inden du tapper olien af, det er der en del der gør.
    Nogle bruger også bare diesel olie.

• The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 144
    #8   1. mar 2020 Hvis du bare kører bilen godt varm og skifter olien for hver 15000km, vil jeg ikke mene det er nødvendigt at bruge olierens. Og ja, jeg ville aldrig køre 25000km på olien, hvis det var en bil jeg ville beholde i længere tid. Fordelene ved hypperigere olieskift kommer formentligt først efter 150000km

• #9   1. mar 2020 Det er vist lidt "religion" smiley
    Mit bud er at resten af bilen går til før motoren.
    Kører selv det producenten foreskriver 25-30.000 km mellem olieskift og har ikke oplevet problemer selv efter mere end 400.000 km.
    Men det kommer jo også an på dit kørselsmønster - selv kører jeg næste udelukkende lange ture (pendler).

• #10   1. mar 2020 Hvis jeg skulle komme med min mening, og det gør jeg smiley Så er vi enige langt hen ad vejen, men dog med det forbehold om vi snakker diesel eller benzin, korte ture eller lange ture, en diesel der kører korte ture, ville jeg nok skifte for hver 15.000km, men en diesel der kører længere ture ville jeg nok skifte for hver 25.000km eller 30.000km, for en benziner er det ikke det store problem, vil mene at olien kvaliteten samt motorerne er blevet meget bedre, og at det var i "gamle dage" at man skiftede olien for hver 6.000km.
    Problemet er at der er for mange der har købt en dieselbil men ikke har kørselsbehovet for at eje en diesel, selvom olien bliver genbrugt er det ikke sundt for miljøet eller dieseludstødningen for vores lunger, og nu kan I komme og sige at der er DPF på, ja men den nedbryder bare partiklerne til sådan nogle bittesmå nogle der går ned i lungerne og ud i blodet, før DPF var det nogle vi inhalerede og som satte sig på indersiden af lungerne, dem kunne vi hoste op, så nej, er ikke fan af dieselbiler, beklager mit opstød, men det skal der også være plads til en gang imellem smiley

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    jan 2020

#11   1. mar 2020 Torpedo det er en bluehdi altså den benytter adblue. Det skulle gerne være "sundere" at inhalere end udstødningsgasser fra ældre dieselmotorer. Dette skyldes at adblue omdanner kvælstofilte (NOx) til kvælstof og vand.

• #12   1. mar 2020 Hvor langt kører du pr år i din bil? Den er rustet op længe før du får problemer med motor, gætter jeg på.

• #13   1. mar 2020 Kører cirka 30.000 om året

• #14   1. mar 2020 #11
    Det er heller ikke for at være hellig på nogen måde, har selv kørt lastbil og dieselbil i mange år, men sundt er det ikke. Kan være der snart udvikles SCR filtre til personbiler.

https://www.lunge.dk/luft/viden-nox-og-andre-skadelige-gasser-og-partikler

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    jan 2020

#15   1. mar 2020 #14 den bil der beskrives har en SCR katalysator.

• #16   1. mar 2020 Det er påvist flere gange at de lange service intervaller ikke er andet end salgsargumenter, og ikke er sunde for motorer i længden.

Det er ikke dumt at skifte for hver 10-15.000km. Oliemængden er den samme nu som da bilerne skulle have den skiftet for hver 10-15.000 men det kan pludselig holde næsten dobbelt så langt?
    Der er flere producenter som slås med havarier af selv dyre biler, som med al sandsynlighed kan tilskrives de lange intervaller.
    For en del år siden trak jeg prøver på min motorolie, på den bil jeg kørte råddent i (på bane), og efter ca 10.000km, var der under 50% bæreevne tilbage, og de fleste af additiverne var slidt ned, og der var ret højt indhold af forskellige metaller, som tydede på leje- eller stempelring slid...
    Det optimale tidspunkt at skifte, ville være efter ca 7000km på den bil - men der er selvfølgelig sket meget med både olie og motorer siden da.

• #17   2. mar 2020 Vores gamle Skoda havde 50.000 intervaller og vi solgte den ved 310.000 og der fejlede motoren ikke noget smiley Vores 208 bluehdi har kørt 162.000 og får skiftet olie hver 25.000 og har hellere intet fejlet endnu, udover min ribrem er begyndt at hyle lige i starten, når det er koldt/fugtigt... Så den må nok hellere udskiftes her ved næste service (175.000) smiley

• Troels K
    Troels K Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #18   2. mar 2020 Hvis du bruger olie som er WS2 forstærket er det helt sikkert at din motor får en længere levetid. Olie som er forstærket med tungsten og bor er det nye og giver langt langt bedre beskyttelse end almindelige fuldsyntetiske olier.

• #19   2. mar 2020 Når det er færdigt med at løbe, så hælder du en liter diesel ned oveni, rent kar under. så skal du bare se sort diesel smiley
    Lad evt stå og dryppe af til næste dag hvis du har mulighed for det,
    Jeg hælder gerne 2-3 liter i, indtil det tydeligt er begyndt at blive mindre sort.

• #20   2. mar 2020 Er det modellen der kan køre 33 km/l?

• #21   2. mar 2020 BMW har døjet med for lang olie interval der grundet de meget meget meget fine tolerenser kloggede smørings kanalerne til og derved drev krumptaps lejre osv. Skiftede man olie pr. 10.000 var problemet virkeligt minimeret fordi koks opbygningen i olien blev skiftet ud oftere..
    Et olie skift koster omkring 5-600kr eller måske hvad der svarer til 150kr om måneden hvis man skifter pr. 10.000km og køre 30.000km om året

• #22   2. mar 2020 køber man 20 liter olie til 760 kr og motoren skal have 4 liter ca, så det 150kr for olie og så ca 50 kr til et filter.
    Så man kan selv skifte olie for ca 200kr hver gang. Tåbeligt ikke bare at skifte det noget ofter så.

https://www.billigbilpleje.dk/pi/Motorolie-PEMCO-iDRIVE-345-5w30-20-ltr-Citroen-Peugeot-PSA-B712-290-C2-_2641796_147028.aspx

Jeg har gode erfaring med Pemco/Mannol og brugt over 100 liter selv.

• #23   3. mar 2020 Hvorfor ikke bare skifte hver gang man tanker... smiley

• #24   4. mar 2020 Hej har du mange småture så skift ved 15000 km samt filter naturligvis også.

• #25   4. mar 2020 Vil også sige at hvis man selv gør er det jo en minimal udgift på årsbasis.

Kommentér på:
Olie skift - længere levetid?

Annonce